Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Yhtä asiaa olen tässä pitkään ihmetellyt näissä "merkkipyörissä" mitä Suomessa on myynnissä. Käytännössä missään pyörässä ei ole vakiona valoja vaikka ne ovat nykyään (käytännössä) pakolliset. Sitten saa itse selvitellä ja ihmetellä että miten saa pyörän omaan akkuun kytketyt valot. Sitten ei tarvitse kuin mennä tuohon lahden eteläpuolelle niin se on jo enemmän poikkeus että pyörässä ei ole valoja vakiona.

Itse en kyllä lähde ostamaan sähköpyörää jossa ei ole valmiina valoja, täällä niitä kuitenkin tarvitsee sen 9kk vuodesta vähintään.
 
Yhtä asiaa olen tässä pitkään ihmetellyt näissä "merkkipyörissä" mitä Suomessa on myynnissä. Käytännössä missään pyörässä ei ole vakiona valoja vaikka ne ovat nykyään (käytännössä) pakolliset. Sitten saa itse selvitellä ja ihmetellä että miten saa pyörän omaan akkuun kytketyt valot. Sitten ei tarvitse kuin mennä tuohon lahden eteläpuolelle niin se on jo enemmän poikkeus että pyörässä ei ole valoja vakiona.

Itse en kyllä lähde ostamaan sähköpyörää jossa ei ole valmiina valoja, täällä niitä kuitenkin tarvitsee sen 9kk vuodesta vähintään.
Koskee varmaan maasto ja fättejä?

Koska ainakin cube, focus yms löytyy valot valmiina aika monesta mallista.
 
Meinaatko että mun ehdottama ei ole laillinen, vai miksi piti ihan erikseen mainita?
Ei se tämän ketjun mukainen ole, mutta onhan se sikäli laillinen juuri niin kuin mainitsitkin, eli vakuutuksella. Lähinnä viittasin nyt kuitenkin kaikenlaisiin DIY virityksiin tuolla laillisuudella :D
 
Ei se tämän ketjun mukainen ole, mutta onhan se sikäli laillinen juuri niin kuin mainitsitkin, eli vakuutuksella. Lähinnä viittasin nyt kuitenkin kaikenlaisiin DIY virityksiin tuolla laillisuudella :D

Meinasin vain että et olisi ollut ensimmäinen joka väittää tuota Efattia laittomaksi Suomessa, mikä tuosta tekee kyllä ihmeellistä on se että sähköpotkulauta missä 1000w ja 25km/h ei tarvitse vakuutusta, mutta kun sama on pyörässä niin tarvitsee vakuutuksen? :facepalm:

Only in Finland
 
@samiaa

Tuollaisella reilun vuoden nyt ajanut, isompaa akkua et mistään löydä, tehokkaampaa et mistään löydä.

Menee oikeat läskit 4.8" renkaat heittämällä alle, vikoja ei ole ollut ja se huolto on lähellä ja pyöriä hyvin saatavilla.

Vakuutus maksaa sen 120€/v, tuo oikeastaan kaipasi vain paremmat polkimet ja gripit, sekä lokaria sen verran ettei heti muta lennä naamalle. Reilusti alle 4k€ en parempaa vastinetta rahalle keksi.

20220818_161617~2.jpg



Millainen yleisesti tuo Efat on? Talvi työmatkat yms?
Nyt mennyt syksyn/talven trek powerflyn 2019/2020vm kanssa ja pärjännyt ihan hyvin 27.5 ja 2.8" renkailla nyt ostin 29 ja 2.8" piikkisian eteen kun täällä Eurajoki-Rauma välillä paikoitellen älyttömän liukasta.
 
Millainen yleisesti tuo Efat on? Talvi työmatkat yms?
Nyt mennyt syksyn/talven trek powerflyn 2019/2020vm kanssa ja pärjännyt ihan hyvin 27.5 ja 2.8" renkailla nyt ostin 29 ja 2.8" piikkisian eteen kun täällä Eurajoki-Rauma välillä paikoitellen älyttömän liukasta.
No tuollainen 10-20cm loskalunta (ladun pohja keväällä sulamassa) menee 25km/h kevyesti polkien ilman hikeä jos haluaa ja 4.8" nastarengas ei haukkaa mistään urasta, käytännössä voi ajella aivan samallalailla kuin kesällä. Työmatkaa en tuolla aja (+20km), mutta keskimääräinen lenkki varmaan siinä 15km korvilla ja pisin ollut +35km sipoonkorven poluilla, silloinkin oli vielä 45% akkua jäljellä ja oikeastaan vain veden loppuminen pakotti takaisin.

Normaalisti metsässä pidän avustuksen ykkösellä ja jos tarvitsee äkisti voimaa niin kaasulla sitä saa heti. Mikään Bikepark tms. pyörä tuo ei ole, mutta juurakko/kivikkopolut ja jyrkät nousut menee siinä missä sähkötäpärillä. Leveä rengas ja matala rengaspaine mahdollistaa yllättävän pehmeän etenemisen poluillakin.
 
No tuollainen 10-20cm loskalunta (ladun pohja keväällä sulamassa) menee 25km/h kevyesti polkien ilman hikeä jos haluaa ja 4.8" nastarengas ei haukkaa mistään urasta, käytännössä voi ajella aivan samallalailla kuin kesällä. Työmatkaa en tuolla aja (+20km), mutta keskimääräinen lenkki varmaan siinä 15km korvilla ja pisin ollut +35km sipoonkorven poluilla, silloinkin oli vielä 45% akkua jäljellä ja oikeastaan vain veden loppuminen pakotti takaisin.

Normaalisti metsässä pidän avustuksen ykkösellä ja jos tarvitsee äkisti voimaa niin kaasulla sitä saa heti. Mikään Bikepark tms. pyörä tuo ei ole, mutta juurakko/kivikkopolut ja jyrkät nousut menee siinä missä sähkötäpärillä. Leveä rengas ja matala rengaspaine mahdollistaa yllättävän pehmeän etenemisen poluillakin.


No itsellä on 18.2km työmatka per sivu. Eli olisi aika täydellinen siihen. Renkaat yms vaikuttaa tietenkin rullaavuuten ja läskin kanssa on aina tehtävä kompromisseja.
 
No itsellä on 18.2km työmatka per sivu. Eli olisi aika täydellinen siihen. Renkaat yms vaikuttaa tietenkin rullaavuuten ja läskin kanssa on aina tehtävä kompromisseja.
Jumbo Jimit on oikein rullaavat läskirenkaat. Efat on kyllä mainio pyörä. Itsellä ei sellaista ole, mutta on tullut niillä ajeltua aika paljon. Pari sähköfättiä on, ja molempiin tuli toki laitettua heti tarakka + kiinteät kunnon pitkät lokarit jne. Lokarien kanssa onnistuu oikein hyvin myös maastoajo. Eivät siis häiritse sielläkään mitenkään.
 
Millainen yleisesti tuo Efat on? Talvi työmatkat yms?
Nyt mennyt syksyn/talven trek powerflyn 2019/2020vm kanssa ja pärjännyt ihan hyvin 27.5 ja 2.8" renkailla nyt ostin 29 ja 2.8" piikkisian eteen kun täällä Eurajoki-Rauma välillä paikoitellen älyttömän liukasta.
Häh? Onko 27,5" ja 29" rengas oikeasti saman kokoisia? Vai oletko vaihtanut vanteenkin? Sen älyttömyyden tiesin, että 28", 29" ja 700C ovat oikeasti kaikki sama vannekoko. Sitä en tiedä, minkä kokoisella renkaalla sitten kuuluu 28" vannetta alkaakin kutsua 29" kokoiseksi.
 
Häh? Onko 27,5" ja 29" rengas oikeasti saman kokoisia? Vai oletko vaihtanut vanteenkin? Sen älyttömyyden tiesin, että 28", 29" ja 700C ovat oikeasti kaikki sama vannekoko. Sitä en tiedä, minkä kokoisella renkaalla sitten kuuluu 28" vannetta alkaakin kutsua 29" kokoiseksi.

Aa joo unohtui lause näköjää laitoin 29" vanteelle nasta renkaan. Normaalisti ajelen 27.5 vanteilla mieluummin sopii tänne maaston mukavammin :)
 
Spectral:ON CF 7 saapui. Onhan se nätti mattamustana.


IMG20230131164142.jpg
Hienon näköinen pyörä. Mites tuon akun irroitus? Itse katselin tuollaista Pathlite:ON 8 SUV pyörää. Siellä sivuilla on asennusvideo jossa sälli kaataa pyörän kyljelleen akkua poistaessa ja takaisin asentaessa. Eikö tuo PowerTube 750 akku mahdu tulemaan pois pyörän ollessa pystyssä. Enpä kyllä rupeaisi kaatamaan pyörää johonkin lätäkköön vain akkua poistaessa. Täytynee katsella joitain muita merkkejä. HNF Nicolai UD3 / UD4 olisi yksi vaihtoehto
 
Hienon näköinen pyörä. Mites tuon akun irroitus? Itse katselin tuollaista Pathlite:ON 8 SUV pyörää. Siellä sivuilla on asennusvideo jossa sälli kaataa pyörän kyljelleen akkua poistaessa ja takaisin asentaessa. Eikö tuo PowerTube 750 akku mahdu tulemaan pois pyörän ollessa pystyssä. Enpä kyllä rupeaisi kaatamaan pyörää johonkin lätäkköön vain akkua poistaessa. Täytynee katsella joitain muita merkkejä. HNF Nicolai UD3 / UD4 olisi yksi vaihtoehto
Spectralin kohdalla video ojeistaa kippaamaan pyörän ympäri (ohjaustanko ja satula maata vasten) ja sitten poistamaan akun.

Tuossa on Canyon BT001 720Wh akku, jonka pituus on 534mm, joten ei mahdu tulemaan ulos jos pyörä on oikein päin. Toki huoltotelineessä ollessa saa poistettua ja varmaan jos vain nostaa vähän keulaa ylöspäin, niin voisi saada akun tiputettua irti, en ole kokeillut.

Ja akku on kahdella pultilla kiinni, eli ne pitää ensin irroittaa.

Eipä tuolla itselle ole niin merkitystä, koska en akkua juurikaan irroittele.
 
Spectralin kohdalla video ojeistaa kippaamaan pyörän ympäri (ohjaustanko ja satula maata vasten) ja sitten poistamaan akun.

Tuossa on Canyon BT001 720Wh akku, jonka pituus on 534mm, joten ei mahdu tulemaan ulos jos pyörä on oikein päin. Toki huoltotelineessä ollessa saa poistettua ja varmaan jos vain nostaa vähän keulaa ylöspäin, niin voisi saada akun tiputettua irti, en ole kokeillut.

Ja akku on kahdella pultilla kiinni, eli ne pitää ensin irroittaa.

Eipä tuolla itselle ole niin merkitystä, koska en akkua juurikaan irroittele.
No, meninpä sitten katsomaan Canyonin sivuilta ja huomasinkin että sinun pyörässä onkin tuo Canyonin oma akku ja Shimanon moottori.
 
@samiaa

Tuollaisella reilun vuoden nyt ajanut, isompaa akkua et mistään löydä, tehokkaampaa et mistään löydä.

Menee oikeat läskit 4.8" renkaat heittämällä alle, vikoja ei ole ollut ja se huolto on lähellä ja pyöriä hyvin saatavilla.

Vakuutus maksaa sen 120€/v, tuo oikeastaan kaipasi vain paremmat polkimet ja gripit, sekä lokaria sen verran ettei heti muta lennä naamalle. Reilusti alle 4k€ en parempaa vastinetta rahalle keksi.

20220818_161617~2.jpg


Meidän taloudessa noita on kaksin kappalein. Mikäs malli sulla kyseessä? Itsellä tais 2.7 erää olla, tai se mikä tuli juuri ennen värinäyttöä, muijalla uudempi. Hauska peli tosiaan vaikka nyt viime aikoina jäänyt ajelut kovin vähille. Saariselällä tuli kokeiltua pari kesää sitten ja meni käytännössä heti tilaukseen. Muija tilasi sitten perään kun alkoi harmittaa. Kun tiedostaa hinnan ja mitä on ostamassa (esim. tuo vakuutus) niin oivallinen kulkine. Ei se täysverinen mäkipyörä ole kymppitonnin komponentteineen, mutta aika peto johonkin tunturi- ja metsäpoluille ja toki työmatka-ajoon.
 
Yritetäänpä pysyä tässä ketjussa otsikon mukaisiin spekseihin asettuvissa pyörissä.
 
Yritetäänpä pysyä tässä ketjussa otsikon mukaisiin spekseihin asettuvissa pyörissä.
Itsehän olette pilkkoneet nämä keskustelut ja kun ihmiset kyselee kokemuksia niin keskustelu kielletty :facepalm:

Mitä jos nyt oikeasti linjattais lailliset sähköpyörät tähän ketjuun ja siihen toiseen DIY laittomat monen kilowatin sähkömopot?

Harva sähköpyörää haluava edes ymmärtää että Suomessa on sallittua ne 1000w sähköpyörät ja eivät edes osaa mennä sinne toiseen ketjuun koska siellä keskustellaan oikeasti sähkömopoista, vai onko liikaa vaadittu?
 
Spectralin kohdalla video ojeistaa kippaamaan pyörän ympäri (ohjaustanko ja satula maata vasten) ja sitten poistamaan akun.

Tuossa on Canyon BT001 720Wh akku, jonka pituus on 534mm, joten ei mahdu tulemaan ulos jos pyörä on oikein päin. Toki huoltotelineessä ollessa saa poistettua ja varmaan jos vain nostaa vähän keulaa ylöspäin, niin voisi saada akun tiputettua irti, en ole kokeillut.

Ja akku on kahdella pultilla kiinni, eli ne pitää ensin irroittaa.

Eipä tuolla itselle ole niin merkitystä, koska en akkua juurikaan irroittele.


Onkohan Canyon Neuron:ON pyörässä yhtä hankala akun irroitus?

Olen harkitsemassa sellaista varkaan viemän Trek Rail 7:n tilalle, mutta akun pitäisi olla helposti irroitettavissa ilman pyörän kaatamista koska joudun tekemään sen joka kerta.
Trekin sivulle aukeava kantokahvalla varustettu akku on todella hieno systeemi, mutta en viitsisi enää ostaa niin kallista pyörää kerrostalon pyörävarastossa säilytettäväksi.
 
Onkohan Canyon Neuron:ON pyörässä yhtä hankala akun irroitus?

Olen harkitsemassa sellaista varkaan viemän Trek Rail 7:n tilalle, mutta akun pitäisi olla helposti irroitettavissa ilman pyörän kaatamista koska joudun tekemään sen joka kerta.
Trekin sivulle aukeava kantokahvalla varustettu akku on todella hieno systeemi, mutta en viitsisi enää ostaa niin kallista pyörää kerrostalon pyörävarastossa säilytettäväksi.
Neuron:ON pyörässä akku on irroitettavissa pyörän ollessa pystyssä normaalisti. Eli on tehty helpoksi. Spektralissa akku on tosiaan runkoputken sisällä, ei rungon ulkopuolella, niin siksi sen irroittaminen on hankalaa.

Tuolta Neuron:ON:n lataaminen video ja kohdasta 0:20 eteenpäin.
 
Itsehän olette pilkkoneet nämä keskustelut ja kun ihmiset kyselee kokemuksia niin keskustelu kielletty :facepalm:

Mitä jos nyt oikeasti linjattais lailliset sähköpyörät tähän ketjuun ja siihen toiseen DIY laittomat monen kilowatin sähkömopot?

Harva sähköpyörää haluava edes ymmärtää että Suomessa on sallittua ne 1000w sähköpyörät ja eivät edes osaa mennä sinne toiseen ketjuun koska siellä keskustellaan oikeasti sähkömopoista, vai onko liikaa vaadittu?
Otsikko on hyvin selkeä ja aloituspostauksessa on selitetty, mistä keskustellaan. AP:ssa on lisäksi linkki tuohon mainitsemaasi toiseen ketjuun, joten ei tässä pitäisi olla mitään epäselvyyttä, millaisista sähkiksistä tässä ketjussa keskustellaan.
 
Otsikko on hyvin selkeä ja aloituspostauksessa on selitetty, mistä keskustellaan. AP:ssa on lisäksi linkki tuohon mainitsemaasi toiseen ketjuun, joten ei tässä pitäisi olla mitään epäselvyyttä, millaisista sähkiksistä tässä ketjussa keskustellaan.
Eli on liikaa vaadittu ja halutaan vain tahallaan sotkea lailliset ja laittomat pyörät keskenään :facepalm:
 
Otsikko on hyvin selkeä ja aloituspostauksessa on selitetty, mistä keskustellaan. AP:ssa on lisäksi linkki tuohon mainitsemaasi toiseen ketjuun, joten ei tässä pitäisi olla mitään epäselvyyttä, millaisista sähkiksistä tässä ketjussa keskustellaan.

Aika on ajanut ohi noista otsikoista, jotka ovat jopa harhaanjohtavan virheelliset kun tuon voi tulkita, että vain <250W ovat tieliikennekelpoisia ja sitten tuon ylittävät muka eivät. Tarvetta olisi ilmeisesti kolmannelle langalle, jossa keskustellaan tieliikennekelpoiset >250W ja edelleen jää tuo tieliikennekelvottomat-ketju.
 
Aika on ajanut ohi noista otsikoista, jotka ovat jopa harhaanjohtavan virheelliset kun tuon voi tulkita, että vain <250W ovat tieliikennekelpoisia ja sitten tuon ylittävät muka eivät. Tarvetta olisi ilmeisesti kolmannelle langalle, jossa keskustellaan tieliikennekelpoiset >250W ja edelleen jää tuo tieliikennekelvottomat-ketju.
Niin tai miksi jakaa keskustelu kolmeen lankaan, kun asiat voi laittaa kahteen, lailliset ja laittomat!? Helppoa, mutta kun mennään "käyttäjien ehdoilla" niin lopputulos on sekametelisoppa ja perus käyttäjä ei sitten ymmärrä hakea sitä oikeaa ketjua ja ainoa mitä moderaattori tekee, huomauttelee väärästä aiheesta:facepalm:
 
Meilläkin yritys tilasi sähköpyörät. Tulossa on Focus Thron2 6.7 EQP ja Moustache Samedi 28.3. Näissä toivotut ominaisuudet ja hinta kohtasi sopivasti.

Miten kuljetatte sähköpyöriänne, jos pitää kahta kuljettaa samaan aikaan? Farmarin katolle ei ilmeisesti voikaan laittaa, vai onko sähköpyörien kuljetukseen jotain parempaa kattotelinettä, joka kestäisi painon? Koukkua ei autossa ole.
 
Meilläkin yritys tilasi sähköpyörät. Tulossa on Focus Thron2 6.7 EQP ja Moustache Samedi 28.3. Näissä toivotut ominaisuudet ja hinta kohtasi sopivasti.

Miten kuljetatte sähköpyöriänne, jos pitää kahta kuljettaa samaan aikaan? Farmarin katolle ei ilmeisesti voikaan laittaa, vai onko sähköpyörien kuljetukseen jotain parempaa kattotelinettä, joka kestäisi painon? Koukkua ei autossa ole.

Täällä 2kpl ~19kg sähköpyöriä menee thulen kattotelineillä (wingbarit ja 2kpl proride 598.) Toimivaksi todettu parin kesän aikana ja pidemmilläkin reissuilla. Olisinkohan itsekin täältä kysellyt vinkkejä :whistling:
 
Alkanut poltteleen pyörän päivitys uuteen ja ajattelin kysellä jos raadilla ois hyviä ehdotuksia niin säästyis hieman googlettelulta.
Budjetti 5000-6000€ max. Pyörä ympärivuotisessa käytössä ja n.3000km tulee vuodessa mittariin. Ajo 99% maantiellä. pyörän perässä joutuu vetämään välillä kärryä niin moottorin pitäisi olla mahdollisimman tehokas ja mitä isompi akku sen parempi.
Lokarit, tarakka, valot valmiina myös iso plussa.
Kuski myös lähemmäs 120kg ja jos mukula istuu kyydissä tulee se +25kg lisä kuormaa, eli kantokykykin olisi hyvä olla korkea.
Tällä hetkellä alla crescent, mutta vähän hiukan enemmä vääntöä kaipais kärry perässä varsinkin talvella ja ylipäätään polttelee vaan saada jotain uutta ja parempaa :)
 
Alkanut poltteleen pyörän päivitys uuteen ja ajattelin kysellä jos raadilla ois hyviä ehdotuksia niin säästyis hieman googlettelulta.
Budjetti 5000-6000€ max. Pyörä ympärivuotisessa käytössä ja n.3000km tulee vuodessa mittariin. Ajo 99% maantiellä. pyörän perässä joutuu vetämään välillä kärryä niin moottorin pitäisi olla mahdollisimman tehokas ja mitä isompi akku sen parempi.
Lokarit, tarakka, valot valmiina myös iso plussa.
Kuski myös lähemmäs 120kg ja jos mukula istuu kyydissä tulee se +25kg lisä kuormaa, eli kantokykykin olisi hyvä olla korkea.
Tällä hetkellä alla crescent, mutta vähän hiukan enemmä vääntöä kaipais kärry perässä varsinkin talvella ja ylipäätään polttelee vaan saada jotain uutta ja parempaa :)

Tuolla budjetilla katselisin itse jo Riese & Müllerin Multicharger/Supercharger pyöriä ja mieluusti remmivedolla, mutta silloin menee jo pari sataa yli budjetin. Cubelta on kanssa hyviä pyöriä jo 3000-4000 eurolla, jossa on Boschin 4. gen moottoria, lokasuojia, tarakat ja valot. Suomesta löytyy myös liikkeistä, R-Techiltä varmaan paras valikoima, mutta Saksa (esim. Bike-Discount.de) avaa kans paljon lisävalikoimaa.
 
osaako joku sanoa, toimiiko tuollainen nappula GZR Pedelec pyörässä? Eli tässä on kolmas painike valoille, joita pedelecissä ei ole: 7.73€ 52% OFF|Electric Bicycle Display JN Controller Panel 36V 48V S810 LED Display Waterproof Electric Bike Ebike Accessories Parts Bicicleta| | - AliExpress

Vissiin saanut kosteutta ja toimii miten sattuu ja jättää valot jatkuvasti päälle aiheuttaen akun tyhjentymisen, akku näyttää myös pääsevät syväpurkautumaan niin ettei meinaa enää lähteä lataamaan..
 

Liitteet

  • 2023-01-07 18.18.48.jpg
    2023-01-07 18.18.48.jpg
    125,3 KB · Luettu: 53
@samiaa

Tuollaisella reilun vuoden nyt ajanut, isompaa akkua et mistään löydä, tehokkaampaa et mistään löydä.

Menee oikeat läskit 4.8" renkaat heittämällä alle, vikoja ei ole ollut ja se huolto on lähellä ja pyöriä hyvin saatavilla.

Vakuutus maksaa sen 120€/v, tuo oikeastaan kaipasi vain paremmat polkimet ja gripit, sekä lokaria sen verran ettei heti muta lennä naamalle. Reilusti alle 4k€ en parempaa vastinetta rahalle keksi.

20220818_161617~2.jpg



Eikö tää mene jo moposta? :hmm: Omasta mielestä lähempänä mopoa kuin pyörää koska A: Kaasukahva B: Vakuutus
 
Tälläinen tuli tänään tilattua työsuhdepyöräksi (joku ehdotti tätä mallia aiemmin täällä ketjussa)

Kuulemma jo ensi viikolla pitäisi saapua, oli kyllä kohtuullisen kevyt prosessi kaiken kaikkiaan. Homma hoitui liikkeen kanssa täysin etänä, ja lisäsin vaan koodin vapauden sivuille, jonka jälkeen leasing kuviot oli hoidettu.

Taisi olla viimeinen kappale alennushintaan (4100€), kun nyt näyttää taas 4899€
 
Viimeksi muokattu:
Eikö tää mene jo moposta? :hmm: Omasta mielestä lähempänä mopoa kuin pyörää koska A: Kaasukahva B: Vakuutus
Ei.

Finlex TLL tunnistaa sellaisen käsitteen kuin moottorilla varustettu polkupyörä. Siitä tässä on kyse.

Mopo kulkee kovempaa ja tarvitsee rekisterikilven. Kumpikaan ei ole tämän ketjun aihe.

Edit. Tähän onkin näköjään vastattu oikeassa ketjussa
 

Tuollainen tuli omaksi työsuhdepyöräksi. On kyllä mahtava pyörä ja autoa ei ole juuri tullut käytettyä kun isompien tavaroiden liikutteluun. Ainut valituksen aihe melkein on että etulokari on liian lyhyt edestä ja etupyörä viskoo lumet sääriin/syliin. Pitää askarrella joku DIY lärpäke tuohon. Akun irroittaminen on myös hieman ärsyttävää mutta onnistuu ilman työkaluja. Töissä ei ole mahdollista pitää pyörää lämpimässä niin tulee aina vietyä akku pukukaappiin kovemmilla pakkasilla. Tosin en tiedä onko sillä nyt merkitystä ellei pakkasta nyt ole ihan älyttömästi?
 
Mietinnän alla olisi joku sähköpyörä, nyt kun ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen ei ole moottoripyörää.

Hieman joku fatbike kiinnostaisi, mutta hieman mietityttää hintaerot, mitä niissä on niin erilaista että joku maksaa sen 3199€ kuten e/fat, 4 tonnia joku Helkama FE12 ja sitten on malleja 6k€+

Onko kuuden tonnin fätti 2x parempi kuin kolmen tonnin?
 
Mietinnän alla olisi joku sähköpyörä, nyt kun ensimmäistä kertaa kuuteen vuoteen ei ole moottoripyörää.

Hieman joku fatbike kiinnostaisi, mutta hieman mietityttää hintaerot, mitä niissä on niin erilaista että joku maksaa sen 3199€ kuten e/fat, 4 tonnia joku Helkama FE12 ja sitten on malleja 6k€+

Onko kuuden tonnin fätti 2x parempi kuin kolmen tonnin?
Jos 3k pyörä vaikka katkeaa ensimmäisessä vauhdikkaassa laskussa, jonka 6k pyörä kestää, niin sanoisin että onhan sen kalliimman paremmuus vähintään tuplat. Mutta pyörä kannattaa valita oman budjetin ja vaatimusten mukaan

Kävin myös itse fatbikea katselemassa, mutta ostinkin silti uuden maastopyörän. Oli liian kankea tuo fat omaan makuun
 
Jos 3k pyörä vaikka katkeaa ensimmäisessä vauhdikkaassa laskussa, jonka 6k pyörä kestää, niin sanoisin että onhan sen kalliimman paremmuus vähintään tuplat. Mutta pyörä kannattaa valita oman budjetin ja vaatimusten mukaan

Kävin myös itse fatbikea katselemassa, mutta ostinkin silti uuden maastopyörän. Oli liian kankea tuo fat omaan makuun

Mikähän olisi sähköpyörien goldwing tai maastoajoon soveltuva R1250GS
 
sama se on pyörissä kun missä tahansa "harrastuksessa" rahaa saa palamaan halutessaan. turha ehdotella noilla tiedoilla kun moottoripyörä on aika eri polkupyörään kuitennii. Eri asiat on siis rahassa mitattavia.

Jos fättis on se juttu niin katot sellatteen mut jos yleispyörä niin monta muuta vaihdokkia.
kallein komponentti lienee mitä isompi akku €€€€. shimano ep8 moottori $$$$ ois se kunkku kuulemma mtb sarjassa.

vaihteet osasarja on kiva olla mahdom parasta $$$$. Halvin on paskaa sutta. keljuttaa vaihtaa vaihdetta runttauksessa, kun ei kestä nyyttönien ottaminen samaa aikaa. jos suoraa tietä mielessä, niin aivan soiva peli on halvin susikin. Halvin susi pitäs kieltää lailla sellaisen myyminen.

takatuuppari mikä ittellä on just bueno jottei osasarjat kulu ja voi olla se halvin susi osasarja kyydissä kun ei kulu niinkään. sehän pyörittää takarengasta. versus keskellä moottori runttaa ketjuihin extra nyyttönit.

ehdotan alimman riman koska se on itselleni ollut my horse is amazing. Sähköpolkupyörä 27,5" 7-vaihteinen
youtubesta löytyy arvostelu hakusanoilla "biltema mtb" yhdyn kaverin ääneen. Renkaat päivittää niin kyllä on amazing laite.
kyseinen peli on mahdollisimman edullinen ja eteenpäin pääsee hyvin. Matka-ajossa ei huomaa pyörän hintaa.
kauppakassina itselläni ainakin toiminut usemman vuoden jo. ja avustaakin sinne nopeuteen asti mihin asetuksia ropaamalla tahtoo.
ei tollasta biltema mtb:tä kukaan gold diggerikaan vie parkista, niin useasti.
 
Mulla on 26" maastopyörä jonka sähköistin helposti. Otin isorenkaisesta sähköistetystä kickbikesta moottorillisen eturenkaan irti joka sattui olemaan juurikin 26".

Pikkasen hioin haarukoita jotta kyseinen kapistus mahtui paikalleen. Akku kiinni juomapullotelineen paikalle. Peukalokaasu, nestekidenäyttö ja kontrolleri kiinni ohjaustankoon.

Nämä kaikki osat ovat siis siitä kickbikestä. Toimintasäde noin 40-50km. Huippunopeus 30km/h.

Kyllä on mukavaa menoa - painoa tuli noin 6kg lisää fillariin. 250w pikkuinen moottori ja antaa kyllä hyvin tehoa. Tasaisella ja pienessä ylämäessä ei tarvitse polkea, mutta jyrkissä ylämäissä on pakko.
 
Jos 3k pyörä vaikka katkeaa ensimmäisessä vauhdikkaassa laskussa, jonka 6k pyörä kestää, niin sanoisin että onhan sen kalliimman paremmuus vähintään tuplat. Mutta pyörä kannattaa valita oman budjetin ja vaatimusten mukaan

Kävin myös itse fatbikea katselemassa, mutta ostinkin silti uuden maastopyörän. Oli liian kankea tuo fat omaan makuun
Mä olen yli vuoden ajanut 3k€ fätillä, eikä siitä ole runko katkennut vaikka kuinka kovaa menty :facepalm:

Eikös se ollut kona minkä runko katkes lähes jokaisesta.

Harvoin fatbike on mikään DH pyörä ja mitä tulee E-fattiin niin uskoisin että Vartiokylän Pyörä tietää mitä pyörältä vaaditaan, jos tunnet yhtään suomalaista DH historiaa...
 
Mikähän olisi sähköpyörien goldwing tai maastoajoon soveltuva R1250GS
Ehdottaisin molempiin täysjoustomaasturia. Ainakin omalla kotiseudullani pyörätiet ja niiden yhtymäkohdat ovat niin röykkysiä, että kovalla pyörällä ovat paikat kovilla pyörässä, pyöräilijässä ja tavaroissa mukana. Täysjoustopyörään silti liittyy muutama ongelma, joista kaksi sähkömoottori ainakin omasta mielestäni poistaa: Pyörän massa, raskas polkea jousituksen häviöiden takia ja hankala liittää kunnolliset lokasuojat. Kun saa lokasuojat paikalleen, sanoisin katurenkailla täpärin vastaavan Gold Wingiä ja maastorenkailla sekä heikommilla luokasuojilla R1250GS:sää. Kannattaa huomata, että 29" maastopyörän vannekoko on oikeasti sama perinteinen iät ja ajat käytössä ollut mummopyöräkoko. Intistä lienee suurella joukolla kokemusta tuon kokoisista pyöristä. Viimeaikoina on vain keksitty, että 28"=29". Se toimikoon vastapainona sille, että nuorisolta olen kuullut, että 2=1.
 
Mä olen yli vuoden ajanut 3k€ fätillä, eikä siitä ole runko katkennut vaikka kuinka kovaa menty :facepalm:

Eikös se ollut kona minkä runko katkes lähes jokaisesta.

Harvoin fatbike on mikään DH pyörä ja mitä tulee E-fattiin niin uskoisin että Vartiokylän Pyörä tietää mitä pyörältä vaaditaan, jos tunnet yhtään suomalaista DH historiaa...
Kommenttini ei koskenut mitenkään erityisesti fattiä vaan 3k ja 6k pyörän eroa (tosin maastopyörästä on tuo esimerkki). Keksin nopeasti tuollaisen vain, mutta yhtä hyvin voi ajatella miltä 15kg pyörä tuntuu 50km lenkillä ja verrata sitä 8kg pyörään samalla matkalla. Tuokaan esimerkki ei ole fatista, vaan maantiepyörästä. Fatista en ikävä kyllä osaa sanoa mitään, mutta joku sellaisilla ajanut varmaankin osaa sanoa mitä eroa tuon hintaisista voi hakea keskenään?
 
Mulla on sähkötäpäriin asfalttirenkaat omilla kiekoilla. Vaihtaa parissa minuutissa ja sen jälkeen päällysteellä ajo on paljon mukavampaa. Lisäksi jousitusta voi jäykistää tai sen voi lukita, jolloin energiaa ei valu joustoihin. Lokarit kyllä täpäriin saa viriteltyä ja minulla on Zefalit käytössä kadulla ja maastossa.
Eihän sähkötäpäri nyt mikään cyclo tai edes hybridi maantiellä ole, mutta kadulla ja rotvallirikkaalla reitillä aika jees.
 
Nyt kun on tuo Canyon ale menossa niin mitä on raati mieltä,
Helkama FE12 fätti 4300€ vai
Neuron:ON 6 3269€ vai
Neuron:ON 8 4169€ vai
Spectral:ON CF 7 4369€

Spectralissa isoin akku 720Wh, muissa käsittääkseni 630Wh

Lähinnä siis fätti vai täysjousto? Kumpi on kuoppaisella asvaltilla mukavampi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 112
Viestejä
4 522 466
Jäsenet
74 533
Uusin jäsen
x4ngel

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom