Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Olisit voinut kertoa mihin pyörään päädyit. "Kaikki osasarjat XT:tä" kun ei pyörästä ihan kauheasti kerro.
 
Anteeksi, foorumin noobi täällä. En löydä foorumin hakutoimintoa jos sellaista edes täällä on..


Mutta asiani siis koskee tuollaisia kokoontaitettavia sähköpyöriä. Silmissäni näin jo itseni ajelevan GZR Pedelec Fat 4.0 mallisella pyörällä, mutta verkkokauppa on jo lopettanut kyseisen pyörän maahantuonnin ja vastaavia malleja tulee vasta uuden malliston myötä ensi keväänä. Mutta kun tarve olisi jo saada pyörä käyttöön nyt.

Vaihtoehtona katselen nyt sitten myös GZR Pedelec Plus mallia johon saisi nastarenkaat mukaan. Mutta silmäni harhautui myös tuohon Makitan BBY180Z sähkikseen. Onko jollain kokemuksia näistä molemmista? Tai löytyisikö jotain vastaavan hintaluokan menopeliä joka osuisi näihin spekseihin?
(Edit: Lisätään vielä Go Zero listaan)

Käyttö siis hyvin pitkälti työmatkaa ja harrasteisiin liikkumista varten pääosin sileää tietä pitkin. Toi Fat kiinnosti sitten sen takia että sen olisi voinut ottaa sen muutaman kerran vuodessa jollekin kalareissulle suht helppokulkuisille poluille siitä mistä autolla ei enää pidemmälle pääse, mut ei siis välttämätön. Ajoa siis ympäri vuoden olisi tarkoitus harrastella, riippuen kuinka hyvin loskassa/lumessa ikinä pääseekään. Ne pahimmat kelit sit hypättävä bussin kyydillä.
 
No kaverilla moinen taitettava paska ja huoltoonhan se päättyi juuri kevyen työajon jälkeen. Huollossa oli useita samanlaisia samaan aikaan samoista vioista ja sinne viennin aikanakin tuli yksi lisää.
 
No kaverilla moinen taitettava paska ja huoltoonhan se päättyi juuri kevyen työajon jälkeen. Huollossa oli useita samanlaisia samaan aikaan samoista vioista ja sinne viennin aikanakin tuli yksi lisää.

Tämä pätee kaikkiin merkkeihin ja malleihin?
 
No täältähän sai asiallista ja hyvää apua
Ööö kysyit. Sait vain ilmeisesti ei itseäsi miellyttävän vastauksen. Fakta on että 1000e ei riitä edes perustarpeiltaan toimivaan pyörään. Toimii hetken kunnes jotain antautuu. Ja usein jotain sellaista mitä ei tuosta vain itse korjata. Kaverilla esim meni poljinlaakerit. Ja siis 800e vai mitä tuo verkkiksen maksoikaan saa ostettua ok normi hardtail maastopyörän tai hyvän mummopyörän, ei edes auttavaa sähköpyörää.
 
Viimeksi muokattu:
Ööö kysyit. Sait vain ilmeisesti ei itseäsi miellyttävän vastauksen. Fakta on että 1000e ei riitä edes perustarpeiltaan toimivaan pyörään. Toimii hetken kunnes jotain antautuu. Ja usein jotain sellaista mitä ei tuosta vain itse korjata. Kaverilla esim meni poljinlaakerit. Ja siis 800e vai mitä tuo verkkiksen maksoikaan saa ostettua 8k ok normi hardtail maastopyörän tai hyvän mummopyörän, ei edes auttavaa sähköpyörää.

Joo kysyin ja kadun kokoajan enemmän että kysyin.
Vastaukset on luokkaa ö-mappi eikä niistä selviä kyseisen hintaluokan pyöristä eroavaisuuksia.
Mutta tämäpä riittääkin nyt minulle, poistun takavasemmalle. Jatkakaa :)
 
Joo kysyin ja kadun kokoajan enemmän että kysyin.
Vastaukset on luokkaa ö-mappi eikä niistä selviä kyseisen hintaluokan pyöristä eroavaisuuksia.
Mutta tämäpä riittääkin nyt minulle, poistun takavasemmalle. Jatkakaa :)
Apua kyllä saa, mutta ketjussa on käsitelty asiaa jo niin moneen otteeseen, että ei kannata toistaa samoja. Nuo kiinaihmeet ovat järjestään tosiaan sellaisia, ettei niillä ole kovin pitkään kiva ajella, jos nyt sitten edes uutena.

Siihen sitten vielä akuston laatu ja mahdollinen palovaara lisäksi, niin ei mielestäni maksa vaivaa.

Halvalla ei vaan saa hyvää.
 
On nuo teidän vastaukset silti sieltä ja syvältä. Siis luokkaa "kuulematta/kokeilematta/näkemättä paskaa".
 
Yleisesti 1000e hintaluokan sähköpyöristä nyt voi sanoa, että niihin on mahdutettu se 700-800 euron sähköistyskitti kuten verkkis tekee. Toki muitakin on, mutta käytännössä se menee niin että itse pyörän laadusta on karsittu ja käsissä on satasen markettipyörä, johon lyöty sähkömoottori ja akku.

Eiköhän tässä maassa ole ihan tarpeeksi noita halpispyöriä ja kyllähän ne toimii, mutta ei kannata ihmetellä jos niissä on vikoja tai ikäviä "ominaisuuksia". Jos tietäen tämän osaa elää asian kanssa, niin varmaan vaihtoehtoja löytyy, mutta hirveästi niitä ei ole.

Kuinka hyviä noi 500-1000 euron linkkusähkikset on niin vaikea sanoa kun ei ole itselläni kokemuksia.
 
On nuo teidän vastaukset silti sieltä ja syvältä. Siis luokkaa "kuulematta/kokeilematta/näkemättä paskaa".
No mutta kun niistä juuri on kokemuksia. Ei juuri näistä malleista, mutta tekniikan osalta samoista. Ja noista rungoista nyt tosiaan näkee jo päällepäin, että eivät todellakaan ole mitään mukavia ympärivuotisia kulkineita.

Noilla kysyjän vaatimuksilla näistä varmaan mikä tahansa menettelee aikansa ja sillä siisti.
 
On nuo teidän vastaukset silti sieltä ja syvältä. Siis luokkaa "kuulematta/kokeilematta/näkemättä paskaa".
Juurihan kerroin läheisen ystävän ja omat kokemukset verkkiksen kiina kurasta... Baiks vai mikä olikaan Kalliossa hoitaa noita takuu juttuja. Akut eivät toimi (kuultu korjaajan ja erään asiakkaan suusta), sähköt kusevat (kuultu korjaajan suusta), random mekaanisia vikoja kuten kaverin laakeri viat (kaverin ja mekaanikon suusta). Osa vioista myös esiteltiin edessäni korjaajalle/korjaajan toimesta. Silmämääräisesti puolet pyöristä mitä paikassa oli korjaamon luukulla oli noita verkkiksen taittoja. Mutta hei, tässähän tulee tosiaan vain ikävää tosiasiaa joka nyt ei vain satu miellyttämään kun ei saa sitä vastausta mitä toivoi. Fakta on että noin halvalla saa ok maasturin, ei sähkö maasturia. Outlet löytönä voi löytää 1500e semi OK mutta huonoilla osilla, 2000e voi löytää jo hyvän hyvillä osilla, 2500e voi hyvällä tuurilla alkaa saada jo hyvää hardtailiä tai hybridiä jne. Normi hinnoissa en alle 2000e pyöriin koskisi edes random käyttöön. Niissä kun on yleensä tehty kompromisseja myös niiden osien suhteen mitä tarvitset joka ajokerta eikä vain maastossa tai pitkää matkaa asfaltilla ajaessa. Voi olla toki poikkeuksia mutten itse ole löytänyt.

Paras vinkkini on ostaa vuoden pari vanha käytetty laatumerkin pyörä. Näin tein itsekin kun halusin täysjouston. Säästin monta tonnia ja kilsoja sen about tuhat ajettuna. Juu jouduin vaihtamaan itseä miellyttävät renkaat jne mutta niin joutuisin kaupastakin ostetulle. Mitään muuta en ole joutunut tekemään. Muu on ollut vain parantelua.
 
Suosituksena vaan koeajamaan eka, ei täältä foorumeilta pysty kokeilematta pyörää valitsemaan.

Kohta tulee varmaan ihan hyviä alennuksia, kun hukkaavat vanhoja malleja. Niissä harvemmin tapahtuu mitään isoja muutoksia.

Jos rahaa on, niin täysjousto eMTB jossa kunnon tukeva keula väh. 35 mm putkilla ja Shimanon moottorilla, niin ei voi kauhean metsään mennä.

VK.com tarjoaa 30 pv testausmahkua jos pitää ehjänä, sieltä ei toki tommoisa pyörää saa mutta halvempia kyllä. Monet noista VK.com halpispyöristä tulee vaan yhdellä runkokoolla, joka ei siis ole kenellekkään optimi.
 
Shimano, Bosch ja mikäs se kolmas olikaan. Noista joku moottori kun löytyy on jo hyvä merkki.
 
Shimano, Bosch ja mikäs se kolmas olikaan. Noista joku moottori kun löytyy on jo hyvä merkki.
Yamaha on se kolmas. Omien kokemusten mukaan järjestys näissä on Bosch, Yamaha ja aika paljon näiden takana sitten Shimano. Shimanon sähkötekniikka taitaa muutenkin olla kohdennettu hieman erilaisiin pyöriin ja eri käyttötarkoituksiin.

Mutta nämä tosiaan edustavat kaikki siinä määrin luotettavaa kokonaislaatua, että pahasti ei mene pieleen.
 
Yamaha on se kolmas. Omien kokemusten mukaan järjestys näissä on Bosch, Yamaha ja aika paljon näiden takana sitten Shimano. Shimanon sähkötekniikka taitaa muutenkin olla kohdennettu hieman erilaisiin pyöriin ja eri käyttötarkoituksiin.

Mutta nämä tosiaan edustavat kaikki siinä määrin luotettavaa kokonaislaatua, että pahasti ei mene pieleen.

Takuuaikana kaikki nuo ovat ihan riittäviä, toki huomattavia erojakin löytyy noiden sisältä.

Itse rankkaisin seuraavassa järjestyksessä maastoon:

1. Shimano E8000
2. Brose
3. Bosch CX
4. Yamaha

Kaupunkiin:

1/2. Shimano E8000 tai
1/2. Bosch CX
3. Brose
4. Yamaha


Shimano on luonnollisin etenkin maastossa yhdessä Brosen kanssa polkea, ja Brose jopa antaa hieman vähemmän vastusta kuin Shimano kun polkee ilman apuja. Shimano E8000 bluetoothilla jonkin verran säädettävissä, pystyy lisämään Trail-asetukseen lisää herkkyyttä joka auttaa. Kevyempi ja pienempi moottori.

Bosch CX on tehokkaimman tuntuinen, mutta ongelmana on maastossa viive tehoissa ja puskeva ominaisuus. Ei siis optimaalinen hyvälle pyöräilijälle, kun elää vähän omaa elämää se moottori, mutta aloittajille kiva kun voima tuntuu. eMTB moodi ei auttanut tähän ollenkaan. Turhan isohko moottoriyksikö ja näitä saa menemään takuuaikana rikki ja vaihtoon on mennyt jonkin verran. Löytyy takuutapauksia netistä. Osa pelkää että laakereihin pääsee vettä. Kaupunkiin varmaan sopiva ja suhteellisen edullisia alkaen mallit pyörät.

Brose on hyvin luonnollinen ja Specialized ja muuta muu käyttää sitä mutta kutsuu sitä eri nimellä. Aavistuksen vähäntehoisempi. Toki näistä tullut uudempi malli jota ovat kehuneet marginaalisesti tehokkaammaksi. Hyvät säätömahdollisuudet bluetoothilla.

Yamaha on ihan riittävä, mutta hyvin kierrosherkkä eli pitää olla aina vaihtamassa muuten tehot häviää ja avustus loppuu jos väärä poljinnopeus. Hyvää: halvempi kuin muut. En silti tätä ostaisi.

Sitten on muutama pienempi valmistaja erikseen, niistä ei pahemmin kokemusta.

GZR Verkkokauppa.com pyörällä ajelin, ja meneehän se moottori citypyörään OK, mut ei kyllä sovellu maastoon, ja ei ne geometriatkaan todellakaan sopineet. Vain yhtä kokoa.
 
Joo kysyin ja kadun kokoajan enemmän että kysyin.
Vastaukset on luokkaa ö-mappi eikä niistä selviä kyseisen hintaluokan pyöristä eroavaisuuksia.
Mutta tämäpä riittääkin nyt minulle, poistun takavasemmalle. Jatkakaa :)

Ihan rehellisyyden nimissä jos osaat muotoilla kysymykseksi vähän paremmin niin siihen voi jopa tulla asiallisia vastauksia.

Heität pitkän kasan tekstiä ilman kunnon kysymystä ihmisen silmille ja pyydät että auta, ja jos ei apua tule niin huudat. Ei näin.
 
Mutta asiani siis koskee tuollaisia kokoontaitettavia sähköpyöriä.

Toi Fat kiinnosti sitten sen takia että sen olisi voinut ottaa sen muutaman kerran vuodessa jollekin kalareissulle suht helppokulkuisille poluille siitä mistä autolla ei enää pidemmälle pääse, mut ei siis välttämätön.

Saitkin jo "melko kannustavia, tai siis...:eek: " vastauksia edellä, mutta muistelen että facebookin jossain ebike ryhmässä (oiskos ihan vaan "Sähköpyörät" -ryhmä tms.) jotain taittuvarunkoista "läskipyörää" omistaja piti kokemuksensa perusteella varsin hyvälaatuisena - joskin malleja/merkkejähän noissa on useita ja en kyllä muista tarkemmin mikä mahtoi olla kyseessä. o_O Saattoi toki olla että se ei ollut erään kotimaisen verkkokaupan oma merkki... ;)

Hieman itseäkin tuommoinen taittuvarunkoinen fat malli kiinnostaisi, nyt on kiinteällä rungolla (mutta pienillä ja kapeilla renkailla) oleva efillari (Boschin tekniikalla) mutta tuota taittuvuutta kaipaisi juurikin kuljetettavuuden suhteen, ja leveitä renkaita huonompien reittien kannalta. Toki edullisimmat kiinanrimpulat kannattaa minunkin mielestä suosiolla sivuuttaa (jos budjetti antaa myöten), joten jos jollain on paremista malleista kokemusta niin vinkatkaa ihmeessä.
 
Shimano on luonnollisin etenkin maastossa yhdessä Brosen kanssa polkea, ja Brose jopa antaa hieman vähemmän vastusta kuin Shimano kun polkee ilman apuja. Shimano E8000 bluetoothilla jonkin verran säädettävissä, pystyy lisämään Trail-asetukseen lisää herkkyyttä joka auttaa. Kevyempi ja pienempi moottori.

Bosch CX on tehokkaimman tuntuinen, mutta ongelmana on maastossa viive tehoissa ja puskeva ominaisuus. Ei siis optimaalinen hyvälle pyöräilijälle, kun elää vähän omaa elämää se moottori, mutta aloittajille kiva kun voima tuntuu. eMTB moodi ei auttanut tähän ollenkaan. Turhan isohko moottoriyksikö ja näitä saa menemään takuuaikana rikki ja vaihtoon on mennyt jonkin verran. Löytyy takuutapauksia netistä. Osa pelkää että laakereihin pääsee vettä. Kaupunkiin varmaan sopiva ja suhteellisen edullisia alkaen mallit pyörät.

En pysty itse allekirjoittamaan tuota Bosch CX (performance line) kohdalla viivettä tehossa, mutta puskee se kyllä. Omissa testeissä Shimano (E8000) tuntui luonnottomammalta ja huomattavasti äänekkäämmältä. E8000 tuntui hyökkäävän kun edes yskäisi poljinta kohti. En tiedä kuinka paljon eroja näissä voi olla jo ihan yksilötasolla. Yamahaa tai Brosea en ole päässyt testaamaan.

Boschin moottoreista en ole muuten rikkoontumisia kuullut, mutta ulomman laakerin ongelmista sen sijaan olen. Boschillahan laakeri on suojattu yhtä huonosti kuin esim. Yamahalla tai Brosella, mutta jostain syystä sinne pääsee kosteutta tiivisteen läpi vain Boschilla. Korjaus menee toki takuuseen ja takuun jälkeenkin on kyse hyvin nopeasta ja halvasta korjauksesta. Menee muun pyörähuollon kanssa siinä sivussa.

Henkilökohtaisesti näin jälkiviisaana olisin tiputtanut omalta listalta Boschin sekä Shimanon ja miettinyt ja testannut Brosea ja Yamahaa tarkemmin. Nyt tosin ensi vuoden malleissa tulee jo parempia toteutuksia "uusilta" moottorivalmistajilta, joilla huomattavia parannuksia esimerkiksi vastustukseen vapaalla ja kevennyksiä painoon verrattuna näihin nykyisiin "jätteihin".

Edit. Piti vielä sanoa yksi jälkikäteen ilmennyt pettymys, mitä en tajunnut tutkia tarkemmin ennen hankintaa. Boschin moottorit ja akut on vain IP54-luokiteltuja...
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Piti vielä sanoa yksi jälkikäteen ilmennyt pettymys, mitä en tajunnut tutkia tarkemmin ennen hankintaa. Boschin moottorit ja akut on vain IP54-luokiteltuja...

Onpas kyllä huonosti suojattuja. Omassa halvassa verkkokaupan sähköläskissä on kuitenkin motti ja akku IP65 luokiteltuja. Toki voisi olla parempikin, mutta kyllä tuokin riittää ihan hyvin omaan käyttöön.
 
En pysty itse allekirjoittamaan tuota Bosch CX (performance line) kohdalla viivettä tehossa, mutta puskee se kyllä. Omissa testeissä Shimano (E8000) tuntui luonnottomammalta ja huomattavasti äänekkäämmältä. E8000 tuntui hyökkäävän kun edes yskäisi poljinta kohti. En tiedä kuinka paljon eroja näissä voi olla jo ihan yksilötasolla. Yamahaa tai Brosea en ole päässyt testaamaan.

Boschin moottoreista en ole muuten rikkoontumisia kuullut, mutta ulomman laakerin ongelmista sen sijaan olen. Boschillahan laakeri on suojattu yhtä huonosti kuin esim. Yamahalla tai Brosella, mutta jostain syystä sinne pääsee kosteutta tiivisteen läpi vain Boschilla. Korjaus menee toki takuuseen ja takuun jälkeenkin on kyse hyvin nopeasta ja halvasta korjauksesta. Menee muun pyörähuollon kanssa siinä sivussa.

Henkilökohtaisesti näin jälkiviisaana olisin tiputtanut omalta listalta Boschin sekä Shimanon ja miettinyt ja testannut Brosea ja Yamahaa tarkemmin. Nyt tosin ensi vuoden malleissa tulee jo parempia toteutuksia "uusilta" moottorivalmistajilta, joilla huomattavia parannuksia esimerkiksi vastustukseen vapaalla ja kevennyksiä painoon verrattuna näihin nykyisiin "jätteihin".

Edit. Piti vielä sanoa yksi jälkikäteen ilmennyt pettymys, mitä en tajunnut tutkia tarkemmin ennen hankintaa. Boschin moottorit ja akut on vain IP54-luokiteltuja...


Ajoitko maastossa vai kaupungissa ja kuinka pitkän matkan?

Olen molemmilla Bosch CX (performance line, eli se tehokkain) ja Shimano STEPS E8000 ajanut erikseen yli 1000 km per moottori maastossa, joten pientä tuntumaa löytyy miten noi käyttäytyy.

E8000 on maastoon mukava kun tekee juuri niin kuin kuski käskee, aloittaa heti ilman viivettä ja loppuu apu myös samalla kun kuski lopettaa polkemisen. Hieman tehottomamman oloinen kuin Bosch. Herkkä on hyvä, tiputtaa vaan tehoa ECO:n tai ottaa pois kokonaan päältä koneen, pystyy ajaa luomunakin ja säästämään akkua. Boschilla akun loputtua olit kusessa. Moottori vastustaa niin paljon ettei tullut mitään.

Boschissa saa kyllä hymyn kanssa huulille helposti, onhan siinä tehoja. Mutta pieni viive tehoissa, ja jälkipotku, sekä muiden asioiden lisäksi se eturatas-systeemi (15 piikkinen oli itsellä) joka oli mudalle herkkä ja jos likastui pahasti niin piti putsata ennenkuin voi ajaa. Lisäksi jos pohjapanssari sai osumaa se koko muovisuojus pystyi hieman liikkumaan ja ottamaan ketjuun kiiinni, puhumattakaan ketjuohjurin puuttumisesta joka aiheutti ketjun tippumista.

Summa summarum: yksikään noista mainituista isoista moottorimerkeistä ei ole huono, vaan kokemattomalle kaikki niistä saa varmasti hymyä huuleen. Pienen käytön jälkeen erojakin alkaa löytymään, ja kaikki kannattaa koeajaa ennen ostoa.
 
Bottom bracket on noissa monesti todella alhaalla, etenkin jos täysjoustolla painelee menemään.

Vinkki: takaiskariin reippaasti ilmaa, katsoo mallin missä lyhyemmät cranxit ja vaihtaa pieniin lukkopolkimiin, esim PD-M520 on vain 29,90 € ja loppuu vaaralliset kosketukset kiviin ja puunkantoihin maastossa.
 
Shimanon tekniikka näyttäisi olevan melkein kaikissa parhaimmissa sähkömaastopyörissä. Paitsi Specialized käyttää Brosea.

Boschin moottori on aika iso möhkylä mikä lisää painoa ja lisäksi vaikuttaa pyörien geometriaan: Boschin moottoreilla varustetuissa maastopyörissä on mm. usein erittäin pitkät takakolmiot (chainstay) verrattuna Shimanolla varustettuihin pyöriin. Vaikuttaa aika paljon siihen miltä pyörä tuntuu ajossa.
 
Herkkä on hyvä, tiputtaa vaan tehoa ECO:n tai ottaa pois kokonaan päältä koneen, pystyy ajaa luomunakin ja säästämään akkua. Boschilla akun loputtua olit kusessa. Moottori vastustaa niin paljon ettei tullut mitään.
Mitäs ihmettä!? Ei tuossa omassa Boschissa ainakaan ole minkäänlaista vastustusta havaittavissa vaikka pudottaa virrat päältä. Välitykset eivät ehkä ole optimaaliset ja onhan pyörässä painoa melkein 20kg, mutta se on eri asia. Varsinkin kaupungissa tulee ajettua useinkin ilman avustusta.

Väittäisin että jossakin on ollut jotain vikaa jos moottori tuntuu ottavan vastaan.

Edit.
Näköjään mm. tässä arvostelussa valitetaan samasta. En ole kyllä huomannut tosiaan moista koskaan. Tulisikohan tuo sitten enemmän ilmi maastossa tms?
 
Viimeksi muokattu:
On Boschissa vastusta. Pyörä toki painaa itselläkin mutta ei muuta mitään. Vastus on ja pysyy jos kytketään virrat pois.
 
On Boschissa vastusta. Pyörä toki painaa itselläkin mutta ei muuta mitään. Vastus on ja pysyy jos kytketään virrat pois.
En ole tosiaan itse sitä koskaan huomannut. Minulla on performance-moottori, mutta ei sen cx-versiota, en tiedä voiko tämä vaikuttaa asiaan?
 
Mitäs ihmettä!? Ei tuossa omassa Boschissa ainakaan ole minkäänlaista vastustusta havaittavissa vaikka pudottaa virrat päältä. Välitykset eivät ehkä ole optimaaliset ja onhan pyörässä painoa melkein 20kg, mutta se on eri asia. Varsinkin kaupungissa tulee ajettua useinkin ilman avustusta.

Väittäisin että jossakin on ollut jotain vikaa jos moottori tuntuu ottavan vastaan.

Edit.
Näköjään mm. tässä arvostelussa valitetaan samasta. En ole kyllä huomannut tosiaan moista koskaan. Tulisikohan tuo sitten enemmän ilmi maastossa tms?

Mikä pyörä silla on? Arvatenkin joku kaupunkipyörä missä on muutenkin vähemmän vastusta?

MaaSturissa ton huomaa hyvin kun muutenkin vierintävastusta enemmän renkaiden ja ilmanvirran puolesta, ja mäet on jyrkempiä, . Kyllähän sillä just suoralla asfaltillla pääsee.
 
En ole tosiaan itse sitä koskaan huomannut. Minulla on performance-moottori, mutta ei sen cx-versiota, en tiedä voiko tämä vaikuttaa asiaan?

Ehkä vaikuttaa, en ole tuota non-cx versiota ajanut, eroa ei kyllä pitäisi olla muuta kuin että Cx:ssä enempi vääntöä ja tehty maastoajoon. Onkohan vaikuttanut sisuksiin sitten enemmänkin?

Jostain arvostelusta luin aikanaan että identtiset muuten paitsi väännön suhteen.

Kävis kyllä järkeen että non-CX olisi sisuskaluilltaan kevyempi.
 
Ehkä vaikuttaa, en ole tuota non-cx versiota ajanut, eroa ei kyllä pitäisi olla muuta kuin että Cx:ssä enempi vääntöä ja tehty maastoajoon. Onkohan vaikuttanut sisuksiin sitten enemmänkin?

Jostain arvostelusta luin aikanaan että identtiset muuten paitsi väännön suhteen.

Kävis kyllä järkeen että non-CX olisi sisuskaluilltaan kevyempi.
Ei se cx mitenkään merkittävästi erilainen ole. Uudempana se on hieman pienempi ja siinä on muutama Newton enemmän vääntöä. Maastokäyttöön tuo tavallinenkin performance on tehty. Sisäisistä välityksistä en tiedä, mutta jotenkin tuntuu hassulta jos siinä vastusta olisi enemmän.

Bosch Active line on sitten se kaupunkifillariversio.

Minulla on siis Trek Powerfly 5+ hardtail-maasturi (mallia 2016 tai 2017, en muista kumpi).
 
Ei se cx mitenkään merkittävästi erilainen ole. Uudempana se on hieman pienempi ja siinä on muutama Newton enemmän vääntöä. Maastokäyttöön tuo tavallinenkin performance on tehty. Sisäisistä välityksistä en tiedä, mutta jotenkin tuntuu hassulta jos siinä vastusta olisi enemmän.

Bosch Active line on sitten se kaupunkifillariversio.

Minulla on siis Trek Powerfly 5+ hardtail-maasturi (mallia 2016 tai 2017, en muista kumpi).

Koitappa joskus testipäivillä Shimanoa ja etenkin Brosea, paljon kevyemmät polkea ilman avustusta. Boschilla joudut pyörittään moottorin vastusta, Brosella et.

Shimano kevenee hieman jos ottaa moottorin kokonaan pois päältä, ei pelkkä OFF.
 
Koitappa joskus testipäivillä Shimanoa ja etenkin Brosea, paljon kevyemmät polkea ilman avustusta. Boschilla joudut pyörittään moottorin vastusta, Brosella et.

Shimano kevenee hieman jos ottaa moottorin kokonaan pois päältä, ei pelkkä OFF.
Jeps, en epäile sanomisiasi, ei vaan ole omalla kohdalla koskaan se vastus konkretisoitunut millään tavalla. Omakohtaista kokemusta on 5 erilaisesta sähkäristä (8Funin moottorit muissa) ja niissä kaikissa vastus on ollut selvästi huomattavissa, parissa jopa niin merkittävästi, että ajaminen ilman virtoja oli käytännössä mahdotonta. Bosch oli ensimmäinen sellainen, jonka kanssa leuat loksahtivat tyyliin: "jumankauta, tällähän voi oikeasti ajaa ilman avustustakin" ja kuten jo mainitsin, aika usein niin tulee tehtyäkin, mm. muksujen kanssa fillaroidessa ja toki aina lenkillä kun nopeus on yli 25km/h.

Paria Shimanon moottorilla varustettua fillaria olen myös kokeillut, mutta sen verran pikaisesti ettei tämä osa-alue jäänyt mieleen mitenkään ja sama juttu yhden Yamahan moottorilla varustetun Haibiken tapauksessa. Brosen moottereita en ole nähnyt/kokeillut missään, enkä tiedä missä se olisi edes mahdollista.
 
Jeps, en epäile sanomisiasi, ei vaan ole omalla kohdalla koskaan se vastus konkretisoitunut millään tavalla. Omakohtaista kokemusta on 5 erilaisesta sähkäristä (8Funin moottorit muissa) ja niissä kaikissa vastus on ollut selvästi huomattavissa, parissa jopa niin merkittävästi, että ajaminen ilman virtoja oli käytännössä mahdotonta. Bosch oli ensimmäinen sellainen, jonka kanssa leuat loksahtivat tyyliin: "jumankauta, tällähän voi oikeasti ajaa ilman avustustakin" ja kuten jo mainitsin, aika usein niin tulee tehtyäkin, mm. muksujen kanssa fillaroidessa ja toki aina lenkillä kun nopeus on yli 25km/h.

Paria Shimanon moottorilla varustettua fillaria olen myös kokeillut, mutta sen verran pikaisesti ettei tämä osa-alue jäänyt mieleen mitenkään ja sama juttu yhden Yamahan moottorilla varustetun Haibiken tapauksessa. Brosen moottereita en ole nähnyt/kokeillut missään, enkä tiedä missä se olisi edes mahdollista.

Spessu järjestää silloin tällöin testipäiviä. Heillä ainakin Broset käytössä.

Mun Bosch CX oli kuin olisi suossa polkenut.
 
Joo, Bosch on ihan helvetin raskas maastopyörässä ilman avustusta tai näin ainakin omalla hard taililla se on yhtä tervaa. Fullsussilla varmasti vielä ikävämpää. Mieluummin melkein vaikka kantaa pyörää. Tosin jos on sopivasti mitoitetut lenkit niin ei välttämättä kovin iso kynnyskysymys.

Ajoitko maastossa vai kaupungissa ja kuinka pitkän matkan

En kyllä tuota Shimanoa päässyt maastoon testaamaan eli voi olla tietysti jonkun verran vaikutusta.
 
Shimanoa tosiaan pystyy hieman itse säätämään ja latailemaan päivitykset. E8000 uusin päivitys (4.5.1) ainakin paransi trial-modella 25km/h ajamista. Avustuksen pois/päälle kytkeytyminen toimii huomattavasti sulavammin.
Osaako joku sanoa, saako Shimanon päivityksistä automaattista tietoa? E-tube sovelluksella pitää ottaa yhteys pyörään ennen kuin selviää onko jotain päivitettävää.
 
Shimanoa tosiaan pystyy hieman itse säätämään ja latailemaan päivitykset. E8000 uusin päivitys (4.5.1) ainakin paransi trial-modella 25km/h ajamista. Avustuksen pois/päälle kytkeytyminen toimii huomattavasti sulavammin.
Osaako joku sanoa, saako Shimanon päivityksistä automaattista tietoa? E-tube sovelluksella pitää ottaa yhteys pyörään ennen kuin selviää onko jotain päivitettävää.

Netistä on varmaan helpoin katsoa milloin uusi päivitys tulee, automaatista en tiedä.

Kaikkia päivityksiä en edes suosittele lataamaan sokkona, joten kannattaa katsoa mitä ne sisältävät eka.
 
GZR Sport 28" -sähköpyörä 599,90 €

Tekeekö tällä mitään? poljen 4x viikossa salille (2.6km suuntaansa) ja töihin (8.6km suuntaansa?)
Laitoin tilaukseen ja omia kokemuksia tuosta ei vielä ole. Jos olisi oikeasti käyttöä, niin voisin ostaa varmaan jonkun kalliimmankin. Lukon täytyy kanssa jostain ostaa.
Huippuhalpa tarjoustuote!
Tämä tuote on tarjouksessa, käytä tilaisuus hyödyksi ja osta se halvalla!
Kampanjahinta 599,90 on voimassa 28.10.2018 klo 23.59 asti.

Eikös tuollainen sähköpyörä vedä kärryä ihan ok? Ajatuksena laittaa koira sinne kärryyn kyytiin. Koira painaa 30 kg ja itse taidan painaa noin 75 kg.

En ole edes ajanut sähköpyörällä, mutta kuulemma ne on ihan hyviä pelejä. Verkkokaupan sivulla oli myös jotain kommentteja pyörästä.
 
Saakohan tuota avustusta nostettua noissa vaikka 30km/h ?

:joy:
En kyllä tiedä. Olisihan sitä kiva vähän virittää ja olla nopein. :) Tuo 25 km/h taisi kumminkin olla se laillisuuden raja.

Bafang merkkinen moottori näyttäisi olevan.
  • Moottori: Bafang 250 W hiiliharjaton takamoottori
  • Akku: 36 V, 10,4 Ah litiumakku LG:n kennoilla, lukittava ja integroitu rungon sisään mutta irrotettavissa alakautta
  • Toimintamatka sähköllä jopa 40 km
  • Mukana laturi, latausaika 3-6 h
  • Nopeussäädin ja ajotietokone: Bafang DP-E10 LED-näytöllä
  • Viisitasoinen avustuksen valitsin
  • Polkutunnistus momentilla
 
En kyllä tiedä. Olisihan sitä kiva vähän virittää ja olla nopein. :) Tuo 25 km/h taisi kumminkin olla se laillisuuden raja.

Bafang merkkinen moottori näyttäisi olevan.
Bafang/8Fun noissa kiinalaisissa on käytännössä aina. Merkki ei suoraan kerro kaikkea, eli niissäkin on eri malleja. Laadukkaammat niistä ovat jo melkein kelvollisia, jos ei liikoja vaadi. :D

Tuolla hinnalla varmasti satunnaiseen käyttöön ihan ok, mutta ei tosiaan kannata pidättää hengitystä että tuolla hinnalla saisi mitään kovin ihmeellistä kokonaisuutta.

Tuo akun irrotus alakautta voi olla kökkö ominaisuus jos ei fillaria saa ladattua akku kiinni jossakin tallissa/varastossa. Riippuu tosin ihan siitä miten tuo on toteutettu.

Runkokoko on 51cm, eikä vaihtoehtoja näytä olevan.
 
Bafang/8Fun noissa kiinalaisissa on käytännössä aina. Merkki ei suoraan kerro kaikkea, eli niissäkin on eri malleja. Laadukkaammat niistä ovat jo melkein kelvollisia, jos ei liikoja vaadi. :D

Tuolla hinnalla varmasti satunnaiseen käyttöön ihan ok, mutta ei tosiaan kannata pidättää hengitystä että tuolla hinnalla saisi mitään kovin ihmeellistä kokonaisuutta.

Tuo akun irrotus alakautta voi olla kökkö ominaisuus jos ei fillaria saa ladattua akku kiinni jossakin tallissa/varastossa. Riippuu tosin ihan siitä miten tuo on toteutettu.
Aika harvoin tosiaan käytän pyörää, niin tuon 600€ pystyy vielä ihan hyvin maksamaan kokeilusta. Hyvällä tuurilla voisi ottaa diesel pakun pois liikennekäytöstä, niin olisi vielä fiksumpi ostos. Toivotaan että tuolla verkkokaupan pyörällä olisi hyvä aloittaa harrastus ja katselisi sitten myöhemmin kalliimpaa ja parempaa pyörää.

Niin ja nyt talveksi nastarenkaat voisi olla ihan hyvät. Pysyisi vähän paremmin pystyssä ja se sähkö kumminkin avustaa polkemista.
 
Aika harvoin tosiaan käytän pyörää, niin tuon 600€ pystyy vielä ihan hyvin maksamaan kokeilusta. Hyvällä tuurilla voisi ottaa diesel pakun pois liikennekäytöstä, niin olisi vielä fiksumpi ostos. Toivotaan että tuolla verkkokaupan pyörällä olisi hyvä aloittaa harrastus ja katselisi sitten myöhemmin kalliimpaa ja parempaa pyörää.

Niin ja nyt talveksi nastarenkaat voisi olla ihan hyvät. Pysyisi vähän paremmin pystyssä ja se sähkö kumminkin avustaa polkemista.
Joo, nastat ovat ok. Tuohon ei vaan taida kovin leveitä nastarenkaita saada mahtumaan.

Schwalbe Ice spiker pro on paras, jos sitä vaan saa sopivassa koossa.
 
Mitenkä paljon täytyy pulittaa että saa hyvän sähköpyörän? :joy:
Se riippuu ihan käyttötarpeesta, mutta nyrkkisääntö on että laadukasta sähköfillaria ei irtoa uutena mistään alle 2000 eurolla. Tarjouksista saattaa saada joskus hieman alle, mutta harvemmin kuitenkaan, kun ei tuokaan raja ole mikään erityisen laadukkaan fillarin tae.

Sähkötekniikan osalta muutamaa viestiä aiemmin olikin jo puhetta, että Bosch, Yamaha, Shimano ja Brose ovat ne parhaat merkit. Pelkästään laadukas akku maksaa helposti 500€.
 
Mitenkä paljon täytyy pulittaa että saa hyvän sähköpyörän? :joy:
Täytyy ensin määritellä mikä on sinulle hyvä? Jos tässä langassa kyselee "hyvää" niin suositellaan että pelkkään etuhaarukkaan ja rallijarruihin kuluu kakstonnia.

Tavallisessa arkikäytössä suurin osa ajaa mummomankeleilla ja 200 euron markettipyörillä jolloin satunnaisesti arvottu sähköistetty 500 euron pyörä täyttää vaatimuskriteerit täysin.
 
Täytyy ensin määritellä mikä on sinulle hyvä? Jos tässä langassa kyselee "hyvää" niin suositellaan että pelkkään etuhaarukkaan ja rallijarruihin kuluu kakstonnia.

Tavallisessa arkikäytössä suurin osa ajaa mummomankeleilla ja 200 euron markettipyörillä jolloin satunnaisesti arvottu sähköistetty 500 euron pyörä täyttää vaatimuskriteerit täysin.
Tämä taisi olla nyt sellainen "asiain tuntia kommentti"?

Käsittääkseni tässä ketjussa ei ole juurikaan keskitytty niihin muihin osa-alueisiin pyörissä, vaan lähinnä sähkötekniseen puoleen, joskaan niitä peruskomponentteja ei voi sivuuttaa, kun nehän sen pyörän kuitenkin loppujen lopuksi tekevät ja laadukas sähkömoottori toimii kohtuullisen huomaamattomasti avustavana kaverina silloin kun sitä tarvitaan.

Ne markettipyörät eivät ole hyviä kenellekään, vaikka ehkä niillä joku vähään tyytyvä saattaakin satunnaisen baarikeikan vetäistä. Sama koskee aika laajasti näitä kiinalaisia sähköpalikoita, vaikka toki sielläkin on muutamia vähän vähemmän huonosti suunniteltuja/toteutettuja komponentteja olemassa.

Kun siis kysytään, että mitä täytyy maksaa hyvästä sähköpyörästä, niin ei siihen voi valehtelematta tarjota vastaukseksi kenellekään mitään kiinalaista markettipyörää. Se voi olla vähään tyytyvälle ja/tai niukalla budjetilla elävälle ihan fiksu valinta satunnaiseen tarpeeseen, mutta hyvä se ei taatusti ole.
 
Aika harvoin tosiaan käytän pyörää, ...
Huom! jos käytät harvoin sähköpyörää niin akun oikea huolto niin että se pysyy toinimtakuntoisena pitkään on hyvin tärkeää.

Ts se akku pitää ladata vähintäämn 3kk välein (mielummin ennen kuin lataus laskee alle 20%) ja kun lataat sen säilytyksessä olevan akun sitä ei saa ladata täyteen (max 80% mielummin 70% tai vähän alle) ((tämäohje silläoletuksella että edullisissa pyörissä on nykyään yleensä litium akku)).

Ts sähköpyörä ei ehkä ole oikea valinta satunnaiskäytöön vaikka se olisi halpa kun väärin huolletun akun uusimen kumoaa sen pyörän halpuuden.

Siten on vielä se että edullisten sähköpyörien akuissa/latureissa ei ole tuolaista huolto/säilytys lataus ominaisuutta vaan sinun täytyy itse kytätä milloin se akku täytyy pistää lataukseen ja milloin se lataus täytyy keskeyttää (koska laturi puskee sen akun aina täyteen joka on akun säilytyksenkannalta se pahin mahdollinen virhe).


PS Yksi syy halpojen tasapaoinolautojen palovahinloihin on voinut olla se että ne on aina säilytetty lituimakut täyteen ladatuina kun lituim akut ei tykkää täyteen ladattuna olemisesta ja ne voi protestoida siitä spontaanila exponetiaalisella ylikuumenemisella joka johtaa tulipaloon jos laitteen suunnittelussa ei ole otettu tätä huomioon (hyvinnsunnitteltu laite automaatisets pudotta litiumakunlatauksen pienemmäksi jos se on säilytyksessä täyteen ladatuna).
 
Viimeksi muokattu:
Huom! jos käytät harvoin sähköpyörää niin akun oikea huolto niin että se pysyy toinimtakuntoisena pitkään on hyvin tärkeää.

Ts se akku pitää ladata vähintäämn 3kk välein (mielummin ennen kuin lataus laskee alle 20%) ja kun lataat sen säilytyksessä olevan akun sitä ei saa ladata täyteen (max 80% mielummin 70% tai vähän alle) ((tämäohje silläoletuksella että edullisissa pyörissä on nykyään yleensä litium akku)).

Ts sähköpyörä ei ehkä ole oikea valinta satunnaiskäytöön vaikka se olisi halpa kun väärin huolletun akun uusimen kumoaa sen pyörän halpuuden.

Siten on vielä se että edullisten sähköpyörien akuissa/latureissa ei ole tuolaista huolto/säilytys lataus ominaisuutta vaan sinun täytyy itse kytätä milloin se akku täytyy pistää lataukseen ja milloin se lataus täytyy keskeyttää (koska laturi puskee sen akun aina täyteen joka on säilytyksenknanalta se pahin mahdollinen virhe).
Taisin lukeakin että akun täytyy ladata vähintään 3 kuukauden välein. Ja varmaan kannattaa säilyttää akku lämpimässä. Eli akkua ei saa ainakaan tyhjänä säilyttää. Täytyy kokeilla ladata johonkin 65-80% tasoon.

Akun varaushan ei pitäisi juurikaan laskea, kun akkua ei käytä yhtään, mutta tuo 3kk väli on varmaan varmuuden vuoksi, että ei vaan pääse menemään akku tyhjäksi. Luulisi kumminkin että vähintään kerran viikossa tulisi käytettyä pyörää. Talvella kyllä vähän hankalampi käyttää, kun liukkaammat tiet.

Verkkokauppa suositteli nastarenkaaksi tuota kokoa.
Schwalbe Marathon Winter nastarengas, 28 x 1.60" 700x40C 42,90 €

Mietin että ainakin eturenkaaksi voisi vaihtaa nastarenkaan mahdollisesti. Nyt kumminkin tilasin pelkän pyörän.
 
...
Mietin että ainakin eturenkaaksi voisi vaihtaa nastarenkaan mahdollisesti. Nyt kumminkin tilasin pelkän pyörän.
Oman kokemukseni mukaan, jos sähköpyörän eturengas on vetävä se tarvii ehdottomasti talvella nastarenkaan.
 
Oman kokemukseni mukaan, jos sähköpyörän eturengas on vetävä se tarvii ehdottomasti talvella nastarenkaan.
Joo. Tuossa mallissa pitäisi olla takapyörä vetävä. Etupyörä kun on ohjaava, niin siinä nastasta voisi silti olla hyötyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 680
Viestejä
4 495 774
Jäsenet
74 270
Uusin jäsen
Jautio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom