Sähköauton kotilataus

Tollanen siis tuli ulkorakennuksen seinään. Onkohan tuolle mitään appia? Plugitin omalla apilla ei ainakaan mitään pysty tuolle tekemään.

IMG20230725094849.jpg
Uteliaisuudesta, miksi tuolle pitäisi tehdä jotain?

Toiseksi, älä muuta laitteen asetuksia, siitä saattaa mennä pieleen ne asetukset mitkä keskustelevat pilven kanssa.
 
Uteliaisuudesta, miksi tuolle pitäisi tehdä jotain?

Toiseksi, älä muuta laitteen asetuksia, siitä saattaa mennä pieleen ne asetukset mitkä keskustelevat pilven kanssa.
No lähinnä nyt olisin ollut yleisesti kiinnostunut minkälaista älyä tuossa josko mitään. Ei varsinaisesti tarvetta säädellä mitään.
Ja itseasiassa tuon brändin lootille löytyy appi, mutta siinä luki heti alussa, että jos on jonkun firman, kuten plugit, asentama, sitä ei pysty appiin lisäämään.
Tuosta menee siis lataustieto plugitille ja sitten tulee joka kk hyvitys tilille käytetystä latauksesta.
 
Tilaan Kiinalaturin Ranskasta/Puolasta jne. -> laturi polttaa itsensä, auton ja autokatoksen -> vakuutus korvaa. Missä ongelma?
Aika paljon mukavampaa olisi, kun se laturi ei palaisi eikä polttaisi mitään.

AC-laturi nyt ei muutenkaan ole edes LATAUSlaite sanan yleiseti käytetyssä merkityksessä. Kunhan nyt antaa ohjaussignaaleja auton omalle sisäiselle laturille, päästäen AC-sähkön virtaamaan auton sisäänrakennetulle laturille. Ei se ole potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Ihan hemmetisti suurempia riskejä aiheuttavat muut ulkona käytettävät sähkölaitteet mikäli ulkopistorasiat eivät ole varustettu vikavirtasuojauksella.
Ei ole lähtökohtaisesti potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Tehoa menee kuitenkin läpi reippaasti ja pitkäkestoisesti. Mites sitten, jos puuttuu vaikkapa 6mA DC-suoja eikä kiinteistön haltija ole asennuttanut keskukselle B-tyypin suojaa? Sähköturvallisuusriskit niin omaisuuden kuin henkilöturvallisuuden osalta alkavat kasvamaan. Ei ole minusta parin sadan säästön arvoinen. Henkilökohtaisesti haluan varmistua omistamani latauslaitteen suojausten osalta, että Seskoa mukaillen "asiasta tulee olla mustaa valkoisella laitteen valmistajalta tai maahantuojalta". Noiden aliexpress-vehkeiden osalta en valitettavasti usko enkä muidenkaan halvimpien latauslaitteiden osalta.
 
Onhan tuo ymmärrettävää että kuluttajatkin näiden kanssa sekoilee kun edes ammatti-isännöitsijöillä ei ole mitään käsitystä asioista.

Meilläkin isännöitsijä ajoi aluksi väkisin suko-latausta ja kun totesin että asennutan mielummin type2 laturin vaikka yks vaiheisena niin silti isännöitsijä höpöttelee ettei laite kestä kuin max 10A virtaa joka on Sesko suositus. Eli ei edes ymmärretä (vaikka on toimitettu hänen pyytämät tekniset tiedot laturista) ettei tässä enää käytetään mitään sukoon liittyvääkään.
 
Onhan tuo ymmärrettävää että kuluttajatkin näiden kanssa sekoilee kun edes ammatti-isännöitsijöillä ei ole mitään käsitystä asioista.

Meilläkin isännöitsijä ajoi aluksi väkisin suko-latausta ja kun totesin että asennutan mielummin type2 laturin vaikka yks vaiheisena niin silti isännöitsijä höpöttelee ettei laite kestä kuin max 10A virtaa joka on Sesko suositus. Eli ei edes ymmärretä (vaikka on toimitettu hänen pyytämät tekniset tiedot laturista) ettei tässä enää käytetään mitään sukoon liittyvääkään.
Tuo on aika normaalia, että isännöitsijät ja muut ihan pihalla kun ei kuulu siihen ydinosaamisalueeseen. Iso ongelma etteivät itse ymmärrä, ettei ammattitaito riitä ja pitäisi selvittää asiaa.
 
Tuo on aika normaalia, että isännöitsijät ja muut ihan pihalla kun ei kuulu siihen ydinosaamisalueeseen. Iso ongelma etteivät itse ymmärrä, ettei ammattitaito riitä ja pitäisi selvittää asiaa.
Niin tai sitten jos selvitellään niin ei ymmärretä mitä sähköinssi tms kertoo ja sen jälkeen viestintä on vieläkin sekavampaa.

Enntiiä kuinka normaalia on esim. ”vaatia” yksvaiheiseen laturiin kuormanhallinta joka ei olisi edes yhteydessä yhtiön pääkeskukseen.
 
120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.
Joo minulle ensimmäinen tarjous huoltoyhtiöltä 800 euroa asennettuna, hidaslataus siis kyseessä. Hieman hymähdin. Katselen nyt muita vaihtoehtoja. Olisiko 259 € ok hinta Latausasema hidaslataus - EVPIKE PRO 2A2V - Pike Pro

Tuohon tilaisi itse sitten asennuksen sähkömieheltä. Jäisi hinta ainakin alle 800 euroa asennettuna :)
 
Hahmottelen tässä isännöitsijälle/hallitukselle lopullista ehdotusta laturiasennukselle (osakasmuutos). Onko jotain mitä en nyt tajua ottaa huomioon:

Kohteessa on 3x125 A (86,6 kW) sähköliittymä, jonka tuntikulutushuippu on
ollut 21,33 kW.
Vapaata kapasiteettia on siis 65,27 kW, joka tarkoittaa vapaata tehoa 8,16 kW
per asunto liittymän muun kulutushuipun hetkellä.

Huoneistojen sulakkeet 63A ja 80A, ja huoneistojen syöttökaapelit ketjutettu asunnosta toiseen. Kaapelien koot 4x16mm2 ja 4x25


Alustavasti siis lupa on saatu yksivaiheiselle asennukselle ja jos nyt raakaa matikkaa käyttää niin ei pitäisi olla ongelma 1x16A vaikka yhtiöön tulisikin muita sähköautoja ennen jossain vaiheessa tehtävää infraremppaa?

Tarjottiin alustavasti ensin 3x10A asennusta mutta tuo ei PJ:lle käynyt koska jos autoja tulee lisää niin alkaisi heti vaatimaan remppaa (tämä ihan fine ja ymmärrettävää). Joka sitten muutettiin 1x10A ja laitteeksi tarjottiin tuo EVPIKE Pro, mutta en mieluusti tuollaista ”supersuko” pohjaista ottaisi.

ymmärsin keskusteluista, että 8ampeeria on suositeltava määrä joka tapauksessa enint 10 a tuohon latauslaitteeseen kartoittajan mukaan. Eli tuo 8 ampeeria on käytännössä tuo määrä.

Oletan että isännöitsijä puhuu nyt tuosta EVPIKE:stä jolle tuo 10A varmaan olisi se maksimi.

Mutta onko nyt jotain minkä takia 1x16A asennus jollain ”normaalilla” laturilla ei olisi mahdollista? Yhtiön pääkeskukseen ei siis koskettaisi vaan vedot tulisi suoraan meidän asunnon keskukselta.
 
Hahmottelen tässä isännöitsijälle/hallitukselle lopullista ehdotusta laturiasennukselle (osakasmuutos). Onko jotain mitä en nyt tajua ottaa huomioon:

Kohteessa on 3x125 A (86,6 kW) sähköliittymä, jonka tuntikulutushuippu on
ollut 21,33 kW.
Vapaata kapasiteettia on siis 65,27 kW, joka tarkoittaa vapaata tehoa 8,16 kW
per asunto liittymän muun kulutushuipun hetkellä.

Huoneistojen sulakkeet 63A ja 80A, ja huoneistojen syöttökaapelit ketjutettu asunnosta toiseen. Kaapelien koot 4x16mm2 ja 4x25


Alustavasti siis lupa on saatu yksivaiheiselle asennukselle ja jos nyt raakaa matikkaa käyttää niin ei pitäisi olla ongelma 1x16A vaikka yhtiöön tulisikin muita sähköautoja ennen jossain vaiheessa tehtävää infraremppaa?

Tarjottiin alustavasti ensin 3x10A asennusta mutta tuo ei PJ:lle käynyt koska jos autoja tulee lisää niin alkaisi heti vaatimaan remppaa (tämä ihan fine ja ymmärrettävää). Joka sitten muutettiin 1x10A ja laitteeksi tarjottiin tuo EVPIKE Pro, mutta en mieluusti tuollaista ”supersuko” pohjaista ottaisi.

ymmärsin keskusteluista, että 8ampeeria on suositeltava määrä joka tapauksessa enint 10 a tuohon latauslaitteeseen kartoittajan mukaan. Eli tuo 8 ampeeria on käytännössä tuo määrä.

Oletan että isännöitsijä puhuu nyt tuosta EVPIKE:stä jolle tuo 10A varmaan olisi se maksimi.

Mutta onko nyt jotain minkä takia 1x16A asennus jollain ”normaalilla” laturilla ei olisi mahdollista? Yhtiön pääkeskukseen ei siis koskettaisi vaan vedot tulisi suoraan meidän asunnon keskukselta.
Tuossahan nyt kannattaisi pyytää vaikka inspecta tai joku muu varmennustarkastaja tekemään oikea arvio eikä mennä jollain maallikoiden mutuilla. Se toki maksaa, mutta heillä ei ole mitään myyntinäkymiä takana eikä siis ole puolueellisia kenenkään kantaa. Sähköfirmat aina koittaa lisämyyntiä mutta varmennustarkastajat eivät käsittääkseni saa edes asennuksia tehdä. Heiltä sitten kirjallinen raportti ja mitä ikinä se sanoo niin sillä mennää.
 
Joo tuo alun sähköliittymän data ja kulutushuipputiedot tulivat kartoituksen mukana.

Meillä on kyllä teetetty Raksystemsin toimesta kuntoarvio tosin en osaa sanoa minkä verran siinä on sähköinfrasta tekstiä, en ole sitä vielä saanut nähtäväksi isännöitsijältä.
 
En ole sähköinssi mutta sen vähän mitä sähköön tutustunut niin kylllähän joku 3x8A olis paljon parempi kuin 1x10A, jos vaan kaapelointi yms. antaa myöten.
Saisi sen ~5kw lataustehoa, kun 1x10A pitäisi tyytyä vain 2,3kw lataustehoon.
Mutulla veikkaisin että kaapelit ja sulakkeet olisi tällöin jopa pienemmällä kuormituksella, eikä kuormitusta tarvitsisi pitää päällä niin kauaa kun akku täyttyisi nopeammin.

Edit: Niin toki plug-in hybridiautoille tuo 1x10A olisi ehkä parempi kun niissä taitaa olla yksivaiheiset laturit usein, mutta täyssähköissä usein kolmivaihelaturi jolloin 3x8A olisi parempi.
 
En ole sähköinssi mutta sen vähän mitä sähköön tutustunut niin kylllähän joku 3x8A olis paljon parempi kuin 1x10A, jos vaan kaapelointi yms. antaa myöten.
Saisi sen ~5kw lataustehoa, kun 1x10A pitäisi tyytyä vain 2,3kw lataustehoon.
Mutulla veikkaisin että kaapelit ja sulakkeet olisi tällöin jopa pienemmällä kuormituksella, eikä kuormitusta tarvitsisi pitää päällä niin kauaa kun akku täyttyisi nopeammin.

Edit: Niin toki plug-in hybridiautoille tuo 1x10A olisi ehkä parempi kun niissä taitaa olla yksivaiheiset laturit usein, mutta täyssähköissä usein kolmivaihelaturi jolloin 3x8A olisi parempi.
Niinhän se olis mutta en nää todennäköisenä että saisin sen menemään läpi. Ja en kyllä tiedä miten hyvin tuo meidän alkuperäinen sähköinfra oikeasti kestäisi etenkin jos nyt sattuisi tulemaan lisää sähköautoja
 
Tilaan Kiinalaturin Ranskasta/Puolasta jne. -> laturi polttaa itsensä, auton ja autokatoksen -> vakuutus korvaa. Missä ongelma?

Joillekkin tuntuu elämä olevan ylivoimaisen jännittävää. Jännitystä lisätään sekoittamalla EU:n alueelta ostaminen, maahantuonti, myyjän vastuut ja ostajan rooli. Ei minua kiinnosta hiukkaakaan miltä nettikauppa-alustalta laturini ostan, kunhan se tulee Euroopasta. Se riittää minulle ja vakuutusyhtiölle.

AC-laturi nyt ei muutenkaan ole edes LATAUSlaite sanan yleiseti käytetyssä merkityksessä. Kunhan nyt antaa ohjaussignaaleja auton omalle sisäiselle laturille, päästäen AC-sähkön virtaamaan auton sisäänrakennetulle laturille. Ei se ole potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Ihan hemmetisti suurempia riskejä aiheuttavat muut ulkona käytettävät sähkölaitteet mikäli ulkopistorasiat eivät ole varustettu vikavirtasuojauksella.
Jos sulla on esityää kuitti että olet kiinalaista verkkokaupasta euroopan välivarastolta tilannut dingeldangelin, niin ei se sitä vastuuta sulta pois siirrä, mutta jos se tupa palaa, niin moniko jättää sen vakuutuspetoksen tekemättä ja kaivaa laturin kuitit esiin?

Paloriski muostuu laturin sisäisessä kontaktorissa. Laadukkaat ison virran kestävät kontaktprit ovat kalliita, eikä kukaan normaali käyttäjä tiedä eroa onko siellä 50euron kontaktori vai 50sentin kontaktori ja metallipaino. Se 50snt konttikin toimii jonkin aikaa.

Suurin riski sähköiskun suhteen on oikeastaan siinä että tulee dc vuoto, ja jos siinä latauslaitteessa ei ole dc suojaa, niin se lyö tavallisen vikavirtasuojan jumiin, jonka jälkeen siinä ei ole suojaa ac vuotovirrallekaan, josta tulee ongelma sitten jos maadoituskaan ei toimi. Eli sähköiskuriski on käytännössä hyvin pieni, koska sähköiskulle vaaditaan aina monikerroksinen suojaus.
 
Mitä Pakana yllä sanoi, plus yleisesti harrastetut helmasynnit näissä dingdong-kopioissa, kuten:
Eristys/ryömintävälien (vai mitä olikaan nyt suomeksi clearance ja creepage) totaalinen piittaamattomuus. Noissa latureissakin voi joskus joutua koskemaan johonkin.
Noname- tai feikkikomponenttien, jotka eivät käytännössä ole sinne päinkään mitä leimat tai datalehdet yrittävät luvata, käyttö. Miksi hekään maksaisi liikaa, jos naapurin torilta saa 1/5 hintaan kuulemma ihan yhtä hyviä?
Vähänkään normaali huoneolosuhteista poikkeavat ympäristöt voi olla varsin surutta testaamatta edes suunnittelijan pään sisällä (näitä latureita kai päätyy ~ulko-oloihin ainakin lämpötilan ja kosteuden suhteen)
Mitoitus yleisesti. Se, että palikan kyljessä on printattu 100A ei takaa mihinkään suuntaan, että se kestää sen virran/jännitteen/lämpötilan/minkä tahansa yksikön. Ehkä kestää viikon, ehkä 2, hyvällä tuurilla takuuajan, todella hyvällä vähän päällekin.

Mutta ei kai siinä, jos ollaan täysin vakuuttuneita, että se ihan on täysin sama mutta vain 1/5 hinnalla, ja on aivan tyhmää maksaa liikaa. Onhan se typerää hidastaa siinä tutussa risteyksessäkin, jossa ei koskaan ole ketään tullut nurkan takaa, ja muut vanhat viisaudet tähän. Tai sitten olen vain vähän juntti, kun näen tämmöiset mahdollisesti ainakin 200% vakuutusyhtiön korvaamat tulipalot tai hengenvaarat ongelmana, kun ollaan hankkimassa markan laturia kymppitonnin kinnerille.

Jos nyt jollekin ei silti aukene, niin kirjoitetaan vielä. Kiinassa tehty, tai kiinalainen designikaan ei välttämättä ole minun kirjoissa (eikä ihan oikeastikaan) täyttä paskaa. Kyllä siellä osataan joskus jotain tehdäkin, mutta näiden kyseenalaisten tekijöiden osalta enemmän tai vähemmän villi länsi (itä?), jota ei käytännössä valvo tasan kukaan. Sen kun laivaavat paskaa meidän harmiksi, ja antaa rahan virrata. Ja juuri tästä syystä aiempi suositus säilyy entistä lämpimänä. Tietäkää ihan oikeasti mitä ostatte tuolta. Myyntiesitteillä on yhtä paljon painoarvoa kuin Onecoin-lupauksilla ja ahtopainemittareilla.
 
Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
 
Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.

Tuskin sitä kukaan kuluttaja jännittää. Kunhan nyt suomimyyjät/kalliilla laturinsa ostaneet itkevät ;)

Sama juttu kuin aikoinaan suomiautojen kanssa. Kuvitellaan että laturitehtaissa on erilliset linjat suomilatureille ja muille eurooppalaisille. Nuo Ranskan ja Puolan myyjät aliexpressissä ovat myyneet kymmeniä tuhansia latureita. Ihmeesti vaan jatkavat vaikka tavara on tämän palstan aasiantuntijoiden mukaan hengenvaarallista kamaa :D
 
Viimeksi muokattu:
Tuskin sitä kukaan kuluttaja jännittää. Kunhan nyt suomimyyjät/kalliilla laturinsa ostaneet itkevät ;)

Sama juttu kuin aikoinaan suomiautojen kanssa. Kuvitellaan että laturitehtaissa on erilliset linjat suomilatureille ja muille eurooppalaisille. Nuo Ranskan ja Puolan myyjät aliexpressissä ovat myyneet kymmeniä tuhansia latureita. Ihmeesti vaan jatkavat vaikka tavara on tämän palstan aasiantuntijoiden mukaan hengenvaarallista kamaa :D
Eihän se välttämättä hengenvaarallista ole, vaan sen laitteen sisuksista ei vaan ole tietoa ja samalla tiedetään että laitteen valmistuskustannuksia on todella helppo painaa alas käyttämällä halvempia komponentteja.

Sen kyllä haluaisin tietää että missä on aliexpressin ranskalaiset tai puolalaiset myyjät?
 
Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
 
Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?

Meillä oli isännöitsijä vaihdattanut jonkun tuollaisen Fortumin sopparin, jossa hinta lukitaan kuukaudeksi kerrallaan ja päälle tulee joku käyttöperustainen lisä (toki hallitukselta kysymättä). Nyt on sen verran vähän noita latauspistokkeita (5 kpl) yhtiössä että olen itse kerännyt nuo kulutukset mittareista Exceliin joka laskee näiden kuukausittaisten hintojen ja siirtohinnoittelun kautta toteutuneen kustannuksen per osakas. Laskutus kerran vuoteen, mutta vähän tuosta keskusteltiin että pitää jatkossa ennakkolaskuttaa nämä vähän veden tapaan kunhan noita lataajia tulee enemmän.
 
Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
Kannattaa kysyä hallitukselta ja isännöitsijältä. Varsinkin jos on "ennakkotapaus" eli ensimmäinen lataaja taloyhtiössä, niin kaikki pitää selvittää ja saada mustaa valkoiselle. Meillä esim. asiat vielä vaiheessa, mutta se on jo selvää, että omaa sähkösopimusta ei voi käyttää vaan sähkönkulutuksesta laskutetaan taloyhtiön sähkösopimuksen mukaisesti.
 
Kannattaa kysyä hallitukselta ja isännöitsijältä. Varsinkin jos on "ennakkotapaus" eli ensimmäinen lataaja taloyhtiössä, niin kaikki pitää selvittää ja saada mustaa valkoiselle. Meillä esim. asiat vielä vaiheessa, mutta se on jo selvää, että omaa sähkösopimusta ei voi käyttää vaan sähkönkulutuksesta laskutetaan taloyhtiön sähkösopimuksen mukaisesti.

Olen itse hallituksen PJ - tässä käytäntöä taloyhtiölle olen suunnittelemassa, koska ensimmäinen latauspaikka on tulossa lähiaikoina.
 
Meillä menee arviolaskutuksena kuukausittain ja sitten kerran vuodessa tasaus toteutuneen kulutuksen ja sähkön hinnan perusteella.
 
Meillä menee arviolaskutuksena kuukausittain ja sitten kerran vuodessa tasaus toteutuneen kulutuksen ja sähkön hinnan perusteella.
Eiks tommonen tagi-systeemi olis taloyhtiössä hyvä? Onko mahdoton toteuttaa? Kirjautuisi jokaisen lataus omalle laskulle ilman arvioita.
 
Tilaat "eurooppalaisesta" nettikaupasta: Kauppa teoriassa vastuussa, mutta saako heitä vastuuseen kukaan?
Olet itse asiassa ymmärtääkseni edelleen itse vastuussa siitä että se tuote täyttää kansalliset vaatimukset.

Merkinnätkään laitteessa ei lopulta merkitse hevonpaskaakaan jos niiden takana ei ole papereita joilla vaatimuksenmukaisuus voidaan osoittaa.

Ulkomailta jos ostelee niin kannattaisi ainakin vaatia mukaan tuotteen yksilöivä COC -todistus vaikka myyjä olisi EU alueella. Jos semmoista ei ole tai menee selittelyksi niin melkoinen red flag.
 
Meillä menee onneksi suoraan oman asunnon mittaukseen kaikki lataukset. Alunperin pistorasiat olivat kytkettyinä ns. yleiseen kulutukseen, mutta ei paljoa onneksi vaatinut sähkäriltä yhdistää oman osakkeen mittaukseen. Kaikista kätevintä näin pienessä yhtiössä, eikä tarvitse miettiä kenenkään provikoita.
 
Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
Jos juttuttaa suomalaisten maahantuojien ostajia, niin kyllä se vaatii heiltäkin jaksamista, ensin löytää ne luotettavat kumppanit ja sen jälkeen myös valvoa.

Alissa on ihan tolkuton määrä myyjiä, erittäin huonot konstit selvittää mitä myydään, kuka myy, mikä on taustoiltaan, yhteystiedo jotain xu550111@miljardinkäyttäjän ilmasi maili. logistiikka palvelut alin jne.

Kiinassa on nykyään ihan laatu brändejä ja joilla ihan laatu EU CE mallit ja toimiva jälkimarkkinointi euroopassa, niistä osalla jopa ihan omaa virallista myyntiä alissa, ne löytää parhaiten menemällä firman virallisille sivuille ja sieltä etsia se ali linkki.

Alista taasen brändin viralliset rehdit myyjä vaikea löytää, kaupan nimi ei kerro mitään, ja alista taasen muilta myyjiltä vaikea erottaa aitoa piraatti tuotteita kauppaavista, ja piraatti tuotteistakin tehdään väärennöksiä...

Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
Jos vain Tukesin listoja katsonnut, niin ammattimaisillakkin maahantuojilla on haasteita, ja joutuvat vetämään tuotteita markkinoilta, jotka ovat siis markkinoille päästäneet.

Siinä kyllä samaa mieltä että jos löytää hyvän tuotteen ja se sattuu sitä myös olemaan ja oikeasti tehty vaatimusten mukaiseksi, niin ei siitä tarvi sätkyillä. Ja nämä varoittelut isein vähän ylipelottelua (*

Tässä kai nyt sitä pelätään että ne jotka noudattavat niitä auton valmistajan ohjeita, vakuutusyhtiön suojeluohjeita, lataus piste turvallinen etäisyydet palaviin materiaaleihin riittävt, tuppaavat olemaan tarkempi komponteissakin ja ne jotka latailee sielä maali, tärpätti, bensa, tallissa sitä kolari tuonti sähkistä ovat sen bilteman pistorasiankin ostaneet kirppikseltä , mihin tökivät ja kiskovat irti kuorma päällä sitä laturia.


(*
Tai no, jo niitä puhelimien sun muiden tilasin ja säästin laureita on kärähdellyt (savua, sulaa muovia jne), tosin harvoin isoja vahikoja.
 
Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
- Palveluna (palvelun tarjoaja laskuttaa käytön mukaan, Kwh hinnoittelu) + yhtiö autopaikka jos vuokra paikka
- Todellisen kulutuksenmukaan Kwh hinnoittelu + autopaikka, talkkari lukee mittari
- Asunnon mittarin takana,
 
Eiks tommonen tagi-systeemi olis taloyhtiössä hyvä? Onko mahdoton toteuttaa? Kirjautuisi jokaisen lataus omalle laskulle ilman arvioita.
Käteväähän tuo olisi, mutta tarvitsisi olla älykkäämmät laitteet ja sitten joku palveluntarjoaja eli tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyinen systeemi. Olen tällä hetkellä ainoa lataaja eikä taloyhtiö halua investoida lataukseen yhtään vaikka hallituksen pj:nä olen asiaa vienytkin eteenpäin. Toisaalta ainoana lataajana olen voinut asettaa tuon ennakkomaksun vastaamaan omaa kulutustani.
 
Tilasin aikanaan kiinteästi asennettavan led virtalähteen suomalaisesta isohkosta liikkeestä. Sähkömies asensi. Tuli sitten joku vika ja meinas syttyä palamaan. Onneksi olin kotona ja 250 vuotias talovanhus ei palanut. Sulanut muovimöykky josta otin kuvat ja ilmoitus myyjälle ja tukesiin. Taisin lähettää sen myös tutkittavaksi jommalle kummalle ja palaute oli että ei muka ollut tulipalovaaraa (??!) suojaukset kunnossa. Eli ei näistä tiedä. Rahat taisin saada takaisin.
 
Tilasin aikanaan kiinteästi asennettavan led virtalähteen suomalaisesta isohkosta liikkeestä. Sähkömies asensi. Tuli sitten joku vika ja meinas syttyä palamaan. Onneksi olin kotona ja 250 vuotias talovanhus ei palanut. Sulanut muovimöykky josta otin kuvat ja ilmoitus myyjälle ja tukesiin. Taisin lähettää sen myös tutkittavaksi jommalle kummalle ja palaute oli että ei muka ollut tulipalovaaraa (??!) suojaukset kunnossa. Eli ei näistä tiedä. Rahat taisin saada takaisin.
Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.

Taas kerran kannattaa muistaa tämä case jos haluttaa leikkiä maahantuojaa:
 
Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.

Taas kerran kannattaa muistaa tämä case jos haluttaa leikkiä maahantuojaa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon
Linkki palajastu.
Kyse oli Jari komulaisen firman maahantuoma sähköpyrä.

Kiista oli siitä lähtikö se tulipalo siitä pyörästä vai ei, lisäväri tuli siitä että maahantuoja kovasti näytti ettei voi siitä lähteä, mutta ei voinut osoittaa muuta syytä. Maahantuojan piikkiin meni homma. Tässä erikoista myös se että maahantuojalla ei tainnut olla vakuutusta.

Mutta Led virtalähde meinas syttyä palamaan, mutta ei syttynyt.
 
Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.

Taas kerran kannattaa muistaa tämä case jos haluttaa leikkiä maahantuojaa:

Eli osta suomalaiselta, polta talo? Maahantuoja-asia on hieman eri asia, jos kuluttaja tilaa itselleen tuotteen, kuin että niitä jälleenmyydään ammattimaisesti.

Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:

Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%

Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)

Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja

Valvo käyttöä, jos laite on sellainen, joka voi aiheuttaa ongelmia.

On aika helvetin naivia jotenkin olettaa, että 2023 kiinalaiset haluavat tehdä paskaa (toki maailman suurimpaan kuluttatuotteiden valmistusmaahan mahtuu monenlaista). Jos ostat maailman halvinta, niin vastuuta imo siirtyy myös sinulle.

P.S. tilasin tuon alin laturin mikä linkattiin tuohon ylemmäs, eikä jännitä ollenkaan!
 
Eli osta suomalaiselta, polta talo? Maahantuoja-asia on hieman eri asia, jos kuluttaja tilaa itselleen tuotteen, kuin että niitä jälleenmyydään ammattimaisesti.
Tästä oli hiljattain sähkäriryhmässä aika pitkä vääntö eräiden toisien sähkötarvikkeiden osalta mutta konsensus oli että ulkomailta tilatessa tilaaja (aivan sama oliko yksityinen vai yritys) ottaa maahantuojan roolin koska, noh, tuo tuotteen maahan.

Muoks: ja tarkennetaan nyt sen verran että se, jonka kanssa voi joutua hankaluuksiin ei ole mikään tulli, poliisi tai Tukes vaan mahdollisen vahingon korvannut vakuutusyhtiö tai vakuutusyhtiöt jotka tekee kyllä aivan kaikkensa jotta korvauksia ei tarvisi maksaa. Tai että korvaukset perittäisiin joltain muulta takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:

Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%

Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)

Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja
Mikään näistä ei takaa että laitteessa oikeasti on tarvittavat suojaukset. Suurin osahan Alin arvosteluista on botteja.
 
Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:

Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%

Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)

Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja
Asiakkaat antaa hyviä arvosteluja huonoistakin tuotteista (*
Myyjät ostaa hyviä arvosteluja

Alissa on kyllä ihan vahvoja brändejä, joilla toimii jälkimarkkinointi jne.

Hyvän brändin EU CE tuotteen voi ostaa alista, se oikea myyjä pitää löytää, jos brändilla on oma "myymälä" siellä, niin mennä sinne yhtiön/tuotemerkin virallisilta sivuilta.

Nettifoorumeilla, somessa jne hyväksi mainostetut voi olla ihan sontaa, esim turvallisuuden osalta.

Asiakkaat antaa hyviä arvosteluja huonoistakin tuotteista
Myyjät ostaa hyviä arvosteluja, jos tuotteella ei ole vahvaa brändiä, niin ei se helpota niiden arvostelun arvioimista, pääteekö ne siihen mitä olen ostoskoriin pistämässä.

Listasit toki tärkeitä asioita, tässä yritin tuoda sitä esille että myyjillä myös sama tarkastus lista, mitä ne täyttää.

Jos myyjällä on vahva uskottavuus, historia, brändi (joo inhoan tuota sanaa), niin se kyllä pystyy sen myös hinnoitteleen.

Ja lopuksi, myyjä voi olla ihan "rehti" hyvä uskoinen, homma menee hyvin niin pitkään kun sontaa osuu laatikkoon, niin katoaa, enään se xu129849@miljardinkäyttäjänmailipalvelu.cu ei enään vastaakkaan.

No onneksi oli valmiina xu129850@ jne.


Ostajat kehuu halpaakin roksaa, olihan se halpaa.
Ja sontakin voi näyttää hyvältä
Ja ei ole sattumaa että sitä arvostelua kerjätään nopeasta, kun on vielä siinä ostokiimassa
Vaikea löytää puolenvuoden käytön jälkeisiä uskottavia arvosteluja, saati 2v.

Jos myyjä ollut toiminnassa vuosia, uskottavalla tasolla ja uskottavasti tuote ollut vuosia myynnissä ja edelleen myydään samaa, niin sielä kun kaivaa neutraalit ja sitä huonommat arvostelut, niin ehkä jotain
 
Viimeksi muokattu:
Tästä oli hiljattain sähkäriryhmässä aika pitkä vääntö eräiden toisien sähkötarvikkeiden osalta mutta konsensus oli että ulkomailta tilatessa tilaaja (aivan sama oliko yksityinen vai yritys) ottaa maahantuojan roolin koska, noh, tuo tuotteen maahan.

Muoks: ja tarkennetaan nyt sen verran että se, jonka kanssa voi joutua hankaluuksiin ei ole mikään tulli, poliisi tai Tukes vaan mahdollisen vahingon korvannut vakuutusyhtiö tai vakuutusyhtiöt jotka tekee kyllä aivan kaikkensa jotta korvauksia ei tarvisi maksaa. Tai että korvaukset perittäisiin joltain muulta takaisin.
Se on tiedossa että käräjillä on riidelty yksityisen maahantuoman laitteen aiheuttamista vahingoista, myös tulipaloista.

Se miten ne on päättyneet on ollut vähän julkisuudessa. Mutta ilmeisesti tapauskohtaisia, eli ei tarkoita sitä että tämä vitosen omatuonti laturi poltti talon, vaikka oli huolellinen, niin ei ole johtanut nolla korvauksiin. Toki sekin on äärettömän raskasta jos homma on enemmän tai vähemmän seis sen aikaa kun asiasta riidellään.

Morkkis on sitten naamasta kiinni jos tietoisesti ottaa riskiä, säästin vitosen, no sisko vähän kärähti, no mitäs koski. Me otetaan elämässä paljon muitakin riskejä, ollaan sitten jossain muussa tarkempia.

mutta mm Tukes on varoitellut ja joskus tehnyt jotain "ali" pistokokeita suosituista tuotteista.
Tukes(muistaakseni) on lisäksi varoitellut kirppis myyjiä vastuista.
 
Toki sekin on äärettömän raskasta jos homma on enemmän tai vähemmän seis sen aikaa kun asiasta riidellään.
Joo voin sanoa että ei kauheasti lohduta vaikka tietäisit olevasi oikeassa. Rattaat pyörii helvetin hitaasti ja voit joutua rahoittamaan touhua omasta taskusta omalla riskillä vuosia saadaksesi sen päätöksen.
 
Joo voin sanoa että ei kauheasti lohduta vaikka tietäisit olevasi oikeassa.
Tuossa pohdin tilanteita joissa riidellään korvausten määrästä/maksajasta, kun maahantuojasta ei kinata, eikä siitä mistä henkilövahinko/tulipalo johtui. En nyt sano varmaksi onko kinattu maahantuojasta jos myyjä on ollut ju zu129898@ joka pyräyttänäyt alin lokistiikka palveluiden kautta EUhun.

ja voit joutua rahoittamaan touhua omasta taskusta omalla riskillä vuosia saadaksesi sen päätöksen.
Toki oikeusturvavakuutus. :-)

Mutta jos ei pahoja henkilovahinkoja niin pahalla hetkellä vakuutuskorvauksista kiistely voi olla hyvin vahingollista. Silloin sillä niin väliä jos vuokrarivari kärähtää, jossa ei ole senttiäkään kiinni.
 
Mutta Led virtalähde meinas syttyä palamaan, mutta ei syttynyt.

Kyllä se paloi senverran että muovikuori suli, savua tuli yläkerrasta niin paljon että haistoin alakertaan. En nyt tiedä muovin sulamislämpötilaa (taitaa olla aika alhainen) mutta riski tulipalolle oli olemassa koska laite oli hirressä kiinni.

Luin vanhoja maileja niin myyjä oli led-valot.fi jonka sivut menevät nyt taloon.com. Eivät edes antaneet uutta laturia vaan 40% alennuksen uudesta. LOL. En jaksanut vääntää. Ihan samannäköisiä muuntajia siellä vieläkin myydään mutta ”merkki” on eri.

Pointti että mikä tahansa sähkölaite voi kärvähtää koska vaan vaikka olisi täysin määrysten mukainen. Ei silti ehdoin tahdoin kannata riskeerata epäilyttävillä.

No nyt pitäis HP-Pösöön hommata joku matkalaturi voimavirta/suko pistokkeilla…
 
Kyllä se paloi senverran että muovikuori suli, savua tuli yläkerrasta niin paljon että haistoin alakertaan. En nyt tiedä muovin sulamislämpötilaa (taitaa olla aika alhainen) mutta riski tulipalolle oli olemassa koska laite oli hirressä kiinni.
Ok
Tuli sitten joku vika ja meinas syttyä palamaan. Onneksi olin kotona ja 250 vuotias talovanhus ei palanut. Sulanut muovimöykky josta otin kuvat ja ilmoitus myyjälle ja tukesiin. Taisin lähettää sen myös tutkittavaksi jommalle kummalle ja palaute oli että ei muka ollut tulipalovaaraa (??!) suojaukset kunnossa. Eli ei näistä tiedä. Rahat taisin saada takaisin.
Joo, sori luin uudestaan tarkemmin.
Lähetit jommalle kummalle, ajattelin että Tukesiin. joten ajattelin että jos ei syttynyt ja Tukesin mielestä ei ollut tulipalovaaraa, niin homma oli toiminut.

Mutta jos lähetit myyjälle, niin sen voi uskoa että myyjä vähättelee riskiä, vaikka todellinen riski olisi ollut.

Kuvaukseen sopii kumpikin. Laite antanut toiminta savut ja muovi muotoutunut uudestaan. jos ollaan tässä minun keksimässä tarinassa, niin tämä on se riski missä turvallisest laitteet eroaa vaarallisesta, ja vaikea tuota riskiä arvioida kädessä, saati nettikaupassa.


, vs laite syttynyt palamaan ja jatkanut kuumenemista ja ilman paikalla olian toimintaa voisi sytyttää esim puuseinän. Tiettävästi tälläisiäkin ollut jopa niin vaarallaisia että vedetty markkinoilta pois (tulipaloriski).


Toiminta, eli ilmoitit tukesiin on tärkeää, jos johtaa markkinoilta vetoon, niin voi pelastaa jonkun hengen. ja useita vakuutuskorvauksia.

Edit
Luin vanhoja maileja niin myyjä oli led-valot.fi jonka sivut menevät nyt taloon.com. Eivät edes antaneet uutta laturia vaan 40% alennuksen uudesta. LOL. En jaksanut vääntää. Ihan samannäköisiä muuntajia siellä vieläkin myydään mutta ”merkki” on eri.
Tukesin listoilta löytyy ko toimijan ainakin yksi myyntikielto
marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=8720

Jos joku hyppää keskeltä tähän ja ihmettelee miten liittyy autojen kotilataukseen, niin aiemmin postauksia kiinan maahantuonnista ja maahantuojan riskeistä
 

Liitteet

  • kuva_2023-07-28_232011143.png
    kuva_2023-07-28_232011143.png
    180,6 KB · Luettu: 20
Viimeksi muokattu:
Lähetit jommalle kummalle, ajattelin että Tukesiin. joten ajattelin että jos ei syttynyt ja Tukesin mielestä ei ollut tulipalovaaraa, niin homma oli toiminut.

Jep kirjoitin vähän sekavasti kun oli kaikenlaisia puheluja ja muita siinä. Luin uudestaan mailien vaihtoa. Tarjosin ensin liikkelle mutta heitä ei kiinnostanut, meni tukesille. Sieltä tuli viesti että ei ongelmaa, toimi ”oikein” vaikka hajosikin ja muovikuorta suli.

Ja tukesilta mainitsivat että liike on omaehtoisesti poistanut jotain toisia saman merkin muuntajamalleja myynnistä. Syy niihin ei selvinnyt mutta veikkaan asiakaspalautteita. Harva maahantuoja pystynee itse testaamaan useita eri malleja. Valitettavasti monesti loppuasiakas ”testaa”.

Nyt kun ajattelen jälkeenpäin siinä muuntajan alla olisi ollut hyvä joku tulenkestävä levy..
 
Nyt kun ajattelen jälkeenpäin siinä muuntajan alla olisi ollut hyvä joku tulenkestävä levy..
Ite laitoin auton latausasemalle samanlaisen ”palolevyn” kuin aurinkoinvertterin alle piti laittaa. Eihän se nättiä ole, mutta suojaa puuseinää kuitenkin, jos kärvähtää.
E: Kuitusementtilevy
 
Viimeksi muokattu:
Latausasemissakin tuntuu olevan vaihtoehtoja liikaa ja täten päätöksen tekeminen vaikeaa. Kulutuksenseuranta sekä ajastus apin kautta vaatimuksena. Olisiko suositella tähän jotain luotettavaa ratkaisua (tällä hetkellä hybridi, vain 3,6kwh max latausteho)? Myös sähköasentajavinkkejä Tampereen seudulta otetaan vastaan. :)
 
Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:

Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%

Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)

Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja

Valvo käyttöä, jos laite on sellainen, joka voi aiheuttaa ongelmia.

On aika helvetin naivia jotenkin olettaa, että 2023 kiinalaiset haluavat tehdä paskaa (toki maailman suurimpaan kuluttatuotteiden valmistusmaahan mahtuu monenlaista).
Olen kaikesta yllä olevasta samaa mieltä, kun kyse on jostain taskulampusta tai puhelimen telineestä.

Kun kyse on 3x16A tuntikausia läpipäästävästä latauslaitteesta, jonka tulee samalla toimia suojalaitteena, suhtaudun asiaan skeptisemmin. Minua ei huoleta tuollaisen aliexpress-vehkeen osalta laitteen toimivuus ladatessa. Oleellista on, että ratingit ja arvostelut eivät kerro laitteen toiminnasta vikatilanteessa ja eristyksistä, se nimittäin kiinnostaa kovasti. RDC-suojaus ja riittävät eristykset kun on kunnossa, niin kuulostaa jo aika hyvälle.

Kiinalaiset tekevät tuotteita omilla spekseillään, jotka eivät välttämättä kohtaa suomalaisten (esim. Tukesin) speksejä.
 
Latausasemissakin tuntuu olevan vaihtoehtoja liikaa ja täten päätöksen tekeminen vaikeaa. Kulutuksenseuranta sekä ajastus apin kautta vaatimuksena. Olisiko suositella tähän jotain luotettavaa ratkaisua (tällä hetkellä hybridi, vain 3,6kwh max latausteho)? Myös sähköasentajavinkkejä Tampereen seudulta otetaan vastaan. :)
Kulutusseurannassa, haetko vain kwh mittaria, vai valmiutta hinta seurantaan pilvipalveluna. (ei tarvi lataaja tai ajoneuvo erittelyä)
Ajastus pilven, verkon kautta, vai sitä että käyttöliittymä on puhelimessa, eli paikan päällä voit tehdä ajastuksia (esim BT tuki)
Jos pilvipalvelu, niin yhteys, piuhaethernet, WiFi, SIM, joku muu IoT, palveluna, vai itse.

Listan ulkopuolelta, kuormanhallinta, tuntihinnan mukaan latauksen hallinta, mainitsti että nyt hybridi, pieni teho mutta nuo ajastukset toi mieleen että haetaan optioita tulevaan.
 
Kiinalaiset tekevät tuotteita omilla spekseillään, jotka eivät välttämättä kohtaa suomalaisten (esim. Tukesin) speksejä.

Tänne linkattu 3x16A laturi tuli ilmeisesti Ranskasta joten siinä EU:n vaatimat hyväksynnät löytyvät? Sivulta en kyllä löytänyt mitään mainintaa..tilaaja osaa varmaan sanoa oliko siinä mitään merkintöjä.
 
Tänne linkattu 3x16A laturi tuli ilmeisesti Ranskasta joten siinä EU:n vaatimat hyväksynnät löytyvät? Sivulta en kyllä löytänyt mitään mainintaa..tilaaja osaa varmaan sanoa oliko siinä mitään merkintöjä.
Eikai noita kukaan sinällään etukäteen tarkista että löytyykö vaaditut eli vaikka tuliskin jostain Ranskan varastosta niin ei sekään takaa mitään
 
Tänne linkattu 3x16A laturi tuli ilmeisesti Ranskasta joten siinä EU:n vaatimat hyväksynnät löytyvät? Sivulta en kyllä löytänyt mitään mainintaa..tilaaja osaa varmaan sanoa oliko siinä mitään merkintöjä.
Se että tuote tulee kiinalaisen toimittajan ranskassa sijaitsevalta välivarastolta ei tee sitä euroopasta ostettua kuin tullausmuodollisuukisen suhteen.

Mä en ole vielä nähnyt eurooppalaisen myyjän laturia tuolla aliexpressissä, eikä ole kukaan muukaan sellaista voinut osoittaa.
 
Se että tuote tulee kiinalaisen toimittajan ranskassa sijaitsevalta välivarastolta ei tee sitä euroopasta ostettua kuin tullausmuodollisuukisen suhteen.

Mä en ole vielä nähnyt eurooppalaisen myyjän laturia tuolla aliexpressissä, eikä ole kukaan muukaan sellaista voinut osoittaa.
Tämä tärkeää tietoa.

Sillä ketjussa on annettu ymmrätää, ehkä väitetty että jos kiinalainen yrittäjä WU joka pyörittää Alissa kauppaa, käyttää Alin lokistiikkapalveluita ja hänella Ranskalainen Y-tunnus ja sille posti osoite virtuaalitoimistohotellissa. Niin "wu989127@":n y-tunnus on maahantuoja ja sen vastuulla on EU vaatimusten mukaisuus, tuotevirhevastuus jen. ja jos wu989127@ ei pysty vastuista vastaan, ja hänen vakuutuksetkaan ei voimassa, niin taloudellisen vastuun kantaa sitten tilaajan vakuutusyhtiö.

Annettu ymmärtää että Tilaajalla ei ole vastuita, ei vaikka häntä varoiteltu ja tiennyt että wu989127@ ei ehkä vastaa maileihin kauppojen saati vahingon jälkeen. ja tietää että wu989127@ tuotteistaan välttämättä edes nähnyt, saati selvitellyt niiden EU vaatimusten mukaisuutta tai mitä nyt EUssa vaaditaan.
 
Eikai noita kukaan sinällään etukäteen tarkista että löytyykö vaaditut eli vaikka tuliskin jostain Ranskan varastosta niin ei sekään takaa mitään

Joo täällä taisi joku tilata kyseisen laitteen ja olisi kiva kuulla mitkä merkinnät siitä löytyy. Oma tarve olisi aika pientä ja satunnaista. Vaihtoehto olisi maksaa tuplat ja ostaa vaikka tämä vastaava:


Todennäköisesti päädyn ostamaan Suomesta kun en halua yhtään turhaa riskiä ottaa.

edit: tuosta eloadin puuttuukin suko…pitää adapteri hommata vielä erikseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 349
Viestejä
4 547 993
Jäsenet
74 976
Uusin jäsen
Pezgi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom