Sähköauton kotilataus

Varmaan jokin palvelu mistä hakeevat tiedon ei ole ajantasalla. Porssisahkoa.fi uupuu myös huomisen tiedot mut iltalehti ja monet muut näyttää ok.
 
Jos nyt skenaarioidaan tosissaan niin ilman kuormitusta tasaavaa akustoa 150kW pikalaturi vaatisi 3x250A pääsulakkeet ja syöttökaapelit sen mukaan. (3x200A riittää "vain" 138kW tehoon).
Tuollaisen liittymän kk-maksut on luokkaa 50-500e/kk alueesta riippuen. Perustamiskulu lienee kymppitonneja.

Pääkeskus pitäisi myös olla samalle virralle speksattu ja se maksaa viisinumeroisen lukeman.

Laturi tehosta riippuen 50-100k€.

Eli parisataa tonnia täytyisi varmaan laittaa alkupääomaa tuosta huvista ja kk-maksut sitten siitä eteenpäin.
Oishan tuollainen kuitenkin kaiken rahan arvoinen. Voisi siinä naureskella naapurille kun latailee jotain Rellun Zoea 22kW etanalaturilla.
 
Tänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Harri Salon kehujen (mainostuksen) perusteella tuli itsellekin hankittua BENY. Edullisimmillaan löysin EV latauksen sivuilta Beny BCP latausasema

Hallintayhteys muodostetaan oletuksena bluetoothilla (HUOM! oma Android Motorola ei löytänyt asemaa, niin piti käyttää iPhonea asennukseen) ja asennuksen ja päivityksen jälkeen vaihdoin yhteyden wlaniin (huom, vain 2,4ghz ja sitten ei enää bluetooth toimi). Etähallintaa kodin ulkopuolelta EI tosiaan ole, vaikka laite on yhdistettu wlaniin, eli vain kotiverkosta on sen hallinta -joka on tietoturvamielessä hyväkin juttu. Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
 
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.
 
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.

Pilvipalveluhafirma voi koska tahansa lopettaa palvelut yms...
 
Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.

Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.
 
Jonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturia :)
 
Jonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturia :)
Kuulostaa tosi hyvältä että noin. Ei sitten vahingossa ladata mummolan seinästä, niin että liekit tavoittelee katonrajaa ylikuumentuneen rasian takia
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.

Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.
Ikävä kyllä ei ole H1:stä. Kuormantunnistus on Niben PILP:llä, mutta kuormanhallintaa en tosiaan nykyisellään tarvitse. Pitää kyllä jossain vaiheessa saada aikaiseksi ja integroida laturi HA:han. Tuo oli uusi info, että OCPP voi mennä myös pilvessä (itseasiassa en tiedä koko OCPP:stä mitään vielä, nimen lisäksi). :tup:
 
Kotipihaan tuli Defa Power-latausasema. Lataus sujuu ongelmitta mutta iPhonen Defa Power-sovellus kertoo laitteen olevan jatkuvasti offline-tilassa. Asensin latausaseman viereen WiFi-toistimen, vanhan Asus-reitittimen joka tukee vain 2.4 GHz verkkoja. Latausaseman näytössä on täydet palkit verkkoyhteydelle ja kertaalleen laturi näkyikin sovelluksessa mutta sen jälkeen ei. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Ei kiinnostaisi hommata uutta reititintäkään testattavasksi josko sillä toimisi paremmin. Toisaalta haitta on lähinnä kosmeettinen, voin säätää lataustehoa ja ajastusta suoraan auton sovelluksesta.
 
Enää kun ei ole järkevään hintaan Schneiderin 11kw laturia saatavilla tai VW Elli latureista tuli uudet kalliimmat mallit, niin mitä foorumi suosittelee?

Tarvitsen kuormanhallinnan siihen, mutta olisi riittänyt saman tyyppinen kaapeliversio, kuten Schneiderin latureissa. Laturin sijainnissa ei muutenkaan ole kunnon internetyhteyttä, niin kaapeliversiolla pitäisi kuormanhallinta hoitaa.

Tämä tulisi firman osoitteeseen, missä on kiinteä sähkösopimus, niin pörssisähkön vaihtelut eivät merkitse ja päiväsaikaan latailen. Mitä alle 500€ latureita suosittelette?

Pahoittelut jos on ollut samanlaisia kysymyksiä, mutta itse en löytänyt tähän foorumilta vastausta.
 
Ei sillä että tietäisin vaihtoehtoja mutta onko mahdollista tilata EU alueelta vai vain Suomesta?
Minulle ei ole merkitystä maasta mistä tilaa. Lähinnä olisi yksinkertainen, toimiva ja kuormanhallinnalla.

Onnisella oli ABB:n 11kw laturi n. 490€, (alv kanssa) mutta vähän jäi mysteeriksi mikä kuormanhallinta siihen sopii.
ABB Onnisella

ABB B24112-100 ilmeisesti olisi oikea kuormanhallintaan, ellen ole väärässä. Tuo on vain hävyttömän kallis Suomessa.

Saksassa olisi ehkä sama osa 160€, kun Suomen hinnat 300€ - 400€.
Saksan myymälä

Kenelläkään kokemusta tuosta?
 
ABB latausasema ei Facebookissa saa erityisen mairittelevia kommentteja kun FW päivitysten yhteydessä asioita hajoaa. Eli jos siihen ABB asemaan päätyy ja kaikki toimii niin ei kannata FW päivittää.
 
ABB latausasema ei Facebookissa saa erityisen mairittelevia kommentteja kun FW päivitysten yhteydessä asioita hajoaa. Eli jos siihen ABB asemaan päätyy ja kaikki toimii niin ei kannata FW päivittää.
Näköjään, lueskelin itsekin tuota. Onko laturia, johon saisi kaapeliyhteydellä kuormanhallinnan ilman mitään ihmeellisiä verkkohienouksia?

Välttämättä kuormanhallintaan en vielä tarvitse, mutta jos sen tarvitsee myöhemmin, niin olisi kaapeliyhteydellä mahdollisimman yksinkertainen, ettei tulisi samalaisia teknisiä ongelmia.
 
Kotipihaan tuli Defa Power-latausasema. Lataus sujuu ongelmitta mutta iPhonen Defa Power-sovellus kertoo laitteen olevan jatkuvasti offline-tilassa. Asensin latausaseman viereen WiFi-toistimen, vanhan Asus-reitittimen joka tukee vain 2.4 GHz verkkoja. Latausaseman näytössä on täydet palkit verkkoyhteydelle ja kertaalleen laturi näkyikin sovelluksessa mutta sen jälkeen ei. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Ei kiinnostaisi hommata uutta reititintäkään testattavasksi josko sillä toimisi paremmin. Toisaalta haitta on lähinnä kosmeettinen, voin säätää lataustehoa ja ajastusta suoraan auton sovelluksesta.
Hyvin vastaava viritelmä itsellänikin (eli Defa Power autokatoksessa ja kotiverkkoon liitetty vanha 2.4GHz langattoman yhteyden jakava reititin katoksen puoleisella seinällä kotona sisällä - oikeastaan ainoastaan juuri Defaa varten) ja ainakin itselläni pysyy hyvin verkossa (toki android sovellus minulla käytössä). Jo toista vuotta tuo käytössä, eikä oikeastaan minkäänlaisia ongelmia (Ecomodella pörssisähkölatauksen toiminnassa oli ilmeisesti joitain ongelmia alkuvaiheessa ollut, mutta ainakin minulla toiminut sekin luotettavasti - alkuun en tosin käyttänytkään). Appikin mielestäni ihan kätevä ja pystyy verkon kautta etänä asetuksia muuttamaan ja tarkistamaan.
 
Walle 16, Wallbox, Ensto

Sähköauton latausasema Wallbox Pulsar Max, Type2, 22kW(3x32A), eri vaihtoehtoja


Kaikkiin saa kuormanhallinan, pitää ostaa palikka erikseen.
Käytännössä Walle 16 ja Wallbox 550€ ja Ensto 650€ hintaan, mutta Enstoon ja Wallbox merkkeihin saa halvemmalla kuormanhallinnan?

Wallen laturiin ei ilmeisesti saa energiamittarilla asennettavaa kuormanhallintaa, vaan pitää käyttää Wallen omaa kalliimpaa ratkaisua?

Eli Ensto ja Wallbox Pulsar jäisi halvemmiksi vaihtoehdoiksi, mutta 22kw ja 11kw laturin hintaerot ovat todella pienet, joten kumpaa merkkiö suosittelette hankkimaan?

Toki vaatii suuremmat sulakkeet ja isomman vikavirtasuojan jos menee suoraan 22kw laturilla, mutta ei puhuta suurista eroista hinnoista. Olisipa valmius tulevaisuutta varten, jos auto suostuu tuon tehon ottamaan vastaan.
 
Turhaan (mielestäni) mietit 22. Ensinnäkin se 11kW tankkaa sen ~10kW/h joka ikinen yö niin kuinka paljon aattelit alkaa ajamaan?

Toiseksi sun pitää kasvattaa sulakekoko vähintään 35A + siitä aiheutuva kustannuslisä, kerta+jatkuva.
 
Turhaan (mielestäni) mietit 22. Ensinnäkin se 11kW tankkaa sen ~10kW/h joka ikinen yö niin kuinka paljon aattelit alkaa ajamaan?

Toiseksi sun pitää kasvattaa sulakekoko vähintään 35A + siitä aiheutuva kustannuslisä, kerta+jatkuva.
Tämä tulee maatilalle, jossa on pääsulakekoko 63a ja taulussa johon laturi tulee on 50a sulakkeet. Ajattelin että lähes samalla hinnalla saa tehokkaamman laturin, kun syötöt riittävät kuitenkin. Auto ei pysty ottamaan kuin 11kw, mutta olisi tällä varmistettu tulavaisuuden varalle. Ja lisäksi olisiko 22kw laturissa kestävämmät komponentit niin kestää 11kw latausta pitempään?

Eli nyt pitäisi valita Enston ja Wallboxin väliltä.
 
Wallbox.

Muistaakseni ryhmissä on keskusteltu, että ihan samat sisukset, erot on vain paperilla. Sehän on kuitenkin vain latausyhde, laturi on aina autossa eikä 11kW perusta katoa minnekään, koska lukuunottamatta Renault se 22kW vaatii kaksi laturia autoon, tuplakustannukset ja siitä syystä lisävarustelistalla optiona kalliiden autojen kyljessä kun asiakkaat ovat valmiita maksamaan tuotteen hinnassa.
 
22kW latureissa on sitten aika paljon kankeammat johdot. Mulla on pihassa 2kpl 22 kW Wallboxia ja 1 kpl 11kW laturi ja onhan toi 11 kW johto paljon taipuisampaa ja kevyempää käsitellä.

Ja täältä kanssa ääni Wallboxille. Ainakin meillä 1.5 vuotta toimineet moitteetta.
 
Itse olen todennut että piuha jos on se 6+ metriä niin on aika sopiva ja pärjää auton kuin auton kanssa. 5m alkaa olla jo vähän nafti ja voi tulla ihan turhia ongelmia latauksessa. Kyseessä kuitenkin kiinteä asema niin johdon lisäpituuden tuoma paino ei niin häiritse.
 
Hyvin vastaava viritelmä itsellänikin (eli Defa Power autokatoksessa ja kotiverkkoon liitetty vanha 2.4GHz langattoman yhteyden jakava reititin katoksen puoleisella seinällä kotona sisällä - oikeastaan ainoastaan juuri Defaa varten) ja ainakin itselläni pysyy hyvin verkossa (toki android sovellus minulla käytössä). Jo toista vuotta tuo käytössä, eikä oikeastaan minkäänlaisia ongelmia (Ecomodella pörssisähkölatauksen toiminnassa oli ilmeisesti joitain ongelmia alkuvaiheessa ollut, mutta ainakin minulla toiminut sekin luotettavasti - alkuun en tosin käyttänytkään). Appikin mielestäni ihan kätevä ja pystyy verkon kautta etänä asetuksia muuttamaan ja tarkistamaan.
Tällä itse Power on pysynyt oikein hyvin verkossa ja appiksen löydettävissä asennuksesta alkaen. Tallissa sisällä on muutaman metrin päässä 5 GHz tukari ja vaimennus näyttäisi olevan -61 dBm. Android käytössä myös, mutta ei varmaan alkuperäisen postaajan ongelma tästä johdu. Samanlaista pykimistä oli kyllä Defan balancerin kanssa, ensimmäinen yksilö lähti hetkeksi toimimaan mutta alkoi ensin tippumaan verkosta ja lopulta lopetti kokonaan toiminnan. Takuuvaihtona tuli uusi, joka nyt on toiminut hyvin kun vaimennuksen sai tuonne samoille -60-65 dbm hoodeille.
 
Hyvin vastaava viritelmä itsellänikin (eli Defa Power autokatoksessa ja kotiverkkoon liitetty vanha 2.4GHz langattoman yhteyden jakava reititin katoksen puoleisella seinällä kotona sisällä - oikeastaan ainoastaan juuri Defaa varten) ja ainakin itselläni pysyy hyvin verkossa (toki android sovellus minulla käytössä). Jo toista vuotta tuo käytössä, eikä oikeastaan minkäänlaisia ongelmia (Ecomodella pörssisähkölatauksen toiminnassa oli ilmeisesti joitain ongelmia alkuvaiheessa ollut, mutta ainakin minulla toiminut sekin luotettavasti - alkuun en tosin käyttänytkään). Appikin mielestäni ihan kätevä ja pystyy verkon kautta etänä asetuksia muuttamaan ja tarkistamaan.
Itselläni ongelma korjaantui kun yhdistin latausaseman talon 5 GHz verkkoon. Siinä on huonompi signaali latausasemalla mutta laite pysyy nyt verkossa 🤷‍♂️
 
Itsellä on Motorwerkin 11kw voimavirtatöpselillä oleva latauslaite, jolla olen lataillut Skoda Enyaqia. Nyt muutamia kertoja ladattu samalla latauslaitteella tuttavien Kia Ceed plug-in hybridiä. Samalla huomasin erikoisuuden latauslaitteen sähkönmittauksesa.
Molemmat autot on latautuneet latauslaitteella moitteetta.
Mutta erikoisesti tuota plug-in hybridiä ladatessa Motorwerk ilmoittaa näytöllään lävitseen virranneen sähkömäärän kolminkertaisena. Ilmeisesti siksi kun laturi on kolmivaihe mutta plug-in hybridissä on vain yksivaiheinen sisäinen laturi.
Pitää siis muistaa aina jakaa tuon Motorwerkin ilmoittama sähkömäärä kolmella että saa tietää montako kilowattituntia sähköä on mennyt. (Pidetään sekä itse että tuttavani kirjaa autojen kulutuksista)
Ei siis varsinaisesti vika vaan erikoinen ominaisuus/toiminta.
Samalla tavalla toiminee myös identtiseltä vaikuttava eLoadin vastaava latauslaite.
 
Itsellä on Motorwerkin 11kw voimavirtatöpselillä oleva latauslaite, jolla olen lataillut Skoda Enyaqia. Nyt muutamia kertoja ladattu samalla latauslaitteella tuttavien Kia Ceed plug-in hybridiä. Samalla huomasin erikoisuuden latauslaitteen sähkönmittauksesa.
Molemmat autot on latautuneet latauslaitteella moitteetta.
Mutta erikoisesti tuota plug-in hybridiä ladatessa Motorwerk ilmoittaa näytöllään lävitseen virranneen sähkömäärän kolminkertaisena. Ilmeisesti siksi kun laturi on kolmivaihe mutta plug-in hybridissä on vain yksivaiheinen sisäinen laturi.
Pitää siis muistaa aina jakaa tuon Motorwerkin ilmoittama sähkömäärä kolmella että saa tietää montako kilowattituntia sähköä on mennyt. (Pidetään sekä itse että tuttavani kirjaa autojen kulutuksista)
Ei siis varsinaisesti vika vaan erikoinen ominaisuus/toiminta.
Samalla tavalla toiminee myös identtiseltä vaikuttava eLoadin vastaava latauslaite.

Kuulostaa luotettavalle laitteelle ja tämmöinenkin oli näköjään.

 
Kuulostaa luotettavalle laitteelle ja tämmöinenkin oli näköjään.

Ei sinänsä minusta luotettavuutta paljoa heikennä. Pieni puute ominaisuuksissa.
Tuota vaarallisuutta puitiin tässäkin ketjussa paljonkin, sekä myös Facebookissa, ja minusta lopputoteamus oli että voimavirtaversiossa/voimavirtaa käytettäessä ei ole vaarallisuutta.
Tuo vaarallisuus kosketti tiettyä erää, ja ilmeisesti vain suko-käyttöä jos käyttää adapteria jolla tuon voimavirtapään saa liitettyä tavalliseen suko-pistorasiaan.
Sukoon kun töpselin voi laittaa kumminpäin vain, jolloin N-karva/pinni voi mennä L-liitäntään/puolelle, eli liitännän napaisuus menee "väärinpäin"
Vaihtovirran ollessa kyseessä tämä ei vaikuta sinänsä laitteen toimivuuteen, mutta tietyn erän N-liittimen puolelta puuttui suojarele joka teki tästä tietyissä tilanteissa vaarallisen.
Voimavirtatöpseliin pistoke menee vain yksinpäin jolloin N-pinni menee aina oikeaan reikään/liitäntään.
 
Sähkärille oli Enston tuotteet tuttuja ja kehui niitä, niin meinasin päätyä siihen. Kuitenkin toimitusaika oli huimat 2 - 4 vk suomalaisissa verkkokaupoissa, ja verkkokauppa.com:ssa esim. lukee poistuva malli.

Oletteko mistä tilailleet Wallboxeja? Evifyllä näytti oleen 22kw laturi 7m kaapelilla 750€, mutta tulisi ulkomailta. Toki jos näissä ei ole ollut ongelmia, niin sama mistä sen ostaa, Ahlselliltä taitaisi saada virtamittarin ja muut sulakkeet, ainakin Enstoon sai.
 



Siinä muutama vaihtoehto.
 
Turhaan (mielestäni) mietit 22. Ensinnäkin se 11kW tankkaa sen ~10kW/h joka ikinen yö niin kuinka paljon aattelit alkaa ajamaan?

Toiseksi sun pitää kasvattaa sulakekoko vähintään 35A + siitä aiheutuva kustannuslisä, kerta+jatkuva.

22:lla yksivaiheiset autot lataa kuitenkin 7kw:lla, joka on merkittävä ero. Silläkin saa tarvittaessa akun täyteen yön aikana, mitä ei 3.6kw:lla välttämättä saa.
 
Asunnoissa on yleensa 25A sulakkeet niin ei se 7 kW automaattisesti tule vaan odotusarvo voi olla 5.5 kW korvilla. Joka tapauksessa itsella on hiukan munaskuissa tunne etta yksivaiheiset ja 22 kW autot ovat niin erikoistapauksia etta ei niihin kannata paljoa panostaa . Ja minusta jopa se etta paivittain taytyy pelata raskaamman kaapelin kanssa on paljon panostamista. Ottaisin jos nykyinen auto siita 22kW hyotyisi mutta en ottaisi koska se voisi olla tulevaisuudessa hyodyllinen.

Semmoinen oma arvauks miksi pihaan tulisi yksivaiheinen auto on se etta hommataan toinen auto kauppakassiksi ja sen kanssa on sitten se ja sama mika se latausteho on koska kilometreja tulee 10t vuodessa.
 
Ainakin vanhemmat nissan leafit, korealaiset konat ja nirot, honda e yms monet tuollaset alle kahdenkympin käytetyt kulkineet hyötyy siitä.
Tähän taloyhtiöön vedettiin 12x 22kw tolpat pari vuotta sitten ja 7.3kw on aika vakio millä aloittaa latauksen.

Eikä toi oma kaapeli nyt mitenkään erikoisen painava ole... turhan pitkä vaan kun sitä on varmaan 4 metriä rullalla auton eessä. Töpselistä toiseen matkaa n. 50cm :)
 
Onko täällä go-e omistajia? Olen tämän syksyn aikana ihmetellyt, kun näyttäisi siltä, että laturi käyttää väärää pörssisähkön hintaa aina välillä. Sunnuntaina viimeksi lataus alkoi klo 23 vaikka raja oli laitettu niin, että hinta putosi sen alle vasta klo 01. Eli välillä se jostain syystä käyttää pari tuntia myöhemmin olevaa hintaa. Onko muut huomannut asiaa ja voiko sille tehdä jotain?
 
Onko täällä go-e omistajia? Olen tämän syksyn aikana ihmetellyt, kun näyttäisi siltä, että laturi käyttää väärää pörssisähkön hintaa aina välillä. Sunnuntaina viimeksi lataus alkoi klo 23 vaikka raja oli laitettu niin, että hinta putosi sen alle vasta klo 01. Eli välillä se jostain syystä käyttää pari tuntia myöhemmin olevaa hintaa. Onko muut huomannut asiaa ja voiko sille tehdä jotain?
Go-e:n hinnoissa ei ole alvia. Olethan tästä tietoinen?
 
Go-e:n hinnoissa ei ole alvia. Olethan tästä tietoinen?
Tottakai. Siksi en käytä alvia myöskään tuossa sähkönseuranta appissa mitä käytän nähdäkseni sähkön hinnan. Ja alvi ei selitä sitä, että hinta on tasan tarkkaan sama kuin mitä sähkönseuranta appi näyttää kahden tunnin päästä olevalle hinnalle
 
Tottakai. Siksi en käytä alvia myöskään tuossa sähkönseuranta appissa mitä käytän nähdäkseni sähkön hinnan. Ja alvi ei selitä sitä, että hinta on tasan tarkkaan sama kuin mitä sähkönseuranta appi näyttää kahden tunnin päästä olevalle hinnalle
Hyvä homma. On kyllä outo juttu. Ainakin nyt näyttää hinnat oikein. Kannattaa laittaa heidän service-puolelle kysymystä. En ole aktiivisesti hintoja seurannut ja miten go-e ohjaa, joten en osaa enempää auttaa.

Itselläni on Nordic Green Energy valittuna pörssisähkövalikossa, vaikka ei sillä pitäisi olla väliä.
 
Taitaa ottaa suoraan nordpoolilta hinnat kun siellä hinnat on Suomen osalta tuolla ajalla mutta tosiaan eri aikavyöhykkeen ajassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 693
Viestejä
4 496 103
Jäsenet
74 271
Uusin jäsen
Esa.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom