Sähköauton kotilataus

Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
 
Hajosiko jollain muulla evcc+Elli päivityksessä?
Mitään muuta en tehnyt kuin evcc päivitti..

eebus ] ERROR 2025/06/22 12:48:33 websocket server error: http: Server closed
Using config file: /config/evcceetun.yaml
starting evcc: 'EVCC_DATABASE_DSN=/data/evcc.db evcc --config /config/evcceetun.yaml'
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 evcc 0.204.3
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 using config file: /config/evcceetun.yaml
[eebus ] INFO 2025/06/22 12:48:33 Local SKI: <postettuesiltä>
[main ] INFO 2025/06/22 12:48:33 listening at :7070
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 decoding failed due to the following error(s):
'' has invalid keys: maxgridsupplywhilebatterycharging
[main ] FATAL 2025/06/22 12:48:34 will attempt restart in: 15m0s
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
 
Kyllä täällä ainakin jatkaa toimintaansa, kaikki vikat päivitykset ajettuna sisälle.
Koita auttaako jos lataa integraation uusiksi? Joskus se pelastaa
Eipä tuo, jostain syystä nyt oisko HA päivityksessä vaihtunut logiikat mistä config otetaan. Noo katsellaan myöhemmin kuntoon..

Lienee jotain tekemistä nyt näiden kanssa, kun en pikaisesti edes file editorilla löytänyt configfilua.

From now on, the following paths are mapped in the addon:

/homeassistant/ -> points to /homeassistant/ or /config/ in Home Assistant.
/config/ -> points to /addon_configs/49686a9f_evcc/ in Home Assista nt.
 
Poista konffista asetus maxgridsupplywhilebatterycharging . Tuosta taisi olla uusimman pätsin muutoslogissa, että asetus poistuu käytöstä.
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, vielä pitäs keksiä mistä conffifilusta se tuota ottaa. Kolmesta paikasta olen tainnut sen tehdä eikä vieläkään kulje, pitänee vaihtaa konffin nimeä varmuudeksi.

Edit: No nyt lähti pelittämään, eli huomatkaa muutkin jos kippaa niin tuo konffi pois.
Olisikohan asetus importoitu tietokantaan? Helpoin olisi jyrätä tietokanta ja lukea asetukset konffitiedostoista uudelleen. Tuohon kannan jyräämuseen oli oma komentonsa, joka oli kerrottu jossain päin githubia.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos löydät jostain Ellin myymiä VW/Cupra/Seat- brändättyjä Pro Chargerin, niim hyvä. Möivät niitä reiluun 200€, saattaisi löytyä joltain asentamaton hyvää hintaan.

Edit: näitä:

 
Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.
Ei ehka halvin tai paras mutta helpoin hakea motonetista Defan latausasema ja kuormanhallinta.

960e asema ja kuormanhallinta palikat.
 
Nopeita päätöksiä tarvitaan, tilanne päällä. Tuli tilattua sähköauto, mutta latausmahdollisuus puuttuu. Ei ehdi lukea jokaista viestiä läpi, joten kysyn suoraan: mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW. Kuormanhallinta pitää olla tavalla tai toisella. Sähkökaapissa 3x25A ja HAN-portti löytyy. Iso plussa jos saa pörssisähköä ajatellen hieman älykkyyttä mukaan. Latausjohto vähintään 7m ja 8m on pelkkää plussaa. Halvin ja paras tietysti prio1! Pelkkä laite riittää, asennus tutun kautta.

Mikä laatikko täyttää speksit parhaiten?
Jos ostit Teslan niin osta laturi jonka kahvassa Teslanappi.
 
Ei taida olla juuri merkitystä merkillä. Itse liputan go-e puolesta. Pörssisähln hinnan mukaan toimiva lataus ei taida olla kuin muutamassa mallissa nykyään. Eikä se oikein toimi kummoisesti, kun laturi ei tiedä auton varauksen tasoa. Home assistant ja vastaavat sitten auttaa tuohonkin, mutta vaatii vähän askartelua.
 
mikä on hyvä kiinteä latausasema, vähintään 11kW, mutta 22kW ei haittaa kunhan saa tiputettua max. 11kW.

Älä ylispeksaa tai hanki hätiköiden turhan monimutkaisia järjestelmiä. Sähköautoilu kotilatauspaikalta on vaivattomampaa kuin useimmat olettaa ennen omaa kokemusta.
Tärkeintä on asiallinen kaapelointi keskukselta latauslaitteelle. 3x16A pistorasia autopaikan lähellä toimii käytännössä myös hyvin. Itse ostaisin nyt go-e chargerin latauslaitteeksi.
Käytännössä tarve kuormanhallinnalle on vähäisempi kuin 5v sitten luulin. Pörssisähköohjauksen pitäisi toimiakseen tietää tietää akun varaustila ja seuraavien päivien ajokilometrit toimiakseen automaattisesti. Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
 
Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
Paljon sähköä käyttävällä lämmityksellähän juuri tämä on ongelma ilman kuormanhallintaa, kun pitää saada kaikki kulutus auton latauksen lisäksi halvoille tunneille. Koskee toisaalta myös esim. maalämpöäkin, sillä voi olla inhottava jos se jostain syystä lyö sähkövastukset tulille samalla kun auto lataa 11 tai 22 kW ja lto:n kennon vastus on täysillä. Voi tulla viileä herätys talvipakkasilla.

Ei sillä, ihan oikeassa olet ettei siitä tarvitse tehdä vaikeaa, kunhan tuntee oman käyttöpaikkansa vaatimukset.
 
Älä ylispeksaa tai hanki hätiköiden turhan monimutkaisia järjestelmiä. Sähköautoilu kotilatauspaikalta on vaivattomampaa kuin useimmat olettaa ennen omaa kokemusta.
Tärkeintä on asiallinen kaapelointi keskukselta latauslaitteelle. 3x16A pistorasia autopaikan lähellä toimii käytännössä myös hyvin. Itse ostaisin nyt go-e chargerin latauslaitteeksi.
Käytännössä tarve kuormanhallinnalle on vähäisempi kuin 5v sitten luulin. Pörssisähköohjauksen pitäisi toimiakseen tietää tietää akun varaustila ja seuraavien päivien ajokilometrit toimiakseen automaattisesti. Manuaalisella ajastuksella siis käytännössä mennään tuon pörssisähkön osalta ja samalla tulee katettua suurin osa kuormanhallinan tarpeesta kun ajastaa latauksen aamuyöksi, muutenkin halvimmille tunneille.
Defalla pystyy äpillä säätämään sliderilla montako tuntia vuorokaudessa haluaa ladata ja äppi poimii halvimmat tunnit sen mukaan. Sitten kun lisäksi asettaa halutun lähtöajan, niin ajoittaa halutuista tunneista käyttöön ne, jotka sattuvat "jonoon" ennen lähtöä. Toki ei se asema tiedä mikä on auton soc, joten jos haluaa varmistaa että akku on täynnä juuri ennen lähtöä, niin pitää käyttää lisäksi auton omaa ajastusta ja lataushallintaa
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?
 
Onko muuten laturivalmistajat vielä maininneet mitään tulevasta varttitaseesta? Noin äkkiseltään luulisi, että tämä korostaa automatiikan helppoutta, vaikka 00-07 välillä varmaan noin yleensä onkin aina halvinta.
 
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?

E-go oli myös oma valinta erittäin hyvän palautteen ja monipuolisuuden suhteen esim lokaali home assistant toiminta. Toisena positiivisena asiana tulee tuo itse vaihdettava kaapeli niin siihen saa itse valita kaapeli 2-10m väliltä ja miltä vaan merkiltä, toki jotain laatu valmistajaa itse suosittelen.


11kw Sähköauton kotilaturi go-e Charger Gemini 11kW | KOTILATURI

22kw

Flex versiot löytyy myös eli löytyy suora voimavirta pistoke.
 
Viimeksi muokattu:
Hyviä vastauksia ja ehdotuksia. Tarkennetaan hieman. Talo on suorasähkölämmitteinen ja lämmitettävää tilaa on ~170m2. Vinokuormia välttääkseni nyt ja tulevaisuudessa, kuormanhallinta heti lähtötilanteessa on tahtotila.

Pörssisähköohjauksessa ei tarvitse olla kovinkaan paljon älyä. Tavoite on, että kun tulen klo.17 kotiin, voin laittaa johdon kiinni ja unohtaa koko latausasian siinä. Auton tulisi ladata heti, kohta tai yöllä, riippuen sähkön hinnasta. Oletus on, että esim. 01-07 lataa auton 80% helposti. Muut tuosta ns. normaalista poikkeavat tilanteet sitten käsikopelolla ajastaen.

Auto ei ole Tesla, joten sitä nappia ei ainakaan tässä vaiheesaa tarvita.

Näiden lisäksi latausjohdon ehdoton minimipituus on 6.5m. 7.5m on sitten sellainen jonka kanssa on jo helppo elää. Esim. Defa 22kW laturi on kiinteä 6m. Muilla sama ongelma ja >7m kaapelit rajaakin vaihtoehtoja jo melko merkittävästi.

Jos suostuisin siihen, että pari vuotta(auton/portin paikka tulee hieman siirtymään) kituuttaisin 6.5m johdolla, olisi valinta tänään VOOL. Toinen mikä vaikuttaa hyvältä on Defa, mutta 6m on tänään liian lyhyt. Kolmas ja hyvä ehdotus oli Elli Pro, mutta kallis on.

Välikysymys: pystyykö näihin vaihtamaan tuon latausjohdon miten helposti? Asennusvideon (VOOL) perusteella teknisesti erittäin helppo tehtävä, mutta varmaankin takuut laukeaa samalla ja miten vakuutusyhtiöt suhtautuu jos on talo/auto kohta tulessa?

Ei halvin, mutta monipuolinen ja saa kuormanhallinnat yms. ja johto erillinen, niin tarvittaessa voi vaihtaa myöhemmin pidempääkin.

 
Go-e tuli tännekin ja kaapeli on pisin mitä kaupasta löytyy (15m). Hyvin on toiminut, vaikka laitoinkin sen vaan 3x8A. Ei kaapelointi anna periksi isompia virtoja. Kahta autoa latailtu ja alunperin ideana oli kaivella maahan järeemmät kaapelit 3x16A latausta varten, mutta nyt kyllä näyttää siltä ettei ole tarvetta. Tämä riittää meille hyvin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
280 347
Viestejä
4 820 617
Jäsenet
78 087
Uusin jäsen
Neverstopthemadness

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom