Sähköauton kotilataus

Millä laitteella tuo VAGin V2G toimii?

Jos V2G toimii kaikissa uusissa autoissa ilman adaptereita, miten se oikein kytketään? Vaatiiko jonkin tietyn merkkisen laitteen sähkökeskuksen kylkeen? V2L on kuitenkin aika harvinainen sähköautoissa, sinänsä kiva jos opn hypätty suoraan V2G:hen. Onko jossain listaa mitkä autot tukevat V2G vai oletuksena kaikki?

VAG V2G on tuki sellaiselle. Eli lähinnä softa osaa kertoa koska autoa ladataan ja koska puretaan (ja käyttöehdot määrittelevät paljonko tuota saa käyttää). Valmiita ratkaisuja ei kait vielä ole, mutta tuosta Harri Salon videolta voit katsella miten homma toimii noin laturi-auto välillä.
 
Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
 
Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
Ajastat laturin lataamaan halvimmilla tunneilla ja laitat auton vaatimaan joku 80% akkua ja se siitä. goeCharger vaikka hoitaa ton täysin itsenäisesti. Millään muulla ei ole merkitystä pitkällä tähtäimellä. Joskus kun lähdet pitkälle matkalle niin anna auton ladata 100%.

Jos tarvii kikkailla jonkun vaikka Helen sähköverkkojen tehomaksujen kanssa niiku minä niin laitat maksimi lataustehoksi vaikka 9A. Hitaampi, mutta kyllä se yöllä halvoilla tunneilla ehtii täyteen.
 
Viimeksi muokattu:
Ajastat laturin lataamaan halvimmilla tunneilla ja laitat auton vaatimaan joku 80% akkua ja se siitä. goeCharger vaikka hoitaa ton täysin itsenäisesti. Millään muulla ei ole merkitystä pitkällä tähtäimellä.
Ja tämä perustuu mihin eli onko joku laskelma asiasta heittää?

Jos akuston lämpötila on ajon jälkeen vaikka +10 ja sitten loppuillasta -20 C (ääriesimerkki, ei varmaan 6 tunnissa yleensä voi jäähtyä näin paljon), niin paljonko AC-latausta varten NMC-akuston lämmittäminen tyypillisesti imaisee energiaa? (Oletan että BMS ei oikein haluaisi ladata -20 lämpötilassa olevaa akustoa vaan pyrkii lämmittämään sitä)

Eli joku ekvivalenttipistehän tuohon löytyy, pienillä latausmäärillä kannattaisi siis ladata se +10 lämpöinen akku heti. Tähän tietty vaikuttaa oleellisesti se päivä/yö sähkön hintaerokin (itsellä nyt vain 2 c/kWh). Sen takia just kysyin, kun suuruusluokat itsellä aika hakusessa.

SoC-tavoitelukeman asetus (80%, 100% jne.) josta puhuit menee vähän kysymyksen ohi.
 
Onko muuten joku joskus tehnyt tarkastelua, miten pakkasilla kannattaa ladata kotona: välitön lataus ajon jälkeen esim. klo 17 lähtien, vaiko ajastettu lataus klo 22- tai 23- halvemman yösiirron/pörssisähkön aikana?

Ajatuksena tässä siis se, että ajossa akut ovat useimmiten ainakin hieman lämmenneet. Jos auto sitten seisoo useita tunteja pakkassäässä, ja lähtee vasta iltamyöhällä lataamaan, niin minkä verran auto kuluttaa AC-virtaa akuston lämmittelyyn?

Minkälaisissa ulkolämpötiloissa tällä alkaa olla ylipäänsä merkitystä? Ja miten paljon ajomatka ja -tapa ennen pysäköintiä vaikuttaa laskelmaan?

Itsellä ei ole oikein edes sinne päin suhteellisuudentajua, missä ekvivalenttipisteet ovat. Eikä ole OBD-donglea jonka avulla olisi tullut asiaa seurattua. Joka kerta kuitenkin tulee asiaa mietittyä, kun pakkasella kaapelin iskee kiinni. Tuntuu intuitiivisesti pahalta päästää akusto kylmenemään ennen latausta, mutta toisaalta halvempi sähköhän se houkuttaa - ja myös kompensoi. Vaan kuinka paljon?

Autona itsellä ID4 jos se asiaan vaikuttaa. Ja pahoittelut jos ketjussa on tätä jo käyty, en jaksanut selata kaikkia 47 sivua läpi.
Jos haluaa akuston lämpöä hyödyntää, se onnistuu toki niinkin päin, että lataa mahdollisimman myöhään yöllä, eli ennen lähtöä. Tällöin ajoon lähtiessä on vähemmän lämmitettävää. Ihan pieniä latauksia joka päivä ei varmaankaan kannata tehdä optimointimielessä.

Noin ihan mutuna muutaman vuoden pörssisähköhintoja seuranneena, väittäisin sähkön olevan ainakin varsin usein klo 18 kolme kertaa kalliimpaa kuin vaikkapa klo 02. Näyttäisi olevan oikealla hehtaarilla:
Pörssisähkön keskihinta - Pörssisähköä.fi
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 441
Viestejä
4 584 987
Jäsenet
75 431
Uusin jäsen
Nonni

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom