Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Jos ei ole mahdollisuutta laittaa kuin yksi nastarengas, niin se laitetaan aina eteen riippumatta siitä kummassa päässä moottori on. Jos siis on aikomus pysyä pystyssä liukkaalla kelillä muuallakuin kuin suorassa ylämäessä. Suosittelen kuitenkin laittamaan nastat molempiin päihin, ei sen pitäisi ainakaan mikään kustannuskysymys olla.

Verkkokauppa suositteli nastarenkaaksi tuota kokoa.
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 1.60" 700x40C 42,90 €

Mietin että ainakin eturenkaaksi voisi vaihtaa nastarenkaan mahdollisesti. Nyt kumminkin tilasin pelkän pyörän.
Nuokin ovat ihan ok, mutta eivät ole pidoltaan lähelläkään Ice Spikereita. Vaan eipä tuohon fillariin taida parempiakaan saada, niin nuo ovat tosiaan ihan ok.

Mitä leveämpi sen parempi, eli jos vain mahtuu pyörimään, niin laita mieluummin tämä versio:
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 2.00" 50-622 42,90 €
 
Taisin lukeakin että akun täytyy ladata vähintään 3 kuukauden välein. Ja varmaan kannattaa säilyttää akku lämpimässä. Eli akkua ei saa ainakaan tyhjänä säilyttää. Täytyy kokeilla ladata johonkin 65-80% tasoon.
Sisällä kannattaa säilyttää joo. Säilytyksessä kuitenkin korkeampi kuumuus on pahasta, viileys sinäänsä ei, kunhan ei mennä pahasti pakkasen puolelle. Laadukkaammissa akuissa on erilaisia "unimoodeja" jne suojaamassa niitä myös säilytyksen aikana. Tässäkin osa-alueella näkyy merkkilaitteiden korkeamman hinnan syy.

Lithiumakun oikeanlainen käyttö ja säilytys
How to look after and extend the life of your Bosch eBike Battery - E-bikeshop News
 
Jos ei ole mahdollisuutta laittaa kuin yksi nastarengas, niin se laitetaan aina eteen riippumatta siitä kummassa päässä moottori on. Jos siis on aikomus pysyä pystyssä liukkaalla kelillä muuallakuin kuin suorassa ylämäessä. Suosittelen kuitenkin laittamaan nastat molempiin päihin, ei sen pitäisi ainakaan mikään kustannuskysymys olla.


Nuokin ovat ihan ok, mutta eivät ole pidoltaan lähelläkään Ice Spikereita. Vaan eipä tuohon fillariin taida parempiakaan saada, niin nuo ovat tosiaan ihan ok.

Mitä leveämpi sen parempi, eli jos vain mahtuu pyörimään, niin laita mieluummin tämä versio:
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 2.00" 50-622 42,90 €
Kun pyörä tulee, niin täytyy vähän mittailla sopisiko 2" leveät renkaat paikalleen.

Lueskelin Verkkokaupan arvosteluja ja tuossa yksi. Eli kapeat renkaat niin täytyy ajella vähän varovasti. Itsekin katsoin että pyörä näyttää kyllä ihan tyylikkäältä hintaisekseen. Ja ainakin Bilteman pyörät oli aika järkyttävän näköisiä ja melko raskailtakin taisi tuntua :)
Verkkokauppa:

Uusi pumppu täytyy myös ostaa, koska tuossa on jotkut Presta venttiilit.
Ei opettelu siihen loppunut, nyt pitää täys-jousitetun maastofillarin jälkeen opetella uusi ajotyyli. Enää tuollaista kapearenkaista cityfillaria ei niin vain paiskota rotvallien yli, vaan ne kadunreunukset pitää mennä sillain v-a-r-o-v-a-s-t-i. Lokasuojia ei ole vakiona. Bilteman jälkiasennuslokasuojat vaatii pientä säätämistä että menevät paikalleen, mutta lopputulos on kuin olisivat alkuperäiset. Vaihteiden välitys on juuri sopiva. Vähiten kyllä tulee käytettyä kahta raskainta vaihdetta, sillä silloin mennään kovempaa kuin mitä sähköpyörä avustaa (> 25 km/h), eli mulle olisi riittänyt seitsemänkin vaihdetta. Mutta jos kovempaakin haluaa mennä, niin vaihteiston välitykset ei lopu kesken.

Mutta tykkään siitä, että akku on piilossa, ja että pyörä on tyylikäs... nyt pitää käydä vielä hommaamassa fillarin tyyliin sopiva pyöräilykypärä :)

Aikaisempi fillarini oli jälkiasennussarjalla sähköistetty ensimmäisen sukupolven sähköfillari. Täytyy myöntää, että sähköfillarit ovat siitä kehittyneet. Pyörä on lähes äänetön, kun vanha rahisi kuin laakerivikainen helikopteri :) Samoin momenttitunnistin toimii kauniimmin kuin polkimen pyörimistunnistin. Liikevoima siirtyy ikään kuin portaattomasti tarpeen mukaan. Vanhassa tuntui olevan on/off meininki...

Akku tuntuu kestävän noin 30 km, täydellä tehostuksella ja mäkisessä maastossa. Monille se riittää, ainakin minulle kun työmatka on 10 km suuntaansa. Jää vielä reserviä päivän muuhunkin pyöräilyyn. Edellisiin V-jarruihin tottuneena uuden pyörän mekaaniset levyjarrut vaativat säätämisen opettelua, että ne sai kohdilleen. Renkaiden venttiilit ovat ns. kilpaventtiilit (Presta-venttiilit), joten ensi töiksi piti käydä ostamassa uusi polkupyörän pumppu. Ja samalla opetella youtubesta kuinka niiden kanssa pumpataan...


Venttiili – Polkupyöräwiki
 
Mitenkä paljon täytyy pulittaa että saa hyvän sähköpyörän? :joy:
Yksi "puute" tuosta verkkokaupan 599.90€ pyörästä löytyi. Tuo nyt ei itseä niin haittaa, kun hitaasti etenen :)

Itse asiassa kaksi huomiota. Täällä ei onneksi mäkiä kauheasti edes ole. Täytyy kumminkin testata huippuja tasamaalla kun saan pyörän kasaan.
Hyvin pakattu ja helppo kasata, laadukkaan tuntuinen ja kevyt pyörä. Akun latauksen jälkeen ensimmäinen ajo pihalla ja jo tehostuksen alimmalla tasolla tuntee kuinka pyörä ryntää eteenpäin. Suurimmalla tehostuksella ei tarvitse kun näyttää jalkaa polkimelle ja meno on sujuvaa. Yllätys kumminkin tuli mennessä jyrkempää mäkeä alas ja käännöksen jälkeen piti mennä takas ylös niin kammet alkoivat jumittamaan omituisesti ja vauhti tökkäs siihen paikkaan. Seuraava ikävä ominaisuus tuli esiin kun yrittää päästä yli 25 km/h niin kammet muuttuvat raskaiksi ja takamoottori alkaa vastustamaan takapyörää??? TODELLA RASITTAVA ominaisuus sillä tuotekuvauksen perusteella luulin että sähkömoottori lakkaa vain avustamasta kun nopeus nousee tarpeeksi. Pyörälenkillä olen tottunut pitämään vauhdin 35-40 km/h pinnassa mutta tämän pyörän polkeminen tuolla nopeudella vaatii metrin halkaisijalla varustetut reidet.
 
Kun pyörä tulee, niin täytyy vähän mittailla sopisiko 2" leveät renkaat paikalleen.

Lueskelin Verkkokaupan arvosteluja ja tuossa yksi. Eli kapeat renkaat niin täytyy ajella vähän varovasti. Itsekin katsoin että pyörä näyttää kyllä ihan tyylikkäältä hintaisekseen. Ja ainakin Bilteman pyörät oli aika järkyttävän näköisiä ja melko raskailtakin taisi tuntua :)
Verkkokauppa:

Uusi pumppu täytyy myös ostaa, koska tuossa on jotkut Presta venttiilit.



Venttiili – Polkupyöräwiki
Presta on ihan normaali venttiilityyppi varsinkin kapeammissa vanteissa.

Osta sellainen (jalka)pumppu missä on kaksi päätä, toinen puoli Prestalle ja toinen puoli Schräderille, eli sille perinteiselle autoissakin käytetylle venttiilityypille. Dunlop on sitten se vanhanaikainen venttiili, mitä ei käytetä enää oikeastaan muualla kuin lastenpyörissä.
 
Presta on ihan normaali venttiilityyppi varsinkin kapeammissa vanteissa.

Osta sellainen (jalka)pumppu missä on kaksi päätä, toinen puoli Prestalle ja toinen puoli Schräderille, eli sille perinteiselle autoissakin käytetylle venttiilityypille. Dunlop on sitten se vanhanaikainen venttiili, mitä ei käytetä enää oikeastaan muualla kuin lastenpyörissä.
Prestalle olisi varmaan adapterikin, mutta olen sen hukannut. Saisi sitten kompressorilla täytettyä renkaat, jos ostaisi vain uuden adapterin.

Ihan parilla eurolla näyttää saavan jotain adaptereita.
2.9€ Venttiiliadapterit

Tai sitten ostan vaan sellaisen pumpun. Varmaan fiksumpaa :) Tuossa vähän pienempi pumppu.
4.9€ Polkupyöränpumppu

Tai tuo jolla saisi enenmän painetta.
19.9€ Polkupyöräpumppu
 
Viimeksi muokattu:
Prestalle olisi varmaan adapterikin, mutta olen sen hukannut. Saisi sitten kompressorilla täytettyä renkaat, jos ostaisi vain uuden adapterin.

Ihan parilla eurolla näyttää saavan jotain adaptereita.
2.9€ Venttiiliadapterit

Tai sitten ostan vaan sellaisen pumpun. Varmaan fiksumpaa :) Tuossa vähän pienempi pumppu.
4.9€ Polkupyöränpumppu
Tuo on vähän niinkuin matkakäyttöön tarkoitettu. Täällä tuosta kategoriasta tarkemmin.

Kotiin kannattaa ostaa suosiolla sellainen omalla jalalla seisova pumppu missä on myös painemittari. Eivät ole mahdottoman kalliita nekään.
 
Ajelin tolla GZR:llä (tais olla comfort malli eli pienempi runkokoko) ja toimiihan se pyörä, mutta todella ihmeellinen ajoasento ja epämukava rengastus, kaikki pieni tärinä tuntuu käsiin ja selkään asti. Runkokoko aiheuttaa harmaita hiuksia monelle, vain 1. Sport isompi.

Leveitä nastarenkaita tohon ei saa alle. Hinnakseen kyllä hyvä jos sopii geometrialtaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ajelin tolla GZR:llä (tais olla comfort malli eli pienempi runkokoko) ja toimiihan se pyörä, mutta todella ihmeellinen ajoasento ja epämukava rengastus, kaikki pieni tärinä tuntuu käsiin ja selkään asti. Runkokoko aiheuttaa harmaita hiuksia monelle, vain 1. Sport isompi.

Leveitä nastarenkaita tohon ei saa alle. Hinnakseen kyllä hyvä jos sopii geometrialtaan.
Kuinka pitkä olet? Gzr Comfort näyttää olevan 160-175 cm pituisille. Gzr Sport taas 170-185 cm. Itse olen 175 cm, niin ajattelin Sport mallin sopivan melko hyvin pituuden puolesta.

Sport mallia suosittelee 83% ja Comfort mallia suosittelee vain 50%. Hinta molemmissa 600€.
GZR Sport 28" -sähköpyörä 599,90 €


Täytyy ehkä tyytyä alkuperäis kokoisiin 1.6" nastoihin, jos 2" ei mahdu. Luulen että epämukava rengastus ei itseä juurikaan haittaa. Kaupunkiin tosiaan paksummilla renkailla oleva olisi mukavampi ajaa, mutta jostain täytyi vähän tinkiä. Kumminkin kaikkia jympsyjä ja esteitä pyörätiellä.
 
Kuinka pitkä olet? Gzr Comfort näyttää olevan 160-175 cm pituisille. Gzr Sport taas 170-185 cm. Itse olen 175 cm, niin ajattelin Sport mallin sopivan melko hyvin pituuden puolesta.

Sport mallia suosittelee 83% ja Comfort mallia suosittelee vain 50%. Hinta molemmissa 600€.
GZR Sport 28" -sähköpyörä 599,90 €
Eikös tuo ole sama pyörä erilaisella runkoputkella ja pienemmällä rungolla? Noita verkkokaupan suositteluprosentteja ei kannata katsella sokeasti, kun se on vain keskiarvo. Tuossa Comfortissa on niin vähän arvosteluita, että yksi yhden tähden arvostelu pudottaa kokonaistulosta melkoisesti. En tosin usko, että näiden ostajat ovat kovinkaan usein erityisen valveutuneita antamaan vertailukelpoisia arvosteluita ja sieltä ropisee siksi helposti vähän lisätähtiä, mutta kuitenkin.

Sillä rungon koolla on merkitystä ajomukavuuden suhteen aika lailla ja nuo spekseissä mainitut pituudet ovat jotain verkkokaupan omia hihasta vedettyjä yleissuosituksia. Yleensä fillaria kannattaisi aina kokeilla ennen ostamista, mutta tässä tapauksessa se ei varmaankaan ollut mahdollista, eikä niitä runkokokojakaan ollut kuin yksi per malli, joten valinnanvaraa ei ollut tarjolla.
 
Eikös tuo ole sama pyörä erilaisella runkoputkella ja pienemmällä rungolla? Noita verkkokaupan suositteluprosentteja ei kannata katsella sokeasti, kun se on vain keskiarvo. Tuossa Comfortissa on niin vähän arvosteluita, että yksi yhden tähden arvostelu pudottaa kokonaistulosta melkoisesti. En tosin usko, että näiden ostajat ovat kovinkaan usein erityisen valveutuneita antamaan vertailukelpoisia arvosteluita ja sieltä ropisee siksi helposti vähän lisätähtiä, mutta kuitenkin.

Sillä rungon koolla on merkitystä ajomukavuuden suhteen aika lailla ja nuo spekseissä mainitut pituudet ovat jotain verkkokaupan omia hihasta vedettyjä yleissuosituksia. Yleensä fillaria kannattaisi aina kokeilla ennen ostamista, mutta tässä tapauksessa se ei varmaankaan ollut mahdollista, eikä niitä runkokokojakaan ollut kuin yksi per malli, joten valinnanvaraa ei ollut tarjolla.
Totta. Onhan nuo samoja paitsi erilainen runko. Comfort näyttäisi olevan enemmän naisille tarkoitettu malli ja vain pienempi kooltaan. Paino on kumminkin sama 16.1 kg.

Verkkokauoppa.com on tosiaan niin kaukana, että ei ollut mahdollista käydä pyörää näkemässä. Täytyy vähän koeajaa, ja jos ei sovi yhtään omille mitoille, niin täytyy sitten palauttaa. Tuossahan ei ole säätöjä kovin paljoa, eli ei juurikaan pystyisi hienosäätää ajoasentoa. Joku oli kai ostanut palikan, jolla sarvia pystyi vähän säätämään lisää. Toki kannattavaa jos osaa viritellä pyörää vähän paremmaksi. Itse oon tottunut moottoripyöräilessä olemaan käsien päällä, niin matala ajoasento ei siis pitäisi juuri haitata.

Tuossa on se kolmas saman sarjan malli. Mutta ei ole tarjouksessa ja on samaa kokoa kuin Sport.
GZR 275 -sähköpyörä 1 299,00 €

Biltemassa kyllä kävin koeistumassa. Taisi olla alk 1000€ ja ainakin hitsaukset oli todella rumia. Pyöräliikkeessä olisi ollut Yamaha moottorilla olevia alk 2000€.
 
Biltemassa kyllä kävin koeistumassa. Taisi olla alk 1000€ ja ainakin hitsaukset oli todella rumia. Pyöräliikkeessä olisi ollut Yamaha moottorilla olevia alk 2000€.
Joo, laatu maksaa, siitä ei pääse mihinkään.

Nyt on jonkin verran alennuksia menossa ja mahdollisesti tärppejä tarjolla, kun liikkeet myyvät vanhoja malleja pois uusien alta.

Tässä bike-discountin sähkömaasturien valikoimaa hintajärjestyksessä:
E-Mountainbike E-Bike Hardtail Online Shop | Bike-Discount

Mm. Vihreä Cube Acid One on tuolla ihan ok hintainen (1561€), mutta siitä ei ole tarjolla kuin jättimäistä 23" runkokokoa. Musta on satasen kalliimpi ja siitä on kokojakin tarjolla kattavammin (19" on ok noin 175-185cm pitkille). Listalla lukee että tarjous on vain 17%, mutta käsittääkseni tuota on myyty alkuvuodesta vielä lähemmäs 2000 eurolla ja siihen nähden tarjous on parempi. Eihän tuokaan mikään erinomainen kokonaisuus ole ja moottorikin on "vain" Bosch Active Plus, mutta on se varmasti kymmenen kertaa parempi kuin yksikään noista kiinalaisista.
 
Jotenkin maastopyörä, jonka käyttöohje sanoo: "Savisilla ja kuoppaisilla teillä apumoottoria ei pidä käyttää." vaikuttaa huonolta idealta.
 
Joo, laatu maksaa, siitä ei pääse mihinkään.

Nyt on jonkin verran alennuksia menossa ja mahdollisesti tärppejä tarjolla, kun liikkeet myyvät vanhoja malleja pois uusien alta.

Tässä bike-discountin sähkömaasturien valikoimaa hintajärjestyksessä:
E-Mountainbike E-Bike Hardtail Online Shop | Bike-Discount

Mm. Vihreä Cube Acid One on tuolla ihan ok hintainen (1561€), mutta siitä ei ole tarjolla kuin jättimäistä 23" runkokokoa. Musta on satasen kalliimpi ja siitä on kokojakin tarjolla kattavammin (19" on ok noin 175-185cm pitkille). Listalla lukee että tarjous on vain 17%, mutta käsittääkseni tuota on myyty alkuvuodesta vielä lähemmäs 2000 eurolla ja siihen nähden tarjous on parempi. Eihän tuokaan mikään erinomainen kokonaisuus ole ja moottorikin on "vain" Bosch Active Plus, mutta on se varmasti kymmenen kertaa parempi kuin yksikään noista kiinalaisista.
Täytyisi tosiaan olla tuo 19" joka maksa 1666€. Ja aivan noin paljoa ei pyörään viitsisi laittaa rahaa. Ehkä sitten myöhemmin, jos tuo 600€ pyörä vaikka hajoa :)

Cube Acid Hybrid ONE 400 29 black´n´white | E-Bike Hardtail Shop

Sähköavusteinen ainakin keventää polkemista, niin jos tulisi harrastettua sitten enemmän pyöräilyä. Paljon hyviä pyöräilypaikkoja ainakin löytyy.

Ei mitään käsitystä?

Edit:

Nyt tuota minulle tulevaa pyörää ei enää pysty tilaamaankaan. Luultavasti poistuva malli sitten? Ja tuskin noin 600€ saa vastaavaa 28" pyörää. Saa nähdä onko varaosien saatavuus miten heikkoa, esim vara-akku?
GZR Sport 28" -sähköpyörä 1 199,90 €
 
Viimeksi muokattu:
Päivällä tuli GZR Sport. Ihan helppo oli kasata ja jalustin tuli mukana myös, kun siitä en ollut aivan varma. Rapakaaret ostan vielä jostain Biltemasta? Hintaisekseen oikein kiva peli, 600€/1200€. Mutta tuolla normaali hinnalla tuskin tuota kannattaa ostaa, vaan joku parempi merkki.

Jarrut ja vaihteet toimi heti suoraan, kun vaan eteen laittoi jarrun kiinni. 6/9 vaihde tuntuisi ihan sopivalta. Renkaat on minusta ihan hyvät, eikä ole liian epämukavat. Säädin penkkiä vielä taaksepäin, mutta en ole vielä koeajanut. 175 cm pitkälle hyvä ajoasento ja tanko just sopivalla korkeudella ja isompi ei oikein saisikaan olla. Tosi hiljainen pyörä, kun mitään ääntä ei kuulu.

Renkaisiin sain ilmaa adapterin avulla vanhalla polkupyörän pumpulla. En tiedä paljonko painetta voi laittaa 75 kg painoiselle ja renkaat on suht kapeat? Renkaista jo luin jotain paineita, mutta täytyy vielä muuttaa ne bareiksi.

Jos akun haluaa irrottaa, niin se on vähän vaikeaa, koska pitkä akku liukuu alaspäin rungon sisällä. Eli helpoin kääntää pyörä kumolleen ja irrottaa akku? Suht kevyt, jos painaa ilmoitetut 16 kg. Niin ja lukko täytyy myös jostain ostaa.

Pyörä ensimmäisten testien jälkeen:

IMG_20181029_165807.jpg


Renkaissa 350-600 kpa, eli ilmeisesti 3.5-6.0 bar. Aika kovat paineet. Ja toinen asteikko 50-85 psi. Kai tuo 3.5-4.0 bar voisi jo riittää :)
 
Viimeksi muokattu:
ja epämukava rengastus, kaikki pieni tärinä tuntuu käsiin ja selkään asti. Runkokoko aiheuttaa harmaita hiuksia monelle, vain 1. Sport isompi.

Leveitä nastarenkaita tohon ei saa alle. Hinnakseen kyllä hyvä jos sopii geometrialtaan.
Kävin nyt huoltoasemalla täyttämässä renkaita lisää adapterin avulla. En tiedä vaan paljonko tuli painetta. Nyt renkaat ei jousta enää yhtään ja tosiaan alkoi kaipaamaan pehmeämpää penkkiä ja tiestä tuleva tärinä tuntui selvästi käsissä. Myös kun ajaa tuossa hiekkaisessa pihassa, niin tärinää huomaa.

Voi olla että vähennän painetta, niin että renkaat vähän joustaa. Silloin oli ihan mulavan tuntuiset renkaat. Suositeltu minimipaine noille olisi 50 psi, eli 3.45 bar.

Kun pyörälle asettuu, niin huomaa että polkimet on liian kapeat, mutta ajaessa tuota ei huomaa. Fiksua varmaan olisi ostaa uudet polkimet ja ne rapakaaret myös. Eteen olisi myös aika helppo vaihtaa nastarengas, kun etupyörä on pikakiinnityksellä.

Renkaan koko oli 28 x 1.60".
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 1.60" 700x40C 42,90 €


Sellainen sähköläski olisi varmasti mielenkiintoinen peli :) Siinähän on ainakin mukavat renkaat ja sähkö avustaa vierintävastuksen kanssa. Toki halvimmatkin taitaa maksaa reippaasti yli 600€. Ihan tyytyväinen olen siis pyörään, kunhan rengaspaineita vielä vähän säätää. Vanhalla käsipumpulla ei edes saanut renkaita kauhean koviksi.
 
Kolmisen viikkoa ja n. 300 kilometriä on tullut ajettua Tunturi eMax -sähköläskillä.
Älyttömän hauska laite on ollut, tällä on nyt maastossa rymyämisen lisäksi hoidettu myös työmatkat ja pojan vienti päiväkotiin pyöräkärryssä.

Pyörään pitäisi hankkia pyörän sähköillä toimiva valaisin, mutta näyttää nuo kirkkaammat StVZO-valot olevan tajuttoman kalliita (esim. Lupine SL S ja Supernova). Onko muilla käytössä em.valoja tai vastaavia, joilla näkisi mennä pilkkopimeässäkin? Hyvä otsavalaisin löytyy jo, mutta nimenomaan tuollainen kiinteä on hakusessa.

IMG_20181028_143537__01.jpg
 
Onko tarkoitus laittaa kiinteä valaisin niin, että se ottaa virtansa pyörän sähköistä vai erillisestä akusta ? Itsellä on pyörän sähköistä virtansa ottava etu ja takavalo, ja toki kytketty niin, että valoja voidaan ohjata pyörän controllerin / nappien kautta.

Mielestäni kätevintä näin, ei lopu patterit tai ei käy niin, että akku unohtuisi ladata, joo toki pyörän oman akun lataaminen voi unohtua, mutta tuskin niin kyllä koskaan käy :)

Edit: En osaa näköjään lukea, siellähän oli edellisessä viestissä mainittu selvästi, että tarkoitus on laittaa pyörän sähköihin kiinni. No antaa nyt viestin olla, kun en sitä voi poistaakkaan :D

 
Kävin nyt huoltoasemalla täyttämässä renkaita lisää adapterin avulla. En tiedä vaan paljonko tuli painetta. Nyt renkaat ei jousta enää yhtään ja tosiaan alkoi kaipaamaan pehmeämpää penkkiä ja tiestä tuleva tärinä tuntui selvästi käsissä. Myös kun ajaa tuossa hiekkaisessa pihassa, niin tärinää huomaa.

Voi olla että vähennän painetta, niin että renkaat vähän joustaa. Silloin oli ihan mulavan tuntuiset renkaat. Suositeltu minimipaine noille olisi 50 psi, eli 3.45 bar.

Kun pyörälle asettuu, niin huomaa että polkimet on liian kapeat, mutta ajaessa tuota ei huomaa. Fiksua varmaan olisi ostaa uudet polkimet ja ne rapakaaret myös. Eteen olisi myös aika helppo vaihtaa nastarengas, kun etupyörä on pikakiinnityksellä.

Renkaan koko oli 28 x 1.60".
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 1.60" 700x40C 42,90 €


Sellainen sähköläski olisi varmasti mielenkiintoinen peli :) Siinähän on ainakin mukavat renkaat ja sähkö avustaa vierintävastuksen kanssa. Toki halvimmatkin taitaa maksaa reippaasti yli 600€. Ihan tyytyväinen olen siis pyörään, kunhan rengaspaineita vielä vähän säätää. Vanhalla käsipumpulla ei edes saanut renkaita kauhean koviksi.


Itsekin ajoin ns. Minimipaineilla.. silti täristi törkeesti. Ehkä kalliimmissa pyörissä on hiilikuitu haarukka joka vähentää tärinää.

Leveämpi eturengas voisi auttaa paljon sekä joustosatulatolppa.
 
Päivällä tuli GZR Sport. Ihan helppo oli kasata ja jalustin tuli mukana myös, kun siitä en ollut aivan varma. Rapakaaret ostan vielä jostain Biltemasta? Hintaisekseen oikein kiva peli, 600€/1200€. Mutta tuolla normaali hinnalla tuskin tuota kannattaa ostaa, vaan joku parempi merkki.

Jarrut ja vaihteet toimi heti suoraan, kun vaan eteen laittoi jarrun kiinni. 6/9 vaihde tuntuisi ihan sopivalta. Renkaat on minusta ihan hyvät, eikä ole liian epämukavat. Säädin penkkiä vielä taaksepäin, mutta en ole vielä koeajanut. 175 cm pitkälle hyvä ajoasento ja tanko just sopivalla korkeudella ja isompi ei oikein saisikaan olla. Tosi hiljainen pyörä, kun mitään ääntä ei kuulu.

Renkaisiin sain ilmaa adapterin avulla vanhalla polkupyörän pumpulla. En tiedä paljonko painetta voi laittaa 75 kg painoiselle ja renkaat on suht kapeat? Renkaista jo luin jotain paineita, mutta täytyy vielä muuttaa ne bareiksi.

Jos akun haluaa irrottaa, niin se on vähän vaikeaa, koska pitkä akku liukuu alaspäin rungon sisällä. Eli helpoin kääntää pyörä kumolleen ja irrottaa akku? Suht kevyt, jos painaa ilmoitetut 16 kg. Niin ja lukko täytyy myös jostain ostaa.

Pyörä ensimmäisten testien jälkeen:

IMG_20181029_165807.jpg


Renkaissa 350-600 kpa, eli ilmeisesti 3.5-6.0 bar. Aika kovat paineet. Ja toinen asteikko 50-85 psi. Kai tuo 3.5-4.0 bar voisi jo riittää :)
Kuvasta ei ihan selviä millaiset välykset ja kiinnikkeiden paikat haarukoissa on, mutta voi olla ettei biltemasta löydy sopivia lokasuojia. Samaten myöskään perinteiset maastopyörän lokasuojat eivät tuohon käy. Varsinaisessa fillariketjussa kannattaa kysellä tästä tarvittaessa lisää.

Kapeat renkaat ja jäykkä keula+perä ja halvin mahdollinen runko tarkoittavat yhdistettynä käytännössä väkisinkin täristävää kyytiä. Renkaiden suosituspaine löytyy renkaiden kyljestä, yleensä ainakin kahdella eri yksiköllä ilmaistuna. Sitä suositusväliä voi soveltaa oman maun mukaan. Yksikkömuuntimia löytyy googlella vaikka kuinka paljon.

Akun hankalasta poistosta taisi olla keskustelua jo ennen ostamista.
 
Kuvasta ei ihan selviä millaiset välykset ja kiinnikkeiden paikat haarukoissa on, mutta voi olla ettei biltemasta löydy sopivia lokasuojia. Samaten myöskään perinteiset maastopyörän lokasuojat eivät tuohon käy. Varsinaisessa fillariketjussa kannattaa kysellä tästä tarvittaessa lisää.

Kapeat renkaat ja jäykkä keula+perä ja halvin mahdollinen runko tarkoittavat yhdistettynä käytännössä väkisinkin täristävää kyytiä. Renkaiden suosituspaine löytyy renkaiden kyljestä, yleensä ainakin kahdella eri yksiköllä ilmaistuna. Sitä suositusväliä voi soveltaa oman maun mukaan. Yksikkömuuntimia löytyy googlella vaikka kuinka paljon.

Akun hankalasta poistosta taisi olla keskustelua jo ennen ostamista.
Hain jo Biltemasta 28" lokasuojat, mutta en ole ehtinyt vielä sovittaa niitä.

Luultavasti 3.45 bar minimipaineilla pyörä on tosiaan epämukava. Painopistehän taitaa olla aika paljon takarenkaalla. Edestä jos vähän pehmentää painetta pois, niin luultavasti tulee ainakin melko mukavaksi pyörä. Koska vähän pehmeillä renkailla ajettavuus oli ihan kiva asfaltilla ja hiekalla. Runko on siitä hyvä että pyörä painaa vain 26kg, niin on helppo liikutella.

Itse olen pitänyt akun pyörässä kiinni, mutta kai sen akun poiskin saa kun vähän ähertää. 600€ pyöräksi silti ihan tyytyväinen ostokseen. Ihan mielellään tuolla mankeloi. Suht tyylikäs perus pyörä.
 
Itse olen pitänyt akun pyörässä kiinni, mutta kai sen akun poiskin saa kun vähän ähertää. 600€ pyöräksi silti ihan tyytyväinen ostokseen. Ihan mielellään tuolla mankeloi. Suht tyylikäs perus pyörä.

Ite en pidä pyörässä akkua paikallaan kun lämpötila laskee alle 5c. Huomaa jo selkeästi miten paljon tippuu kapasiteetti jos vaikka työpäivän ajan on 0c kun että on sisällä sen ajan sitten kun polkee kotia. Yhen kerran oli 10% akkua tulin töihin no unohdin sen pihalle pakkaseen lähtiessä oli 3%.
 
Ite en pidä pyörässä akkua paikallaan kun lämpötila laskee alle 5c. Huomaa jo selkeästi miten paljon tippuu kapasiteetti jos vaikka työpäivän ajan on 0c kun että on sisällä sen ajan sitten kun polkee kotia. Yhen kerran oli 10% akkua tulin töihin no unohdin sen pihalle pakkaseen lähtiessä oli 3%.

Juu ei kannata pitää akkua kiinni pyörässä / akkua ulkona kun pyörän jättää ulos. Vaan akku aina kylmällä sisään. Toki jonkun kaupassa käynnin ajaksi tietenkin turha irrotella akkua, ellei sitten shoppaile monia tunteja :)

Lämpimällä akulla kun lähtee liikkeelle niin se pysyy hyvin lämpimänä koska akkua purettaessa akku tuottaa lämpöä joten lämmittää itse itsensä. Toki lämpöä ei tule niin suuria määriä, että "jäinen" / kylmä 3-5kg metallimöykky lämpenisi kauhean pian jos sen on jättänyt ulos.

Lisäksi liian kylmää akkua ei saa ladata ja monet akut (tai niiden bms) kieltäytyy lataamasta liian kylmää akkua. Raja vähän akusta riippuen siinä nollan tuntumassa tai esim +1c jne. Ja liian kylmäksi päässyt akku ei sitten anna virtaa ollenkaan (ihan siis jo bms estää virran ulostulemisen) Tämä raja omassa akussa on -20c, ja tuon teknisen eston lisäksi kapasiteettia ei akussa enää kauheasti ole muutenkaan. (johon akku kyllä menee jos jättää sen kovilla pakkasilla ulos pyörään. Ja suht nopeastikkin)
 
Viimeksi muokattu:
Pyöräily onnistuu Suomessakin monenlaisessa kelissä – muttei nyt ihan aina.
En muista, että koskaan olisi kelin takia jäänyt pyörä kotiin tai matkan vartelle. Monesti on kyrpinyt sotkea umpihangessa vain hieman kävelyvauhtia nopeammin, mutta koskaan se ei ole ollut mahdotonta.

Nyt olisi 50 mm leveät, 208 nastalla varustetut talvirenkaat alla. Viime talvena oli 32 mm leveät, 100 nastaa ja nekin lähinnä reunoilla, eikä moottoria avustamassa. Hyvin onnistui pyöräily. Lumisateita odotellessa.
 
En muista, että koskaan olisi kelin takia jäänyt pyörä kotiin tai matkan vartelle. Monesti on kyrpinyt sotkea umpihangessa vain hieman kävelyvauhtia nopeammin, mutta koskaan se ei ole ollut mahdotonta.

Nyt olisi 50 mm leveät, 208 nastalla varustetut talvirenkaat alla. Viime talvena oli 32 mm leveät, 100 nastaa ja nekin lähinnä reunoilla, eikä moottoria avustamassa. Hyvin onnistui pyöräily. Lumisateita odotellessa.
Välttämätöntä autoilu ei ole ollut omalla kohdalla kovinkaan usein, mutta ei toisaalta paljon tarvitse jäätävää paskaa sataa syksyllä/talvella/keväällä niskaan, etteikö tekisi mieli ottaa lämmintä autoa alle. Ja satunnaisesti niin teenkin.

Ei ole talvifillarointi ihmisen hommaa suomessa ilman masokistin perimää. Renkaiden lipsuminen ei ole mikään ongelma kun alla on hillittömät piikit, mutta työmatkafillaroinnissa sitä vaan ei vaan aina viitsi vetää kaikkea mahdollista varustusta niskaan että voisi kärvistellä pakkasessa/jääsateessa työmaalle ja takaisin. Harrastusfillarointi sitten erikseen, kun sehän se on pelkkää juhlaa aina, mutta erona on se että sen ajankohdan ja varustuksen voi valita vapaasti.
 
En muista, että koskaan olisi kelin takia jäänyt pyörä kotiin tai matkan vartelle. Monesti on kyrpinyt sotkea umpihangessa vain hieman kävelyvauhtia nopeammin, mutta koskaan se ei ole ollut mahdotonta.

Nyt olisi 50 mm leveät, 208 nastalla varustetut talvirenkaat alla. Viime talvena oli 32 mm leveät, 100 nastaa ja nekin lähinnä reunoilla, eikä moottoria avustamassa. Hyvin onnistui pyöräily. Lumisateita odotellessa.

Jos se pyöräily ei sulle ole este niin kannattaa muistaa että joillekkin muille se on este eikä siihen tarvitse keksiä tekosyitä.

Pelkästään jo työ voi olla sellainen ettei se mahdollista pyörää tai ole mitenkään järkevää. Lasten vieminen tarhaan ja siitä 20km työpaikalle pyörällä, varmaan kesällä ihan jees mutta talvella auraamatonta tietä, en usko.

Suomi ei ikinä tule olemaan niinkuin eteläeurooppa missä voi helposti ajella ympäri vuoden pyörällä.
 
Mites onko joku perehtynyt noissa kunnon vehkeissä kun on noita ns. Eco modeja jotka rajottaa tehot/kulut tuohon 25kmh niin miten lainpuitteissa menee??? Kiinnostelis kovasti tämä laitos motocross pyörän korvaajaksi...
Bikes: Vector Typhoon

@elmo

Eli ajatukseni siis jos kaupungilla vetää ecomode on niin tuskin ketään haittailee...
 
Menee moottorin nimellistehon mukaan, eli ei riitä jos on rajoitettu 25km/h.
Vastaavasti sitten taas 250w nimellistehon omaavaa laitetta saa ajaa vaikka kilowatin teholla kunhan ei mene yli 25km/h.

Eli tuota vissiin kukaan pysty helposti todentamaan ellei moottorin kyljessä lue tehoa!?
 
Vaikea uskoa että kytät noista mitään tajuaa tai pysäytä jos ajaa nätisti ja on lamput sun muut heijastimet?

Edit. Siis tuommoinen Vector.
 
Vaikea uskoa että kytät noista mitään tajuaa tai pysäytä jos ajaa nätisti ja on lamput sun muut heijastimet?

Edit. Siis tuommoinen Vector.
Täysin laiton peli tieliikennekäyttöön ja kun kyseessä on 99,999% varmasti tulkinnaltaan moottoriajoneuvo niin edes maastossa et saa rällätä sillä ilman maanomistajan lupaa. Tämän lisäksi mikäli alue ei ole suljettu jossa sitä käytetään niin tarvitaan "rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus".

lähdeviitteenä moottoriajoneuvotulkinnalle LVM:n vastaus:
Sähköpolkupyörät

Asiaa vakuutuksista: Tiesitkö tämän? Jopa peltoautokin pitää vakuuttaa

Ja sitten kun vielä erehdyt käyttämään ko. ajopeliä kännissä paluukyytinä baarista niin alkaakin olemaan ihan kohtalainen värisuora erilaisia rikoksia plakkarissa :). (törkeä)ratti, mahdollinen ajokortitta-ajo, ilman vakuutuksia, moottoripyörällä kelvillä sekä luonnollisesti moottoripyörän verot maksamatta...

Kiinnijäämisen riski lienee toki suht pieni, mutta sitten kun napsahtaa niin voi napsua vähän enemmän kuin oletti napsuvan...
 
Täysin laiton peli tieliikennekäyttöön ja kun kyseessä on 99,999% varmasti tulkinnaltaan moottoriajoneuvo niin edes maastossa et saa rällätä sillä ilman maanomistajan lupaa. Tämän lisäksi mikäli alue ei ole suljettu jossa sitä käytetään niin tarvitaan "rekisteröimättömän ajoneuvon liikennevakuutus".

lähdeviitteenä moottoriajoneuvotulkinnalle LVM:n vastaus:
Sähköpolkupyörät

Asiaa vakuutuksista: Tiesitkö tämän? Jopa peltoautokin pitää vakuuttaa

Ja sitten kun vielä erehdyt käyttämään ko. ajopeliä kännissä paluukyytinä baarista niin alkaakin olemaan ihan kohtalainen värisuora erilaisia rikoksia plakkarissa :). (törkeä)ratti, mahdollinen ajokortitta-ajo, ilman vakuutuksia, moottoripyörällä kelvillä sekä luonnollisesti moottoripyörän verot maksamatta...

Kiinnijäämisen riski lienee toki suht pieni, mutta sitten kun napsahtaa niin voi napsua vähän enemmän kuin oletti napsuvan...

No käsittääksi tuosta vectorista mikään tee sen laittomampaa kuin 70 luvun jopostakaan olettaen että 1kw moottori ja max 25kmh
 
No käsittääksi tuosta vectorista mikään tee sen laittomampaa kuin 70 luvun jopostakaan olettaen että 1kw moottori ja max 25kmh
Missään ei lukenut moottorin tehoa, ei edes "varaosa"-kohdassa, mutta jos otetaan 10kW peakkia niin tuskin 1kW motti siihen riittää, mutta ei anneta tämän haitata menoa. Lisäksi siinä on napeista valittavat tehoalueet (nopeus) joita voinee helposti muuttaa ja jos/nopeuden saa sillä yli 25km/h niin kyseessä moottorin tehoista riippumatta vähintään "sähkömopo" jo pelkästään tämän perusteella, jos/kun tuo menee markkinointimateriaalikin mukaan jo yli 45km/h on kyseessä "pienitehoinen sähkömoottoripyörä".

lähdeviite: Sähköpyörä, sähköavusteinen polkupyörä, mitä ne ovat?

Kuten LVM:n virkamies mainitsi niin trafilta voi tiedustella asiasta lisää, itse en jaksanut, mutta kysele sinä vuorostasi. Virkamiehen pitää asialliseen kysymykseen antaa vastaus kohtuullisessa ajassa ja/tai opastaa oikean tahon pakeille. Pistät tuo LVM:n vastaus saatteekseni niin on heti kättä pidempää mistä puhutaan.

Siis ihan persiistähän nykyisen laintulkinta noiden sähkövempeleiden "säätöjen" osalta on, mutta elämä on...
 
-30 astetta oli näköjään liian kylmä omalle sähköpyörälle. :dead: Kyseessä on Haibike Sduro Hardnine 3.0 jossa Yamahan PW-sähköt.

Akkua pidän toki sisällä aina, mutta pyörä on pihalla. Ei kuitenkaan auttanut tänään, vaan avustus oli pois pelistä. Aiemmin noin -20 kelissä kaikki on toiminut vielä moitteetta. Oli kohtuu vammaista polkea ilman apuja, kun on ensin pukeutunut kuin paraskin eskimo. Kaiken lisäksi vaihde oli jäätynyt turhan isolle ylämäkiä ajatellen. :facepalm: Tuli meinaan kohtuu kuuma kolmenkympin pakkasista huolimatta.

Toisaalta hyvähän se on tuntea oman kaluston rajat, niin tietää jatkossa viedä pyörän sisälle jos näyttää siltä, että aamulla on turhan kylmä.
 
-30 astetta oli näköjään liian kylmä omalle sähköpyörälle. :dead: Kyseessä on Haibike Sduro Hardnine 3.0 jossa Yamahan PW-sähköt.

Akkua pidän toki sisällä aina, mutta pyörä on pihalla. Ei kuitenkaan auttanut tänään, vaan avustus oli pois pelistä. Aiemmin noin -20 kelissä kaikki on toiminut vielä moitteetta. Oli kohtuu vammaista polkea ilman apuja, kun on ensin pukeutunut kuin paraskin eskimo. Kaiken lisäksi vaihde oli jäätynyt turhan isolle ylämäkiä ajatellen. :facepalm: Tuli meinaan kohtuu kuuma kolmenkympin pakkasista huolimatta.

Toisaalta hyvähän se on tuntea oman kaluston rajat, niin tietää jatkossa viedä pyörän sisälle jos näyttää siltä, että aamulla on turhan kylmä.
Aika jännä.

Minulla on fillarissa Boschin kamat ja ne toimivat kyllä vielä ihan mukisematta näillä keleillä. Fillari on ulkovarastossa ja akku sisällä.

Toki akun kapasiteetin laskun huomaa, mutta muuten ei ole ollut näillä rapsakoilla -25 pakkaskeleillä ongelmia. - 30 ei vielä mennyt mittarissa rikki, mutta en tiedä olisiko se ollut kovin olennainen raja kuitenkaan?
 
Shimanon sähköt on minulla toimineet ilman mitään ongelmia myös alle -30 °C lämpötiloissa, vaikka pyörä on seissyt työpäivän pihalla ja kotonakin säilytän kylmässä varastossa. Akku ilman muuta sisälle.
 
Onko muuten joku löytänyt testiä tekeekö niillä akun päälle laitettavilla suojapusseilla mitään? Eristys kait se on niissä tärkein, mutta ei jaksa ihan noin vain ostaakkaan jos ei löydy faktaa. Tai sitten kinuan testiin ja kirjoitan raportin..

Malli:
Osta M-Wave Akku Suoja Yleinen - Musta HBS:lta
 
Juu itsellä Bosch yritti 20min ulkona seisonnan jälkeen yrittää olla lähtemättä mutta hyvin toimi sitten loppu reissun. -20c tms väitti lämpötilan olleen. Akku toki tyhjeni tooodella nopeasti kun 400:n akku, hidas maisemien katseluvauhti ja lumi+raskas pyörä ja random tauot söivät omansa. Silti 35km kohdalla jo loppui akku itsellä :/
 
Aika jännä.

Minulla on fillarissa Boschin kamat ja ne toimivat kyllä vielä ihan mukisematta näillä keleillä. Fillari on ulkovarastossa ja akku sisällä.

Toki akun kapasiteetin laskun huomaa, mutta muuten ei ole ollut näillä rapsakoilla -25 pakkaskeleillä ongelmia. - 30 ei vielä mennyt mittarissa rikki, mutta en tiedä olisiko se ollut kovin olennainen raja kuitenkaan?
Joo, paha sanoa mistä tuo johtui. Sähkömoottori on kuitenkin melko idioottivarma kunhan saa virtaa. Mahtaako olla sitten joku anturi poljinvoiman tunnistuksessa tms. kylmästä sekaisin.

Katsotaan tuossa iltapäivällä kelien hieman lämmettyä lähteekö sitten "käyntiin".
 
Joo, paha sanoa mistä tuo johtui. Sähkömoottori on kuitenkin melko idioottivarma kunhan saa virtaa. Mahtaako olla sitten joku anturi poljinvoiman tunnistuksessa tms. kylmästä sekaisin.

Katsotaan tuossa iltapäivällä kelien hieman lämmettyä lähteekö sitten "käyntiin".
Akku sippi ja laskee voltit kylmässä alle turvarajan?
 
Akku sippi ja laskee voltit kylmässä alle turvarajan?
Kyllä akussa oli virtaa ja se oli tosiaan sisällä juuri ennen pyöräilyä, eli siitä ei ole kyse.


Nyt iltapäivästä kun ajelin kotiin toimi kuitenkin taas normaalisti. Lämpötila oli noussut kymmenisen astetta -20:een.
 
Täällä Boschin moottori ja mukana tullut akku kuljettivat pyörää mukisematta, pakkasta lähtiessä -22 ja pyörä oli seissyt akkuineen viikonlopun ulkona katoksen alla. Avustusnopeus tuntui rajoittuneen n. 24 km/h:iin, kun normaalisti pelkällä polkimien pyörittelyllä mittari näyttää n. 26,5 km/h.
 
Mites onko joku perehtynyt noissa kunnon vehkeissä kun on noita ns. Eco modeja jotka rajottaa tehot/kulut tuohon 25kmh niin miten lainpuitteissa menee??? Kiinnostelis kovasti tämä laitos motocross pyörän korvaajaksi...
Bikes: Vector Typhoon

@elmo

Eli ajatukseni siis jos kaupungilla vetää ecomode on niin tuskin ketään haittailee...

Vähän vanha jo. Mutta kuten sanottu niin ei taida noista laillisia saada oikein tekemälläkään. Nätisti jos ajelee syrjemmällä niin ei varmaan ketään kiinnosta, mutta itse siinä ottaa tietoisen riskin.

Oma kilowatti hirmu ei ole kovin aktiivisessa käytössä. Taisin ajaa sillä joskus alku syksystä viimeksi kun huomasin, että akseli mihin takahaarukka kiinnittyy alkoi klappaamaan ja BMS edelleen asentamatta. Pitäisi varmaan vähän alkaa lämmittlemään ajatusta tuon kesäkuntoon laittamisesta.

Mitä nyt omat kokemukset on niin metsään vanha setuppi oli paljon parempi eli kevyt pyörä ja akut repussa. Tällä ei lämmitä yhtään mennä metsään kun on niin painava, mutta asfaltilla kruisailu on aika mukavaa ja vaivatonta entiseen akut repussa versioon verrattuna.
 
Mites onko joku perehtynyt noissa kunnon vehkeissä kun on noita ns. Eco modeja jotka rajottaa tehot/kulut tuohon 25kmh niin miten lainpuitteissa menee??? Kiinnostelis kovasti tämä laitos motocross pyörän korvaajaksi...
Bikes: Vector Typhoon
Ei noilla kyllä motocross-pyörää korvata, jos se verrokki ei sitten ole joku 80cc värkki, tai sitten se "sähköpyörä" joku tällainen.

Eli ajatukseni siis jos kaupungilla vetää ecomode on niin tuskin ketään haittailee...
Jos pyörä on tuon näköinen ja teknisesti merkittävästi lain asettamia rajoja tehokkaampi, niin saattaapa huonolla tuurilla hyvinkin osua virkavallan haaviin. Silloin on aika turha selitellä, että "no mutta kun tässä on tällainen ekomoodi valittavissa ja sillä minä vaan ajelen".
 
Kestääkö 2*12V lyijyhyytelöakuille suunnitellun pyörän moottoriohjausyksikkö ja hiiliharjamoottori 29,4V jännitettä?
Alkuperäiset 12V/12Ah lyijyhyytelöakut korvasin 6S6P 25,2V/12Ah Li-ion akuilla, mutta tila riittäisi 7S6P 29,4V/12Ah akuille.
Nuo 25,2V Li-ion akut pilasin, kun kytkin latauksen alkuperäisiin johtoihin, eli BMS:n ohi suoraan napoihin ja ostin vahingossa 29,4V laturin. Uutena niissä oli 10,5Ah ja nyt 6,7Ah. Eli isompi laturi minulla olisi jo valmiina.
 
Viimeksi muokattu:
Kestääkö 2*12V lyijyhyytelöakuille suunnitellun pyörän moottoriohjausyksikkö ja hiiliharjamoottori 29,4V jännitettä?
Alkuperäiset 12V/12Ah lyijyhyytelöakut korvasin 6S6P 25,2V/12Ah Li-ion akuilla, mutta tila riittäisi 7S6P 29,4V/12Ah akuille.
Nuo 25,2V Li-ion akut pilasin, kun kytkin latauksen alkuperäisiin johtoihin, eli BMS:n ohi suoraan napoihin ja ostin vahingossa 29,4V laturin. Uutena niissä oli 10,5Ah ja nyt 6,7Ah. Eli isompi laturi minulla olisi jo valmiina.
Otahuomionna että se lyijyakun ohjausyksikkö antaa ajaa Li-Ion akun kennojännitteen liian alas, ts olis hyvä olla jokin erillinen suojakeino estämässä sen tapahtumisen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 774
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom