Sähköauton kotilataus

Miten nuo ”latausasemat” teknisesti toimivat? Kolmivaiherele joka kytkeytyy sen jälkeen kun sense-pinnillä on neuvoteltu haluttu virta?

Miksei noissa käytetä puolijohdereleitä vai nimellä noita suomeksi kutsutaankaan? Eikö tuo 16A virran kytkeminen ees-taas nyt ole maailman helpoin asia jota tehdään kaikissa kiukaissa / LVV:issa / induktioliesissä jne. vähän väliä termostaatilla joka naksuu vuosikausia jopa useita (kymmeniä) kertoja tunnissa laitteita käytettäessä ilman että rikkoutuminen olisi mikään ongelma? Miten tämä nyt yhtäkkiä voi olla ongelma näissä type2-vehkeissä?
Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.

Mutta mistä keksit että virran kytkentä olisi jokin ongelma? Jatkuva virta aiheuttaa lämpenemistä, virran kaksinkertaistuessa lämpöhäviöt nelinkertaistuvat. Varsinkin jos on huono liitos, niin kyllähän se lämpenee ja lopulta alkaa sulamaan.

Näissä helposti käy "argument from ignorance" eli ei tiedetä miten jokin toimii, mutta sitten jatketaan juttua kertomalla miten se toimii tai ei toimi. ;)
 
Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.

Mutta mistä keksit että virran kytkentä olisi jokin ongelma? Jatkuva virta aiheuttaa lämpenemistä, virran kaksinkertaistuessa lämpöhäviöt nelinkertaistuvat. Varsinkin jos on huono liitos, niin kyllähän se lämpenee ja lopulta alkaa sulamaan.

Näissä helposti käy "argument from ignorance" eli ei tiedetä miten jokin toimii, mutta sitten jatketaan juttua kertomalla miten se toimii tai ei toimi. ;)

Eihän näissa tavan AC-latureissa ole käytännössä mitään tehoelektroniikkaa (ainakaan puolijohteiden muodossa), vaan pelkkä kontaktori, jolla voidaan tarvittaessa katkaista virransyöttö autoon. :zoom:

Tavallinen type2-laturihan kytkee "kättelyn" jälkeen vaihtosähkön suoraan sellaisenaan autoon ja latauslaite pelkästään kertoo auton tehoelektroniikalle (AC-DC-"akkulaturille") kuinka paljon virtaa saa imeä.
 
Eihän näissa tavan AC-latureissa ole käytännössä mitään tehoelektroniikkaa (ainakaan puolijohteiden muodossa), vaan pelkkä kontaktori, jolla voidaan tarvittaessa katkaista virransyöttö autoon. :zoom:

Tavallinen type2-laturihan kytkee "kättelyn" jälkeen vaihtosähkön suoraan sellaisenaan autoon ja latauslaite pelkästään kertoo auton tehoelektroniikalle (AC-DC-"akkulaturille") kuinka paljon virtaa saa imeä.
Njoo, taisi tulla huonosti luettua ja vastattua. Siis yleisesti latausjärjestelmissä, taajuusmuuttajissa yms. tulee kyllä IGBT:t ja puolijohdetekniikka aika nopeasti mukaan kuvioihin.

Hyvä että joku oli hereillä. :coffee:
 
Onko Go-E omistajilla ollu paljon ongelmia go-e:n pörssisähkölatauksen osalta, tai lähinnä sen näyttämien hintojen osalta?

Kiinteä Go-E on itellä ollu toinen vaihtoehto laturiksi juuri tuon sisältämän pörssisähköseurannan takia (ja kohtuullisen hinnan) mutta tuntuu että monilla useasti ongelmia tuon kanssa, että hinnat mitä se näyttää ei ole oikein.
 
Tehoelektroniikkaa latauslaitteissa käytetäänkin eli juurikin puolijohdetekniikkaa.

Mutta mistä keksit että virran kytkentä olisi jokin ongelma? Jatkuva virta aiheuttaa lämpenemistä, virran kaksinkertaistuessa lämpöhäviöt nelinkertaistuvat. Varsinkin jos on huono liitos, niin kyllähän se lämpenee ja lopulta alkaa sulamaan.

Näissä helposti käy "argument from ignorance" eli ei tiedetä miten jokin toimii, mutta sitten jatketaan juttua kertomalla miten se toimii tai ei toimi. ;)
Mutta miksi se lämpenee jollain 16A pilipalivirralla? Se puolijohderele vissiin sisältää ainakin yhden diodin jossa tulee jännitehäviö ~0.7V piillä. Siinähän sitä tehoa kuluu jos virta on 16A, mutta onko tämä nyt se selitys miksi latauspömpeli lämpenee?

Mulla on akun kaverina 1600W invertteri ja piuha ei lämpene pahasti edes 50A virralla + ”pilipali” XT60 näyttää vetävän sen läpi ihan hyvin.
 
Teknisesti sen latauslaitteen mekaanisen kontaktorin voisi kyllä korvata puolijohdekontaktorilla, mutta se olisi huomattavasti kalliimpi, ja lisäksi puolijohdekontaktoria ei tietääkseni missään hyväksytä tuollaiseen henkilöturvakäyttöön, vaan sinne vaaditaan ihan mekaanisesti toteutuva ilmaväli.
 
Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.

Viittausta 2018 julkaistuun uuteen IEC 62955 standardiin ei ole kuin muotoa "Under consideration" eli vaikuttaisi, että nämä on vielä edellisten standardien mukaan tehtyjä testejä. Noh testiraportissa kuitenkin maininnat ja tulokset myös 6mA DC-suojauksesta sekä 30mA AC-suojauksesta, joiden tulos P (Pass).

Tuossa raportissa on muuten ainakin CE-logo oikean näköinen, eikä mallia China Export.
 

Liitteet

Onko Go-E omistajilla ollu paljon ongelmia go-e:n pörssisähkölatauksen osalta, tai lähinnä sen näyttämien hintojen osalta?

Kiinteä Go-E on itellä ollu toinen vaihtoehto laturiksi juuri tuon sisältämän pörssisähköseurannan takia (ja kohtuullisen hinnan) mutta tuntuu että monilla useasti ongelmia tuon kanssa, että hinnat mitä se näyttää ei ole oikein.
Go-e näyttää verottoman (ja toki ilman marginaalia) pörssihinnan ja siksi moni ihmettelee, mikä on pielessä.

Joku viikko pari sitten oli pari päivää, jolloin hinnat näyttivät mitä sattuu. Ymmärtääkseni silloin oli sähkömarkkinatiedoissakin vikaa. Alkukesästä sovellus näytti hintoja UTC aikavyöhykkeessä eli 3h väärin, vaikka lataus meni oikein meidän härmäläisten kellon mukaan. Jospa olisi lastentaudit kohta ohi. Nyt ainakin pelaa just eikä melkein.

Go-e:n sovelluksessa on tyhmä ominaisuus, että pörssisähkön hintaskaala on mitä sattuu ennen zoomausta. Esim. se saattaa näyttää hintoja ajanjaksolle 9:18 - 15:18 ja vasta zoomaamalla saat skaalan tuntitasolle.

Itse latausta voi käyttää puhtaasti asetetun hintarajan mukaan. Itse käytän nykyisin suunniteltu lataus - tilaa, johon olen määritellyt latauksen päättymisajan (aamu) ja kWh-määrän (esim. 15kWh). Silloin go-e lataa halvimmilla tunneilla vaaditun määrän h-hetkeen mennessä. Kaapelia autoon kytkettäessä go-e tarkistaa 30s latauksella auton hyväksymän lataustehon.

Controlleristakin on ollut hyötyä. Voi ladata kovalla teholla halpojen tuntien aikaan huolehtimatta pääsulakkeista. Sovellus ilmoittaa minulle, kun kuormanhallinta on ohjannut latausta ja kyllä ohjauksia on riittänyt. Kun pudotus voidaan tehdä ampeeri kerrallaan, niin saan pörssisähköstä kaiken irti.
 
Onko Go-E omistajilla ollu paljon ongelmia go-e:n pörssisähkölatauksen osalta, tai lähinnä sen näyttämien hintojen osalta?

Kiinteä Go-E on itellä ollu toinen vaihtoehto laturiksi juuri tuon sisältämän pörssisähköseurannan takia (ja kohtuullisen hinnan) mutta tuntuu että monilla useasti ongelmia tuon kanssa, että hinnat mitä se näyttää ei ole oikein.
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.

 
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.

Kannattaa ja kannattaa. Fiksu idea mutta toiminta vähän niin ja näin välillä ainakin VAG kanssa.

Itse olen taas takaisin tyhmässä laturissa ja manuaalisessa ajastuksessa kun muutamana aamuna tyhjä akku yllätti.
 
Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.

Viittausta 2018 julkaistuun uuteen IEC 62955 standardiin ei ole kuin muotoa "Under consideration" eli vaikuttaisi, että nämä on vielä edellisten standardien mukaan tehtyjä testejä. Noh testiraportissa kuitenkin maininnat ja tulokset myös 6mA DC-suojauksesta sekä 30mA AC-suojauksesta, joiden tulos P (Pass).

Tuossa raportissa on muuten ainakin CE-logo oikean näköinen, eikä mallia China Export.
Se on ihan sama mitä postaat, ei tule mielipide muuttumaan. Vaikka avaisit sen laturin ja vtt tutkisi, niin "se on vain tuo kappale, seuraava voi olla mitä vaan, koska nimetön kiinalainen'" ja nönnönnöö. You can't fix stupid.

Omani hain juuri postista, asialliselta vaikuttaa. Manuaalin perusteella nämä kaikki tulee samasta kiskasta, jälleenmyyjät saavat sitten brändätä haluamallaan tavalla.
 
Itse olen taas takaisin tyhmässä laturissa ja manuaalisessa ajastuksessa kun muutamana aamuna tyhjä akku yllätti.
Näin itsekin tuon ajatellut, vaikka vimpaimet mukavia onkin. Harvemmin talviaikaan on edullisimmat tunnit aamupäivällä, aina yleensä aamuyöllä.
Mulle kävi viikonloppuna niin päin, että auton äppi ei näyttäny, että lataa, mutta kuitenkin tyhmä asema antoi virtaa ja latasi. Auton viimeisin tila ei ollut päivittynyt vielä.
 
Tänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
 
Tänään asennettiin Beny niin onko tuo wifi tosiaan niin, että pitää olla samassa verkossa toimiakseen? Olisin olettanut, että voi muualtakin kuin kotoa päästä käsiksi mutta ei näköjään.
Eikös ne nyt yleensä omaan asunnon wifiverkkoon kytketä. Mutta tuossa Benyssä ei ilmeiesti ole mitään verkkopalvelua mihin laturi olisi sitten yhteydessä
 
Eikös ne nyt yleensä omaan asunnon wifiverkkoon kytketä. Mutta tuossa Benyssä ei ilmeiesti ole mitään verkkopalvelua mihin laturi olisi sitten yhteydessä
Joo näköjään. Tottunut, että jos maininta wifistä niin pääsisi muualtakin käsiksi kuten vaikkapa aurinkopaneeleissa.
 
Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.
Gridion huono puoli on, että se ei välttämättä päästä autoa nukkumaan ja siten aiheuttaa akun kulumista. Tätä ei välttämättä kaikilla merkillä tapahdu?

Itse tarvitsin dynaamisen kuormanhallinnan, jolloin tyhmä laturi ei ollut vaihtoehto. Siksi kannatti samantien valita sellainen, jossa on pörssisähköominaisuus, kun ei se edes tuonut hintaa lisää.

Se on ihan sama mitä postaat, ei tule mielipide muuttumaan. Vaikka avaisit sen laturin ja vtt tutkisi, niin "se on vain tuo kappale, seuraava voi olla mitä vaan, koska nimetön kiinalainen'" ja nönnönnöö. You can't fix stupid.

Omani hain juuri postista, asialliselta vaikuttaa. Manuaalin perusteella nämä kaikki tulee samasta kiskasta, jälleenmyyjät saavat sitten brändätä haluamallaan tavalla.
Muistelen, että totesit jättäväsi tämän ketjun. Muuttiko jokin mielesi?

Jos laite pitää sisällään riittävät suojaukset, niin ei kun hyviä lataushetkiä. Tiesithän, että tuolla samalla tietoset/motorwerk/alibaba jne jne kopalla on tehty latureita, joissa ei ole esim. tasasähkösuojausta. Kiska tai manuaali ei todellakaan kerro koko totuutta.
 
Oman auton äppi toimii yleensä varsin hyvin ja nyt kun on ollu sateista eikä paneeleista oikein tule lataustehoa niin laitoin aamuyön halvimmat tunnit klo 3-6 latauksen päälle auton äpistä. Mutta yksi ominaisuus tuossa MyBMW sovelluksessa ”ärsyttää”, kun se haluaa aina akun täyteen, jos lähtöaika on riittävän lähellä. Olisin halunnut ottaa vain tuon 3h, kun en tarvitse täyttä akkua joka päivä. Olisin halunnut jättää akkuun tilaa, jos vaikka huomenna paistaakin aurinko niin olisin ladannut katolta. Eli jos haluaa vaan muutaman tunnin ottaa halpaa pörssiä niin sit pitää poistaa se lähtöaika ja laittaa taas uudestaan. Cridiolla olis ilmeisesti saanut vaan tuon 3h, mutta sit taas Cridiossa on se tyhmä ominaisuus, että sen saa tauolle vaan 24h. Jos haluaa pidemmäksi aikaa pois käytöstä niin sit pitää auto poistaa siitä.
Jos tuossa BMW:n äpissä sais pois tuon ”akku täyteen” ilmiön muuten kuin lähtöajalla kikkailemalla niin olis lähes täydellinen omaan käyttööni.
 
Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.

Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..
 
Oliko tämä jollain:


Merkki kuulostaa paremmalta kuin Verkkokaupan Tietoset tai joku Teknavi. Toki onko toi sitten 300 euroa parempi kuin se Alin Ranskasta tuleva…onpas tämä nyt hankalaa. Tarve on vähäistä ja kotona ei tule ladattua kun on Defa eli talo ei pala jos Ali-laturi syttyy.

Blaupunkt latauslaite 400V type 2 11kw hain itselle tuollaisen nyt useassa kivijalkakaupassa 399e ja sai heti mukaan. Kannattaa selvästi säästää 200e ja tilata kiinasta, ja arpoa pelaako tai palaako talo.
 
Blaupunkt latauslaite 400V type 2 11kw hain itselle tuollaisen nyt useassa kivijalkakaupassa 399e ja sai heti mukaan. Kannattaa selvästi säästää 200e ja tilata kiinasta, ja arpoa pelaako tai palaako talo.

Yllättävän kevyt 8 metrin johdolla, 10 metriset mitä olen kattonyt painavat melkein puolet enemmän. Luulisi että noissa on kaikissa samanpaksuiset piuhat.

Blaukkari vaikuttaa enemmän ali-mallilta kuin ToGo ja takuukin on vain vuosi. Eli worst of two worlds, ei jatkoon.

Suko-adapteri pitää myös hommata tuohon erikseen.

Kiitoksia kuitenkin ehdotuksesta! :)
 
Et tunnu nyt ymmärtävän pointtiani. Tuota kyseisen näköistä laturia (jota näköjään myydään myös ToGo-nimellä) valmistetaan myös ilman tasasähkösuojausta. Pahimmillaan sitä ei saa selville kuin kysymällä myyjältä. Näin paljastui yksi Facebookissa kovasti linkitetty halpa laturi suojauksiltaan vajaaksi, kun yksi reipas sielu sitä aliexpressin myyjältä kysyi. Tunnustan, minua jännittäisi ladata laturilla, jossa ei ole DC-suojaa enkä ole laittanut keskukselle B-tyypin vikavirtasuojaa.

Kuten jo aiemmin totesin, jos suojaukset ovat (Seskon ohjeiden mukaisesti) riittävät, niin hyvä. Kehoitan ostajia ymmärtämään, mitä vaatimuksia latausasemalle on ennen ostoa.

Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..
Kerran 10m kaapelille tarve, niin harkitse latausasemaa ilman johtoa ja osta johto erikseen. On helpommin otettavissa mukaan.
 
Blaupunktia on itse tullut vajaan vuoden käytettyä ja hyvin on toiminut. Tokikaan sen laadusta en osaa sanoa muuta kuin että kotelointi on jämäkkä ja kestää varmaan iskujakin aika hyvin eikä ole lämmennyt oikeastaan ollenkaan. Toisaalta käytän vain yhdellä vaiheella sen Maks 16A, joten en nyt sitten tiedä onko se varsinainen saavutuskaan.

Toimii siis voimavirrassa kiinni koko ajan, joten sen puolen liittimen laadustakaan en osaa sen enempää sanoa kun en irrottele ko. johtoa. Autossa kun kulkee mukana siinä mukana tulleet sekä schuko että type2 latauskaapelit. Tuossa kun johdon paksuus ja jämäkkyys on aivan eri tasolla kuin Kian omissa johdossa jotka heppoisuudestaan johtuen ovat helpompi reissussa käsitellä.

Ominaisuuksista käytän lähinnä tehon vaihtoa, jolla sitten vaihdan 16A teholle tarvittaessa kun yleensä käytän joko 8 tai 10 tehoja öisin.
 
Kerran 10m kaapelille tarve, niin harkitse latausasemaa ilman johtoa ja osta johto erikseen. On helpommin otettavissa mukaan.

Hmm. Ei ole tullut tuollaista vastaan kuin kiinteissä latureissa, saa linkittää. En kyllä keksi miten se on helpompi ottaa mukaan ja eikö yksi ylimääräinen liitin vaan tuo yhden potentiaalisen vikapaikan lisää? Toki siihen saisi myös Type 1:n joka on mun vanhassa autossa..

Melkein tohon Suomi ToGo:hon olen päätymässä mutta katotaan nyt vielä rauhassa. Pitää vielä konsultoida yhtä asiaan perehtynyttä sähkäriä.
 
Hmm. Ei ole tullut tuollaista vastaan kuin kiinteissä latureissa, saa linkittää. En kyllä keksi miten se on helpompi ottaa mukaan ja eikö yksi ylimääräinen liitin vaan tuo yhden potentiaalisen vikapaikan lisää? Toki siihen saisi myös Type 1:n joka on mun vanhassa autossa..

Melkein tohon Suomi ToGo:hon olen päätymässä mutta katotaan nyt vielä rauhassa. Pitää vielä konsultoida yhtä asiaan perehtynyttä sähkäriä.
Tarkoitan, että 10m kaapelia ei tarvitse roudata mukana, kun todennäköisesti sinulla on lyhyempi ja matkalle paremmin soveltuva johto tullut auton kanssa.

Go-e menee kalliiksi, mutta entä tämä: AEV CAR BN sähköauton latausasema 11kW Type 2 voimavirtapistotulpalla
Toki nämä ovat kaikki kalliita erikseen ostetun 10m johdon kanssa vs. 10m kiinteällä johdolla oleva laturi, mutta sellaisen roudaaminen on minusta työlästä.
 
Tarve tietysti jokaisella erilainen, mutta kuinka paljon tarvetta liikuttaa mukana 11kW laturia? Jos kotona vaikka kiinteä seinässä ja sukolaturi ja asiointijohto auton mukana.
 
Tarve tietysti jokaisella erilainen, mutta kuinka paljon tarvetta liikuttaa mukana 11kW laturia? Jos kotona vaikka kiinteä seinässä ja sukolaturi ja asiointijohto auton mukana.

Varmaan pieni tarve mutta hp-pösön mukana ei tullut (aikaisemmin ilmeisesti tuli) sukolaturia vaan pelkkä mode 3 kaapeli niin hommaa samalla 11 kW laturin jonka saa sitten myös voimavirtaan hallilla, mökillä tai kaverilla. Vanha sukolaturi löytyy mutta se on type 1 kiinteällä johdolla, toki siihen saisi ehkä adapterin mutta se on sitten hidas. Kotona on Defa.

edit: ja 11 kW on jonkinverran future proof kun seuraava autokin on todennäköisesti sähkäri...
 
Kyllähän sen voimavirtalaturin voi adapterilla kytkeä myös sukoon. Järkevää tietysti samalla rajoittaa latausvirtaa.
 
Tarve tietysti jokaisella erilainen, mutta kuinka paljon tarvetta liikuttaa mukana 11kW laturia? Jos kotona vaikka kiinteä seinässä ja sukolaturi ja asiointijohto auton mukana.
Ei välttämättä kovinkaan suuri useimmilla. Tarvetta pienentänee 11kW kiinteiden latureiden yleistyminen vuokramökeillä ja siellä sun täällä.

Itselläni on tarve ladata autoa reippaasti kohteessa, joka ei ole vakituisen asutuksen saati julkisen latauksen piirissä, mutta jossa tarjolla voimavirta. Silloin mukana kulkeva 11kW voimavirtalaturi on hyvä juttu.

Toisaalta pohdin myös, että miksi maksaa yhtä paljon tai jopa enemmän kiinteästä laturista kuin voimavirtavehkeestä? Voimavirtaliitäntäisessä on optio ottaa laturi mukaan ja toisaalta voimavirtapistoketta voi käyttää muuhunkin. Huonoksi puoleksi tunnistan huonomman ulkonäön. Sama liitäntöjen vikaantuminen koskettaa kiinteääkin laturia, vaikka voimavirtaliitäntäisessä muutama liitos onkin enemmän.
 
Ei välttämättä kovinkaan suuri useimmilla. Tarvetta pienentänee 11kW kiinteiden latureiden yleistyminen vuokramökeillä ja siellä sun täällä.

Huomannut saman ja tämä on kyllä hyvä juttu. Aika pieni investointi johonkin vuokrattavaan mökkiin ja saa vuokraaja vähennellä.
 
Kysytääs täälläkin; mikä olisi järkevin tapa loggailla ladattuja kilowattitunteja ja yhdistää senhetkiseen spottihintaan jotta tiedän kuinka paljon enemmän maksan perheessä sähkölaskuja? Laturina tulee toimimaan myyntikielto-Easee Home ja autona Tesla MY.
 
Olen pannut merkille että aika usein omakotitaloissa on latausasema toteutettu ostamalla voimavirtalaturi, joka on vaan sellaisenaan laitettu mittauskeskuksen sisään, jossa on se voimapistorasia. Ovessa on vakiona sellainen kumilirpake josta kaapeli mahtuu ulos ja viereen on vaan laitettu teline sille type2 pistokkeelle.
 
Olen pannut merkille että aika usein omakotitaloissa on latausasema toteutettu ostamalla voimavirtalaturi, joka on vaan sellaisenaan laitettu mittauskeskuksen sisään, jossa on se voimapistorasia. Ovessa on vakiona sellainen kumilirpake josta kaapeli mahtuu ulos ja viereen on vaan laitettu teline sille type2 pistokkeelle.
Ei tarvitse ruveta sähkötöihin, niin tuollaiset on niitä maallikon patentteja. Ei olisi iso homma sähkäriltä siirtää vv-rasia ulos.
 
Ei tarvitse ruveta sähkötöihin, niin tuollaiset on niitä maallikon patentteja. Ei olisi iso homma sähkäriltä siirtää vv-rasia ulos.
Ei tietenkään, ja usein niissä latureissa on sen verran kaapelia että se lataualate ylttäisi kyllä olemaan kaapin ulkopuolellakin, mutta kuvittelisin että usein motiivina on saada se mötikkä katseen ja säänsuojaan. Myös siihen kaappiin on helppo vaihtaa sen kolmioavaimen tilalle oikea avainlukko, jolloin se on ainakin jollain tasolla lukitussa tilassa.
 
Huomannut saman ja tämä on kyllä hyvä juttu. Aika pieni investointi johonkin vuokrattavaan mökkiin ja saa vuokraaja vähennellä.
Se pitää saada vuokrissa takaisin. No jos miettii sähkis käyttäjämäärän lisääntymistä, niin oikein hinnoilteltuna osassa kohteissa voi nopeasti sitä liikevaihtoa syntyä senverran enemmän.
Yksi tietekin kasvavat vuokratulot, mutta toinen se että voi hinnoitella sähkön. Muuten vetelevät omalla laturilla ns vuokraan pistorasiasta.

Eli sillä voi parantaa tulosta.
 
Kyllä tuo viralliselta vaikuttaa kun on GTS (Go To Sleep?) leimakin! Itse vielä pohdin hommaanko tuon vai iskenkö 300 eur enemmän tiskiin ja tilaan Suomesta sen minkä linkkasin, siinä sentään kahden vuoden takuu. 10 metrin johto pitää olla se vähän karsii vaihtoehtoja..
GTS (Global Testing Services) toimii siis tuon CE-merkinnän testeissä ja todentamisessa kolmantena osapuolena.
Shanghai Global Testing Services Co., Ltd. (GTS) (gts-lab.com)

Onko palstalla asiaan perehtynyttä, joka katsoisi paperit ja antaisi aidosti valistuneita näkemyksiään? GoToSleep -tyyppiset kommentit on hauskoja, mutta ei nyt tässä kohtaa ainakaan minun ymmärrystä lisännyt.
 
Onko palstalla asiaan perehtynyttä, joka katsoisi paperit ja antaisi aidosti valistuneita näkemyksiään? GoToSleep -tyyppiset kommentit on hauskoja, mutta ei nyt tässä kohtaa ainakaan minun ymmärrystä lisännyt.

Kysy Tukesilta osaavat kyllä auttaa.

Itse taidan veronpalautuksen kunniaksi kaivaa kuvetta ja ostaa laturin Suomesta. Mallia vielä arvon.
 
Sanoisin ihan mutulla että ei noihin voimavirtarasioihin oikein muuta järkevää laturia ole kuin go-e. Itävaltalainen firma ja suunniteltu kunnolla ja toimintoja vaikka millä mitalla. Vaan muutaman satasen kalliimpi kuin joku kiinan laturi.
Tarkoitan, että 10m kaapelia ei tarvitse roudata mukana, kun todennäköisesti sinulla on lyhyempi ja matkalle paremmin soveltuva johto tullut auton kanssa.

Go-e menee kalliiksi, mutta entä tämä: AEV CAR BN sähköauton latausasema 11kW Type 2 voimavirtapistotulpalla
Toki nämä ovat kaikki kalliita erikseen ostetun 10m johdon kanssa vs. 10m kiinteällä johdolla oleva laturi, mutta sellaisen roudaaminen on minusta työlästä.
Muutama vuosi sitten kun AEV:lta tilasin oman kiinteällä piuhalla sekä voimavirtapistokkeella olevan laturin, niihin sai erikseen kyselemällä pidemmänkin kiinteän johdon. Kaikin puolin olen kyllä ollut tyytyväinen AEV:n tyhmään laturiin vajaan 3 vuoden kokemuksella.
 
Aliexpressin latureihin viitaten: Mitä ajatuksia oheiset liitteenä olevat raportit herättää tietävämmissä? Kyseessä tuo ranskasta toimitettava laturi.

Viittausta 2018 julkaistuun uuteen IEC 62955 standardiin ei ole kuin muotoa "Under consideration" eli vaikuttaisi, että nämä on vielä edellisten standardien mukaan tehtyjä testejä. Noh testiraportissa kuitenkin maininnat ja tulokset myös 6mA DC-suojauksesta sekä 30mA AC-suojauksesta, joiden tulos P (Pass).

Tuossa raportissa on muuten ainakin CE-logo oikean näköinen, eikä mallia China Export.

Oheinen myyjä laittoi pyynnöstä myös kuvan ja videon DC 6mA testitilanteesta. Myyjän mukaan kaikissa ei tosiaan olisi tuota DC-suojausta, mutta tässä on.
Linkki videoon toimii pari päivää: DC 6mA test video
 

Liitteet

  • DC 6mA test.jpeg
    DC 6mA test.jpeg
    128,6 KB · Luettu: 65

Oheinen myyjä laittoi pyynnöstä myös kuvan ja videon DC 6mA testitilanteesta. Myyjän mukaan kaikissa ei tosiaan olisi tuota DC-suojausta, mutta tässä on.
Linkki videoon toimii pari päivää: DC 6mA test video
Eikö tuon pidä reagoida alle 10 sekunnissa ja tuossa lukee 13.29 s? Onko se siis ok vai ei kuitenkaan?

 
Eikö tuon pidä reagoida alle 10 sekunnissa ja tuossa lukee 13.29 s? Onko se siis ok vai ei kuitenkaan?

Totta, kyllä pitää. Mutta ymmärtääkseni tuossa testiajossa tehdään monta eri asiaa, ja näiden yhteiskesto on tuon 13,29s.
Puolestaan tuon varsinaisen pelkän 6mA vikavirtaa kuvaavan "osasekvenssin" kohdalle jääkin lopulliseksi ajaksi 5,78s. Myös laite näkyy reagoivan jo tuossa kohtaa vikavirtaan.
 
Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e

Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?
 
Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e

Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?
Jos autosta voi säätää latausvirtaa, niin ei latauslaite sitä estä. Tietenkään yli latauslaitteen maksimin ei ota.
 
Jos autosta voi säätää latausvirtaa, niin ei latauslaite sitä estä. Tietenkään yli latauslaitteen maksimin ei ota.

Niin Teslasta itsessään voi säätää ampeerit, mutta ihan heti ei löytänyt tukeeko GridIO näiden säätöä älykkäästi? Eli että dummylaturi olisi aina säädettynä täysille, mutta GridIO ymmärtäisi vaikka että klo 01 - 03 välillä saat ladata vain 8An virralla
 
Tarvetta olisi saada Teslalle kotilaturi, vaatimuksena lähinnä että olisi "reissumallinen" 11kw voimavirtalaturi niin voi samaa käyttää kotona ja mökillä. Vaihtoehtoina taitaa olla a) halvin mahdollinen (esim aikaisemmin mainittu blaupunkt) + gridio b) go-e

Onnistuuko tuossa gridio vaihtoehdossa amppeereiden säätö auton päästä? Eli että ei tarvitsisi mennä mihinkään laturille roplaamaan jos haluaakin laittaa yöksi vaikka 8A:lla latautumaan? Go-e kaipaisi kaveriksi tietysti 5m type2 kaapelia, onko näissä jotain merkkejä mitä kannattaa välttää vai kaikki samaa tavaraa?

Eilen asennettiin mulle tuo go-e charger + controller. Hienosti säätää lataustehoa alas kun pistää porealtaan ja saunan samaan aikaan niin ei tarvitse miettiä kasvaako kuorma liian suureksi. Teslasta saa säädettyä amppeerit haluttuun.

Pörssisähkö-optimointi kannattaa tehdä tyhmällä laturilla ja gridio-sovelluksella. Älykäs laturi kuten go-e, ei tiedä auton akun varausastetta, joten ladattava sähkömäärä pitää säätää joka tapauksessa käsin. Gridio on kytkettä auton telematiikkaan, jolloin se tietää auton akun varausasteen.


Tämä pörssisähkön hintaan perustuva lataus tuossa go-e laturissa tosiaan on mutta mulle ei nyt oikein aukene että miksi mun pitäisi määrittää mitään ladattavaa sähkömäärää ? Jos Teslassa on säädetty että kotona ladataan aina 80% asti akku ja kun se saavutetaan, auto keskeyttää latauksen. Niin mitä sillä on väliä vaikka laturi yrittäis tarjota virtaa kun auto ei kuitenkaan ota vastaan ?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 391
Viestejä
4 549 700
Jäsenet
74 981
Uusin jäsen
Kakonen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom