Sähköauton kotilataus

Jos nyt puhutaan esim. vaaditusta CE-merkistä, niin CE-merkintähän on käytännössä vain valmistajan juhlallinen vakuutus, että tuote täyttää kohdealueen vaatimukset.

Niinkuin Mattix sanoi niin ihan fine tilata jotain pikkusälää tai 12V rojuja, mutta käytäntö ja Tukesin raportit on osoittaneet että verkkosähkön ja dc-puolen sähkön erottamisessa on kiinalaisilla ollut välillä hankaluuksia. Se kun on niin ikävän tilaavievää ja kallista jättää piirilevylle riittävät etäisyydet. Ja noissa latureissa kun tosiaan on kontaktorit sitä varten että virta kytkeytyy, niin laatukama ei ole ilmaista ja se on looginen paikka säästää.

Kukin tekee tyylillään mutta itse en säästäisi paria satasta 20-100k€ auton yhteydessä. Vähän sama kuin hakisi Teslaan pinnoitetut kumit kun ne merkkirenkaat maksaa muutaman satasen enemmän per sarja.
 
Jos nyt puhutaan esim. vaaditusta CE-merkistä, niin CE-merkintähän on käytännössä vain valmistajan juhlallinen vakuutus, että tuote täyttää kohdealueen vaatimukset.

Niinkuin Mattix sanoi niin ihan fine tilata jotain pikkusälää tai 12V rojuja, mutta käytäntö ja Tukesin raportit on osoittaneet että verkkosähkön ja dc-puolen sähkön erottamisessa on kiinalaisilla ollut välillä hankaluuksia. Se kun on niin ikävän tilaavievää ja kallista jättää piirilevylle riittävät etäisyydet. Ja noissa latureissa kun tosiaan on kontaktorit sitä varten että virta kytkeytyy, niin laatukama ei ole ilmaista ja se on looginen paikka säästää.

Kukin tekee tyylillään mutta itse en säästäisi paria satasta 20-100k€ auton yhteydessä. Vähän sama kuin hakisi Teslaan pinnoitetut kumit kun ne merkkirenkaat maksaa muutaman satasen enemmän per sarja.

Kyllä ne sieltä tehtaalta laittaa ihan mitkä merkinnät ja paperit tilaaja haluaa ja eihän niillä loppupeleissä välttämättä ole mitään tekemistä tuotteen vaatimuksien mukaisuuden kanssa näin meidän näkökulmasta.

Toinen asia on jo se et noi tuotteet voidaan kasata semmoisista komponenteista mitkä on voitu "hylätä" jo kertaalleen laadunvalvonnassa jossain muualla mut jos joku nekin myymällä saa rahat omat taskuun niin mikäs siinä. Tai tuote on jo itsessään vain alkuperäisen jäljitelmä ja komponenttien mitoitukset "sinne päin" ja ohjelmisto kopioitu alkuperäisestä tuotteesta.
 
Jos nyt puhutaan esim. vaaditusta CE-merkistä, niin CE-merkintähän on käytännössä vain valmistajan juhlallinen vakuutus, että tuote täyttää kohdealueen vaatimukset.
Ketjussa EU vaatimusten mukaisuudesta, CE merkillä on viitattu siihen että valmistaja vakuuttaa ja nimenomaan sitä että oikeasti ne täyttää.

Jos kyse ei ole luotetusta brändistä, niin ei noihin myyjän vakuutteluihin voi luottaa, xu91298441@ myyjä etsii netistä tiedot mitä vaaditaan että kauppa käy eurooppaan, ja kertoo sitä tarinaa mikä myy. Osa ihan surutta copy/pastee muiden myyntimatskusta kuvaukset ja tiedot.

Alustan ikävä puoli on se että siellä vastuulliset, reilut, rehdit kauppiaat hukkuu siihen massaan.
 
Oma ID5:ni näyttäisi tukevan kaksisuuntaista latausta. Koskahan tälläisiä latureita mahtaa tulla kuluttajamyyntiin? Aika huonosti tuosta löytää tietoakaan. Ominaisuus siis löytyy mutta ei voine hyödyntää? Ilmeisesti siis pystyisi tulevaisuudessa? syöttämään akusta myös oman talon sähköverkkoon ?
 
Oma ID5:ni näyttäisi tukevan kaksisuuntaista latausta. Koskahan tälläisiä latureita mahtaa tulla kuluttajamyyntiin? Aika huonosti tuosta löytää tietoakaan. Ominaisuus siis löytyy mutta ei voine hyödyntää? Ilmeisesti siis pystyisi tulevaisuudessa? syöttämään akusta myös oman talon sähköverkkoon ?
Nopean googletuksen mukaan jotkut lupailee ensivuonna.

Mutta tuohon liittyen, paljonko sähkönhinta pitäisi olla että kannattaa antaa akusta virtaa , siis ihan taloudellisessa mielessä.


Tosin aika sumuista ynnäillä, arvioida sitä miten paljon jälleenmyyntiarvo muuttaa siitä. Jos taasen ynäillee jotain 10v elinkaarta ajatuksella että ajaa sen sähkiksen loppuun pikkuakun kilometreillä, niin miettiä paljonko isompiakkuisella tulisi kustannusta touhuun.
 
