Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Huomautuksia sataa ja viestejä poistetaan kilpaa. Suorastaan tulee venäjäfobia mieleen. Kiina taitaa olla yhtä vihattu kuin venäjä. Mielestäni olisi reilua että kaikki viestini poistettaisiin eikä vaan osaa viesteistä sieltä täältä.
Ylläpito oletettavasti poistaa sinun viestejä ja jakelee huomautuksia, koska ne sisältävät pääosin offtopicia ja trollausta. Jos kirjoitat asiallisesti ja aiheesta, niin ei varmasti ole ongelmaa. Tosin tuolla menolla ja pyynnöillä voi käydä niin, että tosiaan lähtee kaikki viestit ja tunnus samalla. :D

En ole muita moottoreita sen enempää haukkunut moottorien teknisiä tietoja olisi mielenkiintoista verrata.
Mm. täältä löytyy vertailua. Bafang tosin puuttuu joukosta, mutta se ei liene yllätys. Syy ei ole mikään kuvitteellinen kiinaviha, vaan kuten tuolla sivullakin todetaan: "The motors from brands such as Panasonic, BAFANG and Polini are seldom seen on an eMTB. They remain a niche segment with limited relevance in today’s market, which is why they don’t feature here either."

 
Ylläpito oletettavasti poistaa sinun viestejä ja jakelee huomautuksia, koska ne sisältävät pääosin offtopicia ja trollausta. Jos kirjoitat asiallisesti ja aiheesta, niin ei varmasti ole ongelmaa. Tosin tuolla menolla ja pyynnöillä voi käydä niin, että tosiaan lähtee kaikki viestit ja tunnus samalla. :D
ei onneksi korkealta tipu :D
 
Laitetaas taas päivitys meille köyhille vanhuksille, kun käytettynä joskus 2018 ostettu 600€ Bilteman "maasto"fillari sai 4tkm mittariin :D

Onhan nuo kehittyneet vuosien aikana, komeita nuo uudet laitteet.

En ole vielä nöyrtynyt kennottamaan akkua, maksaisi n. 400 eikä uusia saa. Akun ajomatka n. 25km enää omilla ajeluilla satunnaisella apustuksella. Sitten vaan poljetaan, ei tuo erityisen raskas ilman avustustakaan ole.
Akku on rungon sisässä tässä mallissa, avaimella irti.

Muilta osin kaikki toimii moitteetta, vaihteet olen säätänyt pariin kertaan. Takarenkaita mennyt pari-kolme, eturengas taitaa olla alkuperäinen.

Rattaita, ketjuja, vaijereita ei ole vaihdettu, pesty ja öljytty toki huolella.

Ajelut on kauppareissuja yms ja huristeluita satunnaisesti pitkin maita ja mantuja.

Hyvin on hintasekseen toiminut kyllä halvin mahdollinenkin romu. Ei tietenkään harrastajille tai paljon ajavalle toimisi, mutta en kyllä pelkäisi uutta vastaavaakaan ostaa.
 
Hyvin on hintasekseen toiminut kyllä halvin mahdollinenkin romu. Ei tietenkään harrastajille tai paljon ajavalle toimisi, mutta en kyllä pelkäisi uutta vastaavaakaan ostaa.
Joo, kyllä monilla halvemmillakin kauppareissut ja satunnaiset uimarantafiilistelyt hoitaa. Olennaista on tietää mitä tarvitsee ja valita kulkupeli sen mukaan.

Biltema-fillarit ja vastaavat ovat aika pitkälti kertakäyttöisiä juuri tuossa mielessä, että akku kun vähitellen antautuu, niin uutta ei välttämättä saa rahallakaan ja vaikka saisikin, niin varaosa (tai kennotus) saattaa maksaa saman verran kuin uusi pyörä. Mutta jos tarve hoituu, eivätkä puutteet haittaa, niin ihan päteviä ovat perusajeluun.
 
Joo, kyllä monilla halvemmillakin kauppareissut ja satunnaiset uimarantafiilistelyt hoitaa. Olennaista on tietää mitä tarvitsee ja valita kulkupeli sen mukaan.

Biltema-fillarit ja vastaavat ovat aika pitkälti kertakäyttöisiä juuri tuossa mielessä, että akku kun vähitellen antautuu, niin uutta ei välttämättä saa rahallakaan ja vaikka saisikin, niin varaosa (tai kennotus) saattaa maksaa saman verran kuin uusi pyörä. Mutta jos tarve hoituu, eivätkä puutteet haittaa, niin ihan päteviä ovat perusajeluun.


Joo ajatuksena tuntuu typerältä ostaa esim 400€ akku 200€ arvoiseen pyörään :D

Sitten kun miettii vaihtoehtoja niin, voi ollakin fiksua. Vrt ostaa uusi vastaava kiinanpyörä. Tai sitten mennäänkin ihan eri laatu ja hintaluokkaan.

Muut osathan on ihan perus halppis-shimanoa ja bafangia, pysyy huoltokulut alhaisina jatkossakin.

Pointtina että kyllä niillä halvoillakin pärjäilee varsinkin jos ruuvari pysyy kädessä itsellä. Kyllä nuokin toimivat aika hyvin jos tarve on perusliikkuminen :)
 
En ole vielä nöyrtynyt kennottamaan akkua, maksaisi n. 400 eikä uusia saa. Akun ajomatka n. 25km enää omilla ajeluilla satunnaisella apustuksella. Sitten vaan poljetaan, ei tuo erityisen raskas ilman avustustakaan ole.
Akku on rungon sisässä tässä mallissa, avaimella irti.

millainen akku siinä on? Likimain jokaista akkutyyppiä mitä noissa halvemmissa pyörissä on käytetty saa esim. Aliexpressistä samsungin tai lg:n kennoilla järkihintaan.
 
Onko täällä kellään kokemuksia napamoottorista momentin tunnistuksella? Vähän kiinnostaisi työmatka kulkineeksi.
 
Joo, kyllä monilla halvemmillakin kauppareissut ja satunnaiset uimarantafiilistelyt hoitaa. Olennaista on tietää mitä tarvitsee ja valita kulkupeli sen mukaan.

Biltema-fillarit ja vastaavat ovat aika pitkälti kertakäyttöisiä juuri tuossa mielessä, että akku kun vähitellen antautuu, niin uutta ei välttämättä saa rahallakaan ja vaikka saisikin, niin varaosa (tai kennotus) saattaa maksaa saman verran kuin uusi pyörä. Mutta jos tarve hoituu, eivätkä puutteet haittaa, niin ihan päteviä ovat perusajeluun.

Mä vain mietin että meneekö oikeasti akku 4v tuohon kuntoon ettei pääse kuin 25km?

Toki emme tiedä akun kokoa ja paljonko sillä uutena pääsi, mutta mulla on 2016 kasattu Greencyclen osilla ( 36V 16Ah - LG kennot) kasattu sähköpyörä ja sillä pääsi maksimiavustuksella uutena +80km ja nykyään vieläkin pääsee sen 60-70km mitä tuossa duunikaveri kertoi (osti sen multa pois toissa kesänä).
 
Viimeksi muokattu:
Riippuu varmaan aika pitkälti miten sitä on säilytetty (varaustaso, lämpötila) ja veikkaan että täysin tyhjäksikin asti vetäminen tekee hallaa kennoille.
 
.
On ehkä vähän taas näitä "first world problemeita", mutta jalkapumppu alkanut kyrsimään.
Onko täällä väellä kokemuksia tuommoista akkukäyttöistä pumpuista? Esimerkiksi tämä: Akkupumppu Bosch Easypump
Jalkapumppu taas alkanut näyttää vähän mitä sattuu ja tuossakin nyt taas jotain häikkää suuttimessa, niin ajattelin jos kerralla panostaisi vähän parempaan. Samalla laitteella kun jos saisi sitten mukavasti ilmapatjat ja vaikka satunnaisesti tarvittaessa auton renkaitakin täytettyä.
Mutta pääsääntöisesti siis fillarien renkaiden täyttöön tulisi.

Tekniikan maailmakin on laitetta testannut, mutta itsellä ei lukuoikeutta ole. Tekniikan Maailma

Edullisempikin mielellään käy, jos on suositellaa jotain hyvää.

Tuossa testiä missä mukana tuo tilaamasi Xiaomikin. Pääpiirteittäin vaikuttaa yllättävän käteviltä. Hakkaa varmasti käytettävyydessään esim. auton tupakinsytyttimeen liitettävät säiliöttömät kompurat (väitän että tuottokin saman verran mitä halvimmissa).

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
On ehkä vähän taas näitä "first world problemeita", mutta jalkapumppu alkanut kyrsimään.
Onko täällä väellä kokemuksia tuommoista akkukäyttöistä pumpuista? Esimerkiksi tämä: Akkupumppu Bosch Easypump
Jalkapumppu taas alkanut näyttää vähän mitä sattuu ja tuossakin nyt taas jotain häikkää suuttimessa, niin ajattelin jos kerralla panostaisi vähän parempaan. Samalla laitteella kun jos saisi sitten mukavasti ilmapatjat ja vaikka satunnaisesti tarvittaessa auton renkaitakin täytettyä.
Mutta pääsääntöisesti siis fillarien renkaiden täyttöön tulisi.

Tekniikan maailmakin on laitetta testannut, mutta itsellä ei lukuoikeutta ole. Tekniikan Maailma

Edullisempikin mielellään käy, jos on suositellaa jotain hyvää.
Jos on Ryobin akkutyökaluja kaapissa, niin tämä on ihan ehdoton ja sillä hoitaa myös auton renkaiden ilmanpaineiden tarkistukset -->


Tuota myydään myös pakettina, jossa tulee akku ja laturi mukana, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt sellaiselle hintoja mistään. Järkevin hankinta tuo kuitenkin on vain jos on tosiaan muitakin Ryobin laitteita ja niiden myötä jo valmiina laturi + akku.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tämä olisi ollut se valinta, mikäli löytyisi. Kotoa löytyy muuten Makitaa, joten päädyin tuohon Xiaomiin.
Makitalla olisi ollut vastaava pari kymppiä kalliimmalla.

 
Joo tämä olisi ollut se valinta, mikäli löytyisi. Kotoa löytyy muuten Makitaa, joten päädyin tuohon Xiaomiin.
Menee jo vahvasti ot:n puolelle, mutta tuohonkin ongelmaan on olemassa ratkaisu:

1649318576585.png


 
Sähkötäpärin hankinta olisi edessä, ajot lähes kokonaisuudessaan harrasteajoa poluilla ja tunturissa, työajoja ei ole. Muutamia vaihtoehtoja eri hintaluokista olen katsellut. Näistä Orbeaa ja Gianttia pääsin koeajamaan, ja Giantti tuntui selkeästi laadukkaammalta kuin Orbea (hintaerokin noin 2k). Tosin molempien osalta lyhyt koeajolenkki asfaltilla jossa em. pyörät ei varmaankaan pääse oikeuksiinsa. Mitä mieltä osien laaduista ja yleisesti hinta/laatusuhteesta näiden pyörien osalta tai olisko muita varteenotettavia vaihtoehtoja noin 5-7k budjetilla.

Canyon: Neuron:ON 8

Orbea: ORBEA WILD FS H25 XL Red-Black / Sähkömaastopyörät - Oy Huntteri Ab

Cube: CUBE Stereo Hybrid 140 HPC TM 750 29 2022 sähkömaastopyörä

Giant: Reign E+ 1 (2022) | Enduro bike | Giant Bicycles Suomi
 
Itse pistin Neuron:ON 7:n tilaukseen eilen. Ei ole juurikaan kokemusta sähköpyöristä ja edellinen fillarikin oli yli 20v sitten ostettu. Ajattelin laittaa kaluston kerralla kuntoon ettei jää orastava innostus ainakaan siitä kiinni.

Canyonin tilausprosessi ainakin oli sujuva, vielä ei ole edetty vahvistusta pidemmälle joten muut kokemukset tulee myöhemmin.

Sen verran tutkin että tuon Shimanon EP8:n pitäisi olla hyvä moottori. Katsotaan kuinka käy kun pyörän saa alle.
 
Kun nyt innostuin varustelemaan pyörää niin vinkkejä otetaan vastaan mm. hyvistä juomapullotelineistä. Sinänsä kai tuo on sama kun valkkaa silmää miellyttävän, joka täpäriin sopii. Hälyttimen tilasin kokeeksi Amazonista joskin tuskin tuota tulee jätettyä työpaikan parkkia kummempaan paikkaan. Mietin että laittaisiko vielä johonkin piiloon toisen gps-palikan mutta katsotaan nyt.

MudGuardin otin pyörän mukaan ja tilasin erikseen satulaputkeen kiinnitettävän takalokarin. Ajotietokoneen tarvetta jäin vielä pohtimaan, Pyöräilykamojen lisäksi ei nyt tullut muuta kummempaa mieleen, toki pitää vielä jotain kiveniskusuojaa käydä hakemassa lähempänä toimitusta. Fillariforumin mukaan Gorilla, 3M ja Biltema toimii ellei halua sijoittaa 150€ muotoon leikattuihin teippeihin.

e. gps-palikoissa tulee sitten myös ainakin Amazonin tuotteissa kuukausittaista kulua - vaikka onhan tuo toki tehokas siltä varalta että pyörä häviää. Muistan hyvin laput alataululta uudehkossa kerrostalossa kn oli lukitusta taloyhtiön varastosta lähtenyt vähän kalliimpi pyörä kävelemään.
 
Viimeksi muokattu:
Kun nyt innostuin varustelemaan pyörää niin vinkkejä otetaan vastaan mm. hyvistä juomapullotelineistä. Sinänsä kai tuo on sama kun valkkaa silmää miellyttävän, joka täpäriin sopii.
Motonetin Zefal on ollut ihan toimiva, siistin näköinen ja kohtuuhintainen. Ei noissa tosiaan ole hirveästi eroja. Kattoo sellaisen mikä miellyttää silmää ja sopii fillariin.


Hälyttimen tilasin kokeeksi Amazonista joskin tuskin tuota tulee jätettyä työpaikan parkkia kummempaan paikkaan. Mietin että laittaisiko vielä johonkin piiloon toisen gps-palikan mutta katsotaan nyt.
e. gps-palikoissa tulee sitten myös ainakin Amazonin tuotteissa kuukausittaista kulua - vaikka onhan tuo toki tehokas siltä varalta että pyörä häviää. Muistan hyvin laput alataululta uudehkossa kerrostalossa kn oli lukitusta taloyhtiön varastosta lähtenyt vähän kalliimpi pyörä kävelemään.
Noiden gps-jäljittimien hyöty on varmaan vähän niin ja näin, jos ei saman tien pääse puuttumaan varkauteen. Kalliimmat fillarit pöllitään todennäköisesti ammattilaisporukan toimesta ja viedään johonkin varastotilaan missä GPS ei toimi ja myydään palasina edelleen.
 
Motonetin Zefal on ollut ihan toimiva, siistin näköinen ja kohtuuhintainen. Ei noissa tosiaan ole hirveästi eroja. Kattoo sellaisen mikä miellyttää silmää ja sopii fillariin.



Noiden gps-jäljittimien hyöty on varmaan vähän niin ja näin, jos ei saman tien pääse puuttumaan varkauteen. Kalliimmat fillarit pöllitään todennäköisesti ammattilaisporukan toimesta ja viedään johonkin varastotilaan missä GPS ei toimi ja myydään palasina edelleen.

Pitänee odotella että fillari saapuu niin on helpompi mallailla ja mittailla että mikä sopii.

Tuohon tulokseen tulin itsekin gps-lähettimen kanssa. Kotimaassa tarjojajia on vähän ja ulkomaisten toimivuus voi olla vähän niin ja näin. Kympin kuukausikuluun nähden vähän heikko sijoitus.
 
Pitänee odotella että fillari saapuu niin on helpompi mallailla ja mittailla että mikä sopii.

Tuohon tulokseen tulin itsekin gps-lähettimen kanssa. Kotimaassa tarjojajia on vähän ja ulkomaisten toimivuus voi olla vähän niin ja näin. Kympin kuukausikuluun nähden vähän heikko sijoitus.
Mites joku applen Airtag tjms?
 
Mites joku applen Airtag tjms?

Pitääpä tutustua. Homma vielä aika alkutekijöissä - ei ole ollut tarvetta seurata tavaroita tähän asti mutta tuollainen sähkötäpäri on jo lähtökohtaisesti melko arvokas ja tosiaan pitäisi sisälle asuntoon kärrätä jos haluaisi olla varma ettei viedä. Onneksi tulee olemaan iso parveke.
 
Pitääpä tutustua. Homma vielä aika alkutekijöissä - ei ole ollut tarvetta seurata tavaroita tähän asti mutta tuollainen sähkötäpäri on jo lähtökohtaisesti melko arvokas ja tosiaan pitäisi sisälle asuntoon kärrätä jos haluaisi olla varma ettei viedä. Onneksi tulee olemaan iso parveke.
Ei tollaista voi minnekään yleiseen tilaan jättää koskaan. Parvekkeelle vaan. Edes kaupassakäynnin ajaksi en omaani uskalla jättäa kaupan ulkopuolelle. Lukkoon ja kaupan tuulikaappiin..
 
Ei tollaista voi minnekään yleiseen tilaan jättää koskaan. Parvekkeelle vaan. Edes kaupassakäynnin ajaksi en omaani uskalla jättäa kaupan ulkopuolelle. Lukkoon ja kaupan tuulikaappiin..

Tähänpä olin jo henkisesti valmistautunut, kuten jo aiemmin totesin, ei edes uusien talojen pyörävarastot ole varmoja. Kaupassa en tuolla aikonut käydä mutta töistä selvittelin viikolla että minkähänlaiset säilytystilat on tulossa pyörille uuteen toimitilaan. Kuulemma lukittavat telineet, sen näkee sitten että millaiset vai saako unohtaa työmatkapyöräilyn sen siliän tien. Tällä hetkellä ei ole kuin lipan alla pysäköinti ja sinne en ole pyörää viemässä.

Tällainen oli googletuksen perusteella todettu kohtuuhyväksi, tuokaan toki ei toimi kuin korkeintaan silloin kun olet pyörän lähellä - ja toinen lukko toki kannattaa olla silti. Herkäksi mainostetaan joten luulisi tuon vähän hidastavan:

 
Kunnolliset lukitukset ovat varkauksilta suojautumiseen oleellinen juttu. Itse en lähtökohtaisesti parkkeeraa sähkömaasturiani mihinkään, missä en sitä saa rungosta luotettavasti U-lukolla kiinni. Lisänä minulla on myös parimetrinen silmukkavaijeri, jolla pyörän saa lukittua isompaan kohteeseen kuten puuhun tai sähkötolppaan. Tällöin U-lukolla saa takarenkaan lukittua pyörän runkoon, ja siihen U-kaareen pujotetulla silmukkavaijerilla siihen isoon kohteeseen. Lisäksi kannattaa valita sellainen U-lukko, missä on riittävän syvä U-osuus, itsellä 24 cm. Lukko ja vaijeri minulla on Kryptonitelta.

Vaikka kerrostalossamme asuu luotettavaa porukkaa, en silti uskalla jättää pyörääni katutason pyörävarastoon, koska nykyvarkaat ovat murtautumisissaan niin röyhkeitä. Raahaan siis 25 kilon pyöräni pyörävaraston läpi portaikkoon ja toiseen kerrokseen. Minulla on tuuria siinä mielessä, että pyörä mahtuu isoon eteiseen, eikä sitä tarvitse viedä lasiparvekkeelle asti. Eteiseen leikkautin pyörän alle kuramaton, jonka päälle pyörän voi likaisena ja märkänäkin laittaa.
 
Viimeksi muokattu:
Kun nyt innostuin varustelemaan pyörää niin vinkkejä otetaan vastaan mm. hyvistä juomapullotelineistä. Sinänsä kai tuo on sama kun valkkaa silmää miellyttävän, joka täpäriin sopii. Hälyttimen tilasin kokeeksi Amazonista joskin tuskin tuota tulee jätettyä työpaikan parkkia kummempaan paikkaan. Mietin että laittaisiko vielä johonkin piiloon toisen gps-palikan mutta katsotaan nyt.

MudGuardin otin pyörän mukaan ja tilasin erikseen satulaputkeen kiinnitettävän takalokarin. Ajotietokoneen tarvetta jäin vielä pohtimaan, Pyöräilykamojen lisäksi ei nyt tullut muuta kummempaa mieleen, toki pitää vielä jotain kiveniskusuojaa käydä hakemassa lähempänä toimitusta. Fillariforumin mukaan Gorilla, 3M ja Biltema toimii ellei halua sijoittaa 150€ muotoon leikattuihin teippeihin.

e. gps-palikoissa tulee sitten myös ainakin Amazonin tuotteissa kuukausittaista kulua - vaikka onhan tuo toki tehokas siltä varalta että pyörä häviää. Muistan hyvin laput alataululta uudehkossa kerrostalossa kn oli lukitusta taloyhtiön varastosta lähtenyt vähän kalliimpi pyörä kävelemään.
Tilaa Canyonilta samalla juomapulloteline. Ainakin viimevuotiseen Neuron:Oniin piti tilata sivusta ladattava teline, kun on niin ahdas paikka.
 
Tilaa Canyonilta samalla juomapulloteline. Ainakin viimevuotiseen Neuron:Oniin piti tilata sivusta ladattava teline, kun on niin ahdas paikka.

Kiitos vinkistä, pitääpä katsoa kun tilausta pystyy vielä muuttamaan.

e. Eipä taidakaan pystyä lisäämään tuotteita. Vaan tilataan erikseen. Spectralin teline löytyy mutta käykö sama vai onko Neuronille omansa?
 
Itsellä pyörä rivitalon pyörävarastossa, meillä ei tietenkään ole pyörille lukko telineitä mutta hain kaupasta 12mm vahvuisella silmukalla olevaa kettinkiä ja pyöräytin sen katossa olevan patteriputkiston sekä kannakkeiden ympäri ja käytännössä omin pyörälle oman parkkipaikan varastosta. Lisäksihän voisi hommata tuommoisen uikuttimen niin kuulisi tähän varaston yläpuolelle jos nilkit käy koittamassa leikata.

Mutta tosiaan kaupassakaan myyjä täti ei jaksanut kettinkiä pitkillä leikkureilla katkasta joten epäilen että vaikeaksi menee nyttenkin varastossa kun ei saa leikkureita tukevasti maata vasten. Rälläkkä hommia siis. Jos noiden kiinnitysten jälkeen lähtee niin sitten menen vakuutusyhtiöltä vinkumaan uutta. Akun kannan aina sisään joten tämä jää sitten vara-akuksi.
 
Onko kellään kokemusta tuollaisesta vibrahälyttimestä? Noitahan taitaa Suomessakin myydä Gigantti tms. Toki sen joutuu jollain kiinnittämään pyörään mutta olisiko niin silkkihansikkaisia varkaita että saisivat tuon irti ilman ääntä?

Tokihan se ei kauaa uikuta kun irti repäisee ja tarjoaa maiharia. Täytyy tutkia että miten tukeva tuo on jahka saapuu.
 
Kunnolliset lukitukset ovat varkauksilta suojautumiseen oleellinen juttu. Itse en lähtökohtaisesti parkkeeraa sähkömaasturiani mihinkään, missä en sitä saa rungosta luotettavasti U-lukolla kiinni. Lisänä minulla on myös parimetrinen silmukkavaijeri, jolla pyörän saa lukittua isompaan kohteeseen kuten puuhun tai sähkötolppaan. Tällöin U-lukolla saa takarenkaan lukittua pyörän runkoon, ja siihen U-kaareen pujotetulla silmukkavaijerilla siihen isoon kohteeseen. Lisäksi kannattaa valita sellainen U-lukko, missä on riittävän syvä U-osuus, itsellä 24 cm. Lukko ja vaijeri minulla on Kryptonitelta.

Vaikka kerrostalossamme asuu luotettavaa porukkaa, en silti uskalla jättää pyörääni katutason pyörävarastoon, koska nykyvarkaat ovat murtautumisissaan niin röyhkeitä. Raahaan siis 25 kilon pyöräni pyörävaraston läpi portaikkoon ja toiseen kerrokseen. Minulla on tuuria siinä mielessä, että pyörä mahtuu isoon eteiseen, eikä sitä tarvitse viedä lasiparvekkeelle asti. Eteiseen leikkautin pyörän alle kuramaton, jonka päälle pyörän voi likaisena ja märkänäkin laittaa.
Lukon on syytä olla parempi kuin viereisessä pyörässä, mutta muuten ei kannata liikaa pingottaa niiden kanssa. Tuttavan sähköfillari pöllittiin juuri vähän aikaa sitten vilkkaalla paikalla keskeltä kaupunkia lukitusta telineestä, jossa se oli kiinni järeällä U-lukolla. Ammattilaisia ei pidättele mikään lukko, eikä edes julkinen sijainti ja ihmiset ympärillä.

Minä olen vedellyt puoliksi tuurilla, eli fillari on parkissa milloin missäkin ja käytössä on ollut vain Abus Bordo Granit "jokumallinumero" taittolukko, jossa on tunnetusti omat heikot kohtansa. Laitan fillarin toki sillä taittolukolla aina kiinni johonkin kiinteään, mutta eipä se takaa juuri muuta kuin ettei ihan tavan känni-ääliö nappaa sitä mukaansa. Vielä ei onneksi ole osunut huono onni kohdalle.

Mihinkään parvekkeelle en fillaria ala kuitenkaan roudaamaan, eli jos se pyörävarastosta tai jossakin reissulla lukittuna pöllitään, niin sitten pöllitään. Sitä varten on vakuutus, vaikka toki omavastuu ja ikävähennykset kirpaisevatkin.
Onko kellään kokemusta tuollaisesta vibrahälyttimestä? Noitahan taitaa Suomessakin myydä Gigantti tms. Toki sen joutuu jollain kiinnittämään pyörään mutta olisiko niin silkkihansikkaisia varkaita että saisivat tuon irti ilman ääntä?

Tokihan se ei kauaa uikuta kun irti repäisee ja tarjoaa maiharia. Täytyy tutkia että miten tukeva tuo on jahka saapuu.
Sehän siinä, että nuo saa rikki sekunnissa. En näe noissa mitään järkeä varkaita ajatellen, eli ovat lähinnä rehellisiä varten.
 
Sehän siinä, että nuo saa rikki sekunnissa. En näe noissa mitään järkeä varkaita ajatellen, eli ovat lähinnä rehellisiä varten.

Entä jos tuosta purkaisi elektroniikan ja laittaisi vaikka satulaputken sisään. :hmm:

Näitähän nyt ei toki kannata forumilla lähteä pidemmin pohtimaan.
 
Tilaa Canyonilta samalla juomapulloteline. Ainakin viimevuotiseen Neuron:Oniin piti tilata sivusta ladattava teline, kun on niin ahdas paikka.

Hei minkä telineen tilasit neuron:on pyörään johon pullon saa kunnolla kiinni? Tilasin Canyonilta yhden, ei käy viime vuoden Neuroniin. Tilasin toisen, pullon saa huonosti sopimaan. Oisko linkkiä toimivaan versioon?
 
Hei minkä telineen tilasit neuron:on pyörään johon pullon saa kunnolla kiinni? Tilasin Canyonilta yhden, ei käy viime vuoden Neuroniin. Tilasin toisen, pullon saa huonosti sopimaan. Oisko linkkiä toimivaan versioon?
Tuo on sopiva.
 
Entä jos tuosta purkaisi elektroniikan ja laittaisi vaikka satulaputken sisään. :hmm:

Näitähän nyt ei toki kannata forumilla lähteä pidemmin pohtimaan.
Satulaputkihälyttimiä ja seurantalaitteita on toki jo olemassa vähän joka lähtöön. Ei se varkaiden tietämystä miksikään muuta, jos me jätetään täällä asiasta keskustelematta. Ne varkaat ovat tässä yhteydessä niitä ammattilaisia, jotka tietävät kuitenkin kaikki mahdolliset temput. Tai siis ainakin se sakki on, joka vie näitä kalliimpia fillareita rälläköiden ja pakettiautojen kanssa muutamassa tunnissa ulkomaille.

Mitä mieltä tästä ZR Team Hybrid 8.0 500. Onko ok vai löytyykö 2.5k budjetilla parempaa?
Ihan fiksun oloinen minun silmissä, paitsi että väristä en välitä. Akku on putken päällä, joka on omien kokemusten mukaan jopa hieman kätevämpi vaihtoehto, kuin putkeen upotettu. Vaihteisto ja siirtäjät ovat ihan ok ja keulakin on parempi kuin tyypillinen Suntour. Boschin sähkösetti on muuten mainio, mutta tuossa on perusmallin Purion näyttönä, joka on useimmille tosin sekin ihan riittävä.

Voisin ostaa itsekin nykytilanteessa, jos olisin uutta vailla. Toimitusaika tuolla näyttää tosin olevan aika pitkä, mutta niin se on aika lailla kaikkialla muuallakin.
 
Itsellä pyörä rivitalon pyörävarastossa, meillä ei tietenkään ole pyörille lukko telineitä mutta hain kaupasta 12mm vahvuisella silmukalla olevaa kettinkiä ja pyöräytin sen katossa olevan patteriputkiston sekä kannakkeiden ympäri ja käytännössä omin pyörälle oman parkkipaikan varastosta. Lisäksihän voisi hommata tuommoisen uikuttimen niin kuulisi tähän varaston yläpuolelle jos nilkit käy koittamassa leikata.

Mutta tosiaan kaupassakaan myyjä täti ei jaksanut kettinkiä pitkillä leikkureilla katkasta joten epäilen että vaikeaksi menee nyttenkin varastossa kun ei saa leikkureita tukevasti maata vasten. Rälläkkä hommia siis. Jos noiden kiinnitysten jälkeen lähtee niin sitten menen vakuutusyhtiöltä vinkumaan uutta. Akun kannan aina sisään joten tämä jää sitten vara-akuksi.
Jos ketju ei ole karkaistua, se menee noin puolessa sekunnissa poikki... Äänettömästi...
 
Hommasin nyt työmatkoja varten tommosen aika järeän Hiplockin ketjulukon jonka saa mukavasti vyötärölle työmatkan ajaksi, kätevää jos haluaa ajella ilman reppua.

Mitä tuohon säilytykseen tulee, niin fillari on taloyhtiön pyöräkellarissa kiinni tuolla Hiplockilla ja vielä toisella vaijerilukolla. Tein sellaisen periaatepäätöksen, että en ala kuraista/ pesun jäljiltä märkää 25kg painoista fillaria roudaamaan joka päivä toiseen kerrokseen, vaan saa olla tuolla kellarissa.

Varmistin kyllä silti että miten vakuutusyhtiö suhtautuu jos tuon joku onnistuu varastamaan ja Fennian laaja kotivakuutus korvaa ihan täyden arvon, eli n. 3200€ varusteineen'. Ikävähennykset toki juoksee, mutta 4v vanhasta tsygästä saa vielä 80% hinnasta takaisin, riittää mulle.
 
Hommasin nyt työmatkoja varten tommosen aika järeän Hiplockin ketjulukon jonka saa mukavasti vyötärölle työmatkan ajaksi, kätevää jos haluaa ajella ilman reppua.

Mitä tuohon säilytykseen tulee, niin fillari on taloyhtiön pyöräkellarissa kiinni tuolla Hiplockilla ja vielä toisella vaijerilukolla. Tein sellaisen periaatepäätöksen, että en ala kuraista/ pesun jäljiltä märkää 25kg painoista fillaria roudaamaan joka päivä toiseen kerrokseen, vaan saa olla tuolla kellarissa.

Varmistin kyllä silti että miten vakuutusyhtiö suhtautuu jos tuon joku onnistuu varastamaan ja Fennian laaja kotivakuutus korvaa ihan täyden arvon, eli n. 3200€ varusteineen'. Ikävähennykset toki juoksee, mutta 4v vanhasta tsygästä saa vielä 80% hinnasta takaisin, riittää mulle.

Tokihan sähköpyörässä on talutusavustin, nousee 2 kerrokseen ihan itsestään. Tosin vaivaahan sekin on.
 
Minä laitoin ostaen tuossa alkuviikosta Tunturin e290:n vuoden -21 mallin. On niin epävarman kuuloista tuo uusien mallien saapuminen, että ei auttanut kuin käydä hakemassa se pois, että saa vielä kesäksi kulkupelin. Ja jumaleissön! miten huikeaa menoa tuo 25km edestakainen työmatka on ollut!

Muutaman seikan huomasin heti, joihin kiinnitin huomiota. Sopiva matkavauhti tosiaan tuntuu olevan se 26-28 km/h, jossa tuo Eu-rajoitettu avustustaso ei myllyn salli avittaa. Toinen juttu on selvästi teknisempi ja totuttelua vaativa, eli täälläkin jonkun verran esillä ollut vaihteiden ja avustuksen oikean käyttösuhteen löytäminen kulloinkin oikeaan paikkaan ja tarpeeseen.

Voi kun nuo lumet vielä metsästä sulaisi, niin pääsisi sinnekin tykittämään!
 
Tokihan sähköpyörässä on talutusavustin, nousee 2 kerrokseen ihan itsestään. Tosin vaivaahan sekin on.

Muutaman kerran oon jaksanut eteiseen asti tuon roudata, mutta tilaakin on kämpässä rajallisesti ja en saa pyörää järkevästi mihinkään. Parvekkeella pidettiin aiemmin vaimon arvokkaampaa cyclocrossia, mutta senkin joku onnistui sieltä varastamaan vaikka oltiin itse himassa..

edit: Parveke siis takapihan puolelta vain noin 2m korkeudella ja lasituksia ei kaupungi anna tehdä. Roisto oli sitten pihakalusteista kasannut keon ja kiivennyt parvekkeelle, katkaissut lukon ja pöllinyt pyörän.
 
Näyttää edulliset sähköfillarit olevan kiven alla tänä vuonna "jostain syystä". Saako 1500 eurolla työmatkoihin soveltuvaa? Hieman alle 60km on työmatka. Mielellään pitkällä rangella ja tekniikalla mikä ei kaipaa hirveästi huoltoa. Pelkkää asfalttia työmatkat.
 
Näyttää edulliset sähköfillarit olevan kiven alla tänä vuonna "jostain syystä". Saako 1500 eurolla työmatkoihin soveltuvaa? Hieman alle 60km on työmatka. Mielellään pitkällä rangella ja tekniikalla mikä ei kaipaa hirveästi huoltoa. Pelkkää asfalttia työmatkat.

Biltemasta saa.
 
Näyttää edulliset sähköfillarit olevan kiven alla tänä vuonna "jostain syystä". Saako 1500 eurolla työmatkoihin soveltuvaa? Hieman alle 60km on työmatka. Mielellään pitkällä rangella ja tekniikalla mikä ei kaipaa hirveästi huoltoa. Pelkkää asfalttia työmatkat.
Noin pitkälle matkalle ja noilla kriteereillä ei kovin kummoista kulkinetta tuolla rahalla saa. Melkein pitäisi tuplata budjetti, niin alkaa löytymään sopivaa. Lisäksi tuo matka alkaa olemaan jo sellainen, että pitää olla laturi tai vaihtoakku molemmissa päissä. Tai sitten pitää varautua ajamaan pääasiassa lihasvoimin ja hyödyntää sähköjä vain ylämäissä jne. Se ei välttämättä ole mikään ongelma ja niin ajan yleensä itsekin, mutta se on silti hyvä tiedostaa.

Biltemasta ja verkkokauppa.comista jne löytyy vähän edullisempia kiinalaisia vaihtoehtoja. Ne ovat monin paikoin kompromisseja, mutta kyllä niillä alkuun pääsee, kunhan vähän selvittelee taustoja ja osasarjoja.

Saatavuus on tosiaan heikko kautta linjan ja se on ollut sitä koronapandemian alkumetreiltä lähtien.
 
Aloitetaampa viestillä tänne ja aloitetaan sitten kahlaamaan tätä topicia läpi ja vinkattuja sivustoja :)

Ollut nyt siis mietteissä hankkia sähköpyörä, ajot tapahtuu isolta osalta asfaltti ja hiekkateillä. Tekniikka ja muu kyllä kiinnostelee paljon kuten täällä varmaan montaa muutakin, mutta toimivuus ja luotettavuus olisi kyllä ensisijaisen tärkeää, jonkunlainen muokattavuus tietysti myös plussaa jos sellaista tälläisistä löytyy.

Itse olen noin 182cm/86kg, sen mukaan pitäisi siis runko kokoa hankkia, muta siitäkin on niin montaa eri linjaa joka puolella. Senkin puolesta voidaan siis ehdotuksia ottaa vastaan.

Budjettina pyöritään varmaan jossain 2-3k€ väliltä käytetty tai uusi ei juurikaan väliä enemmänkin sen mukaan mikä on järkevin valinta.

Onko jotain tiettyjä merkkejä mitä katsella käytettyjen tai uusien puolelta ja pitääkö jotain tiettyä löytyä tai olla löytymättä. Omat pyöräharrastukset asettuu sinne ajoille kun V-jarrut oli kova juttu ja vaihteita piti tunkea niin monta pakkaa kun vaan ikinä vierekkäin mahtu :D Näimpä aika paljon tarvitaan varmaan tietoa uusista hommista. Onko akkukoot näissä rajattu johonkin tiettyyn tai asettunut johonkin vai onko isojakin eroja "rangeissa" olemassa.

Kaikki vinkit siis tervetulleita ja saa toki linkkailla johonkin hyviin sivustoihin/kanaviin yms.

Edit: Tälläiset osui omaan silmään käytettyjen puolelta. Onkohan kellään kokemuksia tai mielipiteitä minkälaisia ovat ja onko joku parempi jättää ehdottomasti pois harkinnasta:
Trek Dual Sport+ sähköhybridi, runko 20", 10-v., Kirkkonummi
 
Viimeksi muokattu:
Mikä mielestäsi minimi hinta mistä voi alkaa katsomaan muita kun keskimoottorisia?
 
Mikä mielestäsi minimi hinta mistä voi alkaa katsomaan muita kun keskimoottorisia?

0 €, keskimoottoriset oman näkemyksen mukaan parhaita. Tarkoittaa sitä että jos pari tonnia ajattelee sijoitaaa, niin sillä saa jo hyviä keskimoottorisia. Eli mun mielestä muut vaihtoehdot tulee kyseeseen jos alta tonnia meinaa sijoittaa. Menee hyvin asiointipyöräilyyn ja työmatkapyöräilyyn, mutta mun mielestä muuhun ne ei sovellu.
 
0 €, keskimoottoriset oman näkemyksen mukaan parhaita. Tarkoittaa sitä että jos pari tonnia ajattelee sijoitaaa, niin sillä saa jo hyviä keskimoottorisia. Eli mun mielestä muut vaihtoehdot tulee kyseeseen jos alta tonnia meinaa sijoittaa. Menee hyvin asiointipyöräilyyn ja työmatkapyöräilyyn, mutta mun mielestä muuhun ne ei sovellu.
Todella hyvin sanottu. Samaa mieltä, että maastoon ei napanoottoreilla, mutta matkajaoon tms ovat erinomaisia (suoravetomallit, eli ainakin 1000w->). Kannattaa siis miettiä millaiseen ajoon pyörää meinaa, ja sen mukaan moottori ja akun koko, sekä toki pyörän ominaisuudet
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 059
Viestejä
5 061 186
Jäsenet
81 019
Uusin jäsen
apustaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom