Sähköauton kotilataus

Taloyhtiössä nyt 12 autopaikkaa lämmityspistokkeilla. Sulakkeena 3x25/25A ja johtona 4x6+6S. Tästä riittää 1-vaiheisena 8A/230V samanaikaisesti 9 paikalle. Pitäisi miettiä vaihtoehtoja sähköauton lataukselle. Nyt olisi 2-3 paikkaa vaihtamassa latausrasiaan.

Mitäs kaikkia vaihtoehtoja tässä olisi?
1 - Helpoin ja halvin on tietysti 1-vaiheinen 8A latauspistorasia sähkön kulutuksen seurannalla. Mutta todella hidas lataus..
2 - Jonkinlainen automatisoitu kuormanjako. Mites tälläisen voisi totetuttaa?
 
Taloyhtiössä nyt 12 autopaikkaa lämmityspistokkeilla. Sulakkeena 3x25/25A ja johtona 4x6+6S. Tästä riittää 1-vaiheisena 8A/230V samanaikaisesti 9 paikalle. Pitäisi miettiä vaihtoehtoja sähköauton lataukselle. Nyt olisi 2-3 paikkaa vaihtamassa latausrasiaan.

Mitäs kaikkia vaihtoehtoja tässä olisi?
1 - Helpoin ja halvin on tietysti 1-vaiheinen 8A latauspistorasia sähkön kulutuksen seurannalla. Mutta todella hidas lataus..
2 - Jonkinlainen automatisoitu kuormanjako. Mites tälläisen voisi totetuttaa?
Tuo 2 vaihtoehto.

En nyt oikein tiedä miksi koitat selvittää sitä kuinka tuo toteutetaan, kun se joka ne latauslaitteet sinne asentaa joutuu ne kuitenkin toteuttamaan.

Ei muuta kun tarjouspyyntöjä menemään, kyllä siinä tarjoksessa sitten mainitaan mitä järjestelmää ne tuohon ohjaukseen ehdottavat.
 
Taloyhtiössä nyt 12 autopaikkaa lämmityspistokkeilla. Sulakkeena 3x25/25A ja johtona 4x6+6S. Tästä riittää 1-vaiheisena 8A/230V samanaikaisesti 9 paikalle. Pitäisi miettiä vaihtoehtoja sähköauton lataukselle. Nyt olisi 2-3 paikkaa vaihtamassa latausrasiaan.

Mitäs kaikkia vaihtoehtoja tässä olisi?
1 - Helpoin ja halvin on tietysti 1-vaiheinen 8A latauspistorasia sähkön kulutuksen seurannalla. Mutta todella hidas lataus..
2 - Jonkinlainen automatisoitu kuormanjako. Mites tälläisen voisi totetuttaa?

Onko ne autopaikat yhtiön hallinnassa vai osakkeina vai miten?

Jos ne on yhtiön hallinnassa niin ensi alkuun kannattaa asentaa vaikka puolelle paikoista lataus ja lopuille varaukset.

Vaihtoehto 2 ehdottomasti käyttöön, joku 1-vaihe 8A lataus on aivan turhaa kötöstelyä varsinkin talvella.

Kannattaa teettää ensin vaikka kartoitus vaihtoehdoista, jotkut firmat tekee noita jopa ilmaiseksi.

Itse toteutuksesta olen itse sitä mieltä, että pienen yhtiön kannattaa ottaa omalla mittarilla nuo, eikä lähteä välttämättä minkään palveluntarjoajan loukkuun. Tämä toki edellyttää että yhtiön sähkösopimus on kiinteä ja joku lukee mittarit.

Tai jos ottaa ns. avaimet käteen pakettina niin varmistaa, että laitteet tukee OCPP protokollaa. Tällöin on teoriassa mahdollista vaihtaa palveluntarjoajaa jos päätyy antamaan laskutuksen muualle noista.

Laitteethan voi asennuttaa myös erikseen ja sen jälkeen kilpailuttaa palveluntarjoaja niihin.

Sinänsä tuosta 3x25A lähdöstä riittää kyllä useammallekin laturille kunhan kuormanhallinta on kunnossa. Sulakekokoa ei pysty nostamaan, sillä 4x6+6 kaapelin(oletan, että kuparikaapeli mcmk) kuormitettavuus tulee vastaan ennen seuraavaa sulakekokoa.
 
Täytyy kyllä hehkuttaa parin viikon kokemuksella tuota Greencellin laturia voimavirtaliittimeen. Ei oo mitään mötiköitä keskellä piuhaa, vaan elektroniikka on liittimissä. On näyttö (jonka kyl saa englanniksi, ei kuvissa vielä ollu vaihdettu) ja tesla nappi.

Kätevä kännykkäsofta ollut ja kaikin puolin oon ollut äärettömän tyytyväinen. Suomesta saa myös, mutta hinta kalliimpi. Tuolta tuli kolmessapäivässä



IMG_0383.png
IMG_0382.png
IMG_0384.png
IMG_0052.jpeg
IMG_0053.jpeg
IMG_0054.jpeg
 
Ajattelin lähinnä että onko toiveita että joskus ilmestyisi vaikka open source VAG hallintaohjelma. Tai joskus jos innostuisi itse tutustumaan asiaan.
Jaa a. VW ainakin se yhteys ymmärtääkseni kiertää heidän palvelunsa kautta ja sinne ostetaan se yhteys. Toki ainahan on mahdollista nuuskia jos wlaniin saa kiinni niin rajapintaa sen kautta.
 
Tuli tilattua auto jossa 1vaiheinen maks.32A/7.4kW laturi.. WALLen 25A vaiheet kaksi vaihetta yhdistävää laite olisi varmaan paras, mutta hinta tökkii. 22kW kuormanhallinnalla olevat laitteetkin käyty läpi, mutta pitänee aloittaa edullisilla kokeiluilla ja hommata shukolla oleva laturi ensin (6-8-10-13-16A säädöllä). Sellainen lienee kuitenkin hyvä olla autossa aina yllätysten varalta.
Saksan amazonilta laitoin piruuttani tulemaan 32A CEE pistokkeella olevan vastaavan "roikkavehkeen" jossa säätö 16-20-24-32A muistaakseni. Josko kokeilisi hieman järjestellä talon vaihekuormaa ja saada tyhjennettyä yhtä vaihetta, johon tuon sitten kytkisi vaikka 20A asetuksella... Aikanaan tullut liian hienosti tasattua vaiheiden kuormitus :)
 
Mitäs laitetta raati suosittelee kotilataukseen, tilanne on tämä: ID4 150kW / 77 kWh, kotona 3x25A sähköt. Autokatoksessa schukotöpseleitä sekä voimavirtapistoke (sähkökaapin sisällä) tarjolla. Autossa maksimi AC-lataus on 11kW. Ajattelin, että ei ihan täysillä tarvitse ladata, yön aika ehtii hitaammallakin. Lisäksi töissä on mahdollista ladata.

Talo on vuodelta 1999/2000, pyydän jossain vaiheessa sähkärin katsomaan ja varmaan siirtämään voimavirran ulos kaapista autokatoksen seinään sekä samalla "nykyaikaistamaan" vikavirtasuojineen yms (on siellä sähkökaapissa sellainen ennestäänkin, mutta ei varmaan 23 vuotta sitten ollut sähköauton lataukset mielessä sähköjä suunnitellessa). Tuohon voimavirtaan liitettävää laitetta ajattelin. Sähkösopimus on kiinteä ensi huhtikuuhun asti (ja varmaan siitä eteenpäinkin) eikä ole mitään kotiautomaatiota meillä.

Auto saatiin maanantaina ja koitetaan pärjätä vielä jonkin aikaa töissä lataamalla sekä kotona sitten hitaalla schukolaturilla. Lähisittarissa saa myös K-Latausta. Jossain vaiheessa sitten tuo voimavirtalataus.
 
Jos voimavirtapistoke jo kerran löytyy niin melkein katselisin sitten siihen liitettävää laturia. Go-E Gemini on erittäin pätevä ja ominaisuuksia vaikka muille jaettavaksi. Tuohon saa nykyisin jo sitten myös dynaaminsen kuormanhallinnan Go-e Controllerin hankkimalla ja asentamalla.

Itse laturi liikkunee noin 500-600e hinnassa ja jos controllerin haluaa esim myöhemmin niin se taisi olla ~250e
 
Mitäs laitetta raati suosittelee kotilataukseen, tilanne on tämä: ID4 150kW / 77 kWh, kotona 3x25A sähköt. Autokatoksessa schukotöpseleitä sekä voimavirtapistoke (sähkökaapin sisällä) tarjolla. Autossa maksimi AC-lataus on 11kW. Ajattelin, että ei ihan täysillä tarvitse ladata, yön aika ehtii hitaammallakin. Lisäksi töissä on mahdollista ladata.

Talo on vuodelta 1999/2000, pyydän jossain vaiheessa sähkärin katsomaan ja varmaan siirtämään voimavirran ulos kaapista autokatoksen seinään sekä samalla "nykyaikaistamaan" vikavirtasuojineen yms (on siellä sähkökaapissa sellainen ennestäänkin, mutta ei varmaan 23 vuotta sitten ollut sähköauton lataukset mielessä sähköjä suunnitellessa). Tuohon voimavirtaan liitettävää laitetta ajattelin. Sähkösopimus on kiinteä ensi huhtikuuhun asti (ja varmaan siitä eteenpäinkin) eikä ole mitään kotiautomaatiota meillä.

Auto saatiin maanantaina ja koitetaan pärjätä vielä jonkin aikaa töissä lataamalla sekä kotona sitten hitaalla schukolaturilla. Lähisittarissa saa myös K-Latausta. Jossain vaiheessa sitten tuo voimavirtalataus.

Jos aikomus on nyt ja tulevaisuudessa suurelti latailla kotona niin en lähtisi kikkailemaan minkään voimavirtarasiaan kytkettävän kanssa vaan asennuttaisin kiinteästi latausaseman.

Eiköhän siellä keskuksessa sen verran ole tilaa, että sinne mahtuu sopiva yhdistelmälaite(johdonsuoja+vvsk) ja sen perään laturi(olettaen että se sisältää dc-vikavirran suojauksen).

Sen jälkeen se voimavirtarasia on edelleen käytettävissä muihin tilapäisiin tarpeisiin.
 
Jos aikomus on nyt ja tulevaisuudessa suurelti latailla kotona niin en lähtisi kikkailemaan minkään voimavirtarasiaan kytkettävän kanssa vaan asennuttaisin kiinteästi latausaseman.

Eiköhän siellä keskuksessa sen verran ole tilaa, että sinne mahtuu sopiva yhdistelmälaite(johdonsuoja+vvsk) ja sen perään laturi(olettaen että se sisältää dc-vikavirran suojauksen).

Sen jälkeen se voimavirtarasia on edelleen käytettävissä muihin tilapäisiin tarpeisiin.
Eihän se sitä rasiaa "poista" käytöstä vaikka siihen laittaisikin latausaseman voimavirtapistokkeella, ja toimii yhtä varmasti kuin kiinteäkin. Nyppää vain laturin irti ja laittaa tarvittavan laitteen kiinni. Tuo mielestäni vain joustavuutta käyttöön.

Itsekin ollut erittäin tyytyväinen Go-e 11kWh Geminiin voimavirtapistokeella, niin kuin muutama aikaisempikin on kertonut. Helppo ottaa tarvittaessa mukaan ja tökätä esimerkiksi kesämökillä kiinni siellä olevaan pistokkeeseen. Ei tarvitse ostaa toista kiinteää laturia mahdolliseen toiseen kiinteistöön tms. Sovellus toiminut moitteettomasti ja lataustehoa pystyy säätämään lähes portaattomasti, ajastamaan, käyttämään edullisia pörssihintoja ja paljon muuta. Ainut miinus on, että tarvitsee muistaa tarvittaessa ottaa latauskaapeli mukaan. Tämän voi ratkaista ostamalla toisen kaapelin, mutta hyvin pärjää yhdelläkin kun latailee pääasiassa kotona.
 
Mitäs laitetta raati suosittelee kotilataukseen, tilanne on tämä: ID4 150kW / 77 kWh, kotona 3x25A sähköt. Autokatoksessa schukotöpseleitä sekä voimavirtapistoke (sähkökaapin sisällä) tarjolla. Autossa maksimi AC-lataus on 11kW. Ajattelin, että ei ihan täysillä tarvitse ladata, yön aika ehtii hitaammallakin. Lisäksi töissä on mahdollista ladata.

Talo on vuodelta 1999/2000, pyydän jossain vaiheessa sähkärin katsomaan ja varmaan siirtämään voimavirran ulos kaapista autokatoksen seinään sekä samalla "nykyaikaistamaan" vikavirtasuojineen yms (on siellä sähkökaapissa sellainen ennestäänkin, mutta ei varmaan 23 vuotta sitten ollut sähköauton lataukset mielessä sähköjä suunnitellessa). Tuohon voimavirtaan liitettävää laitetta ajattelin. Sähkösopimus on kiinteä ensi huhtikuuhun asti (ja varmaan siitä eteenpäinkin) eikä ole mitään kotiautomaatiota meillä.

Auto saatiin maanantaina ja koitetaan pärjätä vielä jonkin aikaa töissä lataamalla sekä kotona sitten hitaalla schukolaturilla. Lähisittarissa saa myös K-Latausta. Jossain vaiheessa sitten tuo voimavirtalataus.

Itsekin näihin vasta perehtymässä ja oppimassa.. Defa Power 22kW malli taisi olla 809€ ja vaikutti kanssa ihan asialliselta. 5V takuu ja sovellus näytti mainosvideossa fiksulta.. jos vaikka joskus siirryt pörssisähköön niin tuo osasi hakea nordpoolista hinnat ja optimoida lataukset halvoille tunneille kun kertoi koska pitää olla latauksen valmis. Tehot sai laskettua 11kW (3x16A) syötölle, niinkuin useammassa fiksummassa asemassa saa. Kuormanhallinta oli 299€ lisäpalikalla, mutta etuna vakiona oleva wifi jos ei halua alkaa cat kaapelia vetämään (sekin oli mahdollinen tuon kuormanmittauksen ja latausaseman väliin).
 
Mitäs laitetta raati suosittelee kotilataukseen, tilanne on tämä: ID4 150kW / 77 kWh, kotona 3x25A sähköt. Autokatoksessa schukotöpseleitä sekä voimavirtapistoke (sähkökaapin sisällä) tarjolla. Autossa maksimi AC-lataus on 11kW. Ajattelin, että ei ihan täysillä tarvitse ladata, yön aika ehtii hitaammallakin. Lisäksi töissä on mahdollista ladata.

Talo on vuodelta 1999/2000, pyydän jossain vaiheessa sähkärin katsomaan ja varmaan siirtämään voimavirran ulos kaapista autokatoksen seinään sekä samalla "nykyaikaistamaan" vikavirtasuojineen yms (on siellä sähkökaapissa sellainen ennestäänkin, mutta ei varmaan 23 vuotta sitten ollut sähköauton lataukset mielessä sähköjä suunnitellessa). Tuohon voimavirtaan liitettävää laitetta ajattelin. Sähkösopimus on kiinteä ensi huhtikuuhun asti (ja varmaan siitä eteenpäinkin) eikä ole mitään kotiautomaatiota meillä.

Auto saatiin maanantaina ja koitetaan pärjätä vielä jonkin aikaa töissä lataamalla sekä kotona sitten hitaalla schukolaturilla. Lähisittarissa saa myös K-Latausta. Jossain vaiheessa sitten tuo voimavirtalataus.
Jos se sähkökaappi on järkevässä paikassa suhteessa pysäköintipaikkaan, laita voimavirtarasiaan kytkettävä laturi sinne kaapin sisään ja pelkkä dummyteline johonkin kaapin viereen latauspistokkeelle.

23v sitten asennetussa sähkökaapin ulkopistorasiassa on todennäköisesti ihan samat suojaukset kuin nykyäänkin, pykälä salli AC vikiksen käytön, mutta nykyinen A oli ihan yleisesti käytetty. B tyypin vikistä ei vieläkään käytetä kuin erikoistapauksissa ja latauslaitteen sisäinen dc-suoja ajaa saman asian.

Todennäköisesti latausvirran rajoittaminen esim 8A (5,5kW) siinä voimavirtalaturissa, ei 25A pääsulake tuota mitään ongelmaa. Tuolla teholla aivan kuivaksi ajettu akku latautuu vähän reilussa 14h aivan täyteen.
 
Tai kuormien uudelleenjärjestely. Oikeastaan se kuormien järjestely on tärkeämpi.

Sitä tuolla tarkoitin :

Josko kokeilisi hieman järjestellä talon vaihekuormaa ja saada tyhjennettyä yhtä vaihetta, johon tuon sitten kytkisi vaikka 20A asetuksella... Aikanaan tullut liian hienosti tasattua vaiheiden kuormitus :)

Sähköjä tehdessä tuli mietittyä mitä missäkin vaiheessa, jotta kaikissa olisi tasainen kuorma. Paperilla näyttää edelleen hyvältä, mutta pitänee vielä mittailla pihtimittarilla virrat kun laittanut lämmityksiä päälle. Nyt sitten pitäsi saada kuormia siirrettyä pois siltä vaiheelta, johon auton lataus menossa.. toki siten ettei mennä yli kahdessa muussa.. Hieman hullultahan se tuntuu tarkoituksella tehdä vinokuormaa.

Toisaalta talo aikanaan ollut verkossa 3x35A ja pudotettu sitten 3x25A pääsulakkeille pienemmän kk-hinnan takia.. ymmärtääkseni nosto 35A pääsulakkeille ei nyt sit maksaisi muuta kuin isontuneen kk-maksun. Nousu olisi 24€/kk joka ei nyt ihan mahdoton sekään.
 
Toisaalta talo aikanaan ollut verkossa 3x35A ja pudotettu sitten 3x25A pääsulakkeille pienemmän kk-hinnan takia.. ymmärtääkseni nosto 35A pääsulakkeille ei nyt sit maksaisi muuta kuin isontuneen kk-maksun. Nousu olisi 24€/kk joka ei nyt ihan mahdoton sekään.

Meinaatko että ilmaiseksi saat nostettua päänallit 3x25A -> 3x35A? Esim Carunalla on tuohon hinnasto..
 
Meinaatko että ilmaiseksi saat nostettua päänallit 3x25A -> 3x35A? Esim Carunalla on tuohon hinnasto..
Nyt täytyy sanoa etten tiedä kun en ole omalta yhtiöltä kysynyt. Olen kuitenkin ymmärtänyt että verkkoon liittyessä päänallit ratkaisee liittymishinnan. Jos myöhemmin isonnat nii joudut maksamaan liittymishintojen erotuksen.
Meillä talo aikanaan liitetty 3x35A ja myöhemmin pudotettu 3x25A kokoon edellisen omistajan toimesta (pienempi kk maksu). Tässä tapauksessa ei kai pitäisi nosto takaisin alkuperäiseen maksaa extraa?

Liittymän pienentyessä ei tuota liittymismaksua tietenkään ei palauteta mutta sen on ns "sisässä"
 
Kysymys kuormanhallinnasta, lähinna tarvitaanko sitä vai ei.

As Oy, 6 huoneistoa, jokaisella 3x35A keskus.

As Oy:n liittymän pääsulakkeet 3x200/400A.

Viimeisen vuoden ajalta liittymän korkein tunnin keskiarvon huipputeho on ollut n. 47,2
kW. Arvioidaan mahdollinen huipputehopiikki asettamalla varmuuskerroin 1,5.
Saadaan huipputehopiikin arvioksi 70,8 kW. Kapasiteettia on tällöin n. 67,2 kw?

Sähköautojen lataukset aiotaan tehdä jokaisen oman keskuksen kautta. Riittääkö liittymä käytännössä siihen, että jokainen saa asentaa 11kw laturin, eikä tarvita kuormanhallintaa? Suhteessa omaan keskukseen ja suhteessa pääsulakkeeseen.

35Ax6=210A, mutta aika lailla voisi kai sanoa, että pääsulakkeen mitoituksessa ei ole tingitty?

Olisiko järkevää jättää kuormanhallinta jokaisen omaan harkintaan? Jos käräyttää oman pääsulakkeen, niin oma moka? Yhtiötasolla ei varmaankaan kuormanhallintaa nykyisellään tarvita?

Yksi ajatus olisi, että yhtiö vetää autokatokseen paksummat piuhat ja supersukon nykyisen normisukon tilalle ja jokainen saa siitä eteenpäin tehdä mitä lystää kunhan ei asenna yli 11 kw laturia? Kuulostaako suunnitelmalta? :geek:
 
Viimeksi muokattu:
Nyt täytyy sanoa etten tiedä kun en ole omalta yhtiöltä kysynyt. Olen kuitenkin ymmärtänyt että verkkoon liittyessä päänallit ratkaisee liittymishinnan. Jos myöhemmin isonnat nii joudut maksamaan liittymishintojen erotuksen.
Meillä talo aikanaan liitetty 3x35A ja myöhemmin pudotettu 3x25A kokoon edellisen omistajan toimesta (pienempi kk maksu). Tässä tapauksessa ei kai pitäisi nosto takaisin alkuperäiseen maksaa extraa?

Liittymän pienentyessä ei tuota liittymismaksua tietenkään ei palauteta mutta sen on ns "sisässä"
Maksat hinnaston mukaista kk-maksua sulakkeista. Toki joku työkulu voi olla mahdollinen mutta siinäpä se.
 
Kysymys kuormanhallinnasta, lähinna tarvitaanko sitä vai ei.

As Oy, 6 huoneistoa, jokaisella 3x35A keskus.

As Oy:n liittymän pääsulakkeet 3x200/400A.

Viimeisen vuoden ajalta liittymän korkein tunnin keskiarvon huipputeho on ollut n. 47,2
kW. Arvioidaan mahdollinen huipputehopiikki asettamalla varmuuskerroin 1,5.
Saadaan huipputehopiikin arvioksi 70,8 kW. Kapasiteettia on tällöin n. 67,2 kw?

Sähköautojen lataukset aiotaan tehdä jokaisen oman keskuksen kautta. Riittääkö liittymä käytännössä siihen, että jokainen saa asentaa 11kw laturin, eikä tarvita kuormanhallintaa? Suhteessa omaan keskukseen ja suhteessa pääsulakkeeseen.

35Ax6=210A, mutta aika lailla voisi kai sanoa, että pääsulakkeen mitoituksessa ei ole tingitty?

Olisiko järkevää jättää kuormanhallinta jokaisen omaan harkintaan? Jos käräyttää oman pääsulakkeen, niin oma moka? Yhtiötasolla ei varmaankaan kuormanhallintaa nykyisellään tarvita?

Yksi ajatus olisi, että yhtiö vetää autokatokseen paksummat piuhat ja supersukon nykyisen normisukon tilalle ja jokainen saa siitä eteenpäin tehdä mitä lystää kunhan ei asenna yli 11 kw laturia? Kuulostaako suunnitelmalta? :geek:

Huoneistojen määrä on tuossa oleellinen tekijä.

LUT:ssa pari vuotta sitten tehty tutkimus antaa aika hyvin vastauksia siihen millaisia tehoja tulee autopaikkojen määrän kasvaessa.


Käytännössä tuossa tilantessa kun huoneistoja on vain 6kpl niin pitää varautua lähes täyteen nimellistehoon (6x11kW=66kW). Hieman tuo käyrä alkaa taittua kun aletaan mennä lähemmäs kymmentä latauspistettä ja sen jälkeen loivenee reilusti, mutta alle kymmenellä pisteellä mitoitus pitää käytännössä tehdä nimellistehon perusteella. Jos huoneistoja olisi 60, niin sitten tilanne olisi ihan eri.

Äkkiseltään sanoisin, että ei tule ongelmaa kun pääsulakkeet on noinkin isot. Esim. itse asun 8 asunnon rivarissa ja meillä on asunnoissa 3x25A ryhmäkeskukset +kiinteistö 3x50A ja pääsulakkeet on 3x125A.

Mikä teillä on lämmitysmuoto? Onko verkkoyhtiöltä kysytty tai onko mahdollista saada vaihekohtaista kuormitusta? Jos jostain syystä onkin kovin pahaa vinokuormaa niin ei se mahdotonta ole, että tuleekin ongelmia.

Eli ei ole antaa vastausta, että tarvitaanko vai ei. Onko sen tietoliikennekaapelin vetäminen tai jonkin olemassaolevan hyödyntäminen ylitsepääsemättömän vaikeaa? Ainahan se parempi on jos sen kuormanhallinnan laittaa, silloin voi vaikka asennuttaa ne 22kW laturit joista saa noihin 1x32A lataaviin hybrideihin/Leafiin täydet tehot. Tai jos on jollakin Rellu/Nissan 22kW laturilla.
 
Huoneistojen määrä on tuossa oleellinen tekijä.

LUT:ssa pari vuotta sitten tehty tutkimus antaa aika hyvin vastauksia siihen millaisia tehoja tulee autopaikkojen määrän kasvaessa.


Käytännössä tuossa tilantessa kun huoneistoja on vain 6kpl niin pitää varautua lähes täyteen nimellistehoon (6x11kW=66kW). Hieman tuo käyrä alkaa taittua kun aletaan mennä lähemmäs kymmentä latauspistettä ja sen jälkeen loivenee reilusti, mutta alle kymmenellä pisteellä mitoitus pitää käytännössä tehdä nimellistehon perusteella. Jos huoneistoja olisi 60, niin sitten tilanne olisi ihan eri.

Äkkiseltään sanoisin, että ei tule ongelmaa kun pääsulakkeet on noinkin isot. Esim. itse asun 8 asunnon rivarissa ja meillä on asunnoissa 3x25A ryhmäkeskukset +kiinteistö 3x50A ja pääsulakkeet on 3x125A.

Mikä teillä on lämmitysmuoto? Onko verkkoyhtiöltä kysytty tai onko mahdollista saada vaihekohtaista kuormitusta? Jos jostain syystä onkin kovin pahaa vinokuormaa niin ei se mahdotonta ole, että tuleekin ongelmia.

Eli ei ole antaa vastausta, että tarvitaanko vai ei. Onko sen tietoliikennekaapelin vetäminen tai jonkin olemassaolevan hyödyntäminen ylitsepääsemättömän vaikeaa? Ainahan se parempi on jos sen kuormanhallinnan laittaa, silloin voi vaikka asennuttaa ne 22kW laturit joista saa noihin 1x32A lataaviin hybrideihin/Leafiin täydet tehot. Tai jos on jollakin Rellu/Nissan 22kW laturilla.

Lämmitys on suora sähkö. Kiitos, tuo vaihekohtainen kuormitus ei tullut mieleenkään, sitä voisi tiedustella. Jos vaihekohtainen kuormitus on vinossa niin selviääkö siitä, jos joku asentaja käy sorkkimassa keskuksia? Kuormanhallinnalla tässä tapauksessa tarkoitat suhteessa huoneiston keskukseen? Siinä ilmeisesti jokainen voi valita omansa (laturin + kuormanhallinnan), eli ei tarvitse olla yhden ja saman tarjoajan, koska noiden ei tarvitse jutella keskenään jos ajatellaan, että pääsulakkeen pitäisi kestää? Ja eikö tuo 22kw lataus ole vähän mahdoton jos huoneiston keskuksen koko on 3x35A, eli ,maallikon matikalla 25kw?
 
Kysymys kuormanhallinnasta, lähinna tarvitaanko sitä vai ei.

As Oy, 6 huoneistoa, jokaisella 3x35A keskus.

As Oy:n liittymän pääsulakkeet 3x200/400A.

Viimeisen vuoden ajalta liittymän korkein tunnin keskiarvon huipputeho on ollut n. 47,2
kW. Arvioidaan mahdollinen huipputehopiikki asettamalla varmuuskerroin 1,5.
Saadaan huipputehopiikin arvioksi 70,8 kW. Kapasiteettia on tällöin n. 67,2 kw?

Sähköautojen lataukset aiotaan tehdä jokaisen oman keskuksen kautta. Riittääkö liittymä käytännössä siihen, että jokainen saa asentaa 11kw laturin, eikä tarvita kuormanhallintaa? Suhteessa omaan keskukseen ja suhteessa pääsulakkeeseen.

35Ax6=210A, mutta aika lailla voisi kai sanoa, että pääsulakkeen mitoituksessa ei ole tingitty?

Olisiko järkevää jättää kuormanhallinta jokaisen omaan harkintaan? Jos käräyttää oman pääsulakkeen, niin oma moka? Yhtiötasolla ei varmaankaan kuormanhallintaa nykyisellään tarvita?

Yksi ajatus olisi, että yhtiö vetää autokatokseen paksummat piuhat ja supersukon nykyisen normisukon tilalle ja jokainen saa siitä eteenpäin tehdä mitä lystää kunhan ei asenna yli 11 kw laturia? Kuulostaako suunnitelmalta? :geek:

Edes Lapin kävijät ei käy kotonaan lataamassa joka päivä (yö) :)

Käytännössä koskaan ei tarvita yli 11 kW:n lataustehoa, joten tuo 3x16A kolmivaihesyöttö riittää hienosti per laturi.
Jos auto on laturissa öisin vaikkapa 8h saat aina akun täyteen, joten rangea löytyy aamulla maksimit.

P.S. Supersukot lykkäisin valottomaan paikkaan, yhdellä 16A vaiheella maksimi latausvirta on siis ~3,7 kW

Edit: Fiksut kolmivaihelataajat ei tarvitse kuormanhallintaa, laturin virran voi säätää pienemmäksi liittymän kapasiteetin mukaan. 25 A yksivaihelataajat taas tarvinnee sähkökeskuksen uudelleen optimoinnin.
 
11 kW riittää varmasti pitkälle, vaikka kohta alkaisi nuo 120 kWh yleistymään niin senkin vielä saa työpäivän jälkeen aamuksi valmiiksi.

Vaikkakin joku 50 kW laturi olisi kotonakin kiva kun saisi valittua sen päivän halvimman tunnin milloin rykäistä akku täyteen.
 
Edes Lapin kävijät ei käy kotonaan lataamassa joka päivä (yö) :)

Käytännössä koskaan ei tarvita yli 11 kW:n lataustehoa, joten tuo 3x16A kolmivaihesyöttö riittää hienosti per laturi.
Jos auto on laturissa öisin vaikkapa 8h saat aina akun täyteen, joten rangea löytyy aamulla maksimit.

P.S. Supersukot lykkäisin valottomaan paikkaan, yhdellä 16A vaiheella maksimi latausvirta on siis ~3,7 kW

Edit: Fiksut kolmivaihelataajat ei tarvitse kuormanhallintaa, laturin virran voi säätää pienemmäksi liittymän kapasiteetin mukaan. 25 A yksivaihelataajat taas tarvinnee sähkökeskuksen uudelleen optimoinnin.

Tuo supersuko olisi hyvä kaikille, jotka eivät tarvitse tehokkaampaa latausta. Se kelpaisi hybridien lataukseen ja luulen että meillä 5/6 huoneistolle se riittäisi myös sähköauton lataukseen. Ja se kelpaisi tietenkin myös auton sisätilan lämmittimille yms.

Pointti tässä olisi se valmius parempaan ja sitä harkitessa myös onnistuisi lataaminen oikeaoppisesti ja turvallisesti sukosta ja jokainen saisi itse päättää mitä tekee, eikä yhtiön tarvitsisi asiaan puuttua jatkossa. Nykyiset 8A sukot toki kelpaa myös johonkin, mutta eivät ehkä sähköauton lataukseen.
 
Lämmitys on suora sähkö. Kiitos, tuo vaihekohtainen kuormitus ei tullut mieleenkään, sitä voisi tiedustella. Jos vaihekohtainen kuormitus on vinossa niin selviääkö siitä, jos joku asentaja käy sorkkimassa keskuksia? Kuormanhallinnalla tässä tapauksessa tarkoitat suhteessa huoneiston keskukseen? Siinä ilmeisesti jokainen voi valita omansa (laturin + kuormanhallinnan), eli ei tarvitse olla yhden ja saman tarjoajan, koska noiden ei tarvitse jutella keskenään jos ajatellaan, että pääsulakkeen pitäisi kestää? Ja eikö tuo 22kw lataus ole vähän mahdoton jos huoneiston keskuksen koko on 3x35A, eli ,maallikon matikalla 25kw?
Aivan, sähkölämmitys selittää tuota isoa liittymäkokoa. Jos vaihekohtainen kuormitus ei selviä verkkoyhtiöltä niin keskukseen pitää asentaa verkkoanalysaattori hetkeksi monitoroimaan tilannetta.

Ottaen huomioon, että asuntojen keskukset on 3x35A niin niissä ei tuskin tule ongelmaa. Kuormanhallinnalla tarkoitan sitä, että yhtiön pääsulakkeita mitataan virtamuuntajien avulla ja estetään niiden palaminen.

Asunnon syöttöjohdon ulakkeiden palaminen ei yleensä kaada maata kun ne on usein tulppasulakkeet pääkeskuksella, mutta jos se kahvasulake kiinteistön liittymässä palaa, paikalle pitää kutsua sähkäri kun niitä ei ole maallikon sallittua vaihtaa.

Jos yhtiössä on yhtään sellaista porukkaa, että sähköautot tulee yleistymään ja mietitään asiaa pitkällä jänteellä niin tekisin koko homman kunnolla: Sähköt jokaisen oman liittymän takaa jolloin ei tarvita mitään palveluntarjoajaa väliin, mutta joko langallinen tai langaton(näitäkin on, tosin harvemmassa) kuormanhallinta pitämään huolen, että kiinteistön pääsulakkeet ei pala.

22kW ei ole mahdoton, mutta melkeinpä tuolloin pitäisi olla keskuksella vuorottelukytkentä sähkölämmitykselle ja kiukaalle vs. laturi.
 
Aivan, sähkölämmitys selittää tuota isoa liittymäkokoa. Jos vaihekohtainen kuormitus ei selviä verkkoyhtiöltä niin keskukseen pitää asentaa verkkoanalysaattori hetkeksi monitoroimaan tilannetta.

Ottaen huomioon, että asuntojen keskukset on 3x35A niin niissä ei tuskin tule ongelmaa. Kuormanhallinnalla tarkoitan sitä, että yhtiön pääsulakkeita mitataan virtamuuntajien avulla ja estetään niiden palaminen.

Asunnon syöttöjohdon ulakkeiden palaminen ei yleensä kaada maata kun ne on usein tulppasulakkeet pääkeskuksella, mutta jos se kahvasulake kiinteistön liittymässä palaa, paikalle pitää kutsua sähkäri kun niitä ei ole maallikon sallittua vaihtaa.

Jos yhtiössä on yhtään sellaista porukkaa, että sähköautot tulee yleistymään ja mietitään asiaa pitkällä jänteellä niin tekisin koko homman kunnolla: Sähköt jokaisen oman liittymän takaa jolloin ei tarvita mitään palveluntarjoajaa väliin, mutta joko langallinen tai langaton(näitäkin on, tosin harvemmassa) kuormanhallinta pitämään huolen, että kiinteistön pääsulakkeet ei pala.

22kW ei ole mahdoton, mutta melkeinpä tuolloin pitäisi olla keskuksella vuorottelukytkentä sähkölämmitykselle ja kiukaalle vs. laturi.
Onko tuo kuormanhallinta pääsulakkeelle ihan sama kuin mitä myydään noiden latausasemien kanssa? DIN-kiskoon asennettava palikka, joka mittaa tehoa (tai mikä nyt onkaan oikea termi) ja sitten kommunikoi laturin kanssa, vähentäen lataustehoa (katkoen vaiheita tms)? Pitääkö siis kaikkien laturien olla samaa merkkiä jotta tuo kuormanhallinta suhteessa pääsulakkeeseen toimisi? Riskikö on siinä, että jos vaiheiden kuormitus ei ole balanssissa, niin sitten jo täyttä pienempi kuormitus voi viedä yhden vaiheen yli 200A ja pääsulake sanoo poks?
 
Liittymän pienentyessä ei tuota liittymismaksua tietenkään ei palauteta mutta sen on ns "sisässä"
Tuo riippuu yhtiöstä. Jotkut kyllä palauttavat sen "sisällä" olevan summan, mutta uskon että varmasti löytyy yhtiöitä jotka perivät sen maksun uudestaankin jos nostaa takaisin isompaan sulakkeeseen, vaikka eivät palautakaan erotusta sulaketta pienennettäessä.
 
Onko tuo kuormanhallinta pääsulakkeelle ihan sama kuin mitä myydään noiden latausasemien kanssa? DIN-kiskoon asennettava palikka, joka mittaa tehoa (tai mikä nyt onkaan oikea termi) ja sitten kommunikoi laturin kanssa, vähentäen lataustehoa (katkoen vaiheita tms)? Pitääkö siis kaikkien laturien olla samaa merkkiä jotta tuo kuormanhallinta suhteessa pääsulakkeeseen toimisi? Riskikö on siinä, että jos vaiheiden kuormitus ei ole balanssissa, niin sitten jo täyttä pienempi kuormitus voi viedä yhden vaiheen yli 200A ja pääsulake sanoo poks?

Joo, se asennetaan usemmin din-kiskoon pääkeskuksella ja siitä palikalta menee mittamuuntajat kiinteistön syöttökaapelin eri vaiheiden ympärille. Ja mittaa käytännössä vaihevirtaa(eli tehoa) ja kertoo laturille että kerro autolle, ettei auton laturi ota enempää kuin x ampeeria virtaa. (Huom, se virtaa rajoittava tekijä näissä kaikissa kuormanhallintaratkaisuissa on aina se auto. Auton sisäinen laturi on varsin hienostunutta tehoelektroniikkaa joka osaa rajoittaa verkosta ottamaansa virtaa. Itse laturi osaa ainoastaan kertoa sille auton sisäiselle laturille, että älä ota enempää kuin x ampeeria.)

Ei ole pakko olla samaa merkkiä, mutta varmin yhteensopivuus saadaan kun asennetaan sama laturi kaikille. (Teoriassa pitäisi riittää kun laturi tukee esim. OCPP protokollaa, että kuormanhallinta toimii)

Vaiheiden epätasainen kuormitus on varsin tavallista ja teoriassa laturit voi pahentaakin sitä vaikka tehtäisiin vaiheiden kierrätystä laturilta toiselle. Esim. voi käydä niin, että ne pari 1x32A laturilla varustettua Leafia/hybridiä onkin juuri sattumalta vaiheessa 1, joka on valmiiksi enemmän kuormitettu kuin 2 ja 3.
 
Ostin tuollaisen Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW lataus laitteen ja laite toimii muuten hyvin, mutta ajastin toimintoa en saa pelaamaan. (Blaupunkt sähköauton voimavirta-latauslaite säätimellä 8m, Voimavirta-Type 2, 11 kW)

Olen nyt kolmena eri yönä ajastanut latauksen aloituksen halvoille sähkötunneille ohjeiden mukaan ja joka kerta kun aamulla olen mennyt autolle, niin laite ei ole ladannut akkua ollenkaan, vaan ajastin on jumahtanut 00:00:01 tilaan eli sekunti ennen latauksen aloittamista.

1693116118559.png


Tässä tilanteessa jos käytän autosta ovet lukossa/auki, niin lataus alkaa heti normaalisti eli ilmeisesti ajastin menee loppuun asti ja alkaa lataamaan?

Sillä ei ole ollut mitään väliä onko auto ollut yön lukittuna vai ei, niin silti tuo ajastimen jumahdus tapahtuu joka kerta.

Onko ideoita mistä tuo voisi johtua (esim. joku auton asetus Skoda Enyaq IV) vai onko laturissa jotain vikaa?
 
Onko mahdollista ajastaa auton puolelta?

On mahdollista. Pitää varmaan alkaa käyttämään sitä vaihtoehtoa jos tuo laturin ajastus ei kerta toimi, mutta toki jos laturissa on vikaa niin hyvähän sekin olisi sitten takuuaikana vaihtaa uuteen.
 
Tuollaisen tietoset laturin kanssa olen ladannut Enyaqia, siinä vastaava ajastin. Auto muistaakseni vilkuttaa punaista valoa johdon kytkeminen jälkeen mutta lähtee kuitenkin lataamaan kun aika on kulunut loppuun. Onko sulla ”ilmastointikaapelin automaattinen vapautus” päällä? Tuon kanssa oli joskus ongelmia kun auto vapautti lukituksen niin ei enää suostunut lataamaan ennen kuin irrotti kaapelin ja laittoi takaisin.
 
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.


Vielä tähän pörssiohjaukseen niin eikö tosiaan go-e:lle voi säätää että lataa autoa aina kun hinta on alle x.xx snt/kWh. Jos autosta on säädetty että akkua ladataan vain 80% täyteen niin eikö auto osaa lopettaa latausta ja mennä nukkumaan kun varaustaso on täynä?

Seuraavan kerran laturi yrittää ladata kun pistooli otetaan pois ja laitetaan takaisin.
 
Viimeksi muokattu:
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.

Jos on Hyundai -merkkinen kulkine, niin toistaiseksi Gridio ei ole vaihtoehto:

1693154907384.png
 
Vielä tähän pörssiohjaukseen niin eikö tosiaan go-e:lle voi säätää että lataa autoa aina kun hinta on alle x.xx snt/kWh. Jos autosta on säädetty että akkua ladataan vain 80% täyteen niin eikö auto osaa lopettaa latausta ja mennä nukkumaan kun varaustaso on täynä?

Seuraavan kerran laturi yrittää ladata kun pistooli otetaan pois ja laitetaan takaisin.
Ehkä tuo jollekin sopii. Vaikka sellaiselle, jota ei haittaa säätää tuota hintarajaa eri öiden välillä. Tai on tärkeämpää ettei tule ladannelsi liian kallista sähköä kuin että aamulla akku ei ole täysi.

Mutta gridion malli on teoriassa lähempänä sitä täysautomaattista avararuusluksusta jota tavoittelen. Auto on aina ladattu 80% aamulla käyttäen yön halvimpia tunteja, riippumatta siitä millä lataustasolla saavuin kotiin, mitkä ne halvimmat tunnit oli, ja mikä niiden hintataso oli. Käytäntö ei toki ole vielä ihan tuon teorian tasolla, mutta lähellä.
 
Tulevan vrk halvimmat tunnit 0-5, ei siinä Gridiota tarvita. Autosta ajastus ja laturi lataa varmasti.
En itse viitsi joka päivä erikseen säätää noita. Ja kyllä toki yleensä on halvimmat klo 00-06, mutta ei aina. Nytkin on kumma pomppu hinnoissa klo 01-02, 7,72c/kWh, kun muutoin siinä ympärillä hinnat 3-4c.
 
En itse viitsi joka päivä erikseen säätää noita. Ja kyllä toki yleensä on halvimmat klo 00-06, mutta ei aina. Nytkin on kumma pomppu hinnoissa klo 01-02, 7,72c/kWh, kun muutoin siinä ympärillä hinnat 3-4c.
Niin on. Otin vaan ne 2-5 tunnit. Ei tarvii joka päivä ladata niin pärjää näinkin. Kokeilin kyllä Gridiota ja se toimisi mun auton kanssa kyllä.
 
Vool on toinen tollanen gridion tyylinen sovellus. Sit tais olla viel joku yks suomalainenkin
Epäilen jotta toimiikohan mikään muukaan vastaava sovellus. Tuosta Gridion tiedotteesta ymmärsin jotta ongelmat johtuu Hyundaista. Olisiko ne 12v akkuongelmat syynä tai jotain ja rajoittaneet entisestään "nuuskimista" jotta auto saa nukkua rauhassa... en tiedä, pelkkää spekulaatiota.
 
Epäilen jotta toimiikohan mikään muukaan vastaava sovellus. Tuosta Gridion tiedotteesta ymmärsin jotta ongelmat johtuu Hyundaista. Olisiko ne 12v akkuongelmat syynä tai jotain ja rajoittaneet entisestään "nuuskimista" jotta auto saa nukkua rauhassa... en tiedä, pelkkää spekulaatiota.
Juu se voi olla ettei toimi jos itse rajapintaan on tehty rajoitteita.
 
Tuollaisen tietoset laturin kanssa olen ladannut Enyaqia, siinä vastaava ajastin. Auto muistaakseni vilkuttaa punaista valoa johdon kytkeminen jälkeen mutta lähtee kuitenkin lataamaan kun aika on kulunut loppuun. Onko sulla ”ilmastointikaapelin automaattinen vapautus” päällä? Tuon kanssa oli joskus ongelmia kun auto vapautti lukituksen niin ei enää suostunut lataamaan ennen kuin irrotti kaapelin ja laittoi takaisin.

”Poista aina ilmastointikaapelin lukitus” ei ollut päällä. Mitä tuo asetus siis käytännössä tekee?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 433
Viestejä
4 551 083
Jäsenet
74 985
Uusin jäsen
Cactus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom