Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Löytyykös foorumilta porukkaa, jotka käyttää porakoneen akkuja esim. tommosen halvan ebay muunnossarjan kanssa? Nurkista löytyisi valmiiksi jo useita 18v 5Ah akkuja, toki kovin kummoista kantamaa noilla ei saa, mutta hyvänä puolena ainakin olisi nopea lataus.
 
Nyt alkaa ilmeisesti akku vetelemään viimeisiään, kun aina paluu matkalla polkupyörätietokoneen näyttö välähtää ja moottori pysähtyy kokonaan. Tämä vaikka ois vasta ladattu. Vähän aikaa kun odottaa ja sammuttaa moottorin ja pistää takas päälle, niin voi ajella taas jonkun matkaa. Eli akulla ois ajettu reilut 6100 kilometriä, eli ei akku näin nopsaan pitäisi kuolla.:(

Onkohan mitenkä hankalaa laittaa erimallin akku? Kun ei tähän sopivia enää saa mistään. Kai sen pitäisi minkä tahansa 36V lithium akun huolia? Onkohan se mitenkä hankalaa asentaa ja tarviikohan siinä uutta polkupyörätietokonetta?
 
Nyt alkaa ilmeisesti akku vetelemään viimeisiään, kun aina paluu matkalla polkupyörätietokoneen näyttö välähtää ja moottori pysähtyy kokonaan. Tämä vaikka ois vasta ladattu. Vähän aikaa kun odottaa ja sammuttaa moottorin ja pistää takas päälle, niin voi ajella taas jonkun matkaa. Eli akulla ois ajettu reilut 6100 kilometriä, eli ei akku näin nopsaan pitäisi kuolla.:(

Onkohan mitenkä hankalaa laittaa erimallin akku? Kun ei tähän sopivia enää saa mistään. Kai sen pitäisi minkä tahansa 36V lithium akun huolia? Onkohan se mitenkä hankalaa asentaa ja tarviikohan siinä uutta polkupyörätietokonetta?
Merkkikohtaisia eroja ei ole eli Bosh akku kun akku menee, samoin 400 ja 500 menevät ristiin. Mutta ymmärtääkseni (en mene vannomaan) akun sisällä on älyä akun lisäksi eli ei menisi tuosta vaan random akkuja hankkimaan.
 
Nyt alkaa ilmeisesti akku vetelemään viimeisiään, kun aina paluu matkalla polkupyörätietokoneen näyttö välähtää ja moottori pysähtyy kokonaan. Tämä vaikka ois vasta ladattu. Vähän aikaa kun odottaa ja sammuttaa moottorin ja pistää takas päälle, niin voi ajella taas jonkun matkaa. Eli akulla ois ajettu reilut 6100 kilometriä, eli ei akku näin nopsaan pitäisi kuolla.:(

Onkohan mitenkä hankalaa laittaa erimallin akku? Kun ei tähän sopivia enää saa mistään. Kai sen pitäisi minkä tahansa 36V lithium akun huolia? Onkohan se mitenkä hankalaa asentaa ja tarviikohan siinä uutta polkupyörätietokonetta?
Mistä fillarista ja mistä akkutyypistä tässä oli puhe?

Merkkikohtaisia eroja ei ole eli Bosh akku kun akku menee, samoin 400 ja 500 menevät ristiin. Mutta ymmärtääkseni (en mene vannomaan) akun sisällä on älyä akun lisäksi eli ei menisi tuosta vaan random akkuja hankkimaan.
Boschin akkuihin ei tosiaan pysty itse vaihtamaan kennoja. Joillakin kennotuksiin erikoistuneilla liikkeillä on siihen vissiin kuitenkin jotain kikkoja olemassa, mutta kotiolosuhteissa menee vaikeaksi, jos ei täysin mahdottomaksi. Kennotus noissa liikkeissä ei taida olla paljon halvempaa kuin uuden akun ostaminen, enkä tiedä onko niitä Suomessa muutenkaan.
 
Mistä fillarista ja mistä akkutyypistä tässä oli puhe?


Boschin akkuihin ei tosiaan pysty itse vaihtamaan kennoja. Joillakin kennotuksiin erikoistuneilla liikkeillä on siihen vissiin kuitenkin jotain kikkoja olemassa, mutta kotiolosuhteissa menee vaikeaksi, jos ei täysin mahdottomaksi. Kennotus noissa liikkeissä ei taida olla paljon halvempaa kuin uuden akun ostaminen, enkä tiedä onko niitä Suomessa muutenkaan.
Sähköpyörä Off Course 36 V | Clas Ohlson

Off course, 36V / 10Ah lithium akku, todennäköisesti joku kiinan pommi, koska takuulla olisi mainittu jos ois Bosch/panasonic/Samsung akku.
 
Sähköpyörä Off Course 36 V | Clas Ohlson

Off course, 36V / 10Ah lithium akku, todennäköisesti joku kiinan pommi, koska takuulla olisi mainittu jos ois Bosch/panasonic/Samsung akku.
Joo, ihan perusmallin kiinakamaa tuo on. Paketti auki vaan ja uutta kennoa kuolleiden tilalle. Jos ei itseltä onnistu, niin varmaan joku akkuihin erikoistunut firmakin voi sen hoitaa. Toki siinä voi olla kontrollerikin rikki, mutta sitä on vaikea tältä pohjalta sanoa ja kyllähän nuo oireet enemmän akkuun viittaavat.

Toinen vaihtoehto on viskata koko fillari paalaamoon ja uutta vähän laadukkaampaa tilalle.
 
Joo, ihan perusmallin kiinakamaa tuo on. Paketti auki vaan ja uutta kennoa kuolleiden tilalle. Jos ei itseltä onnistu, niin varmaan joku akkuihin erikoistunut firmakin voi sen hoitaa. Toki siinä voi olla kontrollerikin rikki, mutta sitä on vaikea tältä pohjalta sanoa ja kyllähän nuo oireet enemmän akkuun viittaavat.

Toinen vaihtoehto on viskata koko fillari paalaamoon ja uutta vähän laadukkaampaa tilalle.
Mistäköhän saisi halvalla hyviä kennoja?

Onkos noi greencyclen sähköistyssarjat mistään kotoisin? Onko hyvä hintalaatu suhde niissä?
 
Oli tarkoituksena pienellä budjetilla lähteä sähköistämään vanhaa pyörää mutta toiselle aihiolle olikin muuta käyttöä ja toinen on liian huono.

Jäykkä pyörä säästösyistä enkä offroadia ajakaan joten jousto ei niin tarpeellinen, sora- ja asfalttiteitä.

Hitto nää onkin kalliita, vaikka reiluun tonniin nostaa budjettia niin rajallinen valikoima. Käytettyjen markkinatkaan ei ole kovin vilkkaita. Pitää varmaan tämä kesä ajaa vielä vanhalla maasturilla ja kattoo jos syksyllä sais alennuksesta sähköpyöriä.

Vai onko parempi pienellä budjetilla tehdä itse vaikka valmista aihiota ei olisi? Esim. 400e käytetty hybridi ja 600e sähköistys paketti.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollut tommonen Greencyclen etumoottori-sähkösarja pari vuotta käytössä ja olen sillä pääsääntöisesti töihin ajanut n. 30km päivässä kesät talvet. Taukoa on ollut välillä muista syistä ja kilsoja on kertynyt sellaisen 3000 laitteen oman mittariston mukaan. Pyöränä on joskus Torista alle 200e ostettu perus napavaihteellinen marketti-helkama ja asennus siihen sujui ihan kohtuullisesti.

Sanoisin että on tuo ihan laadukkaan oloinen ja helppo asentaa jos on itsellä mielenkiintoa askarrella sekä perustyökalut ja taidot löytyy. Vähän se aiheuttaa ylimääräistä ähräystä kun vaihtelee kesä ja nastarenkaita alle, mutta ei paljon. Tai ainakin jos ei ole mitään huoltotelinettä vaan heittää pyörän satulan ja ohjaustangon varaan vaihdon ajaksi.

Omasta mielestä tuo madaltaa aika paljon kynnystä lähteä töihin pyörällä ja muutenkin pistäytymään asioilla ilman autoa. Aikanaan tuon hommasin kun olin yhden vuoden käynyt pyörällä töissä ja alkoi väsymys vaivaamaan etenkin loppuviikosta. Samoiten ei tarvitse lounaalla vetää ihan älytöntä ruoka-annosta että jaksaa lähteä myös töistä kotiin.

En ole testannut mitään muita sähköpyöriä joten en osaa vertailla, mutta minusta tuo 1-tason avustus on jo aika reilu eikä oikeastaan tule käytettyä muita vaikka asteikko on 1-5. Jonkin verran tuo etumoottori pitää ääntä, mutta häiritsevän äänekkäästi oikeastaan siinä 25 km/h lieppeillä kun avustus on muutenkin juuri lakkaamassa. Eli vähän kun alkaa kunto kehittymään niin tuosta polkemisesta tulee todella vaivatonta ja pyörällä pääsee yllättävän nopeasti/miellyttävsti eri paikkoihin.

Sanoisin että jos on rapakuntoinen ja haluaa alkaa kulkemaan töihin tms. arkiajoa pyörällä niin tuolla on hyvä aloittaa. Sitten kun kunto kasvaa muutaman viikon jälkeen niin ei tuolla enää kummoista hikitreeniä saa ellei sitten kytke avustusta pois käytöstä. Sillon on kyllä aika ahterista polkea kun tuo moottori ja akusto painaa itsessään 10-20kg. Talvella varsinkin tuo on ihan hyvä lisä kun yrittää noilla perunapeltoa muistuttavilla lumi-jää kevlillä edetä. Siihen olisi varmaan sähköfätti tahi joku juositettu tapaus ykkönen.

Parasta tuossa kuitenkin on tuo raitisilma ja kevyt liikunta niin työjutut jää helpommin töihin kun on muuta ajateltavaa ja aamulla herää kunnolla töihin mennessä.
 
Helkama ce3. Löytyykö tietoa virittämisestä/rajoituksen poistosta? Pitääkö ostaa joku 150e palikka vai meneekö jollain konstilla halvemmalla?
 
Omasta mielestä tuo madaltaa aika paljon kynnystä lähteä töihin pyörällä ja muutenkin pistäytymään asioilla ilman autoa. Aikanaan tuon hommasin kun olin yhden vuoden käynyt pyörällä töissä ja alkoi väsymys vaivaamaan etenkin loppuviikosta. Samoiten ei tarvitse lounaalla vetää ihan älytöntä ruoka-annosta että jaksaa lähteä myös töistä kotiin.

Tuossa on lueteltu juuri ne syyt miksi itse suunnittelen sähköfillarin ostoa. Tosin vähän mietityttää kun työmatka on 17 km suuntaansa ja melko pitkä pätkä 80-valtatietä, jossa ei ole kevyen liikenteen väylää. Lisäksi pitäisi lasta ajoittain kuskata myöskin :eek:
 
Onko kokemuksia tai tietoa prophet geniesser pyöristä? 9.6 tai 9.7, Sähköpyöräkeskus myy näitä.
 
Löytyykös foorumilta porukkaa, jotka käyttää porakoneen akkuja esim. tommosen halvan ebay muunnossarjan kanssa? Nurkista löytyisi valmiiksi jo useita 18v 5Ah akkuja, toki kovin kummoista kantamaa noilla ei saa, mutta hyvänä puolena ainakin olisi nopea lataus.

Lainataampa omaa viestiä...

Eli hommasin tommoisen 36v / 250W etuvetoisen muunnosarjan ja akkuina on tosiaan 2kpl 18V 5Ah porakoneen akkuja sarjaankytkettynä. Olen nyt ajellut tuolla setillä n. 120km ja käytännön kantama tuolla setillä on n. 35km ("3" avustustaso, keskinopeus n. 25km/h) :)
 
Kokeilin tänään pikaisesti kaverin 250W moottorilla varustettua sähköpyörää ja yllätyin positiivisesti miten keveästi se liikkui.

Löytyykö mitään entry-level tarjousmallia ~600e hintaluokassa kun ei viitsisi tuhansia maksaa ainakaan heti kun ei vielä tiedä miten tuosta innostuu? Itse en ole polkupyöriin koskenut sen jälkeen kun sain ajokortin mutta tuo tuntui todella hauskalta touhulta.

Vai meneekö niin, että jos noin halvan löytää niin sillä ei tee mitään ja halvimmat käyttökelpoiset maksavat 1500e?
 
Olen käsittänyt että alle tonnilla et saa kuin leluja. Sweet spot varmaan jossain 1500€ tienoilla missä saavuttaa hyvän suhteen sijoitetuille euroille.

Itse olen hiukan huolissani akkuteknologian kestävyydestä pitkässä juoksussa. Aika isoja investointeja jos ne kestää muutaman hassun vuoden.
Näin se menee. Tosin hinnat ovat hieman nousseet parin viime vuoden aikana suosion kasvaessa ja alle 2000 eurolla ei tunnu nykyään saavan järkevää kulkinetta lainkaan. Luulisi, että hinnat olisivat pudonneet suosion myötä, mutta toisin on käynyt.

Boschin, Yamahan ja muiden laatukamojen kohdalla akut kestävät kyllä helposti ainakin 4-5v ja niitähän saa varaosina uusittua, vaikkakin aika suolaisella hinnalla.
 
Viimeksi muokattu:
Oman näkemyksen mukaan ihminen joka pärjää alle 500€ pyörällä, pärjää alle 1000€ sähköpyörällä ja ihminen joka ostaa yli 1000€ pyörän, tarvitsee yli 3000€ sähköpyörän.

Omat kokemukset osuu tuonne hintahaitarin alapäähän ja ajelen edelleen tyytyväisenä kolme vuotta vanhalla 800€:n bilteman sähköpyörällä.
 
Olen käsittänyt että alle tonnilla et saa kuin leluja.
Itse ostin Torista käytetyn 45€ ja Aliexpressistä akut 100€. Hyvin on palvellut. Jos ei jaksa polkea, vaan ajelee sähköllä, niin 20km ja jos mallin vuoksi pyörittelee polkimia, niin 60km.
E: Sen verran tuli lisäinvestointeja, että kesä- ja talvirenkaat Tokmannin tarjouksesta 15€/pari ja jarrupalat 1€/pari.
 
Lelujahan ne on, mutta ihan on toiminut omassa käytössä tällainen mutta viime vuoden malli. Tämä on siis uusi: GZR Pedelec Plus 2019, musta -sähköpyörä taittuvalla rungolla, 20" 719,10 €

Ajoin töihin yhdensuuntainen matka 14 km koko viime kesän, ja aion jatkaa tänä kesänäkin. Viikonloppuisin heitin 32 km lenkin ja mukavaa oli!
Ostit viime sysynä Verkkiksen 329€ tarjouksesta? Oletko kokeillut maksimi kantamaa? Saako sen säädettyä 140cm-180cm kuskille sopivaksi? ja onko siinä akussa "älyä", eli voisiko siihen rinnankytkeä toisen kennoston helposti?
 
Ostit viime sysynä Verkkiksen 329€ tarjouksesta? Oletko kokeillut maksimi kantamaa? Saako sen säädettyä 140cm-180cm kuskille sopivaksi? ja onko siinä akussa "älyä", eli voisiko siihen rinnankytkeä toisen kennoston helposti?

Ostin alkukesästä tarjouksesta, jossa oli Work&Play läppärille ja tarvikkeille reppu ja tuo pyörä. Se oli jotain 700 nurkilla reppuineen ja oli siinä vielä joku "ajotietokone" mukana jolla heitin vesilintua.

Saa säädettyä. Akussa tuskin on älyä eli siinä kontrollerissa ei ainakaan ole mitään näyttöä parin ledin lisäksi ja nappulat

- virta
- +/.
- etuvalo.

Lisäksi hyvä juttu tuossa on USB-ulosotto stongan lähettyvillä niin saa kapulan siihen kiinni. 2.1A.

HUOM! Akku on LiPo. Vaikka tuo ilmoitus sanoo Li-ion.
 
En ole kokeillut maksimikantamaa, mutta ainakin 32 km se kulkee kevyesti käsikaasulla itse juuri polkematta.

Tuossa on mahdollisuus pari johtoa kytkemällä saada käsikaasu L1e-a moodin söhköajoneuvoksi jolloin kulkee käsikaasulla. Vaatii liikennevakuutuksen. Itsellä on sen lisäksi vielä kasko, koska kotivakuutus ei korvaa näitä. Vakuutukset yhdessä satasen luokkaa /v.
 
Mitä mieltä kokeneemmat? Jos suunnittelee sähkömaastopyörän ostoa, niin kannattaneeko ostaa samantein sitten täysjousto?
Mitkä puoltaa täysjoustoa (esim. käyttöikä?).
Lähinnä tämmöisiä katsellut, kuin Cube Hybrid Race Pro tai Radon 6.0-7.0 tyyppinen noin 1800-2300e pyörä tai sitten mahdollisesti Cube Stereo Hybrid 120 Pro, joka noin 2900e olisi..

Onko niin, että vain etujousto rajoittaa maastokäyttöä?
 
Mitä mieltä kokeneemmat? Jos suunnittelee sähkömaastopyörän ostoa, niin kannattaneeko ostaa samantein sitten täysjousto?
Mitkä puoltaa täysjoustoa (esim. käyttöikä?).
Lähinnä tämmöisiä katsellut, kuin Cube Hybrid Race Pro tai Radon 6.0-7.0 tyyppinen noin 1800-2300e pyörä tai sitten mahdollisesti Cube Stereo Hybrid 120 Pro, joka noin 2900e olisi..

Onko niin, että vain etujousto rajoittaa maastokäyttöä?
On ja ei. Itse ostaisin etujousitetun jos tulisi katu käytössä ja kevyessä maastossa. Kaverilla on tuo etujousitettu malli ja hyvin pysyy meikän mukana maastossakin. Jos taas enemmän maastoa niin ota toki stereo jos budjetti sallii. Itse yllätyin miten paljon iloa täysjousto tuo. Etenkin sähkössä.
 
Päivän muistutus suojavarusteita. Tuli eilen omalla pannutettua kunnolla ekaa kertaa sitten lapsuuden ja kypärä pelasti pään, hanskat kädet mutta solisluu murtui siististi. Jos teillä on kypärä ja muuta niin pitäkää prkl käytössä vaikka tuntuisi miten ärsyttävältä. Itsellä meni kallis MIPS kypärä mutta eipä muuten vääntänyt yhtään päätä kun pää tuli 25kmh asfalttiin. Parempi tuo kuin aivotärähdys ja pää auki. Samoin 15e Foxin hanskoihin ei jälkiä lian lisäksi vaikka sen varassa hetki tuli liuttua.
 
Päivän muistutus suojavarusteita. Tuli eilen omalla pannutettua kunnolla ekaa kertaa sitten lapsuuden ja kypärä pelasti pään, hanskat kädet mutta solisluu murtui siististi. Jos teillä on kypärä ja muuta niin pitäkää prkl käytössä vaikka tuntuisi miten ärsyttävältä. Itsellä meni kallis MIPS kypärä mutta eipä muuten vääntänyt yhtään päätä kun pää tuli 25kmh asfalttiin. Parempi tuo kuin aivotärähdys ja pää auki. Samoin 15e Foxin hanskoihin ei jälkiä lian lisäksi vaikka sen varassa hetki tuli liuttua.
Itse aloin käyttää kypärää kun lasten kanssa aloin liikkumaan pyörillä nykyään se meneekin automaattisesti päähän kun lähtee ajeleen.
Itseä ihmetyttää kun monesti näkee että lapsilla on kyl kypärä mutta vanhemmilla ei se vanhempi on kuitenkin se iso esimerkki niille lapsille.
 
Itse aloin käyttää kypärää kun lasten kanssa aloin liikkumaan pyörillä nykyään se meneekin automaattisesti päähän kun lähtee ajeleen.
Itseä ihmetyttää kun monesti näkee että lapsilla on kyl kypärä mutta vanhemmilla ei se vanhempi on kuitenkin se iso esimerkki niille lapsille.

Tämä on kyllä outoa.
Sitte ihmetellään, kun ei lapsi suostu yms.
 
Samoin 15e Foxin hanskoihin ei jälkiä lian lisäksi vaikka sen varassa hetki tuli liuttua.

Millaset foxin hanskat? Itellä mips kypärä just tuon takia ettei tulis niin helposti päävauriota. Tilanteita ois kyllä ollu vaikka kuinka mutta itse saanu pelastettua paitti yks jossa kotikadulla lähti autosta risteyksessä peräkärri irti ja tuli suoraan kohti.
 
Millaset foxin hanskat? Itellä mips kypärä just tuon takia ettei tulis niin helposti päävauriota. Tilanteita ois kyllä ollu vaikka kuinka mutta itse saanu pelastettua paitti yks jossa kotikadulla lähti autosta risteyksessä peräkärri irti ja tuli suoraan kohti.
Foxin ihan jotkut Motonetin ale hanskat. Hyvät hintaisekseen. Perus kankaiset ja kumi vahvikkeita omaavat kevyet suojahanskat.
 
Koeajoin tuollaista Trekin Powerflyta. Tarkoituksena on ollut hankkia sähköpyörä työmatkakäyttöön talveksi. Luomupyörällä hajosi pää siihen sotkemiseen kun pyöräteiden kunto on talvella mitä on.

Joitakin huomioita: Boschin moottori on ihan naurettavan raskas polkea avustuksen loppumisen jälkeen. Kun avustus on laitettu täysin vammaiseen 25km/h on kesäasfaltilla pyörä todella ärsyttävä polkea. Joko runttaat raivolla että saat boschin huonon toteutuksen pyörimään tai sitten chillailet suosiolla rajoitinta vasten. Netissä sitten myydään viritinlastuja näihin, ihan kuin teiniaikoina mopojen kanssa :D. Onneks on nykyään A-kortti niin pääsee kovempaakin. Ihmettelen kyllä lainsäätäjän intoa rajoittaa näitä 250W vehkeitä, ei nämä nyt mitään ohjuksia kuitenkaan ole.

Luulen että tuo voisi silti toimia talvityömatkoilla hyvin, silloin nopeusrajoitus tuskin on mikään ongelma.
 
Koeajoin tuollaista Trekin Powerflyta. Tarkoituksena on ollut hankkia sähköpyörä työmatkakäyttöön talveksi. Luomupyörällä hajosi pää siihen sotkemiseen kun pyöräteiden kunto on talvella mitä on.

Joitakin huomioita: Boschin moottori on ihan naurettavan raskas polkea avustuksen loppumisen jälkeen. Kun avustus on laitettu täysin vammaiseen 25km/h on kesäasfaltilla pyörä todella ärsyttävä polkea. Joko runttaat raivolla että saat boschin huonon toteutuksen pyörimään tai sitten chillailet suosiolla rajoitinta vasten. Netissä sitten myydään viritinlastuja näihin, ihan kuin teiniaikoina mopojen kanssa :D. Onneks on nykyään A-kortti niin pääsee kovempaakin. Ihmettelen kyllä lainsäätäjän intoa rajoittaa näitä 250W vehkeitä, ei nämä nyt mitään ohjuksia kuitenkaan ole.

Luulen että tuo voisi silti toimia talvityömatkoilla hyvin, silloin nopeusrajoitus tuskin on mikään ongelma.

Boschilla on ilman avustusta raskas polkea mutta ei se ole ainut valmistaja on niitä kevyempiäkin.
Itsellä on Bafangin Bbs02 keskimoottori ja tuo ei vastusta käytännössä yhtään vaikka avustus olisikin pois.
Tietysti akusta ja moottorista tulee jokunen kilo lisä painoa täys luomuun verrattuna.
 
Joo tuo olisi ykkösvaihtoehto lähinnä saatavuutensa vuoksi. Haluaisin tukea paikallista kivijalkaa joka pyörän sitten huoltaisikin.
 
Koeajoin tuollaista Trekin Powerflyta. Tarkoituksena on ollut hankkia sähköpyörä työmatkakäyttöön talveksi. Luomupyörällä hajosi pää siihen sotkemiseen kun pyöräteiden kunto on talvella mitä on.

Joitakin huomioita: Boschin moottori on ihan naurettavan raskas polkea avustuksen loppumisen jälkeen. Kun avustus on laitettu täysin vammaiseen 25km/h on kesäasfaltilla pyörä todella ärsyttävä polkea. Joko runttaat raivolla että saat boschin huonon toteutuksen pyörimään tai sitten chillailet suosiolla rajoitinta vasten. Netissä sitten myydään viritinlastuja näihin, ihan kuin teiniaikoina mopojen kanssa :D. Onneks on nykyään A-kortti niin pääsee kovempaakin. Ihmettelen kyllä lainsäätäjän intoa rajoittaa näitä 250W vehkeitä, ei nämä nyt mitään ohjuksia kuitenkaan ole.

Luulen että tuo voisi silti toimia talvityömatkoilla hyvin, silloin nopeusrajoitus tuskin on mikään ongelma.
Täältä löytyy Boschin moottorilla varustettu pyörä, ja olen huomannut, että polkemisen raskaus on todella paljon kadenssiriippuvainen. Jostain syystä hitaammin polkiessa tuntuu, että moottori vastustaa havaittavasti, mutta kun pyöritysnopeus on päälle 100 rpm, ei vastusta tunnu lainkaan. Tämä toistuu, vaikka moottorin laittaisi pois päältä. Voisi kuvitella, että moottori vastustaisi sitä enemmän mitä enemmän on kierroksia polkimilla, mutta jostain syystä homma menee päinvastoin.
 
Uusimassa Fillari lehdessä olivat testanneet tuota ja tulleet samoihin tuloksiin mitä pyörii ympäri nettiä. Bosch on noista moottoreista se eniten vastustusta aiheuttava kun ajetaan ilman sähköjä tai yli 25km/h nopeudella. Tuossa kuva siitä testissä.

 
Mielenkiintoinen testi ja vastaa hyvin käytännön kokemusta. 50% kovempi poljinvoima on ihan älytön ero. Jos avustus olisi rajoitettu esim. 30-35km/h vähän järkevämmin ei tuolla olisi niin merkitystä. Nykyisellään toteutus on varsin surkea kesäkäyttöön. Harvoin pyöräillessä alamäet vituttaa mutta Boschilla se on mahdollista..
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on Trekissä Boschin Performance moottori (ei CX-versio), enkä pysty allekirjoittamaan tuota "merkittävää vastusta" avustuksen loppumisen jälkeen. Merkittävän osan ajeluista ajan kuitenkin juuri siinä avustusrajan yläpuolella (26-28km/h), enkä ole huomannut mitään mainittavaa vastusta.

Lieneeköhän noissa moottoriversioissa jotain merkittäviä eroja noilta osin?
 
Minulla on Trekissä Boschin Performance moottori (ei CX-versio), enkä pysty allekirjoittamaan tuota "merkittävää vastusta" avustuksen loppumisen jälkeen. Merkittävän osan ajeluista ajan kuitenkin juuri siinä avustusrajan yläpuolella (26-28km/h), enkä ole huomannut mitään mainittavaa vastusta.

Lieneeköhän noissa moottoriversioissa jotain merkittäviä eroja noilta osin?
Vastus on kyllä harvinaisen selkeä (kokemusta vain cx). Ehkä jos ei ole vuosiin ajellut normaalilla pyörällä yli 25km/h voi kuvitella sen tervaisuuden johtuvan vain painosta ja renkaista?
 
Vastus on kyllä harvinaisen selkeä (kokemusta vain cx). Ehkä jos ei ole vuosiin ajellut normaalilla pyörällä yli 25km/h voi kuvitella sen tervaisuuden johtuvan vain painosta ja renkaista?
En väitä, ettei mitään vastusta olisi, vaan ettei se ole ainakaan omassa fillarissa niin suuri kuin mitä mm. tuossa jutussa on sanottu ja millaisia sinun kokemukset olivat. Ainakaan tasaisella siis, ylämäkiä nyt en luonnollisesti ole edes yrittänyt ajella ilman avustusta. Vähän tosiaan veikkaan, että CX:n erilaiset välitykset vaikuttavat asiaan, mutta pitäisi päästä testaamaan molempia vuorotellen.

Btw. Normaalilla avustamattomalla kaupunkihybridillä tulee ajeltua about kerta viikkoon, joten ei tässä kovin pahasti ole päässyt vieraantumaan sellaisista. :D
 
Mielenkiintoinen testi ja vastaa hyvin käytännön kokemusta. 50% kovempi poljinvoima on ihan älytön ero. Jos avustus olisi rajoitettu esim. 30-35km/h vähän järkevämmin ei tuolla olisi niin merkitystä. Nykyisellään toteutus on varsin surkea kesäkäyttöön. Harvoin pyöräillessä alamäet vituttaa mutta Boschilla se on mahdollista..
Juuri ajelin Boschin Active Line -moottorin kanssa n. 35 km/h pieneen alamäkeen autojonon perässä, helposti pysyi muun liikenteen mukana. Vauhtia oli kuitenkin sen verran, että piti alamäestä huolimatta ihan polkea. Ei vituttanut, ei edes hengästyttänyt.
 
Boschin Performance cx Cuben mtb:ssä ja vastus tosiaan on ihan huomattava n 25-28km/h mutta tosiaan tuntuisi tasoittuvan kun mennään kovempaa.

Alamäissä siis menee helposti 40-50km/h ja tasaisella yllättävän helposti n 30km/h isoimmalla vaihteella (9 vaihdetta) . Eli siis vastus tuntuu helpottuvan kadenssin noustessa. Toki oma lähellä teräsmiestä oleva kunto voi huijata...
 
Tarkoitin sitä, että mitä tuollainen pyörä tarvitsisi energiaa jos tuota koko sähköaparaattia ei olisi tuossa.

Eikös tuossa Pässilän pyörä "luomuna" tarkkoita, että se on sähkötön pyörä.

Siinä siis sinulle vastaus.
 
Joitakin huomioita: Boschin moottori on ihan naurettavan raskas polkea avustuksen loppumisen jälkeen. Kun avustus on laitettu täysin vammaiseen 25km/h on kesäasfaltilla pyörä todella ärsyttävä polkea. Joko runttaat raivolla että saat boschin huonon toteutuksen pyörimään tai sitten chillailet suosiolla rajoitinta vasten. Netissä sitten myydään viritinlastuja näihin, ihan kuin teiniaikoina mopojen kanssa :D.

Kerran kun erehtyy kokeilemaan, että millaista on fillaroida pyörällä, mihin on asennettu chippi, niin sen jälkeen ei ole enää paluuta tuohon 25km/h rajoitukseen. Ihan siis kaverin puolesta vain kommentoin :-)

Kaveri kävi tuollaisen chipin laittamassa Boschin mootorilla varustettuun sähköläskiin ja on se vaan hiton paljon mukavampaa fillaroida, kun se rajoitin ei heti ole puskemassa vastaan. Suosittelen... eikun kaveri siis suosittelee.

Active / Performance / CX - SB-Tuning.com
 
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.
 
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.
Kyllä äiti, aivan kuten viritetyllä mopollakaan ei saa. Joka ikinen teini silti ajelee 55km/h perässäni kivutta näillä main. Ja oikeastaan parempi niin kun pysyvät liikenteen mukana.
 
Kerran kun erehtyy kokeilemaan, että millaista on fillaroida pyörällä, mihin on asennettu chippi, niin sen jälkeen ei ole enää paluuta tuohon 25km/h rajoitukseen. Ihan siis kaverin puolesta vain kommentoin :)

Kaveri kävi tuollaisen chipin laittamassa Boschin mootorilla varustettuun sähköläskiin ja on se vaan hiton paljon mukavampaa fillaroida, kun se rajoitin ei heti ole puskemassa vastaan. Suosittelen... eikun kaveri siis suosittelee.

Active / Performance / CX - SB-Tuning.com

Melko arvokkaita nuo polkupyörän chipit, joihinkin autoihinkin löytyy vastaavia purkkeja halvemmalla :D
 
Kannattaa muistaa että virityksen jälkeen pyörällä ei saa ajaa julkisilla teillä.

Ajanut nyt 5v viritetyllä sähköpyörällä mikä avustaa sinne 35km/h asti, 30km/h jälkeen 250w moottori ei ihmeitä tee mutta jotain silti.
 
Mites muuten nuo tehostukset, aika monessa on kai aputaso säädettävissä, niin saako noista järkevästi about luomumunamankelia vastaavan, niin että avustus lähinnä kumoaa lisävastuksen. Lähinnä mietityttää, että jos ajaa yhdessä luomupolkijan kanssa, niin alkaako jompaa kumpaa ottamaan tahti väistämättä päähän, jos tarkoitus olisi käyttää myös liikuntamielessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 706
Viestejä
4 496 439
Jäsenet
74 273
Uusin jäsen
Aloittelija6271

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom