Sähköauton kotilataus

Varmaan jokin palvelu mistä hakeevat tiedon ei ole ajantasalla. Porssisahkoa.fi uupuu myös huomisen tiedot mut iltalehti ja monet muut näyttää ok.
 
Jos nyt skenaarioidaan tosissaan niin ilman kuormitusta tasaavaa akustoa 150kW pikalaturi vaatisi 3x250A pääsulakkeet ja syöttökaapelit sen mukaan. (3x200A riittää "vain" 138kW tehoon).
Tuollaisen liittymän kk-maksut on luokkaa 50-500e/kk alueesta riippuen. Perustamiskulu lienee kymppitonneja.

Pääkeskus pitäisi myös olla samalle virralle speksattu ja se maksaa viisinumeroisen lukeman.

Laturi tehosta riippuen 50-100k€.

Eli parisataa tonnia täytyisi varmaan laittaa alkupääomaa tuosta huvista ja kk-maksut sitten siitä eteenpäin.
Oishan tuollainen kuitenkin kaiken rahan arvoinen. Voisi siinä naureskella naapurille kun latailee jotain Rellun Zoea 22kW etanalaturilla.
 
Tänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Harri Salon kehujen (mainostuksen) perusteella tuli itsellekin hankittua BENY. Edullisimmillaan löysin EV latauksen sivuilta Beny BCP latausasema

Hallintayhteys muodostetaan oletuksena bluetoothilla (HUOM! oma Android Motorola ei löytänyt asemaa, niin piti käyttää iPhonea asennukseen) ja asennuksen ja päivityksen jälkeen vaihdoin yhteyden wlaniin (huom, vain 2,4ghz ja sitten ei enää bluetooth toimi). Etähallintaa kodin ulkopuolelta EI tosiaan ole, vaikka laite on yhdistettu wlaniin, eli vain kotiverkosta on sen hallinta -joka on tietoturvamielessä hyväkin juttu. Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
 
Sinänsä nörtille on aika helppo lisätä oma etäpääsy tuollaiseen vain talon sisäverkossa toimivaan latauslaitteeseen.. IMO huomattavasti parempi ratkaisu kuin pilvipalvelusta riippuva purkki.
 
Pitää alkaa virittelemään tuota OCCP (ilmeisesti laturi tukee 1.6:sta), jotta saisi HA:n kautta ohjattua laturia automaattisesti, sekä myös kodin ulkopuolelta. Joko joku on tuollaisen tehnyt, jos osaisi vinkata johonkin oikeanlaiseen ohjeeseen?

Harmillinen yllätys itselle oli, että ostopaikassa mainostettiin tuota aurinko-ohjausta aurinkopaneeleilla, mutta ei kerrottu että se tarvitsee myös DLB:n, eli kuormantunnistimen.. Toisella myyntisivulla tuo sitten selvisi, mutta laturi oli jo seinässä. DLB:tä ei tullut ostettua, koska asennus olisi monimutkaisempi, eikä kuormantunnistukselle ole tällä hetkellä tarvetta. Olisi kuitenki ollut kiva, jos BENY olisi osannut automaattisesti ladata silloin, kun aurinkopaneelit tuottatavat (talon muusta kulutuksesta riippumatta). Aurinkopaneelien tuotanto on kuitenkin saatavissa invertteriltä niin sisä-, kuin ulkoverkostakin
Kun sulla on aurinkopaneelit niin olisikohan verkkoyhtiön sähkömittari sellainen missä HAN-portti. Kun liität laturin HA:n OCPP avulla niin voit tehdä helposti HA:n kautta sekä kuormanhallinnan HAN-portin kautta saatavalla datalla, sekä oman tarpeen mukaan toimivan aurinko-ohjauksen laturiin. Sanoisin, että noin on jopa parempi niin saa ite päättää miten nuo toimii eikä ole riippuvuutta valmistajan pilveen jos OCPP on laturissa lokaali, eikä kierrä pilven kautta, osassa latureista OCPP menee pilven kautta.

Itellä ollut käytössä tuo HA:n OCPP integraatio Abb Terra laturilla ja ite tehty HAN-portti kuormanhallinta ja se on toiminut ilman ongelmia. Periaatteessahan aurinkopaneelien tuoton mukaan lataustehon säätö toimii aika samalla periaatteella kuin normaali kuormanhallinta. Pitää vain muistaa, että nykyisellään pienin virta mitä voi laturin avulla autolle käskyttää on 6A. Eli jos laitat virtarajaksi 5A laturilta niin auto ei lataa ollenkaan. Tämä tarkoittaa, että latausteho 1-vaiheella on minimissään 1.8kW ja 3-vaiheella 5.5kW jos haluaa, että lataus on käynnissä.
 
Jonkin aikaa sitten hain Motonetistä Deltacon matkalaturin:
Muuten tämä on ihan OK, mutta tässä on yksi iso puute. Laite EI muista edellistä tilaa. Joka kerta kun laturin kytkee pistorasiaan, pitää painaa painiketta että lataa 16 ampeerilla. En tiedä kuinka yleistä muistamattomuus on mutta tiedoksi jos joku hommailee suko matkalaturia :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 839
Viestejä
4 479 591
Jäsenet
74 017
Uusin jäsen
Nooa11

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom