Sähköavusteiset polkupyörät (max 250W, max 25km/h, ei vakuutustarvetta)

Miten muuten tuo renkaiden litkutus sähkärillä? Kellään kokemusta onko kannattava investointi. Alle olisi tulossa parin viikon päästä 27.5+ renkailla ole trekki. Ymmärtääkseni tuo on suositeltavaa akustisilla maastureilla, mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia?
 
Miten muuten tuo renkaiden litkutus sähkärillä? Kellään kokemusta onko kannattava investointi. Alle olisi tulossa parin viikon päästä 27.5+ renkailla ole trekki. Ymmärtääkseni tuo on suositeltavaa akustisilla maastureilla, mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia?
Ei sähköavustus tubeless-renkaiden valintaan tai käyttöön vaikuta millään tavalla, eli valintaperusteet ovat ihan samat kuin muutenkin. Tubelessin etu on siinä, että litku paikkaa mahdolliset pienet reiät automaattisesti ja lisäksi sisäkumin poisto vähentää fillarin jousittamatonta massaa 150-200g per rengas hieman koosta ja mallista riippuen. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta.

 
Ei sähköavustus tubeless-renkaiden valintaan tai käyttöön vaikuta millään tavalla, eli valintaperusteet ovat ihan samat kuin muutenkin. Tubelessin etu on siinä, että litku paikkaa mahdolliset pienet reiät automaattisesti ja lisäksi sisäkumin poisto vähentää fillarin jousittamatonta massaa 150-200g per rengas hieman koosta ja mallista riippuen. Henkilökohtaisesti ei kiinnosta.


Hmm pitääpä harkita tuota tosissaan, täälläpäin kun on joillakin vimma rikkoa kaljapulloja pyöröteille niin noita renkaita saa olla paikkaamassa joka kevät/kesä.
 
Tuli tuossa huomattua, että kun Trafin sivuilla sähköavusteiset ja moottorilla varustetut polkupyörät.
Voisikos tuommoinen "sähköpolkupyörä" olla silloin myös bensiinikäyttöinen, kunhan ei mene noiden tehojen ja nopeuksien yli?
Ennenmuinoin on ollut erikseen luokka polttomootoriavusteisellepolkupyörälle (ennen varsinaisia mopoja) josko se olisi vielä olemassa.

Tuosta tulikin mieleeni jonkun pitäis tehdä höyryturbiiniavusteinen polkupyärä ja pyytää tarfilta lausuntoa sen laillisuudesta kun jos muut kuin sähkömootori sallitaan myös höyryturbiini pitäisi olla mahdollista tehdä tuohon sallittuun teholuokkaan ja niin pienelle höyryturbiinille ei tarvi kovinsuurta paineastiaa joten sen paineastian hyväksytyskään ei olisi niin iso ongelma :)
 
Miten muuten tuo renkaiden litkutus sähkärillä? Kellään kokemusta onko kannattava investointi. Alle olisi tulossa parin viikon päästä 27.5+ renkailla ole trekki. Ymmärtääkseni tuo on suositeltavaa akustisilla maastureilla, mutta onko kellään omakohtaisia kokemuksia?

Valitettavasti vielä ei omakohtaista kokemusta ole vielä, mutta yleisesti jos oikeasti maastossa ajat niin litkut on suositeltavia kun viillot ja pinch flatit on hyvin todennäköisiä jos tykkää polkuja rullaa paljon. Ihan kaikilla maastopyörillä oli sitten luomu tai ei.
 
Sähköpyörässä tuo litkutuksen tuoma painonsäästöetu ei ole niin oleellinen kuin luomussa, koska painoa on jokatapauksessa paljon ja sähkö auttaa. Eli hyötyä litkutuksesta on suhteessa vähemmän kuin luomussa. Puhkeamisriskiä toki vähentää.
 
Tulipas kysyttyä ja vastauskin saatua :). Eli moottorille saa siis syöttää vaikka 10kW jos se vain sen kestää kunhan kilpiarvo on 250W...

Pahasti näyttää siltä että iso osa fillareista on oikeasti moottoriajoneuvoja jos pilkkua aletaan viilaamaan, koska tuota raja-arvoa voi muuttaa liian helposti...

Kukas kysyy trafista lisää perusteluita? Tilannehan on täysin kestämätön näillä tiedoilla...

Renkaan kehänkin konffauksella saa tuon avustuksen yli vaikka itse avustusnopeutta ei voisikaan säätää - virittämistä tämäkin tietyllä tapaa ja mahdollista tehdä jopa täysin tahattomasti...
Haluaisin tiedustella milloin sähköavusteinen polkupyörä muuttuu
moottoriajoneuvoksi? Tällä on erityisen suurta merkitystä esim.
rattijuopumuksen määrittelyssä sekä vähäisempää vakuutuksien ja
vaadittavan ajokortin osalta.

Tausta: osaa markkinoilla olevista pyöristä voi virittää niinkin
helposti kuin pyörän hallintapaneelista nappuloita painelemalla
muuttaa esim. avustuksen kattonopeutta. Monimutkaisempiakin muutoksia
voi ainakaan osaan pyöristä tehdä helposti, kuten hallita moottorille
syötettävää jännitettä ja virtaa ja näin ollen ajaa vaikkapa
nimellisesti 250W moottoria 1500W teholla (osa moottoreista on jopa
mitoitettu kestämään tälläinen jatkuva käyttö).

Onko polkupyörä automaattisesti moottoriajoneuvo esim. jonkin
seuraavien täyttyessä?
a) avustaa yli 25 km/h nopeudessa
b) tehoa syötetään on yli 1kW riippumatta moottorin nimellistehosta
c) jotain muita ehtoja, mitä?

Entä kuinka monimutkainen muutoksen teon pitää olla, jotta
käyttöhetkellä asetuksiltaan vakiota ja laillista sähköavusteista
polkupyörää ei tulkita moottoriajoneuvoksi, koska asetusten
muuttaminen "laittomaksi" on liian helppoa?
a) muutoksia voi tehdä pyörän hallintapaneelista nappeja painelemalla
polkupyörän ollessa liikkeessä
b) muutoksia voi tehdä pyörän hallintapaneelista nappeja painelemalla
polkupyörän ollessa paikallaan
c) muutoksia voi tehdä vain tietokoneella ns. kotona
d) muutoksia voi tehdä vain "virityspalikalla" ts. kytkeä joku
komponentti esim. 2-johdon väliin
e) asian ratkaisee pyörän käyttöhetken asetukset ts. "viritystavalla"
ei ole mitään merkitystä jos virityksiä ei käytä

Tarvitsisin tietoa jotta osaan valita itselleni lukuisista
vaihtoehdoista lainkirjaimen täyttämän pyörän, sillä ominaisuus- ja
hintahaitari valikoimassa on melko huima ja epäilen että kaikki niistä
ei lainkirjainta täytä mikäli vastaus viimeiseen kysymykseen on jotain
muuta kuin 'e'-vaihtoehto.

LVM sanoi:
Kiitos yhteydenotostanne liikenne -ja viestintäministeriöön koskien polkupyörän muuttumista moottori-
ajoneuvoksi. Yhteydenotot ja niihin annettavat vastaukset vahvistavat ministeriölle tärkeiden arvojen,

kuten läpinäkyvyyden ja avoimuuden, toteutumista tuoden samalla viranomaistoiminnan lähemmäksi
kansalaisia.
Ajoneuvolain (1090/2002) mukaan sähköavusteisella polkupyörällä tarkoitetaan yhden tai useamman
henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistettua polkimin tai käsikammin varustettua ajoneuvoa, joka

voi myös olla varustettu sellaisella enintään 250 watin tehoisella sähkömoottorilla, joka toimii vain pol-
jettaessa ja kytkeytyy toiminnasta viimeistään nopeuden saavuttaessa 25 kilometriä tunnissa. Polku-
pyörä on siis moottoriajoneuvo, mikäli se avustaa yli 25 km/h nopeudessa.
Tehon syötön osalta laissa

on määritelty ainoastaan moottorin nimellisteho, joka on 250W. Muita ehtoja ei ole kuin, että ajoneuvon
tulee olla polkupyörä.

Muutoksen teon monimutkaisuuteen on mahdotonta ottaa täsmällistä kantaa, sillä virittämiseen/ rajoit-
timen poistamiseen ei ole täsmällisiä oikeusohjeita. Asiaa voi lähestyä vain esimerkkien kautta. Rajoi-
tinta ei pidä saada poistetuksi ajon aikana tai helposti ajon päätyttyä muutamassa minuutissa ilman

työkaluja
. Rajoitinta ei pitäisi saada poistettua laitteen oman tai esimerkiksi puhelimeen tai avaimeen

asennetun softan kautta
. Kuten esimerkeistä huomaa ei asiaan tule löytymään täsmällistä ohjetta. Li-
sätietoja saatte tarvittaessa Liikenteen turvallisuusvirasto, Trafista, joka on asiassa toimivaltainen vi-
ranomainen.
 
Onko kukaan irrottanut tuota poljintunnistimen magneettikiekkoa eturattaan alta ehjänä? Pitäisi tuo kampilaakeri uusia ja mokoman on tiellä.

Se lienee ihan vaan painamalla paikallaan noiden "klipsien" avulla?

Ainakin tuolla nettisivulla se vaan painetaan paikalleen:

TDH SENSOR – KING-METER



Pirun tiukassa istuu, eikä oikein uskaltaisi vääntää, on niin kiinalaisen oloista muovia :D

magnet.jpg
 
Onko kukaan irrottanut tuota poljintunnistimen magneettikiekkoa eturattaan alta ehjänä? Pitäisi tuo kampilaakeri uusia ja mokoman on tiellä.

Se lienee ihan vaan painamalla paikallaan noiden "klipsien" avulla?

Pirun tiukassa istuu, eikä oikein uskaltaisi vääntää, on niin kiinalaisen oloista muovia :D

Se pysyy paikallaan tosiaan noiden "pehmeiden" väkästen avulla. Koita nitkutella sitä samalla kun vedät varovasti. Tai sitten autat sieltä takaa jollain taltalla / ruuvarilla tms. Ja takaisin menee ihan painamalla / työntämällä.
 
Onko pyörätiellä sama nopeusrajoitus kuin autotiellä vai aina joku pienempi?

e: Toki aina ei mene tietä vieressä...
 
Se pysyy paikallaan tosiaan noiden "pehmeiden" väkästen avulla. Koita nitkutella sitä samalla kun vedät varovasti. Tai sitten autat sieltä takaa jollain taltalla / ruuvarilla tms. Ja takaisin menee ihan painamalla / työntämällä.

Jes tattis! Aika ahdas väli, mutta kokeilen varovasti irrotella :tup:
 
Onko pyörätiellä sama nopeusrajoitus kuin autotiellä vai aina joku pienempi?

e: Toki aina ei mene tietä vieressä...
Ajoradan nopeusrajoitus on voimassa myös sen viereisellä pyörätiellä, mutta tilannenopeus on silti sovitettava muihin kulkijoihin nähden.
 
Ajoradan nopeusrajoitus on voimassa myös sen viereisellä pyörätiellä, mutta tilannenopeus on silti sovitettava muihin kulkijoihin nähden.

Itse asiassa kysyin tuota nopeus juttua mikä on nopeusrajoitus pyörätiellä jossa myös jalankulkijat voi mennä ja se on ajoneuvon max nopeus. Eli pyörällä voi laillisesti ajaa vaikka 65km/h (luomulla) jos vain jaksat polkea. Toki kolaritilanteessa tilannenopeus on sit aina eri asia.
 
Itse asiassa kysyin tuota nopeus juttua mikä on nopeusrajoitus pyörätiellä jossa myös jalankulkijat voi mennä ja se on ajoneuvon max nopeus. Eli pyörällä voi laillisesti ajaa vaikka 65km/h (luomulla) jos vain jaksat polkea. Toki kolaritilanteessa tilannenopeus on sit aina eri asia.
En tiedä mistä kysyit ja miten, mutta minä vastasin nimimerkin Elmo kysymykseen, jossa kysyttiin pyöräteiden nopeusrajoituksesta ja niin se nyt vain menee, että pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla, mutta sillä ehdolla että nopeus ei ole vaaraksi muille saman tien käyttäjille. Se on ihan sama onko alla sähköfillari vai mikä, kunhan moottori ei avusta yli 25km/h nopeudessa. Kävelykaduilla maksiminopeus on aina 20km/h.

Liikennesäännöt – Polkupyöräwiki
Pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla. Nopeus on kuitenkin aina syytä sovittaa tilanteeseen. Jos esimerkiksi näkyvyys on huono tai muita tiellä liikkujia on paljon, on nopeus syytä sovittaa alhaiseksi. Jos taas pyörätie on hyvässä kunnossa, näkyvyyttä riittää ja muita tiellä liikkujia ei näy, mikään ei estä päästelemästä vaikka yli 50 km/h, jos nopeusrajoitus sen sallii.

On kuitenkin syytä huomioida, että Tiehallinnon kevyen liikenteen suunnitteluoppaan mukaan pyöräteiden geometria on suunniteltu enimmillään (suorat osuudet) nopeuden 30 km/h mukaan

Ajoradalla ei saa lain mukaan ajaa, vaikka pyöräilijän nopeus olisikin suuri, jos vierestä löytyy pyörätie. Mikäli suuri tilannenopeus on vaaraksi itselleen tai muille tiellä liikkujille, pitää nopeutta laskea. Lain mukaan pyörätiellä on sama nopeusrajoitus kuin viereisellä ajoradallakin, tai erillisellä pyörätiellä alueen yleisrajoitus. Jos pyörätiellä ajaminen on erityisistä pakottavista syistä vaarallista tai mahdotonta, saattaa pyöräilijällä olla Tieliikennelain 8 § 3 momentin mukainen oikeus ajaa ajoradalla.
 
Ah, miten nopeasti sitä tottuukaan hyviin jarruihin. Siirsin tänään nelimäntäiset jarrut Cubesta KTM:ään jonka jarrut eivät maailmaa mullistaneet. Ennen nuokin olisivat olleet todella jees mutta viikko ajoa nelimäntäiset Shimanot edessä ja normi Shimanot eivät tuntuneet miltään vaikkeivat halvimmat perusmallit olleetkaan. Kummasti tuli luottoa heti ajoon. Uskaltaa jarruttaa joka paikassa kun tietää ja tuntee mitä pyörä tekee. Ei voi kun suositella jokaiselle sähköpyörän omistajalle kunnon jarru päivitystä. Hintaa ei liikaa tule mutta turvallisuus kyllä paranee joka sentin edestä.
 
ja niin se nyt vain menee, että pyörätiellä nopeusrajoitus on sama kuin vieressä kulkevalla ajoradalla,
Tämä pääsääntö aiheuttaa vähän monitulkintaisia tilanteita. Kun klv eroaa tiestä jolla 70 rajoitus ja päättyy myöhemmin 40 aluerajoitettuun tiehen. Väliltä siihen liittyy toinen klv, jolla on säännön mukaan 80 rajoitus. Ei niin, että noita nopeuksia koskaan valvottaisiin, mutta tolla asfaltinpätkällä on periaatteessa voimassa kome rajoitusta samaan aikaan.
 
Olisi tarve sähköpotkulaudalle jolla tarkoitus liikkua kaupunkiolosuhteissa (=asfaltilla) lyhyitä matkoja (max 1km tod.näk), vähän arveluttaa nuo 5-6" renkaat mitä monessa noissa on, lähinnä satunnaiset kivenmurikat, "hiekkaesteet", loskakerros yms. Eli löytyykö vähän isommilla kiekoilla kevyttä laitosta jonka saa bussiin/metroon helposti mutta kantaa about 100kg ruhon + 10kg tavarat ilman pelkoa hajoamisesta?

Jotain tämän tyyppistä siis

Sähköpotkulauta 300W, SXT

Tuossa mietityttää ketjuveto (napamoottori lienee huoltovapaampi?) sekä akun turvallisuus (tämä erittäin tärkeä aspekti itselle)

Tämä olisi jo lähempänä

Sähköpotkulauta SXT Light Plus

Mutta ehkä hieman tyyris eikä tietoa akun valmistajasta (LiPo lienee turvallinen kuitenkin?)

Näkemyksiä?

EDIT: Missä näitä voisi testata Espoo/Helsinki alueella?

EDIT2: Jos säätää potkulaudan kulkemaan max 15kmh niin ilmeisesti ei tarvitse käyttää kypärää ja saa ajaa jalkakäytävällä...?
 
Viimeksi muokattu:
Olisi tarve sähköpotkulaudalle jolla tarkoitus liikkua kaupunkiolosuhteissa (=asfaltilla) lyhyitä matkoja (max 1km tod.näk), vähän arveluttaa nuo 5-6" renkaat mitä monessa noissa on, lähinnä satunnaiset kivenmurikat, "hiekkaesteet", loskakerros yms. Eli löytyykö vähän isommilla kiekoilla kevyttä laitosta jonka saa bussiin/metroon helposti mutta kantaa about 100kg ruhon + 10kg tavarat ilman pelkoa hajoamisesta?

Jotain tämän tyyppistä siis

Sähköpotkulauta 300W, SXT

Tuossa mietityttää ketjuveto (napamoottori lienee huoltovapaampi?) sekä akun turvallisuus (tämä erittäin tärkeä aspekti itselle)

Tämä olisi jo lähempänä

Sähköpotkulauta SXT Light Plus

Mutta ehkä hieman tyyris eikä tietoa akun valmistajasta (LiPo lienee turvallinen kuitenkin?)

Näkemyksiä?

EDIT: Missä näitä voisi testata Espoo/Helsinki alueella?

EDIT2: Jos säätää potkulaudan kulkemaan max 15kmh niin ilmeisesti ei tarvitse käyttää kypärää ja saa ajaa jalkakäytävällä...?

Tuolta viimeisimmän linkkaamasi laudan esittelystä löytyi seuraava maininta
Koeajo.PNG


Ja näyttää sijaitsevan tuo kicker helsingissä, joten sieltä lähtisin selvittämään testausta :)
 
Tuolta viimeisimmän linkkaamasi laudan esittelystä löytyi seuraava maininta
Koeajo.PNG


Ja näyttää sijaitsevan tuo kicker helsingissä, joten sieltä lähtisin selvittämään testausta :)

Kiitos, pitääpä soitella sinne maanantaina.

Onko kellään käyttökokemuksia moisista laitoksista kaupunkiolosuhteissa, kuinka kiikkeriä laitoksia ovat? Istuttava malli olisi ehkä "helpompi" kun saa jalat maahan samantien mutta jotenkin vaikuttaa vähän dorkan näköiseltä ajella tuollaisella (tiedän, ei pitäisi välittää)

Niin ja ne talvikäyttökokemukset kiinnostaa myös, riittääkö 8" nakit mihinkään jos on pieni loskakerros?
 
... Toki kolaritilanteessa tilannenopeus on sit aina eri asia.
Kyllä sen tilannenopeuden pitää olla oikea jo ennen kolaria (kolarihan todistaa aukottomasti että tilannenopeus oli väärä).
 
Tuli tuossa huomattua, että kun Trafin sivuilla sähköavusteiset ja moottorilla varustetut polkupyörät.
Voisikos tuommoinen "sähköpolkupyörä" olla silloin myös bensiinikäyttöinen, kunhan ei mene noiden tehojen ja nopeuksien yli?
Tästä tulikin mieleen kevennyksenä -->

 
Tästä tulikin mieleen kevennyksenä -->


Se englantilainen pellepeloton on laittanut polkupyörään V1 rakettimootorin ja siinä oli kokoakin sen verran että tuotti oikeasti työntövoimaa
(tässä lennokien suihkumootoria käyttävässä versiossa ei todellisuudessa ole niinpaljon työntövoimaa kuin tuo video halusi antaa ymmärtää).



 
Youtuben helmistä lainaan tännekin pätkän nykyaikaisista ebike-vaihtoehdoista kaupunkimaisemiin:



Tuo videollakin esiintyvä vajaat 15kg painava Desiknio Pinion Urban on aika mielenkiintoinen tekele, mutta mahdottoman hintainen.
 
Kävi ihan munkki. Fillaritorista tuli Cubelle ostaja joka tiesi mitä hakee ja mitä ei hae joten ei tolkutonta selitystä miksi tämä pyörä on parempi kuin XXL:n 1990e pyörä vaikka hinta melkein sama jne. Tuloksena että sain ilman välirahaa ostettua KTM:n täysjousto sähkön tuon ex Cuben tilalle. Voin siis suositella lämpimästi fillaritoria vs Toria tms muuta nettimyyntisivua näille. Ei turhaa renkaiden potkimista, suoraan asiaan ja diili tehty. Ainooa sotku on saada Velo&Oxygenistä kuitti (sähläsivät tuon kanssa ties miten monesti) mutta tuo on pieni hinta.

Vituttaa luopua 29" renkaista mutta kyllä tuo 27.5 saa luvan kelvata nyt toistaiseksi. Mukavasti on laite kyllä toiminut ja jarrutkin päivitin taas parempiin :D. Mikä vittu noissa itsessä ja jarruissa on, Shimano XT 4mäntäiset edessä ja nyt 203mm Ice Tech levyn kanssa kevyeen maastoajoon ja katukäyttöön. Järkeä.... ei, tehoa kyllä.
 
perhanan varkaat vei sitten mukanaa oman sähköfillarin.... tässä miettiny vaihtoehtoja niin silmää iski MATE X, tämä on vielä pre order vaiheessa mutta mitä veikkaatta EUn fillariveron osuvan? hinta olis 999dollaria plus postit joten tuleeko tuohon vielä päälle joku sikanen 40% vero?

MATE X eBike - MATE.bike
 
perhanan varkaat vei sitten mukanaa oman sähköfillarin.... tässä miettiny vaihtoehtoja niin silmää iski MATE X, tämä on vielä pre order vaiheessa mutta mitä veikkaatta EUn fillariveron osuvan? hinta olis 999dollaria plus postit joten tuleeko tuohon vielä päälle joku sikanen 40% vero?

MATE X eBike - MATE.bike
Paska säkä, pelolla odotan että oma lähtisi kävelemään kellarista. Onneksi ei lokareiden yms kanssa niin huuda hintaansa. Muuten kantaisin sisään mutta ylin kerros ja ei hissiä ja tuo varmaan 30kg möhkö ei liian kevyt ole kantaa ylös tai alas. Mistä sulla lähti kävelemään?
 
Paska säkä, pelolla odotan että oma lähtisi kävelemään kellarista. Onneksi ei lokareiden yms kanssa niin huuda hintaansa. Muuten kantaisin sisään mutta ylin kerros ja ei hissiä ja tuo varmaan 30kg möhkö ei liian kevyt ole kantaa ylös tai alas. Mistä sulla lähti kävelemään?
Kaverin sisäpihalta semmosesta kerrostalon syvennyksestä mihi ei voi nähdä jos ei kävele ohi... :facepalm: ei siis ollu kiinni missää kaiteessa yms. mutta kun ei sitä aina voi sen mukaa parkkeerata että näin olisi, n. 2h aikana kun oltii kuppilassa oluita maistelemassa oli pyörä hävinny.
 
Paska säkä, pelolla odotan että oma lähtisi kävelemään kellarista. Onneksi ei lokareiden yms kanssa niin huuda hintaansa. Muuten kantaisin sisään mutta ylin kerros ja ei hissiä ja tuo varmaan 30kg möhkö ei liian kevyt ole kantaa ylös tai alas. Mistä sulla lähti kävelemään?

Itse en uskalla jättää pyörävarastoon, vaikka se toki helpottaisi päivittäistä kulkemista. Nyt tosiaan hissittömässä talossa tulee sähköläski kannettua partsille päivittäin. Tosin onneksi toka kerros, mutta samalla tavalla se olisi tehtävä vaikka olisi ylin. Onneksi pyörä ei paina kuin sen noin 27-28kg :D
 
Kaverin sisäpihalta semmosesta kerrostalon syvennyksestä mihi ei voi nähdä jos ei kävele ohi... :facepalm: ei siis ollu kiinni missää kaiteessa yms. mutta kun ei sitä aina voi sen mukaa parkkeerata että näin olisi, n. 2h aikana kun oltii kuppilassa oluita maistelemassa oli pyörä hävinny.
Ikävä juttu, toivottavasti oli vakuutus ja että se korvaa edes osan.

Kaverit aina ihmettelee että mitä oikein vöyhötän, kun menee aina oma aikansa löytää fillarille mahdollisimman turvallinen, näkyvällä paikalla oleva kiinteä lukituspaikka, mutta tällaiset tarinat puoltavat sitä että kyllä se fillari kannattaa aina köyttää kiinni mahdollisimman hyvin. Tämä siitäkin huolimatta, että minulla ei ole yleensä mukana kuin yksi lukko ja sekin kohtuuvoimin murrettavissa oleva Abus Bordo. Vakuutuksetkin tuppaavat olemaan aika paskaa, kun ei niistä saa mitenkään fillarin käypää arvoa takaisin.
 
Itse en edes tiedä miten pyöräni suhteen meneteltäisiin jos se varastetaan. Siis korvausten suhteen. Korvataanko alkuperäisen ostohinnan mukaan, josta tietty vähennykset jne. Vai huomioidaanko vaihdetut / paremmat osat ja uusi akku jne, niistä toki on kuitit tallessa, mutta sovelletaanko niihinkin ikävähennyksiä vai korvataanko täysimääräisinä tms. No toivottavasti ei tarvi koskaan lähteä selvittämään miten tuo korvaus menisi.
 
Itse en edes tiedä miten pyöräni suhteen meneteltäisiin jos se varastetaan. Siis korvausten suhteen. Korvataanko alkuperäisen ostohinnan mukaan, josta tietty vähennykset jne. Vai huomioidaanko vaihdetut / paremmat osat ja uusi akku jne, niistä toki on kuitit tallessa, mutta sovelletaanko niihinkin ikävähennyksiä vai korvataanko täysimääräisinä tms. No toivottavasti ei tarvi koskaan lähteä selvittämään miten tuo korvaus menisi.
Kannattaa selvittää vakuutuksia kilpailuttaessa. Just tommosissa vähänkään erikoisemmissa asioissa tuntuu olevan isoja eroja jo vakuutusta ottaessa. saati sitten kun jotakin tarttis korvata.
 
Itse en edes tiedä miten pyöräni suhteen meneteltäisiin jos se varastetaan. Siis korvausten suhteen. Korvataanko alkuperäisen ostohinnan mukaan, josta tietty vähennykset jne. Vai huomioidaanko vaihdetut / paremmat osat ja uusi akku jne, niistä toki on kuitit tallessa, mutta sovelletaanko niihinkin ikävähennyksiä vai korvataanko täysimääräisinä tms. No toivottavasti ei tarvi koskaan lähteä selvittämään miten tuo korvaus menisi.
Tässähän on se show vielä alkamassa että saako mitää takas, pyörä siis itse väsätty... OPlla laajakotivakuutus kyllä pitäisi korvata mutta katsotaan ny että miten menee.
 
Kyllä se on pakko sanoa että sähköstä on pirusti iloa maastossa. Käytiin ulkoilluttamassa omaa KTM:ää ja kaverin luomu Cubea. Herran isä miten helposti tuolla sähköllä sai syötettyä menemään kun voima ei loppunut ja nopeus ei laskenut joten pääsi niin nätisti kivistä ja juurista yli ja välillä piti hillitä ettei liikaa nouse ekaks maastoajokerraksi melkein 15 vuoteen. Mentiin sananmukaisesti akselia myöten suohon, kerran naamalleen mutaan jne mutta ai että oli hauskaa. Ja contin Double Fighter 2.0 toimi yllättävän hyvin myös maastossa mudassa sutimista lukuunottama vaikka katurenkaat enemmän ovatkin.
 
OP:n kotivakuutus toimii hyvin. Minulta pöllitty sähköpyörä korvattiin ja vaihdetut upgradeosat huomioitiin.

Näin itsekkin ymmärsin kun soitin heti ostettuani sähköpyörän että miten vakuutus korvaa varkauden ja pitäisi korvata kunhan pyörä on LUKOSSA. Sitten omavastuun maksamalla homma selvä :) Tuo nyt ainakin todisti sen että eivät puhuneet palturia, hyvä OP :)

Tämä siis koskee maks 250w motillisia, sähköavusteisia maks 25kmh auttavia sähköpyöriä.
 
OP:n kotivakuutus toimii hyvin. Minulta pöllitty sähköpyörä korvattiin ja vaihdetut upgradeosat huomioitiin.

Näin itsekkin ymmärsin kun soitin heti ostettuani sähköpyörän että miten vakuutus korvaa varkauden ja pitäisi korvata kunhan pyörä on LUKOSSA. Sitten omavastuun maksamalla homma selvä :) Tuo nyt ainakin todisti sen että eivät puhuneet palturia, hyvä OP :)

Tämä siis koskee maks 250w motillisia, sähköavusteisia maks 25kmh auttavia sähköpyöriä.

Muistakaa myös varmistaa, että vakuutussumma kattaa pyörän arvon.
Ainakin Ifissä on kahta eri kotivakuutussummaa pyörille, olikohan rajat 2500e ja 5000e.

Saattaa varkauden kohdatessa kiukuttaa mikäli about 5000e pyörästä korvataankin vain puolet. o_O
 
Itselläni on ifin laaja kotivakuutus joka korvaa juurikin 2500 asti pyörän. Tämä riittää, sillä omani maksoi ~2300.
 
Sähköpolkupyörää olen hankkimassa työmatka käyttöön. Cube pyöriä on täälläkin kehuttu ja hieman tubesta arvosteluita silmäillyt. Mitäs mieltä esim
cube cross hybrid pro 400 pyörästä? Ilmeisesti vanha malli, josta 500 seuraava? Onko se parempi vaihtoehto?

Pyörä tulisi 90% työmatka-ajoon asfaltoidulla tiellä. Työmatkan pituus n.3km - mennessä alamäkeä ja takaisin tullessa ylämäkeä. Käsittääkseni 25km/h rajoituksen pystyy ohittamaan sillä hieman yli 100€ osalla jonka tilauslinkki on tääläkin vilahtanut? Olen 177cm pitkä, joten 50cm tai 54cm vaihtoehto varmaan passeli minulle?
 
Sähköpolkupyörää olen hankkimassa työmatka käyttöön. Cube pyöriä on täälläkin kehuttu ja hieman tubesta arvosteluita silmäillyt. Mitäs mieltä esim
cube cross hybrid pro 400 pyörästä? Ilmeisesti vanha malli, josta 500 seuraava? Onko se parempi vaihtoehto?

Pyörä tulisi 90% työmatka-ajoon asfaltoidulla tiellä. Työmatkan pituus n.3km - mennessä alamäkeä ja takaisin tullessa ylämäkeä. Käsittääkseni 25km/h rajoituksen pystyy ohittamaan sillä hieman yli 100€ osalla jonka tilauslinkki on tääläkin vilahtanut? Olen 177cm pitkä, joten 50cm tai 54cm vaihtoehto varmaan passeli minulle?

Varmasti kelvollinen pyörä tarkoitukseesi. Tuo 400 meinaa lähinnä 400wattista akkua ja 500 500w:sta, joista suosittelen ottamaan jälkimmäisen. Kestää sitten pitää apuja pidempään päällä, omaa painoasi et sanonut mutta sekin vaikuttaa kulutukseen. Ei silti 400 ole pois suljettu..

Melkein rupesi ärsyttämään tuo kommenttisi "Käsittääkseni 25km/h rajoituksen pystyy ohittamaan sillä hieman yli 100€ osalla" koska olet vielä kokematon sähköpyöräilijä tai edes varmaan koskaan kokeillut moista ja heti olet laittamassa pyörääsi laittomaksi *facepalm Kyllä sitä 25kmh:kin kerkeää ja "kiihtyykin" aika nopiaan vielä tuohon.
Sen jälkeen saat ainakin heittää takuulle hyvästin koska se jättää "älylle" jäljen. En ota kantaa sen enempää.

Onnea silti tulevalle harrastuksellesi, se on kyllä oikein kivaa lystiä, nimim. möin juuri oman moottoripyöräni pois :)
 
Varmasti kelvollinen pyörä tarkoitukseesi. Tuo 400 meinaa lähinnä 400wattista akkua ja 500 500w:sta, joista suosittelen ottamaan jälkimmäisen. Kestää sitten pitää apuja pidempään päällä, omaa painoasi et sanonut mutta sekin vaikuttaa kulutukseen. Ei silti 400 ole pois suljettu..

Melkein rupesi ärsyttämään tuo kommenttisi "Käsittääkseni 25km/h rajoituksen pystyy ohittamaan sillä hieman yli 100€ osalla" koska olet vielä kokematon sähköpyöräilijä tai edes varmaan koskaan kokeillut moista ja heti olet laittamassa pyörääsi laittomaksi *facepalm Kyllä sitä 25kmh:kin kerkeää ja "kiihtyykin" aika nopiaan vielä tuohon.
Sen jälkeen saat ainakin heittää takuulle hyvästin koska se jättää "älylle" jäljen. En ota kantaa sen enempää.

Onnea silti tulevalle harrastuksellesi, se on kyllä oikein kivaa lystiä, nimim. möin juuri oman moottoripyöräni pois :)

Hyvin kevyt kuski olen, n.70kg, sen kantilta varmaan tuo 400w riittäisi myös. En ole heti "virittämässä", vaan toivon että se on jokseenkin tehtävissä oleva asia jos tulee tarpeelliseksi jossain vaiheessa.

Minullakin takana vuosien moottoripyöräily. Nyt haen enemmän ulkoilua (ja juoksevien kulujen säästöä), kuitenkin avustus olisi mukava lisä fyysisen työn ja raastavan ylämäen takia. Onko porukalla ollut ongelmia sähköpyörällä paukkupakkasilla? Minulla onneksi mahdollisuus säilyttää pyörää sisätiloissa.
 
Hyvin kevyt kuski olen, n.70kg, sen kantilta varmaan tuo 400w riittäisi myös. En ole heti "virittämässä", vaan toivon että se on jokseenkin tehtävissä oleva asia jos tulee tarpeelliseksi jossain vaiheessa.

Minullakin takana vuosien moottoripyöräily. Nyt haen enemmän ulkoilua (ja juoksevien kulujen säästöä), kuitenkin avustus olisi mukava lisä fyysisen työn ja raastavan ylämäen takia. Onko porukalla ollut ongelmia sähköpyörällä paukkupakkasilla? Minulla onneksi mahdollisuus säilyttää pyörää sisätiloissa.

Eipä oo ollut ongelmia akun suhteen , kun muistaa ottaa akun sisälle aina kun ei aja. Koko viime talven ajoin pl -20c pakkaset. Huomas kyllä miten radikaalisti akkukapasiteetti laski , kun unohti sen työpäivän ajaksi ulos.

Ja mitä tuohon virittämiseen tulee se rupee sit syömään akku ihan kivasti. Aluksi pääsi akulla abou 180km pienimmällä avustustasolla , kun nyt enää pääsee 100km. Erona on keskinopeuden kasvu 20km/h -> 30km/h.. Netistä löytää hyviä laskureita tuohon miten vaikuttaa virrankulutukseen ja pitää aika hyvin paikkaansa.
 
Eipä oo ollut ongelmia akun suhteen , kun muistaa ottaa akun sisälle aina kun ei aja. Koko viime talven ajoin pl -20c pakkaset. Huomas kyllä miten radikaalisti akkukapasiteetti laski , kun unohti sen työpäivän ajaksi ulos.

Ja mitä tuohon virittämiseen tulee se rupee sit syömään akku ihan kivasti. Aluksi pääsi akulla abou 180km pienimmällä avustustasolla , kun nyt enää pääsee 100km. Erona on keskinopeuden kasvu 20km/h -> 30km/h.. Netistä löytää hyviä laskureita tuohon miten vaikuttaa virrankulutukseen ja pitää aika hyvin paikkaansa.

Koen tuon 100km ihan riittäväksi, kun päivän aikana matkaa kertyy tyypillisesti vain muutamia kilometrejä. Mutta aloitetaan nyt vakiolla varsinkin takuun ajan. Kannattaako pyörä ostaa suomesta mahdollisten takuuasioiden takia vai onnistuuko saksasta tilatun pyörän takuuhuolto kätevästi suomalaisen jälleenmyyjän kautta?
 
Venäläiset testailevat akkuja :D -->


Kaikkien turvallisuussääntöjen mukaisesti tottakai.

Eikös tuo ICR18650-26F ole kuitenkin aika pirkkakenno, 5A purkuvirtaa ja ei suojapiiriä? Onko niitä sitten vain niin paljon kytkettyinä noihin akkupaketteihin että kestää ajaa sähkömoottoria? Vapejutuista jäänyt se, että 18650 kennon pitäisi kestää 20A purkua ennen kuin on huippulaatuinen.

Tosin ei se laatu taida auttaa jos keitetään tai isketään vasaralla naula läpi...
 
Kaikkien turvallisuussääntöjen mukaisesti tottakai.

Eikös tuo ICR18650-26F ole kuitenkin aika pirkkakenno, 5A purkuvirtaa ja ei suojapiiriä? Onko niitä sitten vain niin paljon kytkettyinä noihin akkupaketteihin että kestää ajaa sähkömoottoria? Vapejutuista jäänyt se, että 18650 kennon pitäisi kestää 20A purkua ennen kuin on huippulaatuinen.

Tosin ei se laatu taida auttaa jos keitetään tai isketään vasaralla naula läpi...

Oman sähköfillarin akussa on 70kpl Samsungin 35E kennoja. Purkuvirta vain 8A ja 10A piikkinä, mutta kun niitä on tarpeeksi niin saan ulos sen 40A jonka ohjain kestää maksimissaan. Ja syy miksi valitsin akkuun nuo kennot on kapasiteetti, noissa on 3500mAh per kenno, eli yhteensä akussa 17Ah. Ja ei, yleensä noissa kennoissa ei ole omaa suojapiiriä missään. Akussa on erikseen bms, joka tasaa kennoryhmät, ja suojaa ylilataukselta, liialliselta purkamiselta, liian korkeilta / alhaisilta lämpötiloilta, jne.
 
Viimeksi muokattu:
XXL:ssä oli mukava tarjous, Scott E-Sub Cross Park hintaan 1599, eli 600 euroa alennusta. Shimanon Acera-vaihtaja yhdellä eturattaalla, Shimanon hydrauliset jarrut ja Boshin Active-moottori. Muodoltaan on jonkinlainen hybridin ja maastopyörän sekoitus. Todella kookas pyörä ylipäätään verrattuna edelliseen hybridimankeliin.

Hyvältä tuntui lyhyen testilenkin perusteella. Enempää ei ole vielä ehtinyt polkemaan :tup:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt muutaman kilometrin ajon perusteella on avustuksesta apua ihan eri tavalla kuin olisin kuvitellut. Kaupunkiympäristössä matkavauhti pysytteli kolmenkympin tuntumassa, eli moottorin avun yläpuolella, mutta se ei tuntunut lainkaan rasittavalta vauhdilta, koska kiihdyttämiseen ei mennyt lainkaan paukkuja jaloista. Muutaman sadan metrin loivassa ylämäessä vauhti putosi sen verran, että moottori heräili, ja matka jatkui mukavan vauhdikkaasti lähes polkematta. Ylämäessä oikeastaan sai lepuuttaa jalkojaan :D

Olin kuvitellut, että nopeus rajoittuisi helposti avustuksen tarjoilemaan vauhtiin, joten oli miellyttävä yllätys, miten paljon moottori helpotti matkavauhtiin pääsemistä ja kuinka hyvin pyörä rullaili nopeammassa vauhdissa ilman apuja. Nopeuden ylläpito on kuitenkin paljon kevyempi homma kuin kiihdyttäminen.
 
Nyt muutaman kilometrin ajon perusteella on avustuksesta apua ihan eri tavalla kuin olisin kuvitellut. Kaupunkiympäristössä matkavauhti pysytteli kolmenkympin tuntumassa, eli moottorin avun yläpuolella, mutta se ei tuntunut lainkaan rasittavalta vauhdilta, koska kiihdyttämiseen ei mennyt lainkaan paukkuja jaloista. Muutaman sadan metrin loivassa ylämäessä vauhti putosi sen verran, että moottori heräili, ja matka jatkui mukavan vauhdikkaasti lähes polkematta. Ylämäessä oikeastaan sai lepuuttaa jalkojaan :D

Olin kuvitellut, että nopeus rajoittuisi helposti avustuksen tarjoilemaan vauhtiin, joten oli miellyttävä yllätys, miten paljon moottori helpotti matkavauhtiin pääsemistä ja kuinka hyvin pyörä rullaili nopeammassa vauhdissa ilman apuja. Nopeuden ylläpito on kuitenkin paljon kevyempi homma kuin kiihdyttäminen.
Saman olen huomannut itsekin. Tosi mukavia kulkupelejä nämä sähkömankelit.
 
Luin pitkään kokemuksia täältä ja fillari-foorumilta. Niiden perustella menin tänään ostamaan Tunturin eMAX sähkö-fatbikea ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn. Ei ollut aikaisempaa kokemusta fatbikesta, eikä sähköavustuksesta. Kävin koeajamassa pienemmän niistä Tuntureista (43cm) ja sähköavustus oli ihan huippua, mutta muuten ei oikein istunut, noin niin kuin pyöränä. Myyjä suositteli kokeilemaan 27,5" täysjoustosähkö-MTB:a, joka oli tarjouksessa n. samaan hintaan. Ajoin molemmilla kaksi ehkä n. vartin lenkkiä ja valinta oli niiden jälkeen täysin selvä. Ostin siis sen 27,5 täysjouston sähköavustuksella, jossa osasarjat oli kaikki XT:tä. Oli fillarina kyllä aivan eri luokkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 864
Viestejä
4 559 206
Jäsenet
75 056
Uusin jäsen
alfv

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom