• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Varmaan jokin palvelu mistä hakeevat tiedon ei ole ajantasalla. Porssisahkoa.fi uupuu myös huomisen tiedot mut iltalehti ja monet muut näyttää ok.
 
Jos nyt skenaarioidaan tosissaan niin ilman kuormitusta tasaavaa akustoa 150kW pikalaturi vaatisi 3x250A pääsulakkeet ja syöttökaapelit sen mukaan. (3x200A riittää "vain" 138kW tehoon).
Tuollaisen liittymän kk-maksut on luokkaa 50-500e/kk alueesta riippuen. Perustamiskulu lienee kymppitonneja.

Pääkeskus pitäisi myös olla samalle virralle speksattu ja se maksaa viisinumeroisen lukeman.

Laturi tehosta riippuen 50-100k€.

Eli parisataa tonnia täytyisi varmaan laittaa alkupääomaa tuosta huvista ja kk-maksut sitten siitä eteenpäin.
Oishan tuollainen kuitenkin kaiken rahan arvoinen. Voisi siinä naureskella naapurille kun latailee jotain Rellun Zoea 22kW etanalaturilla.
 
Tänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Harri Salon kehujen (mainostuksen) perusteella tuli itsellekin hankittua BENY. Edullisimmillaan löysin EV latauksen sivuilta Beny BCP latausasema

Hallintayhteys muodostetaan oletuksena bluetoothilla (HUOM! oma Android Motorola ei löytänyt asemaa, niin piti käyttää iPhonea asennukseen) ja asennuksen ja päivityksen jälkeen vaihdoin yhteyden wlaniin (huom, vain 2,4ghz ja sitten ei enää bluetooth toimi). Etähallintaa kodin ulkopuolelta EI tosiaan ole, vaikka laite on yhdistettu wlaniin, eli vain kotiverkosta on sen hallinta -joka on tietoturvamielessä hyväkin juttu. Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
 
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.
 
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.

Pilvipalveluhafirma voi koska tahansa lopettaa palvelut yms...
 
Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.

Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.
 
Jonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturia :)
 
Jonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturia :)
Kuulostaa tosi hyvältä että noin. Ei sitten vahingossa ladata mummolan seinästä, niin että liekit tavoittelee katonrajaa ylikuumentuneen rasian takia
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.

Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.
Ikävä kyllä ei ole H1:stä. Kuormantunnistus on Niben PILP:llä, mutta kuormanhallintaa en tosiaan nykyisellään tarvitse. Pitää kyllä jossain vaiheessa saada aikaiseksi ja integroida laturi HA:han. Tuo oli uusi info, että OCPP voi mennä myös pilvessä (itseasiassa en tiedä koko OCPP:stä mitään vielä, nimen lisäksi). :tup:
 
Kotipihaan tuli Defa Power-latausasema. Lataus sujuu ongelmitta mutta iPhonen Defa Power-sovellus kertoo laitteen olevan jatkuvasti offline-tilassa. Asensin latausaseman viereen WiFi-toistimen, vanhan Asus-reitittimen joka tukee vain 2.4 GHz verkkoja. Latausaseman näytössä on täydet palkit verkkoyhteydelle ja kertaalleen laturi näkyikin sovelluksessa mutta sen jälkeen ei. Onko kyseessä vika vai ominaisuus? Ei kiinnostaisi hommata uutta reititintäkään testattavasksi josko sillä toimisi paremmin. Toisaalta haitta on lähinnä kosmeettinen, voin säätää lataustehoa ja ajastusta suoraan auton sovelluksesta.
 
Enää kun ei ole järkevään hintaan Schneiderin 11kw laturia saatavilla tai VW Elli latureista tuli uudet kalliimmat mallit, niin mitä foorumi suosittelee?

Tarvitsen kuormanhallinnan siihen, mutta olisi riittänyt saman tyyppinen kaapeliversio, kuten Schneiderin latureissa. Laturin sijainnissa ei muutenkaan ole kunnon internetyhteyttä, niin kaapeliversiolla pitäisi kuormanhallinta hoitaa.

Tämä tulisi firman osoitteeseen, missä on kiinteä sähkösopimus, niin pörssisähkön vaihtelut eivät merkitse ja päiväsaikaan latailen. Mitä alle 500€ latureita suosittelette?

Pahoittelut jos on ollut samanlaisia kysymyksiä, mutta itse en löytänyt tähän foorumilta vastausta.
 
Ei sillä että tietäisin vaihtoehtoja mutta onko mahdollista tilata EU alueelta vai vain Suomesta?
Minulle ei ole merkitystä maasta mistä tilaa. Lähinnä olisi yksinkertainen, toimiva ja kuormanhallinnalla.

Onnisella oli ABB:n 11kw laturi n. 490€, (alv kanssa) mutta vähän jäi mysteeriksi mikä kuormanhallinta siihen sopii.
ABB Onnisella

ABB B24112-100 ilmeisesti olisi oikea kuormanhallintaan, ellen ole väärässä. Tuo on vain hävyttömän kallis Suomessa.

Saksassa olisi ehkä sama osa 160€, kun Suomen hinnat 300€ - 400€.
Saksan myymälä

Kenelläkään kokemusta tuosta?
 
ABB latausasema ei Facebookissa saa erityisen mairittelevia kommentteja kun FW päivitysten yhteydessä asioita hajoaa. Eli jos siihen ABB asemaan päätyy ja kaikki toimii niin ei kannata FW päivittää.
 
ABB latausasema ei Facebookissa saa erityisen mairittelevia kommentteja kun FW päivitysten yhteydessä asioita hajoaa. Eli jos siihen ABB asemaan päätyy ja kaikki toimii niin ei kannata FW päivittää.
Näköjään, lueskelin itsekin tuota. Onko laturia, johon saisi kaapeliyhteydellä kuormanhallinnan ilman mitään ihmeellisiä verkkohienouksia?

Välttämättä kuormanhallintaan en vielä tarvitse, mutta jos sen tarvitsee myöhemmin, niin olisi kaapeliyhteydellä mahdollisimman yksinkertainen, ettei tulisi samalaisia teknisiä ongelmia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 214
Viestejä
4 486 093
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom