Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Onko kellä tietoa, mistä Boschin moottorin antamat teholukemat tulevat? Tässä kaksi suurinpiirtein samanlaista reissua, joista ensimmäinen on ajettu suurimmalla avustuksella eli turbolla ja toinen pari pykälää pienemmällä eli tourilla. Jos noissa tehoissa olisi avustus mukana niin tuon ensimmäisen reissun tehot pitäisi kait olla suuremmat kuin toisen

IMG_2447.jpegIMG_2449.jpeg
Onko kummassakin akku ollut 100% ennen reissua? Pienikin ero akun varauksessa aiheuttaa lopputuloksissa eroavaisuuksia.
 
Kyllähän se näyttää myös kun katsoo reaaliaikaisesti, niin ekolla kun laitat 100w ja turbolla saman, niin samalta se jaloissa tuntuu. Turbolla menee vaan kovempaa.
 
On ja se ongelma on juuri tuo satelliittinappi.

Mutta:
1729538765302.jpeg


Shimanolta tuli taannoin päivitys tuohon jossa väitetään että se on saatu korjattua. Tuleva talvi näyttää. Veikkaan että huoltokeikka on ihan turha koska todennäköisesti siellä vain päivitetään napin/moottorin firmis ja toivotaan että korjaantui.

No, pitää huoltaa kohta muutenkin, joten pitänee ajattaa tuo uusin päivitys huollon yhteydessä. Tuokin ilmeisesti onnistuu e-tuben kautta, mutta tästäkin olen kuullut, että kuolettaa koko pyörän melko herkästi. Useammalla tuntuu itse appi jäätyvän päivityksen aikana.
 
Onko kummassakin akku ollut 100% ennen reissua? Pienikin ero akun varauksessa aiheuttaa lopputuloksissa eroavaisuuksia.

Kyllähän se näyttää myös kun katsoo reaaliaikaisesti, niin ekolla kun laitat 100w ja turbolla saman, niin samalta se jaloissa tuntuu. Turbolla menee vaan kovempaa.
Täydellä akulla olen aina lähtenyt, tuossa turbolla ajetussa, jossa keskiteho oli pienempi, akun varauksesta oli jäljellä 9%. Tarkkaa en muista paljonko oli tuossa toisessa, mutta yleensä noissa pidemmissäkin tourilla ajetuissa reissuissa varauksesta on ollut jäljellä 30-40%. Eli tuossa turbolla ajetussa reissussa on käytetty enemmin avustusta, mutta se ei näy keskitehossa. Keskisykkeessä reissun aikana kuitenkin näkyy ihan oikein eli turboreissulla keskisyke 103 ja tourissa 118, tällöinhän jos avustus olisi mukana keskitehossa niin turbolla ajetussa pitäisi olla suurempi teho, vai mikä menee pieleen tässä logiikasta? Tässä vielä tourilla ajettu reissu, jossa varausta oli 9% jäljellä.

IMG_2450.jpeg
 
No, pitää huoltaa kohta muutenkin, joten pitänee ajattaa tuo uusin päivitys huollon yhteydessä. Tuokin ilmeisesti onnistuu e-tuben kautta, mutta tästäkin olen kuullut, että kuolettaa koko pyörän melko herkästi. Useammalla tuntuu itse appi jäätyvän päivityksen aikana.

Appi vaikuttaa tahmaiselta siinä päivitysvaiheessa mutta itsellä ei ole kyllä ollut mitään ongelmaa.

Olen tosin laittanut aina puhelimen pyörän viereen penkille tms ja varmistanut, että näyttö ei sammu ja appi pysyy aktiivisena.

Varmaan jos näyttö menee pois päältä ja nykypuhelinten aggressiiviset virransäästöt kuolettaa appin resurssien käytöt niin ongelmia tulee.
 
Täydellä akulla olen aina lähtenyt, tuossa turbolla ajetussa, jossa keskiteho oli pienempi, akun varauksesta oli jäljellä 9%. Tarkkaa en muista paljonko oli tuossa toisessa, mutta yleensä noissa pidemmissäkin tourilla ajetuissa reissuissa varauksesta on ollut jäljellä 30-40%. Eli tuossa turbolla ajetussa reissussa on käytetty enemmin avustusta, mutta se ei näy keskitehossa. Keskisykkeessä reissun aikana kuitenkin näkyy ihan oikein eli turboreissulla keskisyke 103 ja tourissa 118, tällöinhän jos avustus olisi mukana keskitehossa niin turbolla ajetussa pitäisi olla suurempi teho, vai mikä menee pieleen tässä logiikasta? Tässä vielä tourilla ajettu reissu, jossa varausta oli 9% jäljellä.

IMG_2450.jpeg
Mielestäni se näyttää vain "rider power", eli ei ole avustustehoja mukana.
 
Moi, Rad Power Biken Rhino6 sähköfatti kelpasi varkaille, ja varapyörällä ajo alkaa kyllästyttää. Onko kenelläkään suositella jotain vastaavan tyylistä fattiä kuin nuo Radin Rhinot? Yleensä tulee ajettua ihan asfalttitietä, mutta kalareissuilla ja välillä muuten vain sitten eksoottisemmissa maastoissa, ja näillä reissuilla tykästyin etuhaarukan joustoon. Olisin tilannut suoraan uuden Radin, mutta niitäpä ei enää saa. Kuski on 185 cm, ja etsii hinnalta mielummin ykkösellä alkavaa, eli hintaskaalan alkupäätä ilman mitään erityisominaisuuksia. Toki olen myös kiinnostnut ostamaan käytetyn Rhinon, jos joku on luopumassa omasta.
 
Tulipa itsellekin nyt sähköfillari HNF-Nicolai XD3 Boschin CX moottorilla. Pakko sanoa, että ajotuntuma on huimasti parempi kuin mitä ajelin useampi vuosi sitten oma kasaamalla Bafangin BBS02 moottorisella sähköpyörällä jotenkin luonnollisemman tuntuinen kokonaisuutena. Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
pyora3.jpg

osat eng.png
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa itsellekin nyt sähköfillari HNF-Nicolai XD3 Boschin CX moottorilla. Pakko sanoa, että ajotuntuma on huimasti parempi kuin mitä ajelin useampi vuosi sitten oma kasaamalla Bafangin BBS02 moottorisella sähköpyörällä jotenkin luonnollisemman tuntuinen kokonaisuutena. Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
pyora3.jpg

Hyvä että tuntuu sattu käteen sopivaksi. Itse kävin kanssa tuota koejamassa, mutta ei sattunut jäämään mukaan. Sittemmin tuli ostettua Focus Aventura 2.
 
Hyvä että tuntuu sattu käteen sopivaksi. Itse kävin kanssa tuota koejamassa, mutta ei sattunut jäämään mukaan. Sittemmin tuli ostettua Focus Aventura 2.
Tuli ostettua sokkona netistä tilaamalla ilman koeajoja, tosin eipä näitä ole enää varastossa Suomessa.
 
Tiedoksi että Canyon Spectral:ON CF ja CFR sekä Torque:ON pyörien akuista tehty takaisinkutsu: Mandatory battery check and safety notice

Omassa pyörässä oli akku halki. Joulukuussa pitäisi tulla tietoa että mitäs nyt tehdään.
Jep sama täällä. Kummassakin akussa samasta kohdasta halennut akkukotelo, toisesta kummankin runkokiinnityksen kohdalta, toisesta vain yhdestä kiinnityksestä.
WhatsApp-Kuva 2024-11-07 klo 17.10.07_c79b7975.jpg
 
Jep sama täällä. Kummassakin akussa samasta kohdasta halennut akkukotelo, toisesta kummankin runkokiinnityksen kohdalta, toisesta vain yhdestä kiinnityksestä.
WhatsApp-Kuva 2024-11-07 klo 17.10.07_c79b7975.jpg

Ottivatko Canyonilta yhteyttä tuosta suoraan? Koska suoramyynti, niin heillähän on tiedossa kuka on tilannut ja mitä?
 
Ottivatko Canyonilta yhteyttä tuosta suoraan? Koska suoramyynti, niin heillähän on tiedossa kuka on tilannut ja mitä?
Joo sähköposti tuli. Samat tiedot kuin tuossa linkissä.

edit. tai siis ei kuvia, eikä muuta ollut, vaan tiedode että akkukotelot voi haljeta, tarkista ja älä käytä.
Näyttökuva 2024-11-09 173317.png
 
Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
 
Tuo Enviolon portaaton vaihteen säätö ja hihnaveto vaikuttaa upealta systeemiltä näin ensiajojen jälkeen.
Hihnavetoon tottumisen jälkeen siirtyminen takaisin huoltoa vaativiin rämiseviin ketjuihin on vähän sama kuin siirtyisi sähköautosta takaisin bensa-autoon.
 
Aikalailla tavanomaisilta menopeleiltä kuulostavat siis.
Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!

Ei enää koskaan uudestaan.

Samaan aikaan neljä vuotta vanha efat, ei mitään vikaa, koskaan.
 
Juu, niin se oli minunkin canyonissa, pyörä maksoi yli 7k€ ja neljännen kerran kun vuoden sisään joutui viemään takuuhuoltoon, niin lähti paska kiertoon!
Pointtini siis se, että lienee ensimmäisistä härkävetoisista vankkureista alkaen ollut aika normaalia, että vikoja on. Ja kuluvat osat kuluu. Härkä sairastui, vankkurin aisa katkes, matka tyssäs. Ja se suuri massa jolla toimii hyvin, on hiljaa, ajelee vaan tyytyväisinä. Ihan niinkuin sinäkin sillä efatillasi, josta et sanonut sanaakaan sähköpyöriä surkutellessasi.
 
Ihan mielenkiinnosta, mikä pyörä ja mitä vikoja?

Ekalla lenkillä hajos etujarru, sylki nesteet pihalle. Sitten meni näyttö tms kun rungon sisällä johto väärässä paikassa ja hieroi johdot poikki ja lopulta moottorin laakeri = uusi moottori vain todetakseen että 6kk siitä niin sama helvetin laakeri uudestaan. Kaikki meni takuuseen, mutta tuolla historialla en ala pitämään pyörää ja odottamaan että mitä hajoaa seuraavaksi ja maksamaan omasta pussista.
 
Ekalla lenkillä hajos etujarru, sylki nesteet pihalle. Sitten meni näyttö tms kun rungon sisällä johto väärässä paikassa ja hieroi johdot poikki ja lopulta moottorin laakeri = uusi moottori vain todetakseen että 6kk siitä niin sama helvetin laakeri uudestaan. Kaikki meni takuuseen, mutta tuolla historialla en ala pitämään pyörää ja odottamaan että mitä hajoaa seuraavaksi ja maksamaan omasta pussista.

Shimano vai Bosch tekniikalla, vai jotain muuta?
 
Onhan ne maanantaikappaleet aina mahdollisia, vaikka en ole kyllä Canyonin laadunvalvonnasta mitään isompaa kuullut. Ottaen huomioon miten paljon noita pyöriä myydään niin väistämättähän ongelmia jossain kohtaa tulee eikä sille ole immuuni mikään valmistaja.

Mutta kyllä sähköpyörät on varsin perusluotettavaa tekniikkaa jo tässä kohtaa. Ei niissä ole mitään ihmeellisiä osia, esim. itse olen omaan Canyoniin vaihtanut ainoastaan parit ketjut ja yhden takapakan(halusin eroon huonolaatuisesta ja tarpeettoman suuren välityssuhteen omaavasta Sun Racen vakiopakasta). Vedän pyöräkärryä aina aika isolla nopeudella joten ketjua kuluu väistämättä.
 
Onhan ne maanantaikappaleet aina mahdollisia, vaikka en ole kyllä Canyonin laadunvalvonnasta mitään isompaa kuullut. Ottaen huomioon miten paljon noita pyöriä myydään niin väistämättähän ongelmia jossain kohtaa tulee eikä sille ole immuuni mikään valmistaja.

Mutta kyllä sähköpyörät on varsin perusluotettavaa tekniikkaa jo tässä kohtaa. Ei niissä ole mitään ihmeellisiä osia, esim. itse olen omaan Canyoniin vaihtanut ainoastaan parit ketjut ja yhden takapakan(halusin eroon huonolaatuisesta ja tarpeettoman suuren välityssuhteen omaavasta Sun Racen vakiopakasta). Vedän pyöräkärryä aina aika isolla nopeudella joten ketjua kuluu väistämättä.
Olen aikalailla samaa mieltä, en itsekkään ole Canyoneista kuullut niillä ajavilta tutuilta pahaa.
Itse nyt ekan kesän ajanut Trekillä ja ihan hyvin tuo kait toiminut.
Mitä nyt pinna melkein irtosi, kiristin sormimomentilla (pinna-avaimella) takaisin. Kolmannet ketjut menossa, kierrättelin niitä tuossa. Taakse ostin uuden päällys-ja sisuskumin kun tuli repeämä kylkeen maastossa.
Uudet polkimet ostin kanssa kun ei noissa nailonpolkimissa meinannut jalat pysyä kovemmassa vauhdissa. Ja vauhdit kasvoi kun kesä eteni.
Ehkä ensi kesäksi uudet jarrut. Nuo Tektronikin 200mm ei oikein vakuuttanut enää loppukesästä. Ajattelin Shimano XT 200mm koossa eteen ja taakse.
Boschin akku ja moottori on toiminut kuin ajatus. Takuu loppuu reilun vuoden päästä niin saatan iskeä vähän viripalikkaa moottorin sisään.
 
Surullisia nämä sähköpyörät, maksa pyörästä tuhansia euroja ja milloin ei lähde päälle, moottorit hajoaa, et saa akkua irti ilman työkaluja ja akut hajoaa fyysisesti.
Melkosta yleistämistä. Itsellä ollut jo useamman vuoden eri sähköpyöriä ja yhdessäkään ei ole ollut mitään vikaa vaikka vuoteen tulee 4-5k km nuilla veivattua. Kuluvat osat kuluu kuten oletettua, mutta itse moottori ja akkupuolella ei mitään häikkää.
Pelkkää shimanoa kyllä ollut alla kun sen todennut toimivaksi, boschista en tiedä onko sen kanssa enemmän häikkää. Vai onko sitten vaan canyoni kanssa tullut maanantai kappale?
Yhden canyonin olen tilannut joka lähti melko nopeaa paluupostilla takasi. Oli heti saavuttua rikki ja puuttui jopa osia. Yleensä aina voi antaa toisen mahdollisuuden, mutta tilauksesta reklamaatioon asti oli niin surkeaa suorittamista ettei enään koskaan canyonilta mitään.
 
Mites nämä akut talvella tuleeko damagea etelän pakkasissa? Itsellä spessussa kiinteä eli sitä ei voi kantaa sisälle.
 
Mites nämä akut talvella tuleeko damagea etelän pakkasissa? Itsellä spessussa kiinteä eli sitä ei voi kantaa sisälle.

Riippuu pakkasista. Nollakeleihin asti menee ihan fine mutta varausta ei pitäisi päästää hirveästi alle 50%:n. Laturi ei todennäköisesti suostu lataamaan pakastettua akkua lainkaan.

En säilyttäisi kovilla pakkasilla kovin pitkään akkua ulkona

Spessun manuaalia kun vilkaisin niin esim. Levo SL
Lataus 0 - +40°C
Käyttö -10 - +40°C
Säilytys -20 - +60°C

Turbo levolla näköjään vähän paremmat arvot, lataus 0-45, käyttö -20 - +60 ja säilytys sama.

Ja huomiona että noilla lukemilla spessu siis vain uskoo että akku ei tuhoudu ja varaus ei laske niin paljoa että tulisi takuucase.
 
Riippuu pakkasista. Nollakeleihin asti menee ihan fine mutta varausta ei pitäisi päästää hirveästi alle 50%:n. Laturi ei todennäköisesti suostu lataamaan pakastettua akkua lainkaan.

En säilyttäisi kovilla pakkasilla kovin pitkään akkua ulkona

Spessun manuaalia kun vilkaisin niin esim. Levo SL
Lataus 0 - +40°C
Käyttö -10 - +40°C
Säilytys -20 - +60°C

Turbo levolla näköjään vähän paremmat arvot, lataus 0-45, käyttö -20 - +60 ja säilytys sama.

Ja huomiona että noilla lukemilla spessu siis vain uskoo että akku ei tuhoudu ja varaus ei laske niin paljoa että tulisi takuucase.
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
 
Kerroppa sitten se kohta missä akun jäädyttäminen tekee sille hyvää?

Tuo "alempi lämpötila" ainakin pikaisen vilkaisun mukaan tarkoitti että yli 40 asteen lämpötiloissa akut heikkenevät. En tiedä miksi edes mainitset asiaa jos perustat perustelusi tuohon, niin siksi voisit linkata vähän tarkemmin siihen kohtaan mihin perustat väitteesi kun puhutaan pyörän talvikäytöstä pakkaskeleillä. Ehkä en vain löydä oikeaa kohtaa (kun en paria ekan sivua silmäilyä enemmän panostanut).
 
Kerroppa sitten se kohta missä akun jäädyttäminen tekee sille hyvää?

Tuo "alempi lämpötila" ainakin pikaisen vilkaisun mukaan tarkoitti että yli 40 asteen lämpötiloissa akut heikkenevät. En tiedä miksi edes mainitset asiaa jos perustat perustelusi tuohon, niin siksi voisit linkata vähän tarkemmin siihen kohtaan mihin perustat väitteesi kun puhutaan pyörän talvikäytöstä pakkaskeleillä. Ehkä en vain löydä oikeaa kohtaa (kun en paria ekan sivua silmäilyä enemmän panostanut).
Ei tee varsinaisesti hyvää vaan vähemmän pahaa. Akun kapasiteetin pysyvä lasku hidastuu kylmemmissä lämpötiloissa.

Artikkelissahan oli kokonaiset neljä sivua, joista kaksi sivua kuvaajia. Ensimmäinen kuvaaja ehkä olennaisin.

Ja puhe nimenomaan säilyttämisestä.

Kosteus ei varmasti tee hyvää akulle...
Arvelisin, että ilmankosteudella ei liene vaikutusta ainakaan Suomen olosuhteissa.
 
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Joo. Itse olen luottanut siihen, että akkuun 60-75% varaus ja sitten talvisäilytykseen. Sama pätee siis sähköruohonleikkuriin, sähkömoottorisahaan kuin sähköpyörään. Ehdottomasti tietenkin noista kaikki virtaa kuluttava pois käytöstä mahdollisuuksien mukaan.

Tähän mennessä ei ole yksikään akku hajonnut tai kapasiteetti havaittavasti huonontunut. Sen sijaan lämpimässä varastoituja akkuja on kuollut useita itsepurkautumisen vuoksi, kun ei ole huomannut huolehtia niissä pysyvän varausta :D
 
Ei mitään ongelmia säilyttää akkua ulkona ympäri vuoden Suomen olosuhteissa. Ainoa riskin paikka olisi lataus pakkasessa, mutta BMS estää sen. Pitää vaan huolen, että varaus ei pääse laskee ihan nollaan.

Säilytys kylmässä on lähtökohtaisesti parempi vaihtoehto kuin lämpimässä:

Edes syväjäädytys ei aiheuta kummoista vahinkoa:
Kovilla pakkasilla voi olla vain ikävä yllätys, kun työpäivän jälkeen ei pyörä käynnistykkään, mutta muuten nyt ei riskiä ole.

Mutta koskee lähinnä niitä -30 asteen pakkasia, jolloin BMS on estänyt akun käytön itsellä.
 
Keskustelun perusteella kävin katsomassa, mitä Bosch sanoo asiasta. Aika tiukat on vaatimukset, kun paitsi että kehottavat pitämään akun huoneenlämmössä säilytyksessä, niin myös moottori pitäisi säilöä vähintään +10 ⁰C asteessa.

For the drive unit and display components, the operating temperature is -5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C. The battery should be stored at room temperature.

Protection against the weather
 
Keskustelun perusteella kävin katsomassa, mitä Bosch sanoo asiasta. Aika tiukat on vaatimukset, kun paitsi että kehottavat pitämään akun huoneenlämmössä säilytyksessä, niin myös moottori pitäisi säilöä vähintään +10 ⁰C asteessa.

For the drive unit and display components, the operating temperature is -5°C to +40°C and the storage temperature is +10°C to +40°C. The battery should be stored at room temperature.

Protection against the weather
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.
 
Canyon tarjoaa tuohon akkujuttuun liittyen joko rahallista hyvitystä tai 50% arvokkaampaa lahjakorttia. Lisätietoa tuli mailitse ja ovat päivittäneet tämän sivun: Mandatory battery check and safety notice

Nyt hyvä kysymys kun olen pyörän hankkinut GoByBiken kautta ja lunastanut itselleni, niin mitenhän menee partial refundi tämän myötä (aspa ei osannut sanoa). Akkukeissiin tulee päivitystä seuraavan kerran helmikuussa 2025.
 
Valmistaja voi runoilla mitä tykkää. Suomessa tuotteen täytyy kuitenkin kestää sille tyypillistä käyttöä. Et voi myydä polkupyörää, jota voi ajaa vain tasaisella päällystetyllä tiellä kun aurinko paistaa. Polkupyörän tulee kestää ympärivuotista käyttöä Suomelle tyypillisessä olosuhteissa. Tai jos ei kestä niin se täytyy tehdä äärimmäisen selväksi asiakkaalle.

Jep. Tästähän on ihan kuluttajariitalautakunnan ennakkopäätöskin olemassa.


Kuluttajariitalautakunta nojaa ratkaisunsa perusteluissa sopimuksentekohetkellä voimassa olleeseen kuluttajansuojalain 5 luvun 2 §:ään, jonka mukaan kyseisen luvun säädöksistä ostajan vahingoksi poikkeava sopimusehto on mitätön, ellei jäljempänä säädetä toisin.

Kyseisen luvun 12 §:n 2 momentin 1 kohdan mukaan tavaran pitää soveltua siihen tarkoitukseen, joihin sellaisia tavaroita yleensä käytetään. Saman pykälän 4 momentissa todetaan, että tavara on virheellinen, jos se poikkeaa näissä momenteissa säädetystä.

Kuluttajariitalautakunta muistuttaa, että valmistaja ei voi ehdoillaan rajoittaa ostajalle kuluttajansuojalaissa määriteltyjä oikeuksia. On riidatonta, ettei pyörä ole käynnistynyt pakkasella luotettavasti. Ostajan mukaan ongelma on ilmennyt lämpötilan laskettua pakkaselle, kun taas valmistaja ilmoittaa sähkökomponenttien toimivan –10 celsiusasteeseen asti.

Lautakunnan mukaan talvikäyttö on sähköpolkupyörille tavanomaista, ja pyöriä saattaa joutua säilyttämään pitkäänkin ulkona. Niinpä sähköpolkupyörän kaikkien ominaisuuksien pitäisi olla käyttökelpoisia kaikissa ostajan maassa tavanomaisesti koetuissa lämpötiloissa. Silloin kun myytävässä pyörässä on lämpötilaan perustuvia rajoituksia, niistä täytyisi lautakunnan mukaan ilmoittaa ostajalle korostetun selvästi ennen kaupantekoa.

Lautakunnan mukaan valmistaja ei ole osoittanut sitä, että se on kertonut ostajalle sähköpolkupyörän pakkaskäytön rajoituksista ennen kuin kaupat on tehty. Sähköpolkupyörän täytyisi toimia myös pakkaskelissä, joten siinä on käynnistysongelmista johtuen virhe.

Eli tl;dr jos yleensä Suomen markkinoille tuot tuotteen x niin sen pitää toimia normaalisti Suomessa esiintyvissä olosuhteissa, ellei korostetun selvästi kerrota että tämä tuote toimii esim. vain sisäkäytössä vaikka tuotteita x yleensä käytetäänkin kaikkialla.

Ja tosiaan tuo ongelmahan mistä tuo juttu on on kuuluisa Shimano EP8 tekniikan paska satelliittikäynnistysnappi. Itse moottori, akku yms toimii ihan hyvin mutta Shimano on kaikessa typeryydessään tehnyt siitä käynnistysnapista "langattoman" langallisen napin, jonka akku saattaa purkautua pakkasella ja estää pyörän käynnistyksen.

"Korjauksena" vikaan pyörän voi käynnistää lykkäämällä sitä takaperin tai painamalla pyörän käyntiin akun napista(saattaa onnistua joissakin pyörissä juomapullotelineen ruuvinreiästä. Joten ei ihmekään että KRIL päätyi tuossa suosittamaan hyvitystä ja tässähän casessahan huhujen mukaan Canyon maksoi ihan rahaa takaisin ostajalle, joka silti piti pyörän itsellään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 530
Viestejä
4 539 494
Jäsenet
74 817
Uusin jäsen
pepponen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom