Joten, jos yhtiön kassassa on rahaa (niitäkin on, että mennään kädestä suuhun) niin hallitus voi päättää autonomisesti kevyen kartoituksen tekemisestä saataisiinko parkkipaikalle edes hidaslatauspisteitä. Meillä nykyiset sulakkeet mahdollisti muutaman hidaslatauspisteen asentamisen, josta voi latailla 8A virralla, jos osaa ottaa läppärien käyttäjät huomioon, jotka on saman sulakkeen takana. Tämä onnistunee pienessä yhtiössä, onnea vaan isoon yhtiöön.
Meillä lienee suht iso taloyhtiö (kuusi kerrostalorappua, olisko asuntoja liki sata ja autopaikkoja... aika läjä, useia kymmeniä joka tapauksessa joista useimmat lämpötolpalla).
Istuin silloin hallituksessa rivijäsenenä kun meille asia hoidettiin, ja jotenkin näin se eteni. Lähtölaukauksena toimi se että eräs asukas oli alkanut ladata hybridiään lämmitystolpasta mikä aiheutti eripuraa molemmin puolin ja se kiellettiinkin, haluttiin sitten tarjota oikea vaihtoehto sähkö- ja hybridiautojen lataukseen.
1. Hallitus teetätti kartoituksen ammattilaisella, kuinka monta autopaikkaa maksimissaan uskaltaa vaihdattaa 1x8A hidaslatauspaikoiksi, ilman että tarvitsee mitään muuta sähkön osalta uusia (sähköpääkeskus, letkut pysäköintialueelle tms.). Tuo kartoitus ei tainnut montaa satasta maksaa, jos oikein muistan. En muista varmaksi hyväksytettiinkö tämäkin kartoitus edellisessä yhtiökokouksessa. ehkä ei tarvinnut.
2. Saadun nuppiluvun turvin seuraavassa yhtiökokouksessa äänestettiin hallituksen ehdotuksesta että halukkaat saavat omakustanteisesti vaihdattaa lämpötolpan hidaslataustolpaksi. Meni läpi ilman nurinoita kun kaikille tehtiin selväksi ettei se aiheuta mitään lisäkuluja muille kuin ko. latailijoille, sähkönkin maksavat takaisin taloyhtiölle (vaikka lämmitystolpan lataajat saavat sähkön edelleen "ilmaiseksi" parkkiruudun kk. maksua vastaan, mutta se ja sama).
Homma toimii ja minulla on ko. hidaslatauspaikka käytössä, viimekin yönä latasin akun lähes täyteen. Ilmoitan puolen vuoden välein käyttämäni kWh-määrän isännöitsijälle joka laittaa laskun perään (tosin tällä kertaa haluan hieman tarkennusta kWh-hinnan perusteisiin, josko sitä voi neuvotella alemmas kuin mitä se oli esim. viime laskutuskaudella).
Etukäteen suurin pelkoni oli että halukkaita latailijoita ilmestyy samantien niin paljon että saavutetaan raja jonka jälkeen pitäisi jotain sähkönuusimisiakin tehdä taloyhtiöön, mutta toistaiseksi on ollut hiljaista. Ainakin ekan vuoden aikana olin ainoa joka teetätti vaihtotyön, enkä ole ainakaan nähnyt että kenelläkään muulla olisi vielä vaihtunut lämmitystolppa lataustolpaksi, tai latailisi autoaan. En ole edes nähnyt onko kellään muulla sähköautoa, ainakaan Tesloja tai ID.4;ia ei näy, en tiedä onko lataushybridejä mutta en nähnyt ainakaan kesällä mitään latauksessa oman autoni lisäksi.
Jos ja kun tuo latailijoiden turvallinen maksimimäärä tavoitetaan, en tiedä miten asia sitten ratkotaan. Pyrin ainakin itse siihen ettei väliin oteta mitään "palveluntarjoajaa" joka sitten tarjoaa monopoliasemastaan omia suolaisia hintojaan, mutta jo se jos joudutaan sähköjä uusimaan tai taloyhtiön laskuun säveltämään kuormanhallintoja latailijoiden kesken voi aiheuttaa paljon vastustusta, ja tietty joku varmaan myös keksii "yhdenvertaisuusperiaatteen" eli miksei kaikilla olekaan mahdollista järjestää latauspaikkaa kun yläraja on saavutettu (tosin minun mielestäni tuo ei ole sen kummallisempi asia ettei siellä välttämättä ole omaa autopaikkaa kaikille asukkaille, eivätkä kaikki saa vapaata saunavuoroakaan lauantai-illalle).