Sähköauton kotilataus

En kyllä saa mitenkään yhdistettyä tuota go-e chargeria tuohon appiin. Go-e chargerini on tällä hetkellä ulkotallin takaseinässä joten matkaa on hiukan tähän päärakennukseen. Saan tuon hotspotin juuri ja juuri yhdistettyä tähän puhelimeen (signaali melkoisen heikko ja saattaa katketa aika nopeasti) ja silloin saan laturin yhdistettyä appiin mutta silloin ei tässä puhelimessa mobiilidata toimi samaan aikaan.

Olen ymmärtänyt että tätä sovellusta voi käyttää mistä vaan vai ymmärränkö jotain väärin? Edit: tuo ei siis tunnu yhdistävän tuohon pilveen..
 
En kyllä saa mitenkään yhdistettyä tuota go-e chargeria tuohon appiin. Go-e chargerini on tällä hetkellä ulkotallin takaseinässä joten matkaa on hiukan tähän päärakennukseen. Saan tuon hotspotin juuri ja juuri yhdistettyä tähän puhelimeen (signaali melkoisen heikko ja saattaa katketa aika nopeasti) ja silloin saan laturin yhdistettyä appiin mutta silloin ei tässä puhelimessa mobiilidata toimi samaan aikaan.

Olen ymmärtänyt että tätä sovellusta voi käyttää mistä vaan vai ymmärränkö jotain väärin? Edit: tuo ei siis tunnu yhdistävän tuohon pilveen..

Sun pitää saada se laturi kotisi WLAN verkkoon.
 
Sun pitää saada se laturi kotisi WLAN verkkoon.
Kyllä se näyttää että se on kodin WLAN verkkoon yhdistetty mutta puhelimen asetuksista kun menee katsomaan niin puhelin on tuossa go e-chargerin verkossa ja sillon ei mobiilidata toimi samaan aikaan. Sitten kun teen samanlaisesti kuin ohjeessa sanotaan että laitan wifin kokonaan pois ja mobiilidatan pelkästään ja painan sieltä plussasta ja sit kirjaudun takas sillä sarjanumerolla ja salasanalla niin ei edelleenkään ole pilvessä ja yhteyttä ei ole olemassa.
 
Kyllä se näyttää että se on kodin WLAN verkkoon yhdistetty mutta puhelimen asetuksista kun menee katsomaan niin puhelin on tuossa go e-chargerin verkossa ja sillon ei mobiilidata toimi samaan aikaan. Sitten kun teen samanlaisesti kuin ohjeessa sanotaan että laitan wifin kokonaan pois ja mobiilidatan pelkästään ja painan sieltä plussasta ja sit kirjaudun takas sillä sarjanumerolla ja salasanalla niin ei edelleenkään ole pilvessä ja yhteyttä ei ole olemassa.

Jos on wlanissa niin ei tartte olla sitä hotspottia laitteessa päällä (ei kyllä haittaa vaikka olisi). Ja tällöin pääset netin kautta kiinni vaikka et olisi samassa verkossa (olettaen että palomuuri ei blokkaa). Kuulostaa siltä, että sulla ei ole se wlanissa jos vaatii että olet lsturiknhit spottiin yhteydessä.

Ei tuossa mun mielestä ollut mitään ihmeellistä. Controllerin kanssa meni hetki kun halusi tunnistautua laturiksi jostain syystä mutta laiturin sai kyllä heti näkymää appiin ja wlaniin.

Miltä tämä sivu näyttää?:
Screenshot_2023-07-13-20-07-44-76_271d2590cdc67492b210cfb50fe5814a.jpg
 
Jos on wlanissa niin ei tartte olla sitä hotspottia laitteessa päällä (ei kyllä haittaa vaikka olisi). Ja tällöin pääset netin kautta kiinni vaikka et olisi samassa verkossa (olettaen että palomuuri ei blokkaa). Kuulostaa siltä, että sulla ei ole se wlanissa jos vaatii että olet lsturiknhit spottiin yhteydessä.

Ei tuossa mun mielestä ollut mitään ihmeellistä. Controllerin kanssa meni hetki kun halusi tunnistautua laturiksi jostain syystä mutta laiturin sai kyllä heti näkymää appiin ja wlaniin.

Miltä tämä sivu näyttää?:
Screenshot_2023-07-13-20-07-44-76_271d2590cdc67492b210cfb50fe5814a.jpg


Tuolla verkon tila painikkeen takana mulla on sitten pilven kohdalla että ei kytketty.

Lisäksi kun otin tuon screenshotin niin puhelimeni ei ole yhdistetty tuohon elisan nettiin mikä meillä on vaan se on yhdistetty tuohon go e chargeriin. Mietin jo pitäiskö resetoida koko systeemi ja aloittaa alusta.
Screenshot_20230713_202214_go-eCharger.jpg
 
Tuolla verkon tila painikkeen takana mulla on sitten pilven kohdalla että ei kytketty.

Lisäksi kun otin tuon screenshotin niin puhelimeni ei ole yhdistetty tuohon elisan nettiin mikä meillä on vaan se on yhdistetty tuohon go e chargeriin. Mietin jo pitäiskö resetoida koko systeemi ja aloittaa alusta.
Screenshot_20230713_202214_go-eCharger.jpg
Eikö tuo näytä, että WiFi signaali on liian heikko?
 
Jos se on mokkulassa kiinni, niin voisiko ihan vain varmistamiseksi viedä sen mokkulan vaikka laturin viereen?
Resetoin koko laturin ja vein mobiilireittimen laturin viereen, tein kaiken alusta ja sain yhteyden laturiin ja appiin ja se päivitti sen, sain sen myös vissiin yhdistettyä siihen pilveen eli sovellus oli yhteydessä laturiin vaikka mulla ei ollut wifi edes päällä vaan pelkkä mobiilidata. Kerkesin jo vähän hurrata mutta sittenkun vein reitittimen sisälle ja pistin takas seinään niin enää ei ollutkaan yhteyttä sovellukseen enkä sitä enää saa takas. Plääh

Edit: täytyykö tuon laturin ja oman kodin wlan reittimen olla tarpeeksi lähellä toisiaan että toimii ? Vielä kerran edit: näköjään sen täytyy. Täytyy tolle reitittimelle keksiä jokin hyvä paikka. Mutta nyt tiedän miten tuon saa yhdistettyä joten ei tästä enempää :) kiitos muille myös tuesta!
 
Viimeksi muokattu:
Resetoin koko laturin ja vein mobiilireittimen laturin viereen, tein kaiken alusta ja sain yhteyden laturiin ja appiin ja se päivitti sen, sain sen myös vissiin yhdistettyä siihen pilveen eli sovellus oli yhteydessä laturiin vaikka mulla ei ollut wifi edes päällä vaan pelkkä mobiilidata. Kerkesin jo vähän hurrata mutta sittenkun vein reitittimen sisälle ja pistin takas seinään niin enää ei ollutkaan yhteyttä sovellukseen enkä sitä enää saa takas. Plääh

Edit: täytyykö tuon laturin ja oman kodin wlan reittimen olla tarpeeksi lähellä toisiaan että toimii ? Vielä kerran edit: näköjään sen täytyy. Täytyy tolle reitittimelle keksiä jokin hyvä paikka. Mutta nyt tiedän miten tuon saa yhdistettyä joten ei tästä enempää :) kiitos muille myös tuesta!
Yksinkertaisin lienee laittaa wifi toistin siihen puolimatkaan.
 
Millaisia vaihtoehtoja olisi latausasemalle jolta saa raportit latauksen hinnasta pörssisähköllä esim kuukausittain? Täysautoedun kotilataus vaatii nimenomaan raportit järjestelmästä, oma excel ei riitä.
 
Millaisia vaihtoehtoja olisi latausasemalle jolta saa raportit latauksen hinnasta pörssisähköllä esim kuukausittain? Täysautoedun kotilataus vaatii nimenomaan raportit järjestelmästä, oma excel ei riitä.

En tunne asiaa, mutta kuulostaa aika hankalalta. Kenelle oma excel ei riitä? Eikö riitä, että latauksesta on mittaroitu käytetty energia riittävällä tarkkuudella, jolloin pörssisähkön toteutuneiden tuntihintojen perusteella saa laskettua kustannukset helposti.
 
En tunne asiaa, mutta kuulostaa aika hankalalta. Kenelle oma excel ei riitä? Eikö riitä, että latauksesta on mittaroitu käytetty energia riittävällä tarkkuudella, jolloin pörssisähkön toteutuneiden tuntihintojen perusteella saa laskettua kustannukset helposti.
Auto on LeasePlanin kautta, ja ilmeisesti ainakin Plugitin kautta vaatimukset täyttäviä latauslaitteita on saatavilla. Olisi hyvä kuitenkin ymmärtää vaihtoehdoista, appien toiminnallisuutta on vaikea vertailla eri valmistajien välillä (esim ABB, Schneider, go-e, Zaptec, Wallbox yms).
 
Saako go e chargeria ohjattua shelly 3em mittausten perusteella (aurinkopaneelit ja pörssisähkölataus)? Entäpä jos shelly 3em sijasta olisikin go e chargerin controller, saako controllerista ulos ohjausta esimerkiksi shelly 1 pro:lle
 
Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
 
Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
Jos ns kohtuuhintaista etsii niin esim Beny on aika kattava ominaisuuksien osalta, hinta noin 850€

Sitten kun mennään kallimpaan niin Garon uusi Entity sarja sisältää aika pitkälle kaiken, hintatasosta ei kyllä ole tarkempaa tietoa kun ei tuota löydy oikein kenenkään hinnastoista toistaiseksi.
 
Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
Go-e:tä saa joko kiinteänä tai voimavirtaan liitettynä, controlleriä moni suosittelee tuon kaveriksi.
 
Auto on LeasePlanin kautta, ja ilmeisesti ainakin Plugitin kautta vaatimukset täyttäviä latauslaitteita on saatavilla. Olisi hyvä kuitenkin ymmärtää vaihtoehdoista, appien toiminnallisuutta on vaikea vertailla eri valmistajien välillä (esim ABB, Schneider, go-e, Zaptec, Wallbox yms).
En usko, että Plugitin toimittama laturi tekee mitään kulutuksen ja pörssisähkön yhdistelyä ennen tietojen siirtoa heille vaan homma tapahtuu yläpäässä Plugitin servereillä. Epäilisin, että ei ole laitetta, joka yhdistää kulutuksen ja pörssisähköhinnan huomioiden vielä oikean alvin ja siirron päivä/yösähkön.

Tutulla on Leaseplanin diili, johon Plugit toimitti laturiksi Keba P30x:n. Siinä on OCPP ja langallinen dynaaminen kuormanhallinta, mutta ei esimerkiksi pörssisähköohjausta ja tuskin mitään pörssihinnan ja kulutuksen yhdistelyä.

Saako go e chargeria ohjattua shelly 3em mittausten perusteella (aurinkopaneelit ja pörssisähkölataus)? Entäpä jos shelly 3em sijasta olisikin go e chargerin controller, saako controllerista ulos ohjausta esimerkiksi shelly 1 pro:lle
Jos OCPP 1.6, MQTT, Modbus TCP tai HTTP API piisaa, niin sitten onnistunee.

Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
Jos kuormanhallinta pitää olla langaton, niin vaihtoehdot kaventuvat. Oletan, että kuormanhallinnan pitää olla dynaaminen eli kokonaiskuormitukseen reagoiva.

Vaihtoehtoja lienevät ainakin Defa Power, Beny ja Go-e, jotka ovat aika edistyksellisiä. Benyn kuormanhallinta on langallinen eikä Beny tue rfid:tä. Go-e ja Beny ovat edullisempia (~850€ kuormanhallinnan kanssa) kuin Defa (~1100€).
 
Vähän ohi aiheen, mutta esim Helenillä ei taida mistään nähdä oman sähköliittymän hetkellisiä huippukulutuksia? Sovelluksesta näkyy päivittäisen kulutuksen kokonaisuudessaan, mutta olisi mielenkiinnosta (omaa laturia varten) hieman tarkastella millaisia kulutushuippu on ollut.
Yllättävää ettei tuota tietoa näy Helenillä. Siirtoverkkoyhtiön sivuilta löytynee myös.
Mutta tuolta näkyy jokaiselle.

 
Benyn kuormanhallinta on langallinen eikä Beny tue rfid:tä.

Beny pitäisi kai olla saatavilla RFID:llä ja sovelluksessakin on sille oma optio. Tuossa omassa mallissa sitä ei tosin ole.

Tässä omassa mallissa siis vaihtoehtoina plug&charge tai kännykkäsovelluksella ohjaus (bluetooth tai wifi).
 
Laitoin tuon go-e chargerin lataamaan halvimmille tunneille Fortumin pörssisähkö tariffin mukaan. Lopetuksen laitoin 6:30 ja ajoneuvon kulutuksen 18kwh/100km, "maksun määrä" kohtaan laitoin 400km/72kwh eli hieman yli ajoneuvon kapasiteetin. Autosta asetin latausrajaksi 100% ja sinne en ajastinta asettanut. Tällä hetkellä 61% akkua jäljellä. Tarkoitus huomenaamulla lähteä pikku reissulle niin laitoin siksi latausrajaksi 100%

Onko nyt niin että tuo lataa halvimmilla tunneilla ja aloittaa tarpeeksi aikaisin että saa tuon 72kwh ladattua, kuitenkin lopettaen 6:30 ? Tietysti tarvitsen paljon vähemmän tuonne 100% mutta lataus loppuu kun akku on täynnä luonnollisesti. Nyt ei ainakaan auto lataa, mutta kysynkin vähän että miten luotettava tuo on eli vähän kokemuksia :)
 
Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
 
Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
Eikai nuo hirveän montaa saturaista ole jos pelkkä tolppa vaan vaihdetaan.
 
Laitoin tuon go-e chargerin lataamaan halvimmille tunneille Fortumin pörssisähkö tariffin mukaan. Lopetuksen laitoin 6:30 ja ajoneuvon kulutuksen 18kwh/100km, "maksun määrä" kohtaan laitoin 400km/72kwh eli hieman yli ajoneuvon kapasiteetin. Autosta asetin latausrajaksi 100% ja sinne en ajastinta asettanut. Tällä hetkellä 61% akkua jäljellä. Tarkoitus huomenaamulla lähteä pikku reissulle niin laitoin siksi latausrajaksi 100%

Onko nyt niin että tuo lataa halvimmilla tunneilla ja aloittaa tarpeeksi aikaisin että saa tuon 72kwh ladattua, kuitenkin lopettaen 6:30 ? Tietysti tarvitsen paljon vähemmän tuonne 100% mutta lataus loppuu kun akku on täynnä luonnollisesti. Nyt ei ainakaan auto lataa, mutta kysynkin vähän että miten luotettava tuo on eli vähän kokemuksia :)
Ymmärtääkseni olet laittanut niin, että asema lataa joka tapauksessa 72kWh. Sen lisäksi ladataan lisää, jos hintaehto täyttyy. Eli se ei minusta välitä halvimmista tunneista ennen asetetun energiamäärän tultua ladatuksi. Voin olla tässä väärässäkin.

Tuon suunnitellun lataustilan tarkoituksena on minusta varmistaa, että autoon ladataan joka tapauksessa käyttäjän haluaman verran tiettyyn ajanhetkeen mennessä, vaikka hinta olisi asetettua hintaehtoa korkeampi. Esim. säännöllistä työmatkaa ajavalle hyvä juttu.

Itse en käytä tuota, vaan näin kesäaikaan puhtaasti Eco-tilaa eli hintaehtoa ja lataan 3x14A eli 9,7kWh. Controller joutuu jonkin verran säätämään latausta (8-14A), jotta pääsulakkeet eivät pala.
 
Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.
 
120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.
Mulla sama juttu, taloyhtiöstä hoidetaan sähkömies paikalle asentamaan ja lasku minulle. En tiedä vielä hintaa, tänään pitäisi selvitä.
 
Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
 
Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
OK asujaan verrattuna taloyhtiöllä on vähän enemmän haasteita.
OK asuja voi tehdä itse päätöksen, ei tarvitse miettiä isompaa kuvaa. Toki sähkäri/suunnittelia sitten miettiiä minkä tehoinen voidaan milläkin toteutuksella asentaa.

Mutta hybridi jos hybridi ok, mutta sähköauto vaatii lisäselvitystä, niin tuosta tulee mieleen että jos halutaan tehokkaampaa kuin 1~ 6A, niin isännöitsiä ei suorilta voi luvata.

Esim jos yhtiöllä on lämmitystolppia autopaikoilla, niin tietää/uskaltaa suorilta heittää että 6A ok. (vaikka olisi vähän isompi yhtiö).

Mutta se on hyvä merkki että on ottanut koppia, ja ehkä jopa ottaa asian esille hallituksen kanssa eteenpäin vievässä hengessä tietoon pohjautuen.
 
Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
Joo kyllä. Taloyhtiössä kartoitettiin parkkialueen sähköjen riittävyys muistaakseni Helenin toimesta. Sen pohjalta sitten voi omakustanteisesti asennuttaa hidaslatausrasian, vanhoja kellokytkinrasioita ei saa käyttää mihinkään lataukseen meidän taloyhtiössä.
 
Joo kyllä. Taloyhtiössä kartoitettiin parkkialueen sähköjen riittävyys muistaakseni Helenin toimesta. Sen pohjalta sitten voi omakustanteisesti asennuttaa hidaslatausrasian, vanhoja kellokytkinrasioita ei saa käyttää mihinkään lataukseen meidän taloyhtiössä.
Hidaslatausrasia, tarkoittaa tuo sitten tolpannokkaan asenntavaa lämmitystolppa rasian näköinen laatikko, jossa ns supersuko, ja takamittaus ? (googletin)
Ja sähköt riittää 16A 1 vaihe lataukseen, vai onko sitä rajoitettu.

No tuo toki iso juttu, vs se ettei mitään, tai vain 6A

Mites laskutus, kiinteä Kwh hinta ? Ilmeisesti ei siis tarvi hankkia jostain palvelusta, vaan yhtiö laskuttaa todellisen enegiakustannuksen mukaan.
 
Ymmärtääkseni olet laittanut niin, että asema lataa joka tapauksessa 72kWh. Sen lisäksi ladataan lisää, jos hintaehto täyttyy. Eli se ei minusta välitä halvimmista tunneista ennen asetetun energiamäärän tultua ladatuksi. Voin olla tässä väärässäkin.

Tuon suunnitellun lataustilan tarkoituksena on minusta varmistaa, että autoon ladataan joka tapauksessa käyttäjän haluaman verran tiettyyn ajanhetkeen mennessä, vaikka hinta olisi asetettua hintaehtoa korkeampi. Esim. säännöllistä työmatkaa ajavalle hyvä juttu.

Itse en käytä tuota, vaan näin kesäaikaan puhtaasti Eco-tilaa eli hintaehtoa ja lataan 3x14A eli 9,7kWh. Controller joutuu jonkin verran säätämään latausta (8-14A), jotta pääsulakkeet eivät pala.
Joo muutinkin tuossa illalla sitä latauksen määrää siihen paljonko energiaa tarvitsen koska se alkoikin latailemaan jo 23 aikaan ja kun muutin ladattavan energian määrää niin lopetti latauksen ja aamulla oli silti akku sadassa joten toivottavasti hyödynsi halvimpia tunteja.

Mutta taidankin kokeilla vain tuota eco tilaa ja laittaa tuon suunnitellun lataustilan pois.
 
Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
Kyllä se niin on että talonyhtiössä joutuu tekemään varmasti selvityksiä pohjalle. Yleensä vähintään sen yhtiölaajuisen kartoituksen.

Sen jälkeen on sitten hallituksen&isännöitsijän kanssa keskustelua tai tappelua, riippuen olosuhteista.

Edit: kuvittelin itse että homma olisi meillä ollut kivutonta kun katokset asuntojen yhteydessä ja sähköt omasta liittymästä, mutta eip ollu ja hommaa väännetty nyt kolmisen kuukautta (tosin en nyt kuukauden kesälomalla ole jaksanut asiaa pohtia), elokuussa sitten taas ralli päälle
 
Edit: kuvittelin itse että homma olisi meillä ollut kivutonta kun katokset asuntojen yhteydessä ja sähköt omasta liittymästä, mutta eip ollu ja hommaa väännetty nyt kolmisen kuukautta (tosin en nyt kuukauden kesälomalla ole jaksanut asiaa pohtia), elokuussa sitten taas ralli päälle
Veikkaan että kiinteistössä on jonkin kokoinen liittymä, ja nyt sitten pitää selvittää kuinka isot laturit voidaan sallia ilman liittymänpäivitys tarvetta, ja millä ehdoilla.

Eli ynnäilevät sitä minkälaiset laturit voi olla jos kaikilla olisi laturi ja tai millaisia investointeja se vaatii.

Kun ilmesesti olet ensimmäinen joka sitä asennuttamassa, niin ei ole aiemmin tarvinut asiaa miettiä.
 
Veikkaan että kiinteistössä on jonkin kokoinen liittymä, ja nyt sitten pitää selvittää kuinka isot laturit voidaan sallia ilman liittymänpäivitys tarvetta, ja millä ehdoilla.

Eli ynnäilevät sitä minkälaiset laturit voi olla jos kaikilla olisi laturi ja tai millaisia investointeja se vaatii.

Kun ilmesesti olet ensimmäinen joka sitä asennuttamassa, niin ei ole aiemmin tarvinut asiaa miettiä.
Juu näin on. Tiedossa on että infra pitää uusia jos halutaan kunnolliset laturit kaikille. Tuskin on ihan heti tulossa mutta ymmärrettävää etei voi sallia 3x16A asennusta

Omalta osaltani (ainoa lataaja) tapellaan nyt lähinnä siitä että saako olla yksivaiheinen 16A vai isännöitsijän paukuttama 8A.

Liittymässä on kapasiteettiä eikä sitä ole tarvetta uusia kun infra joskus päätetään uusia.
 
Omalta osaltani (ainoa lataaja) tapellaan nyt lähinnä siitä että saako olla yksivaiheinen 16A vai isännöitsijän paukuttama 8A.

Liittymässä on kapasiteettiä eikä sitä ole tarvetta uusia kun infra joskus päätetään uusia.
Tuo on aika iso juttu, varsinkin täyssähköautoa lataillessa. Johonkin tuo 8A varmaan perustuu, jos selvityksessä todettu että 8A, siihen riittää, niin ei isännöitsiä/taloyhtiö uskalla lupaa antaa isommalle.

Jos on todettu että 16A ei ongelma, vaikka kaikilla olisi (sopivasti vaiheille jaettu) niin sitten tulee mieleen että nyt hänellä mielessä nämä perinteisesti 1 vaihe suko pistorasia rajoitukset, tai joku muu väärinkäsitys.

Tärkeää nyt selvittää että ymmärettään oikein ja että mahdollinen selvitys ymmärettään oikein, ja jos selvitys on este, niin vaikka omatoimisesti selvitellä, olisiko jokin halpa konsti se ratkaista.

Isännöitsiä välttää riskejä, isännöitsiä välttelee kustannuksia. (mukaan lukien ajankäyttö).

Jos ja kun olet vastuullinen, niin ehkä tulee mieleen että tilaa sen yksivaihe laturin asennuksen, 8A ohjelmoidulla virtarajalla. Jos selvitysten mukaan ei ole ongelmaa jos yksi latailee 16A, niin haitta riskit on aika pienet niin kauan kuin ainoa 16A latailia. Jos ja kun taloyhtiö ei ole moiselle antanut lupaan, niin sen ei tarvi sitä luvata sitten muillekkaan.
 
Tuo on aika iso juttu, varsinkin täyssähköautoa lataillessa. Johonkin tuo 8A varmaan perustuu, jos selvityksessä todettu että 8A, siihen riittää, niin ei isännöitsiä/taloyhtiö uskalla lupaa antaa isommalle.
Kartoituksen jälkeen minulle olisi tarjottu 3x10A mahdollisuutta kun olen ainoa. Tämä ei hallituksen pj:lle käynyt, koska jos autoja tulisi lisää niin ei kestäisi (kyllä se varmaan sen yhden tai kahden kestäisi). Ja tämä on sinällään ihan ok kun yhtiössä tulee sitten yhdenvertaisuus yms lait eteen.

Vapaata kapasiteettia liittymässä kuitenkin on reilu 65kw ja tämä siis tuntikulutushuipun aikana (3x125A).

Tämä nyt siis pelkästään numeroiden valossa eli ainakin näiden pohjalta 1x16A olisi ihan fine vaikka kaikilla 8:lla asunnolla olisi sähköauto.
Jos on todettu että 16A ei ongelma, vaikka kaikilla olisi (sopivasti vaiheille jaettu) niin sitten tulee mieleen että nyt hänellä mielessä nämä perinteisesti 1 vaihe suko pistorasia rajoitukset, tai joku muu väärinkäsitys.
Tämpä se kun selkeää vastausta ei hallitukselta&isännöitsijältä saa mihin tuo 8A pohjautuu, luultavasti juuri näihin suko suosituksiin.

Laitoin kyllä että hyvin voin laskea 1x8A:lle laturin jos alkaa autoja yhtäkkiä ilmestymään pihaan.
Isännöitsiä välttää riskejä, isännöitsiä välttelee kustannuksia. (mukaan lukien ajankäyttö).
Tässäshän kaikki laturiin littyvät kulut menee suoraan omasta pussista kun kyseessä osakasmuutostyö.

Edit: lueskelin vielä isännöitsijän viestiä uudestaan ja eihän siellä nyt ole taas ymmärretty asiaa, kun puhutaan kartoittajan ehdottamasta (super)suko pohjaisesta EVPIKE Pro laitteesta johon tuo 10A olisi ilmeisesti maksimi. Eli tässä ei nyt tajuta (ei ole luettu) muutosilmoituksessa ilmoitettua laturimallia.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että Plugitin toimittama laturi tekee mitään kulutuksen ja pörssisähkön yhdistelyä ennen tietojen siirtoa heille vaan homma tapahtuu yläpäässä Plugitin servereillä. Epäilisin, että ei ole laitetta, joka yhdistää kulutuksen ja pörssisähköhinnan huomioiden vielä oikean alvin ja siirron päivä/yösähkön.

Tutulla on Leaseplanin diili, johon Plugit toimitti laturiksi Keba P30x:n. Siinä on OCPP ja langallinen dynaaminen kuormanhallinta, mutta ei esimerkiksi pörssisähköohjausta ja tuskin mitään pörssihinnan ja kulutuksen yhdistelyä.


Jos OCPP 1.6, MQTT, Modbus TCP tai HTTP API piisaa, niin sitten onnistunee.


Jos kuormanhallinta pitää olla langaton, niin vaihtoehdot kaventuvat. Oletan, että kuormanhallinnan pitää olla dynaaminen eli kokonaiskuormitukseen reagoiva.

Vaihtoehtoja lienevät ainakin Defa Power, Beny ja Go-e, jotka ovat aika edistyksellisiä. Benyn kuormanhallinta on langallinen eikä Beny tue rfid:tä. Go-e ja Beny ovat edullisempia (~850€ kuormanhallinnan kanssa) kuin Defa (~1100€).
Tuo Plugitin lataus toimii tosiaan niin, että oman profiiliin laitetaan tiedot pörssisähköstä tai vaikka yö/päiväsähköstä ja pilvi hoitaa sen. Mikään laite ei rautatasolla kyllä tuota tee. Tutullesikin siis tuon saa jos on tarvetta.
 
Tässäshän kaikki laturiin littyvät kulut menee suoraan omasta pussista kun kyseessä osakasmuutostyö.
Joo,sori unohdin, nykyäänhän osa isännöisiä soppareista laskuttaa osakkaalta isännöintitoimiston valvonta sun muut kulut, joten silloin kyllä voi vaatia vähän sieltäkin päin vastinetta. Tosin jos yksikkö hinta, niin yrittää senkin tehdä minimi kuluin.
 
Joo,sori unohdin, nykyäänhän osa isännöisiä soppareista laskuttaa osakkaalta isännöintitoimiston valvonta sun muut kulut, joten silloin kyllä voi vaatia vähän sieltäkin päin vastinetta. Tosin jos yksikkö hinta, niin yrittää senkin tehdä minimi kuluin.
Ei olla vielä tuohon asti päässy ja en yhtään ihmettelisi etteikö isännöitsijä vielä keksi että asennusta pitää valvoa joku yhtiön valitsema valvoja :)
 
Kyllä se niin on että talonyhtiössä joutuu tekemään varmasti selvityksiä pohjalle. Yleensä vähintään sen yhtiölaajuisen kartoituksen.

Sen jälkeen on sitten hallituksen&isännöitsijän kanssa keskustelua tai tappelua, riippuen olosuhteista.

Edit: kuvittelin itse että homma olisi meillä ollut kivutonta kun katokset asuntojen yhteydessä ja sähköt omasta liittymästä, mutta eip ollu ja hommaa väännetty nyt kolmisen kuukautta (tosin en nyt kuukauden kesälomalla ole jaksanut asiaa pohtia), elokuussa sitten taas ralli päälle
Tämäkin kartoitus nyt notkahti hiukan eteenpäin kun ilmoittivat käsittelyn seuraavassa hallituksen kokouksessa.
Vielä en uskaltanut kysyä koska kokous on kun viestistä sai kuvan että ei isännöitsijää tai puheenjohtajaa kauheasti asia kiinnosta.
Vähän edelleen kummastuttaa miksi sen hybridin latauksen olisi heti saanut asentaa. Ehkä olisi vaan tarvinnut puhua kokoajan hybridistä ja ostaa sähköauto sitten lopuksi.
 
Tämäkin kartoitus nyt notkahti hiukan eteenpäin kun ilmoittivat käsittelyn seuraavassa hallituksen kokouksessa.
Vielä en uskaltanut kysyä koska kokous on kun viestistä sai kuvan että ei isännöitsijää tai puheenjohtajaa kauheasti asia kiinnosta.
Vähän edelleen kummastuttaa miksi sen hybridin latauksen olisi heti saanut asentaa. Ehkä olisi vaan tarvinnut puhua kokoajan hybridistä ja ostaa sähköauto sitten lopuksi.
Vähän typerää että joku kartoituksen tilaus pitää käsitellä yhtiökokouksessa kun niitä saa ilmaiseksikin.

Mitälie eroa ladata hybridiä sillä hidaslatauksella vs sähkistä. Sähkistä tietysti pitää ladata pidempään jos akun haluaa täyteen että liittyiskö sittten tuohon että tulee pitkäkestoisempaa rasitusta kuin hybridillä
 
Vähän typerää että joku kartoituksen tilaus pitää käsitellä yhtiökokouksessa kun niitä saa ilmaiseksikin.

Mitälie eroa ladata hybridiä sillä hidaslatauksella vs sähkistä. Sähkistä tietysti pitää ladata pidempään jos akun haluaa täyteen että liittyiskö sittten tuohon että tulee pitkäkestoisempaa rasitusta kuin hybridillä
Näitä ilmaisia kartoituksia koitin varovasti ehdottaa jos saisi hieman vauhtia tähän, mutta ei tuntunut auttavan.
Ja toivon että nämä saisi käsiteltyä hallituksen omissa kokouksissa, eikä sentään vuosittaisessa yhtiökokouksessa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 480
Viestejä
4 558 193
Jäsenet
74 972
Uusin jäsen
Nagi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom