• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Tuo vähän riippuu että haluatko jotain "erikoisempia" ominaisuuksia sen pelkän pörssiohjauksen lisäksi. Eli haluatko esim rajata niin että latauksella on pörssisähkölle hintakatto (vaikka max 5c/kwh jolloin lataus sallitaan) tällöin melkein pitää homma antaa Gridion tms hoidettavaksi. GO-E ehkä ainoita asemia jossa tuo on mahdollista (en nyt ole kovin tarkasti tutkinut löytyykö siitäkään)

Tällä hetkellä tälläisiä asemia ei taida pahemmin markkinoilla olla ja jos on niin niiden hinta on niin suuri ettei maksa vaivaa tässä vaiheessa hankkia, asema on helppo sitten uusia jos tulee tarvetta.

Valinnanvara tietysti on rajoitetumpi jos jonkin "valmiin paketin ottaa", tosin kyllä ne sähköasentajat asentaa aseman kuin aseman jos niikseen tulee. Osalla toimijoista voi tietysti sitten olla että asentavat vaan niitä oman valikoimansa asemia.

Riippuen tietysti vähän omasta budjetista, mutta esim Garon uusi Entity Pro on myös ihan kannatavaa ottaa mukaan mietintään.
Jos kiinnostusta löytyy ja haluaa enemmän optimoida pörssisähkön kanssa on yksi vaihtoehto hommata OCPP standardia tukeva laturi. Esimerkiksi jos Home Assistant on tuttu niin siihen saa mukavasti integroitua OCPP 1.6 tukevan laturin wifillä tai ethernet kaapelilla (esim Terra AC). Tällöin Home Assistantin avulla pystyy säätämään omilla optimoinneilla milloin ladataan ja millä teholla. Lisäksi jos sähkömittari on HAN-portillinen niin sieltä saa reaaliaikaisen kiinteistön kulutuksen ja myös kuormanhallinan voi toteuttaa samalla itse vaikka sillä Home Assistantilla, eli ei tarvitse hommata sitä erillistä palikkaa. OCPP toimii monilla latureilla täysin lähiverkossa jolloin ei olla riippuvaisia ulkoisista palveluista poislukien pörssisähkön hintatiedot. Toisaalta tällä tavalla tekemällä joutuu hieman perehtymään näihin järjestelmiin jos ne ei ole ennestään tuttuja.



OCPP 2.0.1 standardi tukee V2H ominaisuutta. Jos päädytin laittamaan laturin lähemmäksi autoa niin Defa Powerissa on OCPP 2.0.1, eli se voisi jo mahdollisesti sitä tukea?



Kannattaa varmaan kysyä tarjouksia molemmilla tavoilla. Sähkötukusta, riippuen sopimuksista saa kyllä noita latureita halvemmalla kuin motonetistä mutta voi hyvin olla, että asentaja ottaa itselleen hyödyn omaan taskuun.

Jees, kiitoksia näistä ja muille osallistuneille. Näillä näkymin vertailuun jäi Defa Power 6m kaapelilla ja ABB Terra 5m kaapelilla. Mietittiin pihan pysäköintijärjestelyjä ja tuo kaapelin pituus voisi olla optimi lopulta kun siirrettiin hieman latausaseman tulevaa sijaintia parempaan paikkaan.

Laita edes tuo kaapeliteline siihen auton viereen. On aivan eri käyttökokemus, kun kaapeli on metrin päässä latausluukusta vs kaapelin kerääminen rullalle monta kertaa päivässä. Ei vertaudu lämppärin piuhaan, vaan on paljon kätevämpi.

Mietittiin tolpparatkaisua myös, mutta harmillisesti pihan malli oli sellainen että sille ei olisi fiksua paikkaa ja teknisesti järkevin paikka olisi keskellä pihanurmea tieltä katsottuna, jolloin siinä menisi pihan feng shuit. Siksi seinäasennus kompromissina oli lähtötilanteena.

Löytyi kuitenkin sopiva seinäpaikka, mistä kiinteän aseman 5-6m kaapeli riittäisi vallan hyvin.
 
En ottaisi pihaani latausasemaa alle 7,5m kiinteällä kaapelilla. Riittää, kun auto ja latauskoskettimien sijainti vaihtuu, niin hankaluuksia voi olla tiedossa. Ainakin talliin tai katokseen sijoitetulla latausasemalla.

Edit: Siis siinä tapauksessa, että latausasemassa on kiinteä kaapeli.
 
En ottaisi pihaani latausasemaa alle 7,5m kiinteällä kaapelilla. Riittää, kun auto ja latauskoskettimien sijainti vaihtuu, niin hankaluuksia voi olla tiedossa. Ainakin talliin tai katokseen sijoitetulla latausasemalla.

Edit: Siis siinä tapauksessa, että latausasemassa on kiinteä kaapeli.


Eipä tyypillisessä autotallissa (tai katoksessakaan) kovin montaa vaihtoehtoa (saati järkevää) latausaseman sijaintiin ole. Eli ilmeisesti myös ihan irrotettavankin latauskaapelin pituuden pitäisi sitten olla se 7.5m. Toki latauspistokkeen paikkaa eri autoissa ja sijoituksen järkevyyttä olen monesti miettinyt (mm. saksalaisissa tyypillisesti ilmeisesti ns. vanhan bensatankin kohdalla, joka tankatessa voi olla järkeväkin, vaan ei aina latauksessa). Monessakohan kiinteäkaapelisessa latausasemassa on 7.5metrin kaapeli?
 
Tuntus ettei se nyt niin iso projekti oli kerran 3 vuodessa vaihtaa latausaseman paikkaa jos auto vaihtuu. Tai toisen aseman ostaminen jos vanhasta ei piuha piisaa. On se lyhyt johto kuitenkin paivittaisessa kaytossa kivempi.
 
Useimmissa latausasemissa voi kyllä latauskaapelin vaihtaa halutessaan. Toki vaatii sähkärin sen tekemään jos haluaa mennä lakien ja asetusten mukaan, mutta sen takia ei koko laturia tarvi vaihtaa jos auton vaihtuessa latausportti meneekin kauemmas.
 
Eipä tyypillisessä autotallissa (tai katoksessakaan) kovin montaa vaihtoehtoa (saati järkevää) latausaseman sijaintiin ole. Eli ilmeisesti myös ihan irrotettavankin latauskaapelin pituuden pitäisi sitten olla se 7.5m. Toki latauspistokkeen paikkaa eri autoissa ja sijoituksen järkevyyttä olen monesti miettinyt (mm. saksalaisissa tyypillisesti ilmeisesti ns. vanhan bensatankin kohdalla, joka tankatessa voi olla järkeväkin, vaan ei aina latauksessa). Monessakohan kiinteäkaapelisessa latausasemassa on 7.5metrin kaapeli?
Äärimmäiset esimerkit lienevät vaikka Teslan koskettimet auton takavalon vieressä ja sitten Renault Zoen keulassa oleva pistokepaikka. Jos latausasema on autokatoksen tai -tallin päätyseinässä, 7,5m kaapelissakaan ei ole liikoja löysiä Teslan lataukseen, kun keula edellä ajaa parkkiin.

Tuntus ettei se nyt niin iso projekti oli kerran 3 vuodessa vaihtaa latausaseman paikkaa jos auto vaihtuu. Tai toisen aseman ostaminen jos vanhasta ei piuha piisaa. On se lyhyt johto kuitenkin paivittaisessa kaytossa kivempi.
Ei ole mitään järkeä tuommoisessa. Mieluummin riittävän pitkä kaapeli, jota voi pitää seinätelineessä käyttämättömältä osin. Tai sitten irrotettava kaapeli. Jos fengshui on tärkein, niin sitten voi joutua kärsimään latauskaapelin vaihdosta jossain vaiheessa.
 
Kaapelikeskusteluun osallistuttava :) Ostin ensin 4m ja totesin, että riittää vain kun katos tyhjä ja auto oikeinpäin. Se jäi sitten matkakaapeliksi ja ostin 10m, nyt voi olla katos täynnä tavaraa kun tulee kaikenlaista rakenneltua ja auto poikittain edessä ja riittää pituus. Ei juuri hinnassa eroa ja tuo joustavuutta.
 
Mites Gridio nykyään toimii? Käytin sitä joskus vuosi sitten Teslan kanssa mutta se söi niin hulluna akkua että päädyin poistamaan. Nykyisin pitäisi ilmeisesti olla paranneltu integraatio joka ei turhaan herättele autoa.

Kokeilin laittaa Gridion taas toimintaan mutta sepä ei lopettanutkaan latausta latausnopeustunnustelun jälkeen automaattisesti. Kolmeen kertaan kokeilin ja katsoin kaikki asetukset useaan kertaan läpi ja joka kerta 5kWh kohdalla katkaisin manuaalisesti Teslan sovelluksesta latauksen.

Onko muilla Teslan omistajilla viimeaikaisia kokemuksia Gridiosta?
 
Mites Gridio nykyään toimii? Käytin sitä joskus vuosi sitten Teslan kanssa mutta se söi niin hulluna akkua että päädyin poistamaan. Nykyisin pitäisi ilmeisesti olla paranneltu integraatio joka ei turhaan herättele autoa.

Kokeilin laittaa Gridion taas toimintaan mutta sepä ei lopettanutkaan latausta latausnopeustunnustelun jälkeen automaattisesti. Kolmeen kertaan kokeilin ja katsoin kaikki asetukset useaan kertaan läpi ja joka kerta 5kWh kohdalla katkaisin manuaalisesti Teslan sovelluksesta latauksen.

Onko muilla Teslan omistajilla viimeaikaisia kokemuksia Gridiosta?
Itsellä ainakin tämän viimeisen 1,5kk toiminut hyvin. Lueskelin kanssa noista ongelmista että se ilmeiseti alkuaikoina pollaili autoa jatkuvasti jolloin auto ei mennyt ikinä uneen. Ainakaan tällä nykyversiolla en ole tuollaista huomannut enää.

Toiminnan "hyvyys" ilmeisesti riippuu aika paljon automerkistä ja sen tarjoamista rajapinnoista. Ainakaan Teslan kanssa ei vaikuttaisi olevan enää ongelmia, eli tekee lyhyen lataustunnustelun jonka jälkeen jää sitten odottamaan sopivaa hintaslottia.
 
Itsellä ainakin tämän viimeisen 1,5kk toiminut hyvin. Lueskelin kanssa noista ongelmista että se ilmeiseti alkuaikoina pollaili autoa jatkuvasti jolloin auto ei mennyt ikinä uneen. Ainakaan tällä nykyversiolla en ole tuollaista huomannut enää.

Toiminnan "hyvyys" ilmeisesti riippuu aika paljon automerkistä ja sen tarjoamista rajapinnoista. Ainakaan Teslan kanssa ei vaikuttaisi olevan enää ongelmia, eli tekee lyhyen lataustunnustelun jonka jälkeen jää sitten odottamaan sopivaa hintaslottia.
Hyvä kuulla.

Minulla ei tuo lyhyt tunnustelu toimi niin se pitäisi vielä ratkaista. Jää siis suoraan lataus päälle.
 
Hyvä kuulla.

Minulla ei tuo lyhyt tunnustelu toimi niin se pitäisi vielä ratkaista. Jää siis suoraan lataus päälle.
Onko sulla hintaraja asetettu sellaiseksi että on tarpeeksi alhainen.

Ja latausosoite varmasti se missä auto omien järjestelmien sä mukaan on? Mikä auto muuten kyseessä?
 
Onko sulla hintaraja asetettu sellaiseksi että on tarpeeksi alhainen.

Ja latausosoite varmasti se missä auto omien järjestelmien sä mukaan on? Mikä auto muuten kyseessä?
Osoitteen varmistin. Hintarajat ei olleet päällä. Autosta samoin kaikki ajastukset yms pois päältä. Ehkä ongelmana oli että latauskaapeli oli jo kiinni kun yhdistin Gridion autoon. Täytyy kokeilla vielä uudelleen kun tarvitsee taas ladata. Auto on Model 3.
 
Osoitteen varmistin. Hintarajat ei olleet päällä. Autosta samoin kaikki ajastukset yms pois päältä. Ehkä ongelmana oli että latauskaapeli oli jo kiinni kun yhdistin Gridion autoon. Täytyy kokeilla vielä uudelleen kun tarvitsee taas ladata. Auto on Model 3.
Gridionhan pitäisi näyttää siinä graafills nykyisin myös palkit millä tunneilla se lataa.

Ja onhan se älylataus varmasti päällä
Screenshot_2023-12-10-18-35-23-00_a2bb9da6656e1107512f735daef59ac2.jpg

Itsellä nyt hinta-asetukset esim näin
Screenshot_2023-12-10-18-36-03-28_a2bb9da6656e1107512f735daef59ac2.jpg
 
Gridionhan pitäisi näyttää siinä graafills nykyisin myös palkit millä tunneilla se lataa.

Ja onhan se älylataus varmasti päällä
Screenshot_2023-12-10-18-35-23-00_a2bb9da6656e1107512f735daef59ac2.jpg

Itsellä nyt hinta-asetukset esim näin
Screenshot_2023-12-10-18-36-03-28_a2bb9da6656e1107512f735daef59ac2.jpg
Oli kyllä älylataukset päällä ja hintaraja ei ollut lainkaan päällä.

Luulen tosiaan, että se ei tykännyt että kaapeli oli jo kiinni kun auton yhdisti Gridioon. Täytyy kokeilla vielä kerran uudelleen.
 
Ei se lopettanut vieläkään tunnustelulatausta. Pysäytin latauksen Teslan sovelluksesta. Katotaan aamulla onko latus tapahtunut vai ei.
 
Ei ollut latautunut.

Pistin Gridion aspaan viestiä. Kuulemma joku Teslan API-ongelma heillä tällä hetkellä ja paikantavat sitä. Eli siis Gridion päässä vika.
 
Ei ollut latautunut.

Pistin Gridion aspaan viestiä. Kuulemma joku Teslan API-ongelma heillä tällä hetkellä ja paikantavat sitä. Eli siis Gridion päässä vika.
Teslahan on alkanut muuttamaan näitä yhteyksiä oman itse tarjoaman APIn perään mikä authentikoidaan oman tilin taakse.
 
Ei ollut latautunut.

Pistin Gridion aspaan viestiä. Kuulemma joku Teslan API-ongelma heillä tällä hetkellä ja paikantavat sitä. Eli siis Gridion päässä vika.
Nytpä tuo appi hajosi itselläkin kun otin auton pois kun testasin toista palvelua.

Nyt kun yritin lisätä uusiksi niin auto kyllä menee mutta Gridiosta näkyy etusivulla "Setup incomplete" eikä sitä saa tehtyä läpi vaikka käy asetukset laittamassa.
 
Nytpä tuo appi hajosi itselläkin kun otin auton pois kun testasin toista palvelua.

Nyt kun yritin lisätä uusiksi niin auto kyllä menee mutta Gridiosta näkyy etusivulla "Setup incomplete" eikä sitä saa tehtyä läpi vaikka käy asetukset laittamassa.
Samaa näyttää täällä nyt.
 
Hyvä kuulla.

Minulla ei tuo lyhyt tunnustelu toimi niin se pitäisi vielä ratkaista. Jää siis suoraan lataus päälle.
Ei se lopettanut vieläkään tunnustelulatausta. Pysäytin latauksen Teslan sovelluksesta. Katotaan aamulla onko latus tapahtunut vai ei.
Sama homma täällä, jää lataamaan ja gridiossa lukee unplugged. Eli ei päivitä auton tilaa kuten pitäisi.

Ratkaisin ongelman poistamalla gridion. Sama vaiva tällä hetkellä asettaa käsin se aloitusaika :D
 
Viestittelin Gridion kanssa tuosta päivällä ja kovasti siellä heidän päässä näytti että kaikki olisi kunnossa, mutta tosiaan jatkaa vaan latausta eikä luo aikataulua.

Sama ongelma tuli itseasiassa Synergin kanssa että lataustunnustelu vaan jatkui ja jatkui.

Vool näyttää nyt toimivan ja loi lataussuunnitelman hetken tunnustelun jälkeen.
 
Samaa näyttää täällä nyt.
Sama homma täällä, jää lataamaan ja gridiossa lukee unplugged. Eli ei päivitä auton tilaa kuten pitäisi.

Ratkaisin ongelman poistamalla gridion. Sama vaiva tällä hetkellä asettaa käsin se aloitusaika :D
Laittoivat Gridiolta viestiä että olisi korjauksia tehty ja nyt ainakin omassa appissa näyttää että olisi korjattu, eikä ainakaan enää näy tuota "setup incomplete" tekstiä.
 
Laittoivat Gridiolta viestiä että olisi korjauksia tehty ja nyt ainakin omassa appissa näyttää että olisi korjattu, eikä ainakaan enää näy tuota "setup incomplete" tekstiä.
Minullakin eilen näytti jo että asetukset menivät läpi ja lataus tapahtuisi viime yönä klo1 alkaen mutta eihän se ollut vieläkään mitään ladannut. Manuaalisesti aamulla lataus käyntiin. Auto oli kuitenkin näköjään aamulla hereillä kun avasi Teslan sovelluksen ja yhdisti välittömästi.

On kyllä huonoksi mennyt tämä softa. Vuosi sitten se toimi kuin ajatus paitsi söi auton akkua hulluna. Nyt syö enää akkua mutta ei täytä sitä lainkaan.
 
Mikäs olis edullisin 11kW kotilaturi, joka täyttää verottajan vapaan autoedun kotilatauksen raportointivaatimukset?
Eli latauksista pitäisi saada data/raportti joka osoittaa paljonko energiaa ladattu autoon kullakin tunnilla. (Pörssisähkö).
 
Ei kai sitä paikallisessa sittarissa käydessä juuri suurteholatureita käytetä, ne ovat kuitenkin pääsääntöisesti vieraspaikkakuntalaisten käyttämiä laitteita.
Mulla varmaan kyllä tulisi käyttöä. Kotona 2 sähkäriä ja mitä todennäköisimmin tulee työsuhdeautoksi kolmas sähkäri. Koska mulla on toimiva 2 x Wallbox Pulsar Plus dynaamisella kuormanhallinnalla omassa katoksessa, ei ole järkeä hommata leasingfirman kautta latauslaitetta, joka mahdollistaisi lataukset kotona firman piikkiin. Siksi ei ihan joka välissä kannata kotona ladata, vaan noila kauppakeikoilla voi sitten firman piikkiin ladata pikana. Toisaalta meillä kai nykyään saisi myös käyttöedun autoon, mutta nettona ero niin pieni, että kannattaako?
 
Sama täällä.

Enpä ole kyllä moista kaivannutkaan.
Joo itellekin olisi ihan sama, mutta taitaa verottaja vaatia vapaalla autoedulla kotilataavalle niin sillä kyselen. Vai olisikos jollakulla muita konsteja ehdottaa?

Kykeneeköhän tuo @Javaq linkkaama laturi tähän?
 
Kellään sartunut silmään jotain hyvää laturi tarjousta, kiinteä asennus 3-vaihe 11kw ja type 2 kaapelin pituus 5m+, älyäkin saa olla :D
 
Kellään sartunut silmään jotain hyvää laturi tarjousta, kiinteä asennus 3-vaihe 11kw ja type 2 kaapelin pituus 5m+, älyäkin saa olla :D

Tätä sai vielä eilen reilulla 200€ https://www.amazon.de/-/en/Schneider-Electric-Wallbox-EVH4S11NC-Charging/dp/B0BGS3FN24

näyttäisi siellä yksi palautustuote olevan reilulla 200€.
 

Amazon myy myös uusia schneidereita 207e+ alv-erotus tuon linkkisi takana, niitä vaan ei ole välittömästi saatavilla niin eivät näy ensimmäisenä listassa.
 
Lähti tilaukseen sitten tuo Schneider wallbox uutena + schneider kuormanhallinta 313,8€, ei ollenkaan paha hinta schneiderin tuotteista ja kun ei ole asialla hoppu niin riittää että tammikuussa saapuu :)
 
Mitäs laitetta raati suosittelee kotilataukseen, tilanne on tämä: ID4 150kW / 77 kWh, kotona 3x25A sähköt. Autokatoksessa schukotöpseleitä sekä voimavirtapistoke (sähkökaapin sisällä) tarjolla. Autossa maksimi AC-lataus on 11kW. Ajattelin, että ei ihan täysillä tarvitse ladata, yön aika ehtii hitaammallakin. Lisäksi töissä on mahdollista ladata.

Talo on vuodelta 1999/2000, pyydän jossain vaiheessa sähkärin katsomaan ja varmaan siirtämään voimavirran ulos kaapista autokatoksen seinään sekä samalla "nykyaikaistamaan" vikavirtasuojineen yms (on siellä sähkökaapissa sellainen ennestäänkin, mutta ei varmaan 23 vuotta sitten ollut sähköauton lataukset mielessä sähköjä suunnitellessa). Tuohon voimavirtaan liitettävää laitetta ajattelin. Sähkösopimus on kiinteä ensi huhtikuuhun asti (ja varmaan siitä eteenpäinkin) eikä ole mitään kotiautomaatiota meillä.

Auto saatiin maanantaina ja koitetaan pärjätä vielä jonkin aikaa töissä lataamalla sekä kotona sitten hitaalla schukolaturilla. Lähisittarissa saa myös K-Latausta. Jossain vaiheessa sitten tuo voimavirtalataus.
Päivitys tähän, sähköukko kävi laittamassa uuden voimavirtatöpselin ja hommasin tuon go-e laturin 10m kaapelilla. Laturi seinään kiinni ja sovellutus kännykkään, johto rasiaan. Laturin mukana tullut "anti-theft" palikka vähän ihmetytti, siihen tulee sen laturin kiinteä johto riippulukolla kiinni. Tämä selvisi netistä googlettamalla.

Nyt auto latautuu myös kotona suht.nopeasti ja tehoa voi säätää näppärästi kännykästä.
 
Tuossa jokunen pöivä sitten tämän vuoden puolella tuli vastaan niin hyvä perustelu plugarin lataamisesta että pakko jakaa tänne.

Työkaverilla plug-in bmw ja asuu kerrostalossa. Aiemmin oli kielto että ei saa latailla lämmitystolpasta kun ei tolppa/kaapelointi kestä.
Nyt oli sitten kuitenkin tullut tietoa että tolppaa saa käyttää auton lämmitykseen ja sisätilalämmitinkin on sallittu.
Tästä sitten aikansa väännettyä taloyhtiön kanssa että kun se plugari ottaa sen saman tehon tolpasta kuin lohko+sisätilalämmitin, että eihän tässä pitäisi olla mitään estettä lataamiselle. (2h ajastus siis tolpissa, ja asukkaatkin käy aina ruuvaamassa lisäaikoja sisätilalämmitykseensä)
No nyt perustelu on "ei saa ladata plugaria/sähköautoa koska tulee eriarvoisuutta kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" :rofl:

No kumminkin maksaa sen jonkun kympin kuussa siitä tolppapaikasta nyt jokatapauksessa. Vuokrakämpässä.
 
Tuossa jokunen pöivä sitten tämän vuoden puolella tuli vastaan niin hyvä perustelu plugarin lataamisesta että pakko jakaa tänne.

Työkaverilla plug-in bmw ja asuu kerrostalossa. Aiemmin oli kielto että ei saa latailla lämmitystolpasta kun ei tolppa/kaapelointi kestä.
Nyt oli sitten kuitenkin tullut tietoa että tolppaa saa käyttää auton lämmitykseen ja sisätilalämmitinkin on sallittu.
Tästä sitten aikansa väännettyä taloyhtiön kanssa että kun se plugari ottaa sen saman tehon tolpasta kuin lohko+sisätilalämmitin, että eihän tässä pitäisi olla mitään estettä lataamiselle. (2h ajastus siis tolpissa, ja asukkaatkin käy aina ruuvaamassa lisäaikoja sisätilalämmitykseensä)
No nyt perustelu on "ei saa ladata plugaria/sähköautoa koska tulee eriarvoisuutta kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" :rofl:

No kumminkin maksaa sen jonkun kympin kuussa siitä tolppapaikasta nyt jokatapauksessa. Vuokrakämpässä.
Ei hyvän tähden. Suomalainen kateus taas loistaa.

Alkoi nyt itseäkin jo vähän nakertamaan kun pitäisi tässä parin kuukauden aikana mitä luultavimmin vuokrakämppään muuttaa plugarin kanssa, että mitähän käy. Pitänee ottaa yhteyttä vuokrafirmoihin ja pyytää etsimään sopiva kämppä missä olisi latausmahdollisuus. Ei tuossa plugarissa muuten mitään järkeä ole.
 
Työkaverilla plug-in bmw ja asuu kerrostalossa. Aiemmin oli kielto että ei saa latailla lämmitystolpasta kun ei tolppa/kaapelointi kestä.
Nyt oli sitten kuitenkin tullut tietoa että tolppaa saa käyttää auton lämmitykseen ja sisätilalämmitinkin on sallittu.
Tästä sitten aikansa väännettyä taloyhtiön kanssa että kun se plugari ottaa sen saman tehon tolpasta kuin lohko+sisätilalämmitin, että eihän tässä pitäisi olla mitään estettä lataamiselle. (2h ajastus siis tolpissa, ja asukkaatkin käy aina ruuvaamassa lisäaikoja sisätilalämmitykseensä)
No nyt perustelu on "ei saa ladata plugaria/sähköautoa koska tulee eriarvoisuutta kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" :rofl:

No kumminkin maksaa sen jonkun kympin kuussa siitä tolppapaikasta nyt jokatapauksessa. Vuokrakämpässä.
On varmasti haastava juttu monessa vuokrakämpässä ja helposti estää plugarin järkevän käytön, itse miellän että se plugarin lataus pitää olla mahdollisimman helppoa ja mielellään joka yö lataus.

Kyllä se helposti montaa ihmistä korpeaa jos joku saa ladata autoon kilometrejä vaikka samaan aikaan toiset samalla tavalla käyttää energian lämmitykseen. Ehkä se helpoin ratkaisu olisi (??) että jokaisen tolpan kulutusta voisi seurata mutta ei taida olla kaikissa ratkaisuissa edullista tehdä tuollaista lisäystä? Eli jokainen tolppa oman mittarin takana? Ja jos jollain vanhalla jäärällä ei ole seuraavan 5v aikana suunnitelmissa laittaa sähköä/hybridiä niin ei ole valmis laittamaan senttiäkään mihinkään uudistuksiin. Näitä jääriä yleensä löytyy joka taloyhtiöstä. Varmasti monessa taloyhtiössä näistä tapellaan.
 
No nyt perustelu on "ei saa ladata plugaria/sähköautoa koska tulee eriarvoisuutta kun lataaja saa ilmaisia kilometrejä autoon" :rofl:

Tuo perustelu on ehkä hieman erikoisesti muotoiltu, mutta fakta on kuitenkin että lataaminen kellollisesta lämmitystolpasta on ihan pelleilyä. Vaikka lämmittäjät miten ruuvaisivat niitä kelloja niin kyllä lataaja kuitenkin vie käytännössä enemmän ja vaikka joku himolämmittäjä onnistuisikin kuluttamaan yhtä paljon niin tuota pitää kuitenkin katsoa keskiarvojen eikä maksimien kautta, koska keskiarvon mukaan se tolppapaikka on hinnoiteltu. Jos tolpan muutos mittarilliseen (ja kellottomaan) omakustanteisesti kielletään ilman hyvää syytä niin sitten saattaa olla kyse kateudesta/jääryydestä.
 
Mikä paras (hinta-laatusuhteeltaan) voimavirtapistokkeseen kytkettävä latausasema / kaapeli?
Kyky täytyy olla laturissa tai applikaatiossa sille, että on sähkönkulutuksen seuranta.

Esimerkiksi tämä, mutta tuntuu hieman hinnakkaalta: eLOAD GEN2-sähköauton latauslaite etähallinnalla 11kW,Type 2
Onko kukaan saanut selville, millaista dataa tämä lopulta antaa mittauksista ulos?
Yritin kaivella tähän tietoa käyttöohjeista ja myyjän verkkosivuilta ym. ja laitoin vielä sähköpostilla kyselyä supporttiin, mutta ei tunnu saavan mitään vastausta.

Edit: nyt sain vastauksen. Tällä hetkellä laitteesta (sovelluksesta) saa ulos ainoastaan lataustapahtumakohtaiset tiedot eli tuntiraporttia ei vielä saa. Mutta kertoivat tuon tuntikohtaisen raportin ja pörssisähkön liittämisen laitteeseen olevan jo suunnittelupöydällä, ja päivityksen saa ilmaiseksi sitten kun se julkaistaan.
 
Viimeksi muokattu:
Osaako joku selostaa tyhmemmälle miten tämän go-e latausaseman kuormanhallinta ja aurinkoenergian käyttö lataukseen käytännössä toimii? Ei omat aivosolut riitä käsittämään asiaa.
1985 rakennettu talo, 3x25Apääsulakkeet ja sähkölämmitys. Talossa(katolla) 5,4kwp aurinkopaneelit+froniuksen invertteri talon päädyssä. Latausaseman asennettaisiin 2000-luvun alussa rakennettuun autotalliin, missä on voimavirtapistoke+oma pieni ryhmäkeskus, missä olisi tilaa controllerille.
Ja pitäisikö/voiko go-e controlleri asentaa autotallin ryhmäkeskukseen vai talossa olevaan sähköpääkeskukseen?
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä ja kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.
 
Osaako joku selostaa tyhmemmälle miten tämän go-e latausaseman kuormanhallinta ja aurinkoenergian käyttö lataukseen käytännössä toimii? Ei omat aivosolut riitä käsittämään asiaa.
1985 rakennettu talo, 3x25Apääsulakkeet ja sähkölämmitys. Talossa(katolla) 5,4kwp aurinkopaneelit+froniuksen invertteri talon päädyssä. Latausaseman asennettaisiin 2000-luvun alussa rakennettuun autotalliin, missä on voimavirtapistoke+oma pieni ryhmäkeskus, missä olisi tilaa controllerille.
Ja pitäisikö/voiko go-e controlleri asentaa autotallin ryhmäkeskukseen vai talossa olevaan sähköpääkeskukseen?
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä ja kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.

Tuossa lisätietoa controllerista: go-e Controller
Se siis kannattaa melko varmasti asentaa sähköpääkeskukseen.
 
Osaako joku selostaa tyhmemmälle miten tämän go-e latausaseman kuormanhallinta ja aurinkoenergian käyttö lataukseen käytännössä toimii? Ei omat aivosolut riitä käsittämään asiaa.
1985 rakennettu talo, 3x25Apääsulakkeet ja sähkölämmitys. Talossa(katolla) 5,4kwp aurinkopaneelit+froniuksen invertteri talon päädyssä. Latausaseman asennettaisiin 2000-luvun alussa rakennettuun autotalliin, missä on voimavirtapistoke+oma pieni ryhmäkeskus, missä olisi tilaa controllerille.
Ja pitäisikö/voiko go-e controlleri asentaa autotallin ryhmäkeskukseen vai talossa olevaan sähköpääkeskukseen?
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä ja kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.
1. Laturi voimavirtaan ja liitetään talon wlan-verkkoon.
2. Kuormanhallintapalikka sähköpääkeskukseen, jännitetieto palikkaan joka vaiheesta ja 3x pihtimittaus talon liittymisjohtoihin, 3x (tai 1x) pihtimittaus aurinkosähkön tuloon sähkökeskukselle ja palikan yhdistäminen talon wlan-verkkoon (samaan kuin laturi).
3. Kuormanhallinta on oltava talon liittymisjohdoissa, ei autotallin syöttökaapeleissa, jos halutaan suojella pääsulakkeita.
4. Sitten pitää konffata laitteet. Hommat onnistuvat kännykällä, kun laitteet on saatu liitettyä wlan-verkkoon. Isoin haaste on, että pihtimittauksen vaiheet vastaavat jännitetiedon vaiheita sekä pihtimittaukset ovat oikein päin (positiivinen/negatiivinen arvo). Jos nämä eivät ole oikein, joutuu eri vaihtoehtoja kokeilemaan ja se on hieman työlästä.

Miten kuormanhallinta toimii?
Kun sähköpääkeskuksen palikalle on asetettu liittymän maksimisulakekoko, palikka antaa laturille käskyn leikata latausta tarvittavan määrän ampeerin resoluutiolla. Leikkaus tapahtuu kaikista vaiheista, vaikka vain talon yksi vaihe olisi ylittämässä pääsulakkeen ampeerit. Reagointi on nopea.

Miten aurinkopaneelien hyödyntäminen toimii?
Laturille voi asettaa ehdoksi ladata autoa silloin, kun aurinkopaneelit tuottavat sähköä. Minusta älykkyys tämän osalta vaikuttaa aika fiksulle, vaikka itse en sitä käytä. Voi valita, ladataanko 1-vaiheisesti vai useammalla vaiheella ja monia muita asetuksia.

Mikä on tämän laitteen paras puoli?
Se on "seuraava matka" -lataus. Tämä lataus toimii seuraavasti:
1) Asetetaan kellonaika, milloin pitää olla tietty määrä sähköä ladattuna autoon
2) Valitaan joko pörssisähköohjaus ja/tai aurinkopaneelituotannolla lataaminen
3) Voidaan valita, ladataanko halutun määrän jälkeen lisää sähköä, jos pörssisähkön hinta alittaa kynnysarvon. Tämän kynnysarvon voi asettaa itse.

Laturi siis lataa itselläni aina tietyn määrän halvimmilla mahdollisilla pörssisähkön tuntihinnoilla ja vielä lisää, jos hinta on halpa. Aamulla auto on ladattuna. Myös aurinkopaneelien energialla lataamista voi säätää monipuolisesti.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 474
Viestejä
4 558 085
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom