Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Juurikin näin. Tässä vähän tilastoa noista isommista määristä:

142km 0% akkua jäljellä (lokakuu)
123.92km 11% akkua jäljellä
119.99km 26% akkua jäljellä
179.57km 2% akkua jäljellä (syyskuu)
131.8km 6% akkua jäljellä
162km 0% akkua jäljellä (heinäkuu)
113.67km 14% akkua jäljellä

Kiintoisaa. Minkäslainen mylly sulla oli? Ja mitenkäs tuo latautuminen tapahtuu - onko mitään teholatureita noin isoille akuille olemassa ja latautuuko akusta vaikka se ensimmäinen puolikas nopeammin? Verraten nyt vaikka puhelimiin?

Toki noilla koko päivän kestävillä reissuilla mennään sitten pikkuteitä pitkin, korkeuserot ovat vähän isompia kuin maantiellä mutta kuitenkin tasaistakin riittää paljon enemmän kuin maastossa.

Ja tämä toki varmasti riippuu lähinnä pyörästä, mutta onko tuo pienin avustustaso sitten käytännössä pyörän oman massan kumoamista, vai tuoko se lisäksi vielä helpotusta ajoon vrt ilman sähköä? Itselle pitkillä matkoilla toki riittäisi se, että muuten pyörä hoitaisi lähinnä omat lisäkilonsa, mutta isompiin nousuihin voisi hakea akusta vähän dopingia.
 
Joku katupyörä fazuan kevyellä moottorilla vois olla ehkä paras ja kun vielä optimoisi niin että ajaisi flatit osuudet täysin ilman moottoria? FAZUA - evation

Tuossa on moottori akkupaketissa kiinni ja halutessaan siis voi käyttää ihan normipyöränä helposti kun vetää akun moottoreineen ulos käden käänteessä ilman suurempaa värkkäystä. Toisekseen kun tuossa laittaa moottorin pois päältä se irrottaa moottorin voimansiirrosta (tai näin markkinointi "valehtelee").

Edit. FAZUA Evation Black Pepper – Exclusive: Test, info and how to update the Firmware | E-MOUNTAINBIKE Magazine Review tuosta evationista.

Canyon möi vanhalla evation versiolla roadliteä. En kyllä muista missä pyörissä oli tuo uusi 2.0 moottorimalli käytössä.
 
Viimeksi muokattu:
Kiintoisaa. Minkäslainen mylly sulla oli? Ja mitenkäs tuo latautuminen tapahtuu - onko mitään teholatureita noin isoille akuille olemassa ja latautuuko akusta vaikka se ensimmäinen puolikas nopeammin? Verraten nyt vaikka puhelimiin?

Toki noilla koko päivän kestävillä reissuilla mennään sitten pikkuteitä pitkin, korkeuserot ovat vähän isompia kuin maantiellä mutta kuitenkin tasaistakin riittää paljon enemmän kuin maastossa.

Ja tämä toki varmasti riippuu lähinnä pyörästä, mutta onko tuo pienin avustustaso sitten käytännössä pyörän oman massan kumoamista, vai tuoko se lisäksi vielä helpotusta ajoon vrt ilman sähköä? Itselle pitkillä matkoilla toki riittäisi se, että muuten pyörä hoitaisi lähinnä omat lisäkilonsa, mutta isompiin nousuihin voisi hakea akusta vähän dopingia.


Mulla on Focus Jarifa Pro jossa Impulse Evo rs moottori.
Latailen aina akut sisällä ja suosittelen huomioimaan myös ostossa sen että akun saa helposti irti jos ei ole lämpimää paikka minne koko pyörän voi viedä latautumaan.
Muistaakseni tais saada 5ah laturia max tuohon suoraan valmistajalta. En oo koskaan seurannu latautumista niin tarkkaan että osais sanoa latautuuko nopeammin alku.
 
Joku katupyörä fazuan kevyellä moottorilla vois olla ehkä paras ja kun vielä optimoisi niin että ajaisi flatit osuudet täysin ilman moottoria? FAZUA - evation

Tuossa on moottori akkupaketissa kiinni ja halutessaan siis voi käyttää ihan normipyöränä helposti kun vetää akun moottoreineen ulos käden käänteessä ilman suurempaa värkkäystä.

Maantiepyörä tuskin toimii, kun pitäisi tosiaan päästä samalla vehkeellä myös soratiet ja metsäpolut? Luultavasti gravel tai hybridi on lähempänä toimivaa, sähköllä tai ilman. Aikaisemmin sotkin ihan tyytyväisenä tosiaan Helkaman jollain 800€ markkettihybridillä. Lähinnä sitten pidemmille reissuille voisi nykyään, kun 40v pikkuhiljaa lähenee, olla jo ehkä ergonomisempi tuollainen koukkusarvinen - enpä tiedä, kun en ole moista vielä kokeillut.
 
Maantiepyörä tuskin toimii, kun pitäisi tosiaan päästä samalla vehkeellä myös soratiet ja metsäpolut? Luultavasti gravel tai hybridi on lähempänä toimivaa, sähköllä tai ilman. Aikaisemmin sotkin ihan tyytyväisenä tosiaan Helkaman jollain 800€ markkettihybridillä. Lähinnä sitten pidemmille reissuille voisi nykyään, kun 40v pikkuhiljaa lähenee, olla jo ehkä ergonomisempi tuollainen koukkusarvinen - enpä tiedä, kun en ole moista vielä kokeillut.
Sähkögraveleitakin saa nykyään kyllä. Väistämättä kyllä potentiaalinen kantama lyhenee, mitä paremmat maasto-ominaisuudet pyörässä. Gravelilla kyllä pärjää vielä tasaisilla poluilla.
 
Entäs jos vaan budjetoisi vaihtoakun tarakalle mukaan ja puolesa matkaa heittäisi kiinni, tuplaisi toimintasäteen?
 
Sähjöfillarihimo iski kelien parantuessa, millaisia nuo Helkaman XE10 ja Xe11 mallit ovat osiltaan ja käytökseltään? Läheinen kauppias lupasi antaa hyvä tarjouksen, vaikka hintaa onkin jo lähtökohtaisestikin tonni liikaa...
 
Teräsrunkonen ukkopyörä ja siihen sähköistyskitti niin pääsee ajeleen. Perusasfaltilla ei jousituksia tarvi. Pääsee alle tonnin puuhabudjetilla. Reilu tunnin homma asentaa sähköt.
 
Akun latausnopeudesta, niin mun akku latautuu 20 minuutissa 10%. Se pysyy samana koko latauksen ajan.
 
Sehän riippuu laturin amppeereista ja siitä kuinka monta amppeeria akku ottaa vastaan ennen kuin BMS viheltää pelin poikki. FPV lennokkiakun saa täyteen reilussa 10 minuutissa, toki ne on suunniteltu suurille virroille.

Yleensä akut tykkää leppoisesta latausvirrasta eli 10 pinnaa 20 minuuttiin on hyvä, ei liian nopea eikä liian hidas.

Markkinoilla on uusia kännykkäakkuja jotka ei tykkää hitaasta latauksesta vaan ne pitää ladata pikalaturilla että ne toimii. Mutta se onkin eri juttu se.
 
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
 

Liitteet

  • 20200523_184936_copy_1209x1612.jpg
    20200523_184936_copy_1209x1612.jpg
    461 KB · Luettu: 51
  • 20200523_174257_copy_1209x1612.jpg
    20200523_174257_copy_1209x1612.jpg
    431,4 KB · Luettu: 56
  • 20200523_184218_copy_1209x1612.jpg
    20200523_184218_copy_1209x1612.jpg
    472,8 KB · Luettu: 46
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
Ei siihen voi kukaan mitään muuta ohjetta sanoa kuin että voit käyttää niin leveää rengasta mikä vain mahtuu pyörimään ottamatta kiinni fillarin runkorakenteisiin ja istuu vanteelle. Tuo mm. Bilteman käyttämä Kenda on muuten korkeintaan välttävä rengas, eli jossakin vaiheessa kannattaa harkita sen vaihtamista johonkin paremmin rullaavaan ja muutenkin monipuolisempaan. Riippuu tosin käyttötarkoituksesta, mutta tuo Kenda tuskin on parhaimmillaan missään.

Oma ikisuosikki asfalttipainotteiseen monikäyttöön on Schwalben Big Apple koossa 29x2.30, jonka veikkaisin mahtuvan tuohonkin väliin. Sille tosin taitaa olla paremmin saatavilla jotain uudempiakin, mutta teknisesti vastaavia tai jopa parempiakin malleja (mm. Smart Sam on ok).
 
Viimeksi muokattu:
Juu kokeilemallahan se selviäisi mutta en viitsisi huvikseni ostella renkaita vain todetakseni ettei mahdukaan.

Tuon kendan ominaisuudet kyllä tulikin jo tutuiksi, rullaa huonosti mutta sutii herkästi.

Tarkoitus olisi käyttää 40-60% maantie/maastoajossa.
 
Lainaanpa tätä ketjua koska tästä nykyisestä pyörästäni on tulossa sähköpyörä.

Minkähän levyistä kumia pystyisi maksimissaan käyttämään kun kumin ja rungon välissä on nyt noin 1,3cm tyhjää kummallakin puolella. Tämänhetkinen rengaskoko on 29x2.10

Vanteen ulkoleveys 25mm
Takahaarukan puolesta 2,5" mahtuisi, koska se on noin 10 mm leveämpi, ja sinulla on tilaa 26 mm. Vähintään puolisen senttiä per puoli jättäisin tilaa, ettei rasituksessa elävä kiekko/runko aiheuta haarukan maalien syöntiä (tai ohenna putkea!). Nimimerkillä kokemusta on, '93 Kona Explosif + Ritchey Z-Max 2,35".

Vanne on kapeahko 25 mm, niin siksi ehkä laittaisin maks. 2,35". Mulla täpärissä vanteen ulkoleveys on 28,5 mm ja renkaat Schwalben Magic Mary 2,35" ja Hans Dampf 2,35", enkä yli 2,5" laittaisi omille vanteille. Alkaisi varmaan "nuljumaan" kivikossa ja pelottaisi vetää tiukkoja kurveja ns. polvi maassa.
 
Kiitokset aiemmista vastauksista! Nyt alkaakin sitten loputon googlaus sopivista kumeista:tup:
 
Näinpä se on, ostin tuon bilteman 29" x-trailin(299€) siitä syystä että saisin hieman tuntumaa pyöräilyyn ~15 vuoden tauon jälkeen ja yllättäen tämä ei olekkaan täysin p*ska(nyt ajettu kahteen iltaan vajaa 80km, perse on kipeä)

Rungon geometria sopii itselleni kuin nyrkki silmään(ehkä pari senttiä liian korkealla vaakaputki), halvat komponentit toki huomaa mutta kun sen tiesi jo etukäteen niin se ei häiritse, pääsin peräti 4 kilometriä kun tourney siirtäjä kaipasi jo säätöä että toimi oikein...tätä osasin jo odottaa ja tarkoituksena olikin korvata kaikki hajoava sitä mukaa laadukkaammilla osilla koska runko on hyvän tuntuinen ja itselle sopiva.

Jokatapauksessa halvimmat "oikeat" sähköpyörätkin ovat osiltaan jotakuinkin markettipyöriä vastaavia niin ei tässä kauheasti menetä.

Aliexpressistä tilasin jousitetun satulatolpan ja 750w bbs02b moottoripaketin vaihdeanturilla, 17,5ah akulla ja ohjelmointikaapelilla(reilu 700€)

Bbshd olisi ollut muutaman satkun kalliimpi ja tsdz2 moottoreita on haljennut ja hajonnut tuttavapiirissä niin en uskaltanut sellaistakaan ottaa.

Plussa tai fätti oli alunperin hakusessa mutta harjoitellaan nyt näillä jahka moottori saapuu, sitten kun aika on kypsä ja tilillä tarpeeksi katetta niin hommataan joku oikea plussakoon täpäri.

Mielenkiintoista oli huomata se että polkupyöräillessä löysin heti ne asiat joita olen koittanut moottoripyöräilystä hakea viimeiset 10 vuotta. Saa katsella rauhassa maisemia, tuulen+moottorin melu ja riepoittelu uupuu lähes kokonaan ja voit poiketa mille vain mielenkiintoiselta näyttävälle sivupolulle.

Toki syke hakkaa läskillä yli kahdessasadassa, perse on kipeä ja hikikin tulee mutta sitä varten tähän nyt se sähköpaketti onkin tilattu :smile:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Sid
Näinpä se on, ostin tuon bilteman 29" x-trailin(299€) siitä syystä että saisin hieman tuntumaa pyöräilyyn ~15 vuoden tauon jälkeen ja yllättäen tämä ei olekkaan täysin p*ska(nyt ajettu kahteen iltaan vajaa 80km, perse on kipeä)

Rungon geometria sopii itselleni kuin nyrkki silmään(ehkä pari senttiä liian korkealla vaakaputki), halvat komponentit toki huomaa mutta kun sen tiesi jo etukäteen niin se ei häiritse, pääsin peräti 4 kilometriä kun tourney siirtäjä kaipasi jo säätöä että toimi oikein...tätä osasin jo odottaa ja tarkoituksena olikin korvata kaikki hajoava sitä mukaa laadukkaammilla osilla koska runko on hyvän tuntuinen ja itselle sopiva.

Jokatapauksessa halvimmat "oikeat" sähköpyörätkin ovat osiltaan jotakuinkin markettipyöriä vastaavia niin ei tässä kauheasti menetä.

Aliexpressistä tilasin jousitetun satulatolpan ja 750w bbs02b moottoripaketin vaihdeanturilla, 17,5ah akulla ja ohjelmointikaapelilla(reilu 700€)

Bbshd olisi ollut muutaman satkun kalliimpi ja tsdz2 moottoreita on haljennut ja hajonnut tuttavapiirissä niin en uskaltanut sellaistakaan ottaa.

Plussa tai fätti oli alunperin hakusessa mutta harjoitellaan nyt näillä jahka moottori saapuu, sitten kun aika on kypsä ja tilillä tarpeeksi katetta niin hommataan joku oikea plussakoon täpäri.

Mielenkiintoista oli huomata se että polkupyöräillessä löysin heti ne asiat joita olen koittanut moottoripyöräilystä hakea viimeiset 10 vuotta. Saa katsella rauhassa maisemia, tuulen+moottorin melu ja riepoittelu uupuu lähes kokonaan ja voit poiketa mille vain mielenkiintoiselta näyttävälle sivupolulle.

Toki syke hakkaa läskillä yli kahdessasadassa, perse on kipeä ja hikikin tulee mutta sitä varten tähän nyt se sähköpaketti onkin tilattu :smile:

kiinnostaisi myös tilata aliexpress moottori sama minkä tilasit. Oisko mahdollista että kerrot kokemuksesi ja tilauksen etenemisen ja asennuksen vaiheista. Todella kiinnostaa tämä projekti.
 
Mitään suosituksia sähköpyörän vaihtoakuksi alkuperäisen antaessa hiipumisen merkkejä?
Uudelleenkennotukselle hinta-arvio paikallisessa akkuliikkeessä noin 250 € paremmalla puolella, pääseekö sitä halvemmalla missään?
Pyöränä useamman vuoden vanha Matkaaja (naisten pyörä)
Tässä kuva vastaavasta mankelista (Tori.fi:stä napattu kuva)
 
Mitään suosituksia sähköpyörän vaihtoakuksi alkuperäisen antaessa hiipumisen merkkejä?
Uudelleenkennotukselle hinta-arvio paikallisessa akkuliikkeessä noin 250 € paremmalla puolella, pääseekö sitä halvemmalla missään?
Pyöränä useamman vuoden vanha Matkaaja (naisten pyörä)
Tässä kuva vastaavasta mankelista (Tori.fi:stä napattu kuva)
Sanoisin, että tuohon Matkaajaan ei kannata vaihtaa akkua lainkaan. Vie suosiolla kierrätykseen koko laite ja osta parempi tilalle.
 
Sanoisin, että tuohon Matkaajaan ei kannata vaihtaa akkua lainkaan. Vie suosiolla kierrätykseen koko laite ja osta parempi tilalle.
Onhan sekin vaihtoehto. Mitään varsinaista tarvikeakkukauppaa sähköpyörille ei vissiin oikein taida olla? Aliexpressistä ja vastaavista löytyy jotain sopivia aihioita runkoakuksi, mutta varmempana/turvallisempana ratkaisuna pitäisin uudelleen kennottamista.
 
Onhan sekin vaihtoehto. Mitään varsinaista tarvikeakkukauppaa sähköpyörille ei vissiin oikein taida olla? Aliexpressistä ja vastaavista löytyy jotain sopivia aihioita runkoakuksi, mutta varmempana/turvallisempana ratkaisuna pitäisin uudelleen kennottamista.
Niissä on ihan samoja kennoja sisällä kuin missä tahansa akkulaitteessa. Uudelleenkennotus on mahdollista, mutta tuollaisen fillarin tapauksessa se ei ole pääsääntöisesti taloudellisesti järkevää. Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa taisi olla kaiken lisäksi painavat nikkelikennot. Myös runko on niin epävarma vempula, että sen ympärille ei kannata hommata uusia osia.
 
Niissä on ihan samoja kennoja sisällä kuin missä tahansa akkulaitteessa. Uudelleenkennotus on mahdollista, mutta tuollaisen fillarin tapauksessa se ei ole pääsääntöisesti taloudellisesti järkevää. Jos nyt en ihan väärin muista, niin tuossa taisi olla kaiken lisäksi painavat nikkelikennot. Myös runko on niin epävarma vempula, että sen ympärille ei kannata hommata uusia osia.

Hankintahintaan nähden ollut ihan sopiva kehonsiirrin paikasta A paikkaan B. Ymmärrän kyllä ajatuksen sijoittaa kalliimpaan ja laadukkaampaan, mutta veikkaan, että tuohon pyörään akun hankinta on tässä tapauksessa silti taloudellisestikin järkevin ratkaisu, kun pyörällä tuskin montaa vuotta enää ajettaisikaan.
 
Hankintahintaan nähden ollut ihan sopiva kehonsiirrin paikasta A paikkaan B. Ymmärrän kyllä ajatuksen sijoittaa kalliimpaan ja laadukkaampaan, mutta veikkaan, että tuohon pyörään akun hankinta on tässä tapauksessa silti taloudellisestikin järkevin ratkaisu, kun pyörällä tuskin montaa vuotta enää ajettaisikaan.
Ihan miten vaan. Omista tarpeistahan se tietenkin riippuu, mutta minä en laittaisi tuohon kiinni senttiäkään. Itsekin tuossa sanoit, että liikkeessä arvio kennotuksen hinnalle on 250€, joka on kutakuinkin tuon pyörän hinta uutena.
 
Sähkögraveleitakin saa nykyään kyllä. Väistämättä kyllä potentiaalinen kantama lyhenee, mitä paremmat maasto-ominaisuudet pyörässä. Gravelilla kyllä pärjää vielä tasaisilla poluilla.

Itseasiassa alkoi tuo mainitsemasi Fazuan setti vähän kiinnostamaan kun luin enemmän. Kevyehkö ratkaisu ja kun ei avusta, olisi vastustamasta pois. Akku toki pieni, mutta jollekin kaupunkialueen työmatkalle taas varmasti ihan riittävä isommallakin avustuksella. Ja vaihtoakutkin näyttivät inhimillisen hintaisilta. Fazuaa vaan ei kovin monessä gravel/hybridipyörässä näytä olevan jos haluaa että hinta pysyisi edes suunnilleen siellä kolmessa tonnissa, mieluiten alle.

Tiirailin taas vaihtoehtoja, nyt esim:

Canyon Roadlite:ON AL 7.0 (fazua)
Canyonin Pathlite:ON 5.0. (bosch)

Pathliten kaltaiset hybridit puhuttelevat myös koska normi kuntoiluajosta iso osa kuitenkin tapahtuu sorapohjaisilla teillä, kuntoradoilla ja poluilla. Asfaltti-maantien reunaa pitkin ajelu ei puhuttele juurikaan, pitkätkin matkat haeskellaan kyllä pikkuteille. Jämäkkyyttä pitäisi löytyä liikkua nuo samat polut myös toisinaan lastenistuin tarakalla.

...Tai sitten säästän vielä tässä vaiheessa vähän ja vedän luomuna, ja jos tarpeet iteroituivat taas polkiessa niin sitten sijoittaa kalliimpiin leluihin...
 
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)
 
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)

Mätsää aika hyvin omalle kohdalle. Kaupunki sama ja työmatka vie suurinpiirtein saman verran aikaa. Laitoin tuossa 14. päivä sähkömaastopyörän tilaukseen tätä varten: Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´blue | E-Bike Hardtail Shop

Sen verran tuntuu olevan ruuhkaa, että huh huh....ei ole nimittäin lähtenyt pyörä vielä liikkeestä eteenpäin. Sanovat kyllä sivuillakin, että menee 12-18 päivää ennen kuin saavat lähetettyä.

Veikkaan, että on omalle kohdalle hyvä kompromissi. Pääsee välillä maastoonkin rälläämään + pärjää talvellakin maastopyörän renkailla.
 
Mätsää aika hyvin omalle kohdalle. Kaupunki sama ja työmatka vie suurinpiirtein saman verran aikaa. Laitoin tuossa 14. päivä sähkömaastopyörän tilaukseen tätä varten: Cube Reaction Hybrid ONE 500 black´n´blue | E-Bike Hardtail Shop

Sen verran tuntuu olevan ruuhkaa, että huh huh....ei ole nimittäin lähtenyt pyörä vielä liikkeestä eteenpäin. Sanovat kyllä sivuillakin, että menee 12-18 päivää ennen kuin saavat lähetettyä.

Veikkaan, että on omalle kohdalle hyvä kompromissi. Pääsee välillä maastoonkin rälläämään + pärjää talvellakin maastopyörän renkailla.

Mielenkiintoisen näköinen pyörä. Vaikuttaisi minulle aika passelilta.
Joutaisitko perustelemaan miksi päädyit juuri tähän pyörään ? :)
 
Toivottavasti tää on oikea paikka kysyä.
Ois hakusessa sähköpyörä päivittäiseen 40min (yhteen suuntaan) työmatkalle joka menee siis ihan hyviä pyöräteitä pitkin Oulussa.

En tiedä tästä aiheesta paljoa, enkä koskaan ole sähköpyörällä ajanut.

Olisiko kellään heitellä ehdotuksia ? Kriteerejä olisi:
2000-2500€
Irroitettava akku
Kevyt
Ei fät

Onnistuu tilata saksasta jos tarve vaatii.

Tahtoisin siis pyörän jolla olisi oikeasti miellyttävä polkaista tämä (omasta mielestäni) pitkä matka mahdollisimman vähällä vaivalla.

Ja tosiaan ei ole kiire pyörän hankinnalla. Tässä alustavia tutkimuksia teen. Mutta jos joku täydellinen setti löytyy kohilleen niin voin tilata vaikka heti :)

Canyon Roadlite:ON on yksi sähköpyörä joka nähdäkseni noihin spekseihin sopii hienosti.

Vähän tommonen kevyempi ratkaisu kaikinpuolin ja osana arpomiskuviota itselläkin.
 
Viimeksi muokattu:
Canyon Roadlite:ON on yksi sähköpyörä joka nähdäkseni noihin spekseihin sopii hienosti.

Vähän tommonen kevyempi ratkaisu kaikinpuolin ja osana arpomiskuviota itselläkin.
Tuossapa mielenkiintoisen näköinen pyörä, ja mahtava web sivu joka esittelee tuotteen mukavasti.
Osaatko kertoa minulle onko nuissa kuinka suurta eroa näissä sivun pyörissä (Scrollaa alas niin näkyy 3 vaihtoehtoa).
Hinnat hyppii aika radikaalisti näiden kolmen välillä.
 
Mielenkiintoisen näköinen pyörä. Vaikuttaisi minulle aika passelilta.
Joutaisitko perustelemaan miksi päädyit juuri tähän pyörään ? :)

Mulla on tuota vastaava Radon Team 29 - itsellä siinä painoi:

- Hyvä moottori ja akku (2020 malleissa vielä parempi) - kantama 100km luokkaa

- Kunnon osa-sarja, Deore tasoa. 1x10 just hyvä sähköpyörässä

- Ei järjettömän painava - itse vaihdoin vielä kevyemmät kiekot ja jäykän keulan niin pääsi alle 20kg. Silti painaviahan nää on, oma vastaava ei-sähkö painoi 10kg

- Kunnon kiinnitys pisteet lokasuojille

- Hinta - Saksasta sai kyllä aika edullisesti 1800€ oli oma

Itsellä oli listalla Cube - Radon - Haibike mutta tuolla budjetilla Canyon saattaa kans vielä löytyä.
 
Tuossapa mielenkiintoisen näköinen pyörä, ja mahtava web sivu joka esittelee tuotteen mukavasti.
Osaatko kertoa minulle onko nuissa kuinka suurta eroa näissä sivun pyörissä (Scrollaa alas niin näkyy 3 vaihtoehtoa).
Hinnat hyppii aika radikaalisti näiden kolmen välillä.

En osaa. Aika nöösinä oon itsekin liikenteessä ja vielä sormi suussa. Komponenteissa ne erot on, mutta Canyon nyt taitaa olla hinta-laatu suhteeltaan sieltä parhaasta päästä, koska myyvät vain netissä. Veikkaus tähän asti opitun perusteella kuitenkin on, että tuskin tuolla 2500 hinnalla kovin paljoa parempiakaan osia sähkövehkeissä saat. Toki tuohon pitäisi vielä työmatkoja varten ainakin lokasuojat investoida.

Ainakin itse käyttäisin sähköä lähinnä työmatkoilla (kun ei halua hikoilla yhtään) reilummin ja muulloin lähinnä hyvin kevyeen avustukseen, ja siinä mielessä tuo Fazuan moottori vaikuttaa aika pätevältä ratkaisulta ja pienempi akkukin täysin riittävältä. Se kytkeytyy kokonaan irti polkimista silloin, kun avustus on 0, joten ylimääräistä moottorin "painoa" ei pitäisi polkiessa tuntea.

Hanki sä tuo Canyon ja kerro sitten, millainen se on ;)
 
En osaa. Aika nöösinä oon itsekin liikenteessä ja vielä sormi suussa. Komponenteissa ne erot on, mutta Canyon nyt taitaa olla hinta-laatu suhteeltaan sieltä parhaasta päästä, koska myyvät vain netissä. Veikkaus tähän asti opitun perusteella kuitenkin on, että tuskin tuolla 2500 hinnalla kovin paljoa parempiakaan osia sähkövehkeissä saat. Toki tuohon pitäisi vielä työmatkoja varten ainakin lokasuojat investoida.

Ainakin itse käyttäisin sähköä lähinnä työmatkoilla (kun ei halua hikoilla yhtään) reilummin ja muulloin lähinnä hyvin kevyeen avustukseen, ja siinä mielessä tuo Fazuan moottori vaikuttaa aika pätevältä ratkaisulta ja pienempi akkukin täysin riittävältä. Se kytkeytyy kokonaan irti polkimista silloin, kun avustus on 0, joten ylimääräistä moottorin "painoa" ei pitäisi polkiessa tuntea.

Hanki sä tuo Canyon ja kerro sitten, millainen se on ;)

Todella pieni akku - 250Wh vs normaalisti 400-500Wh, vahvasti epäilen tuota luvattua 125km kantamaa kun itse en pääse tuohon edes 500Wh akulla ja polkemalla itse suurimman osan.
 
Todella pieni akku - 250Wh vs normaalisti 400-500Wh, vahvasti epäilen tuota luvattua 125km kantamaa kun itse en pääse tuohon edes 500Wh akulla ja polkemalla itse suurimman osan.

Pointti taitaa olla se, että ratkaisu on sen verran kevyt että tuolla voi vetää paljon isommat pätkät ihan kokonaan ilman moottorin avustusta, ja käyttää sitten kun tarvitsee. Enemmän siis normipyöräilyyn jossa sähköä on reservissä jos siltä tuntuu, eli sopinee hyvin jos käyttö olisi normisähköllä enimmäkseen pelkkää eco-moodissa ajelua. Eikä se avustus taida maksimissaankaan olla niin jytkyä kuin noissa isommissa moottoreissa.

Kyllä tuo konsepti aika hyviä arvosteluja on saanut joiden perusteella myyntipuheille on kyllä jotain katettakin.
 
Pointti taitaa olla se, että ratkaisu on sen verran kevyt että tuolla voi vetää paljon isommat pätkät ihan kokonaan ilman moottorin avustusta, ja käyttää sitten kun tarvitsee. Enemmän siis normipyöräilyyn jossa sähköä on reservissä jos siltä tuntuu, eli sopinee hyvin jos käyttö olisi normisähköllä enimmäkseen pelkkää eco-moodissa ajelua. Eikä se avustus taida maksimissaankaan olla niin jytkyä kuin noissa isommissa moottoreissa.

Kyllä tuo konsepti aika hyviä arvosteluja on saanut joiden perusteella myyntipuheille on kyllä jotain katettakin.

Oma Radon vastaa aika tasan osilta ja ajo-asennolta tuota Roadlitea ja poljen suurimman osan ajasta tasaisella 28-30km jolloin avustus on pois päältä ja silti kantama on luokkaa 100km. Ja siis Eco moodilla eli pienimmällä avustuksella.

Vaikea siis ymmärtää miten 50% akulla voisi päästä pidemmälle 125km eli luokkaa 25% pidempään?

Kannattaa muistaa siis että avustus ei toimi kuin 25km asti (hiipuu vähitellen 27.5km) joten pitää joko polkea >27.5 tai laittaa avustus pois.

Uudet moottorit Bosch CX 2020 ja ilmeisesti myös tuo Fazua osaa kytkeytyä kokonaan pois kun avustus on pois päältä, se on kyllä hyvä parannus vaikka aika pieni se ero tuntuu olevan.

Mahtaako Canyonista saada akun irti - joissain malleissa taisi olla kiinteä akku?
 
Oma Radon vastaa aika tasan osilta ja ajo-asennolta tuota Roadlitea ja poljen suurimman osan ajasta tasaisella 28-30km jolloin avustus on pois päältä ja silti kantama on luokkaa 100km. Ja siis Eco moodilla eli pienimmällä avustuksella.

Vaikea siis ymmärtää miten 50% akulla voisi päästä pidemmälle 125km eli luokkaa 25% pidempään?

Kannattaa muistaa siis että avustus ei toimi kuin 25km asti (hiipuu vähitellen 27.5km) joten pitää joko polkea >27.5 tai laittaa avustus pois.

Uudet moottorit Bosch CX 2020 ja ilmeisesti myös tuo Fazua osaa kytkeytyä kokonaan pois kun avustus on pois päältä, se on kyllä hyvä parannus vaikka aika pieni se ero tuntuu olevan.

Mahtaako Canyonista saada akun irti - joissain malleissa taisi olla kiinteä akku?

Voi se olla näinkin, mutta taitaa olla kuitenkin aika vaikeaa noita sähköjen rangeja pistää vierekkäin kun moottorit ja fillarit ovat kovin erilaisia, ja eniten ratkaisee käyttötapa? Pointti taitaa kuitenkin olla Fazuassa se, että ratkaisu on kevyt, enimmäkseen noita näkyy olevan maantie/gravel jne pyörissä joilla sitä vauhtia pidetään vieläkin helpommin. Ja sikäli kevyemmällä konseptilla voi painella vaikka kokonaan off-tilassa ja kytkeä päälle pelkästään pikkuteholle niissä pitkän reissun ylämäissä. Varmasti rangea riittää tuolla tavalla jo aika hyvin. Mutta tuossahan oletettavasti jo haetaankin ihan erilaista käyttöä, kuin joistain tehokkaista ja painavista e-maastureista.

Ja tosiaan Fazua kytkeytyy kokonaan irti kammista kun avustus on pois käytöstä. Akku ja itseasiassa koko moottoriyksikkö myös irtoaa fillarista kokonaan, jolloin vehkeen saa muutettua myös kohtuukevyeksi luomuksi. Ja lisäakutkin näyttivät olevan maltillisen hintaisia + 250-kokoinen akku ei myöskään näytä järkyn suurelta, vaikkapa vara-akuksi reissun päälle.

Kokonaisuutena tuo siis näytti mulle ehdottomasti kiinnostavimmalta optiolta. Mä kun en kaipaisi mitään ylämäkitykkiä enkä suurinta osaa ajasta itseasiassa avustusta ollenkaan (jos fillaria vaan voi järjellisesti ajaa ilman sähköä), niin turha silloin on isoa akkuakaan roudata mukana. Pikkujeesi jollain pitkällä matkalla pahassa ylämäessä tai se optio vetää lyhyet edustusreissut taatusti kuivalla paidalla oli se, mikä vaikutti kaikinpuolin hyvältä kompromissilta. Mutta tosiaan mua on turha liikaa kuunnella, tää päteminen perustuu pelkästään netistä luettuun :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt taisi mennä kaksi keskustelua sekaisin? Tuo canyon roadlite:on maantietykki, ja painaa sen alle 8kg (ainakin pienin runkokoko hiilarirungolla). Ihan eri asia kuin yli 20kg maastopyörä huonosti rullaavilla maastorenkailla. Siinä huomattavasti vähemmän tehokas fazua vie aina vähemmän virtaa kuin nuo tehokkaat moottorit. Ihan mahdollista että kisakireä pyöräilijä vetää sen 125km ecolla.

Vai sekoitinko itse? Onko canyonilla nykyään fazuaa jossain maastopyörämallissa?
 
Nyt taisi mennä kaksi keskustelua sekaisin? Tuo canyon roadlite:on maantietykki, ja painaa sen alle 8kg (ainakin pienin runkokoko hiilarirungolla). Ihan eri asia kuin yli 20kg maastopyörä huonosti rullaavilla maastorenkailla. Siinä huomattavasti vähemmän tehokas fazua vie aina vähemmän virtaa kuin nuo tehokkaat moottorit. Ihan mahdollista että kisakireä pyöräilijä vetää sen 125km ecolla.

Vai sekoitinko itse? Onko canyonilla nykyään fazuaa jossain maastopyörämallissa?

Nyt taitaa speksit mennä sekaisin - Roadlite On painaa 15kg (runko 12kg), mistähän löytyy 8kg? Se tarkoittaisi huikeaa 5kg painoa ilman moottoria...

Oma painaa ehkä 19kg ja ajoasento on aikalailla sama kuin tuossa, suurin osa vastuksesta tulee ilmanvastuksesta, painolla ei oikeastaan ole juuri väliä.

Ja siis itsellä myös hyvin rullaavat renkaat, rullaa kevyemmin kuin nuo ensiasennuskumit Canyonissa.

Canyon on varmasti hyvä pyörä mutta vaikea noilla spekseillä uskoa tuohon kantamaan. Boschin sivuilla on hyvä laskuri joilla voi tuota arvioida - osuu omalla setillä hyvin lähelle totuutta. Kyllä sieltä omallekin setille saa 150km kantamaa kun laittaa tasamaa - sileä asvalttia - tuuleton päivä - laiha kuski - polkee täysiä - sliksit alla - aeroasennossa :D

 
Nyt taitaa speksit mennä sekaisin - Roadlite On painaa 15kg (runko 12kg), mistähän löytyy 8kg? Se tarkoittaisi huikeaa 5kg painoa ilman moottoria...

Jep, kännykällä meni speksit sekaisin kun illalla katsoin enkä enää siinä tilassa ymmärtänyt suhteita ettei siinä ole mitään järkeä. Vähemmän alkoholia seuraavalla kerralla...

Tuosta piti sanoa, että tuo 100km on mahdollista siitä syystä että keskinopeus on helposti yli 25km/h maanteillä ajaessa. Kunnosta riippuen tuolla varmaan ajelee useamman sata kilometriä jos moottori toimii lähinnä ylämäessä.

Asiasta toiseen. Nyt kun kunto alkaa olla huomattavasti paremmassa kunnossa, niin maastossa nyt huomannut, että kantama kasvanut viime vuodesta. Viime vuonna 35km polkuja ja oli enää se yksi täysi pykälä akkua jäljellä yleensä. Tänään 41km polkuja (420m nousuja ja saman verran about laskuja) ja oli 2 täyttä pykälää jäljellä (20km jälkeen oli 4 pykälää ja 35km kohdalla kolme pykälää). Lopussa alkoi sattua toiseen polveen, joten vedin trail-modella kotia asfalttia pitkin. Shimano E8000 / 500Wh täpäri ja renkaina edessä magic maryt (2.8") ja takana paremmin rullaava recon+ (3.0") 1 barin paineilla. Säädöt on ecolla minimitehot ja ajan suurimman osan ajasta ecolla. Jyrkemmät ylämäet ja jotkut tekniset nousut menee traililla (medium tehotilassa). Sanoisin, että aika hyvin kestää akku vaikka 5000km+ alla jo.
 
onko täälä joku värkkäilllyt TSDZ2 moottorin kanssa? Mulla on 250W TSDZ2 moottori XH18 näytöllä sekä 10x4 cell eli perus 36V akku.

Lueskelin että firmwaren päivityksellä tosta vois saada paremman, ei tosin ole hirveästi kokemuksia muista sähköpyöristä ettei tiedä mitä kaivata. Kiinnostaa tietää vinkkejä ja kokemuksia firmwaren päivityksestä sekä kenties apua päivitykseen jos ohjelmointikaapelit löytyy?

ps. viimekesänä ajelin 80-100km yhdellä latauksella pääosin keskimmäisellä avustustasolla. Viimeviikolla testasin ensimmäistä kertaa kovempaa rasitusta eli ajoin 15km lenkin isoimmalla avustustasolla ja toisen lenkin pelkällä kaasulla niin akku loppu reilun 10km kohdalla. Ei yllättävää mutta silti aika yllättävän lyhyeksi jäi range :)
 
Viimeksi muokattu:
Toi Canyone Roadlite:ON AL 7.0 vaikuttaa täydelliseltä pyörältä minulle. Mutta missään ei ole tietoa miten tuollainen pyörä pärjää talvella. Vai onko täysin väärä pyörä talvella ajelemiseen ? Paha sanoa kun en tiedä pyöristä kirjaimellisesti mitään. :confused2:
 
Toi Canyone Roadlite:ON AL 7.0 vaikuttaa täydelliseltä pyörältä minulle. Mutta missään ei ole tietoa miten tuollainen pyörä pärjää talvella. Vai onko täysin väärä pyörä talvella ajelemiseen ? Paha sanoa kun en tiedä pyöristä kirjaimellisesti mitään. :confused2:

Kyllä tuolla varmasti talvella ajaa - riippuu vähän missäpäin maata asuu. Tärkein varuste työmatkafillariin on joka tapauksessa kunnon lokasuojat, sellaiset tuohon näyttää saavan.

Itse ajanut talvella kaikilla mahdollisilla välineillä - sinkulalla, cyclocrossilla, maasturilla ja sähköpyörällä. Mukavuus on tuossa järjestyksessä ja aika suoraan suhteessa renkaiden leveyteen. Talvella leveät nastarenkaat on kyllä hyvät - kuvien perusteella tuohon menee ehkä 35-40mm renkaat mitkä vielä menettelee.

Etelässä pärjää kapeammilla kumeilla, pohjoisemmassa voi kinoksessa tulla itku kapeilla kumeilla.
 
Olen hankkimassa ensimmäistä sähköpyörää ensisijaisesti työmatka pyöräilyä varten. Sivu noin 5km. Kummassakin päässä voi pitää lämpimässä ja kova tavoite olisi ajaa läpi vuoden. Nyt pohdin Ghost Hybride Terun PT B5.9 ja Cube Reaction Hybrid Pro 500 Allroadin välillä. Nastat tulisi vaihdettua talvea varten.

Onko mielipiteitä tai esittää muita ehdokkaita?
 
Moottorin takia valitsisin Cuben. Siinä on Boschin uusi gen4 moottori, kun taas Ghostissa on vielä tuo vanha malli pienellä eturattaalla. Gen4 on huomattavasti kevyempi polkea 25km/h jälkeen ja on fyysisesti pienempi ja kevyempi. Muuten jos vertaa niin Ghostissa on ainakin parempi etujousitus ja fiksumman näköinen geometria maastoon. Työmatkapyöräilyyn Cube olisi valmis peli lokasuojien yms. kanssa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Tärkein varuste työmatkafillariin on joka tapauksessa kunnon lokasuojat, sellaiset tuohon näyttää saavan.
Mistäpä sitä muuten saisi pyöräänsä kunnon kaaret? Ensin käytin XXL:stä löytyneitä lokasuojia, mutta niiden kiinnitys tapahtui kumilenkeillä, jotka eivät soikeassa putkessa pitäneet niin yhtään. Kumpikin suoja harrasi pienenkin tärähdyksen yhteydessä renkaisiin.

Sitten ostin Bilteman pitkät lokasuojat, joiden kiinnitys oli kertaluokkaa parempi, mutta tuet ovat niin ohuet, että suojat pääsevät jälleen heilumaan sivuttaissuunnassa ja hinkkaavat ajoittain renkaaseen. Etulokari heilui niin paljon, että joutui lopulta pinnojen väliin ja tuhosi itsensä.
 
Mistäpä sitä muuten saisi pyöräänsä kunnon kaaret? Ensin käytin XXL:stä löytyneitä lokasuojia, mutta niiden kiinnitys tapahtui kumilenkeillä, jotka eivät soikeassa putkessa pitäneet niin yhtään. Kumpikin suoja harrasi pienenkin tärähdyksen yhteydessä renkaisiin.

Sitten ostin Bilteman pitkät lokasuojat, joiden kiinnitys oli kertaluokkaa parempi, mutta tuet ovat niin ohuet, että suojat pääsevät jälleen heilumaan sivuttaissuunnassa ja hinkkaavat ajoittain renkaaseen. Etulokari heilui niin paljon, että joutui lopulta pinnojen väliin ja tuhosi itsensä.
Riippuu fillarin mallista ja tarpeista, mutta bike-discountissa on ihan ok valikoima:


Mm. SKS:n Bluemelsit ovat käsittääkseni ihan toimivat leveämilläkin kumeilla:

Minä tykkään käyttää näitä SKS:n pikakiinnitteisiä (laitan ne fillariin vain kun on kosteat kelit), mutta noista kyllä roiskuu jokunen pisara kuraa ohikin. Kiinnityksen suhteen ei ole ollut moittimista ja nämä saa pois/paikoilleen 10 sekunnissa.
 
Nuo yllä olevat SKS on meidän talouden toisessa pyörässä. Hyvät ovat, joskin ei ole maastoajoa sillä pyörällä.

Itse ostin omaan Mudhuggerssit, nippusiteillä kiinnitettävät ja youtubessa ohjevideot, jos niille tarve.
Etulokari toimii hyvin ja on "näyttävä".
Takalokari on periaatteessa hyvä, mutta kovissa juurakoissa olen saanut nyt nippusiteet katkeilemaan ja koko lokari on alkanut irtoamaan --> otin irti kun ärsyttää, jos reippailu maastossa katkeaa irronneeseen lokariin. Talvella oli hyvä kyllä, kun en maastoa ajanut.
-
On kyllä kivaa hommaa sähköpyöräily. Tekis mieli oikeastaan nopeampaa ja tehokkaampaa peliä, koska ajomestoille siirtyminen on tylsää hommaa. Suosittelen täysjoustoa. Itse nuorempana tykkäsin KTM tms. enskoista, mutta nyt kun ei ole omia maita missään niin on kyllä kivaa ja "täysin korvaa" moottoripyörät - varsinkin kun en koskaan kovaa uskaltunut muutenkaan ajaa maastossa moottorivehkeilläkään.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Mikäs olisi valmiista täysjoustollisista 3-4k€ välissä paras mahdollinen, tiedän että että budjetti on tiukka ja osista joutuu tinkimään mutta en vain voi perustella itselleni 4-5k€ pyörää satunnaiseen kurvailuun.

En ole mikään ammattilainen mitä nyt koko ikä maastossa möyrynnyt ja metsässä on kiva täysjoustolla kurvailla mutta nyt kaipais sähköä mukaan niin siirtymät ja polut menis mukavammin.

Entä missä on helpoin modata 25km/h lukko pois?

Bike-discounttia katsellut ja focusta ja cubea olisi saatavilla tuossa hintahaitarissa ihan mukavasti.

Ja tosiaan 29" ajatellut...
 
Mm. SKS:n Bluemelsit ovat käsittääkseni ihan toimivat leveämilläkin kumeilla:
Joskus työpaikan pyöräparkissa ihailin erityisen jämäkän näköisiä lokareita ja nuo vaikuttaisivat sopivan tuntomerkkeihin. Pitääpä pistää tilaukseen.
 
Osaisikohan joku antaa pientä tiivistelmää minulle näiden kahden pyörän välisistä eroista:

vs

Näen silmilläni että niissä on eroja. Näen että cube on raskaampi ja että siinä on isompi moottori.

Mutta mitä käytännön eroja näissä on ? Jos canyonin pyörässä riittää akku omalle 40min työmatkalle, joka on siis aika lailla ainoa matka mitä pyörälläni kulkisin.. minkä takia minun kannattaisi harkita cubea ?

Anteeksi jälleen noob kysymys. Isot rahat pelissä niin olisi loistavaa tietää näistä vähän enemmän. :thumbsup:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 126
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom