Osaako joku selostaa tyhmemmälle miten tämän go-e latausaseman kuormanhallinta ja aurinkoenergian käyttö lataukseen käytännössä toimii? Ei omat aivosolut riitä käsittämään asiaa.
1985 rakennettu talo, 3x25Apääsulakkeet ja sähkölämmitys. Talossa(katolla) 5,4kwp aurinkopaneelit+froniuksen invertteri talon päädyssä. Latausaseman asennettaisiin 2000-luvun alussa rakennettuun autotalliin, missä on voimavirtapistoke+oma pieni ryhmäkeskus, missä olisi tilaa controllerille.
Ja pitäisikö/voiko go-e controlleri asentaa autotallin ryhmäkeskukseen vai talossa olevaan sähköpääkeskukseen?
Pahoittelut tyhmästä kysymyksestä ja kiitos asiantuntevista vastauksista jo etukäteen.
go-e Charger Gemini Flex 22kW kotilaturi
www.xalaxion.fi
1. Laturi voimavirtaan ja liitetään talon wlan-verkkoon.
2. Kuormanhallintapalikka sähköpääkeskukseen, jännitetieto palikkaan joka vaiheesta ja 3x pihtimittaus talon liittymisjohtoihin, 3x (tai 1x) pihtimittaus aurinkosähkön tuloon sähkökeskukselle ja palikan yhdistäminen talon wlan-verkkoon (samaan kuin laturi).
3. Kuormanhallinta on oltava talon liittymisjohdoissa, ei autotallin syöttökaapeleissa, jos halutaan suojella pääsulakkeita.
4. Sitten pitää konffata laitteet. Hommat onnistuvat kännykällä, kun laitteet on saatu liitettyä wlan-verkkoon. Isoin haaste on, että pihtimittauksen vaiheet vastaavat jännitetiedon vaiheita sekä pihtimittaukset ovat oikein päin (positiivinen/negatiivinen arvo). Jos nämä eivät ole oikein, joutuu eri vaihtoehtoja kokeilemaan ja se on hieman työlästä.
Miten kuormanhallinta toimii?
Kun sähköpääkeskuksen palikalle on asetettu liittymän maksimisulakekoko, palikka antaa laturille käskyn leikata latausta tarvittavan määrän ampeerin resoluutiolla. Leikkaus tapahtuu kaikista vaiheista, vaikka vain talon yksi vaihe olisi ylittämässä pääsulakkeen ampeerit. Reagointi on nopea.
Miten aurinkopaneelien hyödyntäminen toimii?
Laturille voi asettaa ehdoksi ladata autoa silloin, kun aurinkopaneelit tuottavat sähköä. Minusta älykkyys tämän osalta vaikuttaa aika fiksulle, vaikka itse en sitä käytä. Voi valita, ladataanko 1-vaiheisesti vai useammalla vaiheella ja monia muita asetuksia.
Mikä on tämän laitteen paras puoli?
Se on "seuraava matka" -lataus. Tämä lataus toimii seuraavasti:
1) Asetetaan kellonaika, milloin pitää olla tietty määrä sähköä ladattuna autoon
2) Valitaan joko pörssisähköohjaus ja/tai aurinkopaneelituotannolla lataaminen
3) Voidaan valita, ladataanko halutun määrän jälkeen lisää sähköä, jos pörssisähkön hinta alittaa kynnysarvon. Tämän kynnysarvon voi asettaa itse.
Laturi siis lataa itselläni aina tietyn määrän halvimmilla mahdollisilla pörssisähkön tuntihinnoilla ja vielä lisää, jos hinta on halpa. Aamulla auto on ladattuna. Myös aurinkopaneelien energialla lataamista voi säätää monipuolisesti.