Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Jo on hyväkuntoisen nuoren aikuisen määritelmä kokenut inflaatiota. 15min matka pyörällä hikoilematta nyt pitäisi onnistua vielä keskiverrolta eläkeläiseltäkin. Enemmän se on vauhdista kiinni.
 
Jo on hyväkuntoisen nuoren aikuisen määritelmä kokenut inflaatiota. 15min matka pyörällä hikoilematta nyt pitäisi onnistua vielä keskiverrolta eläkeläiseltäkin. Enemmän se on vauhdista kiinni.

Tavallaan totta. Mutta, jostain syystä ihmiset tuntuu joko (a) ei osaavan säännellä vauhtiaan tai (b) olevan oikeasti niin huonossa kunnossa.

Jokerina toki (c) halutaan pukeutua samoihin vaatteisiin kuin vaikka toimistolla sisällä istuessa. Jolloin puetaan ”liikaa” ja repun alla selkä hikoaa. (Tämän toki voisi ratkaista myös muilla tavoin.)

Tai, (d) matkalla on isompia mäkiä. Tai, töissä oletetaan jotain pukeutumisen suhteen. Tai, (e) ulkona on lämmin (ja autossa ja toimistolla on ilmastointi).

Tai (f) se nihkeänkostea olo on monesta hikoilua. Nytkin hikoilen paikallaan ollessani, jos tuo lasketaan. Tosin, keli lienee ehkä syynä. Tai, (g) ei haluta ajaa hiljaa vaikka osaisi säädellä vauhtia; näitä näki paljon, jos joku nostaa vauhtia kun mies bleiserissä kruisailee ohi ykaivaihteisellaan – pahoitteluni noille – ja henkisesti ei kestä tuota ohitusta.

Todellisen maailman ihmiset kun on mukavuudenhaluisia.
 
Faija oli laittanu jonku vitun kalliin hybridin. Pakko myöntää et hauskahan noilla on ajella. Ovat vain surkeita kaupunkipyöriä kun eihän tollasta voi jättää mihinkään ulos tai heti on varastettu. Aikamoinen retuuttaminen joka päivä asunnosta kadulle jos ei satu uudessa invaneukkukuutiossa asumaan...
 
Oon miettiny sähköpotkulautaa 10km duunimatkoille (ja muihin lyhkäsiin matkoihin). Asun pääkaupunkiseudulla niin tollanen vois olla näppärä kun saa sisälle kannettua mukaan. Kysymys kuuluukin että mikä nyt olis sellanen merkki ja malli joka täyttää ehdot, on laadukas (lue: kestävä) eikä maksa mansikoita? Oon ymmärtäny että SXT:n laudat on laadukkaita ja tätä olen tutkinut: Sähköpotkulauta SXT Neo

Sitten vähän ehtoja kehiin:
Toimintasäde: Vähintään 20 km, mielummin 25km
Huippunopeus: Vähintään 20km/h
Mobiilisovellus: Plussaa jos löytyy
IP-sertifikaatti: Vedenkestävä
Renkaat: Vähintään 5 tuumaset, mielummin isommat
Ajajan maksimipaino: Vähintään 100kg, mielummin 110kg
Paino: Ei niin väliä kunhan on mahdollisimman kevyt

Jos joku osaa suositella halvempaa/parempaa vaihtoehtoa kuin tuo SXT Neo niin olisin kiitollinen. Se Kärkkäisen halpiskopio ei kiinnosta.
 
Oon miettiny sähköpotkulautaa 10km duunimatkoille (ja muihin lyhkäsiin matkoihin). Asun pääkaupunkiseudulla niin tollanen vois olla näppärä kun saa sisälle kannettua mukaan. Kysymys kuuluukin että mikä nyt olis sellanen merkki ja malli joka täyttää ehdot, on laadukas (lue: kestävä) eikä maksa mansikoita? Oon ymmärtäny että SXT:n laudat on laadukkaita ja tätä olen tutkinut: Sähköpotkulauta SXT Neo

Sitten vähän ehtoja kehiin:
Toimintasäde: Vähintään 20 km, mielummin 25km
Huippunopeus: Vähintään 20km/h
Mobiilisovellus: Plussaa jos löytyy
IP-sertifikaatti: Vedenkestävä
Renkaat: Vähintään 5 tuumaset, mielummin isommat
Ajajan maksimipaino: Vähintään 100kg, mielummin 110kg
Paino: Ei niin väliä kunhan on mahdollisimman kevyt

Jos joku osaa suositella halvempaa/parempaa vaihtoehtoa kuin tuo SXT Neo niin olisin kiitollinen. Se Kärkkäisen halpiskopio ei kiinnosta.
Tuollainen on varsin matala ja pienipyöräinen joten sillä kipaa helposti tangonyli ja kun kyseessä on 10km matka se tulee olemaan varsinrasittava kokemus.

Ts itse en ottaisi tuollaista missääntapauksessa 10km työmatkaa varten (joku parikolmekilometriä suuntaansa menee) vaikka kuinka akku riittäisi (kun se ei ole akku jolta loppuu sietoraja ensi).
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainen on varsin matala ja pienipyöräinen joten sillä kipaa helposti tangonyli ja kun kyseessä on 10km matka se tulee olemaan varsinrasittava kokemus.

Ts itse en ottaisi tuollaista missääntapauksessa 10km työmatkaa varten (joku parikolmekilometriä suuntaansa menee) vaikka kuinka akku riittäisi (kun se ei ole akku jolta loppuu sietoraja ensi).
Varmaan joo kannattaisi testata jos vaan pystyy ennen ostamista. Potkulauta ei ole mikään mukavin matkustustapa pitkillä matkoilla.
 
Tuollainen on varsin matala ja pienipyöräinen joten sillä kipaa helposti tangonyli ja kun kyseessä on 10km matka se tulee olemaan varsinrasittava kokemus.

Ts itse en ottaisi tuollaista missääntapauksessa 10km työmatkaa varten (joku parikolmekilometriä suuntaansa menee) vaikka kuinka akku riittäisi (kun se ei ole akku jolta loppuu sietoraja ensi).
Ehtona on että se on pieni, ts helppo kantaa sisälle kun on matkansa tehnyt. Jos mä hakisin jotain mukavaa kokemusta mä ajaisin taksilla. Jonkun sortin kompromissiin tulen päätymään mukavuuden, hinnan ja käytännöllisyyden kanssa. Sitä kompromissia tässä etitään. Toiselle mukavuudet (ja epämukavuudet) ovat eriarvoisia kuin toiselle.
 
On se ollut yhtä juhlaa kun sain viime tiistaina haettua oman Ghost Square Cross 4,9 18 xxl:stä. Heti samana päivänä vedin 47km ja nyt tähän mennessä tullut jo 113km:iä. Eipä ole ennen tullut juuri nimeksikään pyöräiltyä, saati ollut kunnollista pyörääkään. Oikeastaan ainoat kaksipyöräiset olleet aina moottoripyöriä mutta näyttää pahasti siltä että pärrä menee myyntiin :D

On se sähköavusteinen vaan niin kova juttu :)
 
Ehtona on että se on pieni, ts helppo kantaa sisälle kun on matkansa tehnyt. Jos mä hakisin jotain mukavaa kokemusta mä ajaisin taksilla. Jonkun sortin kompromissiin tulen päätymään mukavuuden, hinnan ja käytännöllisyyden kanssa. Sitä kompromissia tässä etitään. Toiselle mukavuudet (ja epämukavuudet) ovat eriarvoisia kuin toiselle.
Kun tuo menee reilusti minkätahansa mukavuus käsittenalta se menee myös siedettävä käsittenalla 10km matkalla eli säännöllisesti toistuva 10km työmatka tuolla on sietämätön kokemus ts se jää pois käytöstä parin ensimmäisen kerran jälkeen.

Eli tuo on käyttötarkoitukseesi hyvin kustannustehoton ratkaisu koska käytät sen ostoon rahat mutta et käytä sitä työmatkoihin.
 
Hain vihdoin oman Cuben säiliöstä ja pitääkin heti huomenna ottaa puhelu myyjälle. Vuoden vanha Scwalben kumi joka kuivunut ihan paskaksi...
 
Hain vihdoin oman Cuben säiliöstä ja pitääkin heti huomenna ottaa puhelu myyjälle. Vuoden vanha Scwalben kumi joka kuivunut ihan paskaksi...
Millä tavalla kuivunut paskaksi? Ja säilytysolosuhteissa ei varmasti ollut mitään vikaa?
 
Pimeässä varastossa. Ja toinen rengas on halkeillut kuten vanha autonrengas 70-luvulta. Dry rot. Toinen fine.
Aika erikoista, mutta jos siellä on tosiaan ollut kaksi kumia joista vain toinen on saanut kipeää, niin ei muuta kuin reklamaatiota edelleen.
 
Aika erikoista, mutta jos siellä on tosiaan ollut kaksi kumia joista vain toinen on saanut kipeää, niin ei muuta kuin reklamaatiota edelleen.
Juu samassa varastossa ollut vuosia pyörä ja tuo on ainoa missä on ikinä käynyt noin. Samoin kyseinen kumi oli tyhjentynyt kun toinen oli vielä paineissa.
 
No rengasepisodi meni hassuksi. Kallion Oxygen&velo lupasi puhelimessa uuden renkaan, paikanpäällä ei onnistunutkaan vaan kuulema ei voi mitään vaan normaalia kulumaa ja turvallinen ajaa vaikka halki kudoksiin. Tammistoon soitin ja kysyin niin kysyi näytille ja lupasin kuvia niin totesi että jos kuvissa näkyy niin vaihtoon vaan. Menin paikalle ja näytin kuvat ja sain hyvän diilin slikseistä joten maksoin käytännössä yhdestä renkaasta. Herran jumala mikä ero rullaavuudessa. 2.3 leveät melkein sliksit Vittoria Tattoo light nakit korkealla paineensiedolla. Vittumaiset saada kehälle tasaisesti mutta kun onnistui niin johan on ero.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tosiaan näin, että alle kolmen tonnin ei saa mitään kelvollisilla osilla olevaa jäykkäperäistä sähköavusteista? Sanotaanko nyt, että olen tottunut luomussa SLX/XT-tason komponentteihin ja joustokeulapuolella minimissään Fox Performance/RS Reba tason vermeisiin.
 
Ei taida löytyä ellei shoppaile edellisiä vuosimalleja alennuksista.
Mikä on sinällään hiukan koomista ottaen huomioon miten halvalla nuo edellisvuotiset voidaan myydä. Itsekin ostin ihan suosiolla ns viimevuotisen kun sain 500e heti hinnasta pois kyselemättä. Samat osat kuin uudemmassa mutta akku eri muotoinen ja olikohan pari pientä muutosta mutta muut osat samaa tasoa.
 
Onko tosiaan näin, että alle kolmen tonnin ei saa mitään kelvollisilla osilla olevaa jäykkäperäistä sähköavusteista? Sanotaanko nyt, että olen tottunut luomussa SLX/XT-tason komponentteihin ja joustokeulapuolella minimissään Fox Performance/RS Reba tason vermeisiin.

Itse päädyin tähän vm. 2018 malliin. Fun-Cornerista tarjouspyynnöllä alle 3k€. Keula ei tosin taida olla ihan Performance tasoa.
https://www.cube.eu/en/2018/e-bikes...cube-reaction-hybrid-exc-500-blackngrey-2018/
 
Onko tosiaan näin, että alle kolmen tonnin ei saa mitään kelvollisilla osilla olevaa jäykkäperäistä sähköavusteista? Sanotaanko nyt, että olen tottunut luomussa SLX/XT-tason komponentteihin ja joustokeulapuolella minimissään Fox Performance/RS Reba tason vermeisiin.
Kyllä alle kolmen tonnin saa jo melkoisen hyviäkin pelejä, mutta joissakin osissa voi joutua tekemään pieniä kompromisseja, tai sitten pitää etsiä tarjouksessa oleva edellisen vuoden malli (joka ei useinkaan haittaa yhtään mitään, jos vain on aikaa etsiskellä ja odotella tarjouksia).

Ei muuta kuin kahlaamaan esim. Cuben ja Radonin malleja --> E-Bike E-Mountainbike Online Shop | Bike-Discount
 
Komean näköisiä nuo uudet runkoputket akkuineen. Tuossa ei taida olla yläputkessa paikkaa pullonpidikkeelle (tai pikemminkin lukolle)?

Tässä on pideke vain pystyputkessa, joskaan siihenkään ei juuri taskumattia suurempi pullo taida mahtua. Omaakin silmää miellyttää tämän puoli-integroidun mallin muotoilu enemmän kuin kokonaan integroitujen "Powertube" -mallien. Niissä tosin olisi yksi pideke enemmän.
 
Tässä on pideke vain pystyputkessa, joskaan siihenkään ei juuri taskumattia suurempi pullo taida mahtua.
Minulla on omassa Trekissä pystyputken pulloteline hyvin samanlaisessa kohdassa ja siinä Motonetin pulloteline. Tuo joustaa sen verran, että olen saanut siinä pidettyä ihan normaalia juomapulloa, vaikka väli hieman ahdas onkin. Toinen pidike on yläputkessa ja siinä on lukkoteline.
 
Ja tuossa on aika tiukka keulakulma ettei ihan paras maastomöyrimiseen. Teillä varmasti kiva peli.
 
Itse en jäykkäperäistä sähköpyörää ostaisi maastokäyttöön polkujen ajamiseen. Mutta jos tarkoitus ajaa hiekkateitä ja leveitä polkuja, niin sitten ihan jees.
 
Itse en jäykkäperäistä sähköpyörää ostaisi maastokäyttöön polkujen ajamiseen. Mutta jos tarkoitus ajaa hiekkateitä ja leveitä polkuja, niin sitten ihan jees.
Pykälää kovempaan maastokäyttöön on toki ihan omat vehkeensä (ja niitäkin saa myös avustettuna), mutta ei se moottori noista juurikaan sen huonompia tee kuin avustamattomistakaan maastureista. Tai siis painoa nyt on tietenkin jokunen kilo enemmän, mutta muuten ovat aika samaa kamaa.
 
Pykälää kovempaan maastokäyttöön on toki ihan omat vehkeensä (ja niitäkin saa myös avustettuna), mutta ei se moottori noista juurikaan sen huonompia tee kuin avustamattomistakaan maastureista. Tai siis painoa nyt on tietenkin jokunen kilo enemmän, mutta muuten ovat aika samaa kamaa.
Periaatteessa kyllä, mutta sähköpyörillä vauhti kasvaa ja siten juurakoiden ja kivikoiden rynkytys nousee toiseen potenssiin.
 
Kenelläkään mielipiteitä tästä? Tulee puolen tunnin päästä myyntiin, kunnon eräkin netissä kun 350kpl. Sen verran halpa että voisi heräteostoksena ostaa, koitin googletella alkuperäistä valmistajaa mutta ei löytynyt infoa.

GZR Last Mile ‐sähköpotkulauta 149,90 €

Edit: äkkiä menivät
 
Viimeksi muokattu:
Kenelläkään mielipiteitä tästä? Tulee puolen tunnin päästä myyntiin, kunnon eräkin netissä kun 350kpl. Sen verran halpa että voisi heräteostoksena ostaa, koitin googletella alkuperäistä valmistajaa mutta ei löytynyt infoa.

GZR Last Mile ‐sähköpotkulauta 149,90 €

Loppuivat silmänräpäyksessä. Ensimmäistä kertaa koskaan onnisti arvonnassa ja sain omani. Netistä ei tunnu löytyvän tästä vehkeestä mitään tietoa eikä kokemuksia.
 
Pitääköhän tuo 18.9kg paino ihan paikkansa? Cuben sivujen mukaan painaa 21.7kg.

Jos keveyttä haluaa, niin saattaisi kannattaa katsoa Shimanon moottorilla varustettuja pyöriä.
 
Eihän tuo oma Reaction Pro kevyt ole mutta ei tuo kyllä kulkua ole haitannut. Menee etenkin nyt katurenkailla nätisti kokoajan yli avustuksen kevyellä polkemisella. Ja laatu on Cubea eli ei itsellä kahden oman ja yhden kaverin Cuben perusteella vikoja ellet itse hajota. Renkaat nyt meni yhdestä kuten pari viestiä ylempänä on mutta pieni ongelma vs pari muuta missä ollut ongelmaa vaihteiden säätöjen ja keulan kanssa.
 
Meni hermot tohon 25kmh rajotukseen läski Feltissä... Saksasta lähti palikka tulemaan: sIMPLEk - Ebike Tuning für Bosch, Yamaha, Impulse E-Bike, Kurbelabzieher notw. | eBay Tarkempi kuvaus toiminnasta löytyy täältä: sIMPLEk - E Bike Tuning (mutta hinta vähän suolasempi). Alunperin harkinnassa oli tämä: Speedbox 2 for Bosch Gen2 mutta en nähnyt järkeä maksaa tuplahintaa. Pääasia, että rajotus lähtee veke ja saa normaaliin tilaan suht helpolla kun juniori lainailee pyörää aina välillä.

Eipä tolla 25kmh rajotuksella ole maastossa mitään väliä, mutta asfaltilla sen pätkäseminen tuohon 25 kohtaan on kyllä todella ärsyttävä.


Ootko testannut onko pätevä? Millasen liittymän nämä tarvii ja paljonko mahtaa kulkea dataa? Ei kai ne sentään kokoajan sijainti tietoa lähetä vaan tarvittaessa?
 
Viimeksi muokattu:
Olen pohtinut oman sähköpotkulaudan rakentamista. Mistä kannattas osia kattella jos tarkotus olis löytää hyvä hinta/laatu suhde. Ei mitään kiinapommeja mut ei myöskään mitään high end kamaa josta saa maksaa ittensä kipeäks. Muitakin rakennusvinkkejä otetaan mieluusti vastaan. Syy oman rakentamiselle on yksinkertaisesti se ettei markkinoilla tunnu löytyvän sopivaa yksilöä. Renkaat tulis olla suurehkot, vähintään 10 tuumaa, moottorissa tulis olla vääntöä jotta voi kiivetä pikkasen mäkiäkin, mutta en tahdo laitetta joka menee kauheen kovaa. Ois kiva pysyä siinä 25km/h nopeudessa jotta olis laillinen ilman mitään rekisteröintejä. Samoin yhdellä latauksella olis kiva päästä mahdollisimman pitkälle. Painoa varmaan tulee näistä seikoista mutta kun itse rakentaa niin voi tehdä jänniä juttuja.
 
Hmm... Akuksi ainakin kunnon korkeaa purkausta sietävät lipot ja niille sopiva ohjauselektroniikka. Mielellään irroitettavat että saa turvaan lataukseen. Moottoria en tiedä mistä hankkia mutta ryhtyisin modaamaan jo olemassa olevaa normi potkulauta ja sitten miettimään mitä tehdä.
 
Hmm... Akuksi ainakin kunnon korkeaa purkausta sietävät lipot ja niille sopiva ohjauselektroniikka. Mielellään irroitettavat että saa turvaan lataukseen. Moottoria en tiedä mistä hankkia mutta ryhtyisin modaamaan jo olemassa olevaa normi potkulauta ja sitten miettimään mitä tehdä.
Tätä modausta olen miettinyt. Ja ehdottomasti laadukkaat akut. Oon kattellu www.electricscooterparts.com sivulta juttuja mutta oisko jollain ehdottaa parempaa paikkaa?
 
Tätä modausta olen miettinyt. Ja ehdottomasti laadukkaat akut. Oon kattellu www.electricscooterparts.com sivulta juttuja mutta oisko jollain ehdottaa parempaa paikkaa?
Tulisiko esim joku rc akku satsi liian kalliiksi. Airsoft/rc/yms akkuja iso kasa ja kapasiteetti ja voltit haluttuun. Saisi vaihdettua yksittäisiä tarvittaessa ja pelattua koolla kunnes löytyy ns se oikea koko ja muoto.
 
Tulisiko esim joku rc akku satsi liian kalliiksi. Airsoft/rc/yms akkuja iso kasa ja kapasiteetti ja voltit haluttuun. Saisi vaihdettua yksittäisiä tarvittaessa ja pelattua koolla kunnes löytyy ns se oikea koko ja muoto.
Ihanteellinen tilanne on juuri tuo että olisi paljon pienempiä akkuja joista rakentaa sitten runkoon sopivan satsin. Mutta mistä? Kokemusta ei juurikaan ole näiden kanssa leikkimisestä.
 
Öööö ootas nyt. Mietin mikä se pulju oli mistä itse tilasin ison nipun jotain 5e kpl.
 
Olikohan Hobbyking mistä tilasin itse akkuja viimeksi. Ja laturin.
 
Ainakin revolectrix akut on todella hyviä, jos vaan löytyy sopivaa. RC-helikopteri käytössä todettu pitkäikäisiksi.

REVO Products
 
Huoh taas niin tätä. Menin eilen ostamaan tuppia cubeen ... Samalla mulle esiteltiin jarruja kun kysyin onko muutosta tapahtunut. Tänään sit poistuin liikkeestä Shimanon M8020 jarrut edessä ja suunnitelma päivittää takapalat EBC Greenstuffeihin. Pakko sanoa että varsin outo ajatus että nelimäntäiset jarrut pyörässä alle 160e kpl.
 
En edes tienny et EBC greenstuffit saa pyöriinkin. :D

Entisessä Audissa oli ja ne oli kyllä oikeasti hyvät ja eikä sotkenu vanteita.
 
En edes tienny et EBC greenstuffit saa pyöriinkin. :D

Entisessä Audissa oli ja ne oli kyllä oikeasti hyvät ja eikä sotkenu vanteita.
Saa ja Red stuffit saa myös. Itsellä oli edellisessä greenit takana ja teki eron. Ja olivat halvempia kuin orkkikset.
 
Ajattelin myydä auton ja siirtyä kokonaan sähköpolkupyörään. Mitäs tekkiläiset suosittelevat seuraavaan tilanteeseen:

Sähköpolkupyörä ympärivuotiseen käyttöön miehelle. Keskimääräinen päiväajo vain 4 km asvalttitietä (talvella hyvinkin lumista) ja julmettu vuori pitäisi aina nousta minkä lisäksi olisi tarkoitus kuljettaa kahta lasta päiväkotiin eli tarvitaan kuljetusvaunukin taakse.

Kuljetusvaunu tulisi olla helppo ottaa irti ja kiinnittää uudestaan, koska aina ei tarvitse lapsia kyydittää. Ja pitää kestää sadetta, viimaa, pakkasta...

Bonuskysymys: miten ihmeessä noita kannattaisi säilyttää rivitalon etupihassa kun ei muutakaan paikkaa ole? Joku katos pitäisi viritellä vaunulle (mikä, millainen)? Joku kunnon seinäkiinnitys pyörälle ettei vorot vie (millainen)?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 650
Viestejä
4 494 727
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom