Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Jinhua Frey. Pyörä tuli ilman veroja ja tulleja suoraan kotiovelle. Tällä hetkellä hinta on 2750€ ja toimitus 500€. 30 päivää kesti kasaaminen ja 30 päivää toimitus.

Myös takuu pelaa. Tuli testattua. Uusi akkupidikkeen ruuvi tuli viikossa.

Lisävarusteena tuli otettua vaihteenvaihtosensori, joka katkaisee moottorin vedon vaihteita vaihtaessa. Vakiona tuossa tulee RST Renegade -keula. Suosittelen ottamaan Bluton lisävarusteena, tai ostamaan itse Wren Inverted tai Manitou Mastodon.

Kuva Rukan huipulta jonne noustiin polkematta kahtakymppiä...
A5F9E4C2-1490-40DC-9E7D-402CE4ED3E70.jpeg


27,5” kesärengassetti alla

Ei pahalla mutta tuo geometria näyttää siltä että itse kun menisin tuolla rinteeseen niin OTB:t olis välittömät.
 
Ei pahalla mutta tuo geometria näyttää siltä että itse kun menisin tuolla rinteeseen niin OTB:t olis välittömät.

Alamäkiajoon tätä ei ole suunniteltu, kuten ei fättejä yleensäkään. Freyltä löytyy myös EX-malli hurjempaan ajoon. Mikään varsinainen alamäkipyörä ei tuokaan ole, vaan ehkä lähempänä enduroa geometrioiltaan.

Olisi se hauska ajaa bikeparkkiin ja muut joutuu maksamaan hissilipusta, niin itse painelisi sähköllä mäkeä ylös ilmaiseksi:D:thumbsup:
 
Oikeassa olet. Polkupyörästä menisi idea, jos sillä ei saisi polkea niin kovaa kuin reisistä lähtee.

Tiekohtaista nopeusrajoitusta ei silti saisi ylittää.

ps. poliiseja lähinnä naurattaa ajoradoilla yli nopeusrajoitusten ajavat pyöräilijät. Mistäkö tiedän? Niinpä...
 
Ilmaiseksi sain tällaisen prisman joskus myymän ibrido sähköpyörän, sattuisiko joku tietämään moniko lenkkiset ketjut tällaiseen kuuluu?(uupuivat minulle tullessa) Akun paikka on satulaputken takana, myyty luultavasti muillakin merkeillä. 6-vaihteinen pakka.

Kuten kuvasta näkyy, 114 lenkkiä on liian vähän.
 

Liitteet

  • 20200429_194625_copy_1612x1209.jpg
    20200429_194625_copy_1612x1209.jpg
    758,2 KB · Luettu: 212
Ilmaiseksi sain tällaisen prisman joskus myymän ibrido sähköpyörän, sattuisiko joku tietämään moniko lenkkiset ketjut tällaiseen kuuluu?(uupuivat minulle tullessa) Akun paikka on satulaputken takana, myyty luultavasti muillakin merkeillä. 6-vaihteinen pakka.

Kuten kuvasta näkyy, 114 lenkkiä on liian vähän.

Osta joku 170 lenkin ketju. Mitä väliä jos on liian pitkä. Noi ketjut katkastaan aina muutenkin oikeaan mittaan.

Ketjun oikea pituus voi olla vaikka 131 lenkkiä. Ketju ostetaan aina liian pitkänä ja katkaistaan oikeaan mittaan. Ainoastaan hyvällä tuurilla voidaan osua suoraan oikeaan.
 
Moikka! Oon harkinnu Tunturi Parkway 7:n sähköistämistä. Kyseessä citypyörä, jossa jalkajarrut (plus yks käsijarru) ja shimanon nexux 7 -napavaihteet. Tämmösen kitin oon löytäny, ja himottais pistää tilaukseen jossain kohtaa:

Kysymys siis kuuluu, sopiiko tämä jalkajarrulliseen, kun tuossa lukee coaster brake optional? Ja toimiiko myös peukkukaasu ja vielä polkematta? Tulisi siis suljetulle alueelle! Kaupungissa sitten kuristaisin tehon 250 wattiin ja polkemalla eteenpäin.

Kyseessä siis keskiömoottori, joten luulisi pyörän kestävän sen helposti, vai? Ei kuitenkaan rasita etu- taikka takapäätä sen enempää. Vai kannattaisiko jokin 500w etumoottori torque armilla?

Sivuilla myös lukee, että max speed about. 35km/h. Onko tuo siellä vain lakiteknisistä syistä, kun nähnyt näitä samoja moottoreita ajettavan +40 km/h. Löytyyköhän näistä sitten jonkinlaisia ohjelmallisia kuristuksia? Onkohan tuolla 350w 36A ja 500w 48A paljonkin eroa?

No huh, paljon kyssäreitä, joihin toivon avustusta :smile: . Voipi myös laittaa ehdotuksia tähän setuppiin!
 
Viimeksi muokattu:
Tossa ihan traficomilta noi säännökset. voi olla yli 250w ja korkeintaan 1000w mutta silloin vakuutus pakollinen ja max avustusnopeus 25.

Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.
 
Tulisi siis suljetulle alueelle!
Heh heh, citypyörä ja suljettu alue. Ainoa paikka joka käytännössä voisi tulla kyseeseen olisi joku satama tai porttien takana oleva teollisuusalue, joista veikkaan että työyhteisön työturvallisuusvaatimukset/yritysten vakuutukset kieltänevät kategorisesti kaikilla tuollaisilla omavalmistevehkeillä kruisailun alueella. Eli ei sun meille tarvitse yrittää valehdella - millään suljetun alueen verukkeella - että olet tekemässä 99,9% varmasti täysin laitonta peliä :).

PS. sitten kun mennään mopoksi eli kulkee avustettuna/peukkukaasulla yli 25km niin esim. terdeltä yli 0,5 promillen lähtiessä on seuraamukset jotain muuta kuin alle 25 kulkevalla laitteella... Olettavasti jos 1,2 promilleilla telot itsesi tai jonkun muun "mopolla" niin liikennevahinkokeskus perii sinulta kaikki hoitokulut koska "törkeä ratti", sen sijaan fillarilla vastaavasti mörhöillen seuraukset on lähinnä "soosoo" ja tavis sakko tankojuoppoudesta (kerran aiheutit vahinkoa)...

edit: niin joo ja ne ketkä ovat syntyneet myöhemmin ja tarvitsevat mopokortin eivätkä omaa lappua niin tuo on kortitta ajo ihan selvinpäinkin ja 20 päiväsakkoa kiitos :)...
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on nyt 5v ollut greencyclen 250w kitti kiinni ja tuolla 12Ah Samsungin akulla ajaa maksimiavustuksella sen 50-60km ilman nopeusrajoitusta, eli tuota on muutettu sen verran että avustus ei katkea 25km/h vauhdissa vaan avustaa niin pitkään kuin jaksaa, joka tarkoittaa noin 30km/h ja sen jälkeen loppuu selvästi voima.

Avustaa toki vain kun polkee ja mitään erillistä kaasua en asentanut vaikka se kitin mukana tulikin. Riittää mulle täysin satunnaiseen sukkulointiin ja tuollakaan kitillä vastatuuli tai ylämäki ei tunnu miltään mikä oli se koko idea.
 
Ilmaiseksi sain tällaisen prisman joskus myymän ibrido sähköpyörän, sattuisiko joku tietämään moniko lenkkiset ketjut tällaiseen kuuluu?(uupuivat minulle tullessa) Akun paikka on satulaputken takana, myyty luultavasti muillakin merkeillä. 6-vaihteinen pakka.

Kuten kuvasta näkyy, 114 lenkkiä on liian vähän.
Kuten jo todettiin, ketjut katkaistaan joka tapauksessa oikean mittaiseksi, eli ostat hieman nykyistä pidemmät + ketjunkatkaisijan ja sillä siisti. Tuossa pitää muistaa sekin, että paljon ajetuissa pyörissä ei kannata yleensä vaihtaa pelkkää ketjua, vaan samalla olisi hyvä vaihtaa myös rattaat, koska muuten molemmat syövät toisensa pilalle alta aikayksikön.

Meilläkin oli joskus vuosia sitten yksi tuollainen Ibrido miesten versiona. Ostettiin se silloin uutena Prisman syysalesta muistaakseni 399 eurolla. Oli hintaisekseen ihan ok, vaikka kaikki palikat ovatkin kökköä tekniikkaa ja laitos oli muutenkin kankea (ja painava) ajettava. Ajettiin se silti vaimon kanssa kokolailla loppuun työmatkakäytössä ja ennen kaatopaikkaa se toimi vielä pari vuotta satunnaisena baarifillarina. Akkuhan noissa yleensä antautuu muutaman vuoden käytön jälkeen ja kennojen uusiminen maksaa enemmän kuin uusi vastaava pyörä ja siksi noita saa yleensä joko ilmaiseksi, tai hyvin pienellä korvauksella.
 
Heh heh, citypyörä ja suljettu alue. Ainoa paikka joka käytännössä voisi tulla kyseeseen olisi joku satama tai porttien takana oleva teollisuusalue, joista veikkaan että työyhteisön työturvallisuusvaatimukset/yritysten vakuutukset kieltänevät kategorisesti kaikilla tuollaisilla omavalmistevehkeillä kruisailun alueella. Eli ei sun meille tarvitse yrittää valehdella - millään suljetun alueen verukkeella - että olet tekemässä 99,9% varmasti täysin laitonta peliä :).

PS. sitten kun mennään mopoksi eli kulkee avustettuna/peukkukaasulla yli 25km niin esim. terdeltä yli 0,5 promillen lähtiessä on seuraamukset jotain muuta kuin alle 25 kulkevalla laitteella... Olettavasti jos 1,2 promilleilla telot itsesi tai jonkun muun "mopolla" niin liikennevahinkokeskus perii sinulta kaikki hoitokulut koska "törkeä ratti", sen sijaan fillarilla vastaavasti mörhöillen seuraukset on lähinnä "soosoo" ja tavis sakko tankojuoppoudesta (kerran aiheutit vahinkoa)...

edit: niin joo ja ne ketkä ovat syntyneet myöhemmin ja tarvitsevat mopokortin eivätkä omaa lappua niin tuo on kortitta ajo ihan selvinpäinkin ja 20 päiväsakkoa kiitos :)...

Omistan kyllä mopokortin (suorittanu aikanaan ja sit kans B-kortilhan saa ajaa mopoo) ja en juo a-holii :smile:.

Lähinnä huippuja kokeilemaan suljetulle alueelle, vaikkapa omalla pihalla :cool:. Eikä se lisävoima haittaa, jos mäkisempää maastoa. Oma mopo oli aikanaan sähköisesti rajoitettu, siis liikeestä ostettaessa vakiona, miksipäs tuo ei onnistuisi pyörällä?
 
Tossa ihan traficomilta noi säännökset. voi olla yli 250w ja korkeintaan 1000w mutta silloin vakuutus pakollinen ja max avustusnopeus 25.

Sähköavusteisen polkupyörän suurin teho saa olla enintään 250W, avustuksen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h, ja avustus saa toimia vain poljettaessa.

Moottorilla varustetun polkupyörän (L1e-a) suurin teho saa olla enintään 1000 w, moottorin voi toimia ilman polkemista, mutta sen on kytkeydyttävä pois päältä kun nopeus saavuttaa 25km/h.

Sähköavusteisiin polkupyöriin sovelletaan polkupyörän teknisiä vaatimuksia eikä niille tarvitse ottaa liikennevakuutusta. Sen sijaan liikennevakuutus on otettava moottorilla varustetuille polkupyörille, jotka eivät täytä sähköavusteisen polkupyörän ehtoja.

Yli 25 km/h moottorin avustuksella kulkevat sähköavusteiset tai moottorilla varustetun polkupyörät eivät ole tieliikennekelpoisia polkupyöriä. Ne on rekisteröitävä mopoiksi, jos se on laitteen ominaisuuksien osalta mahdollista. Käytännössä tämä edellyttää sitä, että laite on tyyppihyväksytty mopoksi.

Juu, näin se menee. Osa valmistajista rajoittaa tehon softalla, mutta itse moottori on sama. Eri leima vaan päällä. Joistan kiinamalleista suhteellisella harrastamisen vaivalla sai nostettua mm. virtarajoja vastaamaan saman mallin tehokkaampaa moottoria kun erona ei välttämättä ole kuin softa. En tiedä kuinka yleistä tämä toiminta on enkä ole tutustunut miten kiinalaisen mainostaa omia moottoreitaan.

Maksimitehot on yleensä siellä 300-500W tienoilla lähes kaikilla moottoreilla. Nimellisteho sen 250W, mikä moottorin kyljessäkin lukee. Suurimmat länsimaiset valmistajat tekee moottoreita eri tehoarvoilla ja väännöillä nimellistehon ollessa sen 250W (Brose, Shimano, Bosch jne). Käsittääkseni nämä ei harrasta samaa toimintaa, että rajoittaisivat softalla vaan niissä on ihan fyysisiä eroja. Voi korjata jos parempaa tietoa.
 
Viimeksi muokattu:
Kuis helposti sit noihin napavaihteisii voi vaihtaa takamoottorin säilyttäen vaihteet ja jalkajarrut??
 
Kuis helposti sit noihin napavaihteisii voi vaihtaa takamoottorin säilyttäen vaihteet ja jalkajarrut??
Erittäin vaikeasti. Hetken miettimisellä ymmärtää, että takanavassa sijaitsee joko vaihteet+jarru tai moottori. Kysyntä ja tarjonta näiden yhdistelmälle lähentelee nollaa. Jos jalkajarrullisen haluaa sähköistää, etumoottori taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto.
 
Erittäin vaikeasti. Hetken miettimisellä ymmärtää, että takanavassa sijaitsee joko vaihteet+jarru tai moottori. Kysyntä ja tarjonta näiden yhdistelmälle lähentelee nollaa. Jos jalkajarrullisen haluaa sähköistää, etumoottori taitaa olla ainoa järkevä vaihtoehto.

Jees, mietityttää vaan kuin kestävä/vakaa tuo etumoottori on pyörän ja ajamisen kannalta. Varmaa ne torque armit kantsis ainki.
 
Jees, mietityttää vaan kuin kestävä/vakaa tuo etumoottori on pyörän ja ajamisen kannalta. Varmaa ne torque armit kantsis ainki.

Ei mulla ole mitään torque armia, en usko että 250w edes tarvii, mutta toki isompien kanssa varmaan tarpeellinen.

Ajettavuus ei muutu miksikään taka tai etumoottorin välillä, talvella eturengas saattaa yrittää sutia jos tosi liukasta ja keventää keulaa, mutta muuten ei mitään väliä.
 
Hmm, nyt taisi syykin löytyä miksi tuo ibrido oli ilmainen. Noin 400 metriä pehmeää hiekkatietä takana ja ylämäen puolivälissä katosi kaikki virrat. Virrat eivät tulleet takaisin ennenkuin käytin akkua laturissa, en tiedä tosin kerkesikö jokin pyörän komponenttikin jäähtyä tuossa ajassa. Akkuko sökö vaiko jossain muualla vika...onko tullut kenelläkään vastaan moista?
 
Linkatkaapas minulle joku mahdollisimman pitkällä toiminta ajalla varustettu maasto/fatti max 2k€ hintaluokassa. Rad rhino, ncm, mikä? Myös ulkomailta. Tuntuu ettei noista ota selkoa mikä välttäisi tähän harrastuksen aloittamiseen.

Halvemmat komponentit ei sinänsä este koska rassaus/korjaus/säätö jne onnistuu itseltäkin.

Toki sitkeyttäkin saisi olla, kuskilla painoa 90-100kg, käyttö hiekkateitä ja polkuja.

Kiitos jo etukäteen.
 
Linkatkaapas minulle joku mahdollisimman pitkällä toiminta ajalla varustettu maasto/fatti max 2k€ hintaluokassa. Rad rhino, ncm, mikä? Myös ulkomailta. Tuntuu ettei noista ota selkoa mikä välttäisi tähän harrastuksen aloittamiseen.

Halvemmat komponentit ei sinänsä este koska rassaus/korjaus/säätö jne onnistuu itseltäkin.

Toki sitkeyttäkin saisi olla, kuskilla painoa 90-100kg, käyttö hiekkateitä ja polkuja.

Kiitos jo etukäteen.
Tähän väliin sellainen huomio, että jos et nyt ihan välttämättä tiedä tarvitsevasi juurikin fattia, niin kannattaa ehkä pikemminkin siirtää katse tavallisten maasturien puoleen. Valikoimaa on enemmän, hintataso järkevämpi ja kulku kepeämpää, eikä tarvitse myöskään maksaa uusista kumeista itseään kipeäksi. Leveät 29-tuumaiset kumit eivät hirveästi fateille normimenossa häviä ja niitäkin löytyy plussakokoisina.

Ja noista komponenteista sellainen yleishuomio, että "huonoilla välineillä tappaa hyvän harrastuksen", eli ei kannata pihistellä sillä ajatuksella, että osaa korjata jotain pikkujuttuja, eli kyllä se hinta näkyy yleensä myös päivittäisessä käytettävyydessä kestävyyden lisäksi.

Täältä katselisin itse valikoimaa, jos nyt olisin ostamassa:

 
Samoin suosittelen katsomaan bike-discountin puolta. Hyvällä hinnalla hyviä pyöriä. Yhden sähkötäpärin sieltä tilanneena voin suositella puljua.
~2viikossa oli toimitus kotiovelle ja kasattuna valmiiksi.

(nyt hieman toimitukset siellä venyvät Koronan ja kauden aloituksen takia)

Fätti on omasta mielestä ainoastaan talvipyörä kun on lunta paljon/haluaa hangen varmasti kantavan.

Kääntyisin itse enemmän johonki 27,5” Plussapyörään. Joka miellyttää itseäni ainakin enemmän. Ja akunkestot parempaa.

Boschin gen4 moottorilla tai shimanon e8000 et pety pyörään. Ja kuten yllä sanottiin, niin huonoilla osilla kun ei tee oikeasti mitään. Keula ei toimi oikein, jarrut eivät jarruta, vaihteet ei mene silmään yms.

suosittelen myös katsomaan käytettyjä.
 
Täältä löytyisi jotain tarjouksia bulls ja focus pyöristä. Jos jollakulla olisi aikaa niin voisiko jonkun suuntaa antavan linkkauksen tehdä, vaikuttaisivat ihan ok laitteilta.

 
Täältä löytyisi jotain tarjouksia bulls ja focus pyöristä. Jos jollakulla olisi aikaa niin voisiko jonkun suuntaa antavan linkkauksen tehdä, vaikuttaisivat ihan ok laitteilta.

Taitaapi olla alv 19 niin 5 pinnaa tulee vielä päälle
 
Täältä löytyisi jotain tarjouksia bulls ja focus pyöristä. Jos jollakulla olisi aikaa niin voisiko jonkun suuntaa antavan linkkauksen tehdä, vaikuttaisivat ihan ok laitteilta.

Lähettävätkö tuolta fillareita Suomeen ja jos lähettävät, niin millaisilla kuluilla? Entäs takuut? Ainakin Bike-Discountin kanssa nämä hoituvat testatusti kohtuuhintaan, eli sillekin kannattaa antaa jotain arvoa.

Bulls ei sano minulle merkkinä mitään, mutta sillä nyt ei ole niin väliä, kun osasarjat noissa fillareissa ovat se mistä kokonaisuus muodostuu ja ihan pätevää osasarjaa noissa näyttää pääosin olevan. Sähköpuolelta Boschin tekniikka on tunnetusti ok. Pikaisella vilkaisulla alennuksia on saatu näyttämään paremmalta, kun on ensin hieman pumpattu ovh-hintaa, mutta ihan kohtuullisissa lukemissa tuolla silti mennään. Niin, ja tosiaan alv-ero tulee varmaan vielä päälle.
 
Samoin suosittelen katsomaan bike-discountin puolta. Hyvällä hinnalla hyviä pyöriä. Yhden sähkötäpärin sieltä tilanneena voin suositella puljua.
~2viikossa oli toimitus kotiovelle ja kasattuna valmiiksi.

...


Olen todennäköisesti pistämässä tilausta juurikin Bike-Discountista; tulevatko pyörät siis täysin koottuna ? Tämä ois positiivinen yllätys kun luulin, että kuitenkin jotain kokoamista pyörälle tulisi tehtäväksi. Tähtäimessä ois Cube Reaction Hybrid Pro tai ONE-malli. Hinnat näyttäis olevan noin 200-300 euroa halvempaa kuin paikallisella jälleenmyyjällä Oulussa. Alkaa olla hintaero jo niin paljon, että paikallisen tukeminen on vähän niin ja näin...etenkin kun palvelu kyseisessä liikkeessä on ollut omalla kohdallani melko nihkeää.
 
Olen todennäköisesti pistämässä tilausta juurikin Bike-Discountista; tulevatko pyörät siis täysin koottuna ? Tämä ois positiivinen yllätys kun luulin, että kuitenkin jotain kokoamista pyörälle tulisi tehtäväksi. Tähtäimessä ois Cube Reaction Hybrid Pro tai ONE-malli. Hinnat näyttäis olevan noin 200-300 euroa halvempaa kuin paikallisella jälleenmyyjällä Oulussa. Alkaa olla hintaero jo niin paljon, että paikallisen tukeminen on vähän niin ja näin...etenkin kun palvelu kyseisessä liikkeessä on ollut omalla kohdallani melko nihkeää.
Eivät tule täysin koottuna, mutta ei niissä montaa toimenpidettä ole tehtävänä, eli lähinnä satula, polkimet ja ohjaustanko pitää kiinnittää itse. Polkimet pitää myös muistaa ostaa erikseen, eli ne eivät yleensä kuulu pakettiin.
 
Eivät tule täysin koottuna, mutta ei niissä montaa toimenpidettä ole tehtävänä, eli lähinnä satula, polkimet ja ohjaustanko pitää kiinnittää itse. Polkimet pitää myös muistaa ostaa erikseen, eli ne eivät yleensä kuulu pakettiin.

Tänks. Näin oletin myös. Eipä tuo isolta operaatiolta kuulosta vaikkei pyörien ammattimaisesta säätämisestä ja hifistelystä tiedäkään.

Hyvä huomio tuo polkimien tilaaminen mukaan. Ei tule karvas pettymys kun on ensin odotellut sen muutaman viikon itse pyörän toimitusta :)
 
Olen todennäköisesti pistämässä tilausta juurikin Bike-Discountista; tulevatko pyörät siis täysin koottuna ? Tämä ois positiivinen yllätys kun luulin, että kuitenkin jotain kokoamista pyörälle tulisi tehtäväksi. Tähtäimessä ois Cube Reaction Hybrid Pro tai ONE-malli. Hinnat näyttäis olevan noin 200-300 euroa halvempaa kuin paikallisella jälleenmyyjällä Oulussa. Alkaa olla hintaero jo niin paljon, että paikallisen tukeminen on vähän niin ja näin...etenkin kun palvelu kyseisessä liikkeessä on ollut omalla kohdallani melko nihkeää.
Ohjaustanko suoraan ja kiinnittää. Penkinkin laittavat oikealle kohdalle jos ilmoitat pituutesi ja inseamin. Tietty varmaan polkimet, joita ei tule pyörässä mukana. Tai minulla tuli ainakin Focuksen sähkötäpärin mukana jotkut halvat polkimet, mutta ei olleet kiinni.

Nyt tosiaan saa venailla pyörää varmaan hetken. Kaveri tilasi 2viikkoa sitten ja ei ole vieläkään lähtenyt edes saksasta. Vielä kun tulee laivalla niin menee reilu viikko toimituksessa.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Jos nyt oikein paniikki joskus iskee niin hyvänä vinkkinä, Biltemasta saa edelleen niitä Wellgon flattipolkimia piikeillä. Maksaa parikymppiä ja jäykkikseen ostin sellaiset joskus kun "hipo" nylonipoljin hajosi. Olivat niin hyvät että tykkäsin niistä enemmän kun 5x kalliimmista jotka aiemmin oli ja ostin itseasiassa rouvan GT:hen samanlaiset. Hinta-laatusuhde melko unbeatable jos joskus tarvitsee äkkiä polkimet alle.

About tuollaisia: Wellgo Sealed Bearing Flat Platform Pedals Mountain Bike MTB Bicycle Silver 22Pin

Tampereella on ainakin vuodesta toiseen ollut hyllyssä, eiköhän muuallakin.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Jos nyt oikein paniikki joskus iskee niin hyvänä vinkkinä, Biltemasta saa edelleen niitä Wellgon flattipolkimia piikeillä. Maksaa parikymppiä ja jäykkikseen ostin sellaiset joskus kun "hipo" nylonipoljin hajosi. Olivat niin hyvät että tykkäsin niistä enemmän kun 5x kalliimmista jotka aiemmin oli ja ostin itseasiassa rouvan GT:hen samanlaiset. Hinta-laatusuhde melko unbeatable jos joskus tarvitsee äkkiä polkimet alle.

About tuollaisia: Wellgo Sealed Bearing Flat Platform Pedals Mountain Bike MTB Bicycle Silver 22Pin

Tampereella on ainakin vuodesta toiseen ollut hyllyssä, eiköhän muuallakin.
Nämä?
Polkupyörän poljin BMX/MTB
3
 
Ei ne kyllä nuo olleet, koitin sivuilta etsiäkin mutta aika mielenkiintoista etteivät nettisivuilla näitä pidä. Hyllyssä kuitenkin oli vinot pinot.
 
Varovasti sitten metallipolkimien kanssa kaarteissa. Muovipoljin jos jää epähuomiossa alas, se vain menee rikki. Metallinen poljin ei anna periksi, vaan pyörä ja kuski heittävät voltin. Ai mistäkö... :rolleyes:
 
Varovasti sitten metallipolkimien kanssa kaarteissa. Muovipoljin jos jää epähuomiossa alas, se vain menee rikki. Metallinen poljin ei anna periksi, vaan pyörä ja kuski heittävät voltin. Ai mistäkö... :rolleyes:
Oletko rikkonut muovipolkimen vastaavassa tilanteessa? Yleensä polkimen metallinen akseli jää ehjäksi ja aihettaa myös takarenkaan irtoamisen tiestä. Ai mistäkö..:D
 
Oletko rikkonut muovipolkimen vastaavassa tilanteessa? Yleensä polkimen metallinen akseli jää ehjäksi ja aihettaa myös takarenkaan irtoamisen tiestä. Ai mistäkö..:D
Kahdesti on lähtenyt pala polkimesta kun se on sopivasti ottanut asfalttiin. Ei se luullakseni paljoa tuolloinkaan osunut, mutta riittävästi. Polkimen etureunan piikeistä reunimmainen meni mutkalle, pyörä löytyi toiselta puolelta ojasta ja hölmistynyt polkija toiselta. o_O
 
No on kyllä aika huonolaatuiset polkimet jos siitä hajoavat. Mulla on 20v pyöräilyn aikana 10v niistä ollut muovipolkimet (nylon tmv) enkä ole kuin kerran saanut hajalle vaikka on käyty Sappeet, kalpikset, mustavuoret yms. läpi. Tai sitten ajotyyli on todella erilainen.
Jostain taisi irrotettava piikki joskus lohjeta ja sekin seurauksena siitä että koitin jotain stairgappia nuoruuden uhmassa ja pannutin kunnolla.

Kerran anttilan parkkihallissa kanttasin polkimen varaan huomaamatta niin että mies heräs ajoväylältä ja pyörä oli jossain 5m päässä. Kyynärpää murtu mutta sillonkaan ei poljin luovuttanut =D Kyllä ne aika kovaa tekoa on ainakin mulla olleet. Silläpä nyttenkin ajelen muovipolkimilla.
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt oikein paniikki joskus iskee niin hyvänä vinkkinä, Biltemasta saa edelleen niitä Wellgon flattipolkimia piikeillä. Maksaa parikymppiä ja jäykkikseen ostin sellaiset joskus kun "hipo" nylonipoljin hajosi. Olivat niin hyvät että tykkäsin niistä enemmän kun 5x kalliimmista jotka aiemmin oli ja ostin itseasiassa rouvan GT:hen samanlaiset. Hinta-laatusuhde melko unbeatable jos joskus tarvitsee äkkiä polkimet alle.

About tuollaisia: Wellgo Sealed Bearing Flat Platform Pedals Mountain Bike MTB Bicycle Silver 22Pin

Tampereella on ainakin vuodesta toiseen ollut hyllyssä, eiköhän muuallakin.

Kyllä nyt meinaa nimenomaan se paniikkia iskeä. Oulussa pyöräliikkeissä Cuben sähkömaastopyörät aivan loppu ja lisää tulee kuulemma ehkä elo-/syyskuussa..."helvetin korona" tuntui olevan myyjänkin kommentti vaikkakin hieman siistimmässä sanamuodossa.

Onneksi tiedän rungon koon ja muut jo aika tarkasti, joten ei muuta kuin tilaamaan saksasta. Wir haben dein Bike | RABE Bike näytti tarjoavan hyvään hintaan, mutta koronan takia eivät toimita tällä hetkellä Saksan ulkopuolelle...Nyt sitten uusi yritys Bike-Discountista, mutta ongelmaksi tuli juurikin polkimien tilaaminen mukaan kun monet ovat loppu tai lisää tulossa vasta loppukuusta tai myöhemmin. Taidan tilata pyörän ilman polkimia ja ostan ne sitten muualta :) Ehkä jopa tuolta Biltemasta jos noita Wellgon flättipolkimia löytyy.
 
Kohtuu hyvin löytyy tavaraa myös verkkokaupasta.

Ostin tuon verkkiksen GZR sähköfatin. 70km tullut jauhettua, ihan laadukkaan oloinen laite. Kaikki toimii kuin pitää ja avustus on järkevän tuntoinen.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Kyllä nyt meinaa nimenomaan se paniikkia iskeä. Oulussa pyöräliikkeissä Cuben sähkömaastopyörät aivan loppu ja lisää tulee kuulemma ehkä elo-/syyskuussa..."helvetin korona" tuntui olevan myyjänkin kommentti vaikkakin hieman siistimmässä sanamuodossa.

Onneksi tiedän rungon koon ja muut jo aika tarkasti, joten ei muuta kuin tilaamaan saksasta. Wir haben dein Bike | RABE Bike näytti tarjoavan hyvään hintaan, mutta koronan takia eivät toimita tällä hetkellä Saksan ulkopuolelle...Nyt sitten uusi yritys Bike-Discountista, mutta ongelmaksi tuli juurikin polkimien tilaaminen mukaan kun monet ovat loppu tai lisää tulossa vasta loppukuusta tai myöhemmin. Taidan tilata pyörän ilman polkimia ja ostan ne sitten muualta :) Ehkä jopa tuolta Biltemasta jos noita Wellgon flättipolkimia löytyy.

Joo ei pyörän hankintaa kannata polkimien puutteen takia lykätä. Niitä nyt saa vaikka Prismasta väliaikaisesti.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Ehkä vähän off-topic, mutta kenelläkään suositella hyvää kännykkätelinettä pyörään? Sellaista että ei naarmuta puhelinta, ja teline ei pienistä töyssyistä lähde heilumaan.
 
No on kyllä aika huonolaatuiset polkimet jos siitä hajoavat. Mulla on 20v pyöräilyn aikana 10v niistä ollut muovipolkimet (nylon tmv) enkä ole kuin kerran saanut hajalle vaikka on käyty Sappeet, kalpikset, mustavuoret yms. läpi. Tai sitten ajotyyli on todella erilainen.
Jostain taisi irrotettava piikki joskus lohjeta ja sekin seurauksena siitä että koitin jotain stairgappia nuoruuden uhmassa ja pannutin kunnolla.

Kerran anttilan parkkihallissa kanttasin polkimen varaan huomaamatta niin että mies heräs ajoväylältä ja pyörä oli jossain 5m päässä. Kyynärpää murtu mutta sillonkaan ei poljin luovuttanut =D Kyllä ne aika kovaa tekoa on ainakin mulla olleet. Silläpä nyttenkin ajelen muovipolkimilla.
Mulla kestivät nämä:

... DMR:n muoviset polkimet nätisti mm. Toyota Auriksen tulon kylkeen polkimen kohdalle ja siitä seuranneen yli 5m ilmalennon. Toisin kuin polkija. :P
 
Tuli tilattua Ghostin Teru:



86YT1039_PY18_TERU_5-9_AL_U_URBANGRAY_JETBLACK.png


Mietin pitkään, että aloitetaanko sähköpyöräily käytetyllä vai uudella. Pidemmälle kaverille noita isorunkoisia käytettyjä ei kauheasti ollut tarjolla ja jos oli, niin hinta ei paljoa uudesta eronnut. XL Teru irtosi Biksteristä 2900 eurolla.
Hetki tuli myös pohdittua, että ottaisiko kuitenkin uudella gen 4 Boschilla, kun niitä samaan rahaa saa... Päädyin kuitenkin vanhemmalla moottorilla olevaan Teruun ulkonäön ja osien takia. Toivottavasti ei mieli muutu, kun hetki voi rahtauksessa nykytilanteessa mennä :nb:
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa pystyykö BikeDiscount-kaupasta lisäämään tilaukseen vielä tuotteita lisää mikäli ei ole vielä tullut ilmoitusta, että paketti olisi lähetetty liikkeelle ? Tuntuu olevan ruuhkaisaa ja toimenpiteet kestävät mikä on täysin OK. Ongelmaksi koituu se, että myös heidän aspa on älyttömän ruuhkainen ja maileihinkin vastaavat oman ilmoituksensa mukaan 4-7 päivän sisään.

Tietäis ennakkoon hommata lisävarusteita muualta jos tuolta ei ala vastausta tippumaan.

Edit. Tilausvahvistuksessahan tuo lukee näköjään: Adding more items to your existing order, as well as merge multiple orders is not possible because we are not allowed to increase the amount reserved subsequently.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tietoa pystyykö BikeDiscount-kaupasta lisäämään tilaukseen vielä tuotteita lisää mikäli ei ole vielä tullut ilmoitusta, että paketti olisi lähetetty liikkeelle ? Tuntuu olevan ruuhkaisaa ja toimenpiteet kestävät mikä on täysin OK. Ongelmaksi koituu se, että myös heidän aspa on älyttömän ruuhkainen ja maileihinkin vastaavat oman ilmoituksensa mukaan 4-7 päivän sisään.

Tietäis ennakkoon hommata lisävarusteita muualta jos tuolta ei ala vastausta tippumaan.
Mulle vastasivat hiljattain mailiin parissa päivässä. Tilauksen muokkaamisesta jälkikäteen ei ole kokemusta. Kampe lähti dhl:n matkaan viidessä työpäivässä.
 
  • Tykkää
Reactions: |le
Tuli hankittua Devinci AC NX/GX. Harrastuspyöräksi + ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi. Voin kirjoitella myöhemmin kokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa. Itselle tämä oli ensimmäinen sähköavusteinen ja olihan se mielenkiintoista mäkiä kavuta testilenkillä. Nyt vain kohti polkuja ja alamäkiä!

Nyt on hieman kokemuksia takana kyseisestä pyörästä.

On se vaan ilo ja riemu päästellä menemään. Ennen varsinaista käyttöönottoa moottorin avustuksia on laskettu aavistuksen verran, jotta tuntuma olisi alimmalla avustuksella mahdollisimman lähellä normaalia maastopyörää. Säätö on osoittautunut oikeaksi.

Pyörässä oleva Shimanon moottori on todella hyvä ja voittaa vertailussa mielestäni Boschin tuntuman. Boschissa avustus tuntui hieman jopa puskevalta kevyimmässäkin tilassa, kun taas Shimanolla tuntuma on verrattavissa luomupyörään. Bosch ei myyjän mukaan ole ainakaan vielä säädettävissä. Akun kestävyys on erittäin hyvä. Yhdellä latauksella pystyn ajamaan arviolta 4-5 kertaa oman vakiolenkin, mikä on noin 17km/1h 10min pitkä kohtalaisen tekninen ja mäkinen lenkki harjumaastossa. Minkäänlaisia ongelmia ei ole ollut voimansiirron kanssa (Sram NX/GX). Jarrut on alkaneet tuntumaan hieman riittämättömiltä (Sram Guide) tiukimmissa alamäissä, joten ne ovat mahdollisesti päivityksen tarpeessa ensimmäisenä. Pyörä on painava sähköpyöräksikin (noin 25kg), mutta en ole huomannut tämän haittaavan käsittelyä metsässä. Pyörän nostelu ja huoltokäsittely toki on hieman haastavampaa. Jousitus toimii kuin unelma ja on todella hauska tunne, kun voit vain polkea lisää vauhtia tiukkaankin juurakkoon perse satulassa eikä tunnu missään.

Devinci tarjoaa elinikäisen runkotakuun, mikä tietenkin on iso plussa etenkin raskaassa sähköpyörässä. Voin lämpimästi suositella kyseistä Suomessa hieman tuntemattomampaa pyörämerkkiä. Pyörää myy PK-seudulla majaileva RideMore pyöräliike missä asiakaspalvelu on ensiluokkaista.
 
Ehkä vähän off-topic, mutta kenelläkään suositella hyvää kännykkätelinettä pyörään? Sellaista että ei naarmuta puhelinta, ja teline ei pienistä töyssyistä lähde heilumaan.
Aliexpressissä, jos laitat hakuun Bicycle Phone Holder, niin löytyy noit missä on tuo kiristinruuvi sivussa. Ne ovat ilmeisen suosittuja ja hyvälaatuisia. Niis on pehmusteet pitimissä ja ne kiinnittyy hyvin sarviin.
Mulla on yhdenlainen malli noista ja ainut huonopuoli, on et se kilkuttaa ajaessa jos ei ole puhelin kiinni ja tuota ei ole loppuun saakka kiristetty. Saisi varmaan helposti fixattua, jos on tarve, ettei tarvi aina ruuvata tuota kiristintä kiinni.
 
Rakentelin 12V -> 54.6V laturin (kytkin johdot) että saa aurinkopaneeliakusta ladattua sähköpyörän akun ilman invertteriä. Vakiolaturi on 2A ja tuohon säädin 1.5A latausvirraksi. Mittausten mukaan sp-akku alkoi latautumaan ihan ok. Alempi potikka säätää voltit ja keskimmäinen amppeerit, ylimmästä en tiedä. Tuollainen dc-dc konvertteri siis:
 

Liitteet

  • konvertteri.png
    konvertteri.png
    1 MB · Luettu: 62
Totaalinuubilta nyt kysymyksiä.

Miten sähköfillareilla hoituu pitkien päiväetappien ajelu? Olisi targettina vetään esimerkiksi Tampere-Jyväskylä väliä taas joskus, siitä tulee helposti yli parinsadan kilometrin siivu kun vetää pikkuteitä pitkin. Onko sähköpyörä tuolle välille itsemurha? Taukojahan tuossa kuitenkin pidetään joka tapauksessa, jolloin latailukin onnistuu. Mutta kuinka nopeasti nuo latautuvat vai tarvitaanko käytännössä vaihtoakku?

Kuinka hyvin ylipäätään onnistuu tuo ajaminen akku tyhjänä? Vastaako tuntuma vain sen 10-15kg raskaammaksi lastattua normipyörää?

Pyöräilykärpänen on hieman puraissut taas vuosien jälkeen. Viimeksi tuli sotkettua ihan kivasti jollain Hydridi-helkamalla, kunnes se pöllittiin. Luultavasti jollain emmätiedä-luomulla (hydridi, cyclo tai gravel...) startataan nytkin, mutta sähköä kyllä harkitaan kanssa vakavasti, viimeistään sitten kun perhekuntamme siirtyy kämppään jossa sen latailu järjestyy kätevästi. Ajelut tosiaan on työmatkaa, kuntolenkkiä, harrastuksiin ajelua - enimmäkseen normi tiepohjilla mutta välillä maastopolkujakin olisi kiva lähteä katselemaan. Hikoilua en kaihda ja kovasykkeinen kuntoilu kunnon hapotuksilla on välillä mannaa, mutta työmatkalla kaikki hikoilu on saatanasta joten siksikin sähkö kutittelee. Kun toivelista on nyt näin moninaista kirjoa, niin onko se parasta vaan pitkällä tähtäimellä investoida sekä hyvään luomufillariin ja sähköpyörään, ja tilanteen mukaan käytellä sitten mitä käyttää?

Pituutta on 198cm ja painoa siinä 94-100kg välillä. Jalan sisämitta 97cm. Oli fillarissa voimanlähde mikä hyvänsä, optimi runkokoko olisi kiva toki löytää.
 
Viimeksi muokattu:
Totaalinuubilta nyt kysymyksiä.

Miten sähköfillareilla hoituu pitkien päiväetappien ajelu? Olisi targettina vetään esimerkiksi Tampere-Jyväskylä väliä taas joskus, siitä tulee helposti yli parinsadan kilometrin siivu kun vetää pikkuteitä pitkin. Onko sähköpyörä tuolle välille itsemurha? Taukojahan tuossa kuitenkin pidetään joka tapauksessa, jolloin latailukin onnistuu. Mutta kuinka nopeasti nuo latautuvat vai tarvitaanko käytännössä vaihtoakku?

Kuinka hyvin ylipäätään onnistuu tuo ajaminen akku tyhjänä? Vastaako tuntuma vain sen 10-15kg raskaammaksi lastattua normipyörää?

Pyöräilykärpänen on hieman puraissut taas vuosien jälkeen. Viimeksi tuli sotkettua ihan kivasti jollain Hydridi-helkamalla, kunnes ne pöllittiin. Luultavasti jollain emmätiedä-luomulla (hydridi, cyclo tai gravel...) startataan nytkin, mutta sähköä kyllä harkitaan kanssa vakavasti, viimeistään sitten kun perhekuntamme siirtyy kämppään jossa sen latailu järjestyy kätevästi. Ajelut tosiaan on työmatkaa, kuntolenkkiä, harrastuksiin ajelua - enimmäkseen normi tiepohjilla mutta välillä maastopolkujakin olisi kiva lähteä katselemaan. Hikoilua en kaihda ja kovasykkeinen kuntoilu kunnon hapotuksilla on välillä mannaa, mutta työmatkalla kaikki hikoilu on saatanasta joten siksikin sähkö kutittelee. Kun toivelista on nyt näin moninaista kirjoa, niin onko se parasta vaan pitkällä tähtäimellä investoida sekä hyvään luomufillariin ja sähköpyörään, ja tilanteen mukaan käytellä sitten mitä käyttää?
Toki se ajo onnistuu tyhjälläkin akulla, mutta eihän se välttämättä kovin kivaa ole juuri tuosta lisäpainosta johtuen. Minä ajelen lenkeillä yleensä aika paljon avustusrajan yläpuolella, mutta pienessäkin ylämäessä sen kyllä huomaa heti jos avustus ei hyppää mukaan. Tuollainen matka vaatii hieman käyttöasteesta ja avustuksen määrästä riippuen ainakin kaksi latausta, eikä se onnistu lyhyellä tauolla.

Pituutta on 198cm ja painoa siinä 94-100kg välillä. Jalan sisämitta 97cm. Oli fillarissa voimanlähde mikä hyvänsä, optimi runkokoko olisi kiva toki löytää.
Sanoisin, että 21" runkoa pienempää on noilla mitoilla turha katsella.
 
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin tuota omaa 17.5ah akku saa ladata tuolla 4.0a laturilla yli 6h.
Toki jos toinen akku olisi niin sitten saattas vähään helpottaa.
Tuolla akulla pääse pienimmällä asetustasolla parhaillaan yli 150km mutta yleensä noin 100km.
 
En tiedä miten nykyisin on, mutta ainakin tuota omaa 17.5ah akku saa ladata tuolla 4.0a laturilla yli 6h.
Toki jos toinen akku olisi niin sitten saattas vähään helpottaa.
Tuolla akulla pääse pienimmällä asetustasolla parhaillaan yli 150km mutta yleensä noin 100km.
Saa olla aika tasaista maastoa ja reilusti omaa lihasta käytössä, että 150km pääsisi yhdellä latauksella.
 
Saa olla aika tasaista maastoa ja reilusti omaa lihasta käytössä, että 150km pääsisi yhdellä latauksella.

Juurikin näin. Tässä vähän tilastoa noista isommista määristä:

142km 0% akkua jäljellä (lokakuu)
123.92km 11% akkua jäljellä
119.99km 26% akkua jäljellä
179.57km 2% akkua jäljellä (syyskuu)
131.8km 6% akkua jäljellä
162km 0% akkua jäljellä (heinäkuu)
113.67km 14% akkua jäljellä
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 795
Viestejä
4 499 124
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom