Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Tilaa aliexpressistä sellaiselta myyjältä, jolla EU varastoa, niin ei tule ylimääräisiä tulleja.

Nähtävästi löytyy amazonistakin, taitanee tulla sieltä tilattua kunhan on pinkka kunnossa (pitää vielä tarkastella että se varmasti tuohon pyörään käy).

Amazonin kautta palautukset toimivat huomattavasti helpommin :)

Pääasiassa huolestuttaa tuo, että tuossa omassa pyörässä on edessä enemmän levyjä kuin yksi, joten vaikuttanee ettänuo bafangin mid moottorit ei siihen sovi :I
 

Nähtävästi löytyy amazonistakin, taitanee tulla sieltä tilattua kunhan on pinkka kunnossa (pitää vielä tarkastella että se varmasti tuohon pyörään käy).

Amazonin kautta palautukset toimivat huomattavasti helpommin :)

Pääasiassa huolestuttaa tuo, että tuossa omassa pyörässä on edessä enemmän levyjä kuin yksi, joten vaikuttanee ettänuo bafangin mid moottorit ei siihen sovi :I
"Dispatched from and sold by Enjoy Cycling "

Ei ole Amazonin myymä tai lähettämä.
 
Oisko tipsejä kannattaako tähän nykyiseen pyörään (Felt QX75) ostaa jotain DIY moottorisettiä (ajatuksissa 750W) vaiko pitäisikö suoraan myydä tämä ja ostaa full on sähköpyörä?

Koittanut löytää yhteensopivuuskysymykseen vastausta jo muualta, mutta toistaiseksi jäänyt pimentoon että mikä tuohon kävisi.

Käy melkein mikä vain kitti. Oletan että keskiö on 68mm kuten yleensä noissa parinsadan markettipyörissä on. Tongshengia kait saa ainoastaan tuossa koossa ja Bafangista pitää valita 68, 100 tai 120mm josta jälkimmäinen lähinnä läskipyöriin tarkoitettu.

Nykyaikaiset pyörät sitten erikseen, eli tarvii adapterin jos on press-fit keskiö.

Akkuhan tuohon menee heittämällä, MUTTA kuten lähes aina, juomapullotelineen kiinnitysreijät ovat liian alhaalla = vaatii jonkun DIY patentin.
 
Käy melkein mikä vain kitti. Oletan että keskiö on 68mm kuten yleensä noissa parinsadan markettipyörissä on. Tongshengia kait saa ainoastaan tuossa koossa ja Bafangista pitää valita 68, 100 tai 120mm josta jälkimmäinen lähinnä läskipyöriin tarkoitettu.

Nykyaikaiset pyörät sitten erikseen, eli tarvii adapterin jos on press-fit keskiö.

Akkuhan tuohon menee heittämällä, MUTTA kuten lähes aina, juomapullotelineen kiinnitysreijät ovat liian alhaalla = vaatii jonkun DIY patentin.

Eli oletettavasti 68mm Bafang tilaukseen (jota nyt on eniten(?) markkinoilla) ja pitäis mennä pätevästi kiinni?
Akun nyt saa vaikka nippusiteillä paikalleen, en usko että siitä tulee hirveää ongelmaa


"Dispatched from and sold by Enjoy Cycling "

Ei ole Amazonin myymä tai lähettämä.

Pääasiassa tuo buyer protection on Amazonin kautta parempi mitä Aliexpressin, mutta noh, varasto sekä hinta pääasiassa ratkaisee.
 
Lisätään listaan GZR Black Raw, joka olisi vielä tänään Verkkokauppa.comissa tarjouksessa kohtuuhintaan. Laitoin omani tänään tilaukseen.


Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:

Voihan toi mun mosa olla rikkikin...
 
Eli oletettavasti 68mm Bafang tilaukseen (jota nyt on eniten(?) markkinoilla) ja pitäis mennä pätevästi kiinni?
Akun nyt saa vaikka nippusiteillä paikalleen, en usko että siitä tulee hirveää ongelmaa

En ota vastuuta valinnasta mutta pitäisi käydä. Vinkki: Ota kitti ilman näyttöä ja noita jarrukahvoja yms. Näytöksi erikseen eggrider ja hydraulisiin jarruihin tarvittaessa sensorit aliexpressin halvimmista paikoista. Samoin kannattaa tilata se vaihdevaijerin väliin tuleva potikka joka katkaisee vedon 0,5 sek kun vaihdat vaihteita. Päivitä myös aliexpressistä parempi vaihteenvalitsinvipu alle kympin maksaa (säästyt aivosyövältä).

edit. Eturatas yleensä maastopyöriin offsetillä (Lekkie yms) ja normaali tai vähän offsettia hybrideihin. Tämä siksi että katupyörässä ketjulinja on parempi olla lähempänä pikkuratasta kuin keskilinjaa.
 
En ota vastuuta valinnasta mutta pitäisi käydä. Vinkki: Ota kitti ilman näyttöä ja noita jarrukahvoja yms. Näytöksi erikseen eggrider ja hydraulisiin jarruihin tarvittaessa sensorit aliexpressin halvimmista paikoista. Samoin kannattaa tilata se vaihdevaijerin väliin tuleva potikka joka katkaisee vedon 0,5 sek kun vaihdat vaihteita. Päivitä myös aliexpressistä parempi vaihteenvalitsinvipu alle kympin maksaa (säästyt aivosyövältä).
Jooh pitänee katsella, ehkä tulee voorumeilla vastaan heppu jolla sama pyörä ja kokemuksia aiheesta niin tietää minkä tilaan :D

Luulis että näitä halvemman luokan hybridejä ois jollain ja ois kittiä tunkattu kiinni :)
 
Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:
Haibike Sduro 6 tosiaan täällä, niin kyllä tuo Yamahan moottori tosiaan vääntää oikein mukavasti ylämäkeen.
Pääsee kahtakymppiä hengästymättä soratiellä sellaisessa ylämäessä missä hien voimin kulkevalla normipyörällä aletaan laittaa lopun jyrkimmässä kohdassa oikein pientä vaihdetta.
Tasaisella käytännössä käytän Eco-asetusta, niin huvittavaa kun ylämäessä lähtee vauhti kiihtymään vaihtaessa normi-avustukselle.
 
Laitappa kokemuksia miten vetää ylämäkeen.
Mulla toi oma Black raw ei vedä läheskään yhtä hyvin ylämäkiin kuin tuo emännän haibike yamaha pw-se moottorilla.
Ihan turhaa unelmoida tolla omalla että pääsisi ylämäet täydellä avustuksella isoimmalla vaihteella vaan saa vetää aika pienenellä ja vauhti hyytyy. Tolla yamaha mosalla vaikka paperilla pitäis olla reilusti heikompi ni vaikka kiihtyy samaan ylämäkeen. :rofl:

Voihan toi mun mosa olla rikkikin...

Tähän asti olen kokeillut vasta maksimissaan avustustasoa 3.
Tänään ajoin koko ajan tasolla 2 ja lyhyessä ylämäessä tippui vauhti 10 km/h tasolle. Eli ainakin kevyellä avustuksella hyytyy ylämäkiin.
 
Haibike Sduro 6 tosiaan täällä, niin kyllä tuo Yamahan moottori tosiaan vääntää oikein mukavasti ylämäkeen.
Pääsee kahtakymppiä hengästymättä soratiellä sellaisessa ylämäessä missä hien voimin kulkevalla normipyörällä aletaan laittaa lopun jyrkimmässä kohdassa oikein pientä vaihdetta.
Tasaisella käytännössä käytän Eco-asetusta, niin huvittavaa kun ylämäessä lähtee vauhti kiihtymään vaihtaessa normi-avustukselle.
Haibike SDURO HardNinen ostin tosiaan tolle emännälle, nyt tässä harkinnu jos vähän aina välillä lainailen tota. :rofl:
Eipä tuolla tosiaan tarvi paljoa ecoa isommalle nostaa ja jos laittaa täpöille ei kyllä tarvi polkea oikeastaan ollenkaan ihan sama missä ajaa.

Mulla vielä tossa gzr black rawssa eggrideri kiinni ja säädelty rajusti että oisi auttanut ja softan mukaan väittää että 750w työntäs hetkellisesti mutta ei kyllä vedä yhtään samallalailla kuin tuo yamaha.
 
Tähän asti olen kokeillut vasta maksimissaan avustustasoa 3.
Tänään ajoin koko ajan tasolla 2 ja lyhyessä ylämäessä tippui vauhti 10 km/h tasolle. Eli ainakin kevyellä avustuksella hyytyy ylämäkiin.
Juu, Lähinnä hain sitä kun ajan matkaa vauhti siellä 20-25 ja tulee pitempi jyrkkä ylämäki ni toi rakkine hyytyy rajusti vaikka heittäis avustuksen täpöille.
Tolla emännän pyörällä sitä ei tosiaan tapahdu vaan saa vauhdin pidettyä samassa mäkiinkin.
 
Mulla vielä tossa gzr black rawssa eggrideri kiinni ja säädelty rajusti että oisi auttanut ja softan mukaan väittää että 750w työntäs hetkellisesti mutta ei kyllä vedä yhtään samallalailla kuin tuo yamaha.
Lienevät varmaan hattiwatteja Kiinanpommipowerien tyyliin.

Siten kun vain olisi ettei moottori käytännössä lisäisi vastusta tasaisella kevyellä alustalla mennessä, niin olisi kyllä aika ihanteellinen.
Avustuksen loppuminen asteittain kertatökkäyksen sijaan kyllä on mukava ja löytyneekö vieläkään miten yleisesti.
 
Mitenkäs nopeasti muilla kulunut takapakka?
Omalla ajettu noin 550km ja taas "ketju naksuu" eli onko se termi "hyppii" rasittavasti jos tehoja lisää.
Voihan se olla vaihteistokin, harmi vaan kun en osaa säätä sitä. Viimeksi korjaantui vaihteistoin säädöllä, mutta se oli 100km-200km sitten ja ei kait niitä kokoajan pidä olla säätämässä.

Silti turhan rasittavaa, kun pomppii suurimalla vaihteella, toiseksi suurimmalla ei niinkään.

Hauskaa hommaa ja suositukset täältä Bosch 4th gen (uusin), shimano E8000 ja yamahakin.

Oon ajellut ite joskus (tosin hyvin vähän ja huonosti) enduroa näillä KTM tms. pyörillä, ja kyllä näillä sähkiksillä maastossa samoja fiiliksiä pystyy samaan. Ei tietysti sitä "repivyyttä ja keulimista kaasusta" ja hengen menettämisen pelkoa, mutta itse en siitä koskaan tykännytkään nössönä.

Jos vielä mietit sähkiksen hankintaa, niin täältä suositukset täysjousto sähkäreille. On kivaa, eikä kaduta yhtään 4000e sijoitus. Tuskin nämä nyt ihan arvottomiksikaan heittäytyy, omastakin luulen vähintään 1500e-2000e saavani vielä joku päivä.
 
Mitenkäs nopeasti muilla kulunut takapakka?
Omalla ajettu noin 550km ja taas "ketju naksuu" eli onko se termi "hyppii" rasittavasti jos tehoja lisää.
Voihan se olla vaihteistokin, harmi vaan kun en osaa säätä sitä. Viimeksi korjaantui vaihteistoin säädöllä, mutta se oli 100km-200km sitten ja ei kait niitä kokoajan pidä olla säätämässä.
Naksahdukseen kun voimaa lisätään, voi olla monta eri syytä.

Keskiö, kammet, eturattaan kiinnitys, takarattaat, ketjut kuluneet, polkimet yms.

Naksahtaako jos pidät takarenkaan paikoillaan (vaikka oman painon avulla ja väännät käsillä)? Toisinsanoen liikahtaako takaratas, kammet ja eturatas? Jos kyllä, niin tarkista takaratas.
Jos takaratas ei liiku, mutta ketjut ja eturatas ja kammet liikahtavat, niin takapakka luultavasti kulunut.
Jos esim. vain toinen kampi liikahtaa, niin keskiö.

Monesti se naksahdus voi kuulua siitä, kun ratas on liian löysästi kammessa. Tarkista kireys.

Jos on toiset polkimet saatavilla, niin testaa niillä. Naksahdus voi lähteä myös polkimesta, jonka laakerit on menossa hajalle (on jo hajonnut). Tai voi olla poljin liian löysästi kiinni, tai kierre (polkimen, tai kammen) on kulunut.

Ketjujen kuluminen kannattaa tarkistaa siihen tarkoitetulla työkalulla. 1% kulunut ketju on entinen ollut jo pitkään.
 
Naksahdukseen kun voimaa lisätään, voi olla monta eri syytä.

Keskiö, kammet, eturattaan kiinnitys, takarattaat, ketjut kuluneet, polkimet yms.

Naksahtaako jos pidät takarenkaan paikoillaan (vaikka oman painon avulla ja väännät käsillä)? Toisinsanoen liikahtaako takaratas, kammet ja eturatas? Jos kyllä, niin tarkista takaratas.
Jos takaratas ei liiku, mutta ketjut ja eturatas ja kammet liikahtavat, niin takapakka luultavasti kulunut.
Jos esim. vain toinen kampi liikahtaa, niin keskiö.

Monesti se naksahdus voi kuulua siitä, kun ratas on liian löysästi kammessa. Tarkista kireys.

Jos on toiset polkimet saatavilla, niin testaa niillä. Naksahdus voi lähteä myös polkimesta, jonka laakerit on menossa hajalle (on jo hajonnut). Tai voi olla poljin liian löysästi kiinni, tai kierre (polkimen, tai kammen) on kulunut.

Ketjujen kuluminen kannattaa tarkistaa siihen tarkoitetulla työkalulla. 1% kulunut ketju on entinen ollut jo pitkään.

Pitääpä tarkastaa nämä muutkin syyt.
Veto siis lähtee pois "naksahduksen ajaksi" joten arvaan että takapakka tai vaihteisto. Ei siis ole pelkkä ääni vaan vaikuttaa tuntumaan.
 
Kävin ostamassa: GZR Pedelec Fat 4.0 sähköpyörän tänään, outlet tuotteena, kun pakko saada joku jopon mallinen ranneongelmien takia...

Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko
 
Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Riittää se hidastamaan varkaita. Lukothan on vain rehellisiä ihmisiä varten. Varkaat kyllä saavat lukon kuin lukon rikki, tai sitten ottavat koko pyörän.
 
Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko
Eiköhän tuollainen U-lukko ole tuohon pyörään ihan riittävä. Näyttäisi olevan melko paksua 14 mm terästä. Mahdolllisuuksien mukaan kannattaa ottaa pyörästä akku irti. Vähentää varkeiden kiinnostusta huomattavasti kun aikalailla kallein komponentti on irrotettu pyörästä.
 
Mitä mieltä te olette tuosta Canyon Neuron 5.0 pyörästä? Onko kelvollinen peli lähteä tutustumaan syvemmin maastopyöräilyn maailmaan ja onko järkevä ensimmäiseksi sähköpyöräksi?
 
Kävin ostamassa: GZR Pedelec Fat 4.0 sähköpyörän tänään, outlet tuotteena, kun pakko saada joku jopon mallinen ranneongelmien takia...

Onkohan tämä lukko ihan riittävä, en ajele keskustassa joten pahimmat nistihelvetit ei ole riesana:
Axa Armor u-lukko

Mistähän tähän saisi halvimmalla tavaratelineen? Ja eikö se automaattisesti sitten estä sen että akun saisi vedettyä pois pyörästä?
Eteenkin saisi tulla, kunhan nyt jonkun 8kg kannattaisi...
 
Viimeksi muokattu:
Tuli hankittua Devinci AC NX/GX. Harrastuspyöräksi + ympärivuotiseksi työmatkapyöräksi. Voin kirjoitella myöhemmin kokemuksia, jos jotakuta kiinnostaa. Itselle tämä oli ensimmäinen sähköavusteinen ja olihan se mielenkiintoista mäkiä kavuta testilenkillä. Nyt vain kohti polkuja ja alamäkiä!
 
Osaakos täällä joku kertoa, onko Radrhinon 750W ja 250W versioiden ainoa ero softapuolella? plus tietenkin kaasukahva. Sitä haen takaa, että jos päivitän tuohon 250w malliin EggRiderin niin onko pyörä sitten käytännössä muutettavissa 750w "tehoiseksi"? Pyörät näyttäisivät olevan identtisiä painoltaan + väännöksi on ilmoitettu sama 80nm.
 
Osaakos täällä joku kertoa, onko Radrhinon 750W ja 250W versioiden ainoa ero softapuolella? plus tietenkin kaasukahva. Sitä haen takaa, että jos päivitän tuohon 250w malliin EggRiderin niin onko pyörä sitten käytännössä muutettavissa 750w "tehoiseksi"? Pyörät näyttäisivät olevan identtisiä painoltaan + väännöksi on ilmoitettu sama 80nm.
En nyt jaksa tarkistaa, mutta jos tuossa mottina Bafang RM G060.250dc mikä oli ainakin joskus, niin eroa RM G060.750dc mottiin on muuallakin kuin softassa. Tuossa pieniä eroja mitä itse tuli vastaan kun vaihdoin 250w motin 750w versioon. Vaikka sisukset on erilaiset niin itse moottorin ulkokuori on identtinen, eli moottorin vaihto tehokkaampaan kävi helposti, vanhat sisukset ulos ja uusi tilalle. Ja kansi kiinni ruuveilla. Ei tarvinut alkaa pinnaamaan uutta mottia tms. Toki ohjaimeen piti vaihtaa tuota järeämpää johdinta vastaava liitin.

Toki tämä siis on noiden mottien ero, ei hajuakaan onko Radrhinossa käytetty sitten kaikissa versioissa tuota järeämpää mottia ja rajattu softalla alemmaksi tehot. Eli itseasiassa tämä viesti ei oikeastaan vastaa kysymykseesi. Mutta ainakin saat tiedon millaiset noiden mottimallien erot on.

Tuossa näkyy moottorin kuoret, jotka ovat siis identtiset niin 250w, kuin 750w mallissa.


Moottorin sisukset on eri kokoiset, 750w mallissa on isommat magneetit jne.


Liittimet ovat erilaiset. 750w mallissa järeämpi


Tuossa vielä kokoeroa
 
En nyt jaksa tarkistaa, mutta jos tuossa mottina Bafang RM G060.250dc mikä oli ainakin joskus, niin eroa RM G060.750dc mottiin on muuallakin kuin softassa. Tuossa pieniä eroja mitä itse tuli vastaan kun vaihdoin 250w motin 750w versioon. Vaikka sisukset on erilaiset niin itse moottorin ulkokuori on identtinen, eli moottorin vaihto tehokkaampaan kävi helposti, vanhat sisukset ulos ja uusi tilalle. Ja kansi kiinni ruuveilla. Ei tarvinut alkaa pinnaamaan uutta mottia tms. Toki ohjaimeen piti vaihtaa tuota järeämpää johdinta vastaava liitin.

Toki tämä siis on noiden mottien ero, ei hajuakaan onko Radrhinossa käytetty sitten kaikissa versioissa tuota järeämpää mottia ja rajattu softalla alemmaksi tehot. Eli itseasiassa tämä viesti ei oikeastaan vastaa kysymykseesi. Mutta ainakin saat tiedon millaiset noiden mottimallien erot on.

Tuossa näkyy moottorin kuoret, jotka ovat siis identtiset niin 250w, kuin 750w mallissa.


Moottorin sisukset on eri kokoiset, 750w mallissa on isommat magneetit jne.


Liittimet ovat erilaiset. 750w mallissa järeämpi


Tuossa vielä kokoeroa

Joo ei ihan suoraan vastannut kysymykseen, mutta hyvä tietää että päivittäminen onnistuu suhteellisen helposti noiden mottien välillä. Kiitos kuvista! :thumbsup:
 
Rakentelen sähköpyörää kiinalaisista osista ja kontrolleri kyselee mikä on alijännitteen raja 6S6P 25,2V Li-ionille. Olisiko 19,2V (3,2V/kenno) sopiva?
Akun liittimeksi lienee XT60 muodostunut standardiksi, mutta mikä olisi "oikea" liitin moottorille? MT60?
 
En tiedä miten täällä suhtaudutaan noihin Sinisen Kaupan halpoihin sähköpyöriin, mutta näin oman harrastamisen alkutaipaleella täytyy kyllä sanoa että todella yllättynyt ja tyytyväinen olen ollut tuohon sähkis Yosemiteen!

Tammikuun lopulla siis päähän tuli ajatus työmatkojen taittamisesta sähköpyörällä. Matkaa on 16km suuntaansa ja poikakin täytyisi siinä sivussa heittää päiväkotiin, plus että koska viimeksi olin noussut pyörän päälle reilu 15 vuotta sitten opiskeluaikoina, oli touhun onnistumisessa monta kysymysmerkkiä.

Viikon päivät siinä pohdiskelin kunnes kävin sitten halvimman mahdollisen oikealta pyörältä näyttävän kapisteen hommaamassa (sieltä Sinisestä) ja siihen sitten Burley-kärryn muualta, jossa en taas laadusta tinkinyt, koskapa lasti kummiskin sen verran korvaamatonta, ja seuraavana maanantaina sitten lähdinkin poika kyydissä käytännössä pystymetsästä sillä työmatkaa taittamaan Ei yhtään helpottanut asiaa, että juuri edeltävänä viikonloppuna satoi lumet ja alkoi muutenkin aika kehnot pyöräilykelit...

Nyt kummiskin on tuolla yhdistelmällä taitettu matkaa reilu 1300km, käytännössä joka arkipäivä olen sillä työmatkat kulkenut säästä huolimatta joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta ja nyt koronan tultua ilman kärryä koska poika kotihoidossa.

Ja kyllä on pyöräilykärpänen puraissut huolella, eikä ole ollut kyllä toistaiseksi mitään valittamista Yosemitessä varsinkin kun ottaa hinnan huomioon!

Tosin on vähän remppaakin jo ollut, viimeviikonloppuna selvittelin teknistä puolta enempi kun rupesi polkiessa pientä napsetta kuulumaan. En löytänyt oikein mitään syytä muualta, joten hommasin työkalut ja purin keskiön tarkoituksena vaihtaa se, mutta siinä olikin 129,5mm leveä akseli eikä sellaista äkkiseltään oikein mistään tuntunu löytyvän. Huolsin pyörän sitte muutoin ja pistin vanhan keskiön takaisin nippuun ja kas, napse oli hävinnyt. Tulipahan kummiskin opiskeltua aikalailla koko pyörä läpi ja tilasin hyllyyn ajossa pitämisen kannalta kriittisimmät varaosat. Vaihtajan korvake vaati vähän salapoliisityötä, mutta melko varmasti tuohon sopii Marwi GH-011, tai GH-255 (mitkä kuvassa näyttää aikalailla identtisiltä...) Sattuuko kellään muuten olemaan varmempaa tietoa tuosta korvakkeesta?

Sähköpuoli toki vähän huolettaa, että miten lie pidemmänpäälle kestää. Kaippa siihen voipi jossain välissä uusia vaikka koko kitin jos siltä tuntuu. Netti oli pullollaan kyllä saman näkösi

Akku kestää hyvin nyt puhtailla teillä ja hyvillä keleillä ja kun ei ole kärryä perässä, koko viikon voi ajaa tuolla 8.8Ah:lla. Toisaalta kärryn kanssa sohjossa huonossa kelissä saattoi mennä pelkän 16km menomatkan aikana melkein tyhjiin kun joutui nojailemaan avustukseen aika reilusti. Samaan liittyen vaihteita on kyllä liian vähän, ykkönen kärryn kanssa turhan raskas jyrkissä ylämäissä ja 7-vaihde liian lyhyt alamäissä. Ja taka-akselilla oleva moottori hyytyy matalilla kierroksilla helposti. Tilasinkin uuden takapakan isommalla 1-vaihderattaalla jatäytyy tutkia mahdollisuutta vaihtaa eteen 3-lehtinen kampisarja.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin, tässä on kyllä todella mukavasti päässy sähköpyöräilyn makuun ja tosiaankin verrattain pikkurahalla!
B834206F-3808-44A4-9893-97DF51D3EE44.jpeg
 
Kärryn vetämistä ajatellen moottori takanavassa on hyvä ratkaisu, kun suuri momentti ei rasita ketjuja ja rattaita.
 
Nuo Bilteman (ja verkkokaupan jne) kiinafillarit ovat hinta-laatusuhteeltaan ihan ok, mutta ei niillä yli kolmea vuotta kannata kuvitella pärjäävänsä ilman merkittäviä huoltoja. Viimeistään akku antaa periksi ja uusi maksaa saman verran kuin koko pyörä, jos niitä ylipäätään saa varaosana. Lisäksi nuo ovat melkoisen huteria kulkineita ja osasarjat halvinta/heikointa mahdollista laatua. Kokemusta on kahdesta eri mallista, joista molemmissa Bafangin sähkötekniikka. Jos haluaa laadukasta ja mukavaa menoa hyvällä avustuksella, niin kannattaa katsella jotain laatumerkkejä kunnon tekniikalla.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, tuo akku maksaa tosiaan reilu 300-400€ jos Biltemasta hommaa eikä tosiaan ole ollenkaan varmaa saako sitä enää sitten kun sille on tarvetta.

Shimanon Altus-sarjaa on vaihteet, ostin uuden takavaihtajan ja vaihdevalitsimen hyllyyn jos hajoavat, maksoivat yhteensä vähän päälle 20€ :lol:Ja takapakka vapaarattaineen tulossa varaosaksi myös, se paketti maksoi 15€. Eli kun on halvat osat, on ne myös halpoja vaihtaa jos tarve tulee:)

Jarrut on Tektron HD-m285-sarjaa, hydrauliset. Edullisen pään sarja sekin, mutta eipä nuo kovin huonoilta äkkiseltään vaikuta, pyörä pysähtyy kärrynkin kanssa todella ripeästi tarvittaessa. Ja renkaat on Kenda Small Block Eight:t, jotka ovat näemmä hyvin arvosteluissa pärjänneet.

Ei tuota pyörää luonnollisesti voi verrata kaksi, kolmekertaa kalliimpiin, mutta on tuossa melkoisen paljon kuitenkin pyörää hintaansa suhteutettuna!
 
mikä takalokari tuossa on? näyttää että lukitus on täydellinen eli ei jesaria yms?
tyytyväinen olen myös omaaani. itselläni taakkateline ja oma viritys lokareissa. ajatuksissa olisi kärry lähinnä kauppareissuja varten.
 
Takalokasuojaon on sekin Bilteman setti, eikä tuo kiinnitys mitenkään erityisen tukeva ole. Mutta pysyny kuitenkin toistaiseksi paikallansa ja ehjänä ilman jesaripatentteja.
EB535755-C127-4718-B560-201AFBB963BC.jpeg

Ps. En ymmärrä miksi kuva liitettäessä menee 90 astetta väärään kulmaan...
 
Onko kenelläkään tietoa/ omakohtaista kokemusta minkälaista sanktiota tulee jos sähköfillari on muutettu kulkemaan eteenpäin ilman polkemista? himottais tuommoinen chopper/cruiser pyörän sähköistys, joka tulisi cruisailuun, eli ei sen edes tarvitsisi rikkoa sitä 25km/h sääntöä, mutta kulkisi polkematta? siis kiinnihän moisesta tuskin jää, mutta kiinnostaisi mitä siitä seuraa?

Nykyään alla GZR rampag-e, ~1200km takana ja ihan tyytyväinen ollut. vaihevaijeri piti vaihtaa viikon jälkeen kun tahmasi, oli kuulemma joku sinkitty paske ja vaihtoivat sen rst piuhaan ensihuollossa... hintaa huolto+7e joten ei tuosta kehtaa edes valittaa.. maastopyöräksi tuosta ei ole koska polkimet on liian matalla. tulee välillä kolhittua niitä vahingossa kun edellisessa Focus whisler pyörässä tuo maavara oli huomattavasti isompi.
 
Onko kenelläkään tietoa/ omakohtaista kokemusta minkälaista sanktiota tulee jos sähköfillari on muutettu kulkemaan eteenpäin ilman polkemista? himottais tuommoinen chopper/cruiser pyörän sähköistys, joka tulisi cruisailuun, eli ei sen edes tarvitsisi rikkoa sitä 25km/h sääntöä, mutta kulkisi polkematta? siis kiinnihän moisesta tuskin jää, mutta kiinnostaisi mitä siitä seuraa?
Minä noudattaisin lakia ja maksaisin IFille 50e vuodessa liikennevakuutuksesta. Kai tuonkin voi laittaa seisontaan, jos tulee pitkiä aikoja jolloin ei tarvitse ajella. Tehoa saa olla max 1 kW.
 
Minä noudattaisin lakia ja maksaisin IFille 50e vuodessa liikennevakuutuksesta. Kai tuonkin voi laittaa seisontaan, jos tulee pitkiä aikoja jolloin ei tarvitse ajella. Tehoa saa olla max 1 kW.

Ok eli se käy noin helposti... tehoja 1kW mut onko se nopeus vielä rajoitettu 25km/h? tuossa vuosi sitten kun tuota ekaa pyörää olin ostamassa, niin koittivat kaupata pyörää joka kulki 40km/h, mutta eivät osanneet sanoa mitään vakuutuksita tai muista maksuista kun oli "niin uusi juttu"

Edit: niin ja siis tämä kivijalkaliikkeessä, verkkokauppa.com kaupalla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa vaikka pyöräni sieltä lopulta ostin.
 
Jos ajaa liikenteessä välineellä, jossa kuuluisi olla liikennevakuutus, niin nämä liikennevakuutuksen kattamat korvaukset vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajava joutuu vahinkotilanteessa maksamaan kokonaan omasta pussistaan. Kalliimman pään esimerkkejä voisi olla vaikka arvoauton kylkeen ajaminen liikenteessä tai lapsen / vanhuksen päälle ajaminen siten, että tapahtuu vammautumisia. Copypaste Fennian sivuilta:

Fennia sanoi:
Liikennevakuutus korvaa liikenneonnettomuudesta aiheutuneita henkilövahinkoja sekä syyttömän osapuolen omaisuusvahinkoja. Se ei korvaa omalle ajoneuvolle tai siinä mukana olleelle omaisuudelle aiheutuneita vahinkoja.

Liikennevakuutuksen perusteella korvataan liikenneonnettomuudesta aiheutuneet
  • sairaanhoitokulut
  • muut henkilövahingosta aiheutuneet kulut ja menetykset (ansionmenetys, korvaus pysyvästä haitasta sekä pysyvästä kosmeettisesta haitasta)
  • syyttömän osapuolen ajoneuvon korjauskulut tai ajoneuvon lunastus
  • syyttömän osapuolen ajoneuvon seisonnasta aiheutunut menetys korjausajalta. Seisonta-ajalta korvataan liikennevahinkolautakunnan ohjeiden mukainen normikorvaus. Jos auto on tarpeellinen työssä, korvataan sijaisauton vuokrauskuluja lautakunnan ohjeiden mukaan.
  • syyttömän osapuolen muita omaisuusvahinkoja.
 
Jos ajaa liikenteessä välineellä, jossa kuuluisi olla liikennevakuutus, niin nämä liikennevakuutuksen kattamat korvaukset vakuuttamattomalla ajoneuvolla ajava joutuu vahinkotilanteessa maksamaan kokonaan omasta pussistaan.
Onko lähdettä tälle? Mun käsittääkseni autojen kanssa se menee niin, että onnettomuudet korvaa Liikennevakuutuskeskus, joka sitten perii vakuutusmaksut moninkertaisena, mikäli vakuutus puuttuu. Tällä menettelyllä varmistetaan, että ns. syytön osapuoli saa korvauksensa ajallaan, samoin henkilövahingot saadaan vakiomenettelyllä katettua.

LVK

Edit: sama sivusto, UKK
"Miksi liikennevakuutuksen laiminlyöntimaksut voivat olla niin suuria?

Vakuuttamattomuusmaksuilla katetaan vakuuttamattomien ajoneuvojen aiheuttamat liikennevahingot syyttömälle osapuolelle. Tällaisia vahinkoja sattuu satoja vuosittain."
 
Onko lähdettä tälle?
Näköjään kun luin liikennelakia, niin siellä on allaolevat kohdat. Eli ilmeisesti joutuu maksamaan maksimissaan 6v vakuutusmaksut + laiminlyöntimaksuna vakuutukset kolminkertaisena. Liikennevakuutuskeskus maksaa korvaukset uhrille, mutta vakuutusmaksut laiminlyöneen kuljettajan omia aiheutuneita vahinkoja ei korvata.

27 §
Vakuutusmaksua vastaava maksu


Se, joka on laiminlyönyt 6 §:n mukaisen vakuuttamisvelvollisuutensa, on velvollinen maksamaan maksun, joka vastaa kohtuulliseksi katsottavaa vakuutusmaksua siltä ajalta, jota laiminlyönti koskee, ei kuitenkaan pitemmältä ajalta kuin kulumassa olevalta ja viideltä viimeksi kuluneelta kalenterivuodelta.

28 §
Laiminlyöntimaksu


Se, joka on laiminlyönyt 6 §:n mukaisen vakuuttamisvelvollisuutensa, on velvollinen maksamaan laiminlyöntimaksun, joka on enintään kolme kertaa vakuutusmaksua vastaavan maksun suuruinen. Laiminlyöntimaksun korotuskerrointa määrättäessä otetaan huomioon laiminlyöntiajan pituus, laiminlyönnin tahallisuus ja toistuvuus sekä se, onko ajoneuvoa käytetty liikenteessä.

46 §
Vahingon korvaaminen vakuuttamisvelvollisuuden laiminlyöntitapauksissa


Liikennevakuutuskeskus korvaa liikennevahingon, jos ajoneuvolla ei vahingon sattuessa ollut voimassaolevaa vakuutusta, vaikka ajoneuvo olisi tullut vakuuttaa tämän lain tai jonkin muun ETA-valtion lainsäädännön perusteella.

Edellä 1 momentissa tarkoitettua vahinkoa ei korvata, jos vahinkoa kärsinyt on ajoneuvossa matkustajana ollut ajoneuvon omistaja tai haltija taikka ajoneuvon kuljettaja ja Liikennevakuutuskeskus voi osoittaa hänen tienneen ajoneuvon olleen vakuuttamaton.
 
  • Tykkää
Reactions: Sid
Ok eli se käy noin helposti... tehoja 1kW mut onko se nopeus vielä rajoitettu 25km/h? tuossa vuosi sitten kun tuota ekaa pyörää olin ostamassa, niin koittivat kaupata pyörää joka kulki 40km/h, mutta eivät osanneet sanoa mitään vakuutuksita tai muista maksuista kun oli "niin uusi juttu"

Edit: niin ja siis tämä kivijalkaliikkeessä, verkkokauppa.com kaupalla ei ole mitään tekemistä tämän kanssa vaikka pyöräni sieltä lopulta ostin.
Nopeus on rajoitettu edelleen 25 km/h. Ajoneuvoluokka on L1e-a.

Nopeammat on sitten mopoja (L1e-b), max avustusnopeus 45 km/h. Nämä vaatii rekisteröinnin rekisterikilpineen ja sen onnistuminen taas edellyttää, että valmistaja on tyyppihyväksyttänyt menopelinsä. Nopeiden sähköpyörien kanssa kannattaa olla tarkkana, jottei tule hankkineeksi laitetta jolla ei saa ajaa laillisesti juuri missään.
 

Minkä ostaisitte näistä maantieajeluun? Tai onko suositella jotain muuta vastaavaa naistenpyörää? Joustokeula on ihan ehdoton ainakin. Noista sähkövaihteista ei ole mitään hajua, mutta mitenkähän lähellä sen suurin vaihde on tuota 44-11 välityssuhdetta (noissa tuntureissa ainakin on pienin ratas takana 11)?
 
Tämmöinen peli löytyy itseltä. 1500W tehoa (merkinnöissä 1000W) ja huiput 65kmh. Saa toki näytöstä pistettyä asetuksiin max. 25kmh, jos haluaa yleisillä teillä ajella laillisesti. 3500€ makso AliBabasta. Nyt 2000km mittarissa eikä valittamista...

94BE48CF-1333-4908-B7AD-3EC15EEB7AA1.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Nopeus on rajoitettu edelleen 25 km/h. Ajoneuvoluokka on L1e-a.

Nopeammat on sitten mopoja (L1e-b), max avustusnopeus 45 km/h. Nämä vaatii rekisteröinnin rekisterikilpineen ja sen onnistuminen taas edellyttää, että valmistaja on tyyppihyväksyttänyt menopelinsä. Nopeiden sähköpyörien kanssa kannattaa olla tarkkana, jottei tule hankkineeksi laitetta jolla ei saa ajaa laillisesti juuri missään.

Onko mitään hajua miten mahdoton tuo tyyppihyväksyntä on saada yksityishenkilönä? tai hinnasta? nopealla googlella löysin että renkaiden pitää olla luokitettu, jarrukahvojen pitää olla "pallopäiset, ajoneuvokäyttöön hyväksytyt kahvat" ja itsestään nouseva seisontatuki...

Veikkaan että multa loppuu rahat tässä leikissä, mutta olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo maksaa ja onko tuo miten mahdoton tehdä? Koska jokajätkä(tm) polkee pyörällä kuin pyörällä 50km/h ainakin hetkellisesti, joten rungon pitäisi kestää.. tuo jättää jarrut, renkaat, kahvat ja tilpehöörit joiden pitää täyttää jotain vaatimuksia...

Autoillahan pitää tehdä jotain kolaritestejä jos haluaa tehdä custom auton, mutta en oikein näe ideaa tuossa pyörän kanssa
 
Onko mitään hajua miten mahdoton tuo tyyppihyväksyntä on saada yksityishenkilönä? tai hinnasta? nopealla googlella löysin että renkaiden pitää olla luokitettu, jarrukahvojen pitää olla "pallopäiset, ajoneuvokäyttöön hyväksytyt kahvat" ja itsestään nouseva seisontatuki...

Veikkaan että multa loppuu rahat tässä leikissä, mutta olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo maksaa ja onko tuo miten mahdoton tehdä? Koska jokajätkä(tm) polkee pyörällä kuin pyörällä 50km/h ainakin hetkellisesti, joten rungon pitäisi kestää.. tuo jättää jarrut, renkaat, kahvat ja tilpehöörit joiden pitää täyttää jotain vaatimuksia...

Autoillahan pitää tehdä jotain kolaritestejä jos haluaa tehdä custom auton, mutta en oikein näe ideaa tuossa pyörän kanssa

Rungon pitää olla tyyppihyväksytty tieliikennekäyttöön tai vaihtoehtoisesti olla otettu ajoneuvosta, joka on ollut rekisteröitynä tieliikennekäyttöön ennen 1.1.2002. Runko voidaan hyväksyttää tieliikennekäyttöön yksittäiskappaleena. Tätä varten on tehtävä lujuusmittaukset ja sertifioinnit, joilla on hintaa vain joitain tuhansia.

Lisäksi on hankittava VTT:lta lausunto sähköjärjestelmän vaatimuksenmukaisuudesta tieliikennekäyttöön ja turvallisuudesta. Tätä varten on toimitettava VTT:lle tarkat kaaviot sähköjärjestelmän toteutuksesta ja annettava ajoneuvo tutkimuksia ja mittauksia varten. Lisäksi suoritetaan laajat sähkömagneettiset mittaukset, ettei sähköjärjestelmä tuota raja-arvoja enempää elektromagneettista säteilyä. Hintaa tälle tilaustyönä tehtävälle sertifioinnille tulee vain muutamia tuhansia euroja.

Lisäksi ajoneuvossa tulee olla ohjaustankolukko, e-hyväksytyt valot ja vilkut, e-hyväksytty jarrujärjestelmä, lokasuojat tarkalle prosenttimäärälle renkaan halkaisijasta mitattuna, e-hyväksytyt peilit, jarunnestesäiliön jarunesteen tason ilmaisin kuljettajan näkökentässä, rekisterikilven pidike tietyssä kulmassa ja tietyssä kohdassa yms. yms.

Koko projektille tuskin tulee hintaa yli 10 000€ ja aikaakaan tuskin menee yli puolta vuotta pidempään.
 
Tämmöinen peli löytyy itseltä. 1500W tehoa (merkinnöissä 1000W) ja huiput 65kmh. Saa toki näytöstä pistettyä asetuksiin max. 25kmh, jos haluaa yleisillä teillä ajella laillisesti. 3500€ makso AliBabasta. Nyt 2000km mittarissa eikä valittamista...
Miltä lafkalta tilasit ton alibabasta?
 
Miltä lafkalta tilasit ton alibabasta?

Jinhua Frey. Pyörä tuli ilman veroja ja tulleja suoraan kotiovelle. Tällä hetkellä hinta on 2750€ ja toimitus 500€. 30 päivää kesti kasaaminen ja 30 päivää toimitus.

Myös takuu pelaa. Tuli testattua. Uusi akkupidikkeen ruuvi tuli viikossa.

Lisävarusteena tuli otettua vaihteenvaihtosensori, joka katkaisee moottorin vedon vaihteita vaihtaessa. Vakiona tuossa tulee RST Renegade -keula. Suosittelen ottamaan Bluton lisävarusteena, tai ostamaan itse Wren Inverted tai Manitou Mastodon.

Kuva Rukan huipulta jonne noustiin polkematta kahtakymppiä...
A5F9E4C2-1490-40DC-9E7D-402CE4ED3E70.jpeg


27,5” kesärengassetti alla
5E61D1EF-1A7F-4095-A061-3D471491FEB0.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Ei näytä freyllä olevan enää tuollaista fätimpää laitetta, samanlaisia kyllä löytyy miljoonalta muulta myyjältä.
 
Onko mitään hajua miten mahdoton tuo tyyppihyväksyntä on saada yksityishenkilönä? tai hinnasta? nopealla googlella löysin että renkaiden pitää olla luokitettu, jarrukahvojen pitää olla "pallopäiset, ajoneuvokäyttöön hyväksytyt kahvat" ja itsestään nouseva seisontatuki...

Veikkaan että multa loppuu rahat tässä leikissä, mutta olisi mielenkiintoista tietää paljon tuo maksaa ja onko tuo miten mahdoton tehdä? Koska jokajätkä(tm) polkee pyörällä kuin pyörällä 50km/h ainakin hetkellisesti, joten rungon pitäisi kestää.. tuo jättää jarrut, renkaat, kahvat ja tilpehöörit joiden pitää täyttää jotain vaatimuksia...

Autoillahan pitää tehdä jotain kolaritestejä jos haluaa tehdä custom auton, mutta en oikein näe ideaa tuossa pyörän kanssa
Siis saathan sinä pyörällä polkea vaikka satasta alamäkeen mutta sen sähköavustuksen pitää loppua kun on 25km/h mittarissa. Olenko väärässä?
 
Siis saathan sinä pyörällä polkea vaikka satasta alamäkeen mutta sen sähköavustuksen pitää loppua kun on 25km/h mittarissa. Olenko väärässä?
Oikeassa olet. Polkupyörästä menisi idea, jos sillä ei saisi polkea niin kovaa kuin reisistä lähtee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 791
Viestejä
4 499 092
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom