Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tottakai, mutta tuohon täytyy sitten omia ajotottumuksiaankin muuttaa. Eihän siinä, että suorituksen keskisyke jotenkin maagisesti nousee kun laittaa sähkömoottoria alle ole mitään järkeä. Rasittavuus laskee jos ei polje sitten vastapalloon kovempaa tai kauemmin. Jos näin tekee, niin sittenhän se on positiivinen asia.
Sähköavustus tekee ainakin omien kokemusten mukaan pyöräilystä monin paikoin nautinnollisempaa ja sitä jaksaa/viitsii siten harrastaa useammin ja kauemmin työmatkahyötyjen lisäksi. Keskisyke pysyy halutulla optimialueella myös ylämäissä riippuen minkä verran avustusta pitää päällä jne. Maksimisykkeitä en välttämättä useinkaan metsästä, mutta sekin onnistuu, kun avustusteho on säädettävissä ja edelleenkään moottori ei tee yhtään mitään yli 25km/h nopeudessa (olettaen ettei sitten ajele jollakin viritetyllä pelillä).

Kyllä ne spandexit tietää, että siellä moottorilla tullaan.
Tuntuu spandexeilla tosiaan ottavan kovasti luonnon päälle, jos joku harrastaa heidän mielestään väärin. Pelkästään se että fillarissa on moottori+akku aiheuttaa monesti kaikenlaista outoa mylvintää jos ajaa näiden ohi (siis ihan ilman mitään avustustakin).

Seuraavaksi voikin mainostaa, että on se kunto kova ja rullaa niin pirun hyvin, kun en sähköä käytä juuri ollenkaan koska keskari on yli 25km/h :facepalm:
Näinkin mulle on ihan tosissaan selitetty :rofl:
Jaa-a, näinköhän sitä on kukaan oikeasti tuolla tavalla koskaan perustellut, ainakaan tietäen yhtään mistä puhuu?

Se että avustus ei tee mitään yli 25km/h nopeudessa (joka ylittyy ainakin omalla kohdalla käytännössä aina tasaisella ja tietenkin alamäissä), ei ole sama asia kuin yli 25km/h keskinopeus.
 
No kyllä itsellä keskinopeus on monesti sen 25kmh+, mutta se hupi ja helppous tulee faktasta että asun mäkisellä alueella ja joka suuntaan on mäkiä ja sähkö on todella helppo tapa pitää keskinopeus ylhäällä.
 
No kyllä itsellä keskinopeus on monesti sen 25kmh+, mutta se hupi ja helppous tulee faktasta että asun mäkisellä alueella ja joka suuntaan on mäkiä ja sähkö on todella helppo tapa pitää keskinopeus ylhäällä.
Niin, keskinopeus voi olla vaikka mitä, mutta ei siitä voi kuitenkaan päätellä että kuinka paljon moottori on (tai ei ole) avustanut.
 
Ostin sähköläskin toukokuun alussa ja sen jälkeen on tullut mittariin yli 1800km, jotka kaikki olisivat jääneet toteutumatta ja olisin kulkenut pakolliset menot autolla ilman sähköpyörää. Nyt kun pyöräily on taas mukavaa (kiitos sähköisyyden + läskipyörän ) niin tulee ajettua ihan huvikseenkin lenkkejä.
 
Ostin sähköläskin toukokuun alussa ja sen jälkeen on tullut mittariin yli 1800km, jotka kaikki olisivat jääneet toteutumatta ja olisin kulkenut pakolliset menot autolla ilman sähköpyörää. Nyt kun pyöräily on taas mukavaa (kiitos sähköisyyden + läskipyörän ) niin tulee ajettua ihan huvikseenkin lenkkejä.
Ihan mielenkiinnosta, miten lukitset pyörän? Ei olisi hirveästi haluja jättää pyörää duunipäiväksi varkaiden armoille joten itsellä sähköavustettu pyörä lähinnä huviajeluun.
 
Jaa-a, näinköhän sitä on kukaan oikeasti tuolla tavalla koskaan perustellut, ainakaan tietäen yhtään mistä puhuu?

Se että avustus ei tee mitään yli 25km/h nopeudessa (joka ylittyy ainakin omalla kohdalla käytännössä aina tasaisella ja tietenkin alamäissä), ei ole sama asia kuin yli 25km/h keskinopeus.

Veikkaan, ettei tiennyt mistä puhuu täpinöissään sykkelistä. Asiaan liittyi vielä rengaskokokin. Ihmisillä kun tuntuu olevan harhaluulo, että 29" maasturi rullaa asfaltilla paremmin kuin 26".
 
Veikkaan, ettei tiennyt mistä puhuu täpinöissään sykkelistä. Asiaan liittyi vielä rengaskokokin. Ihmisillä kun tuntuu olevan harhaluulo, että 29" maasturi rullaa asfaltilla paremmin kuin 26".
No kokemusta on molemmista ja voi vakuuttaa että molemmat hyvillä renkailla/saman tyyppisillä renkailla niin 29" rullaa paremmin.
 
Veikkaan, ettei tiennyt mistä puhuu täpinöissään sykkelistä. Asiaan liittyi vielä rengaskokokin. Ihmisillä kun tuntuu olevan harhaluulo, että 29" maasturi rullaa asfaltilla paremmin kuin 26".
En tiedä miten teidän keskustelu on edennyt, mutta pitäähän tuo siinä mielessä ainakin paikkaansa, että jos matkalla on kynnyksiä tai soraa tms, niin isompi rengas (mahdollisesti myös läskimmällä kumilla) on mukavampi ja menee esteiden yli vaivattomammin, vaikka nyt varsinaisessa rullaavuudessa eroja ei merkittävästi olisikaan suuntaan tai toiseen.
 
Suhteellista. Rullaavuus kun on suhteellista pinta-alaan millä rengas koskettaa asfalttiin. 29:n rengas on painavampi tarviten enemmän energiaa, mutta toisaalta "tuntuu" rullaavan helpommin alamäkeen. Pitäisi nähdä 26 ja 29 tuuman identtisten renkainen profiili, niin pystyisi sanomaan kumpi on todellisuudessa rullaavampi.
 
Suhteellista. Rullaavuus kun on suhteellista pinta-alaan millä rengas koskettaa asfalttiin. 29:n rengas on painavampi tarviten enemmän energiaa, mutta toisaalta "tuntuu" rullaavan helpommin alamäkeen. Pitäisi nähdä 26 ja 29 tuuman identtisten renkainen profiili, niin pystyisi sanomaan kumpi on todellisuudessa rullaavampi.
Ei se ole ihan niin yksinkertaista. Renkaissa on kaikenlaisia ominaisuuksia, jotka yhdessä vaikuttavat mm. juuri rullaavuuteen. 26" ja 29" (tai siis 28") kumeissa kokoero on käytännössä merkityksetön rullaavuuden suhteen, eli ne 29" hyödyt tulevat muualta.

Täältä tarkemmin rullaavudesta ja siihen vaikuttavista tekijöistä --> Where the rubber meets the road: What makes cycling tires fast? | VeloNews.com

Btw. Tämä kuuluisi pikemminkin sinne varsinaiseen pyöräily-ketjuun.
 
Vähän riippuu. Sähköavustus esim mahdollistaa itsellä pitävämmän kumin käytön koska rullaavuudella ei ole niin väliä vaan jos voima loppuu niin sähkö auttaa vs normi fillari jossa välillä tuli vaihdettua renkaita hyvä ettei kelin mukaan jotta sai parhaan kumin käyttöön.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten lukitset pyörän? Ei olisi hirveästi haluja jättää pyörää duunipäiväksi varkaiden armoille joten itsellä sähköavustettu pyörä lähinnä huviajeluun.

Pyörän lukitsen rungosta käyttäen Abus Granit X Plus 540 u lukkoa. Lisäksi käytössä erillinen 2m vaijeri repussa jolla lukitsen eturenkaan ja vaijerin päät tuohon u - lukkoon. Toki myös eturenkaasta ja satulasta on poistettu pikalukot ja tilalle mutterit jotka saa auki vain siihen tarkoitetulla avaimella. (mutterit normi kuusiokolot, mutta niiden sisällä insertit, jotka lähtee vain oikealla avaimella), joten eturengasta, satulaa tai stemmiä / keulaa ei kukaan viedä helposti.

Ja akun otan tietenkin irti aina jos jätän pidemmäksi aikaa pyörän lukkoon. Perus kaupan käynnin ajaksi en ota akkua irti, mutta lukitsen pyörän "elektronisesti" eli puhelimesta bt:n yli lukitus päälle, jolloin avustustasot lukittuu nollaan, peukkukaasu ei toimi, eikä "modea" voi vaihtaa jne. Joten käytännössä moottoria ei saa päälle ennenkuin avaan lukituksen puhelimella.

Lukkona siis tuo ABUS Granit X-Plus 540 • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
vaijerina tuon tyylinen, mutta 2m pitkä ABUS Cobra 12/180 vaijeri • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike


Satulassa, stemmissä ja eturenkaassa tuollaiset Ready Made Sets
 
Viimeksi muokattu:
Pyörän lukitsen rungosta käyttäen Abus Granit X Plus 540 u lukkoa. Lisäksi käytössä erillinen 2m vaijeri repussa jolla lukitsen eturenkaan ja vaijerin päät tuohon u - lukkoon. Toki myös eturenkaasta ja satulasta on poistettu pikalukot ja tilalle mutterit jotka saa auki vain siihen tarkoitetulla avaimella. (mutterit normi kuusiokolot, mutta niiden sisällä insertit, jotka lähtee vain oikealla avaimella), joten eturengasta, satulaa tai stemmiä / keulaa ei kukaan viedä helposti.

Ja akun otan tietenkin irti aina jos jätän pidemmäksi aikaa pyörän lukkoon. Perus kaupan käynnin ajaksi en ota akkua irti, mutta lukitsen pyörän "elektronisesti" eli puhelimesta bt:n yli lukitus päälle, jolloin avustustasot lukittuu nollaan, peukkukaasu ei toimi, eikä "modea" voi vaihtaa jne. Joten käytännössä moottoria ei saa päälle ennenkuin avaan lukituksen puhelimella.

Lukkona siis tuo ABUS Granit X-Plus 540 • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
vaijerina tuon tyylinen, mutta 2m pitkä ABUS Cobra 12/180 vaijeri • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike

Satulassa, stemmissä ja eturenkaassa tuollaiset Ready Made Sets
Vähän overkilliltä vaikuttaa, mutta se tietenkin riippuu myös siitä missä fillaria joutuu säilyttämään.
 
Vähän overkilliltä vaikuttaa, mutta se tietenkin riippuu myös siitä missä fillaria joutuu säilyttämään.
Sitä se on kun suomessa ei pyörävarkaat saa mitään rangaistusta. Pakko siis käyttää järeitä lukkoja + pikalinkut pois jne. Lähtee muuten aivan liian nopeasti. Ja jokainen on varmasti nähnyt lukittuja eturenkaita pyörätelineissä, ja loppu pyörästä lähtenyt helposti varkaan matkaan. Ja vaikka olisi vain kuusiokoloavaimella tms, niin eiköhän melkein jokaisella pyörävarkaalla semmoinen ole taskussa, joten ilman jotain erikoisempaa saattaa eturengas tai satula / satulaputki lähteä varkaan matkaan helposti.

Ja tuo "sähköisesti lukitseminen" auttaa siihen, että jos joku saa päähänsä laittaa virrat pyörään kun se on kaupan edessä lukossa, ja painaa vaikka peukkukaasua (jos sellainen on) tai sitten talutusavustusta. Ei varmaan tee hyvää moottorille jos pyörä yrittää liikkua eteenpäin samalla kun on lukittu rungostaan telineeseen tms.

Toki jos pyörässä / akussa on fiksusti esim avaimella varustettu "virtalukko" niin ongelmaa ei ole, itselläni ei tälläistä kuitenkaan ole, vaan akun lukko on vain akun lukitsemiseen / irrottamiseen telakastaan.

Toki tuo voi olla kaukaa haettu skenaario, mutta kuitenkin mahdollinen. Ja ehkä enemmän jonkun uteliaan lapsen toteuttamana.
 
Viimeksi muokattu:
... Lähtee muuten aivan liian nopeasti. Ja jokainen on varmasti nähnyt lukittuja eturenkaita pyörätelineissä, ja loppu pyörästä lähtenyt helposti varkaan matkaan. ...
Itsellä on pinnoitettu ketju jonka pujotan aina niin että saan sekä eturenkaan että pyörän rungon lukittua siihen telineeseen
(nykyään paska tilanne kun tuo täytyy tehdä oman taloyhtiön lukistussa pyöravastossakin kun siletäkin on lähtenyt pyörin varkaiden käsiin).

Tietenkin tuon ketjun saa poikki mutta kun siinä telineessä on helpomminkin varastettavissa olevia pyöriä toivon että varas on laiska ja ottaa sen helpomman kohteen.
 
Itsellä on pinnoitettu ketju jonka pujotan aina niin että saan sekä eturenkaan että pyörän rungon lukittua siihen telineeseen
(nykyään paska tilanne kun tuo täytyy tehdä oman taloyhtiön lukistussa pyöravastossakin kun siletäkin on lähtenyt pyörin varkaiden käsiin).

Tietenkin tuon ketjun saa poikki mutta kun siinä telineessä on helpomminkin varastettavissa olevia pyöriä toivon että varas on laiska ja ottaa sen helpomman kohteen.

Itse kannan sähköläskini kiltisti rappuset ylös ja vien parvekkeelle. Kyllähän tuollainen 27 kiloinen läskipyörä helposti menee, toki kun siinä on se pari ruokakassia niin painoa tulee mukavasti.

Ja siihenhän nuo lukot taitaakin perustua, että oma pyörä olisi paremmin lukittu ja vaikeammin avattavissa kuin se naapurin :D
 
Pyörän lukitsen rungosta käyttäen Abus Granit X Plus 540 u lukkoa. Lisäksi käytössä erillinen 2m vaijeri repussa jolla lukitsen eturenkaan ja vaijerin päät tuohon u - lukkoon. Toki myös eturenkaasta ja satulasta on poistettu pikalukot ja tilalle mutterit jotka saa auki vain siihen tarkoitetulla avaimella. (mutterit normi kuusiokolot, mutta niiden sisällä insertit, jotka lähtee vain oikealla avaimella), joten eturengasta, satulaa tai stemmiä / keulaa ei kukaan viedä helposti.

Ja akun otan tietenkin irti aina jos jätän pidemmäksi aikaa pyörän lukkoon. Perus kaupan käynnin ajaksi en ota akkua irti, mutta lukitsen pyörän "elektronisesti" eli puhelimesta bt:n yli lukitus päälle, jolloin avustustasot lukittuu nollaan, peukkukaasu ei toimi, eikä "modea" voi vaihtaa jne. Joten käytännössä moottoria ei saa päälle ennenkuin avaan lukituksen puhelimella.

Lukkona siis tuo ABUS Granit X-Plus 540 • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
vaijerina tuon tyylinen, mutta 2m pitkä ABUS Cobra 12/180 vaijeri • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike


Satulassa, stemmissä ja eturenkaassa tuollaiset Ready Made Sets
Täytyykin varmaan harkita pikalukkojen poistoa ja tuota satulahommaa. Kiitoksia vastauksesta.
 
Onko täällä lymyilevillä kokemuksia Silverback -merkkisistä pyöristä? Esim. tästä Verkkokaupassa myynnissä olevasta mallista.
Silverback S-ELECTRO COMP ‐sähköpyörä, L 2 599,00 €
Ei ole tietoa, mutta samaan hintaan (tai jopa edullisemminkin) saa Boschin tekniikalla varustetun Cuben bike-discount.de:stä, joten en lähtisi kikkailemaan tuon kanssa. Esim. tässä yksi hinta-laatusuhteeltaan mainio valinta.

Osasarjathan tuossa Silverbackissä ovat ihan kohtuulliset, mutta muuten merkki on ainakin minulle tuntematon ja Shimanon sähköistä ei ole juurikaan kokemuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Kylläpä on nyt yhtä juhlaa pyöräily, kun hankin sähköpyörän. Tähän mennessä viikon aikana kilometrejä on tullut 150, eli suunnilleen edellisen kolmen vuoden pyöräilyt. Pistin auton menemään joten pyörä on nyt ainut kulkupeli ja kaupungissa vaikuttaisi pärjäävän ihan hyvin. Täytyy vielä joitain laukkuja katella tähän, niin ei kaikkea tarvitse kuljettaa repussa.
 
Autosta parisen viikkoa sitten levisi moottori ja tuli tässä nyt mieleen, että ostaisi sähköpyörän auton sijaan. Hieman katsellut millaisia löytyy 2000-2500e hintaan ja onko oikein muita varteen otettavia vaihtoehtoja kuin Cube Reaction Hybrid Pro 500. Pyörä tulisi ihan ympärivuotiseen ajoon vaihtelevassa maastossa.
 
Autosta parisen viikkoa sitten levisi moottori ja tuli tässä nyt mieleen, että ostaisi sähköpyörän auton sijaan. Hieman katsellut millaisia löytyy 2000-2500e hintaan ja onko oikein muita varteen otettavia vaihtoehtoja kuin Cube Reaction Hybrid Pro 500. Pyörä tulisi ihan ympärivuotiseen ajoon vaihtelevassa maastossa.
Riippuu vähän mitä hakee. Monenlaisia vaihtoehtoja löytyy, mutta tuo on kuitenkin se mitä minä olen suositellut täällä(kin) useampaan otteeseen. Siinä on hyväksi havaittu Boschin sähkötekniikka uusimmalla CX-moottorilla ja Powerpack 500 akulla. Hinta-laatusuhde ja muutenkin koko paketti on hyvin kohdallaan. Keula voisi olla pykälän verran parempi, mutta tavan tallaaja pärjää sillä hienosti myös vaikka poikkeaisi maastoonkin.

Muista katsoa että valitset sopivan runkokoon ja otat tilatessa myös polkimet mukaan (vaikka nämä).

Niin ja se kannattaa myös muistaa, että pelkällä sähköllä nämä eivät vie minnekään, eli se moottori tosiaan vain avustaa lihastyössä sen verran minkä asetuksen ohjaimesta laittaa päälle ja yli 25km/h nopeudessa moottori ei tee mitään.
 
Suosittelen laittamaan fun-cornerille viestiä ja pyytämään tarjousta. Saat sieltä varmaan pari sataa halvemmalla tuon Pron. Ainakin itse olen saanut sieltä tuotteita todella hyvään hintaan.
 
Jaahas, melkeinpä täytyy vähän kysellä sähköpyörä asioista koska ruvennut tässä 1kk aikana kovastikkin moinen härpätin kiinnostamaan. Tämä ketju jotain pari kertaa tullut luettua ja koko netti käännetty ympäri asian tiimoilta ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä se tommonen "maasturi" sitten voisi olla se oikea vaihtoehto itselle. Ajot nyt aika pitkälti päällysteisillä teillä mutta jotain satunnaista huonokuntoista pururataa tms maastopolkua ehkä sillon tällön tulisi ajettua ja tietysti mäkiä kans jonnin verran. Aikaisempaa kokemusta ei ole näistä mistään ja luomupyörälläkin tullut ajettua toodella vähän. Uudet lelut kiinnostaa aina ja tässähän voi himpun verran kuntokin "kasvaa" =)

Tosiaan vaihtoehdoiksi olen päätynyt Boschin Performance CX tekniikka ja sille semmoinen 500:nen akku kaveriksi. Onko maasturi kuin maasturi hyvä, merkkiä katsomatta jos vaan edellä mainittu tekniikka löytyy? Onko renkaissa tms jotain suuria eroja/heikkouksia eri merkkien välillä?

Tuo täälläkin mainostettu Cube Reaction Hybrid Pro 500 olisi listan kärjessä ja sitten mitä näitä nyt muita on, Ghost Teru, KTM Macina jne. missä sama tekniikka, voisi olla se itselle sopivin.

Harmaita hiuksia nyt aiheuttaa lähinnä se että olen tälläinen persjalkainen 170cm ja enkä oikein osaa valita oikeankokoista rungon kokoa? Renkaiksi haluaisin myös tuon isomman koon eli 29". Kuinka tarkkaa tuo oikean rungon valinta on että jos vaan jonkun randomi mittaustaulukon mukaan vaan laittaa oman pituuden ja sen perusteella ostelee pois tuolta Saksasta tommosen Cuben? On vaan aika pitkä matka mennä ylipäätään testailemaan eri vaihtoehtoja kun joko niitä ei ole tai jos on niin eri merkiltä ja aika varmaan jollekkin kolimoonille sopiva malli.

Mitä muuta nyt kannattaisi huomioida? Polkimilla ei hirveästi väliä ja jotkut kuralokaritkin vaan mitä nyt sattuu mistäkin saavan, sitten vaan kovaa ajoa?
Hienolta harrastukselta vaikuttaisi tämä sähköavustettu sähköpyöräily =)

@hro
Mikä tai ketä on fun corner?? O_o
 
Riippuu vähän mitä hakee. Monenlaisia vaihtoehtoja löytyy, mutta tuo on kuitenkin se mitä minä olen suositellut täällä(kin) useampaan otteeseen. Siinä on hyväksi havaittu Boschin sähkötekniikka uusimmalla CX-moottorilla ja Powerpack 500 akulla. Hinta-laatusuhde ja muutenkin koko paketti on hyvin kohdallaan. Keula voisi olla pykälän verran parempi, mutta tavan tallaaja pärjää sillä hienosti myös vaikka poikkeaisi maastoonkin.

Muista katsoa että valitset sopivan runkokoon ja otat tilatessa myös polkimet mukaan (vaikka nämä).

Niin ja se kannattaa myös muistaa, että pelkällä sähköllä nämä eivät vie minnekään, eli se moottori tosiaan vain avustaa lihastyössä sen verran minkä asetuksen ohjaimesta laittaa päälle ja yli 25km/h nopeudessa moottori ei tee mitään.

Tiedossa kyllä, että ei sillä pelkällä sähköllä kuljeta. Ihan tarkoitus hankkia keventämään matkantekoa varsinkin vastatuulessa ja mäissä. Runkokoon kanssa hieman arponut, mutta kai se 21" on sopiva tälläiselle 186cm ja inseam taisi olla 90-92cm.
 
Autosta parisen viikkoa sitten levisi moottori ja tuli tässä nyt mieleen, että ostaisi sähköpyörän auton sijaan. Hieman katsellut millaisia löytyy 2000-2500e hintaan ja onko oikein muita varteen otettavia vaihtoehtoja kuin Cube Reaction Hybrid Pro 500. Pyörä tulisi ihan ympärivuotiseen ajoon vaihtelevassa maastossa.
Tässä olisi tuo Cube paremmilla osilla (Rokkarin Judy, XT-takavaihtaja jne.) ja 1,5 kg kevyempänä. Jos vaan sopivaa kokoa enää löytyy.

Cube Access Hybrid Race 500 black´n´mint 2018 - Fun Corner


Edit. Oletkin liian pitkä.
No @Makro16 sitten. Sopiva koko maastoon voisi olla 17" runko 27,5-pyörillä. Mainitsit kuitenkin käytön olevan helpossa maastossa, joten 17" toimii varmasti myös 29-versiona.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olisi tuo Cube paremmilla osilla (Rokkarin Judy, XT-takavaihtaja jne.) ja 1,5 kg kevyempänä. Jos vaan sopivaa kokoa enää löytyy.

Cube Access Hybrid Race 500 black´n´mint 2018 - Fun Corner


Edit. Oletkin liian pitkä.
No @Makro16 sitten. Sopiva koko maastoon voisi olla 17" runko 27,5-pyörillä. Mainitsit kuitenkin käytön olevan helpossa maastossa, joten 17" toimii varmasti myös 29-versiona.

Joo kaikenlaiset ehdotukset otetaan vastaan. Tuo olisi varmaan hyvä vehje mutta 17" ja 29" renkailla luki jotain tämmöstä "Nicht mehr lieferbar , nur noch in anderen Varianten erhältlich." Eikä oikein 27,5" renkailla houkuttele kun ei se maasto tosiaan mitään vaativaa tule olemaan mutta kai 29":kin tarvittaessa taittuu vaikeampaankin?
 
Jaahas, melkeinpä täytyy vähän kysellä sähköpyörä asioista koska ruvennut tässä 1kk aikana kovastikkin moinen härpätin kiinnostamaan. Tämä ketju jotain pari kertaa tullut luettua ja koko netti käännetty ympäri asian tiimoilta ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä se tommonen "maasturi" sitten voisi olla se oikea vaihtoehto itselle. Ajot nyt aika pitkälti päällysteisillä teillä mutta jotain satunnaista huonokuntoista pururataa tms maastopolkua ehkä sillon tällön tulisi ajettua ja tietysti mäkiä kans jonnin verran. Aikaisempaa kokemusta ei ole näistä mistään ja luomupyörälläkin tullut ajettua toodella vähän. Uudet lelut kiinnostaa aina ja tässähän voi himpun verran kuntokin "kasvaa" =)

Tosiaan vaihtoehdoiksi olen päätynyt Boschin Performance CX tekniikka ja sille semmoinen 500:nen akku kaveriksi. Onko maasturi kuin maasturi hyvä, merkkiä katsomatta jos vaan edellä mainittu tekniikka löytyy? Onko renkaissa tms jotain suuria eroja/heikkouksia eri merkkien välillä?

Tuo täälläkin mainostettu Cube Reaction Hybrid Pro 500 olisi listan kärjessä ja sitten mitä näitä nyt muita on, Ghost Teru, KTM Macina jne. missä sama tekniikka, voisi olla se itselle sopivin.

Harmaita hiuksia nyt aiheuttaa lähinnä se että olen tälläinen persjalkainen 170cm ja enkä oikein osaa valita oikeankokoista rungon kokoa? Renkaiksi haluaisin myös tuon isomman koon eli 29". Kuinka tarkkaa tuo oikean rungon valinta on että jos vaan jonkun randomi mittaustaulukon mukaan vaan laittaa oman pituuden ja sen perusteella ostelee pois tuolta Saksasta tommosen Cuben? On vaan aika pitkä matka mennä ylipäätään testailemaan eri vaihtoehtoja kun joko niitä ei ole tai jos on niin eri merkiltä ja aika varmaan jollekkin kolimoonille sopiva malli.

Mitä muuta nyt kannattaisi huomioida? Polkimilla ei hirveästi väliä ja jotkut kuralokaritkin vaan mitä nyt sattuu mistäkin saavan, sitten vaan kovaa ajoa?
Hienolta harrastukselta vaikuttaisi tämä sähköavustettu sähköpyöräily =)

@hro
Mikä tai ketä on fun corner?? o_O
Itse tilasin oman Cuben bike discountista juuri heidän kokotaulukon mukaan.

Olen 172cm ja otin 17" runkokoon.
Tosin pyöränä oli tämä:Cube Stereo Hybrid 160 Race 500 27.5 metal´n´grey | E-Bike Fully Shop
(hintaa tosin oli 3.3k tarjouksessa)

Ota polkimiksi "piikkiflätit" niin pysyy jalat hyvin polkimilla rajussakin menossa.

Katsele vaikka Youtubesta mitä eroa 27.5" ja 29" kumeilla.
Itse en myöskään joka osan laatua tiennyt niin löin jokaisen komponentin Googleen ja arvostelut luettuani painoin tilausnappia. :tup:

Itsehän kävin Suomen pyöräliikkeissä testaamassa juuri Boscin cx sarjan ja vastaavat Shimanolta, sekä Yamahalta ja totesin Boshin miellyttävimmäksi.

Boschin etäisyysmittauskin näyttää pitävän aika hyvin paikkaansa. Arviona 120km täydellä akulla eco modessa ja siihen se meneekin. Muilla avustuksilla sitten hieman vähemmän pykälittäin.
 
Itse tilasin oman Cuben bike discountista juuri heidän kokotaulukon mukaan.

Olen 172cm ja otin 17" runkokoon.
Tosin pyöränä oli tämä:Cube Stereo Hybrid 160 Race 500 27.5 metal´n´grey | E-Bike Fully Shop
(hintaa tosin oli 3.3k tarjouksessa)

Ota polkimiksi "piikkiflätit" niin pysyy jalat hyvin polkimilla rajussakin menossa.

Katsele vaikka Youtubesta mitä eroa 27.5" ja 29" kumeilla.
Itse en myöskään joka osan laatua tiennyt niin löin jokaisen komponentin Googleen ja arvostelut luettuani painoin tilausnappia. :tup:

Itsehän kävin Suomen pyöräliikkeissä testaamassa juuri Boscin cx sarjan ja vastaavat Shimanolta, sekä Yamahalta ja totesin Boshin miellyttävimmäksi.

Boschin etäisyysmittauskin näyttää pitävän aika hyvin paikkaansa. Arviona 120km täydellä akulla eco modessa ja siihen se meneekin. Muilla avustuksilla sitten hieman vähemmän pykälittäin.

Ehkä hiukan overkilli olisi itelle tommonen fully suspension. Eli olet sitä mieltä että jos vaan ottaa pyörästä kuin pyörästä tuon 17" rungonkooksi, niin on hyvä koko meille +-170cm jampoille? :)

Mitäs olette näistä kahdesta mieltä, koossa 17" ja näyttäisi 29" renkulatkin olevan:

Radon ZR Team Hybrid 7.0 500Wh | E-Bike Hardtail Shop

Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´red | E-Bike Hardtail Shop

Ainakin hinta olisi "miellyttävämpi" ja siihen vielä nuo polkimet ja lokarit.

Tuli mieleen että saako näihin maastureihin tarakkaa eli jos tykkäisi lasta kyydittää istuimen kanssa? Sitten vielä noista pyörien seisontajaloista eli niitäkään ei tule vakiona??
 
Ehkä hiukan overkilli olisi itelle tommonen fully suspension. Eli olet sitä mieltä että jos vaan ottaa pyörästä kuin pyörästä tuon 17" rungonkooksi, niin on hyvä koko meille +-170cm jampoille? :)

Mitäs olette näistä kahdesta mieltä, koossa 17" ja näyttäisi 29" renkulatkin olevan:

Radon ZR Team Hybrid 7.0 500Wh | E-Bike Hardtail Shop

Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´red | E-Bike Hardtail Shop

Ainakin hinta olisi "miellyttävämpi" ja siihen vielä nuo polkimet ja lokarit.

Tuli mieleen että saako näihin maastureihin tarakkaa eli jos tykkäisi lasta kyydittää istuimen kanssa? Sitten vielä noista pyörien seisontajaloista eli niitäkään ei tule vakiona??
Ei maastureissa ainakaan tule. Ainakaan 95 prosentissa :D

Olen 3 pyörää ulkomailta tilaillut ja aina osunut nappiin. 1x Cube, 1x Radon ja 1x Vitus. 2 jäykkäperää ja tuo nykyinen täpäri.
Kaikilla pyörillä max kilsat yhdeltä istumalta vajaa 60 km. Ainoa mikä väsynyt on ollut perseen väliliha :btooth:

Uskaltaisin siis itse ainakin luottaa niihin kokotaulukoihin mitä sivuilla on. Karkeasti jos mietit kahden runkokoon välillä niin pienempi on ketterämpi ja isompi vakaampi/"kankeampi".
 
Suosittelisin pienempää runkokokoa ainoastaan jos on tarkoitus ajaa maastossa ja on aloittelija.

Itse olen 175 ja tuo lebowske on 16". Hissitolpan ansiosta sillä on aika mukava mennä haastavammassakin maastossa mihin en ole muilla pyörillä uskaltanut edes yrittää.
 
Lyhyt oli lysti Kärkkäisen e-scooterin kanssa joka tässä ketjussa mainittu. Uutena latasin täyteen ja ajoin sen akun melkein tyhjäksi, ja ei suostu enää lataamaan. Laitteen virta tulee päälle vain laturissa ollessaan, muuten ei mitään elämää. Kärkkäisen kanssa nyt huollossa selvittävät mitä tuolle tekis. Laitteella olisi vielä alle 30 päivää, joten voiskohan tuon vielä palauttaa?
Täysin identtinen yksilö sattui itsellä ensimmäisellä kerralla mutta meni suoraan vaihtoon ja otin uuden tilalle joka on nyt parisen kuukautta pelannut oikein.
Näissä on ilmiselvästi liian tyhjäksi päässyt varastoinnissa akut ja siksi ei pelaa, jotkut laudat ilmeisesti sitten hieman uudempaa erää kun toimii ja akku ei ole tyhjä edes pakettia avatessa.
 
Viimeksi muokattu:
Itse itselleni vastaten, tuli nyt tilattua tuo kärkkäisen vekotin kun on kohtuu kovassa alessa 249€+3€ toimituskulut.
Googlettelun perusteella olisi sama laitos kuin Neo akkua ja ehkä moottoria lukuunottamatta (hetkellinen teho neossa 500w, tästä laitteesta ei tietoa?), android softakin on sama ainakin youtuben videoiden perusteella.
Ideana olisi päivitellä akku joskus jos kantama jää liian lyhyeksi.. tarkoitus olisi taittaa maksimissaan noin 5km matkoja..

Itse huomasin tämän laudan olevan KKA lauta, ellei sekin sitten ole joku muunnelma jostakin muusta laudasta, hakusanalla KKA E SCOOTER löytyy tarroja myöden sama lauta myynnistä ebaysta ja muualta 24V ja 36V versiona ainakin.

Irroitin pystyputken jossa on akku ja tutkailin niin sisältä löytyy tarra jossa lukee electisan 36V 5Ah ja electisan tekee myös lautoja.
 
Pientä tilannepäivitystä Kärkkäisen sähköpotkulaudasta https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/e-scooter-plus-musta-potkulauta--skootteri-#spst
Muutaman kerran tullut ajeltua 10km lenkkiä ja tuolloin akun varaus tippuu kolmeen palkkiin ja pysähtyessä nousee takaisin neljään.
10km ajon jälkeen akun täyteen lataus on yllättävän lyhyt joten saattaa tällä laudalla päästä tuon 20km matkan, pitää testailla kunhan kelit lämpenevät.
Lauta jaksaa viedä meikäläistä hyvin ylämäkeenkin ilman minkäännäköisiä hyytymisen merkkejä, mineraalimies kirjoitteli että ei jaksa ylämäkeen ja tähän saattaa vaikuttaa ajajan painoero melkolailla.
Taittomekanismi kerää helposti kuraa ja pölyä itseensä joten tein pikaisen patenttiratkaisun muovista. Alla pari kuvaa laudasta, poistin teipit tuosta pystyputkesta.

3MCTY1R.jpg


PdocOf5.jpg
Omassa laudassa ei kestä akku lähellekään 10 kilometriä edes kakkos rajoituksella ja siksipä onkin suunnitelmissa laittaa vanha sähköpyörän akku tuohon kaveriksi, eli liittimellä saa akun vaihdettua.

Ei jaksa oma lauta vetää ylämäkiäkään alikuluissa kunnolla mutta ei se täysin hyydy kuitenkaan.
Tubessa on videoita.
 
Viimeksi muokattu:
Itse nyt ennen kun sitä sähköpyörää olen hommaamassa joskus niin ostin honkkarista tarjouksesta 119eurolla Huuv Instant Success tasapainoskootterin ja on kyllä kiva vehje. Nyt jo takana +10km. Ei sen oppimiseenkaan sitten lopulta mennyt kuin noin 30min vaikka vaikeaa oli aluksi kun ei oikein osannut luottaa laitteeseen.

Tollekkin luvataan 15-30km matkaa ja 15kmh vauhtia. No ite pääsin maks 9km akullisella, toki oli salikassia yms ylim painoa oman n 80kg lisäksi +jokunen mäki :)
Tohon hintaan kyllä soiva peli.
 
Eikös tämmöinen Ghost Hyb Teru b2,9 cx5 18 maasturi ole ihan hyvä vaihtoehto. Löytyy ainakin pakollinen Boschin performance tekniikka 500:lla akulla.
 
Oiskohan jollakulla kokemuksia onko eurojensa arvoinen vehjes tai löytyykö vastaavia?

8S bis 24S Lifepo4 li-ion 50A/80A/100A/150A/200A Smart BMS Android Bluetooth | eBay

Lipojen kanssa kun touhuan niin vaikuttaisi ihan ehdottomalta laitokselta.

e: Alista löyty halvemmalla ja lähti tilaukseen: 300A 8S 12S 24S Cell Lithium Battery Protection Board Smart Display Balance BMS Coulomb Meter lifepo4 Lipo li ion APP Bluetooth-in Replacement Parts from Consumer Electronics on Aliexpress.com | Alibaba Group


Hieno homma jos pelittää niin uskaltaa käyttää laitetta vähän vapaammin. Tuon kennokohtaisen jännitteen näkeminen ilman kyljen availua ja erillisiä mittareita + vielä tasaus on iso juttu. Nyt ei oikein ole tiennyt paljonko uskaltaa ajaa. Cut offin on voinut laittaa jollekkin kokonaisjännitteelle, mutta sitten siinä jää aina miettimään kennojen tasapainoa.

Saa vihdoin myös virrat näkymään niin voi hakea optimaalista nopeutta suhteessa matkaan. Tosin cruise ei toimi niin voi olla vähän vaikea pitää sitä yllä.

Mitä nyt tässä testaillut niin 4,1V kennojännitteeseen ladattuna polkematta meni 35km ja jännite tuon jälkeen 3,8V (google kertoo, että vielä pitäisi olla n.50% kapasiteetista jäljellä) vauhdin ollessa 10-40km/h + pari hymyt piti ottaa huulille 60+ vauhdeista :). Vaikka massaa on nykyään niin on tuo kiihtyvyys vaan jotain aika eksoottista.

Endless Spheren säätimen myyjä ei ole vastannut posteihin niin on vieläkin saamatta se säätimen oma palikka enkä ole kysynyt sitä kuin kohta vuoden päivät :p. No ilmeisesti kehitys kehittyy senkin suhteen ja uusia ominaisuuksia pukkaa: Smartphone EV trip dashboard + NAV - Android/iOS - $99 - Endless Sphere pitänee kysellä taas joskos raha kiinnostaisi. Jos tuon vielä saa fillariin kiinni niin alkaa olemaan säädettävyys ja ajoin aikaisen datan saanti sillä tasolla ettei enempää voisi toivoa.

Rungosta pitää antaa lisää miinusta sen aikaiseman paino valituksen lisäksi. Nyt on alkanut tulla klappia takahaarukan ja rungon väliin. Kohtalaisen selvääkin jo. Pitäisi varmaan avata ja lyödä prikkoja väliin ja kiristellä kunnolla kiinni.
 
Viimeksi muokattu:
Tänään käyty kokeilemassa tuota Teru b2.9 ja sitten toista saman merkkistä, Square Cross 4.9:stä. Noista oli jälkimmäinen paremman tuntuinen ja on se vaan totta että tuo "vanhan" mallinen Bosch Intuvia mittaristo on monipuolisempi ja asiallisempi muutenkin käyttää kuin tuo uudempi Purion.

Samaan syssyyn otin myös lokarit, Trelock bs 450 lukon ja seisontajalan. Tuohonhan oli jo polkimet valmiina mikä oli vaan plussaa. Mielestäni hyvän hintainen paketti, ~2090euroa :) Tästä on hyvä aloittaa sähköpyöräily harrastus =)
 
Joo, tuollaisella ei välttämättä paljon kuntopuoli edisty, mutta lakipykälät täyttävällä, momentin tunnistavalla 250W sähkärillä tilanne on toinen -->

Sähköpyöräilykö ei ole urheilu - sähköfillari.fi

Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.

... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.

onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.

** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.
 
Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.

... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.

onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.

** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.

Ok, oliko muuta?
 
Onhan se sähköpyöräily hemmetin hyvää liikuntaa/kuntoilua jos se motivoi ihmistä ulos liikkumaan sisällä makoilun sijaan. Sähköpyöräilyhän tuo monelle uutta intoa pyöräilyyn (lisää hauskuutta) ja sehän on hyvä asia?

Lisäksi heikkokuntoisemmalle tai vanhemmalle henkilölle saattaa olla 2h kevyempi sähköpyöräily parempi liikuntamuoto kuin 1h tuskailu tavallisen pyörän kanssa.
 
Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.

... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.

onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.

** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.
Jos sähköavustus auttaa mm. siinä että voi ajaa tasaisemmin samalla sykkeellä (jonka jokainen voi määritellä itse oman tarpeensa ja kuntosuunnitelmansa mukaan) ja se on kaiken lisäksi monille tavallisella fillarilla ajamista mielekkäämpää, jolloin sitä myös harrastaa useammin ja pidempään, niin miten se voi olla missään mielessä huonompi liikuntamuoto?

Ei kun niin, minä olen vissiin se poikkeus, joka painaa niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja ja muut vain lepäilevät fillaroidessaan. Selvästi ihmiset harrastavat taas ihan väärin. :facepalm:
 
Sähköpyöräilin suurimpia saavutuksiahan on nimenomaan sohvaperunoiden aktivoiminen ja samalla myös työmatkaliikenteessä autoilijoiden väheneminen, vaikka se määrä ei kyllä näy ainakaan toistaiseksi.

Myös esim. kilpamaastopyöräilijät kommentoi sitä, että ne voi reenata tekniikkaa enemmän kun ei tarvi niin paljon lepoa jaloille.
 
Ei kun niin, minä olen vissiin se poikkeus, joka painaa niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja ja muut vain lepäilevät fillaroidessaan. Selvästi ihmiset harrastavat taas ihan väärin. :facepalm:

Ei ihmiset harrasta väärin, mutta suurimmalle osalle sähköpyörä on kulkuväline jolla pääsee paikasta A paikkaan B eikä kuntoiluväline. Yllämaininut kaltaiset artikkelit lisää sitä harhaa että tämän tyyppinen sähköpyöräily korvaa muun liikunnan tai että se olisi jopa kuntourheilua. Kuten sanottu poikkeukset erikseen.

Jos sähköpyöräily, golf, frisbeegolf, metsässä kävely, suppailu, pokemon go yms. olisi ihan oikeasti tehokasta kuntoliikuntaa niin suomalaiset olisivat varmasti Euroopan kovakuntoisin kansa. Toki kaikki ne ovat varmasti parempi kuin ei mitään.
 
Tehokas tässä tapauksessa taitaa olla subjektiivinen käsite. Jos nyt miettii tuota frisbeegolfia, golfia tai metsässä kävelyä niin suurin hyöty on saada kroppaa liikkeeseen. Hyöty ei tule siitä, että paino laskee tai pysyy normaalin rajoissa tai että kunto kohisisi korkealle. Meidän suurin puute on päivittäinen perusliikunta, jota ei kyllä friba tahi golffi korvaa ellei nyt tosissaan hiero päivittäin.

Jatkuvasti suureneva osa työikäistä kansaa istuu työpäivät tai lapset istuu koulun penkillä ja illalla sitten vanhemmat pyörii kodin pyörittämisen ympärillä ja koululaiset pahimmillaan istuvat pleikan tai tietokoneen ääressä. Liikunnassa on kuitenkin kyse muustakin kuin lihaskunnosta tai painonhallinnasta. Kuvioon tulee myös erilaiset tukirankaongelmat, nivelien jäykkyydet, psyyke jne.

Tässä kohtaa on loistavaa, jos edes osa työmatkalaisista saadaan siirrettyä auton ratista pyörän selkään. Pelkkä liike on enemmän kuin istuminen autossa ja aivot sekä keho saa eri tavalla stimulointia. Samalla hyödytään vihreissä arvoissa.
 
Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.

... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.

onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.

** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.

Kansanterveyden kannalta vaikka se 2 × 20–30 minuuttia päivässä työmatkaa sähköpyörällä on varmaan kymmenen kertaa enemmän kuin se 4 × 2–5 minuutia kävelyä autolle ja autolta.

Jep. Terve hyväkuntoinen nuori aikuinen pystyy tekemään hikoilematta tuollaisen työmatkan tasaista reittiä pitkin normipyörällä normaaleissa työvaatteissa. (Ok, omani on kyllä vain noin 15 min, joten normaali miesten pyörä on se nopein laite, siis jopa verrattuna autoon jos mitataan kotiovelta–työtuoliin aikoja, mutta perusidea on sama.) Suurin osa aikuisista joutuisi ylittämään hikoilun kynnyksen – ja silloin jää herkästi kokonaan ajamatta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 632
Viestejä
4 494 191
Jäsenet
74 265
Uusin jäsen
Oranta

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom