Sähköauton kotilataus

Niin Teslasta itsessään voi säätää ampeerit, mutta ihan heti ei löytänyt tukeeko GridIO näiden säätöä älykkäästi? Eli että dummylaturi olisi aina säädettynä täysille, mutta GridIO ymmärtäisi vaikka että klo 01 - 03 välillä saat ladata vain 8An virralla
Eikai Gridio ota tuohon mitään kantaa vaan muutos tulee tehdä autossa. Autohan sitten muistaa GPS:n perusteella että tässä sijainnissa ladataan vaikka max 10A.

Gridio on pelkkä palvelu joka komentaa itse autoa, että nyt hinta on alle asetetun rajan -> aloita lataus
 
Tämä pörssisähkön hintaan perustuva lataus tuossa go-e laturissa tosiaan on mutta mulle ei nyt oikein aukene että miksi mun pitäisi määrittää mitään ladattavaa sähkömäärää ? Jos Teslassa on säädetty että kotona ladataan aina 80% asti akku ja kun se saavutetaan, auto keskeyttää latauksen. Niin mitä sillä on väliä vaikka laturi yrittäis tarjota virtaa kun auto ei kuitenkaan ota vastaan ?
Tässä kait se, että Gridio ei tiedä mikä on akun taso, mutta kai tuon voi kiertää niin että iskee vaan tarpeeksi ison luvun tuohon, auto sitten stoppaa kun latausraja tulee täyteen.
 
Eikai Gridio ota tuohon mitään kantaa vaan muutos tulee tehdä autossa. Autohan sitten muistaa GPS:n perusteella että tässä sijainnissa ladataan vaikka max 10A.

Gridio on pelkkä palvelu joka komentaa itse autoa, että nyt hinta on alle asetetun rajan -> aloita lataus

Niin eli jos halu olisi säätää yöksi tietyille tunneille alemmat amppeerit, jos samaan aikaan potkaisee talon lämmityksen tulille niin tuollainen dummy laturi ja Gridio ei taida siihen kauhean hyvin taipua. Tietty auton omista rajapinnoista vois varmaan säätää kotiautomaation kautta, mutta varmaan helpommalla pääsee tuon go-e kanssa
 
Tässä kait se, että Gridio ei tiedä mikä on akun taso, mutta kai tuon voi kiertää niin että iskee vaan tarpeeksi ison luvun tuohon, auto sitten stoppaa kun latausraja tulee täyteen.
Kyllä tuo Gridio sen tiedon saa ja muistaakseni siitä saa myös säädettyä latausrajoja. Mutta se onkin sitten mysteeri kun autosta on laitettu joku asetus ja gridiosta toinen niin kumpi voittaa.
 
Tässä kait se, että Gridio ei tiedä mikä on akun taso, mutta kai tuon voi kiertää niin että iskee vaan tarpeeksi ison luvun tuohon, auto sitten stoppaa kun latausraja tulee täyteen.

niin minä ymmärsin että tarkoitettiin että juuri se Gridio tietää mikä on se akun taso, mutta Go-e ei tiedä. niinkuin ei tiedäkään mutta en ymmärrä miksi pitäisikään tietää eikä siinä tarvitse mielestäni syöttää ennakolta mitään haluttua kw määrää minä verran halutaan ladata.
 
Itse säädän vain kynnysarvoa sen mukaan paljonko sähkö maksaa halvimpina tunteina. Toistaiseksi olen saanut pitää sitä yhdessä sentissä ja auto alkaa lataamaan silloin ku sähkönhinta on sen alle. 90% asti ladataan. Ei tarvi mun mielestä energiamääriä miettiä paljonko lataa.
 
Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e

Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?
Gridio + blaukkari lienee ihan toimiva ja edullinen ratkaisu. Minulla Gridio piti autoa turhaan hereillä, joten luovuin sen käytöstä. Auton lataustehoa voit säätää ihan Teslan sovelluksella. Jos tarvitse dynaamista säätöä, niin käänny suosiolla Go-e:n puoleen.

Go-e:n osalta suosittelen, että hyödynnät Teslan nykyistä Mennekesin 7,5m kaapelia laturin kanssa (jos siis olet hiljattain auton hankkinut ja saanut mukana ko. johdon). Se on pitkä ja raskas 32A kaapeli, joten Mennekes kannattaa olla kiinteästi Go-e:ssa kiinni kotiosoitteessa. Hommaat sitten matkakäyttöön 16A kierrekaapelin, niin on kevyt käsitellä eikä se pyöri kurassa kontin liaten.
 
Go-e:n osalta suosittelen, että hyödynnät Teslan nykyistä Mennekesin 7,5m kaapelia laturin kanssa (jos siis olet hiljattain auton hankkinut ja saanut mukana ko. johdon). Se on pitkä ja raskas 32A kaapeli, joten Mennekes kannattaa olla kiinteästi Go-e:ssa kiinni kotiosoitteessa. Hommaat sitten matkakäyttöön 16A kierrekaapelin, niin on kevyt käsitellä eikä se pyöri kurassa kontin liaten.

Hyviä pointteja, kiitos näistä! Onkos tässä jotain sudenkuoppia kun amazon myy 5m jöötiä helposti puoleen (https://www.amazon.de/-/en/ECOPOINT-Charging-Electric-Menneks-Compatible/dp/B0C4TCNZT1) siitä mitä näistä Suomessa pyydetään. Kiinan pommilatureihein ei ole tarvetta lähteä, mutta tuollaisiin hetkittäisin reissulatauksiin uskoisi amazonissa olevan ihan laatu kampetta?
 
Jos on toista kaapelia hankkimassa, vaikka sitten kiinteäksi siihen kodin go-e:lle niin sijoittaisin ehkä siihen hieman enemmän ja ottaisin Tesla-napilla olevan kaapelin kotiin ja pitäisi sitten tuon auton mukana tulevan siellä autossa.

Nuo tietysti maksaa sen pari saturaista sitten
 
Tuttu hall. pj. meinaa laittaa halvalla vanhaan rivariyhtiöön Satmatic-tyylisiä lippaita sitä mukaa kuin tarvetta ilmenee. Sulakkeet ilmeisesti kuudelle parhaalle lippaalle 6 * 25 A ja lopuille kuudelle 3 * 25 A. Parhaat riittänevät niin moneksi vuodeksi, että huonompiin ei edes ehditä ennen piharemonttia, jonka yhteydessä sitten parempaa lataussysteemiä koko köörille. Parhaissa voisi olla iloa supersukosta. Molemmista ruuduista ei tietenkään voi ottaa 16 A yhtaikaa, mutta homma voisi toimia, jos viereisellä on auton mukana toimitettu 8 A tai ajaa vähän/on eläkeläinen. 16 A + 8 A on ok.

Nyt aluksi tulisi 1-2 lipasta, eli 2-4 autolle latausta. Saako joltain valmistajalta sopivaan hintaan (=250-450 €) lippaan ilman asennusta, missä on kahdelle kWh-mittaroitu lataus (8 A, plussaa jos 16 A) ja lämmityskäyttäjille ajastusmahdollisuus? Garolla oli joskus, mutta hinta oli suolaisen tonnin.
 
Voisikos joku vääntää rautalangasta, mitä ihan käytännössä vaaditaan jos haluaisin sähköauton latauspömpylän asennuttaa kotiini?

En tiedä yhtään minkä kokoiset pääsulakkeet mulla on, koska asun paritalossa ja talon sähköpääkeskus sijaitsee ulkovarastossa ja on lukittu. Asunto on valmistunut 1991 ja siinä on suorasähkölämmitys jossa on useampi 1000-2000W lattialämmitysvastus (näitä ei tosin nykyään ILP:ien ansiosta käytetä), joten olettaisin että sulakkeet nyt ihan vähintään on 3x25A. Jos näin on, niin kannattaisiko niitä lähteä kasvattamaan? 35A nosto maksaisi 450€, 63A:han 1500€. Kuukausimaksu on kaikissa liittymissä sama.

Edit, sähkölaskussa luki 3x35A. Nosto 50A:han maksaisi 650, 63A:han 950€. Wöörttiä/tarpeellista?

Ja miten sitten käytännössä piuhojen veto siihen varsinaiseen latauspömpeliin? Pitääkö tuolta talokeskuksesta vetää jotain kaapeleita? Vai asuntokohtaisesta sulaketaulusta? Voidaanko hommassa hyödyntää esim. nykyisiä sisä/ulkopistorasiaa? Lähinnä mietin siltä kannalta, että kyseessä on kevytbetonitalo, joten kokonaan uusien kaapelivetojen vetäminen olisi potentiaalisesti aika nihkeää.

Ja paljonkohan se kustantaisi näillä spekseillä se pelkkä asennus? Ja siis tarkennetakoon, että mietinnässä autoksi on tällä hetkellä Tesla Y. Laturin ei tarvitse olla mikään maailman hypernopein turboextravehje, mutta sellainen jolla saisi turvallisesti ja kohtuullisen nopeasti autoon menomehua.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt aluksi tulisi 1-2 lipasta, eli 2-4 autolle latausta. Saako joltain valmistajalta sopivaan hintaan (=250-450 €) lippaan ilman asennusta, missä on kahdelle kWh-mittaroitu lataus (8 A, plussaa jos 16 A) ja lämmityskäyttäjille ajastusmahdollisuus? Garolla oli joskus, mutta hinta oli suolaisen tonnin.

EVPiken pistokekokonaisuus tuli asennutettua itse keväämmällä, liekö menisi tuohon hintahaarukan sisään jostain muualta ostettuna. Saa kytkettyä ajastettavaan (2h) lämmitystilaan joka ohittaa sähkömittarin tai jatkuvaan lataustilaan joloin käytetty sähkö menee mittarin läpi. Viikon päivät tullut latailtua uutta sähköautoa tuosta ja toistaiseksi ei valittamista, joskin kytketyn kaapelin läpivientiä ulos sai hieman hiomapaperilla isontaa kun on sen verran paksua piuhaa tuo.
 
Oma kokemus:

- 22 kW laturi kuormanhallinnalla 3x25 A kevytbetonitaloon + supersuko vielä rinnalle

- 3x ~10 m kaapelivetoa (5x6 mm2 laturille, cat kuormanhallinalle ja supersukon syöttö), läpiviennit betonivälipohjaan ja sokkeliin

- Moduulikotelo vanhaa keskusta laajentamaan sulakkeille ja vikavirroille

Yhteensä: 1650€
 
Viimeksi muokattu:
Oma kokemus:

- 22 kW laturi kuormanhallinnalla 3x25 A kevytbetonitaloon + supersuko vielä rinnalle

- 3x ~10 m kaapelivetoa (5x6 mm2 laturille, cat kuormanhallinalle ja supersukon syöttö), läpiviennit betonivälipohjaan ja sokkeliin

- Moduulikotelo vanhaa keskusta laajentamaan sulakkeille ja vikavirroille

Yhteensä: 1550€
Tuo on kyllä jo halpa jos on asennettuna!

Tosin laturihan ei voi toimia kuin 17kW tuossa, mutta eihän isommalle käytännössä juuri tarvetta ole.
 
Editoimalla lisäsin hintaan tuon 100€ supersukon kaapeloinnista hintaan kun oli eri laskulla.

Asennettuna ns. avaimet käteen.

Sähköauto lataa vaan 3x16A mutta 1x32A plugari hyötyy noista lisäamppeereista ja kuormanhallinnasta.

Asennuksessa meni kyllä sen verran aikaa että epäilen että ei ollut heille ihan paras urakka tämä.
 
Viimeksi muokattu:
Voisikos joku vääntää rautalangasta, mitä ihan käytännössä vaaditaan jos haluaisin sähköauton latauspömpylän asennuttaa kotiini?

En tiedä yhtään minkä kokoiset pääsulakkeet mulla on, koska asun paritalossa ja talon sähköpääkeskus sijaitsee ulkovarastossa ja on lukittu. Asunto on valmistunut 1991 ja siinä on suorasähkölämmitys jossa on useampi 1000-2000W lattialämmitysvastus (näitä ei tosin nykyään ILP:ien ansiosta käytetä), joten olettaisin että sulakkeet nyt ihan vähintään on 3x25A. Jos näin on, niin kannattaisiko niitä lähteä kasvattamaan? 35A nosto maksaisi 450€, 63A:han 1500€. Kuukausimaksu on kaikissa liittymissä sama.

Edit, sähkölaskussa luki 3x35A. Nosto 50A:han maksaisi 650, 63A:han 950€. Wöörttiä/tarpeellista?

Ja miten sitten käytännössä piuhojen veto siihen varsinaiseen latauspömpeliin? Pitääkö tuolta talokeskuksesta vetää jotain kaapeleita? Vai asuntokohtaisesta sulaketaulusta? Voidaanko hommassa hyödyntää esim. nykyisiä sisä/ulkopistorasiaa? Lähinnä mietin siltä kannalta, että kyseessä on kevytbetonitalo, joten kokonaan uusien kaapelivetojen vetäminen olisi potentiaalisesti aika nihkeää.

Ja paljonkohan se kustantaisi näillä spekseillä se pelkkä asennus? Ja siis tarkennetakoon, että mietinnässä autoksi on tällä hetkellä Tesla Y. Laturin ei tarvitse olla mikään maailman hypernopein turboextravehje, mutta sellainen jolla saisi turvallisesti ja kohtuullisen nopeasti autoon menomehua.
Sulakekoko on varmasti ihan riittävä, tuskin kannattaa alkaa maksamaan korotuksesta.

Varmaan helpointa (riippuen tietysti sähkötaulujen sijainnista) on vetää asema kiinni suoraan asunnon sähkötauluun. Sinne voi sitten halutessaan (riippuen latausasemasta) asentaa kuormanhallinnan tai olla asentamatta ja sitten vähän katsoa ettei käytä esim saunaa tms samaan aikaan latauksen kanssa.

Jos sulla on seinässä / ulkona kolmevaiheinen voimavirtarasia niin voit siihen melkeen sitten hankkia aseman, mutta jos ei niin mitään normi-sukorasioita ei kannata miettiä kun niistä ei tehoa saa.

Latausaseman osalta varmaan halvin Teslalle on Teslan oma Wall Connector, 500e. Sitten jos tarvitaan kuormanhallintaa niin hinta tietysti tuosta vähän nousee (Tesla ei tällöin vaihtoehto).

Itse asennus riippunee vähän millainen kaapelointireitti tarvitaan, jos tarvitaan useita porauksia niin hinta tietysti nousee.

Joku noheva paikallinen sähkäri katsomaan, osaa kyllä kertoa ainakin suuninpiirtein hinnan asennukselle. Monet firmat tarjoaa sitten ihan "kartoituksia" jossa kattovat paikat ja antavat omat ehdotukset miten kannattaisi toteuttaa. Riippuu sitten onko talonyhtiö vai ihan omakotitalo.
 
Niin Teslasta itsessään voi säätää ampeerit, mutta ihan heti ei löytänyt tukeeko GridIO näiden säätöä älykkäästi? Eli että dummylaturi olisi aina säädettynä täysille, mutta GridIO ymmärtäisi vaikka että klo 01 - 03 välillä saat ladata vain 8An virralla
Eikai Gridio ota tuohon mitään kantaa vaan muutos tulee tehdä autossa. Autohan sitten muistaa GPS:n perusteella että tässä sijainnissa ladataan vaikka max 10A.

Gridio on pelkkä palvelu joka komentaa itse autoa, että nyt hinta on alle asetetun rajan -> aloita lataus
Niin eli jos halu olisi säätää yöksi tietyille tunneille alemmat amppeerit, jos samaan aikaan potkaisee talon lämmityksen tulille niin tuollainen dummy laturi ja Gridio ei taida siihen kauhean hyvin taipua. Tietty auton omista rajapinnoista vois varmaan säätää kotiautomaation kautta, mutta varmaan helpommalla pääsee tuon go-e kanssa
Gridiohan "nuuskii" ja laskee sitä tarvittavaa latausaikaa hetken kun tökkäät piuhan paikoilleen. Joskus harvoin se "hetki" saattanut olla jopa tuntikin, mutta yleensä muutamia minuutteja. Eli jos pistät klo 17 auton töpseliin ja sulla on 8A latausteho silloin, laskee sen mukaan kauanko kestää ladata asetettuun latausrajaan ja menee tauolle odottelemaan sopivaa hetkeä.
Sittenhän menee luonnollisesti vituix jos sulla silloin nuuskinta-aikana on 16A latausteho, mutta sitten halvimmilla tunneilla jostain syystä esim. 8A.
 
Gridiosta vielä. Oli tässä vasta noin vuorokauden putkeen negatiivisia hintoja. Sehän taisi sotkea tuon Gridion algoritmit kun ei ollut auto ladannut tavoitteeseen 80%, vaan oli stopannut jonnekkin 60% tietämille. Lisäksi Bluelink -herjasi jotain max. numbers of connection exceeded tms.
Eli ei tuo ihan täydellinen softa ole vielä.
 
Halvin 11kw 16A laturi jossa kulutus mittaus.

Auto tallentaa ajoakkuun ladatut mutta lämmitykset pitäs saada talteen kans, et tietää maksaa nekin.
 
Hyviä pointteja, kiitos näistä! Onkos tässä jotain sudenkuoppia kun amazon myy 5m jöötiä helposti puoleen (https://www.amazon.de/-/en/ECOPOINT-Charging-Electric-Menneks-Compatible/dp/B0C4TCNZT1) siitä mitä näistä Suomessa pyydetään. Kiinan pommilatureihein ei ole tarvetta lähteä, mutta tuollaisiin hetkittäisin reissulatauksiin uskoisi amazonissa olevan ihan laatu kampetta?
On kyllä halpa johto. En osaa tuosta mitään sanoa, mutta kai se 3-vaiheinen on, kun kehuu 11kW tehoa liikuttavansa. Itselläni on matkakäytössä kierrekaapeli-johto, niin se jää roikkumaan ilmaan eikä likaannu. Toisaalta tesla-napilla varustetussa johdossakin on puolensa.
 
4kW latausteholla tulee oman auton kulutuksen mukaan 25km rangea tunnissa. Jos tarvitaan 100km seuraavana päivänä niin 4 halvinta tuntia latausta aamuyöllä auton äpistä päälle ja lataa varmasti. Ei kovin hankalaa manuaalisestikaan eikä Cridio ja auto taistele latauksesta.
E: laturi säädetty nyt 8kW:in ja autosta voi säätää 4-6-8kW:in. Laturin max 11kW (7-9-11kW)
 
Viimeksi muokattu:
Voisikos joku vääntää rautalangasta, mitä ihan käytännössä vaaditaan jos haluaisin sähköauton latauspömpylän asennuttaa kotiini?

En tiedä yhtään minkä kokoiset pääsulakkeet mulla on, koska asun paritalossa ja talon sähköpääkeskus sijaitsee ulkovarastossa ja on lukittu. Asunto on valmistunut 1991 ja siinä on suorasähkölämmitys jossa on useampi 1000-2000W lattialämmitysvastus (näitä ei tosin nykyään ILP:ien ansiosta käytetä), joten olettaisin että sulakkeet nyt ihan vähintään on 3x25A. Jos näin on, niin kannattaisiko niitä lähteä kasvattamaan? 35A nosto maksaisi 450€, 63A:han 1500€. Kuukausimaksu on kaikissa liittymissä sama.

Edit, sähkölaskussa luki 3x35A. Nosto 50A:han maksaisi 650, 63A:han 950€. Wöörttiä/tarpeellista?

Ja miten sitten käytännössä piuhojen veto siihen varsinaiseen latauspömpeliin? Pitääkö tuolta talokeskuksesta vetää jotain kaapeleita? Vai asuntokohtaisesta sulaketaulusta? Voidaanko hommassa hyödyntää esim. nykyisiä sisä/ulkopistorasiaa? Lähinnä mietin siltä kannalta, että kyseessä on kevytbetonitalo, joten kokonaan uusien kaapelivetojen vetäminen olisi potentiaalisesti aika nihkeää.

Ja paljonkohan se kustantaisi näillä spekseillä se pelkkä asennus? Ja siis tarkennetakoon, että mietinnässä autoksi on tällä hetkellä Tesla Y. Laturin ei tarvitse olla mikään maailman hypernopein turboextravehje, mutta sellainen jolla saisi turvallisesti ja kohtuullisen nopeasti autoon menomehua.
Halvin voimavirtapistoke seinään ja 11kw matkalaturi.
 
Gridio + blaukkari lienee ihan toimiva ja edullinen ratkaisu. Minulla Gridio piti autoa turhaan hereillä, joten luovuin sen käytöstä. Auton lataustehoa voit säätää ihan Teslan sovelluksella. Jos tarvitse dynaamista säätöä, niin käänny suosiolla Go-e:n puoleen.
Gridio muuten on päivittynyt tuossa jokin aika sitten ja antaa nyt Teslan nukkua. Huomasin tuon ihan sattumalta.
 
Voisikos joku vääntää rautalangasta, mitä ihan käytännössä vaaditaan jos haluaisin sähköauton latauspömpylän asennuttaa kotiini?

En tiedä yhtään minkä kokoiset pääsulakkeet mulla on, koska asun paritalossa ja talon sähköpääkeskus sijaitsee ulkovarastossa ja on lukittu. Asunto on valmistunut 1991 ja siinä on suorasähkölämmitys jossa on useampi 1000-2000W lattialämmitysvastus (näitä ei tosin nykyään ILP:ien ansiosta käytetä), joten olettaisin että sulakkeet nyt ihan vähintään on 3x25A. Jos näin on, niin kannattaisiko niitä lähteä kasvattamaan? 35A nosto maksaisi 450€, 63A:han 1500€. Kuukausimaksu on kaikissa liittymissä sama.

Edit, sähkölaskussa luki 3x35A. Nosto 50A:han maksaisi 650, 63A:han 950€. Wöörttiä/tarpeellista?

Ja miten sitten käytännössä piuhojen veto siihen varsinaiseen latauspömpeliin? Pitääkö tuolta talokeskuksesta vetää jotain kaapeleita? Vai asuntokohtaisesta sulaketaulusta? Voidaanko hommassa hyödyntää esim. nykyisiä sisä/ulkopistorasiaa? Lähinnä mietin siltä kannalta, että kyseessä on kevytbetonitalo, joten kokonaan uusien kaapelivetojen vetäminen olisi potentiaalisesti aika nihkeää.

Ja paljonkohan se kustantaisi näillä spekseillä se pelkkä asennus? Ja siis tarkennetakoon, että mietinnässä autoksi on tällä hetkellä Tesla Y. Laturin ei tarvitse olla mikään maailman hypernopein turboextravehje, mutta sellainen jolla saisi turvallisesti ja kohtuullisen nopeasti autoon menomehua.
Asennuta Tesla Wall Connector. Maksaa 500e ja asennus joitain satasia riippuen kohteesta. Model Y tukee max. 3x16A eli 11kw AC latausta. 3x35A pääsulakkeista irtoaa 24kw, joten voit huoletta latailla tuolla 11kw:lla. Toki tuota Tesla Wall connecotoria voi ohjelmoida lataamaan esim. vain 3x8A=5,5kw. Myös Teslassa voi autosta itsessään tiputtaa lataustehoa kännykkä apilla tai auton näytöltä. Itselläni on tämä TWC gen 3. ja Model 3 eikä ole valittamista.
 
Jos pitää vetää uudet kaapelit niin sekin maksaa. Jos käytetään vanhoja ja ne tulee sieltä pääkeskukselta ja eikä omalta niin sitten tulee vielä 200€ kwh mittari.
 
Kyllä noista asennuksista nousee kulut helposti jos on vähänkin hankalampi reitti mistä pitää johtoa vetää.

Meille alustava arvio oli kahdelta tyypiltä n 5h työtä plus tarvikkeet eli liikutaan siellä 800-900€ asennuskuluissa.
 
Tämä pörssisähkön hintaan perustuva lataus tuossa go-e laturissa tosiaan on mutta mulle ei nyt oikein aukene että miksi mun pitäisi määrittää mitään ladattavaa sähkömäärää ? Jos Teslassa on säädetty että kotona ladataan aina 80% asti akku ja kun se saavutetaan, auto keskeyttää latauksen. Niin mitä sillä on väliä vaikka laturi yrittäis tarjota virtaa kun auto ei kuitenkaan ota vastaan ?

niin minä ymmärsin että tarkoitettiin että juuri se Gridio tietää mikä on se akun taso, mutta Go-e ei tiedä. niinkuin ei tiedäkään mutta en ymmärrä miksi pitäisikään tietää eikä siinä tarvitse mielestäni syöttää ennakolta mitään haluttua kw määrää minä verran halutaan ladata.

Jos laturi (esim. go-e) ei tiedä, kuinka paljon auto tarvitsee latausta, niin miten se pystyy optimoimaan latauksen halvimpaan aikaan? :zoom:

Esim. Jos latausta täyteen (oli se sitten 80 tai 100%, lue: taso missä auto pysäyttää latauksen) tarvittaisiin max. tunti, laturin pitäisi ymmärtää valita halvin tunti. Jos taas autolla on ajettu enemmän ja latausta tarvitaan vaikkapa 5 h, laturin pitäisi ymmärtää valita viisi halvinta tuntia ja tarjota sähköä tässä aikaikkunassa.

"Tietämättömän" laturin tapauksessa "ongelma" tulee siinä, että jos asetat laturin lataamaan varmuuden vuoksi aina viiden halvimman tunnin ajan ja auto lataileekin vain tunnin, lataus osuu aina viiden halvimman tunnin ensimmäiseen tuntiin, eikä absoluuttisesti halvimpaan kohtaan. :tongue:

Käsittääkseni gridio toimii siten, että se tietää varaustason, pörssihinnat sekä lataustehon ja näiden perusteella optimoi lataukselle aina halvimman aikaikkunan, jolla auto on aamulla täynnä. :tup:

@Nik97 mainitsema "ecomode" eli lataus sähkön ollessa tiettyä kynnysarvoa halvempaa on toki vaihtoehto. Siinä on vaan varsin suuri riski, että auto jää lataamatta, ellei jaksa säätää kynnysarvoa jatkuvasti seuraavan yön hintojen mukaiseksi.
 
@Nik97 mainitsema "ecomode" eli lataus sähkön ollessa tiettyä kynnysarvoa halvempaa on toki vaihtoehto. Siinä on vaan varsin suuri riski, että auto jää lataamatta, ellei jaksa säätää kynnysarvoa jatkuvasti seuraavan yön hintojen mukaiseksi.
No eilenkin katselin että paljonko maksaa alimmillaan sähkö ja se oli jotain alle sentin mutta välillä heitteli hiukan yli sentin. Siispä laitoin kynnysarvoksi 1,3snt ja kyllä aamulla akku oli 90%:ssa. Muutenkin kun pörssiä käyttää niin eikö sen tarkoitus ole että sitä seurataan milloin se on halvimmillaan ja sillon lisätään kulutusta joten en ymmärrä miksi se on ongelma ladata fingridin sovellus ja katsoa päivän hinnat.
 
@Nik97 mainitsema "ecomode" eli lataus sähkön ollessa tiettyä kynnysarvoa halvempaa on toki vaihtoehto. Siinä on vaan varsin suuri riski, että auto jää lataamatta, ellei jaksa säätää kynnysarvoa jatkuvasti seuraavan yön hintojen mukaiseksi.
No eilenkin katselin että paljonko maksaa alimmillaan sähkö ja se oli jotain alle sentin mutta välillä heitteli hiukan yli sentin. Siispä laitoin kynnysarvoksi 1,3snt ja kyllä aamulla akku oli 90%:ssa. Muutenkin kun pörssiä käyttää niin eikö sen tarkoitus ole että sitä seurataan milloin se on halvimmillaan ja sillon lisätään kulutusta joten en ymmärrä miksi se on ongelma ladata fingridin sovellus ja katsoa päivän hinnat.
 
Enpä ole itsekään kokenut tuota hankalaksi. Näillä hinnoilla käytännössä ihan sama milloin lataa, mutta jos on enemmän heittelyä niin asettaa raja-arvon. Siinähän sen samalla laittaa kun tarkistaa hintatason.

Eipä tuosta Go-e oikein mitään negatiivistä ole vielä tullut vastaan. Toki tuo appi ei nyt äkkiseltään kovin intuitiivinen ole.
 
Ok, nyt tajusin hyödyn jos laturi tietää varaustason ja toki varmasti tulee lisää mahdollisuuksia optimointiin jos tiedossa on kaikki muuttujat
 
No eilenkin katselin että paljonko maksaa alimmillaan sähkö ja se oli jotain alle sentin mutta välillä heitteli hiukan yli sentin. Siispä laitoin kynnysarvoksi 1,3snt ja kyllä aamulla akku oli 90%:ssa. Muutenkin kun pörssiä käyttää niin eikö sen tarkoitus ole että sitä seurataan milloin se on halvimmillaan ja sillon lisätään kulutusta joten en ymmärrä miksi se on ongelma ladata fingridin sovellus ja katsoa päivän hinnat.

Ei kai tuo ole mikään ongelma, mutta miksi tekisin tuon pörssihinnan katselun ja rajojen asettelun manuaalisesti joka päivä kun esim. laturi voi tehdä tuon puolestani?

Ongelma muodostunee vasta siinä kohtaa, kun jonain päivänä unohdat tarkastaa & säätää tuon hintarajan ja sähkön hinta nousee -> auto jää lataamatta kokonaan.

Kuten aiemmin kirjoitin, asettaa go-e:ssä sen suunnitellun latauksen määrän jonkun verran suuremmaksi kuin mitä keskimäärin tulee ajeltua ja kas, autossa riittää virta ilman jokapäiväisiä rituaaleja ja lataus tapahtuu automaattisesti edullisimpien tuntien aikana. Tai sitten kytkee pirssin gridioon ja antaa siinäkin automaation hoitaa tuon saman, kohtuullisen kuivakan homman. Teknik! :tup:
 
Ei kai tuo ole mikään ongelma, mutta miksi tekisin tuon pörssihinnan katselun ja rajojen asettelun manuaalisesti joka päivä kun esim. laturi voi tehdä tuon puolestani?

Ongelma muodostunee vasta siinä kohtaa, kun jonain päivänä unohdat tarkastaa & säätää tuon hintarajan ja sähkön hinta nousee -> auto jää lataamatta kokonaan.

Kuten aiemmin kirjoitin, asettaa go-e:ssä sen suunnitellun latauksen määrän jonkun verran suuremmaksi kuin mitä keskimäärin tulee ajeltua ja kas, autossa riittää virta ilman jokapäiväisiä rituaaleja ja lataus tapahtuu automaattisesti edullisimpien tuntien aikana. Tai sitten kytkee pirssin gridioon ja antaa siinäkin automaation hoitaa tuon saman, kohtuullisen kuivakan homman. Teknik! :tup:
Latailetko joka päivä?
 
Latailetko joka päivä?

Ainakin silloin, jos on tullut ajeltua yhtään enempää ja en ole menossa seuraavana päivänä töihin ilmaisen latauksen ääreen. Toki go-e:n ajastin lataamaan vain öisin, kun siirto on jokusen sentin halvempaa.

Li-ion akkuhan tykkää siitä, että purkusykli (DoD, depth of discharge) pidetään pienenä. Eli mitä useammin lataat, sitä parempi.
 
Ainakin silloin, jos on tullut ajeltua yhtään enempää ja en ole menossa seuraavana päivänä töihin ilmaisen latauksen ääreen. Toki go-e:n ajastin lataamaan vain öisin, kun siirto on jokusen sentin halvempaa.

Li-ion akkuhan tykkää siitä, että purkusykli (DoD, depth of discharge) pidetään pienenä. Eli mitä useammin lataat, sitä parempi.
Mulla n.100km tulee työmatkaa yhteensä päivittäin ja latailen 3pv välein näin kesällä, pitäisikö myös siirtyä tuohon päivittäin lataamiseen ja käyttää tuota suunniteltua latausta..
 
Onko tuohon go-e chargerin pörssisähköön nyt oikein luottamista kun tällä hetkellä ainaki mulla näyttäö ihan eri hintoja tuo fortum tariffi kuin mitä hinnat on fingridissä?
 
Onko tuohon go-e chargerin pörssisähköön nyt oikein luottamista kun tällä hetkellä ainaki mulla näyttäö ihan eri hintoja tuo fortum tariffi kuin mitä hinnat on fingridissä?
Ei taida eka kerta olla kun siellä on hinnat pielessä
 
Onkos saatavilla/suositella kotilatausta ajatellen puhelimeen "universaaleja" sovelluksia, jotka kytkeytyvät itsessään sähköautoon, ja josta saisi lataushistoriaa ulos siten, että näkisi tuntikohtaisesti ladatun energian?
 
Tuo varmaan riippuu siitä mikä auto. Yleensä nämä ovat enemmän merkkikohtaisia. Yksi tapa on toki esim. Shellyn kautta kerää dataa mitä menee laturin läpi autoon.
 
Mites tuo sähkösopimus kotiin täyssähköauton kanssa?
- Onko järkevää mennä pörssisähköllä ja ladata öisin edullisesti eli onko myös talvella öisin edullista sähköä normaaliolosuhteissa tarjolla?
- Vai ottaa varman päälle ja sitoutua 12kk kiinteään sopimukseen esim. Lumme Energialta 8,3 snt/kWh?
 
Mites tuo sähkösopimus kotiin täyssähköauton kanssa?
- Onko järkevää mennä pörssisähköllä ja ladata öisin edullisesti eli onko myös talvella öisin edullista sähköä normaaliolosuhteissa tarjolla?
- Vai ottaa varman päällä ja sitoutua 12kk kiinteään sopimukseen esim. Lumme Energialta 8,3 snt/kWh?
Tuossa nyt pitää itse päättää:
- Haluatko mahdollisuuden hallita latauksia niin että voit jättää joku yö lataamatta ja ladata kun hinnat tippuu. Yöllä on myös talvisin halvempaa sähköä, mutta kuinka paljon ne eroaa niin tuskin kukaan osaa sanoa, se on se pörssisähkön "vaara".
- Vai haluatko latailla milloin itseä huvittaa ja joissain tilanteissa maksaa siitä enemmän kuin "naapuri" joka lataileekin vaikka pari tuntia myöhemmin ja saa vaikka pari senttiä halvemmalla /kwh

Ei siihen oikein ole sellaista yhtä oikeaa vastausta, vaan pitää itse päättää onko mahdollisuuksia itsellä kontrolloida milloin autoa lataa. Jos joka yö/ilta pitää auton akku saada täyteen niin silloin pitää pörssillä olla sitten myös valmis maksamaan kalliimpaa hintaa yksittäisinä päivinä (jos nyt ollaan normaalitilanteessa ilman vikoja / yllätyksiä).
 
Mites tuo sähkösopimus kotiin täyssähköauton kanssa?
- Onko järkevää mennä pörssisähköllä ja ladata öisin edullisesti eli onko myös talvella öisin edullista sähköä normaaliolosuhteissa tarjolla?
- Vai ottaa varman päälle ja sitoutua 12kk kiinteään sopimukseen esim. Lumme Energialta 8,3 snt/kWh?
No 20 vuoden keskiarvolla pörssisähkö on varmasti halvempi, mutta kukaan ei voi varmasti tietää miten sähkön hinta juuri ensi talvena kulkee. Tosin en mä ole pörssisähköstä koko tän vuoden aikana maksanut 8,3snt/kwh kuukaudessa, ja keskiarvonputoaisi varmasti vieläkin alemmas jos olisin sähköautoa yön tunteina ladannaut. Siis mulla ei ole sähkäriä.

Jos sulla on budjetissa löysää, niin että tuon kallistuneen sähkön käyttö ei tuota ongelmia, niin ota pörssisähkö. Sen sijaan jos olet sähköauton hankkinut laskien että saat pätkän maksettua säästyneellä bensarahalla jne, niin ota tuo kiinteä.
 
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.

Antaako Gridio auton nukkua?
 
Tota noin..

Olisi muutto OK-taloon ja olisi yks Teslan Wall Connector valmiina.

Asennushan on semi yksinkertainen, kolme vaihetta, maat ja nolla. Tulisi autotalliin heti pääkeskuksen ulkopuolelle, jossa on jo 3*16A ryhmä VV pistokkeelle, jolle tuskin tulee ikinä käyttöä.

Oon joskus nuorena vetänyt parin talon kaikki sähköt niin, että tuttu sähkäri vaan tarkisti jälkeenpäin niin olen varma, että saisin tuonkin asennettua.

Mutta osakas tässä talossa on sitä mieltä, että en saa itse asentaa, niin mistä pitäisi kysellä? Lähetin paikallisille sähkäreille pari mailia ja toinen sanoi, että ottaa tonnin ja toinen sanoi, että ei osaa.

Matkaa PK seudulle ei ole paljoa.
 
Tota noin..

Olisi muutto OK-taloon ja olisi yks Teslan Wall Connector valmiina.

Asennushan on semi yksinkertainen, kolme vaihetta, maat ja nolla. Tulisi autotalliin heti pääkeskuksen ulkopuolelle, jossa on jo 3*16A ryhmä VV pistokkeelle, jolle tuskin tulee ikinä käyttöä.

Oon joskus nuorena vetänyt parin talon kaikki sähköt niin, että tuttu sähkäri vaan tarkisti jälkeenpäin niin olen varma, että saisin tuonkin asennettua.

Mutta osakas tässä talossa on sitä mieltä, että en saa itse asentaa, niin mistä pitäisi kysellä? Lähetin paikallisille sähkäreille pari mailia ja toinen sanoi, että ottaa tonnin ja toinen sanoi, että ei osaa.

Matkaa PK seudulle ei ole paljoa.
Kyselet paikallisesta facebook-ryhmästä niin varmasti löytyy joku asennusoikeudet omaava joka tuon mielellään pientä korvausta vastaan tulee tekemään.
 
Tota noin..

Olisi muutto OK-taloon ja olisi yks Teslan Wall Connector valmiina.

Asennushan on semi yksinkertainen, kolme vaihetta, maat ja nolla. Tulisi autotalliin heti pääkeskuksen ulkopuolelle, jossa on jo 3*16A ryhmä VV pistokkeelle, jolle tuskin tulee ikinä käyttöä.

Oon joskus nuorena vetänyt parin talon kaikki sähköt niin, että tuttu sähkäri vaan tarkisti jälkeenpäin niin olen varma, että saisin tuonkin asennettua.

Mutta osakas tässä talossa on sitä mieltä, että en saa itse asentaa, niin mistä pitäisi kysellä? Lähetin paikallisille sähkäreille pari mailia ja toinen sanoi, että ottaa tonnin ja toinen sanoi, että ei osaa.

Matkaa PK seudulle ei ole paljoa.

Osakas on siinä mielessä oikeassa, että jos asennnat itse ja jotain sattuu(joku kuolee/talo palaa) niin oikeudellisesti se asennuksen tehnyt on todella syvässä liemessä.

Jos asennuksen tekee pätevä henkilö niin voidaan olettaa kytkentöjen olevan oikein tehty.

Johdothan voi vetää asennuspaikalle itse ja sähkärille jättää vain kytkennät. Ja tuo tonnin tarjous johtuu varmaan siitä, että kyseisellä sähkärillä on kalenteri täysi ja siksi hinnaksi sanottiin joku posketon, että jos joku sen maksaa niin saa ainakin nauraa matkalla pankkiin.
 
Latauslaitteen vikavirtasuojista heräsi seuraava kysymys: Teslan Wall Connectorissa on A-tyypin vikavirtasuoja (Type A + DC 6 mA). Mikäli hankkisi Teslan laturin, vaatiiko se rinnalleen tuon B-tyypin vikavirtasuojan? Se taas vaikuttaisi asennuskustannuksiin, joita pitäisi kysellä paikallisilta sähkömiehiltä. Tuumailen vain tässä eri ratkaisuja.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää matkalaturia voimavirtapistokkeesta (joka tosin on seinän väärällä puolella). Tämä olisi se kaikkein halvin vaihtoehto.

Optimitilanteessa autossa olisi aina tuo matkalaturi mukana ja autokatoksessa kiinteästi asennettuna laturi. Tämä viimeisin ratkaisu ei toki ole se kaikkein kustannustehokkain, mutta kaikkein käyttäjäystävällisin.
 
Latauslaitteen vikavirtasuojista heräsi seuraava kysymys: Teslan Wall Connectorissa on A-tyypin vikavirtasuoja (Type A + DC 6 mA). Mikäli hankkisi Teslan laturin, vaatiiko se rinnalleen tuon B-tyypin vikavirtasuojan? Se taas vaikuttaisi asennuskustannuksiin, joita pitäisi kysellä paikallisilta sähkömiehiltä. Tuumailen vain tässä eri ratkaisuja.

Toinen vaihtoehto olisi käyttää matkalaturia voimavirtapistokkeesta (joka tosin on seinän väärällä puolella). Tämä olisi se kaikkein halvin vaihtoehto.

Optimitilanteessa autossa olisi aina tuo matkalaturi mukana ja autokatoksessa kiinteästi asennettuna laturi. Tämä viimeisin ratkaisu ei toki ole se kaikkein kustannustehokkain, mutta kaikkein käyttäjäystävällisin.
TWC gen3 ei vaadi kuin johdonsuojakatkaisimen aka sulakkeen kaveriksi. Jotkut on vielä laittaneet normi A-tyypin vikiksen kaveriksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 399
Viestejä
4 549 872
Jäsenet
74 982
Uusin jäsen
Ramihy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom