Paljonkos tommoselle tuli kokonaisuudessaan hintaa?
Noin 3500 euroa kaikkineen lysteineen eli ei ollut halpaa vaikka kiinasta tulikin
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Paljonkos tommoselle tuli kokonaisuudessaan hintaa?
Sähköavustus tekee ainakin omien kokemusten mukaan pyöräilystä monin paikoin nautinnollisempaa ja sitä jaksaa/viitsii siten harrastaa useammin ja kauemmin työmatkahyötyjen lisäksi. Keskisyke pysyy halutulla optimialueella myös ylämäissä riippuen minkä verran avustusta pitää päällä jne. Maksimisykkeitä en välttämättä useinkaan metsästä, mutta sekin onnistuu, kun avustusteho on säädettävissä ja edelleenkään moottori ei tee yhtään mitään yli 25km/h nopeudessa (olettaen ettei sitten ajele jollakin viritetyllä pelillä).Tottakai, mutta tuohon täytyy sitten omia ajotottumuksiaankin muuttaa. Eihän siinä, että suorituksen keskisyke jotenkin maagisesti nousee kun laittaa sähkömoottoria alle ole mitään järkeä. Rasittavuus laskee jos ei polje sitten vastapalloon kovempaa tai kauemmin. Jos näin tekee, niin sittenhän se on positiivinen asia.
Tuntuu spandexeilla tosiaan ottavan kovasti luonnon päälle, jos joku harrastaa heidän mielestään väärin. Pelkästään se että fillarissa on moottori+akku aiheuttaa monesti kaikenlaista outoa mylvintää jos ajaa näiden ohi (siis ihan ilman mitään avustustakin).Kyllä ne spandexit tietää, että siellä moottorilla tullaan.
Jaa-a, näinköhän sitä on kukaan oikeasti tuolla tavalla koskaan perustellut, ainakaan tietäen yhtään mistä puhuu?Seuraavaksi voikin mainostaa, että on se kunto kova ja rullaa niin pirun hyvin, kun en sähköä käytä juuri ollenkaan koska keskari on yli 25km/h
Näinkin mulle on ihan tosissaan selitetty
Niin, keskinopeus voi olla vaikka mitä, mutta ei siitä voi kuitenkaan päätellä että kuinka paljon moottori on (tai ei ole) avustanut.No kyllä itsellä keskinopeus on monesti sen 25kmh+, mutta se hupi ja helppous tulee faktasta että asun mäkisellä alueella ja joka suuntaan on mäkiä ja sähkö on todella helppo tapa pitää keskinopeus ylhäällä.
Ihan mielenkiinnosta, miten lukitset pyörän? Ei olisi hirveästi haluja jättää pyörää duunipäiväksi varkaiden armoille joten itsellä sähköavustettu pyörä lähinnä huviajeluun.Ostin sähköläskin toukokuun alussa ja sen jälkeen on tullut mittariin yli 1800km, jotka kaikki olisivat jääneet toteutumatta ja olisin kulkenut pakolliset menot autolla ilman sähköpyörää. Nyt kun pyöräily on taas mukavaa (kiitos sähköisyyden + läskipyörän ) niin tulee ajettua ihan huvikseenkin lenkkejä.
Jaa-a, näinköhän sitä on kukaan oikeasti tuolla tavalla koskaan perustellut, ainakaan tietäen yhtään mistä puhuu?
Se että avustus ei tee mitään yli 25km/h nopeudessa (joka ylittyy ainakin omalla kohdalla käytännössä aina tasaisella ja tietenkin alamäissä), ei ole sama asia kuin yli 25km/h keskinopeus.
No kokemusta on molemmista ja voi vakuuttaa että molemmat hyvillä renkailla/saman tyyppisillä renkailla niin 29" rullaa paremmin.Veikkaan, ettei tiennyt mistä puhuu täpinöissään sykkelistä. Asiaan liittyi vielä rengaskokokin. Ihmisillä kun tuntuu olevan harhaluulo, että 29" maasturi rullaa asfaltilla paremmin kuin 26".
En tiedä miten teidän keskustelu on edennyt, mutta pitäähän tuo siinä mielessä ainakin paikkaansa, että jos matkalla on kynnyksiä tai soraa tms, niin isompi rengas (mahdollisesti myös läskimmällä kumilla) on mukavampi ja menee esteiden yli vaivattomammin, vaikka nyt varsinaisessa rullaavuudessa eroja ei merkittävästi olisikaan suuntaan tai toiseen.Veikkaan, ettei tiennyt mistä puhuu täpinöissään sykkelistä. Asiaan liittyi vielä rengaskokokin. Ihmisillä kun tuntuu olevan harhaluulo, että 29" maasturi rullaa asfaltilla paremmin kuin 26".
Ei se ole ihan niin yksinkertaista. Renkaissa on kaikenlaisia ominaisuuksia, jotka yhdessä vaikuttavat mm. juuri rullaavuuteen. 26" ja 29" (tai siis 28") kumeissa kokoero on käytännössä merkityksetön rullaavuuden suhteen, eli ne 29" hyödyt tulevat muualta.Suhteellista. Rullaavuus kun on suhteellista pinta-alaan millä rengas koskettaa asfalttiin. 29:n rengas on painavampi tarviten enemmän energiaa, mutta toisaalta "tuntuu" rullaavan helpommin alamäkeen. Pitäisi nähdä 26 ja 29 tuuman identtisten renkainen profiili, niin pystyisi sanomaan kumpi on todellisuudessa rullaavampi.
Ihan mielenkiinnosta, miten lukitset pyörän? Ei olisi hirveästi haluja jättää pyörää duunipäiväksi varkaiden armoille joten itsellä sähköavustettu pyörä lähinnä huviajeluun.
Vähän overkilliltä vaikuttaa, mutta se tietenkin riippuu myös siitä missä fillaria joutuu säilyttämään.Pyörän lukitsen rungosta käyttäen Abus Granit X Plus 540 u lukkoa. Lisäksi käytössä erillinen 2m vaijeri repussa jolla lukitsen eturenkaan ja vaijerin päät tuohon u - lukkoon. Toki myös eturenkaasta ja satulasta on poistettu pikalukot ja tilalle mutterit jotka saa auki vain siihen tarkoitetulla avaimella. (mutterit normi kuusiokolot, mutta niiden sisällä insertit, jotka lähtee vain oikealla avaimella), joten eturengasta, satulaa tai stemmiä / keulaa ei kukaan viedä helposti.
Ja akun otan tietenkin irti aina jos jätän pidemmäksi aikaa pyörän lukkoon. Perus kaupan käynnin ajaksi en ota akkua irti, mutta lukitsen pyörän "elektronisesti" eli puhelimesta bt:n yli lukitus päälle, jolloin avustustasot lukittuu nollaan, peukkukaasu ei toimi, eikä "modea" voi vaihtaa jne. Joten käytännössä moottoria ei saa päälle ennenkuin avaan lukituksen puhelimella.
Lukkona siis tuo ABUS Granit X-Plus 540 • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
vaijerina tuon tyylinen, mutta 2m pitkä ABUS Cobra 12/180 vaijeri • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
Satulassa, stemmissä ja eturenkaassa tuollaiset Ready Made Sets
Sitä se on kun suomessa ei pyörävarkaat saa mitään rangaistusta. Pakko siis käyttää järeitä lukkoja + pikalinkut pois jne. Lähtee muuten aivan liian nopeasti. Ja jokainen on varmasti nähnyt lukittuja eturenkaita pyörätelineissä, ja loppu pyörästä lähtenyt helposti varkaan matkaan. Ja vaikka olisi vain kuusiokoloavaimella tms, niin eiköhän melkein jokaisella pyörävarkaalla semmoinen ole taskussa, joten ilman jotain erikoisempaa saattaa eturengas tai satula / satulaputki lähteä varkaan matkaan helposti.Vähän overkilliltä vaikuttaa, mutta se tietenkin riippuu myös siitä missä fillaria joutuu säilyttämään.
Itsellä on pinnoitettu ketju jonka pujotan aina niin että saan sekä eturenkaan että pyörän rungon lukittua siihen telineeseen... Lähtee muuten aivan liian nopeasti. Ja jokainen on varmasti nähnyt lukittuja eturenkaita pyörätelineissä, ja loppu pyörästä lähtenyt helposti varkaan matkaan. ...
Itsellä on pinnoitettu ketju jonka pujotan aina niin että saan sekä eturenkaan että pyörän rungon lukittua siihen telineeseen
(nykyään paska tilanne kun tuo täytyy tehdä oman taloyhtiön lukistussa pyöravastossakin kun siletäkin on lähtenyt pyörin varkaiden käsiin).
Tietenkin tuon ketjun saa poikki mutta kun siinä telineessä on helpomminkin varastettavissa olevia pyöriä toivon että varas on laiska ja ottaa sen helpomman kohteen.
Täytyykin varmaan harkita pikalukkojen poistoa ja tuota satulahommaa. Kiitoksia vastauksesta.Pyörän lukitsen rungosta käyttäen Abus Granit X Plus 540 u lukkoa. Lisäksi käytössä erillinen 2m vaijeri repussa jolla lukitsen eturenkaan ja vaijerin päät tuohon u - lukkoon. Toki myös eturenkaasta ja satulasta on poistettu pikalukot ja tilalle mutterit jotka saa auki vain siihen tarkoitetulla avaimella. (mutterit normi kuusiokolot, mutta niiden sisällä insertit, jotka lähtee vain oikealla avaimella), joten eturengasta, satulaa tai stemmiä / keulaa ei kukaan viedä helposti.
Ja akun otan tietenkin irti aina jos jätän pidemmäksi aikaa pyörän lukkoon. Perus kaupan käynnin ajaksi en ota akkua irti, mutta lukitsen pyörän "elektronisesti" eli puhelimesta bt:n yli lukitus päälle, jolloin avustustasot lukittuu nollaan, peukkukaasu ei toimi, eikä "modea" voi vaihtaa jne. Joten käytännössä moottoria ei saa päälle ennenkuin avaan lukituksen puhelimella.
Lukkona siis tuo ABUS Granit X-Plus 540 • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
vaijerina tuon tyylinen, mutta 2m pitkä ABUS Cobra 12/180 vaijeri • HUG BikeShop • vähän erilainen pyöräliike
Satulassa, stemmissä ja eturenkaassa tuollaiset Ready Made Sets
Ei ole tietoa, mutta samaan hintaan (tai jopa edullisemminkin) saa Boschin tekniikalla varustetun Cuben bike-discount.de:stä, joten en lähtisi kikkailemaan tuon kanssa. Esim. tässä yksi hinta-laatusuhteeltaan mainio valinta.Onko täällä lymyilevillä kokemuksia Silverback -merkkisistä pyöristä? Esim. tästä Verkkokaupassa myynnissä olevasta mallista.
Silverback S-ELECTRO COMP ‐sähköpyörä, L 2 599,00 €
Riippuu vähän mitä hakee. Monenlaisia vaihtoehtoja löytyy, mutta tuo on kuitenkin se mitä minä olen suositellut täällä(kin) useampaan otteeseen. Siinä on hyväksi havaittu Boschin sähkötekniikka uusimmalla CX-moottorilla ja Powerpack 500 akulla. Hinta-laatusuhde ja muutenkin koko paketti on hyvin kohdallaan. Keula voisi olla pykälän verran parempi, mutta tavan tallaaja pärjää sillä hienosti myös vaikka poikkeaisi maastoonkin.Autosta parisen viikkoa sitten levisi moottori ja tuli tässä nyt mieleen, että ostaisi sähköpyörän auton sijaan. Hieman katsellut millaisia löytyy 2000-2500e hintaan ja onko oikein muita varteen otettavia vaihtoehtoja kuin Cube Reaction Hybrid Pro 500. Pyörä tulisi ihan ympärivuotiseen ajoon vaihtelevassa maastossa.
Riippuu vähän mitä hakee. Monenlaisia vaihtoehtoja löytyy, mutta tuo on kuitenkin se mitä minä olen suositellut täällä(kin) useampaan otteeseen. Siinä on hyväksi havaittu Boschin sähkötekniikka uusimmalla CX-moottorilla ja Powerpack 500 akulla. Hinta-laatusuhde ja muutenkin koko paketti on hyvin kohdallaan. Keula voisi olla pykälän verran parempi, mutta tavan tallaaja pärjää sillä hienosti myös vaikka poikkeaisi maastoonkin.
Muista katsoa että valitset sopivan runkokoon ja otat tilatessa myös polkimet mukaan (vaikka nämä).
Niin ja se kannattaa myös muistaa, että pelkällä sähköllä nämä eivät vie minnekään, eli se moottori tosiaan vain avustaa lihastyössä sen verran minkä asetuksen ohjaimesta laittaa päälle ja yli 25km/h nopeudessa moottori ei tee mitään.
Tässä olisi tuo Cube paremmilla osilla (Rokkarin Judy, XT-takavaihtaja jne.) ja 1,5 kg kevyempänä. Jos vaan sopivaa kokoa enää löytyy.Autosta parisen viikkoa sitten levisi moottori ja tuli tässä nyt mieleen, että ostaisi sähköpyörän auton sijaan. Hieman katsellut millaisia löytyy 2000-2500e hintaan ja onko oikein muita varteen otettavia vaihtoehtoja kuin Cube Reaction Hybrid Pro 500. Pyörä tulisi ihan ympärivuotiseen ajoon vaihtelevassa maastossa.
Tässä olisi tuo Cube paremmilla osilla (Rokkarin Judy, XT-takavaihtaja jne.) ja 1,5 kg kevyempänä. Jos vaan sopivaa kokoa enää löytyy.
Cube Access Hybrid Race 500 black´n´mint 2018 - Fun Corner
Edit. Oletkin liian pitkä.
No @Makro16 sitten. Sopiva koko maastoon voisi olla 17" runko 27,5-pyörillä. Mainitsit kuitenkin käytön olevan helpossa maastossa, joten 17" toimii varmasti myös 29-versiona.
Itse tilasin oman Cuben bike discountista juuri heidän kokotaulukon mukaan.Jaahas, melkeinpä täytyy vähän kysellä sähköpyörä asioista koska ruvennut tässä 1kk aikana kovastikkin moinen härpätin kiinnostamaan. Tämä ketju jotain pari kertaa tullut luettua ja koko netti käännetty ympäri asian tiimoilta ja olen tullut siihen tulokseen, että kyllä se tommonen "maasturi" sitten voisi olla se oikea vaihtoehto itselle. Ajot nyt aika pitkälti päällysteisillä teillä mutta jotain satunnaista huonokuntoista pururataa tms maastopolkua ehkä sillon tällön tulisi ajettua ja tietysti mäkiä kans jonnin verran. Aikaisempaa kokemusta ei ole näistä mistään ja luomupyörälläkin tullut ajettua toodella vähän. Uudet lelut kiinnostaa aina ja tässähän voi himpun verran kuntokin "kasvaa" =)
Tosiaan vaihtoehdoiksi olen päätynyt Boschin Performance CX tekniikka ja sille semmoinen 500:nen akku kaveriksi. Onko maasturi kuin maasturi hyvä, merkkiä katsomatta jos vaan edellä mainittu tekniikka löytyy? Onko renkaissa tms jotain suuria eroja/heikkouksia eri merkkien välillä?
Tuo täälläkin mainostettu Cube Reaction Hybrid Pro 500 olisi listan kärjessä ja sitten mitä näitä nyt muita on, Ghost Teru, KTM Macina jne. missä sama tekniikka, voisi olla se itselle sopivin.
Harmaita hiuksia nyt aiheuttaa lähinnä se että olen tälläinen persjalkainen 170cm ja enkä oikein osaa valita oikeankokoista rungon kokoa? Renkaiksi haluaisin myös tuon isomman koon eli 29". Kuinka tarkkaa tuo oikean rungon valinta on että jos vaan jonkun randomi mittaustaulukon mukaan vaan laittaa oman pituuden ja sen perusteella ostelee pois tuolta Saksasta tommosen Cuben? On vaan aika pitkä matka mennä ylipäätään testailemaan eri vaihtoehtoja kun joko niitä ei ole tai jos on niin eri merkiltä ja aika varmaan jollekkin kolimoonille sopiva malli.
Mitä muuta nyt kannattaisi huomioida? Polkimilla ei hirveästi väliä ja jotkut kuralokaritkin vaan mitä nyt sattuu mistäkin saavan, sitten vaan kovaa ajoa?
Hienolta harrastukselta vaikuttaisi tämä sähköavustettu sähköpyöräily =)
@hro
Mikä tai ketä on fun corner??
Itse tilasin oman Cuben bike discountista juuri heidän kokotaulukon mukaan.
Olen 172cm ja otin 17" runkokoon.
Tosin pyöränä oli tämä:Cube Stereo Hybrid 160 Race 500 27.5 metal´n´grey | E-Bike Fully Shop
(hintaa tosin oli 3.3k tarjouksessa)
Ota polkimiksi "piikkiflätit" niin pysyy jalat hyvin polkimilla rajussakin menossa.
Katsele vaikka Youtubesta mitä eroa 27.5" ja 29" kumeilla.
Itse en myöskään joka osan laatua tiennyt niin löin jokaisen komponentin Googleen ja arvostelut luettuani painoin tilausnappia.
Itsehän kävin Suomen pyöräliikkeissä testaamassa juuri Boscin cx sarjan ja vastaavat Shimanolta, sekä Yamahalta ja totesin Boshin miellyttävimmäksi.
Boschin etäisyysmittauskin näyttää pitävän aika hyvin paikkaansa. Arviona 120km täydellä akulla eco modessa ja siihen se meneekin. Muilla avustuksilla sitten hieman vähemmän pykälittäin.
Ei maastureissa ainakaan tule. Ainakaan 95 prosentissaEhkä hiukan overkilli olisi itelle tommonen fully suspension. Eli olet sitä mieltä että jos vaan ottaa pyörästä kuin pyörästä tuon 17" rungonkooksi, niin on hyvä koko meille +-170cm jampoille?
Mitäs olette näistä kahdesta mieltä, koossa 17" ja näyttäisi 29" renkulatkin olevan:
Radon ZR Team Hybrid 7.0 500Wh | E-Bike Hardtail Shop
Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´red | E-Bike Hardtail Shop
Ainakin hinta olisi "miellyttävämpi" ja siihen vielä nuo polkimet ja lokarit.
Tuli mieleen että saako näihin maastureihin tarakkaa eli jos tykkäisi lasta kyydittää istuimen kanssa? Sitten vielä noista pyörien seisontajaloista eli niitäkään ei tule vakiona??
@hro
Mikä tai ketä on fun corner??
Täysin identtinen yksilö sattui itsellä ensimmäisellä kerralla mutta meni suoraan vaihtoon ja otin uuden tilalle joka on nyt parisen kuukautta pelannut oikein.Lyhyt oli lysti Kärkkäisen e-scooterin kanssa joka tässä ketjussa mainittu. Uutena latasin täyteen ja ajoin sen akun melkein tyhjäksi, ja ei suostu enää lataamaan. Laitteen virta tulee päälle vain laturissa ollessaan, muuten ei mitään elämää. Kärkkäisen kanssa nyt huollossa selvittävät mitä tuolle tekis. Laitteella olisi vielä alle 30 päivää, joten voiskohan tuon vielä palauttaa?
Itse itselleni vastaten, tuli nyt tilattua tuo kärkkäisen vekotin kun on kohtuu kovassa alessa 249€+3€ toimituskulut.
Googlettelun perusteella olisi sama laitos kuin Neo akkua ja ehkä moottoria lukuunottamatta (hetkellinen teho neossa 500w, tästä laitteesta ei tietoa?), android softakin on sama ainakin youtuben videoiden perusteella.
Ideana olisi päivitellä akku joskus jos kantama jää liian lyhyeksi.. tarkoitus olisi taittaa maksimissaan noin 5km matkoja..
Omassa laudassa ei kestä akku lähellekään 10 kilometriä edes kakkos rajoituksella ja siksipä onkin suunnitelmissa laittaa vanha sähköpyörän akku tuohon kaveriksi, eli liittimellä saa akun vaihdettua.Pientä tilannepäivitystä Kärkkäisen sähköpotkulaudasta https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/e-scooter-plus-musta-potkulauta--skootteri-#spst
Muutaman kerran tullut ajeltua 10km lenkkiä ja tuolloin akun varaus tippuu kolmeen palkkiin ja pysähtyessä nousee takaisin neljään.
10km ajon jälkeen akun täyteen lataus on yllättävän lyhyt joten saattaa tällä laudalla päästä tuon 20km matkan, pitää testailla kunhan kelit lämpenevät.
Lauta jaksaa viedä meikäläistä hyvin ylämäkeenkin ilman minkäännäköisiä hyytymisen merkkejä, mineraalimies kirjoitteli että ei jaksa ylämäkeen ja tähän saattaa vaikuttaa ajajan painoero melkolailla.
Taittomekanismi kerää helposti kuraa ja pölyä itseensä joten tein pikaisen patenttiratkaisun muovista. Alla pari kuvaa laudasta, poistin teipit tuosta pystyputkesta.
Joo, tuollaisella ei välttämättä paljon kuntopuoli edisty, mutta lakipykälät täyttävällä, momentin tunnistavalla 250W sähkärillä tilanne on toinen -->
Sähköpyöräilykö ei ole urheilu - sähköfillari.fi
Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.
... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.
onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.
** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.
Jos sähköavustus auttaa mm. siinä että voi ajaa tasaisemmin samalla sykkeellä (jonka jokainen voi määritellä itse oman tarpeensa ja kuntosuunnitelmansa mukaan) ja se on kaiken lisäksi monille tavallisella fillarilla ajamista mielekkäämpää, jolloin sitä myös harrastaa useammin ja pidempään, niin miten se voi olla missään mielessä huonompi liikuntamuoto?Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.
... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.
onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.
** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.
Ei kun niin, minä olen vissiin se poikkeus, joka painaa niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja ja muut vain lepäilevät fillaroidessaan. Selvästi ihmiset harrastavat taas ihan väärin.
Sähköpyöräilijä kulutti lenkillään 40 % vähemmän energiaa, mutta oli 33 % nopeampi. Siinä missä tavallisella pyörällä kiertää lenkin tunnissa vajaa kolme kertaa, kiertää sen sähköpyörällä yli neljä kertaa. Eli tunnissa käytetty energia on lähes yhtä suuri kuin tavallisella pyörällä kulkiessa.
... tässä oletetaan että sähköpyörällä poljetaan sama aika kuin tavallisella eli tehdään pidempi lenkki. mikä ei liene esim. työmatkapyöräilyn osalta järkevä oletus. ja siinäkin tapauksessa yo. prosenttiarvoilla energiankulutus jää sähköpyörällä 20% pienemmäksimikä on iso ero. sen lisäksi matalampi syke tarkoittaa että keuhkot, sydän, ja verenkierto ei saa samalla tavalla, jos ollenkaan, aerobista harjoitusta.
onhan se hyvä liikkua ja ulkoilla, mutta väite että sähköpyöräily on hyvää urheilua ja kuntoilua ei pidä paikkaansa suurimmalla osalle ihmisistä**. sama kuin golf. hyvää aktivoivaa kävelyä vanhuksille, mutta ei sillä hyvään kuntoon itseään saa.
** erikseen ne muutamat harvat jotka painavat niska limassa sen lisäksi mitä moottori antaa tehoja.