Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Nyt kun on tuo Canyon ale menossa niin mitä on raati mieltä,
Helkama FE12 fätti 4300€ vai
Neuron:ON 6 3269€ vai
Neuron:ON 8 4169€ vai
Spectral:ON CF 7 4369€

Spectralissa isoin akku 720Wh, muissa käsittääkseni 630Wh

Lähinnä siis fätti vai täysjousto? Kumpi on kuoppaisella asvaltilla mukavampi
Käy koeajamassa? Mahdoton varmaankin sanoa toisen puolesta mikä sopii omalle kropallesi (tämä siis ihan yleensäkin jo eri pyörien runkojen ja runkokokojenkin välillä). Omasta mielestäni fat on kankeampi käsitellä (minusta liian kankea yleisajeluun), mutta taas esim talvella lumessa vakaampi. Jos ajat vain kuivalla asfaltilla ja lumi ei ole ongelma, niin kuoppa menee pehmeämmin fatillä, kun reuna ei juuri pääse iskemään paksun renkaan läpi
 
Viimeksi muokattu:
Käy koeajamassa? Mahdoton varmaankin sanoa toisen puolesta mikä sopii omalle kropallesi (tämä siis ihan yleensäkin jo eri pyörien runkojen ja runkokokojenkin välillä). Omasta mielestäni fat on kankeampi käsitellä (minusta liian kankea yleisajeluun), mutta taas esim talvella lumessa vakaampi. Jos ajat vain kuivalla asfaltilla ja lumi ei ole ongelma, niin kuoppa menee pehmeämmin fatillä, kun reuna ei juuri pääse iskemään paksun renkaan läpi

Kävisin muuten mutten pääse töiden takia ennen kuin alet loppuu. Enimmäkseen tulisi lähes suoraa pätkää ajeltua, ei tarvitse olla helposti heiteltävä metsäpoluilla. Täysjousitettu fätti olisi varmaan paras. Ja vielä 45 kulkeva että pääsee nopeasti kaupunkiin. Sitten on jo sama ostaa mopo. Mutta ei sellaisella kehtaa ajaa enää niin ostaa sitten katuenskan. Mutta myin juuri sellaisen pois. Lähtee aina lapasesta nää jutut...

Tarvis kyllä liikkeessä käydä että näkisi millaisia vehkeitä nää on
 
Mä olen yli vuoden ajanut 3k€ fätillä, eikä siitä ole runko katkennut vaikka kuinka kovaa menty :facepalm:

Eikös se ollut kona minkä runko katkes lähes jokaisesta.

Harvoin fatbike on mikään DH pyörä ja mitä tulee E-fattiin niin uskoisin että Vartiokylän Pyörä tietää mitä pyörältä vaaditaan, jos tunnet yhtään suomalaista DH historiaa...
Tänään kuulin, kuinka eFatistä oli mennyt etuhaarukan kaulaputki poikki. Semmosella 50v toimitusjohtajalla ollut rauhallisessa ajossa. Muutenkin aika hirveän näköinen(geometria) vehje verrattuna muihin 3k€ -> sähköläskeihin.


Nyt kun on tuo Canyon ale menossa niin mitä on raati mieltä,
Helkama FE12 fätti 4300€ vai
Neuron:ON 6 3269€ vai
Neuron:ON 8 4169€ vai
Spectral:ON CF 7 4369€

Spectralissa isoin akku 720Wh, muissa käsittääkseni 630Wh

Lähinnä siis fätti vai täysjousto? Kumpi on kuoppaisella asvaltilla mukavampi
Läski on parhaimmillaan pehmeällä lumella, muuten mielummin perus 29".
Ehkä vähiten metsään menee tolla Neuron ON6:lla. Hyvä pyörä tutustua lajiin ja jos ei maistukkaan tai innostuu ja haluaa päivittää, niin on helppo myydä käytettynä, eikä tee suurta vahinkoa kukkarolle. Esim. keula ja takaiskari on vastaavat, kuin hinnat alkaen Specialized Levossa. Jarrut ihan ok ja takajarru halpa päivittää 4 mäntäseen jos kokee tarpeelliseksi, vanteissa navat on halppikset, mutta toimivat ja pääsee hyvin alkuun, 10-speed Deore perus kestävä ja edullinen uusia vs. 12speed. Hyvä aihio myös jos tykkää pyörästä ja haluaa osilla vain päivittää.
Spectralissa saa sitten hiilikuitu rungon, kunnollisen etuhaarukan, isomman akun, paremmat jarrut, 12 speed vaihteet ja pitemmät joustomatkat. Näitä päivityksiä ei 1000€lla toki tehdä Neuroniin.
 
Tänään kuulin, kuinka eFatistä oli mennyt etuhaarukan kaulaputki poikki. Semmosella 50v toimitusjohtajalla ollut rauhallisessa ajossa. Muutenkin aika hirveän näköinen(geometria) vehje verrattuna muihin 3k€ -> sähköläskeihin.

Joo, nämä "minä tänään kuulin" ja muut esson baarin tarinat on parhaita :facepalm:

Huomaa hyvin ettei sulla ole mitään hajua mihin käyttöön tuo pyörä on tarkoitettu ja toiseksi, se geometria on ihan tarkoituksella tehty tuollaiseksi.
 
Täälläkin tuli töissä ilmoitus, että nyt olisi pyöräetu saatavilla vapaus.io kautta.

Oma ajoprofiili olisi semmoinen n. 15km per päivä hyvin hoidettua pyöräväylää ja kesällä varmaan sitten pidempää siivua, mutta sekin asfaltilla lähinnä. Pyörä saisi mielummin olla aavistuksen 'pysty' kuin semmoinen vaakasuorassa kulkeva raketti. Nykyisessä pyörässä (olisiko joku Felt QX, en muista ulkoa) esim. sarvet jäävät n. 5-10cm liian alas, että ajoasento olisi mukava. Akku irroitettavaa mallia kotona ja toimistolla latausta varten.

Onko näissä n. 3k euron mankeleissa jotain tiettyjä sudenkuoppia joita pitäisi osata välttää, vai onko kohtuu idioottivarmoja pelejä jos pysyy tien puolella lepikon sijaan ja katsoo ettei osat ole pelkkää aliexpress-zhizhaozing sorttia? Eli Boschia, Shimanoa ym. mielummin.

Canyonilla olisi tuo alennus vielä ilmeisesti huomisen, mutta vähän jäin lopulta siihen tulokseen, etten ehkä saa maastopyörästä ylimääräistä iloa irti, vaan mielummin otan valmiina jonkun vähän perinteisemmän, jossa on lokasuojat ym. kilkkeet suoraa laitettuna ja pehmeämpi penkki :) Tätä vähän funtsin kuitenkin ohimennen Grand Canyon:ON 9

Nämä myös vaikuttivat ihan mielenkiintoisilta, joskin toista ei ole varastossa:

Suosituksia otetaan vastaan. Ketjua selaillut myös, mutta näissä paljon tuntuu mallit päivittyvän, hinnat nousevan ja vanhat linkit palauttelevan 404.
 
Täälläkin tuli töissä ilmoitus, että nyt olisi pyöräetu saatavilla vapaus.io kautta.

Oma ajoprofiili olisi semmoinen n. 15km per päivä hyvin hoidettua pyöräväylää ja kesällä varmaan sitten pidempää siivua, mutta sekin asfaltilla lähinnä. Pyörä saisi mielummin olla aavistuksen 'pysty' kuin semmoinen vaakasuorassa kulkeva raketti. Nykyisessä pyörässä (olisiko joku Felt QX, en muista ulkoa) esim. sarvet jäävät n. 5-10cm liian alas, että ajoasento olisi mukava. Akku irroitettavaa mallia kotona ja toimistolla latausta varten.

Onko näissä n. 3k euron mankeleissa jotain tiettyjä sudenkuoppia joita pitäisi osata välttää, vai onko kohtuu idioottivarmoja pelejä jos pysyy tien puolella lepikon sijaan ja katsoo ettei osat ole pelkkää aliexpress-zhizhaozing sorttia? Eli Boschia, Shimanoa ym. mielummin.

Canyonilla olisi tuo alennus vielä ilmeisesti huomisen, mutta vähän jäin lopulta siihen tulokseen, etten ehkä saa maastopyörästä ylimääräistä iloa irti, vaan mielummin otan valmiina jonkun vähän perinteisemmän, jossa on lokasuojat ym. kilkkeet suoraa laitettuna ja pehmeämpi penkki :) Tätä vähän funtsin kuitenkin ohimennen Grand Canyon:ON 9

Nämä myös vaikuttivat ihan mielenkiintoisilta, joskin toista ei ole varastossa:

Suosituksia otetaan vastaan. Ketjua selaillut myös, mutta näissä paljon tuntuu mallit päivittyvän, hinnat nousevan ja vanhat linkit palauttelevan 404.
Kuvaamasi ajoasento kuulostaisi city pyörältä, joten sellaista kannattaa katsella tai vaihtoehtoisesti maksimissaan jotakin hybridityyppistä all around mallia, tyyliin

Vahva suositus pyöräliikkeeseen menemiselle, niin osuu vielä varmemmin malli nappiin. Mutta jos ei onnistu, niin sitten tosiaan jotakin tuonkaltaista lähtisin suosittelemaan
 
Työsuhdepyörää tässä jo pari kk katsellut ja yrittänyt vertailla. Mut miten tuo moottorin vääntö, onko 50nm riittävä vai pitäisikö olla enemmän potkua? Valinta on vapaa mut haastavaa vaan löytää ~50cm rungolla ja et akku riittäis teorias yli 100km jos joskus lähteekin viereiseen cityyn kaverille sillä eikä autolla.

Näitä katsellut:
Cube touring hybrid EXC 500, kallein ja painavin. 65nm moottori
Canyon Pathlite: ON 5, 85nm moottori mut ei saa tarakkaa
Canyon Precede:ON 5, 50nm moottori ja halvin

Työmatkat kun on 15km/suunta ja ehkä tuolla pyörällä sit kesäisin tekisi muitakin reissuja hiekkateillä yms. Tai ainakin niin tällähetkellä kuvittelee. Tarakan tarpeellisuutta miettien, et onko sille käyttöä vai onko enemmän muisto lapsuudesta? Reppu selässä vai köytettynä tarakkaan?
 
Työsuhdepyörää tässä jo pari kk katsellut ja yrittänyt vertailla. Mut miten tuo moottorin vääntö, onko 50nm riittävä vai pitäisikö olla enemmän potkua? Valinta on vapaa mut haastavaa vaan löytää ~50cm rungolla ja et akku riittäis teorias yli 100km jos joskus lähteekin viereiseen cityyn kaverille sillä eikä autolla.

Näitä katsellut:
Cube touring hybrid EXC 500, kallein ja painavin. 65nm moottori
Canyon Pathlite: ON 5, 85nm moottori mut ei saa tarakkaa
Canyon Precede:ON 5, 50nm moottori ja halvin

Työmatkat kun on 15km/suunta ja ehkä tuolla pyörällä sit kesäisin tekisi muitakin reissuja hiekkateillä yms. Tai ainakin niin tällähetkellä kuvittelee. Tarakan tarpeellisuutta miettien, et onko sille käyttöä vai onko enemmän muisto lapsuudesta? Reppu selässä vai köytettynä tarakkaan?

Thulen tarakkaa on kehuttu, tämä sopii vaikka täysjoustoon ja sen (+lokarit) saa helposti pois kun haluaa mennä vain nautiskelemaan ajosta.

Ei ole omaa kokemusta mutta mietinnässä on, kun tuli hankittua Grand Canyon ON:9 sekalaiseen ajeluun.
 
Thulen tarakkaa on kehuttu, tämä sopii vaikka täysjoustoon ja sen (+lokarit) saa helposti pois kun haluaa mennä vain nautiskelemaan ajosta.

Ei ole omaa kokemusta mutta mietinnässä on, kun tuli hankittua Grand Canyon ON:9 sekalaiseen ajeluun.
Tuo thulen vaikuttaa ihan pätevältä. Mut se tärkein kysymys viel on mieles et onko 50nm riittävä vääntö vai pitäisikö moottorin vääntää maksiminaa enemmän ja siten sitä ei varmaan useinkaan tarvi maksimilla pitää
 
Tuo thulen vaikuttaa ihan pätevältä. Mut se tärkein kysymys viel on mieles et onko 50nm riittävä vääntö vai pitäisikö moottorin vääntää maksiminaa enemmän ja siten sitä ei varmaan useinkaan tarvi maksimilla pitää
Omasta mielestä parempi olla sitä reserviä, eli Shimano EP8 tai Bosch Gen4 (CX) 85nm väännöllä oma suositus.
Tasaisella polkiessa helposti ollaan sen avustuksen maksimirajan tienoilla tai ylikin, jolloin väännöstä ei juuri iloa ole, mutta ylämäessä tai muualla kun vääntöä oikeasti tarvitaan, niin voi tuollainen 50nm olla hieman "vajaatehoinen".
 
Tuo thulen vaikuttaa ihan pätevältä. Mut se tärkein kysymys viel on mieles et onko 50nm riittävä vääntö vai pitäisikö moottorin vääntää maksiminaa enemmän ja siten sitä ei varmaan useinkaan tarvi maksimilla pitää
Riippuu ajosta. Jos haluat leppoisan matkakumppanin, niin 50Nm riittää hyvin. Se on silti ihan eri laite kuin manuaalimankeli. Peruskuntoa ilmeisesti on, kun 100km siirtymiä suunnittelet. Noilla matkoilla pitää jokatapauksessa ajaa eco-ohjelmalla. Lainailin joskus isän vanhaa Boschia, jossa taisi olla jotain alle 50Nm. Teho eroa ei sillä rungolla oikein voinut huomata vrt. oma 85Nm. Samalla tapaa se suditteli kun käskytti, mutta ajogeometria oli todella vanhahtava. Enemmän huomaa eroa omassa uudemmassa Gen4 pyörässä nopeamman vasteen, hiljaisemman toiminnan, sekä huomattvasti jäykemmän rungon osalta itse pyörässä.

Käy kokeilemassa pyöriä. Enemmän merkkaa ne pyörän muut ominaisuudet, kuin maksimi vääntö. Ajoasento, jäykkyys, vaihteiston ja jousituksen laatu.
 
Työmatkat kun on 15km/suunta ja ehkä tuolla pyörällä sit kesäisin tekisi muitakin reissuja hiekkateillä yms. Tai ainakin niin tällähetkellä kuvittelee. Tarakan tarpeellisuutta miettien, et onko sille käyttöä vai onko enemmän muisto lapsuudesta? Reppu selässä vai köytettynä tarakkaan?
Ainakaan itse en halua polkea ollenkaan reppu selässä. Ei niin lyhyttä lenkkiä olekaan, ettei olisi selkä märkä, jos on reppu. Minulla on lasten istuin joka tapauksessa pyörässä, eli reppu kulkee siinä, kun ei ole lasta mukana. Lisäksi on etukori, johon siihenkin sopii reppu.
 
Noniin, meilläkin työnantaja aikoo ruveta tarjoamaan työsuhdepyöräetua. Tässä vaiheessa tiedossa vain että pyörän hinta voi olla maksimissaan 3600e. Jos tuon hintaista (tai alle) katsoo, niin minkälaistä sähkömaastopyörää tässä kannattaisi ruveta katselemaan? Ei sähköpyöristä niinkään kokemusta, niin onko noissa jotain osia mitä tulisi välttää ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Onko se tuo bosch vai mikä semmoinen luotettava moottori? Tuo Trek Powerfly 4 nyt on pistänyt silmään, saisikohan siinä vastinetta rahalle :hmm:
 
Noniin, meilläkin työnantaja aikoo ruveta tarjoamaan työsuhdepyöräetua. Tässä vaiheessa tiedossa vain että pyörän hinta voi olla maksimissaan 3600e. Jos tuon hintaista (tai alle) katsoo, niin minkälaistä sähkömaastopyörää tässä kannattaisi ruveta katselemaan? Ei sähköpyöristä niinkään kokemusta, niin onko noissa jotain osia mitä tulisi välttää ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Onko se tuo bosch vai mikä semmoinen luotettava moottori? Tuo Trek Powerfly 4 nyt on pistänyt silmään, saisikohan siinä vastinetta rahalle :hmm:
Kaikki about halvinta halpaa mitä on, mutta moottori tuossa on tosiaan hyvä

Itse säästäisin kyllä moottorissa (ottaisin jonkin edullisemman vaihtoehdon, jos löytyy ja paremman keulan). Moottorin "puuttuvan" tehon voi korvata kuntoilemalla (ellei ole jo hyvässä kunnossa), mutta huonoa keulaa ei korvaa kuin rahalla. En kyllä tuohon budjettiin keksi äkkiseltään parempaakaan vaihehtoa, kun kaikissa on jotakin huonoa. Riippuu täysin mitä pyörältä odotat -moottorina tosiaan tuo Performance CX on tehokas, pyöräilijälle tai muuten hyväkuntoiselle tarpeettomankin tehokas, ellei aja jotain 150km metsämaratoneja
 
Noniin, meilläkin työnantaja aikoo ruveta tarjoamaan työsuhdepyöräetua. Tässä vaiheessa tiedossa vain että pyörän hinta voi olla maksimissaan 3600e. Jos tuon hintaista (tai alle) katsoo, niin minkälaistä sähkömaastopyörää tässä kannattaisi ruveta katselemaan? Ei sähköpyöristä niinkään kokemusta, niin onko noissa jotain osia mitä tulisi välttää ja mitä pitäisi ottaa huomioon? Onko se tuo bosch vai mikä semmoinen luotettava moottori? Tuo Trek Powerfly 4 nyt on pistänyt silmään, saisikohan siinä vastinetta rahalle :hmm:
Vielä saattaa joitain 2022 vuoden malleja löytyä alennuksesta, joten kannattaa tarkistaa ainakin bike-discount ja mhw-bike josko löytyisi sopivalla runkokoolla (rajasin haun >700Wh ja <3600€):

Canyonilla myös XL koossa vielä Grand Canyon:ON 8

Edit: Pari täysijoustoakin olisi alle ja hieman yli budjetin (yleensä ylimenevän osan voi maksaa erikseen työsuhde-edussa):
 
Viimeksi muokattu:
Kaikki about halvinta halpaa mitä on, mutta moottori tuossa on tosiaan hyvä

Itse säästäisin kyllä moottorissa (ottaisin jonkin edullisemman vaihtoehdon, jos löytyy ja paremman keulan). Moottorin "puuttuvan" tehon voi korvata kuntoilemalla (ellei ole jo hyvässä kunnossa), mutta huonoa keulaa ei korvaa kuin rahalla. En kyllä tuohon budjettiin keksi äkkiseltään parempaakaan vaihehtoa, kun kaikissa on jotakin huonoa. Riippuu täysin mitä pyörältä odotat -moottorina tosiaan tuo Performance CX on tehokas, pyöräilijälle tai muuten hyväkuntoiselle tarpeettomankin tehokas, ellei aja jotain 150km metsämaratoneja

Kiitos vastauksesta!
Hirveitä odotuksia minulla ei nyt pyörältä ole, kunhan siinä vähän on ominaisuuksia että voisi silloin tällöin maantieltä metsäpoluille siirtyä. No nykyiset normipyörällä tehdyt lenkit on nykyisellään noin 25 km pätkiä, mutta kuvittelisin että sähköavusteisella saisi 40+ reissujakin tehtyä. Eli tähänkö tehot riittäisivät niin riittänee minullekkin.

Vielä saattaa joitain 2022 vuoden malleja löytyä alennuksesta, joten kannattaa tarkistaa ainakin bike-discount ja mhw-bike josko löytyisi sopivalla runkokoolla (rajasin haun >700Wh ja <3600€):

Canyonilla myös XL koossa vielä Grand Canyon:ON 8

Edit: Pari täysijoustoakin olisi alle ja hieman yli budjetin (yleensä ylimenevän osan voi maksaa erikseen työsuhde-edussa):

Kiitos! Pitääpä tutustua näihinkin. Tosiaan tuo XL koko se varmaan pitää tämmöiselle ~190cm ja ~110kg olla.

Kuinka suuri merkitys sillä on onko akku 504wh tai 630wh?

Tuolla canyonin sivuilla pisti silmään tämä:

Neuron:ON 6 | CANYON FI

Mitä mieltä tästä?
 
Kuinka suuri merkitys sillä on onko akku 504wh tai 630wh?

Tuolla canyonin sivuilla pisti silmään tämä:

Neuron:ON 6 | CANYON FI

Mitä mieltä tästä?
Boschilla on ainakin suuntaa antava laskuri tuolle sähkön riittävyydelle:

Omalla kokemuksella ja ajotyylillä Smart System paketilla (Gen4 CX moottori + 750Wh akku) eMTB tilassa akun riittävyys on noin 115km sekalaisessa päällystetty/päällystämätön ajossa, laskuri antaa noin 77-88km kun koittaa pistää profiilin suhteellisen oikein.
Tuosta jos laskee, niin 500Wh pääsisi ehkä noin 75km ja 630Wh 95km vastaavalla profiililla. Toki laskee huomattavasti jos ajaa paljon alle tuon 25km/h avustusrajan antaen moottorin tehdä enemmän töitä.

Tuo Neuron vaikuttaa ihan hyvältä hintaansa nähden jos kokee 504Wh akun riittävän omaan käyttöön.
Nuo Canyonin alennukset tosin taisi harmillisesti juuri mennä ohitse Muut - Canyon maastopyörät, sähkömaastopyörät ja varusteet jopa -30%

Jos tuollainen täysjousto kiinnostaa, niin aiempien lisäksi esim. tässä voisi olla hyvä vaihtoehto 1300€ alennuksella
 
Xiaomi HIMO Z20
Geekbuyingistä, onko pyörästä kokemuksia? reiluun 700e parempi kuin GZR?
Vanha viesti, mutta onko jollakulla kokemusta tästä, uudemmasta Max-mallista tai esim. Fiido D11 -pyörästä? Tarvitsisi ympärivuotiseen käyttöön kulkupelin, jonka saisi ongelmitta junaan.
 
Vanha viesti, mutta onko jollakulla kokemusta tästä, uudemmasta Max-mallista tai esim. Fiido D11 -pyörästä? Tarvitsisi ympärivuotiseen käyttöön kulkupelin, jonka saisi ongelmitta junaan.
Gzr:stä on kokemuksia ja sopinee aika hyvin Max zb20:een: älyttömän painava ja iso, eli ei mahdu oikein takalaatikkoon ja junassa saat olla voimamies, taikuri ja akrobaatti, jos meinaat saada tuon menemään muualla kuin tavaravaunussa. Fiido D11 on n.puolet kevyempi, joka varmasti helpottaa edellä mainituissa, mutta matkustusmukvauus pyörällä taas lienee aikalailla puolet painavamman pyörän tarjoamasta. Kyllä se varmaan pelkällä asfaltilla silti menee ihan mukavasti tuollakin :)

Mutta muuten aiheesta: En kyllä suosittele junaan mitään potkulautaa suurempaa esinettä ja potkulaudoistakin vain kevyempää päätä
 
Viimeksi muokattu:
Vanha viesti, mutta onko jollakulla kokemusta tästä, uudemmasta Max-mallista tai esim. Fiido D11 -pyörästä? Tarvitsisi ympärivuotiseen käyttöön kulkupelin, jonka saisi ongelmitta junaan.
Z20 ollut syksyn käytössä ennen lumia. Aika mitäänsanomaton vääntö verrattuna GZR.
Polkuavustus toimii käsittääkseni vain ykkösvaihteella avustamaan mäkien kiipeämistä ainakin kaasukahvallisessa versiossa. Polkuavustus siis on lähinnä vitsi tuossa laitteessa.
Kaasulla sit pelaa ihan ok, ylämäkiin tietysti polkeminen apuna. Akku ei kummoinen. 15-20km rundi menee kaasulla jos polkee ylämäkiin lisäksi.
Rajoitinta ei oltu onnistuttu kiertämään ennen talvea mitä googlettelin asiasta.

Aika painava laitos tuo on taitosta huolimatta kannettavaksi junaan.
 
Gzr:stä on kokemuksia ja sopinee aika hyvin Max zb20:een: älyttömän painava ja iso, eli ei mahdu oikein takalaatikkoon ja junassa saat olla voimamies, taikuri ja akrobaatti, jos meinaat saada tuon menemään muualla kuin tavaravaunussa. Fiido D11 on n.puolet kevyempi, joka varmasti helpottaa edellä mainituissa, mutta matkustusmukvauus pyörällä taas lienee aikalailla puolet painavamman pyörän tarjoamasta. Kyllä se varmaan pelkällä asfaltilla silti menee ihan mukavasti tuollakin :)

Mutta muuten aiheesta: En kyllä suosittele junaan mitään potkulautaa suurempaa esinettä ja potkulaudoistakin vain kevyempää päätä
Itsellä kiikarissa ollut tuo Z20 Max eli eli ZB20 - en nyt painoeroa katsonut, mutta vaikka tuo Z20 on suht painava, ei sentään käsittääkseni ZB20 luokkaa. Tuttava oli nimenomaan kuskaillut junassa GZR Pedeleciä: oli laittanut sen aina matkatavaroille varattuun koloon. Ei siis istumapaikalle.
Z20 ollut syksyn käytössä ennen lumia. Aika mitäänsanomaton vääntö verrattuna GZR.
Polkuavustus toimii käsittääkseni vain ykkösvaihteella avustamaan mäkien kiipeämistä ainakin kaasukahvallisessa versiossa. Polkuavustus siis on lähinnä vitsi tuossa laitteessa.
Kaasulla sit pelaa ihan ok, ylämäkiin tietysti polkeminen apuna. Akku ei kummoinen. 15-20km rundi menee kaasulla jos polkee ylämäkiin lisäksi.
Rajoitinta ei oltu onnistuttu kiertämään ennen talvea mitä googlettelin asiasta.

Aika painava laitos tuo on taitosta huolimatta kannettavaksi junaan.
Pitäisikö tuosta päätellä, että suosittelet mieluummin GXR:ää? Max-versiossa tosiaan ei ole kaasukahvaa ja nuo avustukset toimivat vain polkiessa. Tiedä sitten olisiko avustus kehittyneempi tuossa uudemmassa mallissa. Paino tosiaan tuo oman lisänsä (reilu 20 kg), Fiido olisi kyllä kevyempi mutta on myös kalliimpi. Toisaalta toisessa vaakakupissa on tuo käytettävyys ympäri vuoden. Foorumia lueskelleena potkulauta ei ainakaan ole siinä ratkaisu ja esim. Fiido on renkailtaan kapoisempi talvikäyttöä ajatellen.
 
Itsellä kiikarissa ollut tuo Z20 Max eli eli ZB20 - en nyt painoeroa katsonut, mutta vaikka tuo Z20 on suht painava, ei sentään käsittääkseni ZB20 luokkaa. Tuttava oli nimenomaan kuskaillut junassa GZR Pedeleciä: oli laittanut sen aina matkatavaroille varattuun koloon. Ei siis istumapaikalle.

Pitäisikö tuosta päätellä, että suosittelet mieluummin GXR:ää? Max-versiossa tosiaan ei ole kaasukahvaa ja nuo avustukset toimivat vain polkiessa. Tiedä sitten olisiko avustus kehittyneempi tuossa uudemmassa mallissa. Paino tosiaan tuo oman lisänsä (reilu 20 kg), Fiido olisi kyllä kevyempi mutta on myös kalliimpi. Toisaalta toisessa vaakakupissa on tuo käytettävyys ympäri vuoden. Foorumia lueskelleena potkulauta ei ainakaan ole siinä ratkaisu ja esim. Fiido on renkailtaan kapoisempi talvikäyttöä ajatellen.
En osaa sanoa miten erilainen kaasuton versio on ja onko polkuavustus oikeasti avustus eikä vain maininta paperilla.
Perus Z20 en suosittele, varsinkaan Puolasta tilattavaa kaasukahvallista versiota.
 
Onko täällä foorumilaisilla kuinka kokemusta sähköpyörien kuljettamisesta katolla? Monessa telineessä tuntuu olevan max 20kg ja se ei aivan tahdo riittää sähköpyörion kanssa.

Meillä on Canyon neuron:on 7 ja giant talon.

Tällainen menabo chrono tuli vastaan jossa olisi max 25kg. Jotenkin vaikuttaa vaan tuo etu luuppi vähän kyseenalaiselta:hmm:
 
Onko täällä foorumilaisilla kuinka kokemusta sähköpyörien kuljettamisesta katolla? Monessa telineessä tuntuu olevan max 20kg ja se ei aivan tahdo riittää sähköpyörion kanssa.

Meillä on Canyon neuron:on 7 ja giant talon.

Tällainen menabo chrono tuli vastaan jossa olisi max 25kg. Jotenkin vaikuttaa vaan tuo etu luuppi vähän kyseenalaiselta:hmm:
Akku autoon sisälle, niin ei se fillarin paino ole moottoritonta versiota ihmeellisempi, eikä ainakaan yli 20kg. Thulen ProRide-telineet ovat olleet päteviä, mutta kannattaa varmistaa että niiden runkokiinnitys sopii omaan pyörään.

 
Jos haluat kalliimmaan niin meillä ainakin pystyi hoitamaan sillä että maksoi pyöräliikkeeseen sen erotuksen
Ilmeisesti meilläkin on tämä mahdollisuus myös, mutta kysymyksenä on, että onko tuohon sitten hyötyä sijoittaa vielä enemmän, ja jos on niin kuinka paljon? Mikä on semmoinen hintaporras, missä ei enää isompia ongelmakohteita ole? Saako siinä sitten paljon enemmän vastinetta rahalle jos sijoittaa 3600 euron sijasta vaikka 5000e? Tuntuu että tämäkin asia on pohjaton kuilu johon voi syytää niin paljon rahaa kuin sielu sietää :D

Varsinkin jos aikaisemmat fillarit on ollut maks. 500e niin tuntuu jo tuommoinen +3k aika luksuspeliltä, mutta toisaalta ei haluisi upottaa sormiaan pas*aan, jonka kanssa saa olla kokoajan jotain korjaamassa ja huoltamassa.
 
Vanha viesti, mutta onko jollakulla kokemusta tästä, uudemmasta Max-mallista tai esim. Fiido D11 -pyörästä? Tarvitsisi ympärivuotiseen käyttöön kulkupelin, jonka saisi ongelmitta junaan.
Minulla on Fiido X, joka on uudempi malli ja on tosin kalliimpi. Mukava city pyörä, moottori takanavassa ja kohtuullisen hyvä poljinvoiman tunnistus. Pyörän taittaminen voisi olla helpompi tai sitä ehkä pitää harjoitella vielä. Sain takuusta uuden vuodenvaihteessa ja tässä odottelen parempia kelejä.
 
Minulla on Fiido X, joka on uudempi malli ja on tosin kalliimpi. Mukava city pyörä, moottori takanavassa ja kohtuullisen hyvä poljinvoiman tunnistus. Pyörän taittaminen voisi olla helpompi tai sitä ehkä pitää harjoitella vielä. Sain takuusta uuden vuodenvaihteessa ja tässä odottelen parempia kelejä.
Mitä kautta hankit? Onko rakenne sellainen ettei uskalla ajaa talvella? Nuo Fiidot ilmeisesti menee aika kivasti nippuun.
 
Mitä kautta hankit? Onko rakenne sellainen ettei uskalla ajaa talvella? Nuo Fiidot ilmeisesti menee aika kivasti nippuun.
Indiegogo.com kautta hankin ennakkotilauksena, muistaakseni tarjous oli silloin jotain 900+ €. Ajelin sillä viime kesän ja sitten ilmeni rungon vika, se oli joillain katkennut ja Fiido vaihtoi kaikki uusiin takuuna. Talviajoon pyörä ei ole hyvä, koska pienet pyörät vrt. Jopolla ajoa. Nastarenkailla varmaan tulee toimeen. Pyörä taittuu kivasti, ensin satula alas, sitten ohjaustanko ja lopuksi runko. Taitettuna pysyy koossa magneeteilla.
 
Indiegogo.com kautta hankin ennakkotilauksena, muistaakseni tarjous oli silloin jotain 900+ €. Ajelin sillä viime kesän ja sitten ilmeni rungon vika, se oli joillain katkennut ja Fiido vaihtoi kaikki uusiin takuuna. Talviajoon pyörä ei ole hyvä, koska pienet pyörät vrt. Jopolla ajoa. Nastarenkailla varmaan tulee toimeen. Pyörä taittuu kivasti, ensin satula alas, sitten ohjaustanko ja lopuksi runko. Taitettuna pysyy koossa magneeteilla.
Hyvä tietää että Fiidolla saattaa takuukin toimia. Halvalla olet saanut. Oletko kokeillut ottaa tuota mukaan esim. junaan? Renkaan koon kanssa joutuu tehdä kompromissia. Nyt näyttää fiido.com myyvän tuota D11-mallia hieman alle 900 e joten se lienee järkevämpi kuin n. 500 e kalliimpi X.
 
Hyvä tietää että Fiidolla saattaa takuukin toimia. Halvalla olet saanut. Oletko kokeillut ottaa tuota mukaan esim. junaan? Renkaan koon kanssa joutuu tehdä kompromissia. Nyt näyttää fiido.com myyvän tuota D11-mallia hieman alle 900 e joten se lienee järkevämpi kuin n. 500 e kalliimpi X.
Junassa en ole vielä kokeillut. Lähijunissa tuo voisi mennä vaikka ei edes taittaisi kokoon ja ilmaistakin taitaa olla vielä. Fiido X on mukavampi polkea, kun se tunnistaa poljinvoiman, satulatolppa ei tarvitse johtoa ja paremmat osat, kuten shimanon vaihteet. Kerran näin tämän tarjouksessa -200 €.
 
Junassa en ole vielä kokeillut. Lähijunissa tuo voisi mennä vaikka ei edes taittaisi kokoon ja ilmaistakin taitaa olla vielä. Fiido X on mukavampi polkea, kun se tunnistaa poljinvoiman, satulatolppa ei tarvitse johtoa ja paremmat osat, kuten shimanon vaihteet. Kerran näin tämän tarjouksessa -200 €.
Onhan tuo nytkin alessa, mutta lähtöhinta niin korkea, että jää luokkaa 1 400 e hintaa...
 
Eilen hain omani:
2023-03-07 15.16.56.jpg

Eli Helkama FE12 joustokeulalla oli nyt oma valintani.
 
Torissa joku myy 420 km ajettua Tunturin 28" sähköhybridiä 1750 eurolla eli 900 € alle uuden fillarin hinnan. Löytyy hakusanoilla Tunturi eMotion. Itse ajelin vajaat pari tuhatta kilsaa tuollaisella viime vuonna, enkä keksi siitä mitään pahaa sanottavaa.
 
Eilen hain omani:
2023-03-07 15.16.56.jpg

Eli Helkama FE12 joustokeulalla oli nyt oma valintani.

Kävin myös tuommoista koeajamassa. Muutaman tunnin perusteella tuntui kyllä varsin hyvältä peliltä ajella. Näppärästi pääsi mäkiä ylös, jotka olisi kyllä muuten jäänyt tekemättä. Vuokrafirman omistajaa jututin samalla ja väitti ettei noissa edes mitään suurempia vikoja ole ollut.
 
En tiedä sähköpyöristä mitään, mutta sain vaimolta ostotoimeksiannon sellaisesta. Pari potentiaalisesti tyhmää kysymystä aiheeseen liittyen?

Mihin sähköpyörää valitessa tulisi kiinnittää huomiota? Pyörä tulee normaaliin kaupunkiajoon eli asfalttia ja soratietä.

Käykö noihin yleisesti ottaen pyöräkärryt jotka kiinnittyy taka-akseliin mutterilla sekä lastenistuimet jotka kiinnittyy runkoon satulan alta lähtevään pystyputkeen?

Kiitos.
 
Mihin sähköpyörää valitessa tulisi kiinnittää huomiota? Pyörä tulee normaaliin kaupunkiajoon eli asfalttia ja soratietä.
Ei käytännössä oikein kuin moottorin tehoihin (riittävä avustus sinulle, eli nm -luku), akun kokoon (kuinka pitkälle pääset pyörällä avustusta käyttäen) ja toivottuun avustustapaan (napamoottori on huolettomin vaihtoehto, keskiömoottori tarjoaa "luontevamman" avustuksen"). Tuollaisessa käytössä muut ominaisuudet ei juuri ratkaise, ellei sitten yksinkertaisesti halua sijoittaa enemmän rahaa ja saada parempaa laatua (jota tuossa käytössä ei kuitenkaan tarvitse).

Levyjarrut sanoisin kyllä ehdottomasti vaatimukseksi, jos kärry tulee perään, niin saat pysähtymään turvallisesti. Mieluusti myös hieman leveämmät renkaat, ettet ole heti nurin jos on märkää/liukasta :)
Käykö noihin yleisesti ottaen pyöräkärryt jotka kiinnittyy taka-akseliin mutterilla sekä lastenistuimet jotka kiinnittyy runkoon satulan alta lähtevään pystyputkeen?
Paremmissa pyörissä on nykyään läpiakseli, joten siihen ei perinteistä pyöräkärryä saa kiinni suoraan. Varmaankin löytyy pidempiä akseleita tai vaihtoehtoisia kiinnitystapoja -näistä varmaankin joku kärrykuski osaa tarkemmin avata. Halvimmissa sähköpyörissä (napamoottorilla) on "perinteiset" mutterit, joten sellaiseen kärryn saanee helpoiten kiinnitettyä kun vastaa lähes vanhanajan polkupyörää. Akseli on vain paksumpi.
 
Käykö noihin yleisesti ottaen pyöräkärryt jotka kiinnittyy taka-akseliin mutterilla sekä lastenistuimet jotka kiinnittyy runkoon satulan alta lähtevään pystyputkeen?

Kiitos.

Thulella on erimittaisia läpiakseleita juurikin pyöräkärryjä varten jotta saa sen kärryn aisan kiinni mutterilla. Pyöräliike osaa auttaa sen oikean akselin pituuden.

 
Käykö noihin yleisesti ottaen pyöräkärryt jotka kiinnittyy taka-akseliin mutterilla sekä lastenistuimet jotka kiinnittyy runkoon satulan alta lähtevään pystyputkeen?

Kiitos.

Täältä löytää melkein pyörään kuin pyörään läpiakseli.
 
Lähdössä uusi työsuhde pyörä tilaukseen tällä viikolla. 99% varmuudella lähtee tilaukseen canyoni, mutta arvelin vielä kysäistä että jäikö omalla googlettelulla joku parempi vaihtoehto huomaamatta tuohon hintaan? Tuo hinta mitä tuo maksaa on ihan ehdoton katto hinnalle.
~3000km vuodessa tulee ajeltua ja melkolailla pelkästään maantiellä.
 
Lähdössä uusi työsuhde pyörä tilaukseen tällä viikolla. 99% varmuudella lähtee tilaukseen canyoni, mutta arvelin vielä kysäistä että jäikö omalla googlettelulla joku parempi vaihtoehto huomaamatta tuohon hintaan? Tuo hinta mitä tuo maksaa on ihan ehdoton katto hinnalle.
~3000km vuodessa tulee ajeltua ja melkolailla pelkästään maantiellä.
Aikaisemmin jo ketjussa käsitelty asia eli akun saa irti vain pyörä kaadettuna, ja näyttäisi ettei sitä voi ladata pyörässä paikallaan. Jäisi itseltä ostamatta ihan tämän seikan takia. Katselisin esim. Haibiken valikoimaa.

Muoks. Akkua voi ladata pyörässä paikallaan.
 
Viimeksi muokattu:
Aikaisemmin jo ketjussa käsitelty asia eli akun saa irti vain pyörä kaadettuna, ja näyttäisi ettei sitä voi ladata pyörässä paikallaan. Jäisi itseltä ostamatta ihan tämän seikan takia. Katselisin esim. Haibiken valikoimaa.
Okei, tuo feature menny iteltä täysin ohi vaikka lankaa aktiivisesti yrittäny seurata. Mikähän idea nuin typerässä ratkasussa on?
 
Seurannut ketjua myös aktiivisesti ja tämä on mennyt ohi. Tilasin canyon neuron:on 7 ja erikseen adapterin akulle jotta voi ladata sisällä. Jos pyörä pitää tosiaan kääntää akun irrotusta varten, on tämä todella epäkäytännöllinen systeemi. Harmi kun ei enään ehdi vaihtaa toiseen...
 
Seurannut ketjua myös aktiivisesti ja tämä on mennyt ohi. Tilasin canyon neuron:on 7 ja erikseen adapterin akulle jotta voi ladata sisällä. Jos pyörä pitää tosiaan kääntää akun irrotusta varten, on tämä todella epäkäytännöllinen systeemi. Harmi kun ei enään ehdi vaihtaa toiseen...

Taitaa koskea vain tuota Pathlitea Boschin akulla, noista MTB-pyöristä löytyy Shimanon tekniikka ja mielestäni niistä akun saa pois kuusiokoloavainta näyttämällä.

 
Viimeksi muokattu:
Taitaa koskea vain tuota Pathlitea Boschin akulla, noista MTB-pyöristä löytyy Shimanon tekniikka ja mielestäni niistä akun saa pois kuusiokoloavainta näyttämällä.

Huh huh, näköjään oli neuroniin järkevämpi ratkaisu. Ehdin jo säikähtää pahemman kerran.
 
Aikaisemmin jo ketjussa käsitelty asia eli akun saa irti vain pyörä kaadettuna, ja näyttäisi ettei sitä voi ladata pyörässä paikallaan. Jäisi itseltä ostamatta ihan tämän seikan takia. Katselisin esim. Haibiken valikoimaa.
Kyllä pyörässä on latausportti, jonka kautta voi ladata akun ollessa paikallaan.
 
Kyllä pyörässä on latausportti, jonka kautta voi ladata akun ollessa paikallaan.

Kaikilla ei kuitenkaan ole pistoketta pyörän säilytyspaikassa, tai säilytyspaikka on kylmä tila, joten akun lataus ei ole mahdollista kuin kesällä ja jonkin aikaa syksystä sekä keväästä, akkua kun ei saa ladata alle 0-asteisena. Muutenkin on ihan hyvä tuoda akku lämpimään, silloin siitä saa paremmin rangea.

Ja jos vaikkapa muuttaa toiseen asuntoon jossa tämä mahdollisuus poistuu, on pyörän kanssa työmatkaa ympäri vuoden tekevänä lievästi sanoen kusessa.
 
Kaikilla ei kuitenkaan ole pistoketta pyörän säilytyspaikassa, tai säilytyspaikka on kylmä tila, joten akun lataus ei ole mahdollista kuin kesällä ja jonkin aikaa syksystä sekä keväästä, akkua kun ei saa ladata alle 0-asteisena. Muutenkin on ihan hyvä tuoda akku lämpimään, silloin siitä saa paremmin rangea.

Ja jos vaikkapa muuttaa toiseen asuntoon jossa tämä mahdollisuus poistuu, on pyörän kanssa työmatkaa ympäri vuoden tekevänä lievästi sanoen kusessa.
Juu, ei tule mulle koskaan pyörää missä akkua ei saa irti ilman työkaluja
 
Kyllä pyörässä on latausportti, jonka kautta voi ladata akun ollessa paikallaan.
Hyvä tietää. Ei käynyt ilmi tuosta Canyonin kokoamisvideosta, eikä mistään kuvistakaan. En tiedä miksi tuota tietoa pitää pimittää. Ihan oleellinen tieto kuitenkin.
 
Hyvä tietää. Ei käynyt ilmi tuosta Canyonin kokoamisvideosta, eikä mistään kuvistakaan. En tiedä miksi tuota tietoa pitää pimittää. Ihan oleellinen tieto kuitenkin.

No tämäpä juuri. En ole vieläkään vakuuttunut että mitä kaikkea tuohon irrotukseen ja lataukseen oman tilatun pyörän kohdalla tarvitaan, adapterin lisäksi. Kuinkahan moni ihan turhaan vieroksuu runkoakkuja, kun tuota tietoa tunnutaan oikeasti pimitettävän?

Työkalujen ja erikoistoimien tarpeellisuudesta akun irrotuksessa sekä akun lataamismahdollisuuksista ylipäätään on tosi huonosti pyörien tiedoissa mainittu. Asia pitää lypsää myyjältä tai googlailla netistä. Tuo adapterin tarve kyllä löytyi spekseistä, ihme kyllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 116
Viestejä
4 522 588
Jäsenet
74 533
Uusin jäsen
x4ngel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom