Sähköauton kotilataus

niin nyt hokasin et tää taitaa koskea jos pelkkään elliin nojannut, ei muita älykäämpiä latausjuttuja ollut mukana.
vw hän muutti omia vwconnect sääntöjä ihan tovi si, jolloin ha ja evcc oli kans pihalla sen kanssa. oiskohan nyt unohtaneet päivittää ihan omansakin? muut toimivat kyllä jo koska aktiivinen käyttäjäkunta ja reagoivat nopeasti
 
Olen ihmetellyt omaa Elliä jo monta päivää, ei toimi hintaoptimoitu lataus.
Olen asentanut appin uudelleen ja tanssinut vaikka mitä sadetanssia laturin ja auton ympärillä.
Piti muuttaa Elln latausvirtaa pienemmäksi 16-> 12A ja masiina oli hetken kauemmin ilman sähköä ja katoppa vaan.. nyt se pelaa. Go figure.
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
Eikö ne admin-tunnarit ole ihan siellä dokumentaatioläsyjen seassa? Tai ehkä siellä latausaseman takana.

Kyllä sulle ihan adminit sinne ”asennukseen” pitäisi tulla jos itse olet aseman ostanut. Sen softaconffin voi tehdä kyllä itsekin.
 
Kotiin hankittu Zaptec Go -latausasema ja Perific Enegic One -kuormanhallinta. Molemmat vaativat tietysti sähköalan ammattilaisen asentamaan, mutta myös asentajatilien luonnin portaaleihinsa. Onko kenelläkään kokemuksia, miten noiden laitteiden hallinta käytännössä menee asennuksen jälkeen? Onko asennuksen tekevä firma ns. Admin noissa sitten hamaan tappiin vai saako sen hallinnan jotenkin itselleen?
jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
 
Meillä on rivari jossa vanha 80-luvun sähkötaulu, sähkäri asensi sinne latausasemaa varten omat modernit sulakkeet, asemaksi valikoitui Terra AC-W11-G5-R-0 wallbox, type 2 latausrasia 5m :n kaapelilla maks. 11 kW (3x16A), RFID | ABB Oy, Asennustuotteet aikoinaan, varsin paskaksi todettu eikä ollut edes halpa. Nyt tuli toinen sähköauto taloon ja pitäisi tuohon asemaan saada dynaminen kuormanhallinta, toista autoa ladataan tarv 12A 1-vaihe matkalaturilla, pääsulakkeet 25Ax3.

Saskohan näin jälkikäteen tuohon vielä asennettua kuormanhallintaa, ja mielellään sellaisen että pörssisähkön hyödyntäminen olisi helppoa?
 
Meillä on rivari jossa vanha 80-luvun sähkötaulu, sähkäri asensi sinne latausasemaa varten omat modernit sulakkeet, asemaksi valikoitui Terra AC-W11-G5-R-0 wallbox, type 2 latausrasia 5m :n kaapelilla maks. 11 kW (3x16A), RFID | ABB Oy, Asennustuotteet aikoinaan, varsin paskaksi todettu eikä ollut edes halpa. Nyt tuli toinen sähköauto taloon ja pitäisi tuohon asemaan saada dynaminen kuormanhallinta, toista autoa ladataan tarv 12A 1-vaihe matkalaturilla, pääsulakkeet 25Ax3.

Saskohan näin jälkikäteen tuohon vielä asennettua kuormanhallintaa, ja mielellään sellaisen että pörssisähkön hyödyntäminen olisi helppoa?
Eikö yhdellä latausasemalla pärjää jos latailee vain vuorottain?

Onko sulla ABB kodin verkossa kiinni?

Sitä voi ohjata OCPP:llä kyllä ja itse varmaan rakentaisin EVCC-pohjaisen kuormanhallinnan ja hommaisin toisen 3-vaiheisen EVCC-tuetun vehkeen sen kylkeen. Tarvii kyllä taas sen sähkärin paikalle…

Mutta silloin voit pistää sen kuormanhallinnan rajoittamaan kummankin laturin yhteisvirtaa ja voit rakentaa jotain priorisointejakin jos niikseen tulee.
 
Eikö yhdellä latausasemalla pärjää jos latailee vain vuorottain?

Onko sulla ABB kodin verkossa kiinni?

Sitä voi ohjata OCPP:llä kyllä ja itse varmaan rakentaisin EVCC-pohjaisen kuormanhallinnan ja hommaisin toisen 3-vaiheisen EVCC-tuetun vehkeen sen kylkeen. Tarvii kyllä taas sen sähkärin paikalle…

Mutta silloin voit pistää sen kuormanhallinnan rajoittamaan kummankin laturin yhteisvirtaa ja voit rakentaa jotain priorisointejakin jos niikseen tulee.

Kyseessä rivari, latausasema on tavallaan omalla etupihalla, autokatoksessa on sitten tuo toinen autpaikka mutta se paikka on niin pieni että tuo uusi SUV ei oikein mahdu sinne että saisi lapsia kyytiin ja sitten pitää alkaa pyörittelemään autoa välillä kadun varteen ja siirrellä ees taas, hellasärö olisi niin valtava että sitä riskiä en ota.

ABB on wlanissa kiinni nyt, mutta mitä geminiltä jo kysyin niin ABB oma kuormanhallinta vaatisi fyysisen ethernetpiuhan ilmeisesti sähkökaapin ja laturin väliin, ei ongelma sinänsä kun välimatka on noin 1.5m. Synergiä tuo gemini myös ehdotti, ensimmäistä kertaa kuulen koko asiasta joka tuota OCPP lienee. Sähkömiestä tässä todennäköisesti siis jokatapauksessa tarvitaan. Lähinnä toiveena olisi että tässä kohtaa tuo saisi olla idioottivarma että sulakkeet ei pala ja saisi pörssisähköllä ladattua helposti koska tuo auton lataus on isoin osa sähkölaskua. Vaikka home assistantiakin välillä olen rakennellut NASsiin ja tykkään säätää niin tuo saisi olla sellainen plug and play ensisijaisesti, nyt olen joka ilta itse tarkistanut pörssisähkön hintaa ja sitten ABB sovellukseen laittanut latauksen kellonajat manuaalisesti.
 
Kyseessä rivari, latausasema on tavallaan omalla etupihalla, autokatoksessa on sitten tuo toinen autpaikka mutta se paikka on niin pieni että tuo uusi SUV ei oikein mahdu sinne että saisi lapsia kyytiin ja sitten pitää alkaa pyörittelemään autoa välillä kadun varteen ja siirrellä ees taas, hellasärö olisi niin valtava että sitä riskiä en ota.

ABB on wlanissa kiinni nyt, mutta mitä geminiltä jo kysyin niin ABB oma kuormanhallinta vaatisi fyysisen ethernetpiuhan ilmeisesti sähkökaapin ja laturin väliin, ei ongelma sinänsä kun välimatka on noin 1.5m. Synergiä tuo gemini myös ehdotti, ensimmäistä kertaa kuulen koko asiasta joka tuota OCPP lienee. Sähkömiestä tässä todennäköisesti siis jokatapauksessa tarvitaan. Lähinnä toiveena olisi että tässä kohtaa tuo saisi olla idioottivarma että sulakkeet ei pala ja saisi pörssisähköllä ladattua helposti koska tuo auton lataus on isoin osa sähkölaskua. Vaikka home assistantiakin välillä olen rakennellut NASsiin ja tykkään säätää niin tuo saisi olla sellainen plug and play ensisijaisesti, nyt olen joka ilta itse tarkistanut pörssisähkön hintaa ja sitten ABB sovellukseen laittanut latauksen kellonajat manuaalisesti.
jos ha onnaa ja ole ongelma, niin kun lataus asemat kans sinne saa niin suosittelen evcc:tä, on ihan plug and play (pieni asetus viidakko kyl aluksi ja suoraan saata onnaa vaan tarvee eka asentaa winukkaan tms ja ajaa se joku setup) mutta sen jälkeen on. ja toimii hyvin, sekä on älyä ajastuksile,lähtöajoille jne
 
Eikö ne admin-tunnarit ole ihan siellä dokumentaatioläsyjen seassa? Tai ehkä siellä latausaseman takana.

Kyllä sulle ihan adminit sinne ”asennukseen” pitäisi tulla jos itse olet aseman ostanut. Sen softaconffin voi tehdä kyllä itsekin.

jep kuten @zepi laittoi, niin kyllä sä admin olet ja sulla tunnarit, ei se sähköasentaja tee muuta ko kytkee ne ohjeiden mukaan ja laillisesti, loput jää sulle, ei sähkäri sitä konfaa (harvemmat sähkärit ees osais, vaateis melkosta dedicointia kaikkeen laitteisiin, ne tekevät vaan kytkennät)
Zaptecille voi ollakin, mutta tuo Perific kuormanhallinta Onnisen sivujen mukaan vaatii asentajan rekisteröinnin:

"Ennen ensimmäisen asennuksen aloittamista tulee asennustunnukset hankkia Enegic-tuotetoimittajalta osoitteesta: Apply for an installer account | Admin account | Perific.com. Huomaa, että asennustunnukset luodaan manuaalisesti valmistajan toimesta, joten ne kannattaa hankkia hyvissä ajoin ennen asennuksen aloittamista. Varsinainen asennus koostuu Enegic-tuotteen asennuksesta kohteeseen, tuotteen liittämisestä WiFiin, asetusten asettamisesta ja lisenssin asettamisesta sekä latauslaitteen (Reportterin) merkkikohtaisesta integraatiosta."
 
Zaptecille voi ollakin, mutta tuo Perific kuormanhallinta Onnisen sivujen mukaan vaatii asentajan rekisteröinnin:

"Ennen ensimmäisen asennuksen aloittamista tulee asennustunnukset hankkia Enegic-tuotetoimittajalta osoitteesta: Apply for an installer account | Admin account | Perific.com. Huomaa, että asennustunnukset luodaan manuaalisesti valmistajan toimesta, joten ne kannattaa hankkia hyvissä ajoin ennen asennuksen aloittamista. Varsinainen asennus koostuu Enegic-tuotteen asennuksesta kohteeseen, tuotteen liittämisestä WiFiin, asetusten asettamisesta ja lisenssin asettamisesta sekä latauslaitteen (Reportterin) merkkikohtaisesta integraatiosta."
no johan o taas keksitty si.. kandeis valkata muuta ennemmin...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
294 845
Viestejä
5 040 325
Jäsenet
80 772
Uusin jäsen
Maxemium

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom