Ajattelin tehdä lyhyen arvion omasta sähköpyörästä nyt ensimmäisen 1000km jälkeen.
Fillari on tämä - hintaa oli 1799€ kun tilasin:
Buy ZR Team Hybrid Active 7.0 500Wh at BEST PRICE ✓ Order Radon E-Bike Hardtail at Bike-Discount now! ➤ Radon Online Shop
www.bike-discount.de
Ensin muutokset mitä tein originaaliin:
- Lokasuojat, pakollinen lisävaruste jokapäiväiseen käyttöpyörään
- Keula vaihtui Exotic jäykkään, ajelin vähän aikaa joustolla mutta kun vanhakin maasturi oli täysjäykkä niin vaihdoin tähänkin. Samalla painoa lähti pari kiloa.
- Kevyemmät kiekot, aikalailla puhtaasti fiilisvedolla vaihdoin, lähti taas reilu puoli kiloa painoa pois.
- Isompi eturatas 40t, originaalilla oli suurin osa ajasta isommalla välityksellä niin sai ketjulinjaa vähän fiksummaksi
- Carradine satulalaukku, samanlainen on toisessakin pyörässä, ihan parhautta reppuun verrattuna
- Akun lukon avain, netistä paremmat avaimet (lisää alla)
Sitten pyörän hyvät ja huonot puolet:
+ Luotettavuus, tasan 0 ongelmaa vaikka pyörä on seissyt ulkona joulukuusta lähtien. Ajoon on lähdetty kaatosateessa ja silti ei mitään sähköongelmia tai muita
+ Sopivuus käyttötarkoitukseen. Tämä oli tarkoitettu auton korvikkeeksi ja siinä toimii, nykyään lapsi menee päiväkotiin aina kärryillä ja kauppareissut samoin hoituu samalla kärryllä
+ Kantama, talvellakin meni 100km luokkaa per lataus joten ei tarvi aina muistaa ladata. Nyt kesällä näyttää menevän ~130km yhdellä latauksella, erona tosin kesärenkaat.
+ Polkeminen ilman sähköä, pari kertaa on akku loppunut (unohtui ladata) ja tuli poljettua reilumpi matka ilman sähköä. Pieni ero normaaliin pyörään muttei kohtuuton. Sama yli 25km vauhdissa, avustus hiipuu 27,5 mennessä ja usein matkavauhti tasaisella on lähellä 30.
- Maalipinta ei kestä kolhuja, aina jos lukko tai muu osuu runkoon niin lähtee chippi, ei iso ongelma alurungolla mutta silti yllättävää
- Akun lukko, on vähän jäykkä talvella ja originaaliavaimet on tehty pahvista. Lopputuloksena oli katkennut avain lukkoon ja uudet avaimet netistä. Uudet avaimet olikin paremmat joten vahva suositus.
- Paino, yli 20kg kyllä huomaa jos pitää yhtään nostella keulaa tai kikkailla metsässä. Vanha maasturi oli 10kg joten tupla oli aika yllätys, sen takia vaihdoinkin vähän osia että sai isoimmat ekstrat pois.
Summa summarum - aivan hemmetin hyvä ostos ja tällä tulee nykyään ajettua paljon enemmän kuin maantiepyörällä tai cyclolla, ihan koska lähteminen on vaan niin helppoa.