Sähköauton kotilataus

Siis napin joka avaa sen latausportin lukituksen ja toimisi langattomasti? Mulla on toi tolpassa, joten ei kiinnityspaikkaa, mutta jos se pysyisi joku 20-30sek auki, niin voisin kyllä periaatteessa tuulikaappiin virittää.
No tuskin tällaista saa tehtyä? Se oikea nappi toimii siitä latausportin vierestä. Jos itselleni laittaisin niin en lähtisi kikkailemaan vaan laittaisin sellaisen laturin jossa kiinteä piuha ja tesla nappi. Varsinkin jos joka ilta piuhan laittaa kiinni ja aamuisin irroittaa niin en kyllä itse mitenkään viitsisi aina puhelinta kaivaa johdon irroittamista varten esiin.
 
No tuskin tällaista saa tehtyä? Se oikea nappi toimii siitä latausportin vierestä. Jos itselleni laittaisin niin en lähtisi kikkailemaan vaan laittaisin sellaisen laturin jossa kiinteä piuha ja tesla nappi. Varsinkin jos joka ilta piuhan laittaa kiinni ja aamuisin irroittaa niin en kyllä itse mitenkään viitsisi aina puhelinta kaivaa johdon irroittamista varten esiin.
Jeps. Mä en lataa kun pari kertaa viikossa normaalisti, mutta tunnistan kyllä ärsytyksen aiheen jo niilläkin kerroilla. Ei muista ikinä ottaa puhelinta edes valmiiksi esiin kun kävelee autolle.

Enkä kyllä varmaan muistaisi painella sellaista nappiakaan. Eli tuon tulisi olla kiinni siinä laturissa, jotta se olisi suunnilleen yhtä hyvä kuin johdossa oleva nappi.
 
Teslan appsin toimintoja voi ainakin iOS:llä automoida ja kytkeä vaikka sirillä toimiviksi ja mihin nyt ikinä.


Luulisi että latausluukun avaustakin voisi sujuvoittaa.
 
Onko tuo muuten yleistäkin sähköautoissa, että latausta ei voi katkaista vain piuhan irroittamalla? Omassa plugarissa kun kävelee auton viereen niin avaimeton systeemi avaa ovet ja latausnopeus laskee samalla 500W tasolle. Nyt piuhan voi irroittaa. Jos about viidessä sekunnissa ei irrota piuhaa niin se lukkiutuu takaisin ja latausnopeus nousee normaaliksi. Tuntuisi vaan aika kömpelölle räpeltää jotain kännykkää tuossa samalla..
 
Onko tuo muuten yleistäkin sähköautoissa, että latausta ei voi katkaista vain piuhan irroittamalla? Omassa plugarissa kun kävelee auton viereen niin avaimeton systeemi avaa ovet ja latausnopeus laskee samalla 500W tasolle. Nyt piuhan voi irroittaa. Jos about viidessä sekunnissa ei irrota piuhaa niin se lukkiutuu takaisin ja latausnopeus nousee normaaliksi. Tuntuisi vaan aika kömpelölle räpeltää jotain kännykkää tuossa samalla..
Lukitus on siksi että varmistaa notta on auton omistajan, siksi vaatii jonkun kommervenkin ettei kukavaan voi nypätä pois, toki esim vw saat automaattisen avauksen kun ei ladata jos näin haluat, joa ladataan pitää joko ovet aukaista lukituksesta (vaikka olisivat jo auki) tai katkaista lataus..
Itselläni ole mikään ongelma painaa ovet auki kaukkarista ko meen autolle, samalla alkaa auton ilmastointikin si jo käydä (jollen laittanut sitä jo ennakkoon)
 
Onko tuo muuten yleistäkin sähköautoissa, että latausta ei voi katkaista vain piuhan irroittamalla? Omassa plugarissa kun kävelee auton viereen niin avaimeton systeemi avaa ovet ja latausnopeus laskee samalla 500W tasolle. Nyt piuhan voi irroittaa. Jos about viidessä sekunnissa ei irrota piuhaa niin se lukkiutuu takaisin ja latausnopeus nousee normaaliksi. Tuntuisi vaan aika kömpelölle räpeltää jotain kännykkää tuossa samalla..
Samaa ihmettelin. Itsellä nyt toinen sähkäri menossa jossa jälkimäisessä samanlainen PKE kuin sulla, piuhan lukitus avautuu aina automaattisesti kun kävelee tarpeeksi lähelle ja sen voi vaan nyppästä irti. Se kyllä täytyy sanoa että en ole varma miten toi käyttäytyy jos lataus on kesken, kun akku ollut aina täynnä kun lähtenyt liikkelle.
 
Viimeksi muokattu:
Haussa kiinteä latausasema. Talossa liittymänä 3x35A, vesikiertoinen lattialämmitys ja maalampö. Suurin sähkönkuluttaja saunan kiuas 9kW. Maksimikulutus kovilla pakkasilla ollut suurimmillaan n. 11kW legendaarisena "miinushintapäivänä" kun oikein yrittämällä huudatti sähkölaitteita niin enkka 18kW.

  1. Vähintään 3x16A, 3x32A plussaa
  2. Ei välttämättä tarvitse kuormanhallintaa ainakaan 3x16A virralla mutta joku yksinkertainen nappi tai sovellus josta voi rajoittaa latausvirtaa.
  3. Aluksi tulee plugarin lataukseen 1x16A virralla. Tätä kai kaikki latausasemat tukevat vai tukevatko?
 
Lukitus on siksi että varmistaa notta on auton omistajan, siksi vaatii jonkun kommervenkin ettei kukavaan voi nypätä pois, toki esim vw saat automaattisen avauksen kun ei ladata jos näin haluat, joa ladataan pitää joko ovet aukaista lukituksesta (vaikka olisivat jo auki) tai katkaista lataus..
Itselläni ole mikään ongelma painaa ovet auki kaukkarista ko meen autolle, samalla alkaa auton ilmastointikin si jo käydä (jollen laittanut sitä jo ennakkoon)

Eihän tässä sitä lukitusta ylipäänsä kukaan ihmetellyt vaan sitä miten helppoa tai vaikeaa se lukituksen avaaminen ja latauksen lopettaminen on.

Edit: ei oo teslaa eikä sellasta tuu, mutta jos oikeasti siinä oletuksena pitää normaali AC-lataus lopettaa ja lukitus avata jonkun appiksen kautta niin on kyllä typerä systeemi.
 
Haussa kiinteä latausasema. Talossa liittymänä 3x35A, vesikiertoinen lattialämmitys ja maalampö. Suurin sähkönkuluttaja saunan kiuas 9kW. Maksimikulutus kovilla pakkasilla ollut suurimmillaan n. 11kW legendaarisena "miinushintapäivänä" kun oikein yrittämällä huudatti sähkölaitteita niin enkka 18kW.

  1. Vähintään 3x16A, 3x32A plussaa
  2. Ei välttämättä tarvitse kuormanhallintaa ainakaan 3x16A virralla mutta joku yksinkertainen nappi tai sovellus josta voi rajoittaa latausvirtaa.
  3. Aluksi tulee plugarin lataukseen 1x16A virralla. Tätä kai kaikki latausasemat tukevat vai tukevatko?

Itellä on Wallbox ja toimii hienosti oli pilviyhteyttä tai ei, olen ollut tyytyväinen. Seinänaapurilla on tämä Defa ja sekin toiminut 100 % luotettavasti, mutta tottakai kertaluokkaa parempi laite kun on pörssiohjaukset ja muut. Melkein suosittelisin sitä. Muista vetää tarpeeksi paksulla syöttö jos haluat joskus tulevaisuudessa 22 kW käyttöön.


e: jotain lainaus sekoilun korjauksia
 
Itellä on Wallbox ja toimii hienosti oli pilviyhteyttä tai ei, olen ollut tyytyväinen. Seinänaapurilla on tämä Defa ja sekin toiminut 100 % luotettavasti, mutta tottakai kertaluokkaa parempi laite kun on pörssiohjaukset ja muut. Melkein suosittelisin sitä. Muista vetää tarpeeksi paksulla syöttö jos haluat joskus tulevaisuudessa 22 kW käyttöön.


e: jotain lainaus sekoilun korjauksia
Defa on turhan kallis ja pörssihintaohjauksen tarpeellisuus on vähän kyseenalainen jos sähkö kerran on melkein aina halvinta klo 00-06 välillä. Onko Teslan laturissa mahdollista rajoittaa virtaa tai jotakin muuta etäohjausta vai pitääkö olla Teslan auto myös?
Haen siis sellaista ihan perus rajoitusta rajoita virta 3x16A > 3x6A tai mikä se pienin ccs standardin virta onkaan.
 
Defa on turhan kallis ja pörssihintaohjauksen tarpeellisuus on vähän kyseenalainen jos sähkö kerran on melkein aina halvinta klo 00-06 välillä. Onko Teslan laturissa mahdollista rajoittaa virtaa tai jotakin muuta etäohjausta vai pitääkö olla Teslan auto myös?
Haen siis sellaista ihan perus rajoitusta rajoita virta 3x16A > 3x6A tai mikä se pienin ccs standardin virta onkaan.
Jaa, minusta tuo oli halpa. Jos halvalla pitää päästä niin hanki jostain kärkkäisiltä joku blaukkarin jatkoroikkalaturi ja asennuta pelkkä 3-vaiherasia latauslaitteen sijasta viereen, ellei jo keskuksessa ole valmiina.
 
Etsin kiinteää latausasemaa.
En kyllä sitten oikeen ymmärrä että mitä etsit. Ei kiinteää asemaa oikein saa muutenkun laittamalla sen 500-800 € tiskiin ja siinä kohtaa kannattaa pienen säästön sijaan kuunnella käyttäjien kokemuksia. Alkaa aika nopeasti harmittamaan väärän aseman valinta kun ei toimikaan kuin junan vessa.
 
 
En kyllä sitten oikeen ymmärrä että mitä etsit. Ei kiinteää asemaa oikein saa muutenkun laittamalla sen 500-800 € tiskiin ja siinä kohtaa kannattaa pienen säästön sijaan kuunnella käyttäjien kokemuksia. Alkaa aika nopeasti harmittamaan väärän aseman valinta kun ei toimikaan kuin junan vessa.
Kyllä vaan saa edullisemmin. Näistä kiskotaan vielä kovaa hintaa siihen nähden miten yksinkertainen laite ainakin "tyhmä" laturi on.
 
Mikä tän firman tarkoitus on tässä tapauksessa? Lisää oman katteen Teslan päälle ja ei kerro hintoja ilman rekisteröitymistä.
 
Njoo repäisin sen vaan esimerkinomaiseksi, koska en viittiny lähtee sovelluksesta haeskelemaan paljonko Tesla nykyään ottaa asemasta. Jotain 500+

e: Muutamilla tutuilla asiakkailla on, itselläni on matkalaturi pelkästään käytössä.
 
Jaa, minusta tuo oli halpa.

En kyllä sitten oikeen ymmärrä että mitä etsit. Ei kiinteää asemaa oikein saa muutenkun laittamalla sen 500-800 € tiskiin ja siinä kohtaa kannattaa pienen säästön sijaan kuunnella käyttäjien kokemuksia
Samaa mieltä. Tuon hintaisia ne on suurinpiirtein.
Tuskin tuossa kannattaa liikaa penniä vennyttää. On varmasti parempiakin paikkoja säästää.....

Saa yhteyden, mutta tiputtelee yhteyttä randomisti eikä tästä erikseen ilmoita esim push-viestinä puhelimeen. Appiksesta kyllä näkee onko se päällä vai ei.
Tarviiko tuota aktiivisesti räpälätä kun kerran on konfattu kuntoon ? Aattelin ite että kerran kun on asennetu ja säädetty, niin sen voi unohtaa ?
 
Njoo repäisin sen vaan esimerkinomaiseksi, koska en viittiny lähtee sovelluksesta haeskelemaan paljonko Tesla nykyään ottaa asemasta. Jotain 500+

e: Muutamilla tutuilla asiakkailla on, itselläni on matkalaturi pelkästään käytössä.
541€ Teslan omilta sivuilta. Tässä ilmeisesti 4v takuu? Ei tahdo löytyä millään tietoa mitä ominaisuuksia tässä on mikäli käytössä ei ole Teslan autoa.
 
Teslan appsin toimintoja voi ainakin iOS:llä automoida ja kytkeä vaikka sirillä toimiviksi ja mihin nyt ikinä.


Luulisi että latausluukun avaustakin voisi sujuvoittaa.
Ei se appiksestakaan ole ongelma. Ongelma on ottaa se puhelin esiin. Sirillä voi ehkä tehdä jotain, mutta sitä päivää kun minä juttelen puhelimelle ei tule ja iOS on muutenkin sellaista paskaa, että nyt kun liisaria on enää viimeiset pari kitukuukautta jäljellä ennen Androidiin paluuta, niin en halua yhtään uutta hajoilun aihetta tämän iVehkeen kanssa.
 
Latausasemaa pystyy ohjaamaan sovelluksesta ajastuksien osalta, virran rajoituksien ja siihen saa ilmeisesti nykyään kuormanhallinnankin jos laittaa jotain lisäpalikkaa. Tilastoinnit ym hoituu vaikka autona ei olisikaan T.
 
Latausasemaa pystyy ohjaamaan sovelluksesta ajastuksien osalta, virran rajoituksien ja siihen saa ilmeisesti nykyään kuormanhallinnankin jos laittaa jotain lisäpalikkaa. Tilastoinnit ym hoituu vaikka autona ei olisikaan T.
Kysyin chatgpt:ltä. Joku kokemusta omaava voinee vahvistaa onko tässä hallusinointia mukana.

Tesla Wall Connectorin ohjaaminen puhelimella onnistuu myös muiden kuin Tesla-merkkisten autojen kanssa. Tämä on mahdollista Tesla-sovelluksen avulla, jos Wall Connector on kolmannen sukupolven malli (Gen 3), jossa on Wi-Fi-yhteys. Tässä ovat tärkeimmät toiminnot ja ominaisuudet, jotka ovat käytettävissä, vaikka käytössä olisi jokin muu sähköauto kuin Tesla:

1.​

Tesla-sovellus voidaan yhdistää Wall Connectoriin Wi-Fi-yhteyden kautta. Voit hallita seuraavia ominaisuuksia:

  • Latauksen seuranta: Voit nähdä lataustilan, kuten kWh-määrän, latauksen keston ja tehon.
  • Latauksen aikataulutus: Voit asettaa latauksen alkamaan tietyllä kellonlyömällä, mikä on hyödyllistä edullisempien yösähköhintojen hyödyntämiseksi.
  • Ohjelmistopäivitykset: Wall Connector voi vastaanottaa päivityksiä Wi-Fi-yhteyden kautta, mikä voi tuoda uusia ominaisuuksia tai parannuksia lataukseen.
  • Etähallinta ja diagnostiikka: Tesla-sovellus voi ilmoittaa virhekoodeista tai muista häiriöistä.

2.​

Koska Wall Connector ei ole suoraan yhteydessä ei-Tesla-autoihin, jotkin toiminnot, jotka vaativat auton ja laturin välisen kommunikoinnin, eivät ole käytössä. Näihin kuuluvat:

  • Latauksen lopetuksen ja aloituksen etähallinta: Tesla-autolla latauksen voisi aloittaa ja lopettaa suoraan sovelluksesta, mutta muiden merkkien kanssa tämä ei onnistu.
  • Autoon liittyvät tiedot: Et saa auton tilatietoja tai akun varaustilaa suoraan Tesla-sovelluksesta.
 
Haussa kiinteä latausasema. Talossa liittymänä 3x35A, vesikiertoinen lattialämmitys ja maalampö. Suurin sähkönkuluttaja saunan kiuas 9kW. Maksimikulutus kovilla pakkasilla ollut suurimmillaan n. 11kW legendaarisena "miinushintapäivänä" kun oikein yrittämällä huudatti sähkölaitteita niin enkka 18kW.

  1. Vähintään 3x16A, 3x32A plussaa
  2. Ei välttämättä tarvitse kuormanhallintaa ainakaan 3x16A virralla mutta joku yksinkertainen nappi tai sovellus josta voi rajoittaa latausvirtaa.
  3. Aluksi tulee plugarin lataukseen 1x16A virralla. Tätä kai kaikki latausasemat tukevat vai tukevatko?
Suoraan sitten 22kW asema paikalleen. GO-E:n olen itse todennut hyväksi, ohjaan ja hoidan kuormanhallinnan Home Assistantilla, mutta appikin pelaa hyvin. Laittaisin samalla Controllerin, kun asennetaan, niin voi joskus hyödyntää 22kW autollakin halvat tunnit (tai yksivaiheista ladatessa saa 7kW).
 
Kyllä vaan saa edullisemmin. Näistä kiskotaan vielä kovaa hintaa siihen nähden miten yksinkertainen laite ainakin "tyhmä" laturi on.
Ok, no kerro sitten mitä löytyi. Varmaan kiskotaan joo, mutta en ole kyllä löytänyt mitään järkevää alle tuon rahan jos jotain erikoistarjouksia ei lasketa. Johan pelkkä kaapeli maksaa satasen-kaksi.
 
Ok, no kerro sitten mitä löytyi. Varmaan kiskotaan joo, mutta en ole kyllä löytänyt mitään järkevää alle tuon rahan jos jotain erikoistarjouksia ei lasketa. Johan pelkkä kaapeli maksaa satasen-kaksi.
Yllättävän kalliita nämä kyllä ovat. Joku aika sitten sai volkkarin kiinteää laturia oliko nyt 169€ tms. joka ihan kohtuu hinta, mutta tuokin vain joku hetken ajan tarjous kun halusivat vanhasta mallista varmaan eroon.

Niitä ei kiinteitä sitten saa joskus tarjouksista vähän halvemmalla.

Tosin jos ei nyt ihan tulen palava kiire ole saada huomiseksi niin odottelisin muutaman viikon, josko tulisi hyviä black friday tarjouksia.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Kysyin chatgpt:ltä. Joku kokemusta omaava voinee vahvistaa onko tässä hallusinointia mukana.

Tesla Wall Connectorin ohjaaminen puhelimella onnistuu myös muiden kuin Tesla-merkkisten autojen kanssa. Tämä on mahdollista Tesla-sovelluksen avulla, jos Wall Connector on kolmannen sukupolven malli (Gen 3), jossa on Wi-Fi-yhteys. Tässä ovat tärkeimmät toiminnot ja ominaisuudet, jotka ovat käytettävissä, vaikka käytössä olisi jokin muu sähköauto kuin Tesla:

1.​

Tesla-sovellus voidaan yhdistää Wall Connectoriin Wi-Fi-yhteyden kautta. Voit hallita seuraavia ominaisuuksia:

  • Latauksen seuranta: Voit nähdä lataustilan, kuten kWh-määrän, latauksen keston ja tehon.
  • Latauksen aikataulutus: Voit asettaa latauksen alkamaan tietyllä kellonlyömällä, mikä on hyödyllistä edullisempien yösähköhintojen hyödyntämiseksi.
  • Ohjelmistopäivitykset: Wall Connector voi vastaanottaa päivityksiä Wi-Fi-yhteyden kautta, mikä voi tuoda uusia ominaisuuksia tai parannuksia lataukseen.
  • Etähallinta ja diagnostiikka: Tesla-sovellus voi ilmoittaa virhekoodeista tai muista häiriöistä.

2.​

Koska Wall Connector ei ole suoraan yhteydessä ei-Tesla-autoihin, jotkin toiminnot, jotka vaativat auton ja laturin välisen kommunikoinnin, eivät ole käytössä. Näihin kuuluvat:

  • Latauksen lopetuksen ja aloituksen etähallinta: Tesla-autolla latauksen voisi aloittaa ja lopettaa suoraan sovelluksesta, mutta muiden merkkien kanssa tämä ei onnistu.
  • Autoon liittyvät tiedot: Et saa auton tilatietoja tai akun varaustilaa suoraan Tesla-sovelluksesta.
Muuten ihan paikkansapitävä, mutta latauksen voi kyllä aloittaa ajastuksen ulkopuolellakin äpistä klikkaamalla.
 
Yllättävän kalliita nämä kyllä ovat. Joku aika sitten sai volkkarin kiinteää laturia oliko nyt 169€ tms. joka ihan kohtuu hinta, mutta tuokin vain joku hetken ajan tarjous kun halusivat vanhasta mallista varmaan eroon.

Niitä ei kiinteitä sitten saa joskus tarjouksista vähän halvemmalla.

Tosin jos ei nyt ihan tulen palava kiire ole saada huomiseksi niin odottelisin muutaman viikon, josko tulisi hyviä black friday tarjouksia.
Juu, kuormanhallinta oli itsellä aikanaan kriteerinä ja silloin halvin oli Wallbox ja siihen Gavazzi kylkeen, noin tonnin paukku. Siinä mielessä sanoisin kyllä että hinnat on tullut etenkin inflaatio huomioiden alas.
 
Edit: ei oo teslaa eikä sellasta tuu, mutta jos oikeasti siinä oletuksena pitää normaali AC-lataus lopettaa ja lukitus avata jonkun appiksen kautta niin on kyllä typerä systeemi.
Lataus loppuu kun nappaa piuhan irti, mutta se piuha ei lähde irti kun painamalla lukituksen poistonappia joko johdosta, autosta tai appiksesta. Oletan, että lukitsemattomana ei myöskään lataa ja siksi tuo ei esim. toimi siten, että avautuisi automaattisesti kun avain tulee lähelle autoa.

Sillä Teslanapilla homma toimii kun ajatus, mutta kun auto itse on totuttanut siihen ettei mihinkään tarvitse ikinä lähtiessä koskea/kannella mitään avaimia mukana, niin sitten siihen on totuttu ja sen avaimen käyttäminen vituttaa.
 
Eihän tässä sitä lukitusta ylipäänsä kukaan ihmetellyt vaan sitä miten helppoa tai vaikeaa se lukituksen avaaminen ja latauksen lopettaminen on.

Edit: ei oo teslaa eikä sellasta tuu, mutta jos oikeasti siinä oletuksena pitää normaali AC-lataus lopettaa ja lukitus avata jonkun appiksen kautta niin on kyllä typerä systeemi.
Minulla vain Teslasta kokemusta ja siinä tosiaan voi kahvan napista lopettaa latauksen, mutta miten siis muissa autoissa tämä on toteutettu?

Voisi tietysti olla nii, että jos puhelinavain on riittävän lähellä latausporttia niin lataus loppuu, mutta tuo olisi ihan katastrofi kun jos haet autosta jotain niin aina lataus loppuisi keskenkaiken ja jos joku maksullinen laturi niin niissä ei lähde aina päälle itsestään uudestaan jne. niin kamala säätö olisi.
 
Minulla vain Teslasta kokemusta ja siinä tosiaan voi kahvan napista lopettaa latauksen, mutta miten siis muissa autoissa tämä on toteutettu?

Voisi tietysti olla nii, että jos puhelinavain on riittävän lähellä latausporttia niin lataus loppuu, mutta tuo olisi ihan katastrofi kun jos haet autosta jotain niin aina lataus loppuisi keskenkaiken ja jos joku maksullinen laturi niin niissä ei lähde aina päälle itsestään uudestaan jne. niin kamala säätö olisi.

Ekassa sähkiksessä oli kaukosäätimessä oma nappula, jota painamalla sai ac-latauksen loppumaan (jos se oli käynnissä) ja lukituksen avautumaan. Tokassa toimii siten että jos ovet ovat lukossa ja kävelet tarpeeksi lähelle, avautuu sekä ovien että latausjohdon lukitus, mutta tosiaan en oo ihan satavarma katkaiseeko se myös mahdollisesti käynnissä olevan latauksen. Kieltämättä olisi vähän pöhköä että käynnissä oleva lataus katkeaisi automaattisesti aina kun haluaa ovien lukituksen auki.
 
Ei kai tuo lukitsematta lataaminen mikään valtava riski ole, senhän takia siellä on control ja proximity pilot pinnit siinä type2 pistokkeessa, että kun yhteys katkeaa niin välittömästi latausasemasta kontaktorit katkaisee virran.
 
Ei kai tuo lukitsematta lataaminen mikään valtava riski ole, senhän takia siellä on control ja proximity pilot pinnit siinä type2 pistokkeessa, että kun yhteys katkeaa niin välittömästi latausasemasta kontaktorit katkaisee virran.
Ja joku jakojäännös pöllii piripäissään sen johdon.
 
Jos nyt skenaarioidaan tosissaan niin ilman kuormitusta tasaavaa akustoa 150kW pikalaturi vaatisi 3x250A pääsulakkeet ja syöttökaapelit sen mukaan. (3x200A riittää "vain" 138kW tehoon).
Tuollaisen liittymän kk-maksut on luokkaa 50-500e/kk alueesta riippuen. Perustamiskulu lienee kymppitonneja.

Pääkeskus pitäisi myös olla samalle virralle speksattu ja se maksaa viisinumeroisen lukeman.

Laturi tehosta riippuen 50-100k€.

Eli parisataa tonnia täytyisi varmaan laittaa alkupääomaa tuosta huvista ja kk-maksut sitten siitä eteenpäin.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 648
Viestejä
4 479 406
Jäsenet
73 980
Uusin jäsen
Nuka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom