Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Sama tulia tilattua. Iso pettymys jos keulan on rakennettu huonosti. Oletus kuitenkin ettää 2.5 k pyörässä jotain laatua voisi odottaa.
No siis parempi tuo on kuin jäykkäkeula, millä suurin osa pyöräilijöistä näyttää ajelevan.
Mutta kovaan maastoajoon huono. Keulan painokin on aika huomattava tekijä maastoajossa.
Oma ajoni on lähinnä asfalttia, hiekkatetä, ja metsäautotietä, niin niihin menettelee.
 
Kyllähän jäykkäkeula nyt on selvästi parempi kuin joku markan pomppukeppi etujousitus - joka ei tuo käytännössä mitään lisäarvoa. En nyt tarkoita juuri yllämainittua Cubea vaan yleisesti, jos puhutaan näistä edukkaamman pään pyöristä.
 
Oon eri mieltä. Meillä kakkos e8000 pyörässä "jousikeppi". Ihan hyvin pelaa rotwalleissa ja tien pikku kuopissa. Meillä on myös luomu jäykkis, ja sillä ajo ei ole yhtä miellyttävää kuin tuolla "jousikepillä".
Painokaan ei haittaa, koska sähkö.
 
Varmaan riippuu sitten paljon kuskista ja ajosta. Itsellä se ajo on joko "täysillä" ryskäämistä metsässä (nimim runko poikki täpäristä ja uutta odotellaan) tai sitten succiksena kippurasarvella paahtamista. Muutamassa pyörässä on ollut noita "suntoureja" ja entisajan halpis marsoja ja itse olen kyllä asvaltilla ajellut mieluummin jäykkekeulalla. Mihin ihmeeseen sitä joustoa pikku kuopissa ja rotvalleissa tarvitsee, ei kai niistä nyt kaikki paino ranteilla ryskätä kuitenkaan läpi? Itse ainakin loikkaan rotvallin yli enkä aja kuolleena lahnana vaan yli.
 
Ei kait noiden surkeiden keulojen kanssa kannata jäädä elämään. Uutta vain putkeen. 300€:lla saa uuden 34 foxin tai jonkun vastaavan oikeasti toimivan ilmakeulan kun jaksaa hetken seurata tarjouksia.
 
ja rotvalleissa tarvitsee, ei kai niistä nyt kaikki paino ranteilla ryskätä kuitenkaan läpi? Itse ainakin loikkaan rotvallin yli enkä aja kuolleena lahnana vaan yli.

Oon ihan samoilla linjoilla luomuna, mutta sähkärissä on sen verran painoa että pyörän nostelu kanttareille on hiukkasen raskasta. Vielä pahempi jos on napero istuimessa tai täydet sivulaukut. Silloin tuo joustokeula on kyllä tosi hyvä mukavuusvaruste, ja sähkärissä en edes näe sitä lisäpainoa niin negatiivisena.

Ja niitä Suntourejakin on moneksi, mulla on Aion viritettynä lyhyelle joustolle, ja se on kyllä ihan tehtäviensä tasalla.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ja niitä Suntourejakin on moneksi, mulla on Aion viritettynä lyhyelle joustolle, ja se on kyllä ihan tehtäviensä tasalla.
Ehkä niillä on jotain parempiakin malleja olemassa, mutta yleisesti ottaen ovat kuitenkin kuluttajifillarien halpiskamaa. Parempia kuin nimettömät, mutta ei välttämättä merkittävästi. Suntourin iskareissa on aika usein erikseen tällainen tarrra, jossa kielletään käyttämästä niitä "kovassa ajossa":

p4pb12104272.jpg


Joillakin foorumeilla tuota kutsutaan nimellä "sticker of death". :D
 
Ehkä niillä on jotain parempiakin malleja olemassa, mutta yleisesti ottaen ovat kuitenkin kuluttajifillarien halpiskamaa. Parempia kuin nimettömät, mutta ei välttämättä merkittävästi. Suntourin iskareissa on aika usein erikseen tällainen tarrra, jossa kielletään käyttämästä niitä "kovassa ajossa":

Aika omalaatuinen bisneskeissi kyllä pitää saman brandin alla jotain 50€ paskeita ja 1000€ DH forkkeja :hmm: Tuo mun Aionkin pyörii kuitenkin viiden huntin hintaluokassa. Ei ehkä ihan miten ite hoitaisin asiat jos olisin firman markkinoinnissa. Tai ehkä siinä on ajateltu samaan tyyliin kuin joskus vaikka Haltin markkinoinnissa, että tehdään pari premiumtuotetta kisoihin ja myydään sillä imagolla peruspulliaisille hirveät kasat paskaa.
 
Joillakin foorumeilla tuota kutsutaan nimellä "sticker of death". :D

Veikkaan että se 2mm paksu akseli antaa nopeampaa periksi kuin tuo iskari.

Näppäsin speedboxin omaan Ghostiin jossa boschin performance line cx motti, näillä välityksillä jaksoi polkea noin 60km/h.
 
Puuh tänään tuli pyörä kotiovelle Bike Discountista. Tilaus laitettu toukokuun 14. päivä, joten menihän tuossa hetki ja aika monta lisää.
 
Ajattelin tehdä lyhyen arvion omasta sähköpyörästä nyt ensimmäisen 1000km jälkeen.

Fillari on tämä - hintaa oli 1799€ kun tilasin:


Ensin muutokset mitä tein originaaliin:

- Lokasuojat, pakollinen lisävaruste jokapäiväiseen käyttöpyörään

- Keula vaihtui Exotic jäykkään, ajelin vähän aikaa joustolla mutta kun vanhakin maasturi oli täysjäykkä niin vaihdoin tähänkin. Samalla painoa lähti pari kiloa.

- Kevyemmät kiekot, aikalailla puhtaasti fiilisvedolla vaihdoin, lähti taas reilu puoli kiloa painoa pois.

- Isompi eturatas 40t, originaalilla oli suurin osa ajasta isommalla välityksellä niin sai ketjulinjaa vähän fiksummaksi

- Carradine satulalaukku, samanlainen on toisessakin pyörässä, ihan parhautta reppuun verrattuna

- Akun lukon avain, netistä paremmat avaimet (lisää alla)

Sitten pyörän hyvät ja huonot puolet:

+ Luotettavuus, tasan 0 ongelmaa vaikka pyörä on seissyt ulkona joulukuusta lähtien. Ajoon on lähdetty kaatosateessa ja silti ei mitään sähköongelmia tai muita

+ Sopivuus käyttötarkoitukseen. Tämä oli tarkoitettu auton korvikkeeksi ja siinä toimii, nykyään lapsi menee päiväkotiin aina kärryillä ja kauppareissut samoin hoituu samalla kärryllä

+ Kantama, talvellakin meni 100km luokkaa per lataus joten ei tarvi aina muistaa ladata. Nyt kesällä näyttää menevän ~130km yhdellä latauksella, erona tosin kesärenkaat.

+ Polkeminen ilman sähköä, pari kertaa on akku loppunut (unohtui ladata) ja tuli poljettua reilumpi matka ilman sähköä. Pieni ero normaaliin pyörään muttei kohtuuton. Sama yli 25km vauhdissa, avustus hiipuu 27,5 mennessä ja usein matkavauhti tasaisella on lähellä 30.

- Maalipinta ei kestä kolhuja, aina jos lukko tai muu osuu runkoon niin lähtee chippi, ei iso ongelma alurungolla mutta silti yllättävää

- Akun lukko, on vähän jäykkä talvella ja originaaliavaimet on tehty pahvista. Lopputuloksena oli katkennut avain lukkoon ja uudet avaimet netistä. Uudet avaimet olikin paremmat joten vahva suositus.

- Paino, yli 20kg kyllä huomaa jos pitää yhtään nostella keulaa tai kikkailla metsässä. Vanha maasturi oli 10kg joten tupla oli aika yllätys, sen takia vaihdoinkin vähän osia että sai isoimmat ekstrat pois.

Summa summarum - aivan hemmetin hyvä ostos ja tällä tulee nykyään ajettua paljon enemmän kuin maantiepyörällä tai cyclolla, ihan koska lähteminen on vaan niin helppoa.
 

Liitteet

  • 20200624_090136.jpg
    20200624_090136.jpg
    4,5 MB · Luettu: 195
  • 20200624_090143.jpg
    20200624_090143.jpg
    5,4 MB · Luettu: 198
  • 20200624_090151.jpg
    20200624_090151.jpg
    1,8 MB · Luettu: 144
  • 20200624_090206.jpg
    20200624_090206.jpg
    1,2 MB · Luettu: 135
  • 20200624_090210.jpg
    20200624_090210.jpg
    1,2 MB · Luettu: 124
Olen harkinnut sähköpyörän ostamista. Päätarkoituksena olisi ajaa hiekkatietä ja metsäpolkuja. Kokonaan jousitettu vai pelkkä etupää jousitettuna ja onko fatbike vai maastopyörä? Haaveena olisi myös mennä lappiin ajelemaan luontoreittejä kevät/syksy ajankohtina. Pari kertaa olen lapissa vuokrannut fatbiken ja siellä se tuntui ainakin toimivan kivasti.
 
Olen harkinnut sähköpyörän ostamista. Päätarkoituksena olisi ajaa hiekkatietä ja metsäpolkuja. Kokonaan jousitettu vai pelkkä etupää jousitettuna ja onko fatbike vai maastopyörä? Haaveena olisi myös mennä lappiin ajelemaan luontoreittejä kevät/syksy ajankohtina. Pari kertaa olen lapissa vuokrannut fatbiken ja siellä se tuntui ainakin toimivan kivasti.

Varmaan aika pitkälti budjetista kiinni :) Heitä siis arviota niin tilanteeseen on helpompi heittää mielipiteitä.
 
Budjetti saa olla 2000-4000e välillä. Tarkoituksena olisi ostaa kerralla hyvä. Toki mieli voi muuttua ajamisen myötä.

Aika tarkkaan puoliväliin budjettia osuu Grand Canyon:ON AL 8.0 (Grand Canyon:ON AL 8.0).

Tätä olen itse pohtinut nyt jo hetken aikaa ja jotenkin tekisi mieli tilata. Kiinnostaisi myös kuulla mielipiteitä kannattaako tähän rahojaan laittaa. Mitään kokemusta tästä merkistä kun ei vielä ainakaan ole.
 
Jos trailia ajaa niin täpäri on hyvä. Ylimääräinen paino ei avustuksella tunnu. Alamäille tai hiekkapoluille jäykkäperäinen.
 
Onkohan noi n. 500-750 euron sähkömopot mistään kotoisin? 7-vuotias rämäpää haluaisi kyntää pihanurmikon uuteen kuosiin, joten kai tuohon käyttöön tuollainen 500W-1000W menopeli kelpaisi? Esimerkkeinä vaikka nämä:


Lähinnä mietityttää tuo range/ajoaika vs. latausaika - jos aamulla puolessa tunnissa saa akun tyhjäksi niin kyllähän se saattaa itku tulla siinä vaiheessa jos täytyy iltaan asti latausta odottaa.
 
Vaimo osti tarjouksesta 990 eurolla Monark E-Nytan -pyörän. Vaikuttaa varsin hyvältä peliltä, mitä nyt vähän viimeistely ontuu ja mm. takalokaria piti asetella paremmin kun se otti kiinni renkaaseen. Runko on erittäin tukeva ja kuljetustilaa löytyy edestä ja takaa.

Moottorin toiminta on lähinnä on-off -tyylistä, mitä ei pienemmällä avustuksella juuri huomaa, mutta suurimmalla avustuksella pyörä muistuttaa lähinnä mopoa, jossa on kaasukahvan sijasta polkimet. En nyt ole ihan varma, pitäisikö tuota edes laskea avustamiseksi, kun pyörä kulkee 25 km/h ilman että kuski tuottaa yhtään energiaa renkaalle saakka. Kunhan vaan liikuttelee polkimia hissukseen niin, että vapaaratas kuitenkin rullailee, liikkuu pyörä täyttä vauhtia.
 
Reilut 200km biltema/bafang yhdistelmällä menty, toistaiseksi ei muita ongelmia kuin ennaltatiedetty vaihteensiirtäjän kehnous.

Tänään reilu 60km lenkki vanhoja tienpohjia mäkimaastossa ja asfaltilla, akkupalkkeja ei hävinnyt yhtään pas 2-5/9 avustuksia käyttäen. Saas nähdä kuinka ne sitten kerralla romahtaa.

Vanha nurmes-kuopio maantie Palojärven kohdalla, ei voi valittaa keleistä:cool2:
20200624_195359_copy_2304x1728.jpg
 
Vaimo osti tarjouksesta 990 eurolla Monark E-Nytan -pyörän. Vaikuttaa varsin hyvältä peliltä, mitä nyt vähän viimeistely ontuu ja mm. takalokaria piti asetella paremmin kun se otti kiinni renkaaseen. Runko on erittäin tukeva ja kuljetustilaa löytyy edestä ja takaa.

Moottorin toiminta on lähinnä on-off -tyylistä, mitä ei pienemmällä avustuksella juuri huomaa, mutta suurimmalla avustuksella pyörä muistuttaa lähinnä mopoa, jossa on kaasukahvan sijasta polkimet. En nyt ole ihan varma, pitäisikö tuota edes laskea avustamiseksi, kun pyörä kulkee 25 km/h ilman että kuski tuottaa yhtään energiaa renkaalle saakka. Kunhan vaan liikuttelee polkimia hissukseen niin, että vapaaratas kuitenkin rullailee, liikkuu pyörä täyttä vauhtia.

Mistä noin halvalla?
 
Mistä noin halvalla?
Intersportissa oli sunnuntaina. En tiedä onko enää voimassa ja ainakin paikallisesta puljusta ehtivät jo loppua.

En tiedä vastausta kysymykseen, mutta se on ihan varma että tuon fillarin 2300€ ovh-hinnassa on ainakin puolet liikaa. Vähän pitää tapulissa kumista, jos tuollaisen ostaa sillä hinnalla.
Jep, tuo vajaa tuhat euroa oli enemmän linjassa pyörän tekniikan ja muun saman hintaluokan tarjonnan kanssa.
 
Biltemaan näemmä tullut uusi malli 27,5” MTB sähkiksestä. Modernimman näköinen runko mutta osasarja näyttää identtiseltä vanhaan malliin nähden. Hinta pompsahtanut muutamalla satasella.

Itellä nyt ajettu 2300km työmatka-ajoa tuolla vanhemmalla mallilla ja edelleen hintansa kyllä haukkunut, mutta alkaa toki näkyä kilometrit halvoissa osissa.

Keskiön vaihdoin viimein kun siitä alkoi noin 1000km ajon jälkeen kuulumaan silloin tällöin pientä napsetta ja se rupesi raastamaan hermoja. Shimanon perus 127,5mm nelikanttikeskiö (13,90€)
meni alkuperäisen 129,5mm mittaisen tilalle, vaikkakin juuri ja juuri, eturattaan ja rungon väliin jäi noin milli tyhjää.

Etuhaarukka oli uutena maantiekäytössä imo ihan jees, mutta nyt tahmea. Edelleen kummiskin minusta miellyttävämpi ajaa joustolla kuin ilman. Kaippa se jotain huoltoakin tarvis...

Takavaihtaja ruvennut empimään alaspäin vaihdettaessa, säätämisestä huolimatta ei oikein tunnu saavan enää ihan tikkiin, liekkö johonkin sen jossain välissä vääntänyt. Uusi on kummiskin hyllyssä odottamassa, maksoikohan 15€.

Sähköpuoli pelannut hyvin säässä kuin säässä eikä akussa ole vielä ainakaan huomannut kapasiteetin laskua tms. Tuohan on juurikin tommonen on/off tyyppinen avustus, mutta alusta asti oon käyttäny sitä silleen ”aktiivisesti”, että risteyksiin/hidastaessa lasken sen 0-3/9:ään ja usein vasta takaisin matkavauhtiin kiihdytyksen jälkeen nostan 8/9:n jolloin se alkaa avustamaan vasta kun nopeus puhdin puutteessa tms. laskee alle 23-24km/h. 9-tasoa en käytä juuri koskaan. Tälleen meno ei ole nykivää eikä pyörä tuupi. Suurin osa voimasta tulee siis tuotettua itse, mutta jos on esim. raskaan työpäivän jälkeen ihan puhti pois, tulee toki nojattua sähköön enemmän.
 

Mutta ilmeisesti ei saa olla uusin päivitys sisällä moottorissa? Näin sanoivat kun vein ensihuoltoon tuon Cuben. Kysyivät saako päivittää uusimpaan, mutta jätin vielä tekemättä. Olisi kiva saada pyörään avustus 30km/h asti.

Varmuudeksi siis jätin päivittämättä, mikäli haluja tulee speedboxin asennukselle.
 
Mulla on TosiPaskat (tm) ranteet, jotka ei kestä oikein normaalia rasitusta, esim. 6km työmatka on ihan extremeä tavan kaupunkifillarilla, jossa jäykkä keula.. siispä työmatka-ajoon tulossa joku, joka ei varmasti lyö käsille; etujousitettu sähköfatti:D Osittain sähköfätti myös siksi, että semmonen nyt on vaan kiva, ja materia tekee onnelliseksi. Ylläksellä ajelin semmoisella täysijousitetulla sähköfätillä, sitä ranteet kyllä kesti jonkin aikaa vaikka mentiin ihan missä sattuu ja välillä turvallaankin.

Olen menossa tyyppäämään vanhan mallin GZR Dominanc-e -vehjettä, jonka pitäisi olla vähän ajettu ja hyväkuntoinen. OVH 2990€ verkkokaupassa, tää on sillä vanhalla Bosch Performance CX 3rd gen koneella. Virivirijohdon kanssa tää käytetty vuoden vanha olisi 2200€. Onko mitään mielipiteitä onko tämä ihan onneton diili? Akkutakuu on mennyt toki, mutta muilla osilla pitäisi olla vielä vuoden verran jäljellä.
 
Mistä tää ilmiö johtuu että nykyään on joka toisella ongelmia ranteiden kanssa. Ei siinä, tulee itselläkin kipeäksi - mutta aiemmin en muista törmänneeni. Onko pyöräily nykyään enemmän "mainstream" ja ongelmatkin siinä sivussa tulee helpommin esille?
 
Mistä tää ilmiö johtuu että nykyään on joka toisella ongelmia ranteiden kanssa. Ei siinä, tulee itselläkin kipeäksi - mutta aiemmin en muista törmänneeni. Onko pyöräily nykyään enemmän "mainstream" ja ongelmatkin siinä sivussa tulee helpommin esille?
Se tai työnkuvien muuttuminen enemmän toimistoon tai niinkin simppeli kuin väärän kokoinen pyörä. Marketeissa ja jopa urheiluliikkeissä on kuullut välillä mitä oudoimpia juttuja koosta ja siitä mikä sopii ja kenelle.
 
Se tai työnkuvien muuttuminen enemmän toimistoon tai niinkin simppeli kuin väärän kokoinen pyörä. Marketeissa ja jopa urheiluliikkeissä on kuullut välillä mitä oudoimpia juttuja koosta ja siitä mikä sopii ja kenelle.
Ja varmaan ihmisten kipukynnys on laskenut kun joka pikku jomotuksesta mennään peloissaan lääkäriin. Vähintään syöpä oltava kun joku käsi puutuu.
 
Jaa, ne ranteet. Omalla kohdallani kulkee suvussa, ja parikymmentä vuotta rumpujensoittoa vähän hälläväliä-tekniikalla ja ns. "täysii" on tehnyt tehtävänsä.

Hoidan syöpäpotilaita työkseni, kiitos läpästä:D Mutta se siitä, ja takaisin asiaan:

En malttanut odottaa mitään mielipiteitä tuosta pyörästä. Koeajoin, ihastuin ja ostin. Parin tunnin lenkin jälkeen kipeäksi tuli lähinnä tottumaton perse, vaikka pusikossa ja töyssyissä mentiin:D Mukavasti keskisykkeellä 144, aivan mahtavaa kun voi säädellä avustuksen määrää. Työmatka hujahti tänään hymyssä suin eesuntaasun.

Mahtava peli, ja kun budjetti oli 2000€ plusmiinus kymmenen prosenttia, niin taisi osua nappiin.
 
Onko kenelläkään kokemusta badassbox 4 käytöstä? Itsellä on bosch performance cx moottori. Voivatko kaupassa nähdä esim kausihuollossa että tätä on käytetty ja sitä kautta takuu raukeaa?

Ja ei ole aikomusta päivittää softaa.
 
Viimeksi muokattu:
Onko kenelläkään kokemusta badassbox 4 käytöstä? Itsellä on bosch performance cx moottori. Voivatko kaupassa nähdä esim kausihuollossa että tätä on käytetty ja sitä kautta takuu raukeaa?

Ja ei ole aikomusta päivittää softaa.
Ei ole kokemusta, mutta ei tuota voi havaita millään jälkikäteen, kun se käytännössä huijaa vain ohjainta luulemaan että rengas pyörii todellisuutta hitaammin. Lopputuloksena matkamittarin lukema tai nopeusnäyttö eivät pidä paikkaansa. Jos haluaa ajaa avustuksen kanssa kovempaa ilman noita lieveilmiöitä, niin kannattaa asentaa suosiolla Speedbox tai vastaava ja ottaa se sitten pois, jos haluaa käyttää pyörää liikkeessä huollossa ja takuuasiat arveluttavat.
 
Ei ole kokemusta, mutta ei tuota voi havaita millään jälkikäteen, kun se käytännössä huijaa vain ohjainta luulemaan että rengas pyörii todellisuutta hitaammin. Lopputuloksena matkamittarin lukema tai nopeusnäyttö eivät pidä paikkaansa. Jos haluaa ajaa avustuksen kanssa kovempaa ilman noita lieveilmiöitä, niin kannattaa asentaa suosiolla Speedbox tai vastaava ja ottaa se sitten pois, jos haluaa käyttää pyörää liikkeessä huollossa ja takuuasiat arveluttavat.
Bosch:in diagnostic tool mahdollistaa ilmeisesti kaikenmailman statsien tutkimisen ja se jopa (näin olen ymmärtänyt) automaattisesti havaitsee onko systeemiä manipuloitu.. tosin juuri sen takia kysyn täällä kun en ole ihan täysin varma miten asia on tämän "donglen" suhteen.
 
Bosch:in diagnostic tool mahdollistaa ilmeisesti kaikenmailman statsien tutkimisen ja se jopa (näin olen ymmärtänyt) automaattisesti havaitsee onko systeemiä manipuloitu.. tosin juuri sen takia kysyn täällä kun en ole ihan täysin varma miten asia on tämän "donglen" suhteen.
Sen diagnostiikkatyökalun statseista ei voi päätellä ihmeempiä, mutta siinä on tosiaan oma "tampering: yes/no" -sarakkeensa, josta näkee mikäli automatiikka on tunnistanut jonkinlaisen yrityksen kiertää rajoituksia. Jos tuossa lukee yes, niin on mahdollista, että takuu ei kata enää moottoria, mutta en tiedä onko se meillä Suomessa ihan niin yksinkertaista kuitenkaan. Lisäksi olen käsittänyt, että riittävän uutta Speedboxia se ei tunnistaisi, mutta tästä en ole varma.

Se on sitten vielä eri asia, että mitä väliä sillä on ja katsooko tuota tietoa kukaan missään, mutta uuden pyörän tapauksessa ymmärrän toki, että sitä tulee ajateltua.
 
Sen diagnostiikkatyökalun statseista ei voi päätellä ihmeempiä, mutta siinä on tosiaan oma "tampering: yes/no" -sarakkeensa, josta näkee mikäli automatiikka on tunnistanut jonkinlaisen yrityksen kiertää rajoituksia. Jos tuossa lukee yes, niin on mahdollista, että takuu ei kata enää moottoria, mutta en tiedä onko se meillä Suomessa ihan niin yksinkertaista kuitenkaan. Lisäksi olen käsittänyt, että riittävän uutta Speedboxia se ei tunnistaisi, mutta tästä en ole varma.

Se on sitten vielä eri asia, että mitä väliä sillä on ja katsooko tuota tietoa kukaan missään, mutta uuden pyörän tapauksessa ymmärrän toki, että sitä tulee ajateltua.

Ymmärsit täysin mitä tarkoitin. Tänään siis kokeilin ensimmäisen kerran tuota badassboxia ja toimi ihan moitteettomasti mutta kuumottaa lähinnä takuun raukeaminen kun vasta ostetusta pyörästä on kyse. Ja saattaahan se rueta erroria herjaamaan näytöllä + limp mode yms. Kerran kun kokeili tuota ajelua ilman rajoitinta niin on kyllä vaikea mennä takaisin rajoituksen pariin.... Tietenkään en hurjastele kaupungissa.
 
Laitoin jo fillarifoorumillekkin saman kysymyksen mutta katsotaan josko täältä löytyisi nopeammin vastaus.

Pyörä biltema x-trail 29", runkoon ja muuhun pyörään olen tyytyväinen(nyt sähköistetty 750w bafang) mutta:

Voisiko joku linkata kestävämmän rataspaketin, ketjut ja ennenkaikkea paremman vaihtajan(deore?) Ketjut tahtoo hyppiä juurakossa.

Takapakka saisi vaikka olla lyhyemmälläkin ykkösellä mutta menee näinkin, ei joutuisi kontrolleri vain niin kovalle rasitukselle jos tiukassa paikassa joutuu peukalokaasua käyttämään.

Nykyiset:

Pakka cs hg200-8
Takavaihtaja tourney tx
Liipaisin ilmeisesti rapidfire 8

Kiitos!
 
Viimeksi muokattu:
Laitoin jo fillarifoorumillekkin saman kysymyksen mutta katsotaan josko täältä löytyisi nopeammin vastaus.

Pyörä biltema x-trail 29", runkoon ja muuhun pyörään olen tyytyväinen(nyt sähköistetty 750w bafang) mutta:

Voisiko joku linkata kestävämmän rataspaketin, ketjut ja ennenkaikkea paremman vaihtajan(deore?) Ketjut tahtoo hyppiä juurakossa.

Takapakka saisi vaikka olla lyhyemmälläkin ykkösellä mutta menee näinkin, ei joutuisi kontrolleri vain niin kovalle rasitukselle jos tiukassa paikassa joutuu käyttämään.

Nykyiset:

Pakka cs hg200-8
Takavaihtaja tourney tx
Liipaisin ilmeisesti rapidfire 8

Kiitos!

Takavaihtajaksi joku Zee sarjasta, tai vastaava joissa on "kytkin" joku pitää ketjut kireällä.

En tiedä löytyykö 8 vaihteiseina joten liipaisin ja pakka saattaa mennä vaihtoon.
 
Laitoin jo fillarifoorumillekkin saman kysymyksen mutta katsotaan josko täältä löytyisi nopeammin vastaus.

Pyörä biltema x-trail 29", runkoon ja muuhun pyörään olen tyytyväinen(nyt sähköistetty 750w bafang) mutta:

Voisiko joku linkata kestävämmän rataspaketin, ketjut ja ennenkaikkea paremman vaihtajan(deore?) Ketjut tahtoo hyppiä juurakossa.

Takapakka saisi vaikka olla lyhyemmälläkin ykkösellä mutta menee näinkin, ei joutuisi kontrolleri vain niin kovalle rasitukselle jos tiukassa paikassa joutuu käyttämään.

Nykyiset:

Pakka cs hg200-8
Takavaihtaja tourney tx
Liipaisin ilmeisesti rapidfire 8

Kiitos!
Yleisesti mikä tahansa vaihtaja (shimanolta) on parempi kuin tourney. Oman näkemyksen mukaan Deore on halvin kunnon vaihtaja.
 
Mulla on TosiPaskat (tm) ranteet, jotka ei kestä oikein normaalia rasitusta, esim. 6km työmatka on ihan extremeä tavan kaupunkifillarilla, jossa jäykkä keula..
Fillaroinnin rannekivut saattaa johtua myös siitä, että ajaessa päästää ranteen taipumaan alaspäin. Tuntuu rennolta tasaisella alustalla, mutta kun rasitus kohdistuu ranteeseen luonnottomassa asennossa, niin kipeää käy jossain vaiheessa.

Vaimo kipuilee ranteiden kanssa, nytkin on lähete menossa ENMG -tutkimukseen. Mutta fillarointi helpottui oleellisesti, kun hommattiin hänelle SQlab:in Grip 702 S -tupit:

SQlab GmbH Online Shop | Grip 702 S | Ergonomic bike equipment

Linkissä myös on aika hyvin tietoa käsien ergonomiasta pyöräilyhommiin.

Saksan Amazonista nuo saa abaut 35 eurolla, joku vitosen himmeli mukaan tilaukseen, niin ei tule postikulujakaan.
Pakko on antaa tuolle firmalle vielä kehut siitä, että mukana tuli tuppien lisäksi vielä todella kattava paketti tietoa fillariergonomian säätämiseen. Siis käytännön tietoa, ei pelkkää tuotemarkkinointia.
 
Viimeksi muokattu:
Helou. Tässä kuukausi takaperin kyselin täällä tästä pyörästä Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad iridium´n´black | E-Bike Hardtail Shop. Ja nyt ollaan viittä vaille tilaamassa.
Mutta tuli eräs mutta vastaan: Size Information Bike-Discount tämän kalkulaattorin mukaan minun pitäisi ottaa 18" rungolla oleva pyörä, mutta tätä on saatavilla 15" ja 21" koossa.
Pitäisikö suunnata katse johonkin toiseen malliin ? Vai miten toimisitte tässä tilanteessa ?
182 cm löytyy pituutta itseltä kokonaisuudessaan.
 
Helou. Tässä kuukausi takaperin kyselin täällä tästä pyörästä Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroad iridium´n´black | E-Bike Hardtail Shop. Ja nyt ollaan viittä vaille tilaamassa.
Mutta tuli eräs mutta vastaan: Size Information Bike-Discount tämän kalkulaattorin mukaan minun pitäisi ottaa 18" rungolla oleva pyörä, mutta tätä on saatavilla 15" ja 21" koossa.
Pitäisikö suunnata katse johonkin toiseen malliin ? Vai miten toimisitte tässä tilanteessa ?
182 cm löytyy pituutta itseltä kokonaisuudessaan.

Kyllä, 15" on liian pieni ja 21" liian iso. 19" voisi vielä tuollaisessa pyörässä mennä, mutta 21" on aivan liian iso.

Itse olen 178cm ja mulla on 18" runko
 
Kyllä, 15" on liian pieni ja 21" liian iso. 19" voisi vielä tuollaisessa pyörässä mennä, mutta 21" on aivan liian iso.

Itse olen 178cm ja mulla on 18" runko

@gojirra Pääsetkö missään testaamaan pyörää ? Itse tilasin Reaction Hybrid One 500-mallin (pitäis olla samalla runkokoolla jne.) ja 21" rungolla. Olen 184cm pitkä ja ei tuo omaan makuun liian isolta kyllä tunnu ollenkaan. Ehkä 19" voisi olla hieman ketterämpi teknisessä maastossa, mutta hyvin tälläkin on pystynyt etenemään.
 
Juu se on tiedossa kyllä mutta käykö esim. Motonetin myymä deore suoraan tuohon 8 vaihteisen tilalle?


En tiedä tuosta Motonetin vaihtajasta, mutta luulis esim tälläisen 9-vaihteisen sopivan pienellä säädöllä ihan hyvin?


8-vaihteista deorea ei taida olla olemassakaan?
 
@gojirra Pääsetkö missään testaamaan pyörää ? Itse tilasin Reaction Hybrid One 500-mallin (pitäis olla samalla runkokoolla jne.) ja 21" rungolla. Olen 184cm pitkä ja ei tuo omaan makuun liian isolta kyllä tunnu ollenkaan. Ehkä 19" voisi olla hieman ketterämpi teknisessä maastossa, mutta hyvin tälläkin on pystynyt etenemään.
Vastaavaa rungon kokoa ehkä voisi päästä testaamaan mutta ei juuri kyseistä pyörää. Tuntuu että loppunut koko Suomesta nämä mallit. Oulussa ei ole kuin pyörä suvala joka tätä myy ja heidän asiakaspalvelu on niin dogshit että en vaivaudu enää uudelleen heiltä kysymään tämän pyörän perään. :poop:
 
  • Tykkää
Reactions: |le

Statistiikka

Viestiketjuista
258 689
Viestejä
4 492 537
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
mdfds

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom