- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 602
Kellään kokemuksia Zaptec Prosta? Vaatiiko millaisia vikavirtasuojia keskuksen päähän?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ei vaadi, asemassa on itsessään vikavirtasuoja ac- ja dc-tunnistuksella.Kellään kokemuksia Zaptec Prosta? Vaatiiko millaisia vikavirtasuojia keskuksen päähän?
En kyllä saa mitenkään yhdistettyä tuota go-e chargeria tuohon appiin. Go-e chargerini on tällä hetkellä ulkotallin takaseinässä joten matkaa on hiukan tähän päärakennukseen. Saan tuon hotspotin juuri ja juuri yhdistettyä tähän puhelimeen (signaali melkoisen heikko ja saattaa katketa aika nopeasti) ja silloin saan laturin yhdistettyä appiin mutta silloin ei tässä puhelimessa mobiilidata toimi samaan aikaan.
Olen ymmärtänyt että tätä sovellusta voi käyttää mistä vaan vai ymmärränkö jotain väärin? Edit: tuo ei siis tunnu yhdistävän tuohon pilveen..
Teslan sukolaturi 200€?Mistä halvimmalla/parhaalla hinta-laatusuhteella suko-latauspiuha, ehdotuksia?
Kyllä se näyttää että se on kodin WLAN verkkoon yhdistetty mutta puhelimen asetuksista kun menee katsomaan niin puhelin on tuossa go e-chargerin verkossa ja sillon ei mobiilidata toimi samaan aikaan. Sitten kun teen samanlaisesti kuin ohjeessa sanotaan että laitan wifin kokonaan pois ja mobiilidatan pelkästään ja painan sieltä plussasta ja sit kirjaudun takas sillä sarjanumerolla ja salasanalla niin ei edelleenkään ole pilvessä ja yhteyttä ei ole olemassa.Sun pitää saada se laturi kotisi WLAN verkkoon.
Teslan sukolaturi 200€?
Kyllä se näyttää että se on kodin WLAN verkkoon yhdistetty mutta puhelimen asetuksista kun menee katsomaan niin puhelin on tuossa go e-chargerin verkossa ja sillon ei mobiilidata toimi samaan aikaan. Sitten kun teen samanlaisesti kuin ohjeessa sanotaan että laitan wifin kokonaan pois ja mobiilidatan pelkästään ja painan sieltä plussasta ja sit kirjaudun takas sillä sarjanumerolla ja salasanalla niin ei edelleenkään ole pilvessä ja yhteyttä ei ole olemassa.
Jos on wlanissa niin ei tartte olla sitä hotspottia laitteessa päällä (ei kyllä haittaa vaikka olisi). Ja tällöin pääset netin kautta kiinni vaikka et olisi samassa verkossa (olettaen että palomuuri ei blokkaa). Kuulostaa siltä, että sulla ei ole se wlanissa jos vaatii että olet lsturiknhit spottiin yhteydessä.
Ei tuossa mun mielestä ollut mitään ihmeellistä. Controllerin kanssa meni hetki kun halusi tunnistautua laturiksi jostain syystä mutta laiturin sai kyllä heti näkymää appiin ja wlaniin.
Miltä tämä sivu näyttää?:
Eikö tuo näytä, että WiFi signaali on liian heikko?Tuolla verkon tila painikkeen takana mulla on sitten pilven kohdalla että ei kytketty.
Lisäksi kun otin tuon screenshotin niin puhelimeni ei ole yhdistetty tuohon elisan nettiin mikä meillä on vaan se on yhdistetty tuohon go e chargeriin. Mietin jo pitäiskö resetoida koko systeemi ja aloittaa alusta.
Samaa olen ihmetellyt.Eikö tuo näytä, että WiFi signaali on liian heikko?
Jos se on mokkulassa kiinni, niin voisiko ihan vain varmistamiseksi viedä sen mokkulan vaikka laturin viereen?Samaa olen ihmetellyt.
Eivät myy suoraan ainakaan lähtökohtaisesti.Saako näitä noutamalla suoraan vai pitääkjö tilata netistä?
Resetoin koko laturin ja vein mobiilireittimen laturin viereen, tein kaiken alusta ja sain yhteyden laturiin ja appiin ja se päivitti sen, sain sen myös vissiin yhdistettyä siihen pilveen eli sovellus oli yhteydessä laturiin vaikka mulla ei ollut wifi edes päällä vaan pelkkä mobiilidata. Kerkesin jo vähän hurrata mutta sittenkun vein reitittimen sisälle ja pistin takas seinään niin enää ei ollutkaan yhteyttä sovellukseen enkä sitä enää saa takas. PläähJos se on mokkulassa kiinni, niin voisiko ihan vain varmistamiseksi viedä sen mokkulan vaikka laturin viereen?
Yksinkertaisin lienee laittaa wifi toistin siihen puolimatkaan.Resetoin koko laturin ja vein mobiilireittimen laturin viereen, tein kaiken alusta ja sain yhteyden laturiin ja appiin ja se päivitti sen, sain sen myös vissiin yhdistettyä siihen pilveen eli sovellus oli yhteydessä laturiin vaikka mulla ei ollut wifi edes päällä vaan pelkkä mobiilidata. Kerkesin jo vähän hurrata mutta sittenkun vein reitittimen sisälle ja pistin takas seinään niin enää ei ollutkaan yhteyttä sovellukseen enkä sitä enää saa takas. Plääh
Edit: täytyykö tuon laturin ja oman kodin wlan reittimen olla tarpeeksi lähellä toisiaan että toimii ? Vielä kerran edit: näköjään sen täytyy. Täytyy tolle reitittimelle keksiä jokin hyvä paikka. Mutta nyt tiedän miten tuon saa yhdistettyä joten ei tästä enempää kiitos muille myös tuesta!
Millaisia vaihtoehtoja olisi latausasemalle jolta saa raportit latauksen hinnasta pörssisähköllä esim kuukausittain? Täysautoedun kotilataus vaatii nimenomaan raportit järjestelmästä, oma excel ei riitä.
Auto on LeasePlanin kautta, ja ilmeisesti ainakin Plugitin kautta vaatimukset täyttäviä latauslaitteita on saatavilla. Olisi hyvä kuitenkin ymmärtää vaihtoehdoista, appien toiminnallisuutta on vaikea vertailla eri valmistajien välillä (esim ABB, Schneider, go-e, Zaptec, Wallbox yms).En tunne asiaa, mutta kuulostaa aika hankalalta. Kenelle oma excel ei riitä? Eikö riitä, että latauksesta on mittaroitu käytetty energia riittävällä tarkkuudella, jolloin pörssisähkön toteutuneiden tuntihintojen perusteella saa laskettua kustannukset helposti.
Jos ns kohtuuhintaista etsii niin esim Beny on aika kattava ominaisuuksien osalta, hinta noin 850€Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
Go-e:tä saa joko kiinteänä tai voimavirtaan liitettynä, controlleriä moni suosittelee tuon kaveriksi.Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
En usko, että Plugitin toimittama laturi tekee mitään kulutuksen ja pörssisähkön yhdistelyä ennen tietojen siirtoa heille vaan homma tapahtuu yläpäässä Plugitin servereillä. Epäilisin, että ei ole laitetta, joka yhdistää kulutuksen ja pörssisähköhinnan huomioiden vielä oikean alvin ja siirron päivä/yösähkön.Auto on LeasePlanin kautta, ja ilmeisesti ainakin Plugitin kautta vaatimukset täyttäviä latauslaitteita on saatavilla. Olisi hyvä kuitenkin ymmärtää vaihtoehdoista, appien toiminnallisuutta on vaikea vertailla eri valmistajien välillä (esim ABB, Schneider, go-e, Zaptec, Wallbox yms).
Jos OCPP 1.6, MQTT, Modbus TCP tai HTTP API piisaa, niin sitten onnistunee.Saako go e chargeria ohjattua shelly 3em mittausten perusteella (aurinkopaneelit ja pörssisähkölataus)? Entäpä jos shelly 3em sijasta olisikin go e chargerin controller, saako controllerista ulos ohjausta esimerkiksi shelly 1 pro:lle
Jos kuormanhallinta pitää olla langaton, niin vaihtoehdot kaventuvat. Oletan, että kuormanhallinnan pitää olla dynaaminen eli kokonaiskuormitukseen reagoiva.Osaako joku suositella nyt hyvää ja tietenkin halpaa 11kw latausasemaa kotiin? Vaatimuksena olisi tosiaan tuo kuormanhallinta, etäkäyttö/seuranta ja lukittavissa eli joko jollain etäkäytöllä tai sitten rfid.
Yllättävää ettei tuota tietoa näy Helenillä. Siirtoverkkoyhtiön sivuilta löytynee myös.Vähän ohi aiheen, mutta esim Helenillä ei taida mistään nähdä oman sähköliittymän hetkellisiä huippukulutuksia? Sovelluksesta näkyy päivittäisen kulutuksen kokonaisuudessaan, mutta olisi mielenkiinnosta (omaa laturia varten) hieman tarkastella millaisia kulutushuippu on ollut.
Benyn kuormanhallinta on langallinen eikä Beny tue rfid:tä.
Eikai nuo hirveän montaa saturaista ole jos pelkkä tolppa vaan vaihdetaan.Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
Ymmärtääkseni olet laittanut niin, että asema lataa joka tapauksessa 72kWh. Sen lisäksi ladataan lisää, jos hintaehto täyttyy. Eli se ei minusta välitä halvimmista tunneista ennen asetetun energiamäärän tultua ladatuksi. Voin olla tässä väärässäkin.Laitoin tuon go-e chargerin lataamaan halvimmille tunneille Fortumin pörssisähkö tariffin mukaan. Lopetuksen laitoin 6:30 ja ajoneuvon kulutuksen 18kwh/100km, "maksun määrä" kohtaan laitoin 400km/72kwh eli hieman yli ajoneuvon kapasiteetin. Autosta asetin latausrajaksi 100% ja sinne en ajastinta asettanut. Tällä hetkellä 61% akkua jäljellä. Tarkoitus huomenaamulla lähteä pikku reissulle niin laitoin siksi latausrajaksi 100%
Onko nyt niin että tuo lataa halvimmilla tunneilla ja aloittaa tarpeeksi aikaisin että saa tuon 72kwh ladattua, kuitenkin lopettaen 6:30 ? Tietysti tarvitsen paljon vähemmän tuonne 100% mutta lataus loppuu kun akku on täynnä luonnollisesti. Nyt ei ainakaan auto lataa, mutta kysynkin vähän että miten luotettava tuo on eli vähän kokemuksia
120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
Mulla sama juttu, taloyhtiöstä hoidetaan sähkömies paikalle asentamaan ja lasku minulle. En tiedä vielä hintaa, tänään pitäisi selvitä.120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.
Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.Minulle on tulossa kotilataus (taloyhtiön ensimmäinen), hidaslatauksena. Se asennetaan tolppaan taloyhtiön parkkipaikalle. Millaisella hinnalla olette saaneet vastaavia?
OK asujaan verrattuna taloyhtiöllä on vähän enemmän haasteita.Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
Joo kyllä. Taloyhtiössä kartoitettiin parkkialueen sähköjen riittävyys muistaakseni Helenin toimesta. Sen pohjalta sitten voi omakustanteisesti asennuttaa hidaslatausrasian, vanhoja kellokytkinrasioita ei saa käyttää mihinkään lataukseen meidän taloyhtiössä.Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
Hidaslatausrasia, tarkoittaa tuo sitten tolpannokkaan asenntavaa lämmitystolppa rasian näköinen laatikko, jossa ns supersuko, ja takamittaus ? (googletin)Joo kyllä. Taloyhtiössä kartoitettiin parkkialueen sähköjen riittävyys muistaakseni Helenin toimesta. Sen pohjalta sitten voi omakustanteisesti asennuttaa hidaslatausrasian, vanhoja kellokytkinrasioita ei saa käyttää mihinkään lataukseen meidän taloyhtiössä.
Joo muutinkin tuossa illalla sitä latauksen määrää siihen paljonko energiaa tarvitsen koska se alkoikin latailemaan jo 23 aikaan ja kun muutin ladattavan energian määrää niin lopetti latauksen ja aamulla oli silti akku sadassa joten toivottavasti hyödynsi halvimpia tunteja.Ymmärtääkseni olet laittanut niin, että asema lataa joka tapauksessa 72kWh. Sen lisäksi ladataan lisää, jos hintaehto täyttyy. Eli se ei minusta välitä halvimmista tunneista ennen asetetun energiamäärän tultua ladatuksi. Voin olla tässä väärässäkin.
Tuon suunnitellun lataustilan tarkoituksena on minusta varmistaa, että autoon ladataan joka tapauksessa käyttäjän haluaman verran tiettyyn ajanhetkeen mennessä, vaikka hinta olisi asetettua hintaehtoa korkeampi. Esim. säännöllistä työmatkaa ajavalle hyvä juttu.
Itse en käytä tuota, vaan näin kesäaikaan puhtaasti Eco-tilaa eli hintaehtoa ja lataan 3x14A eli 9,7kWh. Controller joutuu jonkin verran säätämään latausta (8-14A), jotta pääsulakkeet eivät pala.
Kyllä se niin on että talonyhtiössä joutuu tekemään varmasti selvityksiä pohjalle. Yleensä vähintään sen yhtiölaajuisen kartoituksen.Joutuiko tämän pohjalle tekemään jotain selvityksiä? Olen koittanut nyt ahdistella isännöitsijää lataustolpan asennuksesta. Hybridiä varten ei olisi ongelmaa, mutta sähköautoa varten kuulemma tarvitsee tutkia riittääkö sähkö. Toki tuossa latausajat on pidempiä kuin hybridissä, mutta hiukan aloin kyselemään että mikä juttu.
Veikkaan että kiinteistössä on jonkin kokoinen liittymä, ja nyt sitten pitää selvittää kuinka isot laturit voidaan sallia ilman liittymänpäivitys tarvetta, ja millä ehdoilla.Edit: kuvittelin itse että homma olisi meillä ollut kivutonta kun katokset asuntojen yhteydessä ja sähköt omasta liittymästä, mutta eip ollu ja hommaa väännetty nyt kolmisen kuukautta (tosin en nyt kuukauden kesälomalla ole jaksanut asiaa pohtia), elokuussa sitten taas ralli päälle
Juu näin on. Tiedossa on että infra pitää uusia jos halutaan kunnolliset laturit kaikille. Tuskin on ihan heti tulossa mutta ymmärrettävää etei voi sallia 3x16A asennustaVeikkaan että kiinteistössä on jonkin kokoinen liittymä, ja nyt sitten pitää selvittää kuinka isot laturit voidaan sallia ilman liittymänpäivitys tarvetta, ja millä ehdoilla.
Eli ynnäilevät sitä minkälaiset laturit voi olla jos kaikilla olisi laturi ja tai millaisia investointeja se vaatii.
Kun ilmesesti olet ensimmäinen joka sitä asennuttamassa, niin ei ole aiemmin tarvinut asiaa miettiä.
Tuo on aika iso juttu, varsinkin täyssähköautoa lataillessa. Johonkin tuo 8A varmaan perustuu, jos selvityksessä todettu että 8A, siihen riittää, niin ei isännöitsiä/taloyhtiö uskalla lupaa antaa isommalle.Omalta osaltani (ainoa lataaja) tapellaan nyt lähinnä siitä että saako olla yksivaiheinen 16A vai isännöitsijän paukuttama 8A.
Liittymässä on kapasiteettiä eikä sitä ole tarvetta uusia kun infra joskus päätetään uusia.
Kartoituksen jälkeen minulle olisi tarjottu 3x10A mahdollisuutta kun olen ainoa. Tämä ei hallituksen pj:lle käynyt, koska jos autoja tulisi lisää niin ei kestäisi (kyllä se varmaan sen yhden tai kahden kestäisi). Ja tämä on sinällään ihan ok kun yhtiössä tulee sitten yhdenvertaisuus yms lait eteen.Tuo on aika iso juttu, varsinkin täyssähköautoa lataillessa. Johonkin tuo 8A varmaan perustuu, jos selvityksessä todettu että 8A, siihen riittää, niin ei isännöitsiä/taloyhtiö uskalla lupaa antaa isommalle.
Tämpä se kun selkeää vastausta ei hallitukselta&isännöitsijältä saa mihin tuo 8A pohjautuu, luultavasti juuri näihin suko suosituksiin.Jos on todettu että 16A ei ongelma, vaikka kaikilla olisi (sopivasti vaiheille jaettu) niin sitten tulee mieleen että nyt hänellä mielessä nämä perinteisesti 1 vaihe suko pistorasia rajoitukset, tai joku muu väärinkäsitys.
Tässäshän kaikki laturiin littyvät kulut menee suoraan omasta pussista kun kyseessä osakasmuutostyö.Isännöitsiä välttää riskejä, isännöitsiä välttelee kustannuksia. (mukaan lukien ajankäyttö).
Tuo Plugitin lataus toimii tosiaan niin, että oman profiiliin laitetaan tiedot pörssisähköstä tai vaikka yö/päiväsähköstä ja pilvi hoitaa sen. Mikään laite ei rautatasolla kyllä tuota tee. Tutullesikin siis tuon saa jos on tarvetta.En usko, että Plugitin toimittama laturi tekee mitään kulutuksen ja pörssisähkön yhdistelyä ennen tietojen siirtoa heille vaan homma tapahtuu yläpäässä Plugitin servereillä. Epäilisin, että ei ole laitetta, joka yhdistää kulutuksen ja pörssisähköhinnan huomioiden vielä oikean alvin ja siirron päivä/yösähkön.
Tutulla on Leaseplanin diili, johon Plugit toimitti laturiksi Keba P30x:n. Siinä on OCPP ja langallinen dynaaminen kuormanhallinta, mutta ei esimerkiksi pörssisähköohjausta ja tuskin mitään pörssihinnan ja kulutuksen yhdistelyä.
Jos OCPP 1.6, MQTT, Modbus TCP tai HTTP API piisaa, niin sitten onnistunee.
Jos kuormanhallinta pitää olla langaton, niin vaihtoehdot kaventuvat. Oletan, että kuormanhallinnan pitää olla dynaaminen eli kokonaiskuormitukseen reagoiva.
Vaihtoehtoja lienevät ainakin Defa Power, Beny ja Go-e, jotka ovat aika edistyksellisiä. Benyn kuormanhallinta on langallinen eikä Beny tue rfid:tä. Go-e ja Beny ovat edullisempia (~850€ kuormanhallinnan kanssa) kuin Defa (~1100€).
Joo,sori unohdin, nykyäänhän osa isännöisiä soppareista laskuttaa osakkaalta isännöintitoimiston valvonta sun muut kulut, joten silloin kyllä voi vaatia vähän sieltäkin päin vastinetta. Tosin jos yksikkö hinta, niin yrittää senkin tehdä minimi kuluin.Tässäshän kaikki laturiin littyvät kulut menee suoraan omasta pussista kun kyseessä osakasmuutostyö.
Ei olla vielä tuohon asti päässy ja en yhtään ihmettelisi etteikö isännöitsijä vielä keksi että asennusta pitää valvoa joku yhtiön valitsema valvojaJoo,sori unohdin, nykyäänhän osa isännöisiä soppareista laskuttaa osakkaalta isännöintitoimiston valvonta sun muut kulut, joten silloin kyllä voi vaatia vähän sieltäkin päin vastinetta. Tosin jos yksikkö hinta, niin yrittää senkin tehdä minimi kuluin.
Tämäkin kartoitus nyt notkahti hiukan eteenpäin kun ilmoittivat käsittelyn seuraavassa hallituksen kokouksessa.Kyllä se niin on että talonyhtiössä joutuu tekemään varmasti selvityksiä pohjalle. Yleensä vähintään sen yhtiölaajuisen kartoituksen.
Sen jälkeen on sitten hallituksen&isännöitsijän kanssa keskustelua tai tappelua, riippuen olosuhteista.
Edit: kuvittelin itse että homma olisi meillä ollut kivutonta kun katokset asuntojen yhteydessä ja sähköt omasta liittymästä, mutta eip ollu ja hommaa väännetty nyt kolmisen kuukautta (tosin en nyt kuukauden kesälomalla ole jaksanut asiaa pohtia), elokuussa sitten taas ralli päälle
Vähän typerää että joku kartoituksen tilaus pitää käsitellä yhtiökokouksessa kun niitä saa ilmaiseksikin.Tämäkin kartoitus nyt notkahti hiukan eteenpäin kun ilmoittivat käsittelyn seuraavassa hallituksen kokouksessa.
Vielä en uskaltanut kysyä koska kokous on kun viestistä sai kuvan että ei isännöitsijää tai puheenjohtajaa kauheasti asia kiinnosta.
Vähän edelleen kummastuttaa miksi sen hybridin latauksen olisi heti saanut asentaa. Ehkä olisi vaan tarvinnut puhua kokoajan hybridistä ja ostaa sähköauto sitten lopuksi.
Näitä ilmaisia kartoituksia koitin varovasti ehdottaa jos saisi hieman vauhtia tähän, mutta ei tuntunut auttavan.Vähän typerää että joku kartoituksen tilaus pitää käsitellä yhtiökokouksessa kun niitä saa ilmaiseksikin.
Mitälie eroa ladata hybridiä sillä hidaslatauksella vs sähkistä. Sähkistä tietysti pitää ladata pidempään jos akun haluaa täyteen että liittyiskö sittten tuohon että tulee pitkäkestoisempaa rasitusta kuin hybridillä