Itse mutuilen sen niin, että jos pyörästä käytetään virrat pois se palautuu "normaaleihin" asetuksiin (tuskin pyörää pidetään "käynnissä" tutkintaan asti, en tiedä menee täysin mutulla), ja tämän jälkeen on aika vaikea sanoa oliko juuri nämä asetukset käytössä kolarin aikana vai ei. Ellei sitten tosiaan ole jotain videomateriaalia, tai tutkattu tms, kun ajelee 40km/h ilman polkemista, silloin ei toki ole epäilystäkään (ellei alamäki)
Ja jos sitten katsottaisiin, että riittää kun sen rajan voi ohittaa, niin tämä tarkoittaisi sitä, että suurin osa sähköpyöristä menisi tähän kategoriaan, eli onnettomuus voitaisiin pistää sen piikkiin, että pyörän nopeusrajoituksen voi ohittaa. Tämä taas olisi aikamoinen "oikeusmurha"
, samallahan sitten voitaisiin tyyliin mopoilijoita syyttää siitä, että mopoon on asennettavissa helposti virityksiä. Tai, että autolla on helposti mahdollisuus ajaa ylinopeutta.
Eli oman oikeuskäsitykseni mukaan vain kolarin hetkellä oleva tilanne ratkaisee. Ja koska tilanne muuttuu jos akku irroitetaan, tai pyörästä katkaistaan virrat, niin sen jälkeen ei voida vain "varmuuden vuoksi" pistää tuota "syyksi"