Latausasemissakin tuntuu olevan vaihtoehtoja liikaa ja täten päätöksen tekeminen vaikeaa. Kulutuksenseuranta sekä ajastus apin kautta vaatimuksena. Olisiko suositella tähän jotain luotettavaa ratkaisua (tällä hetkellä hybridi, vain 3,6kwh max latausteho)? Myös sähköasentajavinkkejä Tampereen seudulta otetaan vastaan. :)
Minä otin ihan ”tyhmän” laturin ja ajastan auton äpistä, näyttää kulutuksenkin suurinpiirtein. Toiminut kyllä hienosti.
 
Mutta tuohon liittyen, paljonko sähkönhinta pitäisi olla ettei kannattaa antaa akusta virtaa , siis ihan taloudellisessa mielessä.

Tosin aika sumuista ynnäillä, arvioida sitä miten paljon jälleenmyyntiarvo muuttaa siitä. Jos taasen ynäillee jotain 10v elinkaarta ajatuksella että ajaa sen sähkiksen loppuun pikkuakun kilometreillä, niin miettiä paljonko isompiakkuisella tulisi kustannusta touhuun.
Suomessa sähkön hinta on keskimäärin niin pieni, että sähkön hintaeroilla pelaamalla saisi kaksisuuntaisesta latauksesta taloudellista hyötyä.

Kaksisuuntaiseen lataukseen kannattaa suhtautua generaattorin korvaajana. Sähkökatkojen varalle. Sähköt työmaalle keskellä metsää. Sähköt mökille jossa ei ole sähköliittymää. jne.

Mökkiskenaarioon yksi taloudellisesti järkevä valinta olisi tukea aurinkopaneeleita mökillä joka ei ole sähköverkossa. Päivällä lataat auton akkua paneeleista ja illalla valaistus, jääkaapit yms auton akusta. Tämä käynee monelle äkkiä paljon halvemmaksi kuin maksaa sähkönsiirtoa ja kk-maksuja ympäri vuoden mökistä jossa oleillaan vaan kesällä.

edit: että -> ettei
 
Viimeksi muokattu:
Suomessa sähkön hinta on keskimäärin niin pieni, että sähkön hintaeroilla pelaamalla saisi kaksisuuntaisesta latauksesta taloudellista hyötyä.
Tuossa tarkoitat ettei kannata ?

Joskus noita on ynnäilty paljonkoakkusähkömaksaa, jos tähän ei merkittävää halpuutusta niin samaa mieltä. viime talvi oli poikkeus piikkihinnoissa. Verkonpuolella sopimusasiakkaille maksetaan sitten erikseen.

Kaksisuuntaiseen lataukseen kannattaa suhtautua generaattorin korvaajana. Sähkökatkojen varalle. Sähköt työmaalle keskellä metsää. Sähköt mökille jossa ei ole sähköliittymää. jne.

Mökkiskenaarioon yksi taloudellisesti järkevä valinta olisi tukea aurinkopaneeleita mökillä joka ei ole sähköverkossa. Päivällä lataat auton akkua paneeleista ja illalla valaistus, jääkaapit yms auton akusta. Tämä käynee monelle äkkiä paljon halvemmaksi kuin maksaa sähkönsiirtoa ja kk-maksuja ympäri vuoden mökistä jossa oleillaan vaan kesällä.

Osa valitsee auton josta saa verkkovirtaa suoraan, mökki, työmaa juttuihin.

Mutta , katsoin otsikon välillä, tuo IVO sähköttömän mokin osalta, oli webastolla julkistettua mallia mailmalla, eli tuleeko mokkihintaista pakettia joka toimisi kuvailemallasi tavalla.

Eli ns jääkaappi + valo aurinko/tuulisähkö mitoituksella toimisi kaksisuuntaisen laturin kanssa. Ja jos ynnäilee ne kesämökit jotka nyt valtakunnan verkossa, mutta ei sähkölämmitystä/viilennystä, niin muuttaa tuollaiseksi.

Tosin jos perusmaksut on luokkaa 300-400 vuodessa, + energia, niin ei ehkä vielä. jos haluaa pienellä rahalla, niin sähköauto josta saa sen 230v, useat mökit on kuitekin 10-30km säteellä latauspisteistä, niin lataa tullessa, niin voi lomailla sen kuukauden. :-)
 
Laitoin tuon go-e chargerin lataamaan halvimmille tunneille Fortumin pörssisähkö tariffin mukaan. Lopetuksen laitoin 6:30 ja ajoneuvon kulutuksen 18kwh/100km, "maksun määrä" kohtaan laitoin 400km/72kwh eli hieman yli ajoneuvon kapasiteetin. Autosta asetin latausrajaksi 100% ja sinne en ajastinta asettanut. Tällä hetkellä 61% akkua jäljellä. Tarkoitus huomenaamulla lähteä pikku reissulle niin laitoin siksi latausrajaksi 100%

Onko nyt niin että tuo lataa halvimmilla tunneilla ja aloittaa tarpeeksi aikaisin että saa tuon 72kwh ladattua, kuitenkin lopettaen 6:30 ? Tietysti tarvitsen paljon vähemmän tuonne 100% mutta lataus loppuu kun akku on täynnä luonnollisesti. Nyt ei ainakaan auto lataa, mutta kysynkin vähän että miten luotettava tuo on eli vähän kokemuksia :)
Joo muutinkin tuossa illalla sitä latauksen määrää siihen paljonko energiaa tarvitsen koska se alkoikin latailemaan jo 23 aikaan ja kun muutin ladattavan energian määrää niin lopetti latauksen ja aamulla oli silti akku sadassa joten toivottavasti hyödynsi halvimpia tunteja.

Mutta taidankin kokeilla vain tuota eco tilaa ja laittaa tuon suunnitellun lataustilan pois.

Vähän vanha viesti, mutta tosiaan tuo "suunniteltu lataus" toimii siten, että pyrkii lataamaan tuon määrittelemäsi energiamäärän joka yö.

Laturi auto töpseliin kytkettäessä lataa pienen hetken ja mittaa todellisen lataustehon, jonka perusteella se määrittää halvimman pörssisähkön aikaikkunan, joka toteuttaa vaaditun energiamäärän.

Esim. Vaatimasi 72 kWh täydellä 11 kW (3x16 A) teholla tarkoittaa, että laturi yrittää lada autoa halvimpien 6,5 tunnin aikana joka yö. Laturihan ei saa type2:n kautta akun varaustilaa, eli tuon vaatimuksen asettaminen liian suureksi johtaa siihen, että auto ei lataudu halvimpien tuntien aikaan vaan ennen niitä.

Esimerkiksi jos ajat keskimäärin 100 km eli ~20 kWh päivässä, laturi voisi optimoida latauksen halvimmalle kahdelle tunnille. Tuolla 72 kWh @ 11 kW -setupilla auto latautuu kuitenkin heti tuon 6,5 h ikkunan alussa. Ei välttämättä isoin harmi, mutta pieni optimointivara tuossa jää. :joy:

Itse asetin go-e:n lataamaan ajastettuna vain 22-07 välillä (halvempi yösiirto) ja vaadituksi energiamääräksi muistaakseni 20 kWh. Tällöin laturi latailee autoa pari halvinta tuntia yön aikana. Lisäksi laitoin ecomoden johonkin 1 snt/kWh tasoon, eli jos sähkö on käytännössä ilmaista, lataillaan rajoituksista huolimatta.

Keskimääräisillä arkiajoilla (<< 100 km/päivä) tuo 20 kWh/d on riittänyt mainiosti ja autossa on lähes aina se 80% akkua lähtiessä. Jos taas tulee joku spesiaalikeissi, niin äpistä voi tökätä manuaalilatauksen päälle milloin tahansa. :tup:
 
Nopean googletuksen mukaan jotkut lupailee ensivuonna.

Mutta tuohon liittyen, paljonko sähkönhinta pitäisi olla että kannattaa antaa akusta virtaa , siis ihan taloudellisessa mielessä.


Tosin aika sumuista ynnäillä, arvioida sitä miten paljon jälleenmyyntiarvo muuttaa siitä. Jos taasen ynäillee jotain 10v elinkaarta ajatuksella että ajaa sen sähkiksen loppuun pikkuakun kilometreillä, niin miettiä paljonko isompiakkuisella tulisi kustannusta touhuun.

Tilanne jossa aurinkopaneelit katolla ja auto seisoisi päivisin pitkään kotona parkissa tottakai olisi järkevää hyödyntää. Vielä jos kilometrejä autoon tulisi vähäisesti päivässä, niin aika omavaraisena pysyisi sähkössä ison osan vuodesta. Tässä mietinnässä ei ole huomioitu että tälläinen latausasemakin täytyisi ostaa ensin ja sen hinnan kuolettamiseen menisi tietysti aikaa X määrä.

10000kwh näyttäisi omassa autossani olevan varattuna tuolle sähkön luovutukselle. Mihinkähän tuokin perustuu, lätkäisty varmaan joku kiva pyöreä lukema...
 
Vähän vanha viesti, mutta tosiaan tuo "suunniteltu lataus" toimii siten, että pyrkii lataamaan tuon määrittelemäsi energiamäärän joka yö.

Laturi auto töpseliin kytkettäessä lataa pienen hetken ja mittaa todellisen lataustehon, jonka perusteella se määrittää halvimman pörssisähkön aikaikkunan, joka toteuttaa vaaditun energiamäärän.

Esim. Vaatimasi 72 kWh täydellä 11 kW (3x16 A) teholla tarkoittaa, että laturi yrittää lada autoa halvimpien 6,5 tunnin aikana joka yö. Laturihan ei saa type2:n kautta akun varaustilaa, eli tuon vaatimuksen asettaminen liian suureksi johtaa siihen, että auto ei lataudu halvimpien tuntien aikaan vaan ennen niitä.

Esimerkiksi jos ajat keskimäärin 100 km eli ~20 kWh päivässä, laturi voisi optimoida latauksen halvimmalle kahdelle tunnille. Tuolla 72 kWh @ 11 kW -setupilla auto latautuu kuitenkin heti tuon 6,5 h ikkunan alussa. Ei välttämättä isoin harmi, mutta pieni optimointivara tuossa jää. :joy:

Itse asetin go-e:n lataamaan ajastettuna vain 22-07 välillä (halvempi yösiirto) ja vaadituksi energiamääräksi muistaakseni 20 kWh. Tällöin laturi latailee autoa pari halvinta tuntia yön aikana. Lisäksi laitoin ecomoden johonkin 1 snt/kWh tasoon, eli jos sähkö on käytännössä ilmaista, lataillaan rajoituksista huolimatta.

Keskimääräisillä arkiajoilla (<< 100 km/päivä) tuo 20 kWh/d on riittänyt mainiosti ja autossa on lähes aina se 80% akkua lähtiessä. Jos taas tulee joku spesiaalikeissi, niin äpistä voi tökätä manuaalilatauksen päälle milloin tahansa. :tup:
Joo, eilen kokeilin paremmin tuota ecomodea kun pörssi oli yöllä reilusti halvempaa ja suomen tariffit taas näkyvissä go-e:ssä, pistin rajaksi sen 1snt/kwh ja auto latasi halvimpina tunteina 30%-->90%.

Kätevä ominaisuus kyllä.
 
10000kwh näyttäisi omassa autossani olevan varattuna tuolle sähkön luovutukselle. Mihinkähän tuokin perustuu, lätkäisty varmaan joku kiva pyöreä lukema...

Taitaa olla syy auton akkutakuussa. Akkutakuu on laskettu tyypillisesti laskennallisen iän ja kilometrien pohjalle. Jos normaalin ajosuoritteen lisäksi akkua rasittaisi jatkuva käyttö ns. energiavarastona, olisi akun kuluminen toisella tasolla kuin pelkästään ajokäytössä.
 
Tilanne jossa aurinkopaneelit katolla ja auto seisoisi päivisin pitkään kotona parkissa tottakai olisi järkevää hyödyntää. Vielä jos kilometrejä autoon tulisi vähäisesti päivässä, niin aika omavaraisena pysyisi sähkössä ison osan vuodesta. Tässä mietinnässä ei ole huomioitu että tälläinen latausasemakin täytyisi ostaa ensin ja sen hinnan kuolettamiseen menisi tietysti aikaa X määrä.

10000kwh näyttäisi omassa autossani olevan varattuna tuolle sähkön luovutukselle. Mihinkähän tuokin perustuu, lätkäisty varmaan joku kiva pyöreä lukema...
Tätä on joskus laskeskeltu, ennen putinin sekoiluja, ja ynnäilty ettei kannata. se akku sähkö maksaa enemmän kuin verkosta.
Akkujen hinnat oli silloin tasaisessa laskusuunnssa, tässä välillä lasku taittu, mutta sähkönhinta alkanut heiluun, mutta viime talvi oli poikkeus.

Kiinnostaa oikeasti mikä on se hinta haarukka missä se kannattaa, ymmärrän että se on todella leveä.

Pienin pää on ne tapaukset missä valittavasta autosta ei tarjolla kuin yksiakku vaihetoehto, tarkoitus pitää se auto loppuun asti, esim 10v ja omilla ajoilla akkun sykleistä jää tyyliin puolet käyttämättä tuolla auton 10v elinaikana. Sitten voi pitkälti ynnäillä sitä latauaseman ym. kaksisuuntaisuuden kustannusta. ja toivoa että verkko tai energiayhitö antaa siitä vielä bonusta.

10000kwh näyttäisi omassa autossani olevan varattuna tuolle sähkön luovutukselle. Mihinkähän tuokin perustuu, lätkäisty varmaan joku kiva pyöreä lukema...
Kesällä ei kannata tuhlata tuota, talvella sitten pitäs saada kunnon hintaeroa, että tonnin investoinnin koko akun elinkaarena saisi puljattua. Tuntihinnalla jos omaa kulutusta riittävästi, ynnäillä montako kertaa pääsee kunnon eroihin ja onko sitä todellista välttämätönä kulutusta riittävästi.

Noin yleisesti, unohtaisin nuo laskelmat ja kannustan ehdottomasti sitä että verkossa olisi mahdollisimman paljon tuollaisia autoja johdonpäässä.
 
Viimeksi muokattu:
Tätä on joskus laskeskeltu, ennen putinin sekoiluja, ja ynnäilty ettei kannata. se akku sähkö maksaa enemmän kuin verkosta.
Akkujen hinnat oli silloin tasaisessa laskusuunnssa, tässä välillä lasku taittu, mutta sähkönhinta alkanut heiluun, mutta viime talvi oli poikkeus.

Kiinnostaa oikeasti mikä on se hinta haarukka missä se kannattaa, ymmärrän että se on todella leveä.

Pienin pää on ne tapaukset missä valittavasta autosta ei tarjolla kuin yksiakku vaihetoehto, tarkoitus pitää se auto loppuun asti, esim 10v ja omilla ajoilla akkun sykleistä jää tyyliin puolet käyttämättä tuolla auton 10v elinaikana. Sitten voi pitkälti ynnäillä sitä latauaseman ym. kaksisuuntaisuuden kustannusta. ja toivoa että verkko tai energiayhitö antaa siitä vielä bonusta.
Karkeasti voi arvioida, että jos akun valmistuskustannus on 200€/kWh, ja akun elinkaari 2000 sykliä (arviot akun kestosta vaihtelevat 1000 -> 3000 sykliä) , sähkön kierrätys akun kautta maksaa 10c/kWh. Muutujia säätämällä sitä kannattavuuslaskelmaa voi säätää. Marmoritiskiltä varaosa-akku maksaa yli 400€/kWh, jolloin syklin hinta onkin jo 20c/kWh.

Eikä tässä ole tosiaan sitä kaksisuuntaisen laturin hintaa huomioitu.

Asia ei kuitenkaan ole niin yksioikioinen. 2000 sykliä tarkoittaa autolla jonka range on 400+ yli 800.000km. Hyvin harva auto saavuttaa nuo lukemat. 90% autoista on paalissa jo 300k kilometrin kohdalla:


Pelkällä ajolla akun sykleistä jää herkästi puolet käyttämättä. Tästä jäisi "ilmaisia" syklejä kaksisuuntaiseen lataukseen.
 
Facebookissa Stellantis-sähköautot ryhmässä oli aamulla kuva kuulemma 2,5 v vanhasta Wallen laturin pistokkeesta. Ovat kuulemma uudemmissa siirtyneet ruuvikiinnitteisiin pistokkeisiin jotta tuon riski olisi pienempi. Ehkä muistutus että voimavirtapistokkeetkaan eivät ole keskenään samanveroisia ja niitäkin kannattaa pitää silmällä. Kiinteissä asennuksissa lienee etunsa.

IMG_2261.jpeg
 
Siinä sitä on Suomalaista osaamista. Onneksi on CE-merkintä :love:

Mutta varovasti nyt niiden Aliexpressin laturien kanssa :devilish:
 
Siinä sitä on Suomalaista osaamista. Onneksi on CE-merkintä :love:

Mutta varovasti nyt niiden Aliexpressin laturien kanssa :devilish:
Tässä on edelleen kyse siitä että milläs todistat vakuutusyhtiölle että aliexpressin laturi täytti kansalliset ja eu vaatimukset. Wallen kanssa tätä ongelmaa tuskin on.

Poltat rivitalon laturillasi ja vakuutusyhtiö katsoo että olet tuonut tietoisesti maahan laturin joka ei täytä vaatimuksia niin se perii korvausrahat takaisin sinulta.
 
Tässä on edelleen kyse siitä että milläs todistat vakuutusyhtiölle että aliexpressin laturi täytti kansalliset ja eu vaatimukset. Wallen kanssa tätä ongelmaa tuskin on.

Poltat rivitalon laturillasi ja vakuutusyhtiö katsoo että olet tuonut tietoisesti maahan laturin joka ei täytä vaatimuksia niin se perii korvausrahat takaisin sinulta.
Sulla on varmaan esittää useita esimerkkejä, missä kuluttaja on tilannut verkkokaupasta sähkölaitteen ja näin on käynyt? Sanoisin mutulla, että ihan täyttä tuubaa.

Tarkennetaan vielä, että tämäkin linkin laturi ostetaan ranskalaisesta verkkokaupasta (on se kuinka keinotekoinen järjestely tahansa).
 
Viimeksi muokattu:
Sulla on varmaan esittää useita esimerkkejä, missä kuluttaja on tilannut verkkokaupasta sähkölaitteen ja näin on käynyt? Sanoisin mutulla, että ihan täyttä tuubaa.

Tarkennetaan vielä, että tämäkin linkin laturi ostetaan ranskalaisesta verkkokaupasta (on se kuinka keinotekoinen järjestely tahansa).
Usko mitä haluat mutta sähkölaitteiden käyttöönottajalla ja maahantuojalla on vastuita. Tukes kertoo enemmän asiasta. Ne vaatimustenmukaisuudet ei ole mitään tulkinnanvaraisia asioita.

Ja se että kauppa tai myyjä on EU:ssa ei tarkoita automaattisesti yhtään mitään.


Edelleen sähköauton hankintahintaan verrattuna käsittämättömän typerää nuukailua.
 
Usko mitä haluat mutta sähkölaitteiden käyttöönottajalla ja maahantuojalla on vastuita. Tukes kertoo enemmän asiasta. Ne vaatimustenmukaisuudet ei ole mitään tulkinnanvaraisia asioita.

Edelleen sähköauton hankintahintaan verrattuna käsittämättömän typerää nuukailua.
Et ole osoittanut muuta typeryyttä kuin halun maksaa samasta tuotteesta tuplahinta.

Vapaa maa, jokainen tyylillään.
 
Usko mitä haluat mutta sähkölaitteiden käyttöönottajalla ja maahantuojalla on vastuita. Tukes kertoo enemmän asiasta. Ne vaatimustenmukaisuudet ei ole mitään tulkinnanvaraisia asioita.

Ja se että kauppa tai myyjä on EU:ssa ei tarkoita automaattisesti yhtään mitään.


Edelleen sähköauton hankintahintaan verrattuna käsittämättömän typerää nuukailua.

Tuossa puhutaan EU:n ulkopuolelta tilaamisesta. Ranska, Puola, Saksa lienevät edelleen EU-maita.
 
Tuossa puhutaan EU:n ulkopuolelta tilaamisesta. Ranska, Puola, Saksa lienevät edelleen EU-maita.
Edelleen se että myyjä on EU maassa ei tee myyjän tuotteista EU vaatimuksenmukaisia automaattisesti.

Kannattaa kysyä löytyykö se CE COC paperi... jos ei löydy niin voivoi.. voi.
 
Ihan turhaa lähteä tuohon pulushakkiin. Jos joku haluaa ottaa ylimääräisen riskin kotinsa palamisen kanssa parin huntin vuoksi niin ihan vapaasti...
Ja tuo wallen laturin pistokevika osoittaa mielestäni myös sen, että olisi hyvä jos voimavirtapistorasia olisi vikavirtasuojattu keskuksen päästä.
 
Ja edelleen se itse myyjä on siellä kiinassa asuva Mr X, siinäpä lähdet keskustelemaan korvauksista

Parastahan näissä on se, että vaikka alissa mainostetaan 2v takuu tms, mutta jos se leviää aliexpressin 90pv suojan jälkeen niin käytäntö omissa ostoksissa ollut et pitää omalla kustannuksella lähettää kirjaimellisesti Kiinaan.
 
Sanoisin ihan mutulla että ei noihin voimavirtarasioihin oikein muuta järkevää laturia ole kuin go-e. Itävaltalainen firma ja suunniteltu kunnolla ja toimintoja vaikka millä mitalla. Vaan muutaman satasen kalliimpi kuin joku kiinan laturi.
 
Sulla on varmaan esittää useita esimerkkejä, missä kuluttaja on tilannut verkkokaupasta sähkölaitteen ja näin on käynyt? Sanoisin mutulla, että ihan täyttä tuubaa.
Se tiedetään että kuluttajamaahantuoja ja vakuutusyhtiöt ovat riidelleen korvauksista käräjille.
Julkisuudessa on ratkaisuista niukasti uutisoitu, mutta mm Tukes on yleisellä tasolla varoitellut.

Tarkennetaan vielä, että tämäkin linkin laturi ostetaan ranskalaisesta verkkokaupasta (on se kuinka keinotekoinen järjestely tahansa).
Tätä oli kommentoitu alla olevasti, en varma miten varmistettu väite..

Se että tuote tulee kiinalaisen toimittajan ranskassa sijaitsevalta välivarastolta ei tee sitä euroopasta ostettua kuin tullausmuodollisuukisen suhteen.

Mä en ole vielä nähnyt eurooppalaisen myyjän laturia tuolla aliexpressissä, eikä ole kukaan muukaan sellaista voinut osoittaa.

Facebookissa Stellantis-sähköautot ryhmässä oli aamulla kuva kuulemma 2,5 v vanhasta Wallen laturin pistokkeesta. Ovat kuulemma uudemmissa siirtyneet ruuvikiinnitteisiin pistokkeisiin jotta tuon riski olisi pienempi.
Kai sen ruuveillakkin voi sössiä.

No, hyvä muistutus että pitää seurata kuntoa, tehdä siitä säännöllinen tapa.
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa mennä viimeiset kolikot sähköauton lainanlyhennyksiin, jos latauslaitteissa täytyy alkaa nuukailemaan...:D

Ainakin minä nukkuisin yöni paremmin, jos laite on tunnetulta valmistajalta eikä mikään no-name aliexpressistä tilattu halpispaska.
 
Facebookissa Stellantis-sähköautot ryhmässä oli aamulla kuva kuulemma 2,5 v vanhasta Wallen laturin pistokkeesta. Ovat kuulemma uudemmissa siirtyneet ruuvikiinnitteisiin pistokkeisiin jotta tuon riski olisi pienempi. Ehkä muistutus että voimavirtapistokkeetkaan eivät ole keskenään samanveroisia ja niitäkin kannattaa pitää silmällä. Kiinteissä asennuksissa lienee etunsa.
Wago-liittimet lienevät yleisimpiä sähköjohtoliittimiä ja hyvin pelaavat, vaikka ovat jousikuormitteisia tai vivulla. Kyllä se on siitä liittimen laadusta erityisesti kiinni. Kiinteäasenteisen voi myös pilata huonoilla ruuviliitoksilla. Kiinteäasenteisen etu voimavirtaliitäntäiseen on lähtökohtaisesti yksi kiinteä liitos ja yksi kosketinliitos vähemmän. Vaakakupin toisella puolella on sitten siirrettävyys.
 
Taitaa mennä viimeiset kolikot sähköauton lainanlyhennyksiin, jos latauslaitteissa täytyy alkaa nuukailemaan...:D

Ainakin minä nukkuisin yöni paremmin, jos laite on tunnetulta valmistajalta eikä mikään no-name aliexpressistä tilattu halpispaska.
Kyse on täysin samasta laitteesta tuplahinnalla.

Lapsenusko siihen, että jokainen Pärnäsen valinta tekee täydellisen laadunvarmistukaen, eikä tilaa niitä ihan samoin tavoin alista (firmat babasta), on huvittavaa.

Köyhyyskortti on vielä huvittavampaa, ad hominem, kun faktat ei kanna.

Mutta en pasko ketjua tällä turhalla väännöllä enempää, toivottavasti jokainen löytää itsellensä mieluisen laturin
 
olisi hyvä jos voimavirtapistorasia olisi vikavirtasuojattu keskuksen päästä.

Vikavirtasuoja on pitänyt olla uusissa asennuksissa vuodesta 2008 alkaen, eli sellainen alkaa löytyä jo aika monesta paikasta.

Ja uutta lisätessä kyseessä on yleensä sähköasennusten muutostyö, jolloin se on pakko lisätä vaikka talo olisi vanhakin.

Ja laturi asennettesssahan keskuksessa on 90%(?) latausasemien tapauksissa oltava vikavirtasuoja jo asennusohjeiden perusteella jos/kun laturissa on vain dc-vikavirran suojaus.

Wago-liittimet lienevät yleisimpiä sähköjohtoliittimiä ja hyvin pelaavat, vaikka ovat jousikuormitteisia tai vivulla. Kyllä se on siitä liittimen laadusta erityisesti kiinni. Kiinteäasenteisen voi myös pilata huonoilla ruuviliitoksilla. Kiinteäasenteisen etu voimavirtaliitäntäiseen on lähtökohtaisesti yksi kiinteä liitos ja yksi kosketinliitos vähemmän. Vaakakupin toisella puolella on sitten siirrettävyys.

Tuossa Wallen laturissa on kumikaapeli laturilta pistokkeelle eli monisäikeinen johdin. Riippuen liittimestä monisäikeistä ei välttämättä saa asentaa puristusliittimiin.
 
Kyse on täysin samasta laitteesta tuplahinnalla.
Ai samalla tapaa kuin kaikki Applen laturin näköiset on täysin samoja laitteita murto-osalla hinnasta?

Lisäksi kun tykkäät mainita argumentointivirheistä niin väitteen todistustaakka lienee sinulla?

Lapsenusko siihen, että jokainen Pärnäsen valinta tekee täydellisen laadunvarmistukaen, eikä tilaa niitä ihan samoin tavoin alista (firmat babasta), on huvittavaa

Todennäköisesti kaikki eivät tee, mutta jos eivät tee ja jotain sattuu, vastuullinen henkilö on yleensä vaivatta tavoitettavissa verrattuna "ranskalaiseen" postilaatikkofirmaan.
 
Kyse on täysin samasta laitteesta tuplahinnalla.

Lapsenusko siihen, että jokainen Pärnäsen valinta tekee täydellisen laadunvarmistukaen, eikä tilaa niitä ihan samoin tavoin alista (firmat babasta), on huvittavaa.
Jos ne on kerran samoja laitteita, niin lienet tarkistaneen asian komponenttitasolla? Ja jotain todisteita olisi hyvä esittää...

Sillä tunnetulla valmistajalla/maahantuojalla/myyjällä on sentään vastuu, toisin kuin sillä halpispaskeen random-myyjällä, joka katoaa kuin pieru saharaan eikä välttämättä edes vastaa sähköposteihin ym.

Mutta en pasko ketjua tällä turhalla väännöllä enempää, toivottavasti jokainen löytää itsellensä mieluisen laturin
Olette asian ytimessä, jokainen tekee miten tykkää jne.
 
Todennäköisesti kaikki eivät tee, mutta jos eivät tee ja jotain sattuu, vastuullinen henkilö on yleensä vaivatta tavoitettavissa verrattuna "ranskalaiseen" postilaatikkofirmaan.
Jos maahantuoja on 2000€ omapääomainen pöytälaatikkofirma, niin aika se ja sama - mitään korvauksia ei saa sieltäkään.

Firma on konkassa ennenkuin postilaatikko kolahtaa kiinni sen vahingonkorvausvaateen perässä.
 
Jos maahantuoja on 2000€ omapääomainen pöytälaatikkofirma, niin aika se ja sama - mitään korvauksia ei saa sieltäkään.

Firma on konkassa ennenkuin postilaatikko kolahtaa kiinni sen vahingonkorvausvaateen perässä.

Tuo kuulostaa enemmänkin vakuutusyhtiön ongelmalta kuin sen kuluttajan.
 
Kun saapuu, laitan kuvan.

Edit; arvosteluista löytyy: 1106231231-1440592344 hosted at ImgBB

Olisivat nyt edes kopioineet vähän paremmin nuo "serttinsä."
1) CE-merkki ei ole sen näköinen, mitä sen tulisi olla (font spacing). Liekö vahinko vai aivan tarkoituksella, että voi sitten todeta vaan, että ei tämä teidän CE:tä täytä, meidän vain.
2) Korjatkaa enemmän näiden kanssa leikkineet, mutta tuo "TÜV"-merkki ei sekään mätsää ainakaan niitä mitä minulla on tullut vastaan, kunhan taas kopioitu osa siitä ja luotetaan että antaa riittävät assosiaatiot laadusta.
3) FCC-leima melko erikoinen. Tyypillisesti kun jenkkileimoja haetaan tämmöisiin tehovekottimiin, niin UL on se mitä vaaditaan. Jotain radiolinkeillä keskustelevia rakennelleet voivat kertoa paremmin FCC-osastosta. UL-leiman kusetukseen eivät sentään ole lähteneet, kun siinä tulee olla valmistajan tunniste mukana, ehkä tajusivat että tuosta jää nalkkiin suorilta. Tai sitten eivät vain välitä vittujakaan, printataan jotain.
4) Kiinalaiset sertit loistavat totaalisella poissaolollaan. Mistähän voisi johtua. Vai onko tehty nyt ihan Suomi-laturi, että juuri tämä design vain ja ainoastaan sinne Eurooppaan (ja USAan, kerran FCC kanssa "leimattu")? Samalla sisuksella voisi kuvitella että tämä laatutuote kelpaisi myös paikallisille markkinoille?

Teardown-kuvia odotellessa samaa huijauspaskaa kuin kaikki muukin.
 
Tässä on Sähköautot facebook -ryhmästä kuva. Kuulemma 2,5 vuotta käytössä ollut, kotimainen Walle (Trafomic Oy) toimittamasta laturista.

1690744462615.png
 
Tässä on Sähköautot facebook -ryhmästä kuva. Kuulemma 2,5 vuotta käytössä ollut, kotimainen Walle (Trafomic Oy) toimittamasta laturista.

1690744462615.png

Erittäin hyvä esimerkki siitä, että CE-merkki tai kotimaisuus ei ole mikään laadun tae. Oiskohan tuosta pistotulpasta mahdollista saada valmistaja kaivettua esille?
 
4v sitten, ennen kuin miljoonan sähköauton kiina päätti, että jatkossa vain vaarallisia latureita aliin, kunnolliset sitten tuplahintaisten kauppureiden kautta.

 
4v sitten, ennen kuin miljoonan sähköauton kiina päätti, että jatkossa vain vaarallisia latureita aliin, kunnolliset sitten tuplahintaisten kauppureiden kautta.


Kuka noin on sanonut? Miksi trollaat vaikka edellisessä postauksessasi kirjaimellisesti lupasit lopettaa ketjun paskomisen?
 
Oliko tämä jollain:


Merkki kuulostaa paremmalta kuin Verkkokaupan Tietoset tai joku Teknavi. Toki onko toi sitten 300 euroa parempi kuin se Alin Ranskasta tuleva…onpas tämä nyt hankalaa. Tarve on vähäistä ja kotona ei tule ladattua kun on Defa eli talo ei pala jos Ali-laturi syttyy.
 
Joo-o China Export ja muut tutut tuossa rovastin linkkaamassa laturin kuvassa.

Ja hienoahan siihen laturiin on kirjata, että täyttää IEC 62192-2 standardin. Tuo standardin osa kun kertoo vain liittimien fyysiset mitat eli jos se ei täyttäisi noita, niin kiinalaiset eivät olisi siinä tapauksessa osanneet kopioida edes fyysisiä mittoja.

Kiinan poika printtaa siihen laturiin vaikka "vannon kautta kiven ja kannon ja jos sanani syö niin mörökölli minut vieköön" jos on tarve. Ostamalla firmasta, jonka taustat on tiedossa on todennäköisempää, että tavara on sitä mitä pitääkin. Ostamalla alista randomi myyjältä, on mahdollista että tavara on sitä mitä pitääkin, mutta varmaksi sen voi sanoa vasta jos purkaa koko laitteen tai testaa sen muuten eri vikatilanteissa.

Jokainen sitten itse arvioi että lähteekö pelaamaan noita todennäköisyyksiä ja mahdollisuksia vastaan/puolesta vai maksaako tunnetusta tuotteesta ekstraa ja käytännössä varmistuu sillä tavoin tuotteen turvallisuudesta.
 
Joo-o China Export ja muut tutut tuossa rovastin linkkaamassa laturin kuvassa.

Ja hienoahan siihen laturiin on kirjata, että täyttää IEC 62192-2 standardin. Tuo standardin osa kun kertoo vain liittimien fyysiset mitat eli jos se ei täyttäisi noita, niin kiinalaiset eivät olisi siinä tapauksessa osanneet kopioida edes fyysisiä mittoja .
Kannattaa varmaan perehtyä tuohon toiseen standardiin:smoke:
 
Kannattaa varmaan perehtyä tuohon toiseen standardiin:smoke:

Smokettele ihan rauhassa, tiedän kyllä SAE J1772 sisällön.

Ja kuten editoidussa viestissä laitoin, pointti on että kiinan poika printtaa siihen laturin kylkeen vaikka kymmenen käskyä jos uskoo sen lisäävän myyntiä.
 
Sillä merkinnällä ei ole mitään merkitystä jos jotain ei löydy todistusta (COC) että se laite on testattu ja täyttää ne standardit

Siinä dokumentissa pitää olla

1. Mitä on testattu
2. Mikä taho ja koska on testannut ml. todisteet siitä että testaava taho on pätevä testauksen suorittamaan
3. Minkä standardin mukaan testattu
4. Lopputulos
 
Smokettele ihan rauhassa, tiedän kyllä SAE J1772 sisällön.

Ja kuten editoidussa viestissä laitoin, pointti on että kiinan poika printtaa siihen laturin kylkeen vaikka kymmenen käskyä jos uskoo sen lisäävän myyntiä.
Mutta kuitenkin yritit spinnata tuolla IEC:lla, miksi? Oma nautaeläin ojassa?
 
Miten nuo ”latausasemat” teknisesti toimivat? Kolmivaiherele joka kytkeytyy sen jälkeen kun sense-pinnillä on neuvoteltu haluttu virta?

Miksei noissa käytetä puolijohdereleitä vai nimellä noita suomeksi kutsutaankaan? Eikö tuo 16A virran kytkeminen ees-taas nyt ole maailman helpoin asia jota tehdään kaikissa kiukaissa / LVV:issa / induktioliesissä jne. vähän väliä termostaatilla joka naksuu vuosikausia jopa useita (kymmeniä) kertoja tunnissa laitteita käytettäessä ilman että rikkoutuminen olisi mikään ongelma? Miten tämä nyt yhtäkkiä voi olla ongelma näissä type2-vehkeissä?
 
Viimeksi muokattu:
Miten tämä nyt yhtäkkiä voi olla ongelma näissä type2-vehkeissä?
Ei kai se mikään ongelma pääasiassa olekaan.

Mutta riittävän heikkolaatuinen kalikka ei välttämättä sitä 16A virtaa sitten kestäkään. Sekin ero tietysti on noihin edellä mainittuihin, että liesi, kiuas tai LVV harvoin ottaa sitä 16A virtaa esimerkiksi kahdeksaa tuntia yhtä soittoa. Ongelma latauslaitteissa tuskin yleensä on kytkentäkertojen määrä, vaan se pitkään yhtäjaksoisesti otettu teho joka voi lopulta alkaa lämmittää kontakteja.

Mutta kyllä hyvälaatuiset komponentit tuon kestävät eikä siinä mitään ihmeellistä ole. Halpa ja huono komponentti kestää aikansa, kunnes ei välttämättä enää kestäkään.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 359
Viestejä
4 548 336
Jäsenet
74 977
Uusin jäsen
HännisenMikko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom