Sähköauton kotilataus

Harvassa laturissa on karavaani töpseli. Suko hieman yleisempi :D Mikä ongelma superschuko pistorasiassa on?
Niissä on huomattavasti vähemmän kosketuspinta-alaa verrattuna karavan töpseliin. Shukot kuumenee ja palaa 100% pitkässä käytössä. Tuo seinätöpseli 8A mummolaturilla oli ihan musta ennen kuin vaihdoin karavaaniin. Nyt ei lämpene ja on turvallista latailla 13A 247.
 
Loppujen lopuksi latausasema ei ole mikään kaunistus, kun niin kiinteässä kuin voimavirrallisessa on latausjohto kiepillä. Kiinteä asema seinän läpi tehdyllä syöttöjohdon läpiviennillä (jää laitteen taakse) ja irrotettavalla type2-johdolla on ihan ok-näköinen, mutta eihän kukaan jaksa johtoa joka päivä kytkeä seinään.

Jos latausasema tulee katokseen, niin ehdottomasti kannattaa kiinteässä asemassa olla 7-7,5m johto. Voi muuten kaduttaa jälkikäteen.
Mä ton latausjohtokiepin takia päädyin kompromissina 5m johtoon (Parkkipaikka, tolppamallinen Walle ruudun vasemmassa nurkassa). Johto riittää niin pitkään sekä etu-, että takaperin ruutuun ajettaessa kunhan auton latauspistoketta ei ole asennettu keskelle keulaa tai perää. Hölmön näköistähän se toki on, jos auto on ajettu parkkiin etuperin ja johto kulkee lähes kylkeä viistäen töpseliin, mutta vähän maltillisemman näköinen kieppi sen 80% ajasta kun se johto ei ole missään kiinni.
 
Onko muilla comboa Defa Power + ID3/4/5/7? Itsellä ID5, enkä saa autoa heräämään lataamaan keskellä yötä ajastetusti, kun piuha on ollut kiinni virrattomana pidempään. Yrittänyt kikkailla asetuksien kanssa vaikka mitä comboja, mutta auto ei vain herää lataamaan itsestään, kun virtaa alkaisi tulemaan Defasta. Ainoa tapa on mennä VW-appista painamaan synkronoi, niin auto herää lataamaan.
 
Niissä on huomattavasti vähemmän kosketuspinta-alaa verrattuna karavan töpseliin. Shukot kuumenee ja palaa 100% pitkässä käytössä. Tuo seinätöpseli 8A mummolaturilla oli ihan musta ennen kuin vaihdoin karavaaniin. Nyt ei lämpene ja on turvallista latailla 13A 247.
Oliko se supershuko vai joku vanha pistorasia? Tietenkin caravan pistorasia on parempi, mutta tuskin hyvä uusi superschuko on huonompi?
Meillä on töissä lataukset eParkingin supershuko pömpeleistä eikä niiden kanssa ole mitään ongelmaa.
 
CEE 16A "caravan" rasiaan voi ostaa schuko-adapterin jos on muutakin käyttöä kuin lataus, joten sellaisen asentamisesta ei ole oikeastaan mitään pysyvää haittaa.

 
Supersukossa ei oikein taida olla virallista määritelmää 'millainen' sen pitäisi olla ja kuulemma laadullisesti riippuen valmistajasta toleranssia on.

Caravan taas on luotu pitkään kuormitukseen täydellä 16A virralla ja kestämään käyttöä kuten 3x16 pistokkeetkin.
Niin siis voimavirtapistorasiat ovat suunniteltu juurikin jatkuvaan käyttöön, toisin kuin tämä 1920 luvulla suunniteltu suko.

Se "Caravan" pistokehan on siis vain 1 vaiheinen 230V voimavirta pistoke.

Voimavirtapistokkeita on olemassa eri jännitteille värikoodattuna, ja myös erilaisille vaihemäärille. Se sininen värihän tarkoittaa vaan 200-250V, punainen taisi olla 380-440V tjsp. Keltainen 100-130V, suht harvinainen täällä päin,
 
Defan Poweri löytyy täältä ja ei ole kaapeli kankea.

Ihan hyvin on toiminut tuo laite ilman mainittavia ongelmia, mitä nyt muutamaan kertaan oli jostain syystä pörssisähköhinnat Defan järjestelmässä päin prinkkalaa. Lopulta olen käytännössä todennut, että tuosta pörssisähköohjauksesta ei niin kovin suuria hyötyjä saa, jos latailee autoa öisin kuten minä. Silloin ne tunnit on lähes aina kuitenkin halvimpia, joten sieltä ei merkittävästi niitä halvimpia poimita seasta. Mutta jos on lataustarvetta ympäri vuorokauden, niin sitten on varmasti enemmän hyötyä.

Jees, kiitoksia. Jotain vanhempia keskusteluja luin ja tuossa ei silloin ollut vielä tuntikohtaista kulutusraportointia. Mahtaako olla vieläkään? Lähinnä yleisestä mielenkiinnosta olisi kiva seurailla kuinka usein ja paljon auto lämmittelee akkua latauksen ulkopuolella.
 
Onko muilla comboa Defa Power + ID3/4/5/7? Itsellä ID5, enkä saa autoa heräämään lataamaan keskellä yötä ajastetusti, kun piuha on ollut kiinni virrattomana pidempään. Yrittänyt kikkailla asetuksien kanssa vaikka mitä comboja, mutta auto ei vain herää lataamaan itsestään, kun virtaa alkaisi tulemaan Defasta. Ainoa tapa on mennä VW-appista painamaan synkronoi, niin auto herää lataamaan.
Jos ajastat jo autolla, niin miksi virrat pitää olla poissa defasta?
 
Jos ajastat jo autolla, niin miksi virrat pitää olla poissa defasta?
Tuossa testailin tänään, ja totesin, että paras tyyli on laittaa Defasta lataa heti, ja autosta ajastus yöksi. En saa millään tyylillä toimimaan Defan ecomoden eli pörssisähkön kanssa. Syynä se, että ecomode jää odottelemaan Defan valitsemaa optimaalista pörssisähköaikaa, eikä anna virtaa heti autolle, ja auto odottaa heti virtaa, kun piuhan laittaa kiinni. Jos Defasta laittaa ensin lataa heti ja sen jälkeen keskeyttää latauksen, niin ecomode-vipua ei saa enää käännettyä päälle ennen kuin piuhan taas irroittaa autosta ja laittaa takaisin. Tässä on sekä Defan että auton typerää logiikkaa - eivät vain sovi toisilleen, vaikka Defan sivuilla ID:n pitäisi olla yhteensopiva.
 
Ja jos jonain yönä sattuu olemaan kallista niin ei sitten kytke kaapelia seinää mutta tuo nyt juu vaatii inan seuraamista. Loppuviikosta kannattaa miettiä että venuttaako lataukset viikonlopulle.
 
Jos lataa sähköautoa paljon kotona, niin voi ehkä myös tulla halvemmaksi hankkia siirtoyhtiöltä verkkopalvelutuote, jossa on erillinen päivä- ja yötariffi kiinteän hinnan sijaan. Jos sellaista ei siis jo ole, ainakin sähkölämmitteisessä talossa todennäköisesti on. Mutta tapauskohtaista.
 
Hölmö kysymys, mutta estääkö mikään laittamasta sitä punaista voimavirtatöpseliä supersukon tilalle yhteen vaiheeseen? Voimavirtalaturilla olisi sitten ehkä enemmän käyttökohteita.
 
Ja jos jonain yönä sattuu olemaan kallista niin ei sitten kytke kaapelia seinää mutta tuo nyt juu vaatii inan seuraamista. Loppuviikosta kannattaa miettiä että venuttaako lataukset viikonlopulle.
Aika harvana yönä ollut kallista. Ne muutamat hieman kalliimmat yöhinnat hukkuvat pitkässä juoksussa kohinaan.
 
Hölmö kysymys, mutta estääkö mikään laittamasta sitä punaista voimavirtatöpseliä supersukon tilalle yhteen vaiheeseen? Voimavirtalaturilla olisi sitten ehkä enemmän käyttökohteita.
Mitäs sitte kun sellainen yksivaiheinen patenttihärpäke mennäänkin iskemään voimavirtaan kun liittimet niin kertoo ja hyvällä tuurilla jotain ja jotain.

Syöttöpäässä taas tietämättömälle saa aikaan ajan- ja rahanhaaskausta kun mietitään Mikä v*ttu kun kompura vaan sirisee ja soitellaan sähkäriä paikalle.

Käyttää sitä Caravan joka kertoo heti, että ollaan yhden vaiheen varassa.
 
Itsellä on tässä nyt loppusuoralla Defa Power, Wallbox Pulsar Plus ja go-e Gemini (kiinteä), mutta en osaa päättää näiden välillä. Kaikissa on about samat featuret, ne ovat suunnilleen saman hintaisia ja kaikissa on omat hyvät puolensa.

Sekalaisia hajatelmia:

  • Defa on ilmeisesti sähkäreille näistä tutuin asentaa. Tykkään siinä myös tuosta, että siinä on näyttö, josta selkeästi näkee speksejä siitä mitä tapahtuu, eikä pelkästään jotain vilkkuvaloja.
  • Geminissä ei tule kaapelia mukana, mutta tämä ei toisaalta ole pelkästään huono asia, koska kaapelihan se eniten noissa kuluu ja mahdollisesti hajoaa, joten helppo vaihdettavuus on oikeastaan plussa. Lisäksi voi jälkikäteen helposti vaihtaa esim. pidemmän kaapelin jos jossain kohtaa vaihtuukin auto tms.
  • Defan pörssisähköviritelmä näyttää fiksummalta kuin Geminin, mutta loppuviimein molemmissa ominaisuus on aika turha ja luultavasti aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä. Varmaan 98% samaan lopputulokseen pääsee ihan vaan ajastamalla 01-06, kuten juuri on ollutkin puhetta. Toki pörssiohjauksella voi teoriassa välttää tosi kalliita öitä, mutta toisaalta jos seuraavana päivänä tarvitsee tietyn määrän latausta, niin sitten on pakko joka tapauksessa ladata. Muutenkin sähkön hintaa tulee koko ajan seurattua, joten eipä se iso homma ole ihan sikahintaisina öinä vaan jättää latausta väliin manuaalisesti..
  • Wallboxissa ei ole pörssiohjausta, mutta se ei edelleenkään juuri haittaa. Wallbox on näistä ulkonäöllisesti ehkä miellyttävin ja sen äppi on näistä saanut selvästi parhaat käyttäjäarviot (4.6 tähteä Gplay / 4.2 apple) verrattuna Defaan (2.3 / 1.8) ja Geminiin (2.8 /( 3.2). Sinänsä appi on aika turha, koska ajatuksena oli laittaa vaan autosta tuo yöajastus päälle ja laturin tehtävänä on lähinnä tuuttaa virtaa ja laskea elektronit. Kulutusseurannassa näissä on kuitenkin jonkin verran eroja ilmeisesti, sekä esim. siinä toimivatko ne ylipäätään jos yhteys pilveen katoaa.
  • Kaikki kolme tukee ilmeisesti OCPP:tä, eli niiden pitäisi pystyä kommunikoimaan myös lokaalisti esim. Home Assistantin kanssa. Ilmeisesti Defan toteutus tästä on kuitenkin ihan paska ja tarkoitettu lähinnä yritysasiakkaille, Geminissä on vissiin ihan ok viritelmä ja se osaa jutella suoraan lokaalisti HA:lle, Wallboxissa vissiin ehein kokonaisuus, mutta se toimii Wallboxin pilven kautta. Tämäkään ei sinänsä olisi muuten tärkeä ominaisuus, mutta nörttinä haluaisin seurata ja logittaa hetkellistä tehoa/kulutusta, jota yksikään näistä ei taida suoraan omassa äpissään tukea, tuutaten ainoastaan summalukuja pidemmältä ajalta.
  • Defan ja Geminin takuu on 5 vuotta, Wallboxilla vain kaksi.
  • Jokerivaihtoehtona olisi hommata "tyhmä" laturi kuten Webasto Pure ja lyödä vaan sen kaveriksi esim. Shelly 3EM mittaamaan kulutusta. Tämä olisi tavallaan yksinkertaisin vaihtoehto, joka kattaisi kaikki tarpeet ilman riippuvuutta mistään pilvipalveluista. Toisaalta jos sitten jossain vaiheessa haluaisikin jotain hifistellä, niin tuon kanssa olisi sitten vähän no can do.
Että ei tässä nyt taidettu vieläkään hullua hurskaammaksi tulla...
 
Viimeksi muokattu:
Go-e:n lisävarusteena saatava kuormanohjauspalikka (ei HAN-porttiin liitettävä vaan DIN-kiskoon kiinnitettävä) ei sitten laske asioita lokaalisti vaan vaatii yhteyden pilveen. Toisaalta HA:lla homman saa toimimaan täysin lokaalisti.

Go-e:ssa voi luoda monipuolisia komboja eli esim. aikaikkunan, jossa ladataan halvimmalla pörssisähköhinnalla (jolloin yölläkin poimitaan halvimmat tunnit). Minusta latausvaihtoehdot ovat erittäin hyvät eikä ongelmia ole ollut. Go-e:n kuormanohjauksen kuusi mittausta antaa myös hyvin informaatiota sähkön käytöstä. Ylimääräiset mittaukset voi laittaa esim. lämmitykselle, saunalle tai aurinkopaneeleille. Kuormanohjauksen ja asennuksen kanssa hintalappu lienee 1000-1500€.

Minusta vaihtoehdot ovat Defa tai Go-e haettaessa oikeasti älykästä laturia. Muuten kärkkyisin jotain kiinteää laturia kunnon tarjouksesta kuten Elli Charger tai Muut - Schneider Electric sähköauton latausasema 11kW EVH4S11NC + EVlink Home Peak Control EVA1HPC3 olivat.
 
Mitäs sitte kun sellainen yksivaiheinen patenttihärpäke mennäänkin iskemään voimavirtaan kun liittimet niin kertoo ja hyvällä tuurilla jotain ja jotain.

Syöttöpäässä taas tietämättömälle saa aikaan ajan- ja rahanhaaskausta kun mietitään Mikä v*ttu kun kompura vaan sirisee ja soitellaan sähkäriä paikalle.

Käyttää sitä Caravan joka kertoo heti, että ollaan yhden vaiheen varassa.
Sähköauton latauksen kannalta tuollainen yksivaiheinen voimavirtapistorasia ei ole ongelma, ellei itse latauslaitteessa ole tuon suhteen jotain valvontaa (miksi olisi?). Sähköautolle ei kerrota sen kummemmin onko tarjolla 1 vai 3 vaihesähköä, vaan auton pitää se itse tunnistaa sen mukaan miten liittimiin tulee sähköä.

Tietysti tuollainen satunnainen yksivaiheinen voimarasia voi herättää ihmetystä jos siihen tosiaan jonkun kompuran tms kytkee. 3v Kompura tosin ei siriste tms, ei vaan puhu mitään.
 
Mitenkähän se menee, voisiko olettaa Harjun valmistaman supersukon kestävän sitä yleisesti hyväksyttyä 8A jatkuvaa virtaa? En kovin mielelläni asentaisi sähköauton latausta varten yhtäkään kalikkaa jossa lukee Harju, sellaisia rimpuloita ne ovat olleet.

Mutta voihan tuo olla tosi hyvä ja laadukaskin, toisin kuin aiemmat tuotteensa.
 
Rivarikämpän pihassa lämmitystolppa jossa on 2 kellopistorasiaa ja 2 huoneistosta omilta tauluilta syötöt.
Täytyis vaihtaa malliin joka kestaa hybridin hidaslatausta. Löytyykö mallia mikä olis jaettu eli omat lukolliset luukut pistorasioille?
Ei vahingossakaan naapuri pääsis varastaan sähköä vai täytyykö hommata 2 eri boksia
 
Itsellä on tässä nyt loppusuoralla Defa Power, Wallbox Pulsar Plus ja go-e Gemini (kiinteä), mutta en osaa päättää näiden välillä. Kaikissa on about samat featuret, ne ovat suunnilleen saman hintaisia ja kaikissa on omat hyvät puolensa.

Sekalaisia hajatelmia:

  • Defa on ilmeisesti sähkäreille näistä tutuin asentaa. Tykkään siinä myös tuosta, että siinä on näyttö, josta selkeästi näkee speksejä siitä mitä tapahtuu, eikä pelkästään jotain vilkkuvaloja.
  • Geminissä ei tule kaapelia mukana, mutta tämä ei toisaalta ole pelkästään huono asia, koska kaapelihan se eniten noissa kuluu ja mahdollisesti hajoaa, joten helppo vaihdettavuus on oikeastaan plussa. Lisäksi voi jälkikäteen helposti vaihtaa esim. pidemmän kaapelin jos jossain kohtaa vaihtuukin auto tms.
  • Defan pörssisähköviritelmä näyttää fiksummalta kuin Geminin, mutta loppuviimein molemmissa ominaisuus on aika turha ja luultavasti aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä. Varmaan 98% samaan lopputulokseen pääsee ihan vaan ajastamalla 01-06, kuten juuri on ollutkin puhetta. Toki pörssiohjauksella voi teoriassa välttää tosi kalliita öitä, mutta toisaalta jos seuraavana päivänä tarvitsee tietyn määrän latausta, niin sitten on pakko joka tapauksessa ladata. Muutenkin sähkön hintaa tulee koko ajan seurattua, joten eipä se iso homma ole ihan sikahintaisina öinä vaan jättää latausta väliin manuaalisesti..
  • Wallboxissa ei ole pörssiohjausta, mutta se ei edelleenkään juuri haittaa. Wallbox on näistä ulkonäöllisesti ehkä miellyttävin ja sen äppi on näistä saanut selvästi parhaat käyttäjäarviot (4.6 tähteä Gplay / 4.2 apple) verrattuna Defaan (2.3 / 1.8) ja Geminiin (2.8 /( 3.2). Sinänsä appi on aika turha, koska ajatuksena oli laittaa vaan autosta tuo yöajastus päälle ja laturin tehtävänä on lähinnä tuuttaa virtaa ja laskea elektronit. Kulutusseurannassa näissä on kuitenkin jonkin verran eroja ilmeisesti, sekä esim. siinä toimivatko ne ylipäätään jos yhteys pilveen katoaa.
  • Kaikki kolme tukee ilmeisesti OCPP:tä, eli niiden pitäisi pystyä kommunikoimaan myös lokaalisti esim. Home Assistantin kanssa. Ilmeisesti Defan toteutus tästä on kuitenkin ihan paska ja tarkoitettu lähinnä yritysasiakkaille, Geminissä on vissiin ihan ok viritelmä ja se osaa jutella suoraan lokaalisti HA:lle, Wallboxissa vissiin ehein kokonaisuus, mutta se toimii Wallboxin pilven kautta. Tämäkään ei sinänsä olisi muuten tärkeä ominaisuus, mutta nörttinä haluaisin seurata ja logittaa hetkellistä tehoa/kulutusta, jota yksikään näistä ei taida suoraan omassa äpissään tukea, tuutaten ainoastaan summalukuja pidemmältä ajalta.
  • Defan ja Geminin takuu on 5 vuotta, Wallboxilla vain kaksi.
  • Jokerivaihtoehtona olisi hommata "tyhmä" laturi kuten Webasto Pure ja lyödä vaan sen kaveriksi esim. Shelly 3EM mittaamaan kulutusta. Tämä olisi tavallaan yksinkertaisin vaihtoehto, joka kattaisi kaikki tarpeet ilman riippuvuutta mistään pilvipalveluista. Toisaalta jos sitten jossain vaiheessa haluaisikin jotain hifistellä, niin tuon kanssa olisi sitten vähän no can do.
Että ei tässä nyt taidettu vieläkään hullua hurskaammaksi tulla...
Ootko Tästä tietoinen? Ite hommasin tuon kotia joulukuussa ja tuossa on useita mahdollisuuksia tuohon kuormanhallintaan. HA:ssa toimii hyvin ja sen kautta oon tehny pörssisähkön ohjauksen. Jostain syystä itellä ei toimi kunnolla tuo laturin kautta pörssisähkö ohjaus. Ei osaa hakea uusia arvoja netistä jostain syystä.
 
Ootko Tästä tietoinen? Ite hommasin tuon kotia joulukuussa ja tuossa on useita mahdollisuuksia tuohon kuormanhallintaan. HA:ssa toimii hyvin ja sen kautta oon tehny pörssisähkön ohjauksen. Jostain syystä itellä ei toimi kunnolla tuo laturin kautta pörssisähkö ohjaus. Ei osaa hakea uusia arvoja netistä jostain syystä.

Olin skipannut typerän nimen takia, mutta kieltämättä ihan mielenkiintoisen oloinen värkki kyllä. Kuormanhallintaa en tarvitse, mutta noin muuten tuossa olisi kyllä hinta ja featuret ihan kohdillaan.
 
Tommoiset vähemmän tunnetut merkit kiertäisin varmuuden vuoksi kaukaa. Jos ongelmia tulee, niin vuoden parin päästä voi tuen saaminen olla hankalaa?
 
Tommoiset vähemmän tunnetut merkit kiertäisin varmuuden vuoksi kaukaa. Jos ongelmia tulee, niin vuoden parin päästä voi tuen saaminen olla hankalaa?

Tjooh, mietin kyllä tätäkin puolta ja takuukin vain kaksi vuotta. Toisaalta tuota myydään sillä, että sitä voi hallita täysin paikallisesti ja, että kaikkien komponenttien pitäisi olla helposti sähkärin vaihdettavissa, että siinä mielessä mitään ihmeempää tarvetta tuelle ei välttämättä olisi.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 160
Viestejä
4 573 808
Jäsenet
75 387
Uusin jäsen
Huttuz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom