Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Velogy testasi KMC:n tavallista ja E-bike-ketjua. Tavallinen kesti pidempään.
Tuollainen 1000 km testi nyt ei kerro kuitenkaan koko totuutta. Olisiko E-ketju kestänyt sitten loppujen lopuksi enemmän kilometrejä? Testin mukaan kummallakin ketjulla voisi ajaa vielä hyvän tovin.

Itse olen omassa käytössä huomannut, että KMC:n e-sarjan ketjut kestävät käytössä pitempään kuin tavallinen KMC:n ketju. Kokemusta on muutaman vuoden ajalta ja moottorina 1000w Bafang.
 
e101 ept kestää merkittävästi pidempään (yli 2000km venymättä. wide-mallille tästä kmc lupaakin 10000km jos käyttää valmistajan omia crmo rattaita kaverina) kuin esim z1ehx (1000km vaihtokunnossa). Bilteman myymä halpa KMC kesti sen 100km ja oli vaihtokunnossa.

testattu omalla 4kw pyörällä, ja mittarina semmonen luiskamittari joka joko menee tai ei mene sinne ketjun rakoihin.
 
e101 ept kestää merkittävästi pidempään (yli 2000km venymättä. wide-mallille tästä kmc lupaakin 10000km jos käyttää valmistajan omia crmo rattaita kaverina) kuin esim z1ehx (1000km vaihtokunnossa). Bilteman myymä halpa KMC kesti sen 100km ja oli vaihtokunnossa.

testattu omalla 4kw pyörällä, ja mittarina semmonen luiskamittari joka joko menee tai ei mene sinne ketjun rakoihin.
Eipå noita ketjujen eroja oikein saa ilman testilaitteita esiin. Liian paljon muuttujia tossa. Vaimo ajanut sähkärillä kohta 3tkm samoilla ketjuilla. Mulla taas alle 2tkm ja vaihtokunnossa. Niin moni asia vaikuttaa; ainakin: ketjujen puhtaus, voitelu, kuskin paino, avustuksen määrä, keli, jossa ajaa (rapakeli vs. Kuiva), maasto, käytetyt vaihteet, vaihtotapahtumien määrä, etu- ja takaratas, jne.
 
Meillä Fanticissa Sram gx eagle ketjulla noin 2000km ja mittarin mukaan " uutta vastaava" ajattelin keväällä vaihtaa kuitenkin uuteen ihan rattaidenkin takia. Voiteluun olen käyttänyt vain perus "crctä" se kun putsaakin samalla. Tiedä sitten kestäisikö enemmän joku muu systeemi mutta ihmeen hyvin on mennyt tälläkin yhdistelmällä. Täysi Sramin setti rattaineen.
 
Kmc E bike ketju n.900km ajettu joista maantietä 700km loput metsä polkua kulutus mittari näyttää että on kohta vaihtokunnossa. Tais ol oma vika kun en aluksi huoltanut ketjuja kunnolla loppua kohden pessyt ja öljynnyt ainakin kerran viikossa. N.3x vko tullut ajettua töihin 37km edestakaisin.
 
Ostin tuohon omaani nyt tuon KMC e10 ketjun kun paikallisessa liikkeessä ei muuta sopivan pituista ollut. Aika suolanen hinta ketjusta mutta katsotaan kuinka kauan tuolla polkee
 

Ostin tämän repun viikko sitten ja nyt kun täällä Turun seutuvilla asfaltti sulanut piti lähteä kokeilemaan. Mitään näistä en ymmärrä mutta jos kokemusta vain vanhasta koulurepusta niin suosittelen ostamaan (muista koko). Aivan käsittämätön ero verrattuna perus reppuun kun mukana oli tavaraakin noin 5-6kg ja poljettu matkaa yli 60km.

Eniten ihmetytti istuvuus. Tunne kuin selässä ei olisi mitään ja olkaimet ei haittaa yhtään. Sadesuojasta näillä keleillä myös iso plussa.

Vähän väärä tietysti tähän ketjuun mutta itse käytän sähköpyöräillessä niin olkoon :whistling:
 
Viimeksi muokattu:

Ostin tämän repun viikko sitten ja nyt kun täällä Turun seutuvilla asfaltti sulanut piti lähteä kokeilemaan. Mitään näistä en ymmärrä mutta jos kokemusta vain vanhasta koulurepusta niin suosittelen ostamaan (muista koko). Aivan käsittämätön ero verrattuna perus reppuun kun mukana oli tavaraakin noin 5-6kg ja poljettu matkaa yli 60km.

Eniten ihmetytti istuvuus. Tunne kuin selässä ei olisi mitään ja olkaimet ei haittaa yhtään. Sadesuojasta näillä keleillä myös iso plussa.

Vähän väärä tietysti tähän ketjuun mutta itse käytän sähköpyöräillessä niin olkoon :whistling:
Kyllähän hyvin istuva reppu vain on hyvin istuva reppu. Ero on todella iso, jos vertailuna on joku ns. koulureppu. :thumbsup:

Itsellä on Osprey Radial päiväreppuna. Tuossa on kätevä kun se on 26L, niin on mukavan kompakti, mutta tarvittaessa (esim. kaupassa käydessä) saa vetoketjulla avattua repun isommaksi, jolloin tilavuus on jo 34L. Ehkä ainoa miinus tuossa repussa on se, että vyötäröhihnassa ei ole pehmustetta. Reppu kelluu selästä ulkona verkon ansiosta, niin ei juurikaan hikoile. Ja iso plussa siitä, että tuo on itsestään seisova tukirakenteen ansiosta, niin pysyy pystyssä lattialla/tuolilla/pöydällä.

Sitä ennen oli Deuter Trans Alpine 24, mutta siinä tosiaan koko tuli vähän vastaan, kun ei ostokset mahtunut kunnolla.

Ja sitten takaisin sähköpyöriin, niin tilasin eilen Canyon Spectral:ON CF 7:n Työsuhdepyöräedun kautta voisi pari vuotta lyhennellä hintaa ja sitten lunastaa itselle.
 
Kyselin täältä suosituksia kun mahdollisesti piakkoin meillekin tulee tarjolle työsuhdepyörä. Lähinnä kaupungissa ajoa, mutta pitäisi olla sellainen millä pääsee hyvin loskapaskassa etenemään samalla kun vetää (tulevaa) jälkikasvua pyöräkärryssä. 3000-4000€ budjetti pyörälle.
 
Kyselin täältä suosituksia kun mahdollisesti piakkoin meillekin tulee tarjolle työsuhdepyörä. Lähinnä kaupungissa ajoa, mutta pitäisi olla sellainen millä pääsee hyvin loskapaskassa etenemään samalla kun vetää (tulevaa) jälkikasvua pyöräkärryssä. 3000-4000€ budjetti pyörälle.
Oliko mikä leasing firma kyseessä tai toisin sanoen onko rajoituksia mistä pyörän tilaa?

Nopeasti heitettynä ehkä jokin tällainen, joka ei nyt täysin hard-tail maastopyörä ole, mutta kuitenkin riittävän lähellä, että kulkee myös sohjossa

Cubella tuo Allroad nimessä tarkoittaa, että valmiiksi asennettuna tulee lokasuojat, valot ja seisontajalka.
Tuota Boschin smart systemiä voi kyllä suositella, päivitykset voi tehdä itse ja niiden mukana tulee ihan oikeita lisäominaisuuksia (viimeisin iso oli reittiohjeet pyörän näytölle), akku on vähintään aina 750Wh jne.
 
Itse nappasin cube stereo hybrid sl 120 750wh 29" 2022 mallin bike discountilta black week tarjouksena. Näytti vuoden 2023 malli olevan taas aivan eri osilla ja tuo 2022 miellytti enemmän. Meni nuo tarjoukset aika vauhdilla.

Aiempi cuben reaction one 400wh vieläkin käytössä. Bosch gen2 performance cx moottori syö ketjuja tosissaan. Puhdistus ja kunnon voitelu vaikuttaa ainakin omassa ajossa kulumiseen enemmän kuin heti uskoisi. Kesto ollut 1000-3500km. Ollut kmc:n 9 e ja Shimanon joku vastaava en huomannut eroa kestossa (suurin syy varmaan ajon/huollon vaihtelu).

Toivottavasti nyt isommalla eturattaalla kestää tämä uusi. N 11000km aiemman mittarissa ja mitään muita kuin käyttäjän aiheuttamia vikoja ei ole ilmennyt. Onkohan tuo moottorin vastustus heikentynyt kun itsellä ainakin vähän liian pienellä mtb:llä matkanopeus oikeastaan aina yli 25km/h? Aiemmin sai hyvää intervalli-treeniä polkemalla yli vastustuksen.

Huoltojen hinnat kannattaa huomioida näissä laitteissa. Aiempi on siis halpis osilla ja huollot sen mukaisia. Uudessa lähinnä Foxin jouset tuo lisäkustannuksia mutta myös lisäarvoa rahan edestä.


Jalan asentaminen näihin fillareihin alkaa vaikuttaa mahdottomalta. Nyt tuli vihdoin alkuperäiseen sopiva jalka, jonka pitäisi olla sopiva stereo hybrid 120 malliin mutta ei ole, kuten ei myöskään bike discountin erikseen varastosta löytynyt stereo hybrid 120 tämän mallin omakaan jalka.

Saa auttaa idioottia jos löytyy jalka kys fillarista tai idea mikä sopii. Loukkasin kyynärpään heti tuon saatuani. Olis ice spiker prot edellisestä fillarista odottamassa vaihtoa jos enää edes tarvitsee. Ts kohta pääsee vihdoin kunnolla polkemaan kun käsi paranee.
 
Oliko mikä leasing firma kyseessä tai toisin sanoen onko rajoituksia mistä pyörän tilaa?

Nopeasti heitettynä ehkä jokin tällainen, joka ei nyt täysin hard-tail maastopyörä ole, mutta kuitenkin riittävän lähellä, että kulkee myös sohjossa

Cubella tuo Allroad nimessä tarkoittaa, että valmiiksi asennettuna tulee lokasuojat, valot ja seisontajalka.
Tuota Boschin smart systemiä voi kyllä suositella, päivitykset voi tehdä itse ja niiden mukana tulee ihan oikeita lisäominaisuuksia (viimeisin iso oli reittiohjeet pyörän näytölle), akku on vähintään aina 750Wh jne.
Ei oo vielä tarkempaa tietoa, lähikuukausien aikana selvinnee tarkemmin
 
Jalan asentaminen näihin fillareihin alkaa vaikuttaa mahdottomalta. Nyt tuli vihdoin alkuperäiseen sopiva jalka, jonka pitäisi olla sopiva stereo hybrid 120 malliin mutta ei ole, kuten ei myöskään bike discountin erikseen varastosta löytynyt stereo hybrid 120 tämän mallin omakaan jalka.
Saa auttaa idioottia jos löytyy jalka kys fillarista tai idea mikä sopii.
Ilmeisesti tämän siihen olit siis jo kokeillut? CUBE kickstand for Stereo Hybrid 120
Saattaa olla joihinkin vanhempiin malleihin tuo, joten ehkä tämä olisi oikea "possible to be mounted on the CUBE Stereo Hybrid 120 since MY2020 with the hexagon socket head cap screws" ACID Kickstand PRO

Ei oo vielä tarkempaa tietoa, lähikuukausien aikana selvinnee tarkemmin
Vaikea suositella tosiaan sitten tässä kohtaa vielä tarkemmin, sillä osalla firmoista on joku sopimuskumppani, mistä pyörä pitää tilata ja osa saattaa rajoittaa esim. ulkomailta tilausta.
Jos nyt sattuisikin osumaan sellainen, missä saa ostopaikan valita vapaasti (kuten meillä GoByBike), niin 2022 vuoden malleja saattaa vielä joitain yksittäisiä olla tarjolla tilausta tehdessä, eli bike-discount ja mhw-bike alennussivut talteen
 
Ilmeisesti tämän siihen olit siis jo kokeillut? CUBE kickstand for Stereo Hybrid 120
Saattaa olla joihinkin vanhempiin malleihin tuo, joten ehkä tämä olisi oikea "possible to be mounted on the CUBE Stereo Hybrid 120 since MY2020 with the hexagon socket head cap screws" ACID Kickstand PRO


Vaikea suositella tosiaan sitten tässä kohtaa vielä tarkemmin, sillä osalla firmoista on joku sopimuskumppani, mistä pyörä pitää tilata ja osa saattaa rajoittaa esim. ulkomailta tilausta.
Jos nyt sattuisikin osumaan sellainen, missä saa ostopaikan valita vapaasti (kuten meillä GoByBike), niin 2022 vuoden malleja saattaa vielä joitain yksittäisiä olla tarjolla tilausta tehdessä, eli bike-discount ja mhw-bike alennussivut talteen

Kiitos! Molemmat löytyy ja kumpikaan ei sovi. Tuossa siis ei ole haarukassa reikä kuin alapuolella, joten en näe miten mitään jalkaa saisi tuohon. Aiemmassa reaction onessa sama jalan paikka mutta läpireiällä. Ostin siis tilatessa tuon acid kickstand pro:n kun sl120 jalkaa ei ollut varastossa. Tuo sl120 jalka piti olla myös +vm2020 sopiva ja lähettivät moisen kun saivat varastoon.

Pärjää ilmankin mutta ärsyttää kun sanotaan sopivan ja ei sovi. Ei tosin ole tullut tuota edes katsottua kunnolla kun näytti suoraan ettei mitään mahdollisuuksia saada kiinni. Pitää vielä katsoa.

Vai onkohan nuo vain ilman moottoria versioihin sopivia?
 
Kiitos! Molemmat löytyy ja kumpikaan ei sovi. Tuossa siis ei ole haarukassa reikä kuin alapuolella, joten en näe miten mitään jalkaa saisi tuohon. Aiemmassa reaction onessa sama jalan paikka mutta läpireiällä. Ostin siis tilatessa tuon acid kickstand pro:n kun sl120 jalkaa ei ollut varastossa. Tuo sl120 jalka piti olla myös +vm2020 sopiva ja lähettivät moisen kun saivat varastoon.

Pärjää ilmankin mutta ärsyttää kun sanotaan sopivan ja ei sovi. Ei tosin ole tullut tuota edes katsottua kunnolla kun näytti suoraan ettei mitään mahdollisuuksia saada kiinni. Pitää vielä katsoa.

Vai onkohan nuo vain ilman moottoria versioihin sopivia?
Voihan se olla että eivät sovi sähköpyöriin, mutta jos siellä jokin paikan näköinen rungossa on, niin luulisi siihen jotain sopivan.

Kannattanee melkein siis tiedustella suoraan Cubelta mikä siihen menisi CONTACT FORM - CONTACT - CUSTOMER SUPPORT - SUPPORT | CUBE Bikes
 
Voihan se olla että eivät sovi sähköpyöriin, mutta jos siellä jokin paikan näköinen rungossa on, niin luulisi siihen jotain sopivan.

Kannattanee melkein siis tiedustella suoraan Cubelta mikä siihen menisi CONTACT FORM - CONTACT - CUSTOMER SUPPORT - SUPPORT | CUBE Bikes
Kiitos linkistä. Olen Bike discountilta pari fillaria ja paljon osia tilannut. Kaikki mennyt näitä jalkoja lukuunottamatta erinomaisesti. Surullista huomata kuinka surkeaa asiakaspalvelu oli verrattuna vaikka kiinalaisiin kauppoihin tai myyjiin ylipäänsä. Eikö tuo kuitenkin ole cuben suurin jälleenmyyjä? Olisi edes tuon linkin antanut, vaikka toki normaali järjellä varustettu ymmärtää itsekin ottaa yhteyttä valmistajaan.

Ei tosiaan tullut mieleen kysyä tuolta, kun Bike discountilta ensin ehdotettiin väärää viikon odottelun jälkeen ja lopulta ei mitään. Pyydettiin siis vain palauttamaan nuo ei sopivat kun kysyin sopiiko mikään malli.
 
Mitä mieltä tästä?

Monen sattuman kautta tulee tuollainen työsuhdepyöränä. Syyskuussa ostohinta ollut 3600e ja ensviikolla pitäis saapua ellei taas viivästy. Näistä en juuri mitään ymmärrä niin kaikki info tervetullutta, esim huoltovälit/tarpeet, säädöt iskareihin yms. Kannattaako heti vaihtaa jotain osia.
 
Mitä mieltä tästä?

Monen sattuman kautta tulee tuollainen työsuhdepyöränä. Syyskuussa ostohinta ollut 3600e ja ensviikolla pitäis saapua ellei taas viivästy. Näistä en juuri mitään ymmärrä niin kaikki info tervetullutta, esim huoltovälit/tarpeet, säädöt iskareihin yms. Kannattaako heti vaihtaa jotain osia.
Joka ajon jälkeen pesu, kuivaus, voimansiirron voitelu ja pyörän vahaus. Aika pitkälle pääsee noilla, kunhan edes voimansiirto olisi puhdas ja kuiva. Toki talvisäilytyksessä sitten akku aina sisälle ja säilytys puoliksi ladattuna, niin ei pilaannu turhan nopeasti lataustason takia.

Huoltopukki kannattaa myös hankkia, niin on todella paljon mukavampi pestä ja säätää kuin pyörän ollessa jotakin seinää vasten
 
Joka ajon jälkeen pesu, kuivaus, voimansiirron voitelu ja pyörän vahaus. Aika pitkälle pääsee noilla, kunhan edes voimansiirto olisi puhdas ja kuiva. Toki talvisäilytyksessä sitten akku aina sisälle ja säilytys puoliksi ladattuna, niin ei pilaannu turhan nopeasti lataustason takia.

Huoltopukki kannattaa myös hankkia, niin on todella paljon mukavampi pestä ja säätää kuin pyörän ollessa jotakin seinää vasten
Jos sen vieressä aikoo nukkua yöt ja luovuttaa sille säännölliseti siemenet, kuulostaa perustellulta. Ei polkupyörä muuten moista tarvitseva aarre ole. Jos pyörä on vain kulkuväline, josta haluaa kuitenkin pitää hyvää huolta, ei joskus peseminen ole huono idea. Ketjuista ei kuulu tulla ääntä, eli niitä kannattaa öljytä. Muutamalla eurolla saa tulkin, jolla on kätevä seurata ketjun venymistä. Ketjujen vaihtaminen uuteen suojaa rattaita ennenaikaiselta kulumiselta.
Mitä mieltä tästä?
Näistä en juuri mitään ymmärrä niin kaikki info tervetullutta, esim huoltovälit/tarpeet, säädöt iskareihin yms. Kannattaako heti vaihtaa jotain osia.
Jos ajoasentoa haluaa tuunata, voi harkita erilaista stemmiä ja/tai stongaa. Satula on todennäköisesti sellaista mallia, että on tarkoitettu vaippahousuilla poljettavaksi. Jos vaipan käyttö ei kiinnosta, kannattaa satula vaihtaa leppoisammaksi. Vaikka tosiharrastajat vieroksuvat lokasuojia, ainakaan itse en halua pyöräillä ilman niitä. Olen harrastajan jopa kuullut mieluummin ottavan silmätulehduksen kuin lokasuojat. Kunnollisia lokasuojia on hieman hankala löytää ja asentaa täysjoustoon, mutta kokemuksesta voin kertoa senkin olevan mahdollista. Seisontatukeen on täysin vastaava tarina kuin lokasuojiinkin liittyen erityisesti harrastjiin, omiin mieltymyksiini ja haasteisiin. Ilman seisontatukea pärjää silti paljon mukavammin kuin ilman lokasuojia. Todennäköisesti kyseisessäkin pyörässä säädetään joustojen esijännys ilmanpaineella. Säätöön tarvitaan tällainen pumppu:
Yleensä polkpyörän valmistajalla on ohjearvot eripainoisille kuljettajille. Niistä on hyvä lähteä liikkeelle.
 
Juu ei, en ole koskaan pyörää vahannut enkä vahaa, sen verran teen lenkin jälkeen että huuhtelen pyörän jos on akseleita myöden mudassa möyritty ja öljyä voimansiirtoon...
 
Jos sen vieressä aikoo nukkua yöt ja luovuttaa sille säännölliseti siemenet, kuulostaa perustellulta. Ei polkupyörä muuten moista tarvitseva aarre ole. Jos pyörä on vain kulkuväline, josta haluaa kuitenkin pitää hyvää huolta, ei joskus peseminen ole huono idea. Ketjuista ei kuulu tulla ääntä, eli niitä kannattaa öljytä. Muutamalla eurolla saa tulkin, jolla on kätevä seurata ketjun venymistä. Ketjujen vaihtaminen uuteen suojaa rattaita ennenaikaiselta kulumiselta.
Joillakin pyörä maksaa enemmän kuin auto ja haluaa pitää siitä huolta, niin silloin se kestää mahdollisimman pitkään ja toimii aina. Tietenkin rahamiehet ostavat useamman tonnin pyörän kerran kesässä, niin ei tarvitse pesuilla ja huolloilla itseään rasittaa

P.s tarkoituksella oli pilke silmäkulmassa tuossa vahausosassa, kun moni sen ajattelee kuitenkin vanhanaikaisesti ;) Mutta kyllä ihan oikeasti puhtaan pyörän iskuvaimennus ja voimansiirto kestävät pidempään kuin likaisen -itse käytän pesussa painepesuria ja vahashampoota, niin ei mene montaa minuuttia pesuissa ja paineilmalla kuivaakin vikkelään

Kysyjälle vielä, Velogi:lla on youtubessa paljon hyviä pyörävideoita huolloista yms
 
Joillakin pyörä maksaa enemmän kuin auto ja haluaa pitää siitä huolta, niin silloin se kestää mahdollisimman pitkään ja toimii aina. Tietenkin rahamiehet ostavat useamman tonnin pyörän kerran kesässä, niin ei tarvitse pesuilla ja huolloilla itseään rasittaa

P.s tarkoituksella oli pilke silmäkulmassa tuossa vahausosassa, kun moni sen ajattelee kuitenkin vanhanaikaisesti ;) Mutta kyllä ihan oikeasti puhtaan pyörän iskuvaimennus ja voimansiirto kestävät pidempään kuin likaisen -itse käytän pesussa painepesuria ja vahashampoota, niin ei mene montaa minuuttia pesuissa ja paineilmalla kuivaakin vikkelään

Kysyjälle vielä, Velogi:lla on youtubessa paljon hyviä pyörävideoita huolloista yms
Tottakai pyörästä huolta pidetään, itse arvostan enemmän ihan fyysistä suojaamista kun jotain vahaamista. Omaan pyörään liimailin suojat heti uutena kriittiisiin paikkoihin ettei nyt heti ole maalipinta kulunut puhki ja vuoden ajon jälkeen ovatkin ottaneet osumaa kiitettävästi ja pitäisi jo osa uusia...
 
Onko kenellekään kokemusta Specializedin sähköpolkupyöristä? Työsuhdepyörä olisi aikeena hankkia, ja tämä malli kiinnostaisi erityisesti. Normaalia kaupunki/työmatka-ajoa olisi tarkoitus kulkea silloin tällöin
 
Onko kenellekään kokemusta Specializedin sähköpolkupyöristä? Työsuhdepyörä olisi aikeena hankkia, ja tämä malli kiinnostaisi erityisesti. Normaalia kaupunki/työmatka-ajoa olisi tarkoitus kulkea silloin tällöin

Perus kaupunkipyörä aivan järkyttävällä hinnalla :beye:

En kyllä keksi miten tuollainen perus "kiinassa" tehty sähköpyörä voi maksaa melkein 4k€

ja vielä vanhaa mallia
 
Perus kaupunkipyörä aivan järkyttävällä hinnalla :beye:

En kyllä keksi miten tuollainen perus "kiinassa" tehty sähköpyörä voi maksaa melkein 4k€

ja vielä vanhaa mallia
Redditissä nuo on jonkun verran saaneet kehuja. Ilmeisesti vähän yleisempiä amerikassa kun täällä.

Onko suositella mitään parempaa 3000-4000e hintaluokassa? Itsellä ei niin kauheasti tietämystä näistä.
 
Redditissä nuo on jonkun verran saaneet kehuja. Ilmeisesti vähän yleisempiä amerikassa kun täällä.

Onko suositella mitään parempaa 3000-4000e hintaluokassa? Itsellä ei niin kauheasti tietämystä näistä.

En varsinaisesti epäile etteikö tuo pyöränä olisi ihan hyvä, mutta hintaa on omasta mielestä vähintään se 1500€ liikaa...

Plussana:

-Valmis heti ajoon (lokarit+valot)

Miinusta:

- Vanha malli
- Pieni akku
- 250w ja 50Nm (perus moottori, ei selitä hintaa)
- Osasarja (toimii, ei selitä hintaa)
- Keula (mielummin koko jousto pois kuin tuo kiinni oleva, turhaa painoa)
- Hinta
 
Redditissä nuo on jonkun verran saaneet kehuja. Ilmeisesti vähän yleisempiä amerikassa kun täällä.

Onko suositella mitään parempaa 3000-4000e hintaluokassa? Itsellä ei niin kauheasti tietämystä näistä.

Itsellä on ympärivuotisessa työmatka-ajossa ollut Canyon Commuter:On 7 nyt 2500km verran. En juuri vikoja löydä :) Alkuun oli hiukan totuttelua ajo-asentoon. Vanha pyörä oli hyvinkin pystymallissa istuttava cruiser. Ja alkuun olisin toivonut, että akun saisi ladattua myös pyörässä kiinni ollessaan (onnistuu uudessa Commuter:On 8 mallissa).
 
Redditissä nuo on jonkun verran saaneet kehuja. Ilmeisesti vähän yleisempiä amerikassa kun täällä.

Onko suositella mitään parempaa 3000-4000e hintaluokassa? Itsellä ei niin kauheasti tietämystä näistä.

Tuossa pikkasen yli budjetin. Mutta varmasti loistopyörä työmatka-ajoon, kun valot, lokari yms tulee mukaan.

Akun lataus pyörän ollessa paikalla. Sekä puhelinta sa käytettyä ajotietokoneen. Voi ostaa myös puhelintelineen ja sitä voi ladata sit pyörän akusta.

2022 Focus Aventura2 6.8 20,8Ah Grey | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit

Ite ostin tuon 6.9 mallin
 
Tuossa muuten vähän suljettujen järjestelmien tehoja ja kulutuksia.

1674861828471.png
1674861851305.png
 
Redditissä nuo on jonkun verran saaneet kehuja. Ilmeisesti vähän yleisempiä amerikassa kun täällä.

Onko suositella mitään parempaa 3000-4000e hintaluokassa? Itsellä ei niin kauheasti tietämystä näistä.

No vaikka Tunturi (<3k€) tai Helkama (>3k€).
 
Tuossa pikkasen yli budjetin. Mutta varmasti loistopyörä työmatka-ajoon, kun valot, lokari yms tulee mukaan.

Akun lataus pyörän ollessa paikalla. Sekä puhelinta sa käytettyä ajotietokoneen. Voi ostaa myös puhelintelineen ja sitä voi ladata sit pyörän akusta.

2022 Focus Aventura2 6.8 20,8Ah Grey | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit

Ite ostin tuon 6.9 mallin
Mitä tuo 6.7, 6.8, 6.9 tms meinaa? Katsoin tätä mallia, eroaako jotenkin merkittävästi? Kumman näistä ostaisit tällä hetkellä?
2023 Focus Aventura2 6.7 DI Black | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com)
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuo 6.7, 6.8, 6.9 tms meinaa? Katsoin tätä mallia, eroaako jotenkin merkittävästi? Kumman näistä ostaisit tällä hetkellä?
2023 Focus Aventura2 6.7 DI Black | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com)
Lienee mallisarja, sillä tuossa 2023 6.7:ssa on pienempi akku, jonka myötä myöskään ei ole tuota Kiox 300 näyttöä.
Smart järjestelmän päivitykset käsittääkseni menee tuon LED-remoten kautta, joten nyt en suoraan osaa sanoa olisiko tuo 6.7 myös käytännössä Boschin "smart system", jonka siis voi päivittää itse ja saa lisää ominaisuuksia päivitysten mukana.
Etuhaarukka lisäksi näkyy olevan varustettu jousella eikä ilmalla kuten tuossa 2022 6.8:ssa ja Shimanon osasarja myös pykälän parempaa vanhassa mallissa.
Oma suositus siis toki ottaa tuo viime vuoden 6.8 näistä kahdesta, kun on vielä halvempikin.

Edit: Jafira 6.8 näyttäisi olevan pitkälti sama pyörä ilman valmiiksi asennettuja lokasuojia yms. ja irtoaisi bike-discountista alta 3500€. Aventura2 näyttää olevan ~4000€, joten säästö suomeen ei kummoinen sen kohdalla.
bronssista eri kokoja: JARIFA² 6.8
hopeaa vain M-koko: JARIFA² 6.8
 
Viimeksi muokattu:
Mitä tuo 6.7, 6.8, 6.9 tms meinaa? Katsoin tätä mallia, eroaako jotenkin merkittävästi? Kumman näistä ostaisit tällä hetkellä?
2023 Focus Aventura2 6.7 DI Black | Larunpyörä | Polkupyörät - Sähköpyörät, Maastopyörät, Cyclocrossit, Hybridit (larunpyora.com)
Erot tulikin selville. Lähinnä siun budjetilla ehottomasti 6.8.
Jos sit ois vähän enemmän budjettia niin 6.9 sillä saapi vähän paremman valo, paremmat vaihtaja 12 vaihteinen vs 11 vaihteinen, paremmat navat ja vanteet.
 
Spectral:ON CF 7 saapui. Onhan se nätti mattamustana.


IMG20230131164142.jpg
 
Tänne napsahti tälläinen Focus Aventura 6.9.

Ensimmäinen akullinen ajettu ja hyvin on tekniikka kehittynyt 5 vuodessa.

1675187679693.png
Onpa hienot lokasuojat ja takahäkki. Miten häkki on tuettu näkyvien kannakkeiden lisäksi? Estääkö lokasuoja sitä kiepsahtamasta?
 
Minun Cubessa on samalla tavalla tarakka kiinni takahaarukassa ja sitten lokarin sisälle tulee kaareva metallikisko joka kiinnittyy pyörän runkoon. Tarakka pultataan sitten tuohon kiskoon mikä estää sitä kiepsahtamasta
 
Kysytäänpäs täältä neuvoa...

Hakusessa olisi fatbike, hinnan pitäisi olla alle 4k. Mitkä tässä hintaluokassa olisi hyviä/varteenotettavia vaihtoehtoja ja mitä hankkiessa pitäisi ottaa huomioon?
 
@samiaa

Tuollaisella reilun vuoden nyt ajanut, isompaa akkua et mistään löydä, tehokkaampaa et mistään löydä.

Menee oikeat läskit 4.8" renkaat heittämällä alle, vikoja ei ole ollut ja se huolto on lähellä ja pyöriä hyvin saatavilla.

Vakuutus maksaa sen 120€/v, tuo oikeastaan kaipasi vain paremmat polkimet ja gripit, sekä lokaria sen verran ettei heti muta lennä naamalle. Reilusti alle 4k€ en parempaa vastinetta rahalle keksi.

20220818_161617~2.jpg


 
Yhtä asiaa olen tässä pitkään ihmetellyt näissä "merkkipyörissä" mitä Suomessa on myynnissä. Käytännössä missään pyörässä ei ole vakiona valoja vaikka ne ovat nykyään (käytännössä) pakolliset. Sitten saa itse selvitellä ja ihmetellä että miten saa pyörän omaan akkuun kytketyt valot. Sitten ei tarvitse kuin mennä tuohon lahden eteläpuolelle niin se on jo enemmän poikkeus että pyörässä ei ole valoja vakiona.

Itse en kyllä lähde ostamaan sähköpyörää jossa ei ole valmiina valoja, täällä niitä kuitenkin tarvitsee sen 9kk vuodesta vähintään.
 
Yhtä asiaa olen tässä pitkään ihmetellyt näissä "merkkipyörissä" mitä Suomessa on myynnissä. Käytännössä missään pyörässä ei ole vakiona valoja vaikka ne ovat nykyään (käytännössä) pakolliset. Sitten saa itse selvitellä ja ihmetellä että miten saa pyörän omaan akkuun kytketyt valot. Sitten ei tarvitse kuin mennä tuohon lahden eteläpuolelle niin se on jo enemmän poikkeus että pyörässä ei ole valoja vakiona.

Itse en kyllä lähde ostamaan sähköpyörää jossa ei ole valmiina valoja, täällä niitä kuitenkin tarvitsee sen 9kk vuodesta vähintään.
Koskee varmaan maasto ja fättejä?

Koska ainakin cube, focus yms löytyy valot valmiina aika monesta mallista.
 
Meinaatko että mun ehdottama ei ole laillinen, vai miksi piti ihan erikseen mainita?
Ei se tämän ketjun mukainen ole, mutta onhan se sikäli laillinen juuri niin kuin mainitsitkin, eli vakuutuksella. Lähinnä viittasin nyt kuitenkin kaikenlaisiin DIY virityksiin tuolla laillisuudella :D
 
Ei se tämän ketjun mukainen ole, mutta onhan se sikäli laillinen juuri niin kuin mainitsitkin, eli vakuutuksella. Lähinnä viittasin nyt kuitenkin kaikenlaisiin DIY virityksiin tuolla laillisuudella :D

Meinasin vain että et olisi ollut ensimmäinen joka väittää tuota Efattia laittomaksi Suomessa, mikä tuosta tekee kyllä ihmeellistä on se että sähköpotkulauta missä 1000w ja 25km/h ei tarvitse vakuutusta, mutta kun sama on pyörässä niin tarvitsee vakuutuksen? :facepalm:

Only in Finland
 
@samiaa

Tuollaisella reilun vuoden nyt ajanut, isompaa akkua et mistään löydä, tehokkaampaa et mistään löydä.

Menee oikeat läskit 4.8" renkaat heittämällä alle, vikoja ei ole ollut ja se huolto on lähellä ja pyöriä hyvin saatavilla.

Vakuutus maksaa sen 120€/v, tuo oikeastaan kaipasi vain paremmat polkimet ja gripit, sekä lokaria sen verran ettei heti muta lennä naamalle. Reilusti alle 4k€ en parempaa vastinetta rahalle keksi.

20220818_161617~2.jpg



Millainen yleisesti tuo Efat on? Talvi työmatkat yms?
Nyt mennyt syksyn/talven trek powerflyn 2019/2020vm kanssa ja pärjännyt ihan hyvin 27.5 ja 2.8" renkailla nyt ostin 29 ja 2.8" piikkisian eteen kun täällä Eurajoki-Rauma välillä paikoitellen älyttömän liukasta.
 
Millainen yleisesti tuo Efat on? Talvi työmatkat yms?
Nyt mennyt syksyn/talven trek powerflyn 2019/2020vm kanssa ja pärjännyt ihan hyvin 27.5 ja 2.8" renkailla nyt ostin 29 ja 2.8" piikkisian eteen kun täällä Eurajoki-Rauma välillä paikoitellen älyttömän liukasta.
No tuollainen 10-20cm loskalunta (ladun pohja keväällä sulamassa) menee 25km/h kevyesti polkien ilman hikeä jos haluaa ja 4.8" nastarengas ei haukkaa mistään urasta, käytännössä voi ajella aivan samallalailla kuin kesällä. Työmatkaa en tuolla aja (+20km), mutta keskimääräinen lenkki varmaan siinä 15km korvilla ja pisin ollut +35km sipoonkorven poluilla, silloinkin oli vielä 45% akkua jäljellä ja oikeastaan vain veden loppuminen pakotti takaisin.

Normaalisti metsässä pidän avustuksen ykkösellä ja jos tarvitsee äkisti voimaa niin kaasulla sitä saa heti. Mikään Bikepark tms. pyörä tuo ei ole, mutta juurakko/kivikkopolut ja jyrkät nousut menee siinä missä sähkötäpärillä. Leveä rengas ja matala rengaspaine mahdollistaa yllättävän pehmeän etenemisen poluillakin.
 
No tuollainen 10-20cm loskalunta (ladun pohja keväällä sulamassa) menee 25km/h kevyesti polkien ilman hikeä jos haluaa ja 4.8" nastarengas ei haukkaa mistään urasta, käytännössä voi ajella aivan samallalailla kuin kesällä. Työmatkaa en tuolla aja (+20km), mutta keskimääräinen lenkki varmaan siinä 15km korvilla ja pisin ollut +35km sipoonkorven poluilla, silloinkin oli vielä 45% akkua jäljellä ja oikeastaan vain veden loppuminen pakotti takaisin.

Normaalisti metsässä pidän avustuksen ykkösellä ja jos tarvitsee äkisti voimaa niin kaasulla sitä saa heti. Mikään Bikepark tms. pyörä tuo ei ole, mutta juurakko/kivikkopolut ja jyrkät nousut menee siinä missä sähkötäpärillä. Leveä rengas ja matala rengaspaine mahdollistaa yllättävän pehmeän etenemisen poluillakin.


No itsellä on 18.2km työmatka per sivu. Eli olisi aika täydellinen siihen. Renkaat yms vaikuttaa tietenkin rullaavuuten ja läskin kanssa on aina tehtävä kompromisseja.
 
No itsellä on 18.2km työmatka per sivu. Eli olisi aika täydellinen siihen. Renkaat yms vaikuttaa tietenkin rullaavuuten ja läskin kanssa on aina tehtävä kompromisseja.
Jumbo Jimit on oikein rullaavat läskirenkaat. Efat on kyllä mainio pyörä. Itsellä ei sellaista ole, mutta on tullut niillä ajeltua aika paljon. Pari sähköfättiä on, ja molempiin tuli toki laitettua heti tarakka + kiinteät kunnon pitkät lokarit jne. Lokarien kanssa onnistuu oikein hyvin myös maastoajo. Eivät siis häiritse sielläkään mitenkään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 067
Viestejä
5 061 722
Jäsenet
81 021
Uusin jäsen
rasz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom