Sähköauton kotilataus

Onko täällä kellään kokemusta kolmevaiheisten kuormanhallinnalla olevien latureiden säätötavasta. Eli mittaako taululta korkeimman vaihevirran ja rajoittaa sen mukaan? Kuvitteellisesti esim. 1-vaiheinen auto latautumassa ja ottaa L1 vaiheesta, jossa ei paljoa muuta kuormaa. Kiinteistö alkaakin kuluttaa L2 tai L3 vaiheella virtaa, jonka latausasema havaitsee.... laskeeko tehojaan vaikkei sen L2 ja L3 edes kuormiteta?
 
En tiedä oliko täällä muita Fortumin kotilatauksen asiakkaita, mutta Fortum veti töpselin pois seinästä ko. palvelun osalta siten, että lokakuussa loppuu. Tähähän ei ole myyty vähintään kahteen vuoteen enää.

Kk-maksu siis sisälsi tietyn määrät lataussähköä ja ko. määrän käyttämällä kyseessä oli efektiivisesti 26 €/kk vuokralaturi. Tarjosivat laturin lunastusmahdollisuutta 50 eurolla. Suostuin siihen, kun en jaksa alkaa katsomaan bluffia. Vähän epäilen, että jos olisi käskenyt heitä hakemaan laturin pois, niin seuraava tarjous olisi ollut 0 euroa :D Ihan jees, asennettu laturi (charge amps) maksoi yhteensä noin 1000€. Tuohon hintaan ei tilaushetkellä olisi saanut edes ko. laturia kaupasta.
 
Onko täällä kellään kokemusta kolmevaiheisten kuormanhallinnalla olevien latureiden säätötavasta. Eli mittaako taululta korkeimman vaihevirran ja rajoittaa sen mukaan? Kuvitteellisesti esim. 1-vaiheinen auto latautumassa ja ottaa L1 vaiheesta, jossa ei paljoa muuta kuormaa. Kiinteistö alkaakin kuluttaa L2 tai L3 vaiheella virtaa, jonka latausasema havaitsee.... laskeeko tehojaan vaikkei sen L2 ja L3 edes kuormiteta?

Muistaakseni type2 latauksen standardissa (SAE J1772) kulkee vain yksi pwm-signaali joka kertoo autolle, että paljonko virtaa voi ottaa ja se on kaikille vaiheille yhteinen.

Lisäksi, jos auto haluaisi ottaa eri virralla eri vaiheista, kuvittelisin sen vaativan merkittävästi monimutkaisempaa tehoelektroniikkaa auton sisäiseen laturiin.

Varmaksi en sano, mutta nopealla vilkaisulla wikipediasta oletan, että sen eniten kuormitetuimman vaiheen perusteella.
 
Muistaakseni type2 latauksen standardissa (SAE J1772) kulkee vain yksi pwm-signaali joka kertoo autolle, että paljonko virtaa voi ottaa ja se on kaikille vaiheille yhteinen.

Lisäksi, jos auto haluaisi ottaa eri virralla eri vaiheista, kuvittelisin sen vaativan merkittävästi monimutkaisempaa tehoelektroniikkaa auton sisäiseen laturiin.

Varmaksi en sano, mutta nopealla vilkaisulla wikipediasta oletan, että sen eniten kuormitetuimman vaiheen perusteella.

Jees, näin se varmaan menee... Toki jos/kun itsellä tarve 1vaihe lataukselle niin voisihan nuo mittauksen kahden muun vaiheen virranmittauksen jättää laittamatta paikalleen, jolloin voisi ajatella säädön menevän sen ainoan mitattavan vaiheen perusteella. Toki pidettävä huolta, että mittaa virran sitten oikeasta vaiheesta.
 
Mielipiteitä Garo (tai garo connect) merkkisestä laturista, sellainen kuulemma tulossa talooon.
 
Mielipiteitä Garo (tai garo connect) merkkisestä laturista, sellainen kuulemma tulossa talooon.

Garon tuotteet on ymmärtääkseni kyllä laatupelejä ja niissä ei ole juurikaan menty hinta edellä, vaan ominaisuudet edellä. Eli monipuolisia kaikilta osin.

Pitikin oikein tarkistaa, että mitä siellä on tarjolla nykyään ja näin taloyhtiön näkökulmasta tuo Entity sarja on erittäin kiinnostava koska kuormanhallinta toimii langattomasti wifi-mesh verkolla.
Meillä on autokatokset eri rakennusta kuin talo jossa on pääkeskus ja kaapelit on suoraan maassa eli tietoliikenneyhteys kuormanhallinnalle pitää olla langaton jos ei halua kaivaa pihaa auki.

Tähän mennessä löytyneissä ratkaisuissa on yleensä aina ollut joku sudenkuoppa, mutta tuo Garon entity vaikuttaa tähän mennessä sopivimmalta.

Entity PRO Täydellinen latausasema sisältää kiinnitysalustan, latausaseman ja kannen. Latausasema sopii asennettavaksi omakotitalojen, taloyhtiöiden ja toimistojen parkkipaikoille tai parkkihalleihin. OCPP yhteensopiva latausoperaattoreiden järjestelmiin. GARO Connect sovellus (ilmainen) mahdollistaa: Kuormanhallinnan jopa neljässä (4) tasossa, käyttöoikeuksien määrittämisen RFID:llä tai sovelluksella, kulutustietojen luennan etänä keskitetysti, lataustietojen/tehon näkemisen online tilassa (autoilijalle), päivitykset viimeisempään sovellusversioon. Aseman voi asentaa seinään, kiinnikkeellä pylvääseen tai erillisen latausasemaa varten suunnitellun jalusta avulla maahan. Latausasema on saatavilla yhden tai kahden auton versiona. Entity PRO:n mukana tulee kiinteä kaapeli (5m) tai pistorasia. Sisäänrakennettu elektroninen kWh-mittaus tai näkyvä MID-hyväksytty kWh-mittari. Integroitu vikavirtasuoja (RCD) kaikkinapaisella mekaanisella AC- ja DC-katkaisijalla, joka täyttää kaikki vaatimukset. Latausasemat voivat kommunikoida keskenään Ethernet kaapeloinnin tai mesh-WiFi:n kautta. Internetiin liityntä LTE CAT M1:n, Ethernetin tai Wi-Fi:n kautta.
 
Moro! Tulin laittaneeksi hybridiauton ja mukana tuli Blaupunkt 11 kW latauslaite. Voimavirta löytyy autotallista joten no problem ja lataus onnistuu 16A 1-vaiheisena. Auton sisäinen laturi on 3,6 kW. Mutta miten tuo kaapeli tulisi liittää autoon? Auton ohje sanoo että ensin latauslaitteen kaapeli voimavirtapistorasiaan, sitten autoon. Kun lataus loppuu niin kaapeli irti autosta ja sitten voimavirtapistorasiasta. Blaupunktin oma ohje neuvoo, että lataus pitäisi lopettaa siten että kaapeli ensin voimavirrasta irti ja vasta sitten autosta. Täällä on varmaan muitakin Blaupunktin omistajia, miten olette tehneet?
 
Mielipiteitä Garo (tai garo connect) merkkisestä laturista, sellainen kuulemma tulossa talooon.
Garon uusi Entity sarja ainakin saanut kehuja kun on aika kokonaisvaltainen paketti. Täysi OCPP tukikin oli eikä välissä ole ainakaan tietääkseni erillistä pilvipalvelua jonka kautta keskustelu tapahtuu.
 
Auton ohje sanoo että ensin latauslaitteen kaapeli voimavirtapistorasiaan, sitten autoon. Kun lataus loppuu niin kaapeli irti autosta ja sitten voimavirtapistorasiasta. Blaupunktin oma ohje neuvoo, että lataus pitäisi lopettaa siten että kaapeli ensin voimavirrasta irti ja vasta sitten autosta. Täällä on varmaan muitakin Blaupunktin omistajia, miten olette tehneet?
Sanoisin että kaikkein paras on autosta ensin koska siinä on jopa jonkinlaista estoa kipinöinnille. Eli autosta irroittaessa auto ehtii lopettamaan latauksen ennenkuin voimakuparit irtoavat toisistaan. Jos irroitat voimavirtarasiasta niin silloin auto lopettaa vasta kun kuparit ovat irronneet ja se voi aiheuttaa kipinöintiä ja turhaa liittimen kulumista,
 
Sanoisin että kaikkein paras on autosta ensin koska siinä on jopa jonkinlaista estoa kipinöinnille. Eli autosta irroittaessa auto ehtii lopettamaan latauksen ennenkuin voimakuparit irtoavat toisistaan. Jos irroitat voimavirtarasiasta niin silloin auto lopettaa vasta kun kuparit ovat irronneet ja se voi aiheuttaa kipinöintiä ja turhaa liittimen kulumista,
Eipä ainakaan minulla suostu irroittamaan kesken latauksen, vaan aina ensin pysäytetään lataus ja sitten irroitetaan. Ja itsellä myös lukittuna asemaan, eli aina irroitus ja kiinnitys vain auton päässä.
 
Moro! Tulin laittaneeksi hybridiauton ja mukana tuli Blaupunkt 11 kW latauslaite. Voimavirta löytyy autotallista joten no problem ja lataus onnistuu 16A 1-vaiheisena. Auton sisäinen laturi on 3,6 kW. Mutta miten tuo kaapeli tulisi liittää autoon? Auton ohje sanoo että ensin latauslaitteen kaapeli voimavirtapistorasiaan, sitten autoon. Kun lataus loppuu niin kaapeli irti autosta ja sitten voimavirtapistorasiasta. Blaupunktin oma ohje neuvoo, että lataus pitäisi lopettaa siten että kaapeli ensin voimavirrasta irti ja vasta sitten autosta. Täällä on varmaan muitakin Blaupunktin omistajia, miten olette tehneet?
Tuossa ohjeessa täytyy olla jokin virhe, ohjeistus irroittaa ensin seinästä ja vasta sitten autosta on yksiselitteisesti väärä järjestys. Hätätapauksessa tuo voi olla perusteltua, mutta ei muuten.
 
Eipä ainakaan minulla suostu irroittamaan kesken latauksen, vaan aina ensin pysäytetään lataus ja sitten irroitetaan. Ja itsellä myös lukittuna asemaan, eli aina irroitus ja kiinnitys vain auton päässä.
Sama täällä, ovet kun avaa niin ”keskustelee” hetken seinäaseman kanssa ja sitten vapauttaa pistokkeen lukituksen ja valon ollessa valkoinen tai vihreä niin pistoke voidaan ottaa pois.
 
Kian plugarissa piuhan saa heti irti vaikka lataus olisi päällä. Sitä en tiedä tosin, tekeekö se jonkun tehonlaskun automaattisesti kun kerran se on vain jonkun tietyn sekuntimäärän lukituksen avauksen jälkeen mahdollista irrottaa (esim. 5 sekuntia). Tämän jälkeen lukittuu uudestaan ja sitä ei saa pois ennen kuin taas lukitsee ja avaa ovet.

Tuota tehonlaskua epäilen siksi, että kun oven avaa (ja auto näyttää lataustehon) se on 0,5kW ja siitä kiihtyy pian takaisin siihen 16A tehoihin (jossain about 3,2-3,5kW).
 
On tää yhden latausaseman saaminen talonyhtiöön kyllä hankalaa. Dokumentit ja muut pyydetty ollut nyt viikon isännöitsijällä ja hallituksella pyöriteltävänä.

Nyt sitten isännöitsijä ilmeisesti suostutellut hallituksen pj:n mukaan että nämä suunnitelmat tarkistetaan jonkun insinöörin toimesta. Ja sellainen firmahan tietysti sopivasti isännöitsijän tiedoissa olikin oikein kätevästi.

Syy se, että isännöitsijä ei ole oikein varma onko TUKESn luvilla varustettu sähköfirma pätevä tekemään sähkösuunnitelmaa ja sen mukaista asennusta.
 
Mitäs hyviä ja edullisia kotilatureita porukalla on käytössä? Voimavirta pistorasia ja sähkökaappi olisi käden ulottuvilla. Nyt latailen ihan perus schuko liittimestä ja se ei meinaa nopeutensa puolesta riittää.

Edit.
Sen kummempaa älyä ei tarvitse olla laturissa, pystyn autosta (tesla) asettamaan haluamani latausajat ruuhka aikojen ulkopuolelle.
 
Mitäs hyviä ja edullisia kotilatureita porukalla on käytössä? Voimavirta pistorasia ja sähkökaappi olisi käden ulottuvilla. Nyt latailen ihan perus schuko liittimestä ja se ei meinaa nopeutensa puolesta riittää.

Edit.
Sen kummempaa älyä ei tarvitse olla laturissa, pystyn autosta (tesla) asettamaan haluamani latausajat ruuhka aikojen ulkopuolelle.
TWC on halvin tällä hetkellä.
 
Mitäs hyviä ja edullisia kotilatureita porukalla on käytössä? Voimavirta pistorasia ja sähkökaappi olisi käden ulottuvilla. Nyt latailen ihan perus schuko liittimestä ja se ei meinaa nopeutensa puolesta riittää.

Edit.
Sen kummempaa älyä ei tarvitse olla laturissa, pystyn autosta (tesla) asettamaan haluamani latausajat ruuhka aikojen ulkopuolelle.

Tietoset eLoad+ 11kw 10m kaapelilla voimavirtarasiassa. Ollut vajaan vuoden käytössä ja pelannut. Lataillut tuolla kerran tai pari viikossa kun ajoa on kohtuu vähän. On ainakin helppo vaihtaa jos kosahtaa kun nyppää vaan töpselistä ja uus tilalle, eikä tarvii sähkäriä kutsua.
 
Viimeksi muokattu:
Onko tuossa vaadittavia A ja B tyypin vikavirtasuojia?
Vikavirtasuojat pitää löytyä sähkökaapista ei piuhasta.

Vikavirtasuojakytkin-2-nap-B-tyyppi-Schneider-electric-2423.png
 
Vikavirtasuojat pitää löytyä sähkökaapista ei piuhasta.
Vikavirtasuojakytkin-2-nap-B-tyyppi-Schneider-electric-2423.png

Vain jos kyse on suht tuoreista sähköasennuksista. Suomessa on vaikka kuinka taloja, joissa ei vikavirtasuojia ole koko talossa. Ja ne on ihan täysin laillisia asennuksia edelleen, jolloin pitää joko lisätä keskukselle se vikavirtasuoja, tai sen pitää löytyä siitä latauslaittesta. Useimmissa hyvämaineisissa latureissa sellainen onkin, mutta tuosta kiinakötöstyksestä ei voi tietää.

Mutta tämä vääntö voitaisiin taas jättää välistä, viimeksi pari sivua sitten taidettiin jauhaa sivukaupalla noista kiinan voimavirtapistorasiaan kytkettävistä latureista ja kumpikin leiri kaivautui vain syvemmälle poteroihinsa.
 
Tuossa ohjeessa täytyy olla jokin virhe, ohjeistus irroittaa ensin seinästä ja vasta sitten autosta on yksiselitteisesti väärä järjestys. Hätätapauksessa tuo voi olla perusteltua, mutta ei muuten.
Netti PDF mukaan vaikutti oudolta, mutta en usko käännösvirheeseen koska se oli selkein vaihe vaihe kuvin varustettu.
Blaupunkt on vain lisenssoitu tavaramerkki, ja en etsinyt kenellä se käyttöoikeus on noissa latureissa, mutta oli mikä oli, niin saa kyllä vähän kysymyksiä mielene.

On tää yhden latausaseman saaminen talonyhtiöön kyllä hankalaa. Dokumentit ja muut pyydetty ollut nyt viikon isännöitsijällä ja hallituksella pyöriteltävänä.

Nyt sitten isännöitsijä ilmeisesti suostutellut hallituksen pj:n mukaan että nämä suunnitelmat tarkistetaan jonkun insinöörin toimesta. Ja sellainen firmahan tietysti sopivasti isännöitsijän tiedoissa olikin oikein kätevästi.

Syy se, että isännöitsijä ei ole oikein varma onko TUKESn luvilla varustettu sähköfirma pätevä tekemään sähkösuunnitelmaa ja sen mukaista asennusta.
Asuntoyhtiöiden hallitukset ei yleensä kokoonnu joka viikkoa, ei edes jokatoinen viikko. ja jos ei kiirreellinen kokoustamista vaativa niin seuraavassa suunnitellussa kokouksessa käsitellään.

Sitä vaikea kommentoida miksi suunnitelmat pitää tarkastaa, joten kerrotun perusteella voi olla tarpeen, tai sitten outoa. Yhtiö katsoaa asiaa yhtiön kannalta, osakas/asukas omalta kantilta

Siis et avannut että minkä mittakaavan hankea, mitä ne suunnitelmat pitävät. sisällään. Taloyhtiöitäkin on parin asunnon erillistalo yhtiöistä satojen asuntojen kerrosta yhtiöihin.
 
Tuossa oli uusi kerrostalo (valm. 2023) missä kaikille oli katoksessa autonlatauspistoke supershuckolla. Niissä oli A-tyypin vikavirtasuoja (eli tuossa kannen alla oli vikavirtasuoja) eli näemmä sekin riittää. Latailin autoani 16A virralla (3,5kw) siitä ja eipä siinä kyllä mikään lämmennyt. Näemmä B-tyypin suoja ei ole pakollinen, jos olis niin tuonne se olis laitettu.

sala.jpg
 
Viimeksi muokattu:
On tää yhden latausaseman saaminen talonyhtiöön kyllä hankalaa. Dokumentit ja muut pyydetty ollut nyt viikon isännöitsijällä ja hallituksella pyöriteltävänä.
Olis hauska tietää kuinka paljon noissa projekteissa vaikuttaa päättäjien oma henkilökohtainen kanta sähköautoiluun? Kun yleinen mielipide on suurimmalla osalla vastustava. Pystyykö päättäjä asettumaan sähköautoilijan asemaan, jos oma mielipide on kovin vastustava? Epäilen, että ei.
 
Olis hauska tietää kuinka paljon noissa projekteissa vaikuttaa päättäjien oma henkilökohtainen kanta sähköautoiluun? Kun yleinen mielipide on suurimmalla osalla vastustava. Pystyykö päättäjä asettumaan sähköautoilijan asemaan, jos oma mielipide on kovin vastustava? Epäilen, että ei.
Jos osakkaissa yleinen mielipide, tai siis suurimmalla osalla mielipide on vastustava, niin hallitus, ( oli heidän mielipide mikä vain ) niin tuollaisessa tilanteessa todennäköisesti haluavat varmistaa selustansa , pitäähän heidän kyetä selittää asia parhain päin osakkailleen.

Se prosessi vie helposti aikaa, jos tuossa oli viikossa käsitelty hallituksessa, niin se kuullostaa varsin ripeältä. Joko kokous sattu siihen aikaikkunaan, tai sitten ihan tuota varten kokoustaneet.

Jos ensimmäinen latauspiste, jota osakas/asukas virittelemässä, niin siinä ensimmäisessä on isoin jumppa, iso jumppa jo kokeneellekkin.
 
Nyt alkaa tässäkin itselläkin hahmottumaan sähköauton hankinta talouteen loppuvuoden aikana.
Taloyhtiön muilta asukkailta kyselyt alustavaa mielipidettä ja sanoneet, että sen kun vaan asennat latausaseman.

Nyt vaan pitää vähän koittaa itselleni saada suuntaviivoja selväksi tämän asian eteenpäin viemiseksi. Tarkoitus tässä asunnossa ei ole enää asua kuin 9kk ( jos menee kaupaksi)

Kohteen specsit:
- 70-luvun Rivitalo, 3 asuntoa
- Kaukolämpö
- Pääsulake 3x35A ( Koko talon, asunnoilla ei omia sulakkeita)
- Autopaikat jokaisen asunnon edessä ja nykyinen autojen lämmitys asuntojen omien sulaketaulujen kautta (8A)
- Matka autolle sulaketaululta n. 3m

Mitä tarvitaan?:

  • Laajennus nykyiselle asunnon sulaketaululle
    • 3x10A ? 3x16A?
  • Sähkön siirtoyhtiöltä jotain dataa minkälaisia kuormituksia yhtiöstä on tullut
    • Saako suoraan minkä verran 3x35 sulakkeet ovat kuormittuneet?
    • Lataus öisin pääosin
  • Ulos katokseen pelkkä voimavirta-rasia ja siihen ns."matkalaturi" vai suoraan latausasema?
    • Tarvitaanko kuorman tarkkailua keskukselta vai vetääkö päivisin vaan pienemmillä tehoilla ja öisin isommilla

Tässä vähän omia ajatuksia mitkä pyörii ja tällä kysyn täältä viisaimmilta apua, kun en niin perillä ole noista sähköasioista. Ammattilaisia tarkoitus on käyttää paikanpäällä, mutta kun saisi omaan päähän vähän suuntaviivoja millä tapaa lähteä toteuttamaan.
 
3 asuntoa
- Pääsulake 3x35A ( Koko talon, asunnoilla ei omia sulakkeita)
- 3x10A ? 3x16A?

Ohitan rajusti ja hyppään suoraan siihen että jos jokaisella asunnolla olisi 3 vaihe latauspiste, niin liittymä vaikuttaisi maalikon silmään aika niukalta.

Jos ja kun se kuitenkin jossain vaiheessa on ajankohtainen (liittymän päivitys) niin ensimmäinen asemaa suunnitteleva toki haluaa että kaikki osallistuu ja muut haluaa että ensimmäinen....

Se on positiivista että muuta eivät vastusta, vielä tässä vaiheessa kun rahasta ei ole puhe.

Ilmeisesti yhtiössä ei ole enempää asuntoja, siis vain tuo 3 asunnon rivari.
 
Ohitan rajusti ja hyppään suoraan siihen että jos jokaisella asunnolla olisi 3 vaihe latauspiste, niin liittymä vaikuttaisi maalikon silmään aika niukalta.

Jos ja kun se kuitenkin jossain vaiheessa on ajankohtainen (liittymän päivitys) niin ensimmäinen asemaa suunnitteleva toki haluaa että kaikki osallistuu ja muut haluaa että ensimmäinen....

Nihkeä kyllä jos kaikki lataa. Itse lähinnä tarkastelin oman navan kautta asiaa, kun muilla asukkailla ei ole minkäänlaista mielenkiintoa sähköautoja kohtaan.
Lisäksi kun tarkoitus on itse tässä asustaa se max 1.vuosi.

Jos kaikki haluisivat niin sitten asia menisi uusiksi.

Se on positiivista että muuta eivät vastusta, vielä tässä vaiheessa kun rahasta ei ole puhe.

No tämähän se. Jos teen muutoksia vaan oman asunnon kohdalta, niin ei ole merkitystä kunhan vaan naapurin sähkökiuas lähtee iltaisin normaalisti päälle

Ilmeisesti yhtiössä ei ole enempää asuntoja, siis vain tuo 3 asunnon rivari.

Vain 3 asuntoa kyllä.
 
Jos on tarkoitus asustella vain yksi vuosi niin latailisin tuolla 8A:n sukolla. Yön aikana saa yli 20kWh akkuun joka riittää 100km ajeluun. Kaikki investoinnit menee kyllä yhden vuoden asumisella hukkaan. Tuosta 8A:n rasiasta voinee ladata ennen lämmityskautta 10-12A, joka helpottaa tilannetta.
 
Tässä vähän omia ajatuksia mitkä pyörii ja tällä kysyn täältä viisaimmilta apua, kun en niin perillä ole noista sähköasioista. Ammattilaisia tarkoitus on käyttää paikanpäällä, mutta kun saisi omaan päähän vähän suuntaviivoja millä tapaa lähteä toteuttamaan.

Pystytkö laittamaan kuvaa oman asunnon ja talon sähkökeskuksista?

Nykyisen lämmityspistokkeen vaihdattaminen lataamiseen tarkoitettuun voisi olla tässä kohtaa hyvä vaihtoehto.
Jos tarvitaan isompia tehoja niin sitten kyllä pitäisi laittaa lataus kolmivaiheiseksi ja kuormanhallinta pääsulakkeita varjelemaan.
 
Autopaikan schukon päivitys supershuckoksi ja lataus esim. 13A = 3kW. Yön aikana 12kW x h3 = 36kWh noin 200km saa ajella per päivä. Riittää että autopaikalle tulee 3 x 2.5mm² johdoitus, sulake on 16A ja sähkötaulussa on A-vikavirtakytkin. Ja se schuko type 2 laturi (99-350€ riippuen mistä ostaa).

kuva-2020-3-8-kello-12.14.32.png
 
Onko täällä muilla näyttänyt go-e:n pörssisähkötariffit oikeita hintoja? Mulla ei pitkään aikaan, siksi olenkin käyttänyt ajastinta. Pitääkö sinne asiakaspalveluun olla yhteydessä tuon korjaamiseksi vai?
 
Onko täällä muilla näyttänyt go-e:n pörssisähkötariffit oikeita hintoja? Mulla ei pitkään aikaan, siksi olenkin käyttänyt ajastinta. Pitääkö sinne asiakaspalveluun olla yhteydessä tuon korjaamiseksi vai?

Vaihdoin joku aika sitten sen myyjän toiseen sieltä asetuksista niin sen jälkeen on toiminut.
 
Ja huomioit myös alvin? Go-e näyttää alvittomia hintoja.
Näköjään mulla oli fingridin asetuksissa alvilliset hinnat mutta sen pois ottaminen ei muuttanut asioita paremmiksi. Esim klo 9 huomenna 5.9 sähkön hinta pitäisi olla 11,0 snt/kwh ja go-e väittää hinnaksi tuolloin 2,16 snt/kwh fortumin tariffilla.
 
Näköjään mulla oli fingridin asetuksissa alvilliset hinnat mutta sen pois ottaminen ei muuttanut asioita paremmiksi. Esim klo 9 huomenna 5.9 sähkön hinta pitäisi olla 11,0 snt/kwh ja go-e väittää hinnaksi tuolloin 2,16 snt/kwh fortumin tariffilla.
Kokeile Nordic Green Energy tariffia. Itse laitoin Go-e:n tukeen viestiä, että mm. Fortumin tariffi ei toimi. NGE toimii. Softaversio 055.5.
 
Pystytkö laittamaan kuvaa oman asunnon ja talon sähkökeskuksista?

Nykyisen lämmityspistokkeen vaihdattaminen lataamiseen tarkoitettuun voisi olla tässä kohtaa hyvä vaihtoehto.
Jos tarvitaan isompia tehoja niin sitten kyllä pitäisi laittaa lataus kolmivaiheiseksi ja kuormanhallinta pääsulakkeita varjelemaan.

Joo, tuo voisi olla fiksua jättää 3-vaihde pois vaihtoehdoista.

Alla kuva sähkötaulusta. Alhaalla missä ei näy teksti on kiukaan sulakkeet.

DSC_0379.JPG
 
Joo, tuo voisi olla fiksua jättää 3-vaihde pois vaihtoehdoista.

Alla kuva sähkötaulusta. Alhaalla missä ei näy teksti on kiukaan sulakkeet.

DSC_0379.JPG

No nyt alkaa jo keskus olemaan vintagea. Taloyhtiössä kannattaa henkisesti alkaa varautumaan, että kaikki keskukset saneerataan modernimmaksi, sähkökalusteiden käyttöikä kun on rajallinen.

Onko tuo "Autot. Var" nyt sulake jonka takana on se pistorasia josta on aikomus ladata vai joku muu?

Selvennän tuota aiempaa viestiäni sen verran, että kolmivaiheista latausta ei kannata sulkea pois sen takia, että se on kolmivaiheinen vaan sen takia, että jos aiot muuttaa lähitulevaisuudessa muualle niin investoinnin kannattavuus on siinä ja tässä.

Kolmivaiheinen lataus olisi kuormituksen kannalta tässä itse asiassa paras, koska silloin vaihekohtainen virta voitaisiin laittaa pienemmäksi.
Esim. 3x6A*230V = 4,1kW vrt. 1x8A*230V = 1,8kW
Tuossahan vaihekohtainen virta on kolmivaiheisessa pienempi, mutta kokonaisteho selvästi suurempi.

Kuormanhallinta toki tekisi menosta huomattavasti turvallisempaa kaikkien osapuolten kannalta, ettei ryhmäkeskuksen pääsulakkeet/keskusta syöttävän johdon sulakkeet/pääkeskuksen pääsulakkeet pala.
 
Saksan Amazonista katsellut noita "roikka"latureita ja siellä osa niistä CEE pistokkeella eli tuohan on ns. karavaanari pistoke eli vähän kuin tuttu punainen kolmivaihe, mutta värinä sininen ja vain yksi vaihe. Tuntuu äkkiseltään supersukoa paremmalta. Noita CEE 16A 6-16A latureissa ja CEE 32A 16-32A latureissa.

Laitoin kokeeksi tulemaan CEE32A pistokkeella olevan yksivaihelaturin, jossa valittavana 16A, 20A, 24A ja 32A sekä tuolle 32A CEE seinärasian.
 
Saksan Amazonista katsellut noita "roikka"latureita ja siellä osa niistä CEE pistokkeella eli tuohan on ns. karavaanari pistoke eli vähän kuin tuttu punainen kolmivaihe, mutta värinä sininen ja vain yksi vaihe. Tuntuu äkkiseltään supersukoa paremmalta. Noita CEE 16A 6-16A latureissa ja CEE 32A 16-32A latureissa.
Tuo Caravan pistoke, 1x16A onkin ainoa oikea pistoke kun halutaan ottaa turvallisesti yhdestä vaiheesta täydet 16A. Supersuko ei taida olla oikea standardikaan.
 
Tuo Caravan pistoke, 1x16A onkin ainoa oikea pistoke kun halutaan ottaa turvallisesti yhdestä vaiheesta täydet 16A. Supersuko ei taida olla oikea standardikaan.
Jep, on se ainakin luotettavamman oloinen. Itsellä ajatus vetää 5x6 kaapeli taululta pihalle, mutta nyt ensivaiheessa kun tulevassa autossa vain yksivaiheinen laturi niin laittaa 20A sulakkeella tuo CEE32A ja siitä ottaa 20A autolle aina kun talon 25A pääsulakkeet sen kestää (eli ei muuta kuormaa tuolla vaiheella samaan aikaan). On sitten johdotuksen puolesta varaus kun joskus päivittyy taas auto ja tarvii 3v latausta. Näin se vaan on todettava joskun vetämäni 5x2,5 kaapelivaraus pieneksi.
 
Vikavirtasuojat pitää löytyä sähkökaapista ei piuhasta.

Vikavirtasuojakytkin-2-nap-B-tyyppi-Schneider-electric-2423.png
B tarvitaan mutta riittää kun se B-tyypin suoja on siinä latauslaitteessa, kuten 99% nykyisin suomen markkinoilla olevista malleista näyttääkin olevan.

Laturia ilman integroitua B-tyypin suojaa ei kannata ostaa kun nuo B-tyypin vikavirtasuojat maksavat 250...500eur
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 401
Viestejä
4 550 133
Jäsenet
74 984
Uusin jäsen
Tere

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom