- Liittynyt
- 14.11.2016
- Viestejä
- 138
Uteliaisuudesta, miksi tuolle pitäisi tehdä jotain?
Toiseksi, älä muuta laitteen asetuksia, siitä saattaa mennä pieleen ne asetukset mitkä keskustelevat pilven kanssa.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Uteliaisuudesta, miksi tuolle pitäisi tehdä jotain?
No lähinnä nyt olisin ollut yleisesti kiinnostunut minkälaista älyä tuossa josko mitään. Ei varsinaisesti tarvetta säädellä mitään.Uteliaisuudesta, miksi tuolle pitäisi tehdä jotain?
Toiseksi, älä muuta laitteen asetuksia, siitä saattaa mennä pieleen ne asetukset mitkä keskustelevat pilven kanssa.
Aika paljon mukavampaa olisi, kun se laturi ei palaisi eikä polttaisi mitään.Tilaan Kiinalaturin Ranskasta/Puolasta jne. -> laturi polttaa itsensä, auton ja autokatoksen -> vakuutus korvaa. Missä ongelma?
Ei ole lähtökohtaisesti potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Tehoa menee kuitenkin läpi reippaasti ja pitkäkestoisesti. Mites sitten, jos puuttuu vaikkapa 6mA DC-suoja eikä kiinteistön haltija ole asennuttanut keskukselle B-tyypin suojaa? Sähköturvallisuusriskit niin omaisuuden kuin henkilöturvallisuuden osalta alkavat kasvamaan. Ei ole minusta parin sadan säästön arvoinen. Henkilökohtaisesti haluan varmistua omistamani latauslaitteen suojausten osalta, että Seskoa mukaillen "asiasta tulee olla mustaa valkoisella laitteen valmistajalta tai maahantuojalta". Noiden aliexpress-vehkeiden osalta en valitettavasti usko enkä muidenkaan halvimpien latauslaitteiden osalta.AC-laturi nyt ei muutenkaan ole edes LATAUSlaite sanan yleiseti käytetyssä merkityksessä. Kunhan nyt antaa ohjaussignaaleja auton omalle sisäiselle laturille, päästäen AC-sähkön virtaamaan auton sisäänrakennetulle laturille. Ei se ole potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Ihan hemmetisti suurempia riskejä aiheuttavat muut ulkona käytettävät sähkölaitteet mikäli ulkopistorasiat eivät ole varustettu vikavirtasuojauksella.
Tuo on aika normaalia, että isännöitsijät ja muut ihan pihalla kun ei kuulu siihen ydinosaamisalueeseen. Iso ongelma etteivät itse ymmärrä, ettei ammattitaito riitä ja pitäisi selvittää asiaa.Onhan tuo ymmärrettävää että kuluttajatkin näiden kanssa sekoilee kun edes ammatti-isännöitsijöillä ei ole mitään käsitystä asioista.
Meilläkin isännöitsijä ajoi aluksi väkisin suko-latausta ja kun totesin että asennutan mielummin type2 laturin vaikka yks vaiheisena niin silti isännöitsijä höpöttelee ettei laite kestä kuin max 10A virtaa joka on Sesko suositus. Eli ei edes ymmärretä (vaikka on toimitettu hänen pyytämät tekniset tiedot laturista) ettei tässä enää käytetään mitään sukoon liittyvääkään.
Niin tai sitten jos selvitellään niin ei ymmärretä mitä sähköinssi tms kertoo ja sen jälkeen viestintä on vieläkin sekavampaa.Tuo on aika normaalia, että isännöitsijät ja muut ihan pihalla kun ei kuulu siihen ydinosaamisalueeseen. Iso ongelma etteivät itse ymmärrä, ettei ammattitaito riitä ja pitäisi selvittää asiaa.
Joo minulle ensimmäinen tarjous huoltoyhtiöltä 800 euroa asennettuna, hidaslataus siis kyseessä. Hieman hymähdin. Katselen nyt muita vaihtoehtoja. Olisiko 259 € ok hinta Latausasema hidaslataus - EVPIKE PRO 2A2V - Pike Pro120 euroa maksoi, kun huoltoyhtiö kävi vaihtamassa Satmaticin latausrasian lämmitystolpan tilalle. Ensimmäinen tarjous asennuksesta oli yli 600 euroa.
Tuossahan nyt kannattaisi pyytää vaikka inspecta tai joku muu varmennustarkastaja tekemään oikea arvio eikä mennä jollain maallikoiden mutuilla. Se toki maksaa, mutta heillä ei ole mitään myyntinäkymiä takana eikä siis ole puolueellisia kenenkään kantaa. Sähköfirmat aina koittaa lisämyyntiä mutta varmennustarkastajat eivät käsittääkseni saa edes asennuksia tehdä. Heiltä sitten kirjallinen raportti ja mitä ikinä se sanoo niin sillä mennää.Hahmottelen tässä isännöitsijälle/hallitukselle lopullista ehdotusta laturiasennukselle (osakasmuutos). Onko jotain mitä en nyt tajua ottaa huomioon:
Kohteessa on 3x125 A (86,6 kW) sähköliittymä, jonka tuntikulutushuippu on
ollut 21,33 kW.
Vapaata kapasiteettia on siis 65,27 kW, joka tarkoittaa vapaata tehoa 8,16 kW
per asunto liittymän muun kulutushuipun hetkellä.
Huoneistojen sulakkeet 63A ja 80A, ja huoneistojen syöttökaapelit ketjutettu asunnosta toiseen. Kaapelien koot 4x16mm2 ja 4x25
Alustavasti siis lupa on saatu yksivaiheiselle asennukselle ja jos nyt raakaa matikkaa käyttää niin ei pitäisi olla ongelma 1x16A vaikka yhtiöön tulisikin muita sähköautoja ennen jossain vaiheessa tehtävää infraremppaa?
Tarjottiin alustavasti ensin 3x10A asennusta mutta tuo ei PJ:lle käynyt koska jos autoja tulee lisää niin alkaisi heti vaatimaan remppaa (tämä ihan fine ja ymmärrettävää). Joka sitten muutettiin 1x10A ja laitteeksi tarjottiin tuo EVPIKE Pro, mutta en mieluusti tuollaista ”supersuko” pohjaista ottaisi.
ymmärsin keskusteluista, että 8ampeeria on suositeltava määrä joka tapauksessa enint 10 a tuohon latauslaitteeseen kartoittajan mukaan. Eli tuo 8 ampeeria on käytännössä tuo määrä.
Oletan että isännöitsijä puhuu nyt tuosta EVPIKE:stä jolle tuo 10A varmaan olisi se maksimi.
Mutta onko nyt jotain minkä takia 1x16A asennus jollain ”normaalilla” laturilla ei olisi mahdollista? Yhtiön pääkeskukseen ei siis koskettaisi vaan vedot tulisi suoraan meidän asunnon keskukselta.
Niinhän se olis mutta en nää todennäköisenä että saisin sen menemään läpi. Ja en kyllä tiedä miten hyvin tuo meidän alkuperäinen sähköinfra oikeasti kestäisi etenkin jos nyt sattuisi tulemaan lisää sähköautojaEn ole sähköinssi mutta sen vähän mitä sähköön tutustunut niin kylllähän joku 3x8A olis paljon parempi kuin 1x10A, jos vaan kaapelointi yms. antaa myöten.
Saisi sen ~5kw lataustehoa, kun 1x10A pitäisi tyytyä vain 2,3kw lataustehoon.
Mutulla veikkaisin että kaapelit ja sulakkeet olisi tällöin jopa pienemmällä kuormituksella, eikä kuormitusta tarvitsisi pitää päällä niin kauaa kun akku täyttyisi nopeammin.
Edit: Niin toki plug-in hybridiautoille tuo 1x10A olisi ehkä parempi kun niissä taitaa olla yksivaiheiset laturit usein, mutta täyssähköissä usein kolmivaihelaturi jolloin 3x8A olisi parempi.
Jos sulla on esityää kuitti että olet kiinalaista verkkokaupasta euroopan välivarastolta tilannut dingeldangelin, niin ei se sitä vastuuta sulta pois siirrä, mutta jos se tupa palaa, niin moniko jättää sen vakuutuspetoksen tekemättä ja kaivaa laturin kuitit esiin?Tilaan Kiinalaturin Ranskasta/Puolasta jne. -> laturi polttaa itsensä, auton ja autokatoksen -> vakuutus korvaa. Missä ongelma?
Joillekkin tuntuu elämä olevan ylivoimaisen jännittävää. Jännitystä lisätään sekoittamalla EU:n alueelta ostaminen, maahantuonti, myyjän vastuut ja ostajan rooli. Ei minua kiinnosta hiukkaakaan miltä nettikauppa-alustalta laturini ostan, kunhan se tulee Euroopasta. Se riittää minulle ja vakuutusyhtiölle.
AC-laturi nyt ei muutenkaan ole edes LATAUSlaite sanan yleiseti käytetyssä merkityksessä. Kunhan nyt antaa ohjaussignaaleja auton omalle sisäiselle laturille, päästäen AC-sähkön virtaamaan auton sisäänrakennetulle laturille. Ei se ole potentiaalinen tulipalon aiheuttaja. Ihan hemmetisti suurempia riskejä aiheuttavat muut ulkona käytettävät sähkölaitteet mikäli ulkopistorasiat eivät ole varustettu vikavirtasuojauksella.
Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
Eihän se välttämättä hengenvaarallista ole, vaan sen laitteen sisuksista ei vaan ole tietoa ja samalla tiedetään että laitteen valmistuskustannuksia on todella helppo painaa alas käyttämällä halvempia komponentteja.Tuskin sitä kukaan kuluttaja jännittää. Kunhan nyt suomimyyjät/kalliilla laturinsa ostaneet itkevät
Sama juttu kuin aikoinaan suomiautojen kanssa. Kuvitellaan että laturitehtaissa on erilliset linjat suomilatureille ja muille eurooppalaisille. Nuo Ranskan ja Puolan myyjät aliexpressissä ovat myyneet kymmeniä tuhansia latureita. Ihmeesti vaan jatkavat vaikka tavara on tämän palstan aasiantuntijoiden mukaan hengenvaarallista kamaa
Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
Kannattaa kysyä hallitukselta ja isännöitsijältä. Varsinkin jos on "ennakkotapaus" eli ensimmäinen lataaja taloyhtiössä, niin kaikki pitää selvittää ja saada mustaa valkoiselle. Meillä esim. asiat vielä vaiheessa, mutta se on jo selvää, että omaa sähkösopimusta ei voi käyttää vaan sähkönkulutuksesta laskutetaan taloyhtiön sähkösopimuksen mukaisesti.Miten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
Kannattaa kysyä hallitukselta ja isännöitsijältä. Varsinkin jos on "ennakkotapaus" eli ensimmäinen lataaja taloyhtiössä, niin kaikki pitää selvittää ja saada mustaa valkoiselle. Meillä esim. asiat vielä vaiheessa, mutta se on jo selvää, että omaa sähkösopimusta ei voi käyttää vaan sähkönkulutuksesta laskutetaan taloyhtiön sähkösopimuksen mukaisesti.
Eiks tommonen tagi-systeemi olis taloyhtiössä hyvä? Onko mahdoton toteuttaa? Kirjautuisi jokaisen lataus omalle laskulle ilman arvioita.Meillä menee arviolaskutuksena kuukausittain ja sitten kerran vuodessa tasaus toteutuneen kulutuksen ja sähkön hinnan perusteella.
Olet itse asiassa ymmärtääkseni edelleen itse vastuussa siitä että se tuote täyttää kansalliset vaatimukset.Tilaat "eurooppalaisesta" nettikaupasta: Kauppa teoriassa vastuussa, mutta saako heitä vastuuseen kukaan?
Jos juttuttaa suomalaisten maahantuojien ostajia, niin kyllä se vaatii heiltäkin jaksamista, ensin löytää ne luotettavat kumppanit ja sen jälkeen myös valvoa.Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
Jos vain Tukesin listoja katsonnut, niin ammattimaisillakkin maahantuojilla on haasteita, ja joutuvat vetämään tuotteita markkinoilta, jotka ovat siis markkinoille päästäneet.Toi kiinaitku on täysin turhaa, kymmenillä miljardeilla sieltä tilataan tavaraa ja jos vähänkään jaksaa perehtyä ostoksiinsa, on ongelmat erittäin epätodennäköisiä. Jos jännittää, niin jättää ostamatta.
- Palveluna (palvelun tarjoaja laskuttaa käytön mukaan, Kwh hinnoittelu) + yhtiö autopaikka jos vuokra paikkaMiten teillä taloyhtiöissä on ratkaistu sähkövirran käytön veloitus?
Mittarilla seurataan tietysti tolppakohtaisesti, mutta onko veloitus kuukauden keskiarvoisen sähkönhinnan mukaan vai kuinka?
Käteväähän tuo olisi, mutta tarvitsisi olla älykkäämmät laitteet ja sitten joku palveluntarjoaja eli tulisi huomattavasti kalliimmaksi kuin nykyinen systeemi. Olen tällä hetkellä ainoa lataaja eikä taloyhtiö halua investoida lataukseen yhtään vaikka hallituksen pj:nä olen asiaa vienytkin eteenpäin. Toisaalta ainoana lataajana olen voinut asettaa tuon ennakkomaksun vastaamaan omaa kulutustani.Eiks tommonen tagi-systeemi olis taloyhtiössä hyvä? Onko mahdoton toteuttaa? Kirjautuisi jokaisen lataus omalle laskulle ilman arvioita.
Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.Tilasin aikanaan kiinteästi asennettavan led virtalähteen suomalaisesta isohkosta liikkeestä. Sähkömies asensi. Tuli sitten joku vika ja meinas syttyä palamaan. Onneksi olin kotona ja 250 vuotias talovanhus ei palanut. Sulanut muovimöykky josta otin kuvat ja ilmoitus myyjälle ja tukesiin. Taisin lähettää sen myös tutkittavaksi jommalle kummalle ja palaute oli että ei muka ollut tulipalovaaraa (??!) suojaukset kunnossa. Eli ei näistä tiedä. Rahat taisin saada takaisin.
Linkki palajastu.Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.
Taas kerran kannattaa muistaa tämä case jos haluttaa leikkiä maahantuojaa:
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/10/05/hovioikeus-sahkopyora-joka-ei-voi-syttya-sytytti-tulipalon
Enemmänkin kysymys siitä että mitä vakuutusyhtiö sanoo ja keneltä vakuutusyhtiö saattaa alkaa perimään korvauksia.
Taas kerran kannattaa muistaa tämä case jos haluttaa leikkiä maahantuojaa:
Hovioikeus: Sähköpyörä joka ei voi syttyä, sytytti tulipalon
Maahantuoja ei pystynyt selvittämään tulipalon mysteeriä.yle.fi
Tästä oli hiljattain sähkäriryhmässä aika pitkä vääntö eräiden toisien sähkötarvikkeiden osalta mutta konsensus oli että ulkomailta tilatessa tilaaja (aivan sama oliko yksityinen vai yritys) ottaa maahantuojan roolin koska, noh, tuo tuotteen maahan.Eli osta suomalaiselta, polta talo? Maahantuoja-asia on hieman eri asia, jos kuluttaja tilaa itselleen tuotteen, kuin että niitä jälleenmyydään ammattimaisesti.
Mikään näistä ei takaa että laitteessa oikeasti on tarvittavat suojaukset. Suurin osahan Alin arvosteluista on botteja.Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:
Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%
Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)
Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja
Asiakkaat antaa hyviä arvosteluja huonoistakin tuotteista (*Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:
Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%
Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)
Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja
Se on tiedossa että käräjillä on riidelty yksityisen maahantuoman laitteen aiheuttamista vahingoista, myös tulipaloista.Tästä oli hiljattain sähkäriryhmässä aika pitkä vääntö eräiden toisien sähkötarvikkeiden osalta mutta konsensus oli että ulkomailta tilatessa tilaaja (aivan sama oliko yksityinen vai yritys) ottaa maahantuojan roolin koska, noh, tuo tuotteen maahan.
Muoks: ja tarkennetaan nyt sen verran että se, jonka kanssa voi joutua hankaluuksiin ei ole mikään tulli, poliisi tai Tukes vaan mahdollisen vahingon korvannut vakuutusyhtiö tai vakuutusyhtiöt jotka tekee kyllä aivan kaikkensa jotta korvauksia ei tarvisi maksaa. Tai että korvaukset perittäisiin joltain muulta takaisin.
Joo voin sanoa että ei kauheasti lohduta vaikka tietäisit olevasi oikeassa. Rattaat pyörii helvetin hitaasti ja voit joutua rahoittamaan touhua omasta taskusta omalla riskillä vuosia saadaksesi sen päätöksen.Toki sekin on äärettömän raskasta jos homma on enemmän tai vähemmän seis sen aikaa kun asiasta riidellään.
Tuossa pohdin tilanteita joissa riidellään korvausten määrästä/maksajasta, kun maahantuojasta ei kinata, eikä siitä mistä henkilövahinko/tulipalo johtui. En nyt sano varmaksi onko kinattu maahantuojasta jos myyjä on ollut ju zu129898@ joka pyräyttänäyt alin lokistiikka palveluiden kautta EUhun.Joo voin sanoa että ei kauheasti lohduta vaikka tietäisit olevasi oikeassa.
Toki oikeusturvavakuutus.ja voit joutua rahoittamaan touhua omasta taskusta omalla riskillä vuosia saadaksesi sen päätöksen.
Mutta Led virtalähde meinas syttyä palamaan, mutta ei syttynyt.
OkKyllä se paloi senverran että muovikuori suli, savua tuli yläkerrasta niin paljon että haistoin alakertaan. En nyt tiedä muovin sulamislämpötilaa (taitaa olla aika alhainen) mutta riski tulipalolle oli olemassa koska laite oli hirressä kiinni.
Joo, sori luin uudestaan tarkemmin.Tuli sitten joku vika ja meinas syttyä palamaan. Onneksi olin kotona ja 250 vuotias talovanhus ei palanut. Sulanut muovimöykky josta otin kuvat ja ilmoitus myyjälle ja tukesiin. Taisin lähettää sen myös tutkittavaksi jommalle kummalle ja palaute oli että ei muka ollut tulipalovaaraa (??!) suojaukset kunnossa. Eli ei näistä tiedä. Rahat taisin saada takaisin.
Tukesin listoilta löytyy ko toimijan ainakin yksi myyntikieltoLuin vanhoja maileja niin myyjä oli led-valot.fi jonka sivut menevät nyt taloon.com. Eivät edes antaneet uutta laturia vaan 40% alennuksen uudesta. LOL. En jaksanut vääntää. Ihan samannäköisiä muuntajia siellä vieläkin myydään mutta ”merkki” on eri.
Lähetit jommalle kummalle, ajattelin että Tukesiin. joten ajattelin että jos ei syttynyt ja Tukesin mielestä ei ollut tulipalovaaraa, niin homma oli toiminut.
Ite laitoin auton latausasemalle samanlaisen ”palolevyn” kuin aurinkoinvertterin alle piti laittaa. Eihän se nättiä ole, mutta suojaa puuseinää kuitenkin, jos kärvähtää.Nyt kun ajattelen jälkeenpäin siinä muuntajan alla olisi ollut hyvä joku tulenkestävä levy..
Olen kaikesta yllä olevasta samaa mieltä, kun kyse on jostain taskulampusta tai puhelimen telineestä.Alista ostaminen turvallisesti on hyvin helppoa:
Osta myyjältä, jolla on tarpeeksi korkea rating, esim. +97%
Osta tuotteita, jotka on jo hyväksi havaittu (nettifoorumit ym)
Osta tuotteita, joilla tarpeeksi arvosteluja
Valvo käyttöä, jos laite on sellainen, joka voi aiheuttaa ongelmia.
On aika helvetin naivia jotenkin olettaa, että 2023 kiinalaiset haluavat tehdä paskaa (toki maailman suurimpaan kuluttatuotteiden valmistusmaahan mahtuu monenlaista).
Kulutusseurannassa, haetko vain kwh mittaria, vai valmiutta hinta seurantaan pilvipalveluna. (ei tarvi lataaja tai ajoneuvo erittelyä)Latausasemissakin tuntuu olevan vaihtoehtoja liikaa ja täten päätöksen tekeminen vaikeaa. Kulutuksenseuranta sekä ajastus apin kautta vaatimuksena. Olisiko suositella tähän jotain luotettavaa ratkaisua (tällä hetkellä hybridi, vain 3,6kwh max latausteho)? Myös sähköasentajavinkkejä Tampereen seudulta otetaan vastaan.
Kiinalaiset tekevät tuotteita omilla spekseillään, jotka eivät välttämättä kohtaa suomalaisten (esim. Tukesin) speksejä.
Eikai noita kukaan sinällään etukäteen tarkista että löytyykö vaaditut eli vaikka tuliskin jostain Ranskan varastosta niin ei sekään takaa mitäänTänne linkattu 3x16A laturi tuli ilmeisesti Ranskasta joten siinä EU:n vaatimat hyväksynnät löytyvät? Sivulta en kyllä löytänyt mitään mainintaa..tilaaja osaa varmaan sanoa oliko siinä mitään merkintöjä.
Se että tuote tulee kiinalaisen toimittajan ranskassa sijaitsevalta välivarastolta ei tee sitä euroopasta ostettua kuin tullausmuodollisuukisen suhteen.Tänne linkattu 3x16A laturi tuli ilmeisesti Ranskasta joten siinä EU:n vaatimat hyväksynnät löytyvät? Sivulta en kyllä löytänyt mitään mainintaa..tilaaja osaa varmaan sanoa oliko siinä mitään merkintöjä.
Tämä tärkeää tietoa.Se että tuote tulee kiinalaisen toimittajan ranskassa sijaitsevalta välivarastolta ei tee sitä euroopasta ostettua kuin tullausmuodollisuukisen suhteen.
Mä en ole vielä nähnyt eurooppalaisen myyjän laturia tuolla aliexpressissä, eikä ole kukaan muukaan sellaista voinut osoittaa.
Eikai noita kukaan sinällään etukäteen tarkista että löytyykö vaaditut eli vaikka tuliskin jostain Ranskan varastosta niin ei sekään takaa mitään