• Live: io-techin pikkujoulu- ja hyväntekeväisyysstriimi tänään alkaen klo 19. Pelataan io-techin toimituksen kesken PUBGia ja tavoitteena saada 10000 euroa täyteen Pelastakaa Lapset ry:n joulukeräykseen! Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköauton kotilataus

Jaa että kun ajetaan vaikka 80km/h -10c lämmössä, niin lämmityksen tarve henkilöautossa on ~100W.

Jään seuraamaan keskustelua.
Oli puhe latauksessa olevasta autosta. Tottakai ajossa viima viilentää reippaasti ja tehoa tarvitaan enemmän kuin paikallaan.

Myös luetun ymmärrysta tarvitaan. @blastermaster kirjoitti, että auto ottaa 6-7kW lämmitykseen, johon vastasin, että alun jälkeen riittänee jokunen sata W. Jokunen sata on ~200-300W ei 100W.

Pronomini[muokkaa]
jokunen

  1. (indefiniittinen) muutama, harva
 
Oli puhe latauksessa olevasta autosta. Tottakai ajossa viima viilentää reippaasti ja tehoa tarvitaan enemmän kuin paikallaan.

Myös luetun ymmärrysta tarvitaan. @blastermaster kirjoitti, että auto ottaa 6-7kW lämmitykseen, johon vastasin, että alun jälkeen riittänee jokunen sata W. Jokunen sata on ~200-300W ei 100W.

Pronomini[muokkaa]
jokunen

  1. (indefiniittinen) muutama, harva
Muuten joo, mutta kirjoitit jonkun, et jokunen.
 
Jos useinkin lataat akun noin täyteen, niin ei tykkää akku tuosta ja alkaapi range tippumaan jossain kohtaa.
Jos on pakko niin on pakko, ei sitä viitsi tienkään päälle jäädä.

Tärkeintä ehkä tuollaisessa tilanteessa on että ei pidä akkua pitkähköjä aikoja 100% täynnä, eli tosiaan pyrkii saamaan sen täyteen edellisen yön aikana.

Toisaalta jos ei pidä niin tärkeänä kuinka pitkä käytännöllinen elinikä akulla on, sitten on ihan turha miettiä tällaisia ja antaa mennä vaan.
 
Jos useinkin lataat akun noin täyteen, niin ei tykkää akku tuosta ja alkaapi range tippumaan jossain kohtaa.

Se on voivoi töihin ei pääse edestakaisin jos ei vedä 100% ja vedän muutenkin 100% aina, koska nimenomaan säilytys pitkiä aikoja täytenä on se ongelma. Uusimmat tutkimukset kai kumonneet tälläiset olkiukot, kuten myös pikalatailujen osalta. Takuu on sitä varten. Ihmiset pelkää lataamasta täyteen, koska autonvalmistajat suosittelevat ettei urpot vedä helteessä täyteen ja seisota kuukautta +30 asteessa 100% varauksella. Miten se akku siitä sen enempää kuluu kun töihin ajettua pakkasessa kun jäljellä työpaikailla n. 50-60%? Ei vaan pakkasessa mene pienemmällä. Akku 77kwh kesällä voisi ehkä 80% riittääkin, mutta eipä tuota varastoida akku täynnä ikinä päiviä niin en ole kokenut ongelmaksi.
 
Se on voivoi töihin ei pääse edestakaisin jos ei vedä 100% ja vedän muutenkin 100% aina, koska nimenomaan säilytys pitkiä aikoja täytenä on se ongelma. Uusimmat tutkimukset kai kumonneet tälläiset olkiukot, kuten myös pikalatailujen osalta. Takuu on sitä varten. Ihmiset pelkää lataamasta täyteen, koska autonvalmistajat suosittelevat ettei urpot vedä helteessä täyteen ja seisota kuukautta +30 asteessa 100% varauksella. Miten se akku siitä sen enempää kuluu kun töihin ajettua pakkasessa kun jäljellä työpaikailla n. 50-60%? Ei vaan pakkasessa mene pienemmällä. Akku 77kwh kesällä voisi ehkä 80% riittääkin, mutta eipä tuota varastoida akku täynnä ikinä päiviä niin en ole kokenut ongelmaksi.

No se on sinun ongelma kun range tippuu jo valmiiksi tiukasta rangesta, lisäksi takuuseen saamiseen pitäis olla aika paljon uuteen verrattuna prosentit tippuneet..
 
No se on sinun ongelma kun range tippuu jo valmiiksi tiukasta rangesta, lisäksi takuuseen saamiseen pitäis olla aika paljon uuteen verrattuna prosentit tippuneet..
Eipä tuossa täyteen lataamisessa sinällään mitään ongelmaa pitäisi olla, kunhan auto ei tosiaan seiso täyteen ladattuna paikallaan pitkiä aikoja. Eli jos aamulla lataan täyteen niin ei se akku kyttyrää siitä tykkää jos lähdet sillä sitten ajamaan kuten tässä tapauksessa. Sitten tietysti se akkukemiakin vaikuttaa jos esim LFP akku niin niitähän saa vedellä täyteen, ainakin valmistajien mukaan.
 
Uuden auton myötä tuli hankittua latausasema asennettuna.

Eka tarjous puolitutulta sähkäriltä oli 1700e

Totesin että kalliin kuuloista, tilasin aseman itse ja asennuksen urakkamaailman kautta. Lopputulos 400e 11kw asema ja 300e asennus. Ei enää ollenkaan niin paha, toki asema on mallia perus mutta silti erittäin jees. Näin referenssinä jos joku pk-seudulla on kiinnostunut
 
Totesin että kalliin kuuloista, tilasin aseman itse ja asennuksen urakkamaailman kautta. Lopputulos 400e 11kw asema ja 300e asennus. Ei enää ollenkaan niin paha, toki asema on mallia perus mutta silti erittäin jees. Näin referenssinä jos joku pk-seudulla on kiinnostunut
Tuossa ei varmaan hirveästi kaapelivetoa tai läpivientejä ole tarvittu jos noin halvalla saanut asennuksen.

EDIT: Meillä asennuskulut(työ) oli noin 700e alvilla johon kuului useampi seinästä läpivienti ja siihen päälle tarvikkeita.
 
Uuden auton myötä tuli hankittua latausasema asennettuna.

Eka tarjous puolitutulta sähkäriltä oli 1700e

Totesin että kalliin kuuloista, tilasin aseman itse ja asennuksen urakkamaailman kautta. Lopputulos 400e 11kw asema ja 300e asennus. Ei enää ollenkaan niin paha, toki asema on mallia perus mutta silti erittäin jees. Näin referenssinä jos joku pk-seudulla on kiinnostunut
Ihan perusmallista suosittelisin päivittämään aseman tuohon Teslan laturiin. Maksaa 500e, jolla saa ajastuksen, latausten seurannan ja vähän pidemmän kaapelin (7,3m).
 
Käytössä on nyt ollut jokusen aikaa 11kw Go-e Gemini + Controller, ja pääsääntöisesti olen ollut hyvin tyytyväinen. Mutta se täytynee sanoa, että harvoin on tullut nähtyä näin kehnoa sovelluksen dokumentaatiota ja suomennoksia kuin tässä. Käännökset ovat aivan onnettomalla tasolla, joten suosittelen käyttämään vain englanniksi, ja tietenkään sovelluksen kieltä ei voi erikseen asettaa vaan ainakin iOSllä se seuraa puhelimen omaa kielivalintaa.

Mutta mitä itse dokumentaatioon tulee niin erityisesti omaisuuksien riippuvuudet toisistaan ovat täysin puutteellisesti kuvattu. Kun asensin laitteet niin täppäsin vaistomaisesti "cloud connection" vaihtoehdon pois päältä, kun ei ole mitään tarvetta päästä kotiverkon ulkopuolelta näihin kiinni. Sepä tuntui olevan suurin virhe... Ilman tätä valintaa niin osa toiminallisuuksista ei vain mystisesti toimi ja edes päivityksiä ei laitteelle valu.

Yksittäisenä nippelitietona niin langatoman verkon piilotetut SSID:t eivät toimi Go-e:n kanssa, tämä puutos on varmistettu myös heidän tekniseltä aspaltaan.
 
Innohome Charlie-1 EV sen kun halpenee, nyt sen saa jo satasella:
 
Innohome Charlie-1 EV sen kun halpenee, nyt sen saa jo satasella:
Ei taida oikein mennä nuo 1-vaiheiset kaupaksi.
 
Ei taida oikein mennä nuo 1-vaiheiset kaupaksi.
Kunhan olisi kWh-mittari ja lukittava, veikkaisin että kävisi kaupaksi monissa taloyhtiöissä missä vaihdetaan lämmitystolppia hidaslatauspaikoiksi (esim. meidän taloyhtiössä). Yksi isännöitsijä jo kovasti pyysi minulta lisätietoja boksistani koska tällaiselle ratkaisulle olisi kuulemma tarvetta hänellä useammassa taloyhtiössä.

Mutta tuollaisena pelkkänä pistorasiaboksina, ei varmaan joo.
 
Onko liittymistä keskusteltu tässä vai toisella keskustelussa? Taloyhtiön sähkölaskulla kwh:n hinnakisi tulee melkein euro. per kWH lähinnä siirtomaksujen osalta, missä kannatta kiplpailuttaa`
 
95% siirtomaksuista.

Nopea googlaus kertoo seuraavaa:

Kilowattihinnoiltaan Suomen kallein energiamaksu löytyy Enontekiöstä, jossa joutuu maksamaan 6,07 senttiä käyttämästään kilowatista.

Teoriassa toki mahdollista että siirron kk-maksu joka voi olla tyyliin 35e/kk jaettuna erittäin pienelle siirtomäärälle voisi saada laskennallisesti tosi kalliin per kwh hinnan mutta tästä tuskin on kyse.
 
Niin lasku oli 104kw = 104,86e ja sähköenergian osuus oli 7,20€ ja siirtomaksu 97,66€. Hallituksen puheenjohtaja lupasi selvittää että onko nyt vähän vääränlainen liittymä meillä. Tämä on kolme kertaa kalliimpi kuin Virran tolppasähkö.
 
Niin lasku oli 104kw = 104,86e ja sähköenergian osuus oli 7,20€ ja siirtomaksu 97,66€. Hallituksen puheenjohtaja lupasi selvittää että onko nyt vähän vääränlainen liittymä meillä. Tämä on kolme kertaa kalliimpi kuin Virran tolppasähkö.

Siis tässä ei ole nyt mitään operaattoria välissä vaan lasku tulee suoraan sähköyhtiöltä? Eikä sähkö- ja/tai siirtoyhtiö tarjoa mitään palvelua tms sähkön lisäksi? Oliko tuo yhden kk ajalta?

Joku tässä mättää aika rajusti.
 
Nopea googlaus kertoo seuraavaa:

Kilowattihinnoiltaan Suomen kallein energiamaksu löytyy Enontekiöstä, jossa joutuu maksamaan 6,07 senttiä käyttämästään kilowatista.

Teoriassa toki mahdollista että siirron kk-maksu joka voi olla tyyliin 35e/kk jaettuna erittäin pienelle siirtomäärälle voisi saada laskennallisesti tosi kalliin per kwh hinnan mutta tästä tuskin on kyse.
Mikähän tuo hinta on? Elenialla veroineen ja alveineen 8,41 senttiä.
1699813724532.png
 
Niin lasku oli 104kw = 104,86e ja sähköenergian osuus oli 7,20€ ja siirtomaksu 97,66€. Hallituksen puheenjohtaja lupasi selvittää että onko nyt vähän vääränlainen liittymä meillä. Tämä on kolme kertaa kalliimpi kuin Virran tolppasähkö.

Liittymässä lienee tymäkkä perusmaksu. Liki 100€ sellaisey ei ole ennenkuulumattomia esim. 3x63A liittymälle. Yritysliittymissä hinnoittelu myös poikkeaa yksityisliittymistä.
 
Liittymässä lienee tymäkkä perusmaksu. Liki 100€ sellaisey ei ole ennenkuulumattomia esim. 3x63A liittymälle. Yritysliittymissä hinnoittelu myös poikkeaa yksityisliittymistä.

No ei se niin paljoa poikkea, ainakin omassa kaupungissa verkkoyhtiöllä on tasan yksi hinnasto olit sitten yksityis tai yritysasiakas.

Ja eihän sitä ison liittymän kk-maksua pitäisi yksittäiseltä lataajalta veloittaa, kun ei se liittymä siellä sen lataajan takia ole hankittuna, vaan se olisi siellä joka tapauksessa.

Joku tässä nyt joka tapauksessa haisee ja itse jättäisin laskun reklamaation kera maksamatta, ennen kuin tulee selvyys mitä siinä oikein yritetään laskuttaa.
 
Onko liittymistä keskusteltu tässä vai toisella keskustelussa? Taloyhtiön sähkölaskulla kwh:n hinnakisi tulee melkein euro. per kWH lähinnä siirtomaksujen osalta, missä kannatta kiplpailuttaa`
Kilpailuttamisesta ei ole apua tilanteessasi, sillä siirron kilpailutus on käytännössä muualle muuttaminen.

Selvitä taloyhtiöltä, onko kyseessä puhdas virhe, vai johtuuko ylikorkea kWh-hinta suuresta siirron kk-maksusta, jota yritetään veloittaa sinulta toiseen kertaan latauslaskussa, vaikka olet jo hoitovastikkeen muodossa maksanut osakemääräsi mukaisen osuuden yhtiön liittymän kk-maksuista.

Jos syynä on kk-maksujen veloitus toiseen kertaan, niin perustele, että olet jo osuutesi maksanut. Jokainen osakas on ihan riippumatta siitä käyttääkö sähköä lataamiseen tai edes autolämmitykseen. Liittymän kk-maksuja varten kerätään hoitovastiketta, ja jokainen osakas maksaa osakemääränsä suhteessa hoitovastiketta. Ne kk-maksut on sillä kuitattu, eikä lataajilta/lohkolämmittäjiltä/kellarin valojen sytyttäjältä aleta niitä toiseen kertaan perimään.

Joissakin taloyhtiöissä hallitus ei ole edes tietoisia, että tapahtuu vääryys, eli tuplaveloitus, kun ynnäävät simppelisti vuoden energia- ja siirtolaskut yhteen, jonka sitten kertovat (lataajan kWh) / (liittymän kWh).

Reilu tapa on laskea muuten samoin, mutta vähentää laskutuskaudelta sekä energian että siirron kk-maksut ennen kertomista (lataajan kWh) / (liittymän kWh). Espoossa paljon ajavalla vääryyden vaikutus on pienehkö, ja voi jäädä kaikilta osapuolilta huomaamatta. Syrjemmässä asuva vähän ajava sen sijaan ei voi olla huomaamatta järjetöntä kWh-hintaa.

Perustele asiallisesti, niin asia saattaa korjautua. Eivät meinaan yleensä silkkaa pahuuttaan veloita kahteen kertaan, vaan ovat vaan unohtaneet yhden vähennyslaskun.
 
Niin lasku oli 104kw = 104,86e ja sähköenergian osuus oli 7,20€ ja siirtomaksu 97,66€. Hallituksen puheenjohtaja lupasi selvittää että onko nyt vähän vääränlainen liittymä meillä. Tämä on kolme kertaa kalliimpi kuin Virran tolppasähkö.
Oletko itse nähnyt sähköyhtiöltä (ja siirtoyhtiöltä, jos on eri) tulleen laskun tuollaisella erittelyllä, vai onko tuo lasku isännöitsijän tai hallituksen sinulle väsäämä ja hatusta vetämä lasku?

Mulla ainakin on tarkoitus pyytää isännöitsijältä tällä kertaa tarkempi erittely mihin lataamisen kWh-laskutus perustuu, saavat vaikka näyttää millaista sähkölaskua sähköyhtiö taloyhtiölle lähettää (josta näkyisi erittely). Tähän asti ovat ilmeisen hatusta vetäneet hinnaksi 19c/kWh joka ei sinänsä irvokkaan paha ole, mutta kun sovittiin alunperin että lataaja maksaa vain lataamisen taloyhtiölle aiheuttamat lisäkulut (eli kWh hinta veroineen ja siirtomaksuineen), ja ainakin aiemmin isännöitsijä väitti että taloyhtiöllä on jonkinlainen pörssisähkösopimus josta laskutusperusteena käytetään yksinkertaisuuden vuoksi koko laskutuskauden keskimääräistä pörssisähköhintaa (mitä vasten ei ole uskottavaa että se olisi pysynyt muuttumattomana 19c/kWh viimeiset kaksi vuotta).
 
En ole nähnyt laskua, mutta tässä ei siis ole kyse siitä mistään häijystä rip-offista ainakaan taloyhtioön puolesta. Päin vastoin, taloyhtiö paraikaa selvittää miksi lasku on noin iso. Varmaan asia selviää.
 
En ole nähnyt laskua, mutta tässä ei siis ole kyse siitä mistään häijystä rip-offista ainakaan taloyhtioön puolesta. Päin vastoin, taloyhtiö paraikaa selvittää miksi lasku on noin iso. Varmaan asia selviää.
Se minua edelleen ihmetyttää miksi he vasta nyt sen huomasivat. Onko tuollaista 1€/kWh hintaa veloitettu taloyhtiön käyttämästä sähköstä aiemminkin, vai oliko nyt eka kerta ja kohdistui kaikkeen taloyhtiön käyttämään sähköön (ei vain sinun lataussähköösi)?

Meillä ainakin olisi tullut yhtiökokouksessa paljon nurinaa ja ehkä vaatimuksia hallituksen vaihdostakin, jos silmää räpäyttämättä oltaisiin tuollaisia sähkölaskuja maksettu. En tiedä maksaako teillä taloyhtiön laskut taloyhtiön hallitus vai isännöitsijä (siis taloyhtiön tililtä tietysti, mutta kuka varmistaa että laskut tulee maksetuksi); meillä se taitaa olla isännöitsijä, taloyhtiön valtuutuksella. Siksi esim. meidän noin muuten aktiivinen hallituksen puheenjohtaja ei edes tiedä millainen sähkösopimus taloyhtiöllä on vaan pyysi kysymään sitä isännöitsijältä.
 
On tää yhden latausaseman saaminen talonyhtiöön kyllä hankalaa. Dokumentit ja muut pyydetty ollut nyt viikon isännöitsijällä ja hallituksella pyöriteltävänä.
On hankalaa.

Vastaan hallituksen pj. näkökulmasta ja täyssähkön omistajana. Toivottavasti joku saa irti tästä jotain omiin taisteluihin. Kohteena keskisuomessa 1974 vuoden 13 huoneiston rivari, jossa parkkipaikat ovat omalla kentällä.

Olen vähitellen hivuttanut sähköautojen latausmahdollisuutta yhtiöön: Yhden remontin yhteydessä kun uusittiin sähköpääkeskus, niin mukaan otettiin latausvaraus ja toisen remontin yhteydessä vedettiin kentälle valmiiksi uusi putki paksumpaa lakua varten. Tämä mahdollistaa osakkaille kivuttomamman päätöksen aikanaan, kun kaikki kerralla tehtynä maksaa melkoisen paljon per osakas.

Joku toki pärisee, että miksi ette heti vetäneet 11kW latureita jokaiselle. Jos se olisi pelkästään minusta olisi kiinni, niin *ehkä* se olisi tehty, mutta sen kokoinen remontti pitää esittellä yhtiökokoukselle ja siellä päättää määräenemmistö. Erityisesti pienessä yhtiössä osakkaiden tahtotilan saa pihaparlamentissa selville, onko järjellistä lähteä viemään jotain hanketta eteenpäin ja esittelemään yhtiökokoukseen. Meillä sellaista tilannetta ei vielä ole, kun vain kaksi osakasta on kiinnostunut asiasta. Toinen merkittävä asia on toki raha. Vanhassa yhtiössä on aina jotain korjattavaa, jotka todennäköisesti vaikuttaa ehkä enemmän asunnon arvoon kuin se, että onko latausmahdollisuutta. Kovin innokkaasti kukaan ei halua korottaa osakkaiden yhtiövastiketta entistä enempää, kun viimeisen ~vuoden aikana about kaiken hinta on muutenkin jo noussut.

Joten, jos yhtiön kassassa on rahaa (niitäkin on, että mennään kädestä suuhun) niin hallitus voi päättää autonomisesti kevyen kartoituksen tekemisestä saataisiinko parkkipaikalle edes hidaslatauspisteitä. Meillä nykyiset sulakkeet mahdollisti muutaman hidaslatauspisteen asentamisen, josta voi latailla 8A virralla, jos osaa ottaa läppärien käyttäjät huomioon, jotka on saman sulakkeen takana. Tämä onnistunee pienessä yhtiössä, onnea vaan isoon yhtiöön.

Yleensä isännöitsillä on ne luottopakit, jotka hoitaa erilaisia toimenpiteitä taloyhtiöille. Se on ihan jees, jos osaavat asiansa sekä kustannukset maltilliset. Itselläni ei ainakaan ole kovin suurta innostusta puuhailla liukkaiden raksaajien kanssa. Viikko on vielä vähän aikaa, hyvä että edes isännöitsijä vastaa siinä ajassa :D
 
Tyhmä kysymys. Mikä estää ottamasta sähköautojen latausta varten erillistä uutta liittymää taloyhtiön tontin kulmalle tms. Kaappi mittarilla siihen ja siitä eteenpäin miten lystää jaettuna keitä kiinnostaa. Toki se liittymä pitää olla jonkun nimissä tai yhteisön tms. Antaa taloyhtiön murehtia omat sähkönsä. Noin siis periaatetasolla. Kyllä täällä ainakin näytti onnistuvan sähköliittymä noin sellaisen kiinteistön alueelle, jossa on jo sähköliittymä. Ei kyllä olla ihan keskellä isoa kaupunkia ..
Kulut ei toki kuulu taloyhtiölle, mutta ehkä joku haluaa vastustaa kaapelin kaivamista myös. Joku vastuukysymyspakoilu varmaan löytyy - ei uskalla -ei voi kun ei ole ennenkään tehty.
 
Viimeksi muokattu:
Meillä nykyiset sulakkeet mahdollisti muutaman hidaslatauspisteen asentamisen, josta voi latailla 8A virralla, jos osaa ottaa läppärien käyttäjät huomioon, jotka on saman sulakkeen takana.

Kyllä ne lämppäritkin vetää 8A teholla jos lohko+sisätilalämppäri käytössä eli miten nuo lämmittäjät pitää teillä ottaa huomioon?
 
Se minua edelleen ihmetyttää miksi he vasta nyt sen huomasivat. Onko tuollaista 1€/kWh hintaa veloitettu taloyhtiön käyttämästä sähköstä aiemminkin, vai oliko nyt eka kerta ja kohdistui kaikkeen taloyhtiön käyttämään sähköön (ei vain sinun lataussähköösi)?

Meillä ainakin olisi tullut yhtiökokouksessa paljon nurinaa ja ehkä vaatimuksia hallituksen vaihdostakin, jos silmää räpäyttämättä oltaisiin tuollaisia sähkölaskuja maksettu. En tiedä maksaako teillä taloyhtiön laskut taloyhtiön hallitus vai isännöitsijä (siis taloyhtiön tililtä tietysti, mutta kuka varmistaa että laskut tulee maksetuksi); meillä se taitaa olla isännöitsijä, taloyhtiön valtuutuksella. Siksi esim. meidän noin muuten aktiivinen hallituksen puheenjohtaja ei edes tiedä millainen sähkösopimus taloyhtiöllä on vaan pyysi kysymään sitä isännöitsijältä.
Nyt vasta saatu pari ekaa tolppaa ja eka lasku tuli nyt.
 
Kyllä ne lämppäritkin vetää 8A teholla jos lohko+sisätilalämppäri käytössä eli miten nuo lämmittäjät pitää teillä ottaa huomioon?

Osakkaille jaettiin kartta, johon oli merkitty minkä sulakkeen takana ovat. Mikäli haluaa latailla, niin osakas joutuu kustantamaan tolpan muuttamisen hidaslatausasemaksi.

Aika harvakseltaan osakkaat jaksavat käyttää lohkoa tai sisätilalämppäriä. Useimmilla ei taida edes olla sisätilalämppäriä, jolloin yhteen sulakkeeseen jää aika paljon pelivaraa. Itse latailen 10A virralla, kun kaksi muuta autoa ei käytä laisinkaan lämmitystolppaa (yhdessä tolpassa vain yksi auto). Tilanne toki vaatii uudelleenarviointia, mikäli tolppanaapureiden tilanne muuttuu. Mutta kuten sanoin, pienessä (sopuisassa) yhtiössä saa sovituksi asioita juttelemalla.
 
Täällä uunituore Zaptec Go -omistaja, alle vuorokausi ko mööpeli ollut talossa. Leon Cupra hybridi autona ja siinä vain 13kWh akku joten kovin montaa tuntia täyteen lataukseen ei tarvi (mulla vain 1-vaihe lataus mutta siltikin).

Yritin haeskella kokemuksia tästä Zaptecistä mutta en oikein löytänyt, tai jotain löytyy mutta en oikeastaan tätä tietoa joka kiinnostaisi:
onko helppo laittaa tuntikohtainen lataus? Mua siis kiinnostaisi laittaa öisin lataus päälle jotenkin klo 01-07 eli ne halvimmat tunnut. Tiedän että applikaatiossa on Eco Mode mutta en ihan tajua miten se toimii, tai ymmärrän että tuo automatisoi hintojen tarkistelun ja optimoi halvimpia tunteja mutta tuntuisi yksinkertaisemmalta laittaa manuaalisesti että minkä välin laturi lataa. Tietysti jos tuo Eco Mode toimii täydellisesti niin sitä lienee viisainta käyttää mutta kun en tajua täysin miten se toimii niin sillä manuaalinen tuntuisi luontevimmalta.

Sinänsä applikaatio on hyvin helppo ja yksinkertainen. Eilen kun kokeilin latausta illalla ja se toimi niin pistin manuaalisesti latauksen kiinni appista ja sitten joskus nukkumaan mennessä laitoin sen päälle joten sai yön latailla, tuo on ainakin sellainen helppo tapa laittaa homma edullisille tunneille mutta yleensä ne edullisimmat on joskus 01 jälkeen.
 
Joten, jos yhtiön kassassa on rahaa (niitäkin on, että mennään kädestä suuhun) niin hallitus voi päättää autonomisesti kevyen kartoituksen tekemisestä saataisiinko parkkipaikalle edes hidaslatauspisteitä. Meillä nykyiset sulakkeet mahdollisti muutaman hidaslatauspisteen asentamisen, josta voi latailla 8A virralla, jos osaa ottaa läppärien käyttäjät huomioon, jotka on saman sulakkeen takana. Tämä onnistunee pienessä yhtiössä, onnea vaan isoon yhtiöön.
Meillä lienee suht iso taloyhtiö (kuusi kerrostalorappua, olisko asuntoja liki sata ja autopaikkoja... aika läjä, useia kymmeniä joka tapauksessa joista useimmat lämpötolpalla).

Istuin silloin hallituksessa rivijäsenenä kun meille asia hoidettiin, ja jotenkin näin se eteni. Lähtölaukauksena toimi se että eräs asukas oli alkanut ladata hybridiään lämmitystolpasta mikä aiheutti eripuraa molemmin puolin ja se kiellettiinkin, haluttiin sitten tarjota oikea vaihtoehto sähkö- ja hybridiautojen lataukseen.

1. Hallitus teetätti kartoituksen ammattilaisella, kuinka monta autopaikkaa maksimissaan uskaltaa vaihdattaa 1x8A hidaslatauspaikoiksi, ilman että tarvitsee mitään muuta sähkön osalta uusia (sähköpääkeskus, letkut pysäköintialueelle tms.). Tuo kartoitus ei tainnut montaa satasta maksaa, jos oikein muistan. En muista varmaksi hyväksytettiinkö tämäkin kartoitus edellisessä yhtiökokouksessa. ehkä ei tarvinnut.

2. Saadun nuppiluvun turvin seuraavassa yhtiökokouksessa äänestettiin hallituksen ehdotuksesta että halukkaat saavat omakustanteisesti vaihdattaa lämpötolpan hidaslataustolpaksi. Meni läpi ilman nurinoita kun kaikille tehtiin selväksi ettei se aiheuta mitään lisäkuluja muille kuin ko. latailijoille, sähkönkin maksavat takaisin taloyhtiölle (vaikka lämmitystolpan lataajat saavat sähkön edelleen "ilmaiseksi" parkkiruudun kk. maksua vastaan, mutta se ja sama).

Homma toimii ja minulla on ko. hidaslatauspaikka käytössä, viimekin yönä latasin akun lähes täyteen. Ilmoitan puolen vuoden välein käyttämäni kWh-määrän isännöitsijälle joka laittaa laskun perään (tosin tällä kertaa haluan hieman tarkennusta kWh-hinnan perusteisiin, josko sitä voi neuvotella alemmas kuin mitä se oli esim. viime laskutuskaudella).

Etukäteen suurin pelkoni oli että halukkaita latailijoita ilmestyy samantien niin paljon että saavutetaan raja jonka jälkeen pitäisi jotain sähkönuusimisiakin tehdä taloyhtiöön, mutta toistaiseksi on ollut hiljaista. Ainakin ekan vuoden aikana olin ainoa joka teetätti vaihtotyön, enkä ole ainakaan nähnyt että kenelläkään muulla olisi vielä vaihtunut lämmitystolppa lataustolpaksi, tai latailisi autoaan. En ole edes nähnyt onko kellään muulla sähköautoa, ainakaan Tesloja tai ID.4;ia ei näy, en tiedä onko lataushybridejä mutta en nähnyt ainakaan kesällä mitään latauksessa oman autoni lisäksi.

Jos ja kun tuo latailijoiden turvallinen maksimimäärä tavoitetaan, en tiedä miten asia sitten ratkotaan. Pyrin ainakin itse siihen ettei väliin oteta mitään "palveluntarjoajaa" joka sitten tarjoaa monopoliasemastaan omia suolaisia hintojaan, mutta jo se jos joudutaan sähköjä uusimaan tai taloyhtiön laskuun säveltämään kuormanhallintoja latailijoiden kesken voi aiheuttaa paljon vastustusta, ja tietty joku varmaan myös keksii "yhdenvertaisuusperiaatteen" eli miksei kaikilla olekaan mahdollista järjestää latauspaikkaa kun yläraja on saavutettu (tosin minun mielestäni tuo ei ole sen kummallisempi asia ettei siellä välttämättä ole omaa autopaikkaa kaikille asukkaille, eivätkä kaikki saa vapaata saunavuoroakaan lauantai-illalle).
 
Nyt vasta saatu pari ekaa tolppaa ja eka lasku tuli nyt.
Jaa, menee jossain omassa sähkösopimuksessaan? Meillä taloyhtiön parkkipaikan käyttämä sähkö (mukaanlukien auton lataus, lämpötolppien käyttämä sähkö tai katalysaattorivarkaiden varalta asennettujen valotolppien sähkö) menee käsittääkseni saman sähkölaskun mukana kuin taloyhtiön muu käyttämä sähkö (hissit, rappujen valaistus, taloyhtiön sauna jne.). Tai ainakin tällaisen kuvan sain isännöitsijältä.
 
Jatkoin taloyhtiöpuolelle.
Niin lasku oli 104kw = 104,86e ja sähköenergian osuus oli 7,20€ ja siirtomaksu 97,66€. Hallituksen puheenjohtaja lupasi selvittää että onko nyt vähän vääränlainen liittymä meillä. Tämä on kolme kertaa kalliimpi kuin Virran tolppasähkö.
Onko siirtomaksussa kuinkapaljon perusmaksuja.

Se toki oma arviointi että mikä on perusmaksujen kohtuullinen kustannusjako.

Tuntematta yhtiötä jos siellä nyt on ne yhtiön yhteiset tilat ja laitteet, lämmitys ym. ja sitten parikkapaikka lämmitys ja lataustolppineen. Niin jonain kesäkautena ennen autonlataajia (yhtiön oma) kulutusta voi olla pientä, mutta talvella voi sitten olla ne kulutushuiput isompia vaikka laturijengiä ei olisikaan.

Eli se mitä tavitaan ilman latauksia jyvittyy kyllä ihan normaalin vastikkeen mukaan ja autolämmityspaikkojen vuokriin/vastikkeisiin.

Autojenltausta varten tarvittavat lisäpaukut niin ihan kohtuullista jos se osuus jyvitetään tasapuoisuutta tavoitellen lataajille.

Mites muuten kiinteistön liittymän kustannukset jyvittyy laskutuksessa asuntojen ja taloyhtiönkesken.
 
Uuteen kotiin tulossa katolle 4kWh (tai 6kWh, maksaisi lisää +1000€ :think: ) aurinkopaneelijärjestelmä, jota haluaisin hyödyntää Tesla M3 lataamisessa parhaan kyvyn mukaan.
Olen tilannut Tesla Wall Connectorin, mutta nyt alkoi pohdituttamaan, että saakohan tuolla nyt sitä kaikkea irti, kun aurinkopaneelisysteemi on mukana himmelissä..

Ymmärtääkseni aurinkopaneelia käyttäville on parempiakin latausasemia tarjolla kuin Teslan oma, onko täällä kokemuksia?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 472
Viestejä
4 558 032
Jäsenet
74 971
Uusin jäsen
Maikkol

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom