• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Itse menisin tuolla Teslan laturilla, kun se on muuten yksi markkinoiden parhaista ja ottaisin kylkeen tämän sovelluksen: Lataa sähköautosi 100% auringolla | Synergi

Omaa kokemusta ei kyllä vielä ole (kun oma auto ei tue tuota), mutta paperilla vaikuttaa juuri siltä, mitä itse ainakin haluaisin latauksen hallintaan. Ottaa huomioon sekä aurinkopaneelit että pörssisähkön hinnan ja lataa autoa sitten näiden mukaisesti.
 
Käytössä on nyt ollut jokusen aikaa 11kw Go-e Gemini + Controller, ja pääsääntöisesti olen ollut hyvin tyytyväinen. Mutta se täytynee sanoa, että harvoin on tullut nähtyä näin kehnoa sovelluksen dokumentaatiota ja suomennoksia kuin tässä. Käännökset ovat aivan onnettomalla tasolla, joten suosittelen käyttämään vain englanniksi, ja tietenkään sovelluksen kieltä ei voi erikseen asettaa vaan ainakin iOSllä se seuraa puhelimen omaa kielivalintaa.
Asensin eilen itse samanlaisen setupin. Sähköauto tulee parin viikon päästä.
Osaatko sanoa mitä Load balacing Maximum grid current kenttään pitäisi asettaa? Itsellä on 3x25A pääsulakkeet niin mietin pitäisikö tuohon asettaa 75A vai yhden vaiheen maksimi 25A? Itse veikkasin 75A, mutta ihan hirveän selvästi sitä ei ollut dokumentaatiossa mainuttu.
 
Itsellä on 3x25A pääsulakkeet niin mietin pitäisikö tuohon asettaa 75A vai yhden vaiheen maksimi 25A? Itse veikkasin 75A, mutta ihan hirveän selvästi sitä ei ollut dokumentaatiossa mainuttu.
Go-e support vastasikin nopeasti eli tuo pitää olla konfiguroitu arvoon 25A
 
Go-e support vastasikin nopeasti eli tuo pitää olla konfiguroitu arvoon 25A

Itse olen käyttänyt 24A ihan vaan sen takia, että kuormanhallinta nappaisi vähän aikaisemmin kiinni. Autoa ladataan kuitenkin vain öisin niin lähinnä tuo on sitä varten että jos mlp lähtee päälle ja tarvitsee lisävirtaa
 
Itse olen käyttänyt 24A ihan vaan sen takia, että kuormanhallinta nappaisi vähän aikaisemmin kiinni. Autoa ladataan kuitenkin vain öisin niin lähinnä tuo on sitä varten että jos mlp lähtee päälle ja tarvitsee lisävirtaa
Jos sulla on posliinisulakkeet pääsullakeina niin ei se noin tarkkaa ole. 25A on jotain minkä alle se ei saa ehdottomastikkaan palaa. En nyt muista kuinka noita määriteltiin mutta se menee jotenkin niin että 25 - 30 saa palaa ja sitten 30 - 35 täytyy palaa 5 sekuniissa ja 35 - niin täytyy palaa sekunnissa. Kaipa joku löytää googlella millain nuo rajat menevät. Itse varmaan säätäisin 28A ja varautuisin pussillisella sulakkeita ja katselisin kuinka käyttäytyy.
 
Jos sulla on posliinisulakkeet pääsullakeina niin ei se noin tarkkaa ole. 25A on jotain minkä alle se ei saa ehdottomastikkaan palaa. En nyt muista kuinka noita määriteltiin mutta se menee jotenkin niin että 25 - 30 saa palaa ja sitten 30 - 35 täytyy palaa 5 sekuniissa ja 35 - niin täytyy palaa sekunnissa. Kaipa joku löytää googlella millain nuo rajat menevät. Itse varmaan säätäisin 28A ja varautuisin pussillisella sulakkeita ja katselisin kuinka käyttäytyy.

Automaattisulakkeet, ja talon alkuperäinen rakennuttaja sähkömies niin selvinnyt aina kaikkea omia viritelmiä miten mikäkin vaihe kuormittuu :D

Ja tosiaan kuormanhallinnalle tarvetta yleensä kolmen viikon välein kun tapahtuu legionellakuumennus niin eipä sillä ole väliä vaikka olisi 20A. Etelässä nykyisin niin lauhat talvet, että lisälämmön tarve on enemmänkin poikkeus, mutta kuitenkin mieluummin on automatiikka joka sen perään katsoo.
 
Olen yrittänyt etsiä sopivaa lataussysteemiä kotiin täyssähköautolle. Vaatimuksina 22kw, kuormanhallinta, ajastusmahdollisuus (ainakin manuaalinen tyyliin klo 02-04) sekä käytetyn sähkön mittaus. Benyllä sekä Go-e:llä näyttäisi olevan n. 800e hintaluokassa vaatimukset täyttävät mallit, onko antaa suosituksia näistä tai kenties jostain muusta mallista? Hinta toki myös kriteerinä.
 
Tekee mieli sanoa että 22 kw latauksesta ei kannata paljoa maksaa extraa verrattuna 11 kw koska hyvin todennäköisesti seuraavassa autossasi ei ole 22 kw AC lataus vaihtoehtoa.
 
Tekee mieli sanoa että 22 kw latauksesta ei kannata paljoa maksaa extraa verrattuna 11 kw koska hyvin todennäköisesti seuraavassa autossasi ei ole 22 kw AC lataus vaihtoehtoa.
Seuraava auto on jo tilauksessa ja otin siihen 22kw laturin. Varmaankaan täyttä 22kw ei ainakaan talvella pysty käyttämään, mutta kuitenkin enemmän kuin 11kw. Mutta tosiaan en minäkään siitä hirveää lisähintaa halua maksaa.
 
Tekee mieli sanoa että 22 kw latauksesta ei kannata paljoa maksaa extraa verrattuna 11 kw koska hyvin todennäköisesti seuraavassa autossasi ei ole 22 kw AC lataus vaihtoehtoa.

Päin vastoin, 22kW teho on yleistynyt jonkin verran ja tuollaisella laturilla lataa sitä kaverin Leaffia tai Plugariakin sitten nopeammin kun se antaa yhteen vaiheeseen 7,4kW(1x32A).
 
Defa power (tiedä vaikka jotain BF tarjouksiakin tuosta tulisi, mutta vaikkapa autoliiton tai omakotiliiton jäsenyydellä ja ties kuinka monella muulla... saa tuosta perushinnasta noin satasen pois)

Kuormanhallinnan sisältää, mutta dynaamisenkin voi asentaa, mistä sitten kolmisensataa lisää hintaa.

Latauksen ajastuksen pystynee muuten säätämään myös autosta.
 
Olen yrittänyt etsiä sopivaa lataussysteemiä kotiin täyssähköautolle. Vaatimuksina 22kw, kuormanhallinta, ajastusmahdollisuus (ainakin manuaalinen tyyliin klo 02-04) sekä käytetyn sähkön mittaus. Benyllä sekä Go-e:llä näyttäisi olevan n. 800e hintaluokassa vaatimukset täyttävät mallit, onko antaa suosituksia näistä tai kenties jostain muusta mallista? Hinta toki myös kriteerinä.

Ilmeisesti sulla myös talossa vähintään 3x35A liittymä/syöttö? Eikä tuossakaan hirveästi jää pelivaraa jos auto imaisee täydet 22kw eli 3x31,8A (jos laskin oikein)
22kw lataus kotona olis kyllä kiva, etenkin jos auto vielä kykenee siihen.
 
Päin vastoin, 22kW teho on yleistynyt jonkin verran ja tuollaisella laturilla lataa sitä kaverin Leaffia tai Plugariakin sitten nopeammin kun se antaa yhteen vaiheeseen 7,4kW(1x32A).

Lisäksi pitää ottaa huomioon, että marketin pihalla on tyypillisesti 4 kpl pikalatauksen johtoja, joista yksi on kelvottomalla Nissanin pistokkeella. Kaikki ovat aina kaupassakynnin aikaan varattuja.

Ohuempia tolppia on vapaana enemmän. Niistä saa sen 22 kW jos auto suostuu sen ottamaan vastaan. On se kuitenkin tuplamäärä 11 kW:hen verrattuna.
 
Lisäksi pitää ottaa huomioon, että marketin pihalla on tyypillisesti 4 kpl pikalatauksen johtoja, joista yksi on kelvottomalla Nissanin pistokkeella. Kaikki ovat aina kaupassakynnin aikaan varattuja.
Olettaisin että tämäkin vaihtelee aika paljon alueittain. En rehellisyyden nimissä (Jyväskylässä) muista olisiko nuo paikallisten Prismojen tai Cittarien suurteholaturit ikinä olleet täysin varattuina käydessäni kaupoilla.
 
Ei kai sitä paikallisessa sittarissa käydessä juuri suurteholatureita käytetä, ne ovat kuitenkin pääsääntöisesti vieraspaikkakuntalaisten käyttämiä laitteita.
 
Ollaan viimeistelemässä sähköauton tilausta ja pitäisi seuraavaksi alkaa katselemaan kotilatausaseman hankintaa. Talo OKT ja sulakkeina on 3x35A, ja teknisesti pitäisi olla infra siinä kunnossa että pitäisi onnistua suunniteltu 11kWh latausasema. Vaatimuksina hankinnalle on joko integroitu tai erillinen kuormantasaus. Talon pysäköintien sijainti suhteessa seinään mihin latausasema tulisi kiinni on, että kaapelillä pitäisi olla pituutta ainakin se 10 metriä jos haluaa auton ajaa nokka edellä pihaan. Ainakin Wallen latureihin vaikutti keskusteluiden perusteella saavan myös erikseen tilattuna pidemmän kaapelin. Zaptecin Go latausasemaan voisi hankkia myös erillisen kaapelin ja sille telineen seinään.

Kysymykseni oikeastaan on aseman älytoiminnoista (etenkin kun noiden kahden välillä on nyt tullut vertailtua), että millaisia ajatuksia raadilla on:

- Onko kannattavampaa ulkoistaa älytoiminnot, kuten pörssisähkön mukaan auton lataus autolle itselleen käyttäen esimerkiksi Gridiota tai vastaavaa sovellusta? Vai hankkia latausasema integroidulla älytoiminnolla ja pörssisähkön mukaan latauksella? (Defan Power tukisi tätä, mutta se meni pois laskuista aika suoraan kiinteän kaapelin pituuden vuoksi.)
- Millainen yleisesti ottaen on latausasemien tulevaisuusvaraus V2H -tuelle sähkön siirrolle autosta rakennukseen (jos tarkastelee valikoimaa muidenkin kun noiden kahden välillä)?
- Hankkiako itse latausasema ja tilata asennus, vai ulkoistaa koko prosessi jollekin firmalle jonka valikoimasta ottaa pakasta sen mitä tarjotaan?
 
Viimeksi muokattu:
- Onko kannattavampaa ulkoistaa älytoiminnot, kuten pörssisähkön mukaan auton lataus autolle itselleen käyttäen esimerkiksi Gridiota tai vastaavaa sovellusta? Vai hankkia latausasema integroidulla älytoiminnolla ja pörssisähkön mukaan latauksella? (Defan Power tukisi tätä, mutta se meni pois laskuista aika suoraan kiinteän kaapelin pituuden vuoksi.)
Tuo vähän riippuu että haluatko jotain "erikoisempia" ominaisuuksia sen pelkän pörssiohjauksen lisäksi. Eli haluatko esim rajata niin että latauksella on pörssisähkölle hintakatto (vaikka max 5c/kwh jolloin lataus sallitaan) tällöin melkein pitää homma antaa Gridion tms hoidettavaksi. GO-E ehkä ainoita asemia jossa tuo on mahdollista (en nyt ole kovin tarkasti tutkinut löytyykö siitäkään)
- Millainen yleisesti ottaen on latausasemien tulevaisuusvaraus V2H -tuelle sähkön siirrolle autosta rakennukseen (jos tarkastelee valikoimaa muidenkin kun noiden kahden välillä)?
Tällä hetkellä tälläisiä asemia ei taida pahemmin markkinoilla olla ja jos on niin niiden hinta on niin suuri ettei maksa vaivaa tässä vaiheessa hankkia, asema on helppo sitten uusia jos tulee tarvetta.
- Hankkiako itse latausasema ja tilata asennus, vai ulkoistaa koko prosessi jollekin firmalle jonka valikoimasta ottaa pakasta sen mitä tarjotaan?
Valinnanvara tietysti on rajoitetumpi jos jonkin "valmiin paketin ottaa", tosin kyllä ne sähköasentajat asentaa aseman kuin aseman jos niikseen tulee. Osalla toimijoista voi tietysti sitten olla että asentavat vaan niitä oman valikoimansa asemia.

Riippuen tietysti vähän omasta budjetista, mutta esim Garon uusi Entity Pro on myös ihan kannatavaa ottaa mukaan mietintään.
 
Ollaan viimeistelemässä sähköauton tilausta ja pitäisi seuraavaksi alkaa katselemaan kotilatausaseman hankintaa. Talo OKT ja sulakkeina on 3x35A, ja teknisesti pitäisi olla infra siinä kunnossa että pitäisi onnistua suunniteltu 11kWh latausasema. Vaatimuksina hankinnalle on joko integroitu tai erillinen kuormantasaus. Talon pysäköintien sijainti suhteessa seinään mihin latausasema tulisi kiinni on, että kaapelillä pitäisi olla pituutta ainakin se 10 metriä jos haluaa auton ajaa nokka edellä pihaan. Ainakin Wallen latureihin vaikutti keskusteluiden perusteella saavan myös erikseen tilattuna pidemmän kaapelin. Zaptecin Go latausasemaan voisi hankkia myös erillisen kaapelin ja sille telineen seinään.

Kysymykseni oikeastaan on aseman älytoiminnoista (etenkin kun noiden kahden välillä on nyt tullut vertailtua), että millaisia ajatuksia raadilla on:

- Onko kannattavampaa ulkoistaa älytoiminnot, kuten pörssisähkön mukaan auton lataus autolle itselleen käyttäen esimerkiksi Gridiota tai vastaavaa sovellusta? Vai hankkia latausasema integroidulla älytoiminnolla ja pörssisähkön mukaan latauksella? (Defan Power tukisi tätä, mutta se meni pois laskuista aika suoraan kiinteän kaapelin pituuden vuoksi.)
- Millainen yleisesti ottaen on latausasemien tulevaisuusvaraus V2H -tuelle sähkön siirrolle autosta rakennukseen (jos tarkastelee valikoimaa muidenkin kun noiden kahden välillä)?
- Hankkiako itse latausasema ja tilata asennus, vai ulkoistaa koko prosessi jollekin firmalle jonka valikoimasta ottaa pakasta sen mitä tarjotaan?
Noin sivuhuomiona:
- latausaseman ei tarvitse olla talon seinässä. Jos pysäköintipaikkaan on matkaa 8m, laita latausasema tolppaan paikan viereen.
- latauskaapelin ei tarvitse olla kiinteä. Voit ostaa aseman, johon hankit haluamasi pituisen kaapelin ja lukitset kaapelin pysyvästi aseman päästä. Jos asema ei sellaista tue, voit osaa lukittavan seinätelineen, vaikka tällaisen:


Laita edes tuo kaapeliteline siihen auton viereen. On aivan eri käyttökokemus, kun kaapeli on metrin päässä latausluukusta vs kaapelin kerääminen rullalle monta kertaa päivässä. Ei vertaudu lämppärin piuhaan, vaan on paljon kätevämpi.
 
Onko kenelläkään hyviä kokemuksia kohtuuhintaisista lyhyistä 3-vaihe type2 latauskaapeleista? Etsinnässä parimetrinen kaapeli.
 
Mulle kelpais samanlainen spiraalina ettei roiku maassa. Matkaa ehkä 50cm...
 
- Onko kannattavampaa ulkoistaa älytoiminnot, kuten pörssisähkön mukaan auton lataus autolle itselleen käyttäen esimerkiksi Gridiota tai vastaavaa sovellusta? Vai hankkia latausasema integroidulla älytoiminnolla ja pörssisähkön mukaan latauksella? (Defan Power tukisi tätä, mutta se meni pois laskuista aika suoraan kiinteän kaapelin pituuden vuoksi.)

Jos kiinnostusta löytyy ja haluaa enemmän optimoida pörssisähkön kanssa on yksi vaihtoehto hommata OCPP standardia tukeva laturi. Esimerkiksi jos Home Assistant on tuttu niin siihen saa mukavasti integroitua OCPP 1.6 tukevan laturin wifillä tai ethernet kaapelilla (esim Terra AC). Tällöin Home Assistantin avulla pystyy säätämään omilla optimoinneilla milloin ladataan ja millä teholla. Lisäksi jos sähkömittari on HAN-portillinen niin sieltä saa reaaliaikaisen kiinteistön kulutuksen ja myös kuormanhallinan voi toteuttaa samalla itse vaikka sillä Home Assistantilla, eli ei tarvitse hommata sitä erillistä palikkaa. OCPP toimii monilla latureilla täysin lähiverkossa jolloin ei olla riippuvaisia ulkoisista palveluista poislukien pörssisähkön hintatiedot. Toisaalta tällä tavalla tekemällä joutuu hieman perehtymään näihin järjestelmiin jos ne ei ole ennestään tuttuja.

- Millainen yleisesti ottaen on latausasemien tulevaisuusvaraus V2H -tuelle sähkön siirrolle autosta rakennukseen (jos tarkastelee valikoimaa muidenkin kun noiden kahden välillä)?

OCPP 2.0.1 standardi tukee V2H ominaisuutta. Jos päädytin laittamaan laturin lähemmäksi autoa niin Defa Powerissa on OCPP 2.0.1, eli se voisi jo mahdollisesti sitä tukea?

- Hankkiako itse latausasema ja tilata asennus, vai ulkoistaa koko prosessi jollekin firmalle jonka valikoimasta ottaa pakasta sen mitä tarjotaan?

Kannattaa varmaan kysyä tarjouksia molemmilla tavoilla. Sähkötukusta, riippuen sopimuksista saa kyllä noita latureita halvemmalla kuin motonetistä mutta voi hyvin olla, että asentaja ottaa itselleen hyödyn omaan taskuun.
 
Defa power (tiedä vaikka jotain BF tarjouksiakin tuosta tulisi, mutta vaikkapa autoliiton tai omakotiliiton jäsenyydellä ja ties kuinka monella muulla... saa tuosta perushinnasta noin satasen pois)

Itsekin odotin josko olisi hinta tippunut BF:n myötä, mutta ei. Sentään johtotelineen sai kaupan päälle.

Mitä tulee alennuksiin, niin ainakin Autoliiton Eplus-jäsenyydellä saa Defan 720€ hinnalla eli n. 80€ tulee alennusta. Sama hinta koskee omakotiliiton jäsenyyttä. Ja ilman jäsenyyttä et saa alennuskoodia.

Mutta jos et ole vielä jäsenenä, niin AL eplus maksaa reilu 50€ lisää perusjäsenyyteen verrattuna tai 125€/vuosi, jos ei ole AL jäsen. Eipä siinä säästöä tule.
Omakotiliiton jäsenyys maksaa 30€/vuosi, joten liittymällä säästät 50€ Defasta.

Asiaa googlettaessa huomasin, että Suomen latu - ulkoilujäejestö tarjoaa vastaavan alennuskoodin suoraan nettisivulla :cool:


Eli tuolta saat alennuskoodin ja saat defa 720€:lla ilman että tarvitsee kirjautua mihinkään tai todentaa olevasi jäsen. Kannattaa siis hyödyntää ennen kuin tuo huomataan ja poistetaan näkyvistä. Tuskin koodin on tarkoitus olla julkinen kuitenkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Itsekin odotin josko olisi hinta tippunut BF:n myötä, mutta ei. Sentään johtotelineen sai kaupan päälle.

Sen verran huutelen että tuli hommattua tämä omakotitaloliiton alennuksella (varmaan sama kun tuo ym) balanserilla ja on ajanut tosi hyvin asiansa. Asennusta kun tilaa, kannattaa etukäteen varmistaa että asentaja on näitä ennen asennellut, koska konifgurointiin pitää käyttää "asentajan appista" johon asentajan tulisi itse rekisteröityä käyttäjäksi ja asennuksen jälkeen "luovuttaa" käyttöoikeus loppukäyttäjälle. Oikeastihan tuon voi tehdä loppukäyttäjä itsekin, mutta nopeammin se tulee käyttökuntoon kun ei oo sähkärin eka kerta tällaista asentaa.
 
22kW:n vaihtoehto. Satkun palikalla myös kuormanhallinta ja aurinkolataus: https://www.amazon.de/-/en/PLP1-M-2-4-9-002/dp/B0959T8NQN/

Helppo ajastusohjelmointi kännykällä (BT+WIFI) ja lataustehon saa säädettyä 1A:n välein, eli pelittää hyvin myös pienemmillä sulakkeilla. Lataustilastot.

Toimii myös sulakkeet alas pudottamalla 1 ja 2 vaiheisena, joka mahdollistaa pienenkin aurinkotuoton hyväksikäytön.
 
Tämmöistä matkalaturi ei ilmeisesti ole suunniteltu roikkumaan koko ajan voimavirran päässä, vaan pitäisi aina jaksaa irrottaa pistokkeesta kun ei lataa..?
 
Tämmöistä matkalaturi ei ilmeisesti ole suunniteltu roikkumaan koko ajan voimavirran päässä, vaan pitäisi aina jaksaa irrottaa pistokkeesta kun ei lataa..?
Tuota nimenomaista mallia vai yleensä 3v-matkalaturia?
Mulla on tuollainen ollut useamman kuukauden irrottamatta ilman ongelmia - toki asennus on niin ettei roiku johdon varassa. Motorwerk EV Type2 11kW 3x16A 8m sähköauton latausasema | Karkkainen.com verkkokauppa
Tuo Motorwerk jopa saattoi olla niin, että Teslan kanssa ei 1. kerralla virtoihin kytkemisen jälkeen lähtenyt lataamaan, vaan piti laittaa piuha autoon toisen kerran kiinni ennen kuin kättely toimi. Kun on koko ajan virta päällä laturissa, niin on toiminut aina ekalla.
Eikä mielestäni ohjeessa ollut mitään maintaa, että pitäisi irrottaa.
 
Tuota nimenomaista mallia vai yleensä 3v-matkalaturia?
Saisin tuon Blaupunktin sopuhintaan vähän käytettynä. Mutta tuossa ei ole mitään virtanappia, eli se olisi aina päällä. Lisäksi tuon ohjeissa mitkä löysin jonkun nettikaupan sivuilta, tuo pitäisi aina ensin laittaa kiinni voimavirtaan ja latausta lopetettaessa ottaa ensin irti voimavirrasta.

edit: verkkokaupan sivuilla on nuo ohjeet
 
tuo pitäisi aina ensin laittaa kiinni voimavirtaan ja latausta lopetettaessa ottaa ensin irti voimavirrasta.
kuulostaa erikoiselta. Luulisi, että on tarkoitus ensin lopettaa lataus eikä repiä voimavirtajohtoa irti, kun siellä virta kulkee.
Näinhän tuo ohje sanoo useammalla kielellä, mutta ei tuo varmaan pidä paikkaansa, että noin tarvitsisi tehdä.

edit. niin tosiaan kun tuossa on vain Amps ja Time napit, niin latausta ei saa laturin puolelta katkaistua muuten kuin irrottamalla voimavirrasta. Siksi ohje varmaan noin. Kyllä sitä voi pitää koko ajan kytkettynä jos latauksen saa auton puolelta poikki ts. kaapelin autosta irti. Silloin palaa laturissa "standby" tilan valo.
 
Viimeksi muokattu:
Saisin tuon Blaupunktin sopuhintaan vähän käytettynä. Mutta tuossa ei ole mitään virtanappia, eli se olisi aina päällä. Lisäksi tuon ohjeissa mitkä löysin jonkun nettikaupan sivuilta, tuo pitäisi aina ensin laittaa kiinni voimavirtaan ja latausta lopetettaessa ottaa ensin irti voimavirrasta.

edit: verkkokaupan sivuilla on nuo ohjeet
Varmaankin tarkoittaa sitä että aina ensin kiinni verkkovirtaan ja sitten autoon. Ei sitä että se pitäisi aina tehdä :)
Mulla on sukolaturi koko ajan seinässä kiinni. Ei se virtaa vie jos se ei lataa ja tuskin se siitä huonoa tykkää. Jokin teline kannattaa laturille rakentaa ettei johdon varassa roiku. Mulla tuli laturin mukana.
 
Varmaankin tarkoittaa sitä että aina ensin kiinni verkkovirtaan ja sitten autoon. Ei sitä että se pitäisi aina tehdä :)
Valmistajan ohjeen mukaan toimittaessa se pitää tehdä aina, koska lataus lopetetaan ottamalla pistoke voimavirrasta pois.

kuulostaa erikoiselta. Luulisi, että on tarkoitus ensin lopettaa lataus eikä repiä voimavirtajohtoa irti, kun siellä virta kulkee.
Näinhän tuo ohje sanoo useammalla kielellä, mutta ei tuo varmaan pidä paikkaansa, että noin tarvitsisi tehdä.
Niin kyllähän tuo maallikollekin hieman oudolta kuulostaa, mutta outoa jos tunnetun valmistajan ohjeissa olisi perustavanlaatuinen virhe.
 
Valmistajan ohjeen mukaan toimittaessa se pitää tehdä aina, koska lataus lopetetaan ottamalla pistoke voimavirrasta pois.
tuohon ylemmäs arvailinkin .. laturin puolesta joo tuo on ainoa vaihtoehto. Mutta jos autosta katkoo latauksen, niin ei tarvitse voimavirtaa irrottaa.
 
No niin, nyt on oma "latausasema" asennettu ja tuli sähkäriltäkin lasku! Mulla siis autona Ioniq 28 kwh joten suko laturi riittää kotona hyvin. Auto on vajaan 10 metrin päässä talosta pressukatoksessa, joten päätin että ostan katoksen ulkopuolelle tolppaan jonkin pöntön.
Ostin Torista Fibox EV C E boksin. Tämä oli lähes uuden veroinen. En ymmärrä mikä näissä maksaa, tämäkin maksanut uutena noin 500 euroa eikä tässä ole muuta kuin kaksi pistorasiaa ja virtamittarit E: ja vikavirtasuojat.
Kaapeli on 5 johtoinen 2,5mm koko matkalta ja maan alla suojaputkessa, joten laturi on helppo päivittää joskus kolmivaihelaturiin ja siihen saa tarvittaessa uuden piuhan vaikkapa ohjaukseen kohtuu helposti.
Laturina toimii Vevorin suko laturi.
Putken ym tarvikkeet ostin Puuilosta.
Kaapelin ojan, piuhojen kytkennät ym muut asennukset tein itse. Kaapelin ojassa meni melko kauan, kiviä riitti! Kaapelin asensin talon ulkopuolelle joten sähköasentaja vei kaapelin sisälle ja asensi keskukseen. Kaapelista on kytkettynä 2 vaihetta, joten kummastakin rasiasta saa ulos 16 ampeeria tarvittaessa. Nyt jäi toinen rasia vapaaksi tallin valoille ym käyttöön.
Kokonaisuudessaan tämä tuli maksamaan 444 euroa. Helposti saa sen käsityksen, että latausasemaan pitää laittaa paljon enemmän :)
1701506884080.png
 
Viimeksi muokattu:
mutta outoa jos tunnetun valmistajan ohjeissa olisi perustavanlaatuinen virhe.
Tähän piti vielä mainita, että tunnettua tuossa kiinalaisessa valmistajassa ei taida olla mitään(?) Saksalainen Blaupunkt meni konkkaan useampi vuosi sitten ja nimi on myyty eteenpäin jo pariin kertaan. Sillä myydään kiina-elektroniikkaa nykyään. Näitä samoja kiinalaisia matkalatureita on myynnissä useammalla "merkillä".
 
tuohon ylemmäs arvailinkin .. laturin puolesta joo tuo on ainoa vaihtoehto. Mutta jos autosta katkoo latauksen, niin ei tarvitse voimavirtaa irrottaa.
Ehkä menen tällä sitten. Tarkoitus hommata kyllä kiinteä latausasema dynaamisella kuormanhallinnalla, mutta jos tällä viritelmällä muutaman kuukauden pärjäisi. Ledithän tuohon laturiin jää vilkkumaan käsittääkseni kun se on seinässä, mutta virrankulutus lienee aika nimellinen jos tuosta ei muuta haittaa ole.

Toisaalta tässä kirjoittaessa tuli mieleen että tukesin tjsp. ohje taitaa olla irroittaa perus lohkolämppärin piuhakin pistokkeesta kun sitä ei käytä, eli tuskin ihan säännösten mukaista roikuttaa 11kw laturia pistokkeessa koko ajan :geek:
 
Tämmöistä matkalaturi ei ilmeisesti ole suunniteltu roikkumaan koko ajan voimavirran päässä, vaan pitäisi aina jaksaa irrottaa pistokkeesta kun ei lataa..?
eLoad täällä roikkunut myös 3-vaiheessa vuoden verran.

On näiden hinnassa onneksi hiukan kehitystä tapahtunut. Vuosi sitten tarjouksessa 440€, nyt taisi olla BF tarjouksessa 249€.
 
Vielä tuosta omasta Motorwerk laturista, kun piti tarkistaa. Ei siinäkään ole erikseen virtakytkintä. Ohjeessa käsketään irrottaa ensin kaapeli autosta (eli avata latausportin lukitus tavalla tai toisella - siitä ei mainita mitään). Niin ei muuta vaihtoehtoa ole tullut edes mieleen.
(Motorwerk on Suomi Trading Oy:n oma "brändi". Suomi Trading taasen kuuluu Kärkkäinen -konserniin)
 
Toisaalta tässä kirjoittaessa tuli mieleen että tukesin tjsp. ohje taitaa olla irroittaa perus lohkolämppärin piuhakin pistokkeesta kun sitä ei käytä, eli tuskin ihan säännösten mukaista roikuttaa 11kw laturia pistokkeessa koko ajan :geek:
Tuo lämppärin ohje on varmaan siksi, ettei lapset tms leiki sillä irtojohdolla (jossain taloyhtiön parkkipaikalla tms), jossa on koko ajan 240v jännite vaikka on irti autosta.
 
Tuo lämppärin ohje on varmaan siksi, ettei lapset tms leiki sillä irtojohdolla (jossain taloyhtiön parkkipaikalla tms), jossa on koko ajan 240v jännite vaikka on irti autosta.

Suurimmassa osassa yhtiöitä lämmitysrasioista löytyy ajastimet ihan kustannussyistä ja monista myös vikavirtasuojat eli en näe että siitä tolppaan jätetystä piuhasta olisi tuollaisessa tilanteessa juurikaan vaaraa.
Ihan yhtä lailla se lapsi voi sillä lohkolämmittimen johdolla leikkiä silloin kun se on ollut kiinnitettynä autoon, aika pienellä voimalla se miniplugi auton pistokkeesta irtoaa.
 
22kW:n vaihtoehto. Satkun palikalla myös kuormanhallinta ja aurinkolataus: https://www.amazon.de/-/en/PLP1-M-2-4-9-002/dp/B0959T8NQN/

Helppo ajastusohjelmointi kännykällä (BT+WIFI) ja lataustehon saa säädettyä 1A:n välein, eli pelittää hyvin myös pienemmillä sulakkeilla. Lataustilastot.

Toimii myös sulakkeet alas pudottamalla 1 ja 2 vaiheisena, joka mahdollistaa pienenkin aurinkotuoton hyväksikäytön.

Jos balanseria tarttee, kannattaa etukäteen selvittää toimiiko se langattomasti itse latausboksin kanssa vai vaatiiko piuhan. Tämä mm näyttäisi vaativan. Rajoittaa käytännössä aika paljon sen latausaseman sijaintia.
 
Ehkä menen tällä sitten. Tarkoitus hommata kyllä kiinteä latausasema dynaamisella kuormanhallinnalla, mutta jos tällä viritelmällä muutaman kuukauden pärjäisi. Ledithän tuohon laturiin jää vilkkumaan käsittääkseni kun se on seinässä, mutta virrankulutus lienee aika nimellinen jos tuosta ei muuta haittaa ole.

Toisaalta tässä kirjoittaessa tuli mieleen että tukesin tjsp. ohje taitaa olla irroittaa perus lohkolämppärin piuhakin pistokkeesta kun sitä ei käytä, eli tuskin ihan säännösten mukaista roikuttaa 11kw laturia pistokkeessa koko ajan :geek:
Lämppärin piuhassa on koko ajan jännite, latauskaapelissa ei.
 
Itsellä myös blaupunkt -laturi ollut seinässä varmaan vuoden putkeen. Eipä tuossa mitään ihmeellistä ole. Vaihdan joskus lataustehoa mutta siinä se. Ajastus hoituu auton puolelta.
 
Jees kiitokset osallistuneille, ostin tuon (käytetyn) blaupunktin ja teen autokatoksen lautaseinään läpiviennin josta saan tuon laturin sisäpuolelle ja annan sen olla voimavirrassa kiinni normikäytössä. Ajastaminen yön tunneille tosiaan onnistuu auton kautta.

Ajan kanssa sitten tarkoitus joku simppeli ratkaisu hoitaa dynaamisella kuormanhallinnalla, ilman mitään wifi tai bluetooth tms. säätöjä. Siihen saakka yritän tosiaan ladata öisin ja muistaa etten saunaa kytke päälle jos auto on laturissa.
 
Ehkä menen tällä sitten. Tarkoitus hommata kyllä kiinteä latausasema dynaamisella kuormanhallinnalla, mutta jos tällä viritelmällä muutaman kuukauden pärjäisi. Ledithän tuohon laturiin jää vilkkumaan käsittääkseni kun se on seinässä, mutta virrankulutus lienee aika nimellinen jos tuosta ei muuta haittaa ole.

Toisaalta tässä kirjoittaessa tuli mieleen että tukesin tjsp. ohje taitaa olla irroittaa perus lohkolämppärin piuhakin pistokkeesta kun sitä ei käytä, eli tuskin ihan säännösten mukaista roikuttaa 11kw laturia pistokkeessa koko ajan :geek:
Sen verran eroa lohkolämmittimen johtoon, että sieltä laturin johdosta ei tule virtaa, ennenkuin auto sitä pyytää.
 
Jees kiitokset osallistuneille, ostin tuon (käytetyn) blaupunktin ja teen autokatoksen lautaseinään läpiviennin josta saan tuon laturin sisäpuolelle ja annan sen olla voimavirrassa kiinni normikäytössä. Ajastaminen yön tunneille tosiaan onnistuu auton kautta.

Ajan kanssa sitten tarkoitus joku simppeli ratkaisu hoitaa dynaamisella kuormanhallinnalla, ilman mitään wifi tai bluetooth tms. säätöjä. Siihen saakka yritän tosiaan ladata öisin ja muistaa etten saunaa kytke päälle jos auto on laturissa.

Toimii varmaan. Muistat vaan kiinnittää/ripustaa sen laturin seinään, ettei voimavirtapistoke ole jatkuvassa vedossa. Vaikka nuo pistokkeet on aika jämyjä niin voi löystyä/liikkua jos on jatkuvasti veto päällä.
Itsellä kans vähän vastaava järjestely. Autotallissa eLoadin voimavirtalaturi jonka kaapeli kokoajan kiinni voimavirtapistokkeessa, ja laturimötikkä on kiinni naulassa omalla ripustuslenkillään, jolloin voimavirtarasiaan ei kohdistu mitään vetoa.
Latauksen käynnistys ja sammutus aina auton päästä, ja laturi vaan rajoittaa latausvirran haluttuun.
Voimavirrassa se hyvä että jopa 8A rajoitettuna saa 5kw lataustehon, ja jää varaa vielä vaiheisiin eikä yksikään ole äärirajoilla. 3x25A pääsulakkeet ja voimavirta autotallin oma sulaketaulun 3x16A sulakkeiden ja vikavirtasuojan takana.
Wanha rintamamiestalo ja autotalli on vanhan navettarakennuksen yhteydessä, jonne menee maakaapeli päärakennukselta. Tallissa vedetty uudet kaapelit voimavirroille, mutta maakaapeli ja sulaketaulu on vanhaa perua. Sähkärin kanssa katsottu kytkennät ja kaapelit että pitäisi olla kunnossa, mutta varmuuden vuoksi en ole 12A isompia latausvirtoja käyttänyt, yleensä 10A tai 8A jotka on nekin riittäneet. Ja lataukset aina öisin ajastettu.
 
Go-e:n pörssisähköohjaus ei oikein vakuuta. :think: Hinnat ovat aina vähän mitä sattuu etenkin jos pörssisähkö menee lähelle nollaa tai sitten ylittää parikymmentä senttiä. Öisin ovat suurinpiirtein näyttäneet oikein.

Nyt tänään sitten ei ole päivittänyt hintoja ollenkaan. Tariffin päivitys tai muukaan ei auta.
 
Go-e:n pörssisähköohjaus ei oikein vakuuta. :think: Hinnat ovat aina vähän mitä sattuu etenkin jos pörssisähkö menee lähelle nollaa tai sitten ylittää parikymmentä senttiä. Öisin ovat suurinpiirtein näyttäneet oikein.

Nyt tänään sitten ei ole päivittänyt hintoja ollenkaan. Tariffin päivitys tai muukaan ei auta.
Minulla on toiminut oikein, kun valittuna Nordic Green Energy. Tosin nyt ollut pari päivää rikki.

Pitää muistaa, että mukana ei ole alvia ja ainakin joskus tuo käppyrä oli tunnin vinossa, vaikka lataus käynnistyi oikeaan aikaan.
 
Saako laturia huijattua niin että pystyisi yleismittarilla mittaamaan koko ketjun? Vai onko ainoa keino jollain ODB lukijalla yrittää onkia autoon tuleva jännite ja toivoa että se on oikein?
 
Minulla on toiminut oikein, kun valittuna Nordic Green Energy. Tosin nyt ollut pari päivää rikki.

Pitää muistaa, että mukana ei ole alvia ja ainakin joskus tuo käppyrä oli tunnin vinossa, vaikka lataus käynnistyi oikeaan aikaan.
Nyt näköjään hävinnyt Suomi kokonaan tariffiasetuksista. No nää on näitä :D
 
Nyt näköjään hävinnyt Suomi kokonaan tariffiasetuksista. No nää on näitä :D
No niin on. Tekisivät samoin kuin melkein kaikkien muiden maiden kohdalla, eli poimisivat tiedot ENTSO-E day-ahead Suomen hinta-alue -periaatteella. Tuo kantaverkkoyhtiöiden järjestön lähde lienee ilmaista dataa. Paras olisi kuitenkin maksaa muutama pennonen ja poimia koko setti suoraan Nord Poolilta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 558 032
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom