Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Se on tiedossa, että mopoksi luokitellaan, mutta kuten Niksukin totesi uudelleenkäynnistyksen jälkeen laittomuus poistuu. Lisäksi itsellä olisi tulossa ajoa näillä näkymin myös maassa missä ko. rajoitusta ei ole.
Ei se laittomuus minnekään poistu, jos kuitenkin moottori on tehokkaampi. Tosin tuossa on sama juttu kuin aikoinaan mopojen virityssarjoissa, joista osa oli tehty sellaisiksi, että niitä ei monestikaan päällepäin tunnistanut mitenkään.

Osaatko sanoa näistä verkkiksen laitteista, että miten ne kulkee ilman rajoittimia?
Käytännössä ihan yhtä paskasti kuin rajoittimen kanssa. :D
 
Oli tilanne ulospäin paikoillaan ollessa ja käynnistysvaiheessa nyt sitten millainen tahansa, niin tuo sinun fillarisi on tuollaisenaan tieliikennettä ajatellen laiton, eikä sellaisia soisi täällä pyöräteillä näkevänsä. Lainsäädäntö ja valvonta on tässä kuitenkin jälkijunassa, joten aika näyttää miten näitä aletaan valvomaan ja millaisilla sanktioilla.


Helppo ja helppo, kun ei niissä se 250W tehoinen moottori jaksa kuitenkaan mitään kummoisia vauhteja antaa vaikka kuinka olisi rajoitukset kierretty. Ei niistä moottoreista ohjelmallisesti kuitenkaan saa tehoa yhtään enempää, eli vain avustuksen nopeusrajoitus on kierrettävissä. Moottorihan niissä on pääsääntöisesti kuitenkin 250W ja sillä siisti. Ihan turhaa hommaa jostakin Bilteman Yosemiteista (joissa Bafangin 250W moottori) poistaa nopeusrajoituksia, kun ei niissä riitä potku muutenkaan. Boschin (ja Yamahan) 250W vehkeissä on vähän enemmän jerkkua, mutta ei niilläkään kuuhun mennä pelkkien nopeusrajoitusten poistolla.

Toki nykyään on mahdollista että fillarissa on laillisesti jopa 1000W moottori, mutta avustus ei siltikään saa toimia yli 25km/h nopeudessa ja lisäksi nämä edellyttävät liikennevakuutusta.

Tuollaisenaan se on täysin laillinen. Vasta nopeusrajoituksen ohittaminen muuttaa tilanteen, aivan kuten kaikissa muissakin sähköavusteisissa pyörissä. Se kuinka helposti se onnistuu ei ole tässä relevanttia, sillä jos olisi niin suurin osa liikenteessä olevista sähköavusteisista fillareista olisi samalla tavalla laiton, koska niissä onnistuu se aivan yhtä helposti tai jopa helpommin.

Ja kun mainitsit, että "Helppo ja helppo, kun ei niissä se 250W tehoinen moottori jaksa kuitenkaan mitään kummoisia vauhteja antaa vaikka kuinka olisi rajoitukset kierretty" niin olet väärässä. Minulla on edelleen pyörässä vakio 250w motti. Se on siinä kyljessä painettuna, ja tuollaisena myyty, aivan kuten "kaikki" muutkin markkinoilla olevat sähköpyörät. Tiedät varmasti, että se 250w on vain moottorille annettu arvo, oikeasti se kestää paljon enemmän. Omani sattuu kestämään yli 1700w ottotehoa. Ja esim keskiömoottorilla varustetut pyörät kulkevat nopeusrajoituksen poiston jälkeen vielä kovempaa kuin omani, jopa 50km/h (koska käyttävät vaihteistoa hyväksi)


Tiedoksesi myös, että aivan vakiona, juuri kaupasta ulos tuotuna moottorien teho on paljon yli 250w. Esim eräässäkin verkkokaupan pyörässä on maximissaan 15A tarjoileva ohjain, joka 36v akun kanssa tekee yli 500w. Ja kas tämäkin aivan laillista. Ja täydellä 36v akulla (42v) tehoa onkin yli 600w. Tarkista mikä tahansa sähköavusteinen pyörä ja jokaisessa on yli 250w tehoa kaupasta ostettuna, onko jokainen laiton ?

Sähkömoottoreissa tehon määrää virta ja jännite. Nostat virtaa niin saat moottoriin lisää tehoa (vääntöä), nosta jännitettä niin saat lisää kierroksia, eli siis nopeutta.

Nykyisissä säädöksissä ei ole määritelty akun jännitettä, tai kuinka paljon virtaa moottorille saa antaa. Ainoastaan se moottorin "teho" (ja tietenkin nopeus, ja että pitää kulkea vain polkemalla ei peukkukaasulla, poislukien 6km/h talutusavustus, joka saa siis toimia ilman polkemista) jonka raja on 250w ja sen ylittäminen onnistuu jokaiselta moottorilta.

Toki ei äärimmäisyyksiin asti, koska tällöin käämitykset lämpenee, magneetit lämpenee liikaa ja menettävät magneettisuutensa, ja hammasrattaat ei kestä mitä tahansa jne.

Ja kun ohjaimen voit ohjelmoida antamaan sen verran virtaa moottorille, jotta se pysyy siinä maagisessa 250w rajassa.
 
Viimeksi muokattu:
Ei se laittomuus minnekään poistu, jos kuitenkin moottori on tehokkaampi. Tosin tuossa on sama juttu kuin aikoinaan mopojen virityssarjoissa, joista osa oli tehty sellaisiksi, että niitä ei monestikaan päällepäin tunnistanut mitenkään.


Käytännössä ihan yhtä paskasti kuin rajoittimen kanssa. :D

Mutta kun moottori on edelleen se sama. Asetetaan kysymys sinulle näin, jos mopoon laitetaan tehoputki (vai mitä lie onkaan) jolloin tulee lisää tehoa, kierroksia tai mitä tahansa, tämän jälkeen se on viritetty ja laiton, mutta kun putki otetaan pois ja laitetaan alkuperäinen takaisin, niin onko mopo edelleen viritetty ja laiton ?

Aivan ei ole, ja aivan samoin käy kun käytän pyörästäni virrat pois, jolloin se käynnistyy default asetuksilla, joilla moottori on täysin laillinen.

Se, että tämän jälkeen tuon rajoituksen voi ohittaa uudelleen ei muuta asiaa mitenkään, koska niin voi "kaikista" muistakin sähköavusteisista pyöristä, joko valikosta tai sitten koneeseen kytkemällä tms. Ja aivan kuten kaikki muutkin pyörät tuolla liikenteessä omani pysyy laillisena siihen asti kunnes sen ohituksen jälleen teen. Siihen asti se on täysin säädöksien mukainen.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta kun moottori on edelleen se sama. Asetetaan kysymys sinulle näin, jos mopoon laitetaan tehoputki (vai mitä lie onkaan) jolloin tulee lisää tehoa, kierroksia tai mitä tahansa, tämän jälkeen se on viritetty ja laiton, mutta kun putki otetaan pois ja laitetaan alkuperäinen takaisin, niin onko mopo edelleen viritetty ja laiton ?

Aivan ei ole, ja aivan samoin käy kun käytän pyörästäni virrat pois, jolloin se käynnistyy default asetuksilla, joilla moottori on täysin laillinen.

Se, että tämän jälkeen tuon rajoituksen voi ohittaa uudelleen ei muuta asiaa mitenkään, koska niin voi "kaikista" muistakin sähköavusteisista pyöristä, joka valikosta tai sitten koneeseen kytkemällä tms. Ja aivan kuten kaikki muutkin pyörät tuolla liikenteessä omani pysyy laillisena siihen asti kunnes sen ohituksen jälleen teen. Siihen asti se on täysin säädöksien mukainen.
Tämä kaikki on pelkkää mutua tässä vaiheessa, kun ei tiedetä millä tavalla ja millä tarkkuudella näitä sähköfillareita aletaan valvomaan. Se on selvää, että jos viritetyt fillarit lisääntyvät ja niillä vedellään muun liikenteen seassa pyöräteillä 40km/h, niin varmasti lisääntyy myös valvonta, sanktiot ja yleinen pahennus. Tuossa sinun moottorin tapauksessa oletin ilmeisesti virheellisesti, että siinä on joku suuremmille tehoille speksattu motti ja että siinä on vain pienemmän moottorin tarrat.

Ohjaimen rajoituksia harvemmin softalla ohitetaan muuten kuin nopeusrajoituksen osalta, mutta teoriassa olet kyllä oikeassa noista muutoksista ja niiden vaikutuksesta moottorin tehoon. Oli se viritys nyt sitten tehty millä tavalla tahansa, niin olennaisinta on että jos moottori toimii pelkällä käsikaasulla, tai jos avustus toimii yli 25km/h nopeudessa, on pyörä laiton (tai sitten se pitää rekisteröidä mopoksi ja ajella muualla kuin pyöräteillä jne). Valvonta on kuitenkin olematonta nykyisellään, mutta ei tätä kannata ihan pelkällä olankohautuksella ottaa kuitenkaan.
 
Tämä kaikki on pelkkää mutua tässä vaiheessa, kun ei tiedetä millä tavalla ja millä tarkkuudella näitä sähköfillareita aletaan valvomaan. Se on selvää, että jos viritetyt fillarit lisääntyvät ja niillä vedellään muun liikenteen seassa pyöräteillä 40km/h, niin varmasti lisääntyy myös valvonta, sanktiot ja yleinen pahennus. Tuossa sinun moottorin tapauksessa oletin ilmeisesti virheellisesti, että siinä on joku suuremmille tehoille speksattu motti ja että siinä on vain pienemmän moottorin tarrat.

Ohjaimen rajoituksia harvemmin softalla ohitetaan muuten kuin nopeusrajoituksen osalta, mutta teoriassa olet kyllä oikeassa noista muutoksista ja niiden vaikutuksesta moottorin tehoon. Oli se viritys nyt sitten tehty millä tavalla tahansa, niin olennaisinta on että jos moottori toimii pelkällä käsikaasulla, tai jos avustus toimii yli 25km/h nopeudessa, on pyörä laiton (tai sitten se pitää rekisteröidä mopoksi ja ajella muualla kuin pyöräteillä jne). Valvonta on kuitenkin olematonta nykyisellään, mutta ei tätä kannata ihan pelkällä olankohautuksella ottaa kuitenkaan.

Jep tuosta olen ollut kokoajan samaa mieltä. Tiedostan kyllä, että kun rajoitus poistettu jne pyörä on laiton ja sillä ei saisi ajella pyöräteillä jne. Mutta tosiaan tilanne muuttuu kun sammutan pyörän jolloin se on jälleen laillinen. Joten pyörätiellä voisin ajella täysin laillisella sähköavustetulla pyörällä ja suljetulla alueella sitten ottaa pyörästä kaiken irti, ja tässä ei olisi kenellekään mitään nokan koputtamista :) Ei ainakaan nykyisten säädösten mukaan, jos ne joskus muuttuu niin sitten tilanne pitää katsoa uudelleen.

Toki tuossa on myös sellainen optio, että pyörä saa liikkua pelkällä kaasulla ja moottorin teho saa olla 1000w, mutta nopeusrajoitus on silti se 25km/h jos pyörälle ottaa liikennevakuutuksen, tällöin pyörää ei tarvitse rekisteröidä tai laittaa kilpiin, mutta maksaa liikennevakuutusta, joka on esim ifi:llä noin 90e/vuosi luokkaa.
 
Valvonta voi olla olematonta, mutta kolaritilanteessa kolarissa mukana ollut pyörä saatetaankin tutkia tarkemmin viritysten osalta. Kallis reissu tulee, jos kolarin vahingot jää kokonaisuudessaan viritetyn pyöräilijän maksettaviksi.

En sitten tiedä riittääkö se, että pyörä juuri kolarihetkellä on mahdollisesti ollut sellaisilla asetuksilla, että maksiminopeus on 25km/h. Jos pyörällä on esim. kännykkäasetuksilla mahdollisuus ajaa lujempaa, niin tulkitaanko siten, että pyörä olisi joka tapauksessa pitänyt olla rekisteröity ja liikennevakuutettu vaikka kolarihetkellä vauhtia ei enempää olisi ollutkaan.
 
Valvonta voi olla olematonta, mutta kolaritilanteessa kolarissa mukana ollut pyörä saatetaankin tutkia tarkemmin viritysten osalta. Kallis reissu tulee, jos kolarin vahingot jää kokonaisuudessaan viritetyn pyöräilijän maksettaviksi.

En sitten tiedä riittääkö se, että pyörä juuri kolarihetkellä on mahdollisesti ollut sellaisilla asetuksilla, että maksiminopeus on 25km/h. Jos pyörällä on esim. kännykkäasetuksilla mahdollisuus ajaa lujempaa, niin tulkitaanko siten, että pyörä olisi joka tapauksessa pitänyt olla rekisteröity ja liikennevakuutettu vaikka kolarihetkellä vauhtia ei enempää olisi ollutkaan.

Itse mutuilen sen niin, että jos pyörästä käytetään virrat pois se palautuu "normaaleihin" asetuksiin (tuskin pyörää pidetään "käynnissä" tutkintaan asti, en tiedä menee täysin mutulla), ja tämän jälkeen on aika vaikea sanoa oliko juuri nämä asetukset käytössä kolarin aikana vai ei. Ellei sitten tosiaan ole jotain videomateriaalia, tai tutkattu tms, kun ajelee 40km/h ilman polkemista, silloin ei toki ole epäilystäkään (ellei alamäki) :D

Ja jos sitten katsottaisiin, että riittää kun sen rajan voi ohittaa, niin tämä tarkoittaisi sitä, että suurin osa sähköpyöristä menisi tähän kategoriaan, eli onnettomuus voitaisiin pistää sen piikkiin, että pyörän nopeusrajoituksen voi ohittaa. Tämä taas olisi aikamoinen "oikeusmurha" :D, samallahan sitten voitaisiin tyyliin mopoilijoita syyttää siitä, että mopoon on asennettavissa helposti virityksiä. Tai, että autolla on helposti mahdollisuus ajaa ylinopeutta.

Eli oman oikeuskäsitykseni mukaan vain kolarin hetkellä oleva tilanne ratkaisee. Ja koska tilanne muuttuu jos akku irroitetaan, tai pyörästä katkaistaan virrat, niin sen jälkeen ei voida vain "varmuuden vuoksi" pistää tuota "syyksi"

Ja jos tuota mainitsemaasi " Jos pyörällä on esim. kännykkäasetuksilla mahdollisuus ajaa lujempaa, niin tulkitaanko siten, että pyörä olisi joka tapauksessa pitänyt olla rekisteröity ja liikennevakuutettu vaikka kolarihetkellä vauhtia ei enempää olisi ollutkaan." kohtaa mietitään, niin tuohan tarkoittaisi käytännössä sitä, että melkein kaikki sähköpyörät pitäisi rekisteröidä ja vakuuttaa, koska niissä on mahdollisuus ohittaa se raja, joko valikosta, usb:lla koneen kautta, bt softalla tms.

Vai alettaisiinko tässä lajittelemaan, että nopeusrajoituksen ohittaminen valikoista ei vaadi rekisteröintiä / vakuutusta, mutta bt yhteyden yli vaatii :D

Tuo määritelmä ei siis voisi toteutua, tai jos toteutuisi niin suurin osa nyt jo ostetuista fillareista joutuisi rekisteröinnin / vakuutuksen piiriin. Toki tämä voi käydä, mutta sen näkee mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itse mutuilen sen niin, että jos pyörästä käytetään virrat pois se palautuu "normaaleihin" asetuksiin (tuskin pyörää pidetään "käynnissä" tutkintaan asti, en tiedä menee täysin mutulla), ja tämän jälkeen on aika vaikea sanoa oliko juuri nämä asetukset käytössä kolarin aikana vai ei. Ellei sitten tosiaan ole jotain videomateriaalia, tai tutkattu tms, kun ajelee 40km/h ilman polkemista, silloin ei toki ole epäilystäkään (ellei alamäki) :D

Ja jos sitten katsottaisiin, että riittää kun sen rajan voi ohittaa, niin tämä tarkoittaisi sitä, että suurin osa sähköpyöristä menisi tähän kategoriaan, eli onnettomuus voitaisiin pistää sen piikkiin, että pyörän nopeusrajoituksen voi ohittaa. Tämä taas olisi aikamoinen "oikeusmurha" :D, samallahan sitten voitaisiin tyyliin mopoilijoita syyttää siitä, että mopoon on asennettavissa helposti virityksiä. Tai, että autolla on helposti mahdollisuus ajaa ylinopeutta.

Eli oman oikeuskäsitykseni mukaan vain kolarin hetkellä oleva tilanne ratkaisee. Ja koska tilanne muuttuu jos akku irroitetaan, tai pyörästä katkaistaan virrat, niin sen jälkeen ei voida vain "varmuuden vuoksi" pistää tuota "syyksi"
Mutua tämäkin, mutta lienee mahdollista, että jos tutkimuksissa jälkikäteen selviää, että fillarissa on ollut joku viripalikka asennettuna, niin onhan siinä vaaranpaikka. Sama juttuhan se on niiden viritettyjen mopojenkin kohdalla, eli voi olla että vakuutusyhtiö epää korvaukset jos mopossa on ollut jotain viripalikkaa kiinni, vaikka niiden hyödyntämisestä ei käsiteltävän tilanteen osalta suoranaista todistetta olisikaan.

Pyörien suhteen tilanne on hieman mutkikkaampi, kun ei ole välttämättä mitään vakuutusyhtiötä mukana sopassa lainkaan (riippuen kolarin laadusta), eikä niiden viripalikoiden/softien toteaminenkaan ole aina niin yksiselitteistä, varsinkaan jos ovat malliltaan noita käynnistyksen jälkeen automaattisesti resetoituvia.
 
En jaksanut lukea näitä kaikkia pitkiä viestejä, en ole varma käytiinkö asia läpi. Mutta onko laillista rakentaa sähkökulkupeli jossa 1000w moottori ja ohjelmallisesti rajotettu huippunopeus 25km/h? Eikös tuo olis just laillisen rajoissa ettei tarvii rekisteröidä mihinkään. Mutta riittääkö tuo ohjelmallinen rajoitin huippunopeuteen?
 
En jaksanut lukea näitä kaikkia pitkiä viestejä, en ole varma käytiinkö asia läpi. Mutta onko laillista rakentaa sähkökulkupeli jossa 1000w moottori ja ohjelmallisesti rajotettu huippunopeus 25km/h? Eikös tuo olis just laillisen rajoissa ettei tarvii rekisteröidä mihinkään. Mutta riittääkö tuo ohjelmallinen rajoitin huippunopeuteen?

Juu on laillinen. Tosin tuo vaatii liikennevakuutuksen, koska on 1000w, mutta ei tarvitse rekisteröidä minnekkään.

Moottorikäyttöinen polkupyörä L1e-A-luokka
Käsikaasulla 25 km/h nopeuteen asti liikkuva polkupyörä, joka ei vaadi liikkuakseen polkemista ja jossa on enintään 1 kW suuruinen moottori, tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä.

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset

Tietenkin optiona on tuollainen luokka kuin kevyet sähköajoneuvot. En ole aivan varma, mutta jos polkupyörästä ottaa polkimet pois, niin eikös se putoa tuohon luokkaan, ja ei tarvisi liikennevakuutusta ? :D

Kevyet sähköajoneuvot
Sähköpotkulauta, sähköskootteri, sähkömopo tai senioriskootteri, jonka moottorin teho on enintään 1 kW, nopeus enintään 25 km/h ja leveys enintään 80 cm ei tarvitse liikennevakuutusta.
 
Juu on laillinen. Tosin tuo vaatii liikennevakuutuksen, koska on 1000w, mutta ei tarvitse rekisteröidä minnekkään.

Moottorikäyttöinen polkupyörä L1e-A-luokka
Käsikaasulla 25 km/h nopeuteen asti liikkuva polkupyörä, joka ei vaadi liikkuakseen polkemista ja jossa on enintään 1 kW suuruinen moottori, tarvitsee liikennevakuutuksen, mutta sitä ei tarvitse rekisteröidä.

https://www.if.fi/henkiloasiakkaat/vakuutukset/ajoneuvot/muut-moottoriajoneuvovakuutukset

Tietenkin optiona on tuollainen luokka kuin kevyet sähköajoneuvot. En ole aivan varma, mutta jos polkupyörästä ottaa polkimet pois, niin eikös se putoa tuohon luokkaan, ja ei tarvisi liikennevakuutusta ? :D

Kevyet sähköajoneuvot
Sähköpotkulauta, sähköskootteri, sähkömopo tai senioriskootteri, jonka moottorin teho on enintään 1 kW, nopeus enintään 25 km/h ja leveys enintään 80 cm ei tarvitse liikennevakuutusta.
Sähköpotkulautaa olen rakentamassa.
 
Nyt meni vaikeaksi lukea kun en ole varma kuinka paljon aiemmista viesteistä oli vastaus minulle ja mitkä muille.

Miksi puhuin ohjauksesta oli juurikin siistä syystä, että olen hyvin tietoinen että pedelecien moottorit on pääosin virtarajoitettuja ja moottorit itse on suunniteltu toimimaan 350-750W tehoalueilla. Toteutus voi vain olla joko komponenttitasolla tai ohjelmallisesti tai sekä että.
 
Viimeksi muokattu:
Tuota, huomauttaisin että iso osa niistä "250W" Bosch, Yamaha, Bafang yms moottoreista on 350-750W moottoreita, jotka on ohjelmallisesti virtarajoitettuja.
Jos ja kun näin joissakin tapauksissa on, niin sitä rajoitusta ei siltikään kaikissa tapauksissa ole kierrettävissä ihan tuosta vain. Nopeuden osalta avustusrajan poisto/kierto onnistuu useimmiten, mutta ei välttämättä muiden rajoitusten. Tämä on toki tapauskohtaista, mutta ei kannata yleistää että se on yksinkertaista kaikissa tapauksissa.
 
Jos ja kun näin joissakin tapauksissa on, niin sitä rajoitusta ei siltikään kaikissa tapauksissa ole kierrettävissä ihan tuosta vain. Nopeuden osalta avustusrajan poisto/kierto onnistuu useimmiten, mutta ei välttämättä muiden rajoitusten. Tämä on toki tapauskohtaista, mutta ei kannata yleistää että se on yksinkertaista kaikissa tapauksissa.

Jep, tuo on lähinnä moottorin ohjaimesta kiinni. Omaani on saatavilla myös avoimen lähdekoodin firmiksiä, joten jos default ominaisuudet ei riitä tai niiden puukottamiseen ei ole tarpeeksi vaihtoehtoja niin sen kun leiskauttaa sisään avoimen lähdekoodin firmiksen ja tekee koodiin haluamansa muutokset. Tämä ei toki ole jokaiselle sopiva vaihtoehto, mutta onnistuu kuitenkin :)
 
kohtaa mietitään, niin tuohan tarkoittaisi käytännössä sitä, että melkein kaikki sähköpyörät pitäisi rekisteröidä ja vakuuttaa, koska niissä on mahdollisuus ohittaa se raja, joko valikosta, usb:lla koneen kautta, bt softalla tms.
Mielestäni mopon tehoputki ja bt:n yli asetusten muutokset on täysin eri asia, noista listallasi oleva usb-portti olisi about lähinnä tehoputkea eli fillari/mopo pitäisi kotona ropata kuntoon ja sitten ajaa sillä asetuksella minkä laittoi kunnes uudelleen ropaa.

Asiaa voisi verrata niin että jos mopossa olisi tavis ja tehoputki kiinni ja välissä "venttiili" jolla kääntämällä valita kummasta pakokaasut tulevat ulos, niin olen 99,999% varma että lain edessä mopo katsottaisiin olevan tehoputkellinen riippumatta venan asennosta.

Itseä kun kiinnostaa oikeastaan vain tuo rattis-homma (johon lainattu posliinin vastaus ei tuonut mitään lisää: totta hitossa se fillarin mukaan menee jos se kulkine on fillari eli käytännössä ei ole mitään väliä missä kunnossa ajelee kunhan ei tötöile), mutta tämä "viritys"-tilanne on täysin uniikki verrattuna mihinkään muuhun viritykseen kun virityksellä laitteesta tullee yhtäkkiä "moottoriajoneuvo" niin tuo fillari->moottoriajoneuvo muutos muuttaa palettia aikalailla...

Ja silläkään ei ole mitään väliä että saako 250W motilla avustustusta nostettua 26 tai 30 ja kuinka käyttökelpoinen se on, jos se avustaa yli 25:den niin olettavasti ohjaamme taas kerran moottoriajoneuvoa ja lait sen mukaan...

Huolestuttavaa tosiaan jos niin monesta vekottimesta saa tehtyä moottoriajoneuvon ihan nappeja painellen...
 
Mielestäni mopon tehoputki ja bt:n yli asetusten muutokset on täysin eri asia, noista listallasi oleva usb-portti olisi about lähinnä tehoputkea eli fillari/mopo pitäisi kotona ropata kuntoon ja sitten ajaa sillä asetuksella minkä laittoi kunnes uudelleen ropaa.

Asiaa voisi verrata niin että jos mopossa olisi tavis ja tehoputki kiinni ja välissä "venttiili" jolla kääntämällä valita kummasta pakokaasut tulevat ulos, niin olen 99,999% varma että lain edessä mopo katsottaisiin olevan tehoputkellinen riippumatta venan asennosta.

Itseä kun kiinnostaa oikeastaan vain tuo rattis-homma (johon lainattu posliinin vastaus ei tuonut mitään lisää: totta hitossa se fillarin mukaan menee jos se kulkine on fillari eli käytännössä ei ole mitään väliä missä kunnossa ajelee kunhan ei tötöile), mutta tämä "viritys"-tilanne on täysin uniikki verrattuna mihinkään muuhun viritykseen kun virityksellä laitteesta tullee yhtäkkiä "moottoriajoneuvo" niin tuo fillari->moottoriajoneuvo muutos muuttaa palettia aikalailla...

Ja silläkään ei ole mitään väliä että saako 250W motilla avustustusta nostettua 26 tai 30 ja kuinka käyttökelpoinen se on, jos se avustaa yli 25:den niin olettavasti ohjaamme taas kerran moottoriajoneuvoa ja lait sen mukaan...

Huolestuttavaa tosiaan jos niin monesta vekottimesta saa tehtyä moottoriajoneuvon ihan nappeja painellen...
En nyt oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Jos ei viritä rajojen yli, niin kyse on polkupyörästä. Jos virittää, niin sitten pitää olla valmis kestämään myös seuraukset ja siihen saattaa kuulua ajoneuvoluokan nousun myötä rattijuoppous jos ajelee sooseissa. Tapauskohtaisestihan noita käsitellään, mutta ennakkotapauksia ei tietääkseni ole, joten tähän tuskin pystyy kukaan antamaan mitään lopullista vastausta tässä vaiheessa.

Se on selvää että ei viritettyjen sähköfillareiden tuomioita minkään ajatusrikosten pohjalta lähde kukaan jakelemaan, eli kyllä se laittomuus pitää jotenkin todeta, joko silmähavainnoilla/tutkaamalla tai sitten testaamalla käytännössä, kuten mopot jne. Se on sitten eri asia millaisia kikkoja missäkin laitteessa on taustalla virkavallan testausten hämäämiseksi.
 
En nyt oikein ymmärrä tätä ongelmaa. Jos ei viritä rajojen yli, niin kyse on polkupyörästä. Jos virittää, niin sitten pitää olla valmis kestämään myös seuraukset ja siihen saattaa kuulua ajoneuvoluokan nousun myötä rattijuoppous jos ajelee sooseissa. Tapauskohtaisestihan noita käsitellään, mutta ennakkotapauksia ei tietääkseni ole, joten tähän tuskin pystyy kukaan antamaan mitään lopullista vastausta tässä vaiheessa.
No kun ääritapauksessa tuohon riittää se että ostat kaupasta pöyrän ja ajat sillä jos vaikkapa sitä pyörää pystyy suoraan hallintapaneelista kerran virittämään, jolloin se fillari ei oikeasti välttämättä olekaan fillari vaan joku muu ajopeli kun asiaa riittävästi aletaan syynäämään... Toisekseen tuollaiset käsikaasut ja 40km/h vauhdit saattaisi olla ihan näppäriä vaikkapa työmatkaalla (selvinpäin) eli kännissä ajella vakiolla kun tällöin käytännössä ainoa murhe on vakuutukset :).
 
No kun ääritapauksessa tuohon riittää se että ostat kaupasta pöyrän ja ajat sillä jos vaikkapa sitä pyörää pystyy suoraan hallintapaneelista kerran virittämään, jolloin se fillari ei oikeasti välttämättä olekaan fillari vaan joku muu ajopeli kun asiaa riittävästi aletaan syynäämään... Toisekseen tuollaiset käsikaasut ja 40km/h vauhdit saattaisi olla ihan näppäriä vaikkapa työmatkaalla (selvinpäin) eli kännissä ajella vakiolla kun tällöin käytännössä ainoa murhe on vakuutukset :).
Se nyt on aika paksua että mitään fillaria voisi merkittävästi viritellä ihan vaan "hallintapaneelista tökkimällä". Joissakin kiinatekeleissä pääsee kikkailemaan nopeusrajoituksen pois ilman kolvia ja ruuvimeiseeliä, mutta ei sekään vahingossa tapahdu.

En edelleenkään ymmärrä miksi tästä pitää tehdä ongelma. Ei niitä laissa mainittuja rajoituksia ole vahingossa tällaisiksi säädetty, eikä niitä kukaan myöskään vahingossa pysty rikkomaan (ainakaan sen enempää kuin minkään muunkaan ajoneuvon kohdalla). Ja jos rikkoo, niin sitten siitä pitää kantaa vastuu. Meikäläisestä kaupasta ostetulla laillisella, virittämättömällä fillarilla ei varmasti tule ongelmia, kun se on lain silmissä tavallinen polkupyörä.
 
Tuossa kuva joka otettu hetki pyörän saapumisen jälkeen. Kun sain pyörän kasattua. Eli täysin vakio näytöllä, ohjaimella ja moottorilla.

Nopeusrsjoituksen pystyy ohittamaan ja säätämään itse mieluisaksi, aivan ilman mitään muita välineitä kuin omat sormet.

Toki tämä pitää tehdä tietoisesti ja tiedostaa, että tämän jälkeen fillari ei ole enää laillisen. Eli vahingossa se ei onnistu


Samoista valikoista sai aktivoitua mukana toimitetun peukkukaasun

Eli se "virittäminen" on helpoimmillaan asetuksen muutos täysin laillisessa pyörässä


 
Viimeksi muokattu:
Tuossa kuva joka otettu hetki pyörän saapumisen jälkeen. Kun sain pyörän kasattua. Eli täysin vakio näytöllä, ohjaimella ja moottorilla.

Nopeusrsjoituksen pystyy ohittamaan ja säätämään itse mieluisaksi, aivan ilman mitään muita välineitä kuin omat sormet.
Samoista valikoista sai aktivoitua mukana toimitetun peukkukaasun

Eli se "virittäminen" on helpoimmillaan asetuksen muutos täysin laillisessa pyörässä

En tiedä tarkemmin juuri tuosta mallista, mutta aika usein ensin kysytään mm. salasana välissä, tai vähintään pitää erikseen siirtyä asetusvalikkoon. Näköjään oletuksena tuossakin pitäisi olla määriteltynä 25km/h rajoitus (kliks).

Oli miten oli, nuo Bafangit juuri menevät juuri siihen "kiinatekele" -kategoriaan. Noita myydään eri maihin, joissa on erilainen lainsäädäntö ja siksi niissä on mahdollista asettaa kunkin maan lainsäädäntöä koskeva rajoitus. Jos menee ja ostaa sähköpyörän, niin varmasti oletetaan että on sen verran valveutunut, että ymmärtää lukea manuaalin ja laittaa tuon kertaalleen kohdalleen tai ainakin tarkistaa. Sen jälkeen kun sen on sinne kerran määritellyt kohdalleen, niin ei sitä kyllä missään laitteessa pääse vahingossa muuttamaan.

Btw. Ja kun puhuin "merkittävästä virittämisestä", niin en tarkoittanut nopeusrajoituksen nostamista, vaan juuri niitä kontrollerin muiden parametrien muuttamisia jne.
 
Btw. Ja kun puhuin "merkittävästä virittämisestä", niin en tarkoittanut nopeusrajoituksen nostamista, vaan juuri niitä kontrollerin muiden parametrien muuttamisia jne.
Suomessa ilmeisesti nopeusrajoituksen nosto (tai parhaassa/pahimmassa tapauksessa "helppo" mahdollisuus tämän muutoksen tekemiseksi) riittää muuttamaan vekottimen moottoriajoneuvoksi ja kun kyse on ääritapauksessa pykälien viilaamisesta niin mitään maalaisjärkeä tai kohtuullisuutta ei kansalaisen noin niinkuin lähtökohtaisesti kannata olettaa virkamiehen käyttävän.

Hämmentämän vähän asiasta löytyy juttua, spekulaatiota tai edes virkamiehen kannanottoja... Oikeasti arvaan että lainsäätäjä ei ole edes tajunnut kuinka helppoa tuo virittäminen jossain pyörissä on ja että käytännössä jokainen ilman mitään taitoja pystyy tuon tekemään (tässä mielessä mikään tehoputki tai auton ecun tuunaus ei ole edes samalla viivalla ja ennenkaikkea se ajoneuvoluokka ei (merkittävästi) muutu vaikka muutoksen tekisikin).

Taidan kyllä kysyä asiaa Trafilta vai onko se joku liikenne&viestintäministeriö joka noita hoitaa, se on sentään hienoa että virkamiehen pitää antaa asialliseen kysymykseen vastaus kohtuullisen ajan kuluessa.
 
Suomessa ilmeisesti nopeusrajoituksen nosto (tai parhaassa/pahimmassa tapauksessa "helppo" mahdollisuus tämän muutoksen tekemiseksi) riittää muuttamaan vekottimen moottoriajoneuvoksi ja kun kyse on ääritapauksessa pykälien viilaamisesta niin mitään maalaisjärkeä tai kohtuullisuutta ei kansalaisen noin niinkuin lähtökohtaisesti kannata olettaa virkamiehen käyttävän.

Hämmentämän vähän asiasta löytyy juttua, spekulaatiota tai edes virkamiehen kannanottoja... Oikeasti arvaan että lainsäätäjä ei ole edes tajunnut kuinka helppoa tuo virittäminen jossain pyörissä on ja että käytännössä jokainen ilman mitään taitoja pystyy tuon tekemään (tässä mielessä mikään tehoputki tai auton ecun tuunaus ei ole edes samalla viivalla ja ennenkaikkea se ajoneuvoluokka ei muutu vaikka muutoksen tekisikin).

Taidan kyllä kysyä asiaa Trafilta vai onko se joku liikenne&viestintäministeriö joka noita hoitaa, se on sentään hienoa että virkamiehen pitää antaa asialliseen kysymykseen vastaus kohtuullisen ajan kuluessa.
Niin, noissa kiinalaisissa rajoituksen muuttaminen on pääsääntöisesti helppoa. Missään laadukkaammassa kulkineessa (Boschit jne) se ei onnistu samalla tavalla, eli niissä pitää käytännössä asentaa erillisiä komponentteja moottoriin, joilla sitten huijataan sitä alkuperäistä logiikkaa nopeuden suhteen. Varmastikaan lainsäätäjä ei ole ajatellut että tämä olisi ongelma kenellekään, mutta selvästi näyttää sittenkin olevan. :D
 
Niin, noissa kiinalaisissa rajoituksen muuttaminen on pääsääntöisesti helppoa. Missään laadukkaammassa kulkineessa (Boschit jne) se ei onnistu samalla tavalla, eli niissä pitää käytännössä asentaa erillisiä komponentteja moottoriin, joilla sitten huijataan sitä alkuperäistä logiikkaa nopeuden suhteen. Varmastikaan lainsäätäjä ei ole ajatellut että tämä olisi ongelma kenellekään, mutta selvästi näyttää sittenkin olevan. :D
Jos kiinalaista kamaa saa kohtuudella ostettua EU-alueen sisäpuolelta (ja vielä ilmeisesti jopa Suomesta ihan kivijalkaliikkeistä valmiina pyörinä) niin sanoisin että ongelma on ainakin potentiaalinen. Eli jos ostat boschin ja siinä ei ole viripalikoita kiinni on pyörä varmasti laillinen, jos ostat kiinalaisen niin pahimmillaan laillisuus ratkaistaan näyttöpaneelin valikko-optioiden perusteella, näen "pienen" ongelman asiassa.

Itse en aihealueesta enempää tiedä (siis nimenomaan noiden fillareiden tekniikoista), mutta esim. omaan käyttöön bosch kuulostaisi ihan lakitekniseltä kannalta decadia tai kahta paremmalta vaihtoehdolta (tokihan se bt:llä pimennossa muutettava ja itsensä resetoiva peli lienee myös käytännössä "pommin varma" :) tai ainakin varmempi kuin valikoiden kautta rukattava peli koska viritys poistuu itsellään).
 
Jos kiinalaista kamaa saa kohtuudella ostettua EU-alueen sisäpuolelta (ja vielä ilmeisesti jopa Suomesta ihan kivijalkaliikkeistä valmiina pyörinä) niin sanoisin että ongelma on ainakin potentiaalinen. Eli jos ostat boschin ja siinä ei ole viripalikoita kiinni on pyörä varmasti laillinen, jos ostat kiinalaisen niin pahimmillaan laillisuus ratkaistaan näyttöpaneelin valikko-optioiden perusteella, näen "pienen" ongelman asiassa.
EU-alueen sisälläkin on eri maissa erilaisia rajoituksia, joten siihen ei voi luottaa tuossa mielessä. Kai se mahdollista on, että jostakin saa ostettua kiinatekeleen jossa nopeusrajoitus pitää määritellä itse ensimmäisellä käynnistyksellä, mutta vähän sitä kuitenkin epäilen, eli veikkaisin niissä kaikissa olevan oletuksena se meikäläinen 25km/h ja sitä voi sitten muuttaa jos paikallinen lainsäädäntö sen sallii. Ja tosiaan siellä on asetettu ohjelmallisesti (ta rautatasolla) muitakin rajoitteita, joita ei sen paneelin kautta pääse säätämään.

Tuossa aiemmassa viestissä oli linkitettynä yhden Bafangin ohjekirja, josta selviää millä tavalla ja mistä valikosta muutos pitää käydä sen kohdalla tekemässä. Ei siis onnistu tuossakaan ihan vahingossa. Pari muuta Bafangin sähköavusteista olen nähnyt ja niissä tuo valikko löytyi vasta erillisen salasanan takaa (jos en väärin muista, niin tämä "huoltovalikon" salasana oli oletuksena 1919).

Itse en aihealueesta enempää tiedä (siis nimenomaan noiden fillareiden tekniikoista), mutta esim. omaan käyttöön bosch kuulostaisi ihan lakitekniseltä kannalta decadia tai kahta paremmalta vaihtoehdolta (tokihan se bt:llä pimennossa muutettava ja itsensä resetoiva peli lienee myös käytännössä "pommin varma" :) tai ainakin varmempi kuin valikoiden kautta rukattava peli koska viritys poistuu itsellään).
Joo, kyllä Boschin (ja Yamahan) sähkötekniikalla varustetut fillarit ovat monta askelta muutenkin muita edellä. Toki Bafang on parantanut laatuaan ja valikoimaansa siitä mitä se oli muutama vuosi sitten, mutta eroa on edelleen kuin yöllä ja päivällä ja toki se näkyy myös hinnoissa.

Boscheihinkin saa kyllä erikseen modipalikoita, joilla nopeusrajoituksen voi poistaa ja markkinoilla on myös sellaisia versioita, joista saa rajoituksen päälle ja pois yhdestä painikkeesta ja lisäksi näissä 25km/h rajoitus on aina päällä oletuksena kun ohjaimen käynnistää. Mutta koska kyse on erillisestä komponentista, on sen olemassaolo myös tarvittaessa todennettavissa, olkoonkin että se on moottorin suojakuoren sisällä ja vaatii vasemman puolen kammen irroittamisen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole vielä ollut tarvetta miettiä omassa Boschin tekniikalla varustetussa sähkärissä akun uusimista, mutta jossakin vaiheessa se on väistämättä edessä.

Boschin uudemmissa gen2 ja gen3 -akuissa on vissiin joku "suicide-ominaisuus", jonka vuoksi niihin ei ole ollut mahdollista vaihtaa kennoja ihan tuosta vain. Sittemmin ovat ilmeisesti kuitenkin keksineet tavan kennottaa nuokin akut ja mm. tällainen Saksalainen firma kuin Akkuplus myy uudelleenkennotuksia ja jopa jotain DYI-kittejä. Tuo toimii siis niin, että sinne toimitetaan ensin vanha akku ja kennotuksen (kaksi eri vaihtoehtoa) jälkeen se lähetetään takaisin. Uudelle akulle saa 2v takuun. Hintaa kertyy Saksassa asuville valitusta akkukapasiteetista riippuen joko 340€ tai 440€, joka on yli puolet halvempi kuin alkuperäinen varaosa-akku.

Meidän kannalta ongelma on, että akut eivät kulje lentopostissa ilman hillittömiä kustannuksia, jos sittenkään, joten onko kukaan kuullut harrastaako mikään firma Suomessa vastaavaa?

bosch gen 2 battery recell can now be done

Akkureparatur - Zellentausch - Bosch Powerpack 400 / 500 - 36 Volt Li
Akkupack für Bosch Powerpack 400 / 500 / 0275007512 - 36 Volt Li-Ion
 
Juu noiden bms ei saa käydä virrattomana. Ilmeisesti bms:n softa muistilla joka ei säily virtojen katkaisun jälkeen, ja koska uutta softaa ei tietenkään mistään saa, niin akku (bms) sen jälkeen entinen. Ja controlleri "juttelee" akun bms:n kanssa, ja jos se yhteys ei toimi niin ei toimi pyöräkään. Tai siis näin olen tuon itse ymmärtänyt, voin toki olla väärässäkin :)

Kennotuksessa nuo siis pitävät bms:n kokoajan virroissa estääkseen tämän.
 
Onkos kellään kokemusta Merida eOne Twenty 500-pyörästä? Olisi myynnissä noin 3k€ hintaan motocardissa.
 
Onkos kellään kokemusta Merida eOne Twenty 500-pyörästä? Olisi myynnissä noin 3k€ hintaan motocardissa.
Ei ole kokemuksia, mutta näyttää olevan Shimanon moottorilla, joka on omalla kohdalla pitkähkö miinus. Shimano on edelleen uusi tekijä sähköfillareissa ja myöntävät sen kyllä itsekin. Etuna Shimanolla on käytännössä ainoastaan kevyempi paino, joka sekin on taidettu saavuttaa aika pitkälti yksinkertaistamalla vaihteistoa ja muuta rakennetta ja sitä myöten myös vääntöä on hieman vähemmän.

Moottorin sivuuttamalla hinta tuossa on kuitenkin ok ja onhan se ihan tyylikäskin. Plussakoon renkaat ovat käsittääkseni aika hintavat uusia.
 
Osaatko suositella parempaa pyörää samassa hintaluokassa? Vai onko niin, että jos haluaa hyvän sähkötäpärin pitää hinnan alkaa vähintään 4:lla?
 
Osaatko suositella parempaa pyörää samassa hintaluokassa? Vai onko niin, että jos haluaa hyvän sähkötäpärin pitää hinnan alkaa vähintään 4:lla?
En ole täpärimarkkinoita juurikaan seurannut, joten en osaa suositella suoraan mitään tiettyä.

Ihan kohtuulliset loppukesän alet on näköjään menossa mm. bike-discountissa, joten sieltäkin voi katsella jotain vaihtoehtoja ja näyttää olevan aika paljon valikoimaa myös alle neljän tonnin luokassa.

E-Mountainbike E-Bike Fully Online Shop | Bike-Discount

Edit.
Tässä olisi mielestäni yksi ihan fiksu valinta tuohon noin 3000€ luokkaan:
Cube Stereo Hybrid 120 EXC 500 black´n´blue | E-Bike Fully Shop

Arvostelu saksaksi (auto-translatella saa välttävät tekstit):

 
Ostakaas joku halpa Cube Reaction Hybrid HPA Pro 500 vm2017 29" 19 rungolla. 700km ajettu ja uudet renkaat gripit jne. Akkuna 400 tai 500 power pack. Jarrut aiemmista kuvista poiketen vakiot ja siirrän päivitetyt uuteen. Pk seudulla sijaitsee. 1800e meinasin pyytää mutta mitä nopeammin tulee ja hakee niin sen paremman hinnan saa.

Tuli nimittäin tehtyä harkitsematon osto :D. Ktm täysjousto. Hyvillä osilla, hyvillä jousilla yms. Tarvitsee uudet paremmin rullaavat nakit, paremmat jarrut. Jarrut jo on mutta renkaita pitää tutkia. Kunnon sohva ajaa :D.

IMG_20180826_191239.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ai että osaakin tehdä ISON eron rengastus (ei sillä että olisi yllätys mutta on se silti yllätys miten isosti eroa) :D. Vaihdoin nuo Dirty Danit aka pehmeät rajut nappularenkaat Continentalin Double Fighter 2:iin ja pyörä on aivan eri. Se rullaa, se liikkuu, ja tuli nakutettua uusi ennätyskin työmatkalle kun sai nätisti pidettyä vauhti päällä kun rullasi nätisti. Pakko sanoa että tuo on kuin sohvalla ajaisi kun kanttareita, töyssyjä tms ei tarvtse varoa jos ei halua. Ainoa miinus on tuo rengaskoko, 27.5 vs toisen pyörän 29". Rullaavuus tai ainakin rullaavuuden tuntuman ero oli miellyttävämpi 29" rengastuksella. Samoin otti nätimmin tietyt töyssyt kun rullasi vaan yli vs nuo ottavat enemmän reunoihin.

Mitkäs on ihmisten kokemukset moottereiden kalibroinneista? Itsellä sama moottori molemmissa pyörissä, Bosch CX vai mikä olikaan. Toisessa avustus on selkeästi voimakkaamman tuntuinen mutta loppuu myös terävämmin. KTM lopettaa avun todella pehmeästi ja sen putoaminen pelistä ei iske samalla tavalla kuin Cubessa mutta Cube taas tarjoaa sen avun esim mäissä jotenkin mukavan voimakkaasti ns täydellä voimalla ihan siihen max limiter nopeuteen. En tiedä kummasta pitäisin nyt parin päivän kokemuksella enemmän mutta onko mitään kokemusta esim muuttaako uusimmissa softissa oleva dynaaminen ajomode miten asioita?
 
Mitkäs on ihmisten kokemukset moottereiden kalibroinneista? Itsellä sama moottori molemmissa pyörissä, Bosch CX vai mikä olikaan. Toisessa avustus on selkeästi voimakkaamman tuntuinen mutta loppuu myös terävämmin. KTM lopettaa avun todella pehmeästi ja sen putoaminen pelistä ei iske samalla tavalla kuin Cubessa mutta Cube taas tarjoaa sen avun esim mäissä jotenkin mukavan voimakkaasti ns täydellä voimalla ihan siihen max limiter nopeuteen. En tiedä kummasta pitäisin nyt parin päivän kokemuksella enemmän mutta onko mitään kokemusta esim muuttaako uusimmissa softissa oleva dynaaminen ajomode miten asioita?
Firmiksestähän tuo varmaan johtuu, mutta sitä en sitten tiedä kuinka paljon kullakin valmistajalla on ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen? Lieneeköhän näihin edes olemassa mitään jälkikäteen tehtäviä "kalibrointeja"?

Minulla Trekissä Bosch Performance -moottorilla avustus toimii normaalisti käyttämässäni Tour-tilassa niin, että avustus hiipuu tasaisesti kohti rajaa ja Turbo-tilassa taas voimaa riittää enemmän loppuun saakka, kunnes se katkeaa huomattavasti selkeämmin. Minulla on näyttönä Intuivia ja uudemmissa hieman rajoitetumpi Purion, eli tuollakin voi olla vaikutusta osaltaan.
 
Firmiksestähän tuo varmaan johtuu, mutta sitä en sitten tiedä kuinka paljon kullakin valmistajalla on ollut mahdollisuutta vaikuttaa siihen? Lieneeköhän näihin edes olemassa mitään jälkikäteen tehtäviä "kalibrointeja"?

Minulla Trekissä Bosch Performance -moottorilla avustus toimii normaalisti käyttämässäni Tour-tilassa niin, että avustus hiipuu tasaisesti kohti rajaa ja Turbo-tilassa taas voimaa riittää enemmän loppuun saakka, kunnes se katkeaa huomattavasti selkeämmin. Minulla on näyttönä Intuivia ja uudemmissa hieman rajoitetumpi Purion, eli tuollakin voi olla vaikutusta osaltaan.
Tuossa Kotarissa on Intuivia ja Cubessa Purion. Ja tuntuu että tuo Turbo mode tosiaan katkeaa pehmeämmin tuossa KTM:ssä.

Ja tosiaan itseä kiinnostaisi juurikin tuo että pystyykö valmistaja vaikuttamaan tuohon softaan itse miten paljon.
 
Avustaako teillä kellä on nuo Boschin moottorit yli sen 25 km/h:n? Oma Haibike jossa siis Yamaha avustaa 27 km/h asti. Siten että 25 asti on maksimitehot käytössä ja sen jälkeen 27 asti avustus laskee ja sen jälkeen lakkaa kokonaan.

Tuo tekee sen, että joku 26 on optimi matkavauhti ja jyrkissä ylämäissä 24 km/h.
 
Avustaako teillä kellä on nuo Boschin moottorit yli sen 25 km/h:n? Oma Haibike jossa siis Yamaha avustaa 27 km/h asti. Siten että 25 asti on maksimitehot käytössä ja sen jälkeen 27 asti avustus laskee ja sen jälkeen lakkaa kokonaan.

Tuo tekee sen, että joku 26 on optimi matkavauhti ja jyrkissä ylämäissä 24 km/h.
Cube tekee tuota, KTM hard limit aikalailla 25kmh. Luulen että mittarikalibroinnista vain tms.
 
Cube tekee tuota, KTM hard limit aikalailla 25kmh. Luulen että mittarikalibroinnista vain tms.
Minun Trek tekee samaa, eli 25-27km/h välillä avustus putoaa pelistä, mutta siihen 27km/h saakka se tekee vielä jotain. Virallisestihan tuo ei ole edes laillista kun avustuksen pitäisi lain mukaan lakata kokonaan tasan 25km/h nopeudessa. Se on sitten eri asia pitääkö nopeus paikkaansa reaalimaailman kanssa, mutta sitä voi hienosäätää renkaan kehän pituudella, joka syötetään asetusten kautta.
 
Minun Trek tekee samaa, eli 25-27km/h välillä avustus putoaa pelistä, mutta siihen 27km/h saakka se tekee vielä jotain. Virallisestihan tuo ei ole edes laillista kun avustuksen pitäisi lain mukaan lakata kokonaan tasan 25km/h nopeudessa. Se on sitten eri asia pitääkö nopeus paikkaansa reaalimaailman kanssa, mutta sitä voi hienosäätää renkaan kehän pituudella, joka syötetään asetusten kautta.
Se ja onko tuossa jokin pehmeä drop off alue millä saa avustaa x määrällä tehoa 27kmh asti jotta tulee pehmeämpi muutos.
 
Se ja onko tuossa jokin pehmeä drop off alue millä saa avustaa x määrällä tehoa 27kmh asti jotta tulee pehmeämpi muutos.
Jotain tuollaista siinä on varmasti tavoiteltu, mutta jos lakia lukee kuin piru raamattua, niin sellaista liukumaa ei saa olla.
 
Itse olen ainaki GPS:llä mitannut, että se 27km/h mihin mittari näyttää avustusta on oikeasti 25km/h eli Boschilla tuntuu näyttävän lähes tasan 2km/h liikaa mittari (Performance CX + Purion).
 
Itse olen ainaki GPS:llä mitannut, että se 27km/h mihin mittari näyttää avustusta on oikeasti 25km/h eli Boschilla tuntuu näyttävän lähes tasan 2km/h liikaa mittari (Performance CX + Purion).
Purion näyttää joo tuon 27kmh mikä ei tunnu täsmäävän omaan keskinopeuteen, tuo kehittyneempi versio taas on tosiaan sitten aika tarkalleen 25kmh kun loppuu apu. Helpottaa vielä kun näyttö näyttää avustuksen sen hetkisen määrän. Erottaa mukavasti milloin tapahtuu mitä kun Purionin kanssa mennään tunnustellen.
 
Itse olen ainaki GPS:llä mitannut, että se 27km/h mihin mittari näyttää avustusta on oikeasti 25km/h eli Boschilla tuntuu näyttävän lähes tasan 2km/h liikaa mittari (Performance CX + Purion).
Pitääkin tänään mitata todellinen nopeus omasta fillarista. Olihan sulla se renkaan kehä oli mitattu ja määritelty oikein asetuksiin?

Purion näyttää joo tuon 27kmh mikä ei tunnu täsmäävän omaan keskinopeuteen, tuo kehittyneempi versio taas on tosiaan sitten aika tarkalleen 25kmh kun loppuu apu. Helpottaa vielä kun näyttö näyttää avustuksen sen hetkisen määrän. Erottaa mukavasti milloin tapahtuu mitä kun Purionin kanssa mennään tunnustellen.
Jep, tuo on loistava ominaisuus Intuiviassa. En kyllä haluaisi vaihtaa siitä Purioniin.

Purionin miinukset verrattuna Intiuviaan:
- Ei saa irti pyörästä (tämä voi joskus olla plussakin)
- Pienempi näyttö, jossa vähemmän informaatiota
- Ei erillistä painiketta lampulle, trippimittarin nollaukselle, eikä infotiedoille, eli nämä toimivat vain painamalla jotain painiketta x tietyn aikaa
- Ei avustustason näyttöä
- Ei latausliitintä ulkoisille laitteille (vain diagnostiikkaportti)
- Huonommat painikkeet (tämä on osittain makuasia)
- Laajempi Nyon-näyttö ei sovi samaan telakkaan

Intuivia:


Purion:
 
Viimeksi muokattu:
Purion pyörässä rengastus oli pitkään orkkis ja heitto oli olemassa. Ja juu vitutti kovasti tuo Purion kun oli tottunut kunnon mittareihin. Nyt Intuivia niin ai että on taas mukava katsoa dataa suoraan pyörästä jos vaikka unohtaa laittaa gps trackingin päälle tms.
 
Itsellä tuota maastomöyrintää niin paree vaan että on Purion vs Intuvia kun ei tiedä mihin puuhun tai kiveen sitä tulee ajettua. Tuo heitto vaan ärsyttää.
 
Itsellä tuota maastomöyrintää niin paree vaan että on Purion vs Intuvia kun ei tiedä mihin puuhun tai kiveen sitä tulee ajettua. Tuo heitto vaan ärsyttää.
Käyttötarkoituksensa kussakin. Tuo oma Cube ei kuitenkaan ole mikään hinnat alkaen malli eikä kunnon metsään suunniteltu joten ottihan tuo päähän että on niin vajaa käyttöliittymä.
 
Käyttötarkoituksensa kussakin. Tuo oma Cube ei kuitenkaan ole mikään hinnat alkaen malli eikä kunnon metsään suunniteltu joten ottihan tuo päähän että on niin vajaa käyttöliittymä.
En tiedä mitä ovat ajatelleet, mutta se Purion tosiaan löytyy melkein kaikista uusista alle 3000€ Cuben malleista ja aika monelta muultakin merkiltä.
 
En tiedä mitä ovat ajatelleet, mutta se Purion tosiaan löytyy melkein kaikista uusista alle 3000€ Cuben malleista ja aika monelta muultakin merkiltä.
Samaa mietin itse. Ja juu, tiedän että noissa paremmissa oli alussa ongelmia. Mutta ei tuo nyt selitä kuitenkaan täysin. Etenkään 2018 vuoden malleissa. Tuo iso keskinäyttö tekee legit ihmeitä ja auttaa myös hallitsemaan energiankulutusta kun näkee miten paljon akkua kuluu milloinkin jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 658
Viestejä
4 495 261
Jäsenet
74 267
Uusin jäsen
Midwinter

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom