Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tuleeko lunta oikeasti todella paljon talvisin ja teitä ei aurata säännöllisesti. Idioottivarmin pyörä tuohon lienee sähköfatbike vaikka voisi muillakin pärjätä, mutta vaikea sanoa jos ei tiedä. Yleisesti varmaan jollain sähkömaasturilla pärjää noin lyhyet matkat.

Noita kärryjähän löytyy useammilla kiinnitystavoilla, mutta en kyllä ole itse perehtynyt niihin.
 
Talvikäytöstä, muista ottaa akku aina sisään. Itse vielä suojaisin akun liittimet, parempi ne on suojata jos ulkona tarkoitus säilyttää. Talvella en rehellisesti kyllä usko että vaunut kulkevat lumessa perässä nätisti. Ei tuo 250w kuitenkaan mikään tolkuton teho ole ja sekin että pitoa ei tolkuttomasti ole vs mitä vastusta syntyy.

Kuljetusvaunuista ei mitään hajua.

Säilytys, itse kantaisin takapihalle edes jos sisältä ei saa paikkaa. Tavalla tai toisella johonkin missä ei olisi varkaiden käsissä tai edes vähän sääsuojassa. Ja ulkona seinään kiinni tms muuten niin ettei voimapihdeillä saa helposti voimaa maata vasten painamisesta tms. Kunnon lukko itse rungosta kiinni kiinteään paikkaan ja u-lukolla sitten vielä vanteita runkoon tms. Ja akku aina pois niin ei saa ainakaan hyötyä plus akku säilyy paremmin kun ei ole sään armoilla.
 
No joo, eiköhän nuo tiet aurata ihan päivittäin ja tarvittaessa useamminkin, mutta jos yöllä on satanut kunnolla niin aamulla ei välttämättä ole vielä aurattu. Sähköfatbike ehkä liian massiivinen kuitenkin. Olisiko ehdotuksia, mikä voisi olla hyvä merkki/malli? Rimpula-kiinaihmettä en halua, mutten myöskään ole valmis maksamaan premium-hintaa "liian hyvästä" pyörästä.

(Täytyy tutkia noita kuljetusvaunuja myöhemmin.)

Pyörä voisi ehkä mahtua nippanappa ulkovarastoon. Kuljetusvaunu tuskin mahtuisi. Jommalle kummalle joutuu väkisinkin keksimään järkevän säilytyspaikan. Autotalli on kaukana toisella puolella taloyhtiötä, mikä on taas hieman liian paha nakki talvella lasten kanssa. Pitäisi päästä helposti liikenteeseen omalta pihalta.
 
No joo, eiköhän nuo tiet aurata ihan päivittäin ja tarvittaessa useamminkin, mutta jos yöllä on satanut kunnolla niin aamulla ei välttämättä ole vielä aurattu. Sähköfatbike ehkä liian massiivinen kuitenkin. Olisiko ehdotuksia, mikä voisi olla hyvä merkki/malli? Rimpula-kiinaihmettä en halua, mutten myöskään ole valmis maksamaan premium-hintaa "liian hyvästä" pyörästä.

(Täytyy tutkia noita kuljetusvaunuja myöhemmin.)

Pyörä voisi ehkä mahtua nippanappa ulkovarastoon. Kuljetusvaunu tuskin mahtuisi. Jommalle kummalle joutuu väkisinkin keksimään järkevän säilytyspaikan. Autotalli on kaukana toisella puolella taloyhtiötä, mikä on taas hieman liian paha nakki talvella lasten kanssa. Pitäisi päästä helposti liikenteeseen omalta pihalta.

Thulen kärry perään. Tulee takahaarukkaan kiinni ja kevyesti rullaa.

Monta mallia. Saa vaikka kaksi kyytiin ja jos tykkää juoksemaan ottaa mukaan, ni saa myös isolla eturenkaalla. Ja sitten kauppakäyttöön pienellä kääntyvällä pyörällä.

Kunhan kattoo, että tuulettuu jotenkin. Se on tärkeetä. Varsinkin sadesuoja päällä.

Noita löytää hyviä myös käytettynä.
 
Rakentelin tällaisen sadesuojan Croozerin peräkärrylle filmivanerista. On toiminut hyvin ja kärry pysynyt kuivana ja lumettomana.

Vedän sitä 250 W etunapamoottorisella sähkömaastopyörällä (jälkiasennussarja), ja ei ole vielä missään kelissä ollut ongelmaa talvellakaan. Tosin tällä seudulla ei juuri mäkiä ole lukuunottamatta alikulkukäytäviä. Mäkisempään maastoon keskiömoottori olisi varmasti parempi peräkärryn vetämiseen.

2018-08-13-001.jpg
 
Pitäs saada push buttoneja tankoon. En meinaa millään löytää mitään järkevää. Vain jotain kiinanihmeitä missä on tyyliin vilkut, töötti ja startti.

Saisi olla joku tämän tyylinen: Bafang Control Pod 5 Button for c965 c961 LCD Display Controller BBS02 BBSHD | eBay ,mutta ei yhteisellä maalla mikä tuossa varmaan on. Haaveilenko jostain mitä ei ole olemassa? Tuon saisi ehkä kyllä modattua. Noita bafankin nappejakaan ei taida saada varaosana kun en löytänyt muualta ja tuolta pitäisi maksaa 5€ kilkkeestä 20€ posteja :O.
 
Thulen kärry perään. Tulee takahaarukkaan kiinni ja kevyesti rullaa.

Monta mallia. Saa vaikka kaksi kyytiin ja jos tykkää juoksemaan ottaa mukaan, ni saa myös isolla eturenkaalla. Ja sitten kauppakäyttöön pienellä kääntyvällä pyörällä.

Kunhan kattoo, että tuulettuu jotenkin. Se on tärkeetä. Varsinkin sadesuoja päällä.

Noita löytää hyviä myös käytettynä.

Osta Thule - Chariot Captain 2, Multivaunu kahdelle lapselle, Oranssi - Lekmer.fi – Osta lastentarvikkeet verkosta - lekmer.fi

Thule/chariot kyllä hyvä laitos, meillä on tämmöinen ollut käytössä, mahtuu 2 pientä lasta ja ostoskassi tai pari lisäksi (tai reppuja, leluja, jopa pieni potkupyörä on ollut "takapaksissa"). Lisäksi käytössä on ollut satunnaisesti iso eturengas-lisäosa, jolla tuosta tulee ihan ok työnnettävä kärry.

Jossain netissä oli rutinaa ettei noi peräkärryt välttämättä käy suoraan sähköpyörään niinkuin ne on tarkoitettu, mutta pienellä modailulla ja säädöllä kuulemma menee ihan hyvin.

Talvella tuollaista vetäneenä ilman sähköä, sähköapu on tarpeen. Tai no kyllä se käy erittäin kovasta treenistä ilman sähköä.. kesällä menee nätisti ilmankin. Ostaisin vetämistä varten varmaan joko läskipyörän tai sitten tavan maastopyörän sähköllä, tavalliseen pyörään jotkut järeät nastat talveksi, esim. Ice Spiker Pro.
 
Ajattelin myydä auton ja siirtyä kokonaan sähköpolkupyörään. Mitäs tekkiläiset suosittelevat seuraavaan tilanteeseen:

Sähköpolkupyörä ympärivuotiseen käyttöön miehelle. Keskimääräinen päiväajo vain 4 km asvalttitietä (talvella hyvinkin lumista) ja julmettu vuori pitäisi aina nousta minkä lisäksi olisi tarkoitus kuljettaa kahta lasta päiväkotiin eli tarvitaan kuljetusvaunukin taakse.

Kuljetusvaunu tulisi olla helppo ottaa irti ja kiinnittää uudestaan, koska aina ei tarvitse lapsia kyydittää. Ja pitää kestää sadetta, viimaa, pakkasta...

Miksei noilla spekseillä suoraan tavarapyörä? Meillä on toiminut kolmipyöräinen Babboe Big-E viitisen vuotta vastaavassa käytössä. Pois en vaihda vieläkään vaikka lapset polkevat jo itsekin. Etenkin talvikäytössä kolmipyöräinen on ollut pelastus. 8km työmatka sujuu säässä kuin säässä.
 
Miksei noilla spekseillä suoraan tavarapyörä? Meillä on toiminut kolmipyöräinen Babboe Big-E viitisen vuotta vastaavassa käytössä. Pois en vaihda vieläkään vaikka lapset polkevat jo itsekin. Etenkin talvikäytössä kolmipyöräinen on ollut pelastus. 8km työmatka sujuu säässä kuin säässä.
Tavarapyörissä on etunsa ja niitäkin on moneen lähtöön, mutta varmaan ihan joka jamppa ei näe itseään työntämässä tuollaisella hillittömän kokoisella tankilla ympäri vuoden, varsinkaan jos sillä fillarilla haluaa ajaa muutakin harrastusajoa kuin kuskailla muksuja. :D

Minä vetelin muksuja jokusen kesän ihan sellaisella Bilteman halpiskärryllä, mutta talvikäyttöön siitä ei oikein olisi ollut. Croozerilla ja Thulella lienee parhaimmat perävaunut ympärivuotiseen käyttöön. Fillarin valinta riippuu paljon siitä mitä sillä haluaa tehdä, mutta taaempana ketjussa on suosituksia ihan hyvistä parin tonnin maastureista, joita itse lähtisin suosittelemaan tähänkin.

Se on varmaa, että alle 1500 eurolla ei saa hyvää sähköavusteista, tai oikeastaan raja on jossakin 2000€ kieppeillä. Ja näissäkään hinnoissa ei vielä puhuta mistään sellaisesta kulkineesta, missä olisi kaikki palikat viimeisen päälle.
 
Vittu että ottaa päähän kyllä "normi" pyöräilijöiden vittuilu ettei noi sähköt ole mitään välillä. Saa aina olla selittämässä mikä on ero ja että töitä tulee tehtyä ihan yhtä paljon mutta energia jää tasaiselle ja energiaa palaa. Nimimerkillä 300km vasta ajettu tällä kaudella ja 5kg painoa pois ja pohkeissa joka lihas näkyy.
 
Vittu että ottaa päähän kyllä "normi" pyöräilijöiden vittuilu ettei noi sähköt ole mitään välillä. Saa aina olla selittämässä mikä on ero ja että töitä tulee tehtyä ihan yhtä paljon mutta energia jää tasaiselle ja energiaa palaa. Nimimerkillä 300km vasta ajettu tällä kaudella ja 5kg painoa pois ja pohkeissa joka lihas näkyy.
Ei kai nyt yhdellä vähän pidemmällä päivälenkillä vielä hirveästi lihaksia kasvatella?
 
Ei kai nyt yhdellä vähän pidemmällä päivälenkillä vielä hirveästi lihaksia kasvatella?
Sanotaan näin, itsellä on varsin erikoinen sairaus (käytännössä lihakset ja aineenvaihdunta menee overboost modessa kokoajan) ja pystyn kasvattamaan lihasta huomattavan nopeasti luonnollisin keinoin (näkyvää lihasta siis, ei välttämättä heti vahvaa mutta suurikokoista ja erottuvaa). Ennen ajoja lihasta oli muttei ihmeempiä. Nyt on kunnon mukava erottelu pohkeen joka lihaksessa ja kummasti mahakin kutistunut :P
 
Sanotaan näin, itsellä on varsin erikoinen sairaus (käytännössä lihakset ja aineenvaihdunta menee overboost modessa kokoajan) ja pystyn kasvattamaan lihasta huomattavan nopeasti luonnollisin keinoin (näkyvää lihasta siis, ei välttämättä heti vahvaa mutta suurikokoista ja erottuvaa). Ennen ajoja lihasta oli muttei ihmeempiä. Nyt on kunnon mukava erottelu pohkeen joka lihaksessa ja kummasti mahakin kutistunut :p
Mutta eikös tämä sitten kuvaa erikoistilannetta ja normipyöräilijät puhuvat normitilanteesta. Ja tottakai sähköavustuksellisella fillarilla voi kuntoilla, kysehän on vain sähköAVUSTUKSESTA. Karuamoottorilla polkijat vittuilevat kun eivät paremmasta tiedä. Ihan normi juttu maailman joka asiassa.
 
Mutta eikös tämä sitten kuvaa erikoistilannetta ja normipyöräilijät puhuvat normitilanteesta. Ja tottakai sähköavustuksellisella fillarilla voi kuntoilla, kysehän on vain sähköAVUSTUKSESTA. Karuamoottorilla polkijat vittuilevat kun eivät paremmasta tiedä. Ihan normi juttu maailman joka asiassa.
Eei, lähinnä siis se että normi pyörä on ainoa millä voi kuntoilla ja tosiaan että ne olisivat sähköpyöriä ei sähköavusteisia ja sähköjä katsotaan alaspäin. Kuinka usein itse esim tulee tasamaalla mentyä alle 25kmh, ei koskaan. Tuli mm naurettua yhdelle spandex sankarille joka ajaa kalliilla hiilikuitupyörällä kun keskinopeus on samaa tasoa kun itsellä sähkön kanssa. Ja juu, tiedän että kyseinen henkilö pääsee hetkellisesti ja lyhyellä matkalla kovempaa kuin minä mutta juuri mm varuste-erot ja ylimielisyys hänen suunnaltaan pistivät naurattamaan.
 
Tollasta kapeakatseisuutta ja toisen lyttäämistä on maailma täynnä.

Sellaset ihmiset nyt ovat vain sellasia eikä kannata alentua niiden tasolle.

Nyökkää ja jatkaa matkaa. Pitäköön mielipiteensä.
 
Eilen tuli vähän vanhempi mies juttelemaan ja kyselemään pyörästä (olin siis sähköläskillä liikkeellä, ja hän cyclocrosilla), uteli esim pyörän (akun) kantamaa ja onko raskasta polkea ilman sähköjä jne, eli erittäin asiallisesti.

Kunnes tuli puheeksi, että en ole omistanut fillaria about 11-12 vuoteen, ja nyt toukokuun jälkeen kun hankin fillarin on tullut pyöräiltyä n 2900km, ja hyvin on saanut sohvan pohjalta liikkumaan, niin hänen kommentti siihen oli tyyliin "niin mutta eihän tuo sähköpyörällä ajo ole pyöräilyä, enemmänkin mopon korvike" Muutaman vastalauseen siihen esitin, mutta en jaksanut alkaa hakata päätäni seinään vaan poistuin paikalta (kauppaan)
 
Itsellä oli vuorokauden ajan laadukas täysjousitettu maastosähköpyörä testikäytössä. Testikokemukset koskee siis maastopyöräilyä, ei työmatkakäyttöä tms.

Sähkömaastopyörässä on kyllä hyviä ja huonoja puolia. Hyvät ja huonot puolet riippuvat toki käyttäjästä.

Omalta kohdalta hyviä puolia on kovan vauhdin ylläpitäminen maastossa ja ylämäissä. Kapeaa ja mutkaista polkua pystyy paahtamaan hurjaa vauhtia verrattuna luomupyörään. Ylös pääsee mäkiä, joiden ylöspääsystä ei luomupyörällä tarvi haaveillakaan. Lievät ylämäet muuttuvat sähköpyörällä melkein alamäiksi.

Huonoja puoliakin riittää. 25km/h nopeuskatto tulee heti vastaan asfaltilla tai hiekkatiellä ajaessa. Ja koska moottorin veto siinä kohdassa loppuu, niin helposti tyytyy hissukseen polkemaan sitä kattovauhtia, koska vauhtikaton saavuttamisen jälkeen pyöräily on raskaampaa kun luomupyörällä. Pyörän paino (22kg) tekee myös etenemisestä ja ohjauksesta hieman jähmeää. Leikittely ja kikkailu vähenee ja metsässä eteneminen muuttuu junamaiseksi paahtamiseksi. Sähkö tuntuu myös vievän pois onnistumisen iloa, koska kaikki nousut ja rytmitystä vaativat kohdat menevät heittämällä ylös ja ajaminen ei vaadi taitoa ja reitin valintaa niin paljon kuin luomulla ajaminen. Hitaat tekniset pätkät ovat luomupyörällä hauskempia tarkemman rytmityksen ja ketteryyden ansiosta.

Mutta on tuolla sähkömaastopyöräilyllä oma paikkansa. Sitä maastopyöräilyä pitää sähköpyörällä vaan lähestyä eri kantilta, koska ajamisen ilonhetket tulevat eri tilanteista kuin luomupyörällä.

Kuntoiluun sähkömaastopyöräily sopii hyvin. Sykkeet putosivat itsellä testilenkeillä vain 5% normaaliin maastopyöräilyyn nähden. En näe syytä miksei sähköpyöräily voisi olla hyvää kuntoilua siinä missä normaalikin maastopyöräily.
 
Juu tuo ei sähköllä polkemisen vastus yllätti ainakin itseni. Jotenkin vaan mietti että joku kytkin/rele irrottaa moottorin järjestelmästä jne mutta ainakin oma tuntui enemmän kuin vain painavalta pyörältä kun sillä yritti polkea ilman sähköä. Kyllä tuolla nätisti cruisailuvauhtia pitää 30kmh mutta sen jälkeen alkaa vaatia jo hiukan alamäkeä tai takatuulta jotta saa vauhdin pidettyä siellä 35kmh+. Kyllähän välitykset riittävät 49.9kmh nopeuteen omilla voimilla tasaisella polkiessa mutta ei tuota tahtia kyllä liian pitkään jaksa pitää yllä.

Ja tuo sykkeiden putoaminen nyt on taas niin ajotavasta ja ajoavun määrästä. Itsellä putosi noin 25bpm arviolta mutta tuo on juuri se taktinen ero mikä sallii nopean kulkemisen ilman että vedät hiki hatussa. Kyllähän tuolla sitten tarvittaessa saa sen sykkeen tuttuun tapaan tappiin jos haluaa enemmän kuin helposti. Isoin ero luonnollisesti on juuri nuo ylämäet joilla saa kummasti keskisykettä alas kun voi säästää voimat tasaiselle ja vetää sähkön kanssa ylös mutta tuokin on nykyään jo jäänyt itsellä vain jyrkempiin tai pidempiin mäkiin ja suurin osa muista mäistä mennään luomuna koska menee tarvittavan helposti.
 
Sähköpyörällä tosiaan voi ajaa myös matalilla sykkeillä halutessaan. Voi ikääkuin suht helposti valita haluaako ajaa matalilla vai korkeilla sykkeillä.

Itselle sähköpyörä ei tosiaan sopisi ainoaksi maastopyöräilyn harrastusvälineeksi. Ehkä toisena pyöränä voisi olla toimiva, mutta sitten tuleekin pyörille jo aika paljon yhteishintaa ja enemmän säilytysongelmia yms.
 
Sähköpyörällä tosiaan voi ajaa myös matalilla sykkeillä halutessaan. Voi ikääkuin suht helposti valita haluaako ajaa matalilla vai korkeilla sykkeillä.

Itselle sähköpyörä ei tosiaan sopisi ainoaksi maastopyöräilyn harrastusvälineeksi. Ehkä toisena pyöränä voisi olla toimiva, mutta sitten tuleekin pyörille jo aika paljon yhteishintaa ja enemmän säilytysongelmia yms.
Sepä. Ei tuollainen 29" sähkö ihan kevyt ole kantaa sisään kerrostalossa ilman hissiä, tai mahduttaa pieneen tilaan. Mutta kuten sanoit, käyttäjäriippuvainen asia. Siinä missä itsellä käytännössä hupiajoa ja työmatkojen suhaamista niin toisille se taas on tosiaan full offroad tai full on kapearenkainen munamankeli. Onhan noitakin sähköinä mutta ei vielä tietääkseni liikaa suomessa, ainakaan liian fiksuun hintaan.
 
Sepä. Ei tuollainen 29" sähkö ihan kevyt ole kantaa sisään kerrostalossa ilman hissiä, tai mahduttaa pieneen tilaan. Mutta kuten sanoit, käyttäjäriippuvainen asia. Siinä missä itsellä käytännössä hupiajoa ja työmatkojen suhaamista niin toisille se taas on tosiaan full offroad tai full on kapearenkainen munamankeli. Onhan noitakin sähköinä mutta ei vielä tietääkseni liikaa suomessa, ainakaan liian fiksuun hintaan.

Itsellä ainakin menee kannettuna ihan kätevästi kerrostalossa ilman hissiä (tosin vain toiseen kerrokseen) tuo sähköläski. Painoa tuolla taitaa olla noin 27kg. Ja samalla reissulla menee hyvin reppu, ja yksi tai kaksi ruokakassia (ohjautangossa roikkumassa). Säilytän fillaria lasitetulla partsilla kun en viitsi / uskalla jättää taloyhtiön pyörävarastoon.

Tulee siis ajettua nykyään kaikki ajot fillarilla, julkisten käyttö jäänyt kokonaan. Nykyään jos tarvitsee esim käydä verkkokaupassa (jätkäsaaressa) niin mieluummin ajan tikkurilasta sinne ja takaisin kuin menen julkisilla. Eroa matka-ajassa ei kauheasti ole, kun julkisilla pitäisi mennä ainakin kahdella, mutta mieluummin kolmella (ekana bussi, sitten juna ja lopuksi ratikka)
 
Itsellä ainakin menee kannettuna ihan kätevästi kerrostalossa ilman hissiä (tosin vain toiseen kerrokseen) tuo sähköläski. Painoa tuolla taitaa olla noin 27kg. Ja samalla reissulla menee hyvin reppu, ja yksi tai kaksi ruokakassia (ohjautangossa roikkumassa). Säilytän fillaria lasitetulla partsilla kun en viitsi / uskalla jättää taloyhtiön pyörävarastoon.

Tulee siis ajettua nykyään kaikki ajot fillarilla, julkisten käyttö jäänyt kokonaan. Nykyään jos tarvitsee esim käydä verkkokaupassa (jätkäsaaressa) niin mieluummin ajan tikkurilasta sinne ja takaisin kuin menen julkisilla. Eroa matka-ajassa ei kauheasti ole, kun julkisilla pitäisi mennä ainakin kahdella, mutta mieluummin kolmella (ekana bussi, sitten juna ja lopuksi ratikka)
Itsellä neljäs kerros ja ei se paino mutta se koko. Portaikko ei ole isoin mahdollinen niin tarkoittaisi että seiniin tai oviin kolistelisi. Todennut että lisätään lukkoja ja kellariin vaan ja vakuutus korvaa jos viedään. Ei vaan jätä akkua tai muita irto-osia alas.

Ja itselläkin tulee paljon mielummin töihin ajettua keskustaan pyörän satulassa julkisten sijaan. Suora linja menisi mutta pyörällä pääsen aikalailla samaan matka-aikaan kun julkisilla mutta ilman ryysistä, omien aikataulujen mukaan, ilman juoppoja ja muita arjen sankareita ja saan vielä treeniäkin isoimpana ongelmana ollen sateet. Omassa edellisessä oli jo ongelma että juuri parhaalla kruisailuvauhdilla heitti kaiken veden naamaan ja piti ajaa juuri mukavuusalueen ylärajoilla että lensi pään yli tai liian hiljaa niin osui rinnuksiin. Saa nähdä miten tuo isompi 29" renkainen selviää tuosta vai onko täysin sama ongelma kuin edellisessä.
 
Omassa edellisessä oli jo ongelma että juuri parhaalla kruisailuvauhdilla heitti kaiken veden naamaan ja piti ajaa juuri mukavuusalueen ylärajoilla että lensi pään yli tai liian hiljaa niin osui rinnuksiin. Saa nähdä miten tuo isompi 29" renkainen selviää tuosta vai onko täysin sama ongelma kuin edellisessä.

Kai sulla lokarit siinä pyörässä on kuitenkin ? Ja mielellään siis täyspitkät. Vaikka toki ulkonäöllisesti ne ei ehkä hienoimmat olekkaan.
 
Kai sulla lokarit siinä pyörässä on kuitenkin ? Ja mielellään siis täyspitkät. Vaikka toki ulkonäöllisesti ne ei ehkä hienoimmat olekkaan.
Lokarit löytyy mutta maastopyörä niin maastopyörään sovitettavat. Etulokari kun luonnollisesti on varsin korkealla renkaasta niin mahtuu heittämään siitä kuraa pyörän eteen ja ilmanvastus sitten kääntää sen suoraan kohti kuskia. Täyspitkät eivät tuohon oikein ole järkevät optiot. Etenkään renkaan leveys ja korkeus huomioiden, alla kuitenkin semi balloon tyyppiset renkat.
 
Lokarit löytyy mutta maastopyörä niin maastopyörään sovitettavat. Etulokari kun luonnollisesti on varsin korkealla renkaasta niin mahtuu heittämään siitä kuraa pyörän eteen ja ilmanvastus sitten kääntää sen suoraan kohti kuskia. Täyspitkät eivät tuohon oikein ole järkevät optiot. Etenkään renkaan leveys ja korkeus huomioiden, alla kuitenkin semi balloon tyyppiset renkat.

Itse laitoin tarkoituksella mahdollisimman renkaita "nuolevat" lokarit läskiini. Toki kesällä niitä ei niin tarvitsisi, mutta syksyllä ja talvella hyvä olla niin on nyt ollut jo valmiiksi. Edessä itselläkin aika lyhyt tuo lokari, saas nähdä kun sateella ajelee heitteleekö tuokin naamalle :D Selän pitäisi onneksi olla suht hyvin suojattu takarenkaan roiskeilta.

 
Itse olen ymmärtänyt sähköpyörän sopivan parhaiten ihan tavalliseen arkiajoon, jossa korvataan autoa pienemmällä kynnyksellä.

Eli työmatkat joita ei "jaksa" pyöräillä jatkuvasti jne.

En ajattele sen olevan kuntoiluväline sanan varsinaisessa merkityksessä.
Enemmän liikunnalisuuden lisäämistä ja elämän sisältöä ulkoilusta.

Voisi jopa verrata roskaruuan ja hyvän ravinnon välillä. Siis autoilu vs sähköpyöräily.
 
Itse olen ymmärtänyt sähköpyörän sopivan parhaiten ihan tavalliseen arkiajoon, jossa korvataan autoa pienemmällä kynnyksellä.

Eli työmatkat joita ei "jaksa" pyöräillä jatkuvasti jne.

En ajattele sen olevan kuntoiluväline sanan varsinaisessa merkityksessä.
Enemmän liikunnalisuuden lisäämistä ja elämän sisältöä ulkoilusta.

Voisi jopa verrata roskaruuan ja hyvän ravinnon välillä. Siis autoilu vs sähköpyöräily.
Se sopii tuohon, mutta sopii myös tarvittaessa rehtiin kuntoiluun. Jujuna on ajonopeus, sähköavun määrä yms. Siinä missä normi pyörällä jaksat vaikka sen 30min pulssi 175bmp+ niin sähköllä jaksat sen 1h30min pulssi 150bpm. Riippuen toki mitä hakee mutta väittäisin puhtaasti kunnon kannalta tuon pidemmän lenkin olevan parempi. Samoin ylämäet eivät turhauta niin motivaatio säilyy nätisti ja voi käyttää energian tasamaalla eikä ylämäessä ähkiessä.

Ja mitä täyspitkiin tulee, tuossa on tuo oma keula (tuossa toki vielä vanhoilla jarruilla :P), ei siinä liikaa ole vaihtoehtona vetää lokareita liian alas. Kai ne jotenkin toimisivat mutta eipä ole sattunut sopivia vastaan sopivaan hintaan.
IMG_20180808_095251.jpg
 
Itse laitoin tarkoituksella mahdollisimman renkaita "nuolevat" lokarit läskiini. Toki kesällä niitä ei niin tarvitsisi, mutta syksyllä ja talvella hyvä olla niin on nyt ollut jo valmiiksi. Edessä itselläkin aika lyhyt tuo lokari, saas nähdä kun sateella ajelee heitteleekö tuokin naamalle :D Selän pitäisi onneksi olla suht hyvin suojattu takarenkaan roiskeilta.

Kysymys kun olen tietämätön. Aiheuttaako tollanen tiukka lokariväli ongelmia talvella? Täyttyykö lumesta/jäästä ja renkaat jää jumiin?
 
Kysymys kun olen tietämätön. Aiheuttaako tollanen tiukka lokariväli ongelmia talvella? Täyttyykö lumesta/jäästä ja renkaat jää jumiin?
Tuskin ajaessa ihan helpolla normi oloissa mutta on siinä potentiaali moiseen jos jää ulos säilytykseen yms.
 
Se sopii tuohon, mutta sopii myös tarvittaessa rehtiin kuntoiluun. Jujuna on ajonopeus, sähköavun määrä yms. Siinä missä normi pyörällä jaksat vaikka sen 30min pulssi 175bmp+ niin sähköllä jaksat sen 1h30min pulssi 150bpm. Riippuen toki mitä hakee mutta väittäisin puhtaasti kunnon kannalta tuon pidemmän lenkin olevan parempi. Samoin ylämäet eivät turhauta niin motivaatio säilyy nätisti ja voi käyttää energian tasamaalla eikä ylämäessä ähkiessä.
Juuri näin. Tätä ei tunnu porukka tajuavan vaikka kuinka selittäisi.

Toki sähköfillareitakin on moneen lähtöön ja laittomaksi tuunatut pelit varsinkin ovat sellaisia, joilla ei sitten välttämättä enää paljon kuntoilua irtoa, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin näissä lakkaa avustus hyvinkin aikaisessa vaiheessa ja lisäksi avustuksen määrää voi säädellä. Omalla kohdalla avustus on käytössä käytännössä vain ylämäissä, jonka ansiosta eteneminen on mielekästä ja sykkeen saa pidettyä kohtuullisen tasaisena. Ja kun avustuksen määrää voi säätää tangon painikkeista, niin jokainen voi ajaa haluamallaan vastuksella.

Ja mitä täyspitkiin tulee, tuossa on tuo oma keula (tuossa toki vielä vanhoilla jarruilla :p), ei siinä liikaa ole vaihtoehtona vetää lokareita liian alas. Kai ne jotenkin toimisivat mutta eipä ole sattunut sopivia vastaan sopivaan hintaan.
IMG_20180808_095251.jpg
Minulla on tuollaiset samanlaiset pikakiinnikkeiset SKS:t ja kyllähän noilla saa tosiaan rinnuksen/naaman märäksi jos märässä maastossa/asfaltilla sopivaa vauhtia ajaa. Toisaalta kostealla kelillä sataa yleensä muutenkin vettä, niin en ole kokenut tuota suureksi ongelmaksi.
 
Juuri näin. Tätä ei tunnu porukka tajuavan vaikka kuinka selittäisi.

Toki sähköfillareitakin on moneen lähtöön ja laittomaksi tuunatut pelit varsinkin ovat sellaisia, joilla ei sitten välttämättä enää paljon kuntoilua irtoa, mutta lähtökohtaisesti kuitenkin näissä lakkaa avustus hyvinkin aikaisessa vaiheessa ja lisäksi avustuksen määrää voi säädellä. Omalla kohdalla avustus on käytössä käytännössä vain ylämäissä, jonka ansiosta eteneminen on mielekästä ja sykkeen saa pidettyä kohtuullisen tasaisena. Ja kun avustuksen määrää voi säätää tangon painikkeista, niin jokainen voi ajaa haluamallaan vastuksella.


Minulla on tuollaiset samanlaiset pikakiinnikkeiset SKS:t ja kyllähän noilla saa tosiaan rinnuksen/naaman märäksi jos märässä maastossa/asfaltilla sopivaa vauhtia ajaa. Toisaalta kostealla kelillä sataa yleensä muutenkin vettä, niin en ole kokenut tuota suureksi ongelmaksi.
Ei rinnukset mitään, mutta kun kurat lentää naamaan niin vituttaa.
 
No nyt minua taidettiin ymmärtää väärin..

Tarkoitan, että pyörähän on yleisimmillään kulkuväline. Sähköllä tai ilman.

(Se, että sitä käytetään myös kuntoiluun ei sulje yleisintä käyttötarkoitusta pois)

Yritin sanoa, että ymmärrän sähkön pienentävän kynnystä siirtymistä polkupyörään.

Se, että käy kaupassa pyörällä tai kävellen, ei pitäisi olla kuntoilua vaan ihan vain liikkumista paikasta toiseen.

Monet käyttävät rappusia hissin sijaan.
Nykyään vain sekin mielletään helposti kuntoiluksi vaikka pitäisi ajatella sen olevan ihan tavallista liikkumista.
 
No nyt minua taidettiin ymmärtää väärin..

Tarkoitan, että pyörähän on yleisimmillään kulkuväline. Sähköllä tai ilman.

(Se, että sitä käytetään myös kuntoiluun ei sulje yleisintä käyttötarkoitusta pois)

Yritin sanoa, että ymmärrän sähkön pienentävän kynnystä siirtymistä polkupyörään.

Se, että käy kaupassa pyörällä tai kävellen, ei pitäisi olla kuntoilua vaan ihan vain liikkumista paikasta toiseen.

Monet käyttävät rappusia hissin sijaan.
Nykyään vain sekin mielletään helposti kuntoiluksi vaikka pitäisi ajatella sen olevan ihan tavallista liikkumista.

Jep samaa mieltä, mutta siksi kun menen tuohon lähi prismaan (n 2km) niin kierrän usein helsingin kautta, jolloin matkaa tuleekin n 50km lisää :P Luomupyörällä en olisi tehnyt tuota ikinä. Ajanut lyhintä tietä kaupalle ja siinä se. Sähköpyörällä pyöräily on niin mukavaa, että tulee automaattisesti valittua usein pidempiä reittejä, ja jos niitä ei automaattisesti ole, niin sitten kierretään vaikka naapuri pitäjän kautta :)
 
Miten pitkälle/kovaa tuollaisella pääsee jos tarkoitus on perillä olla ~samassa kunnossa hikoilun puolesta kuin olisi ajanut perille autolla? Onko niin että täysavustuksella sitä 25km/h:ta kulkien (ja siihen kiihdyttäen pysähdyksistä) ei tarvitse itse tehdä käytännössä juuri mitään jos ei halua, eli hiettömän matkan pituus rajoittuu vain akun kestoon ollen jotain reilut 20-30km? Entä voiko noita akkupaketteja ladata jostain usb-liittimestä eli onko siellä jotain laturia sisällä vai pitääkö "kohteessa" olla laturi mukana jos mielii akkua täyttää, minkä kokoinen tuo laturi on, perus läppärinlaturin kokoinen?
 
Miten pitkälle/kovaa tuollaisella pääsee jos tarkoitus on perillä olla ~samassa kunnossa hikoilun puolesta kuin olisi ajanut perille autolla? Onko niin että täysavustuksella sitä 25km/h:ta kulkien (ja siihen kiihdyttäen pysähdyksistä) ei tarvitse itse tehdä käytännössä juuri mitään jos ei halua, eli hiettömän matkan pituus rajoittuu vain akun kestoon ollen jotain reilut 20-30km? Entä voiko noita akkupaketteja ladata jostain usb-liittimestä eli onko siellä jotain laturia sisällä vai pitääkö "kohteessa" olla laturi mukana jos mielii akkua täyttää, minkä kokoinen tuo laturi on, perus läppärinlaturin kokoinen?
Eipä usb laturilla juuri moista ladattaisi. Saisi varsin pitkään laturissa olla. Eli laturi mukaan ja sillä sitten. Ja tuo sähköavun teho ja toiminta riippuu pyörästä. On käytännössä vastuksettomia poljettavia 25kmh, on sellaisia joilla pääsee 25kmh sopivalla vaivalla ja on sellaisia joissa on kaasukahva. Lisäksi tuohon vielä tosiaan tuo esim Boschin keskimoottorin Eco, Normal Sport ja Turbo tehot jotka vaikuttavat nopeudesta riippuen paljon tai vähän akkusäteeseen. Itse saatan päästä huomattavasti ylikin akun luvatun kapasiteetin koska normi kruising vauhti on yli sen 25kmh.
 
Miten pitkälle/kovaa tuollaisella pääsee jos tarkoitus on perillä olla ~samassa kunnossa hikoilun puolesta kuin olisi ajanut perille autolla? Onko niin että täysavustuksella sitä 25km/h:ta kulkien (ja siihen kiihdyttäen pysähdyksistä) ei tarvitse itse tehdä käytännössä juuri mitään jos ei halua, eli hiettömän matkan pituus rajoittuu vain akun kestoon ollen jotain reilut 20-30km? Entä voiko noita akkupaketteja ladata jostain usb-liittimestä eli onko siellä jotain laturia sisällä vai pitääkö "kohteessa" olla laturi mukana jos mielii akkua täyttää, minkä kokoinen tuo laturi on, perus läppärinlaturin kokoinen?
Käytännössä juuri noin, että täydellä avustuksella pääsee hikoilematta akun kantaman verran. Omalla yamahalla pääsee 500 wh akulla toiseksi ylimmällä avustustasolla noin 105 km ja maksimilla ehkä 60 km. Tuo toiseksi ylin taso riittää kyllä melko mukavasti ja itse käytän sitä useimmiten.

Akun lataukseen tarvitsee oman laturin ja se painaa jonkin verran enemmmän kuin läppärin laturi.
 
Omalla fillarilla käytän lähinnä avustustasoa 2, jolla pääsee mukavasti sitä n25km/h juurikaan rasittumatta. Tällä avustustasolla ja itse mukana polkien akun kantama n 70-80km (riippuen toki myös maastosta) 3 tasolla menee itse mukana polkien noin 32km/h, 4 tasolla jo n 40km/h (ja tässä on melkeinpä sama polkeeko mukana kun välitykset loppuu kesken ja isoimmallakin vaihteella kadenssi on jo aika suuri omaan makuun). Pitäisi vaihtaa eteen isompi ratas, nyt siellä 38t, ja takana isoimma vaihteella on 9t) 5 tasolla menee sitten yli 40km/h ja tuo avustustaso lähinnä peukkukaasulla käytettävissä, polkeminen mukana aika epämiellyttävää liian kovan kadenssin vuoksi. Tuota tulee aika harvoin käytettyä. Lähinnä jos haluaa nopeasti ohi jostakin :D
 
Tässä nyt kannattaa huomioida, että Niksu puhuu mopoon rinnastettavasta sähköpyörästä, joka pitää rekisteröidä ja jolle pitää hankkia liikennevakuutus. Ei normaalista sähköpolkupyörästä.
 
Missäs vaiheessa tuo varustelu muuttuu kännissä ajaen rattijuopumukseksi? Ilmeisesti varmasti jos avustaa yli 25? Entäs peukkukaasu jos ei kulje kuin 25 (vakuutus pitäisi olla jos polkimet, mutta ei jos ”pääasiassa maastokäyttöön ilman polkimia eli ilman vakuutustakaan ei tulle rattia ainoastaan sanktiot vakuutuksen puuttumisesta)?

Ja voihan nuo tulla vastaan ja yllättää rahallisesti vähemmän kivasti ihan peruskolarissakin...
 
Hyvä kysymys. Ei kylläkään ole kännissä tullut ajeltua, ei edes fillarilla. Ja mitenköhän nuo menee, kun itsellä tuo on aina käynnistäessä vakiotehoinen ja ns laillinen. Eli siis rajoitettu 25km/h, 250w tehoinen motti, peukkukaasu ei toimi muuten kuin 6km/h talutusavustimena jne, eli täyttää kaikki kohdat ollakseen laillinen sähköavusteinen polkupyörä.

Jos haluaa mennä kovempaa pitää "lukitus" / offroad profiili avata puhelimella (bt yhteydellä), jolloin nopeusrajoitus poistuu, sekä peukkukaasu alkaa toimimaan. Sekä moottorista voi ottaa tehoa sen 1500w - 1700w. Mutta tosiaan käynnistäessä on aina laillinen.
 
No tuohan on ainakin siitä hyvä että jälkikäteen (sammutuksen) jälkeen näyttää aina lailliselta eli viranomaisen pitäisi jotenkin vähintää osoittaa ettei se sitä ollut hetkeä aiemmin. No toki video jampasta menemässä 40km/h ilman polkemista on aika aukoton... Mutta jos menee avustimella itse polkien 35 niin näyttöä ei oikein ole.

Arvaisin lain mukaan ko.
vempeleen olevan moottoriajoneuvo (mopo), ihan vain tuon mahdollisuuden takia, riippumatta oliko ”offroad”-mode käytössä tekohetkellä vai eikö ollut ellei tuo esto ole megalomaanisen monimutkainen ohittaa (jota etenkään mikään bluetooth ei ole)..

Itse liikun ainakin kännispäiten fillarilla sen verran paljon että tuo rattis on pakko huomioida - vaikkakin toki ainakin vielä suht teoreettinen riski jäädä kiinni (mutta tullee muuttumaan kun nuo laittomat vempeleet tarpeeksi lisääntyvät), koska rangaistus aiheesta on täysin järjetön suhteessa tekoon (sama kuin leikkaisit päältä ajettavalla ruohoa omassa pihassa), tuossahan lähtee auton ajokortti ja kaikki..
 
Viimeksi muokattu:
Arvaisin lain mukaan ko.
vempeleen olevan moottoriajoneuvo (mopo), ihan vain tuon mahdollisuuden takia, riippumatta oliko ”offroad”-mode käytössä tekohetkellä vai eikö ollut ellei tuo esto ole megalomaanisen monimutkainen ohittaa (jota etenkään mikään bluetooth ei ole)..

Mikähän on tuon määritelmä :D Jos puhelin ei ole mukana, niin ohitus on täysin mahdoton. Tai jos softa on poistettu puhelimesta ei ohitus onnistu mitenkään. Tai akku loppunut :D

Ja tosiaan ilman tuota ohitusta moottori on todellakin 250wattinen, eli aivan vakio millä moottori on myyty kaupasta ulos. Moottorin kyljessä on vielä painettu 250w merkinnät jne. Käytännössä ulospäin ei tiedä, että tuosta edes saa enemmän tehoa / nopeutta ulos. Vaatii tosiaan puhelimen parittamisen, sekä siihen softan ja sieltä lukituksen avaamisen.

Lisäksi monista sähköavusteisista fillareista (esim verkkokaupan GZR mallisista, sekä bilteman myymistä) voi tuota 25km/h rajaa muuttaa ihan valikoista (toki ei ns perusvalikoista), jonne pääsee parilla napinpainalluksella. Ja bilteman fillareissa usb liitäntä moottoriohjaimessa. Nämäkin siis helppo säätää kulkemaan kovempaa. Jos tuollainen "monimutkaisuuden" / helppouden määritelmä on olemassa, niin silloinhan nämäkin fillarit on laittomia heti kaupasta ostettaessa :D

Sekä tietenkin melkeinpä kaikkiin boschin jne keskiömoottorillisista saa nopeusrajoituksen ohitettua kytkemällä "virityslastun" parilla johdolla, tämä menee helppoudessa / monimutkaisuudessa samaan kastiin kuin usb:n kytkeminen koneeseen ja asetuksien muuttamisen. Tai sitten sillä bluetoothilla.

Eli melkeinpä kaikista saa tuon ohitettua helposti, onko kaikki siis kaupasta ostettaessa heti laittomia (tai siis mopoja), kun niissä se mahdollisuus on myös :p
 
Viimeksi muokattu:
Tuo on oikeasti hyvä kysymys, melkein pitäisi trafilta kysyä tuo rattis-skenaario päämotivaationa kyssäriin vakuutusten ollessa toissijainen murhe.

Tuo epäselvyys on ainakin itselläni ollut yksi tekijä lykkäämään mietintää ja toisena suht lyhyet 3km matkat mutta hanurista nuokin talvella on 15cm hangessa lihasvoimin... Toki omaan käyttöön melkein kätevin olisi sähköskootti joka menee sen 25, näitä istuttavia ei vaan juuri ole koska se ”maastokäyttö”-vaatimus että vempeleessä on penkki ja viritettävissä toki nämäkin ovat vastaavasti kuin nuo muutkin.
 
Mikäs pyörä Niksulla on? Olen itse etsinyt sähköpyörää, joka menee ilman omaa polkemista (tai näön vuoksi polkemisella) yli 30km/h. Työmatka on vaihteleva 7 tai 15km suuntaansa. Ideana olisi siis päästä töihin ilman hikeä/polkemista ja polkea pääosin itse sitten kotiin. Lisäksi tietty irroitettava akku ja sellainen laturi, joka ei koko mökkiä sytytä palamaan, olisi kiva.

Voisi toimia tuollainen verkkokauppan GZR tai bilteman vehjekkin tähän tarkoitukseen?
Mites talviajo näillä (pois lukien kovimmat pakkaskelit) eli noin -5/-10 astetta. Onkohan Hybrid talvirenkailla vielä ok peli?
 
Tuollainenhan on Suomen tieliikennelain mukaisesti kilvellinen mopo ja vaatii vakuutuksen.

Verkkiksen GZR pyörät käyttää Bafangin moottoreita, joita saa usb-portin kautta tietokoneen avulla konffattua täysin vapaasti. Rajoittimet pois ja voi nostaa käytettävissä olevaa tehoreserviä kun 250W rajoituksen poistaa.
 
Tuollainenhan on Suomen tieliikennelain mukaisesti kilvellinen mopo ja vaatii vakuutuksen.

Verkkiksen GZR pyörät käyttää Bafangin moottoreita, joita saa usb-portin kautta tietokoneen avulla konffattua täysin vapaasti. Rajoittimet pois ja voi nostaa käytettävissä olevaa tehoreserviä kun 250W rajoituksen poistaa.

Jep.mopoksi varmaankin luokitellaan kun rajoitus ohitettu, mutta pyörän uudelleen käynnistyksen jälkeen on taas sähköavustettu polkupyörä siihen asti jos /kun rajoitus ohitetaan.
 
Niksun kommenttiin viitaten; käytössäni on Helkaman Jopo Elektro ja siinä Panasonic Motor 26V -keskimoottori. Mitenkäs tuast sais rajoituksen ohitettua, kun 25km/h tulee vastaan tosi nopeaan?

Edit. tarkistin moottorin merkin.
 
Viimeksi muokattu:
Tuollainenhan on Suomen tieliikennelain mukaisesti kilvellinen mopo ja vaatii vakuutuksen.

Verkkiksen GZR pyörät käyttää Bafangin moottoreita, joita saa usb-portin kautta tietokoneen avulla konffattua täysin vapaasti. Rajoittimet pois ja voi nostaa käytettävissä olevaa tehoreserviä kun 250W rajoituksen poistaa.
Se on tiedossa, että mopoksi luokitellaan, mutta kuten Niksukin totesi uudelleenkäynnistyksen jälkeen laittomuus poistuu. Lisäksi itsellä olisi tulossa ajoa näillä näkymin myös maassa missä ko. rajoitusta ei ole.

Osaatko sanoa näistä verkkiksen laitteista, että miten ne kulkee ilman rajoittimia?
 
Osaatko sanoa näistä verkkiksen laitteista, että miten ne kulkee ilman rajoittimia?

Muistin muuten väärin. Moottoriohjausta saa kyllä erillisellä usb-kaapelilla muokattua, mutta itse speed limitin saa poistettua ihan laittamalla control unit maintenance modeen ainakin osassa moottorimalleja. Työkaverilla greencyclen Bafang-kitin rajoitus oli ihan nappeja painamalla poistettava.

Pikaisen vilkuilun jälkeen yhdessä GZR mallissa on G330, mistä saa redditin kokemusten mukaan BBS-moottorisarjan usb-konffiskaapelilla muutettua tuon speed limitin.

Joissain Bafagin EU-malleissa rajoitin on muuttunut 32km/h pelkästään sillä että on asentanut USA-mallin käsikaasun.


Huomautan lopuksi että omaa kokemusta ei ole näistä vehkeistä, mutta ne on todella yleisiä joten googlaamalla varmasti löytää tarkempaa tietoa moottorimalleittain.
 
Käytännössä juuri noin, että täydellä avustuksella pääsee hikoilematta akun kantaman verran. Omalla yamahalla pääsee 500 wh akulla toiseksi ylimmällä avustustasolla noin 105 km ja maksimilla ehkä 60 km. Tuo toiseksi ylin taso riittää kyllä melko mukavasti ja itse käytän sitä useimmiten.

Akun lataukseen tarvitsee oman laturin ja se painaa jonkin verran enemmmän kuin läppärin laturi.
Hikoilematta tuskin pääsee ihan noin pitkälle muualla kuin tasaisella ja muutenkin optimiolosuhteissa. Täysin ilman omaa työtä ei onnistu ainakaan.

Mikähän on tuon määritelmä :D Jos puhelin ei ole mukana, niin ohitus on täysin mahdoton. Tai jos softa on poistettu puhelimesta ei ohitus onnistu mitenkään. Tai akku loppunut :D

Ja tosiaan ilman tuota ohitusta moottori on todellakin 250wattinen, eli aivan vakio millä moottori on myyty kaupasta ulos. Moottorin kyljessä on vielä painettu 250w merkinnät jne. Käytännössä ulospäin ei tiedä, että tuosta edes saa enemmän tehoa / nopeutta ulos. Vaatii tosiaan puhelimen parittamisen, sekä siihen softan ja sieltä lukituksen avaamisen.
Oli tilanne ulospäin paikoillaan ollessa ja käynnistysvaiheessa nyt sitten millainen tahansa, niin tuo sinun fillarisi on tuollaisenaan tieliikennettä ajatellen laiton, eikä sellaisia soisi täällä pyöräteillä näkevänsä. Lainsäädäntö ja valvonta on tässä kuitenkin jälkijunassa, joten aika näyttää miten näitä aletaan valvomaan ja millaisilla sanktioilla.

Ei ole hyväksi pyöräilylle, eikä varsinkaan tässä murrosvaiheessa sähköavusteisten käytön laajenemiselle jos seassa vedellään tuollaisilla mopoillekin kampoihin pistävillä monstereilla. Ymmärrän kuitenkin, että näille voi olla käyttöä mm. maastossa ja siten olisi hienoa jos siirtymät voisi ajaa laillisilla asetuksilla jne.

Ei ole helppoa sovittaa maalaisjärkeä ja viranomaisten haluja/tarpeita tässä(kään) asiassa.

Lisäksi monista sähköavusteisista fillareista (esim verkkokaupan GZR mallisista, sekä bilteman myymistä) voi tuota 25km/h rajaa muuttaa ihan valikoista (toki ei ns perusvalikoista), jonne pääsee parilla napinpainalluksella. Ja bilteman fillareissa usb liitäntä moottoriohjaimessa. Nämäkin siis helppo säätää kulkemaan kovempaa. Jos tuollainen "monimutkaisuuden" / helppouden määritelmä on olemassa, niin silloinhan nämäkin fillarit on laittomia heti kaupasta ostettaessa :D

Sekä tietenkin melkeinpä kaikkiin boschin jne keskiömoottorillisista saa nopeusrajoituksen ohitettua kytkemällä "virityslastun" parilla johdolla, tämä menee helppoudessa / monimutkaisuudessa samaan kastiin kuin usb:n kytkeminen koneeseen ja asetuksien muuttamisen. Tai sitten sillä bluetoothilla.
Helppo ja helppo, kun ei niissä se 250W tehoinen moottori jaksa kuitenkaan mitään kummoisia vauhteja antaa vaikka kuinka olisi rajoitukset kierretty. Ei niistä moottoreista ohjelmallisesti kuitenkaan saa tehoa yhtään enempää, eli vain avustuksen nopeusrajoitus on kierrettävissä. Moottorihan niissä on pääsääntöisesti kuitenkin 250W ja sillä siisti. Ihan turhaa hommaa jostakin Bilteman Yosemiteista (joissa Bafangin 250W moottori) poistaa nopeusrajoituksia, kun ei niissä riitä potku muutenkaan. Boschin (ja Yamahan) 250W vehkeissä on vähän enemmän jerkkua, mutta ei niilläkään kuuhun mennä pelkkien nopeusrajoitusten poistolla.

Toki nykyään on mahdollista että fillarissa on laillisesti jopa 1000W moottori, mutta avustus ei siltikään saa toimia yli 25km/h nopeudessa ja lisäksi nämä edellyttävät liikennevakuutusta.

Päihtyneenä ajamisesta tällainen:

Trafi.fi - Uutinen - Sähköiset liikkumisvälineet liikenteeseen vuoden alusta
”Päihteiden vaikutuksen alaisena ajo on kielletty polkupyöräsäännöstön mukaisesti. Käyttäjän on hyvä huomata, että maamme keliolosuhteet aiheuttavat haasteita laitteiden käyttämiseen”, toteaa poliisiylitarkastaja Samppa Holopainen Poliisihallituksesta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 648
Viestejä
4 494 677
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom