Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Tämän viikonlopun saldo Lidlin latureilla.
- Korso, ei toimi
- Oulu, ei toimi
- toinen Oulu, ei toimi

Ihan hirveetä skeidaa. Hyvä myydä tarjouksella, kun ei toimi. 90 e on kortilla varauksia, joiden perään saa ens viikolla sitten soitella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on. Tuolla 11kW tolpalla pääsee kustannustehokkaimmin maaliin. Tokihan kyläkaupoillekin olis mukava jos niissä olis joku 100kW tehoinen kakspaikkainen, mutta se ei oo sen kaupan näkökulmasta realistista ja kannattavaa. Tuolla ei rikota lakia, vaikka se jääkin hyödyttömäksi.
Miten muuten tuon säännön kanssa tänä päivänä, vieläkin on esim. noita suurehkoja urheiluhalleja, joiden p-paikalla tai lähistöllä ei ole yhtään laturia? Esim. Vantaan Energia areena (tosin näin pihalla jotain keskeneräistä lataustolppaan liittyvää) ja Jyväskylän monitoimihallin/jäähallin massiivisella parkkialueella. Noissa vietetään useita tunteja ja ihan 11kW tolppa ajaisi asian vaikka miten hyvin. Tuo latausipistepakkohan tuli jo kuitenkin aika kauan sitten?
 
Trafi valvoo (jos joku kantelee) ja näpäyttää. (jos viittii)
 
BLACK WEEKEND LATAUSTARJOUS

Hyödynnä nyt erikoistarjous ja lataa sähköautosi nopeasti ja helposti erikoishintaan 0,23 €/kWh. Tarjous voimassa kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla 27.-30.11.2025.
 
On tääkin kans palsta. "Hyvä tarjous reissua tekevälle" on sallittu viesti, mutta "Taidan ladata kotona puoleen hintaan" on tarpeeton one-liner, joka tästä poistettiin ja josta sain varoituksen. Olkoon tämä myös muille keskustelijoille vinkiksi.

Tesla onnistui kyllä ilmaisten superchargerien myötä asettamaan melko hyvät referenssit sille, missä tieliikenteen latausinfra ja hinnat pitäisi olla. Toki monien mielestä on kohtuullista niistä palveluista myös maksaa. Tosiasiassa maksat tavalla tai toisella moneen kertaan, ja tuollainen "lataustarjous" on täysin tarpeetonta senttipeliä siinä kokonaisuudessa.
 
Voihan se tietty olla että monilla on useita koteja pitkin Suomea ja täten se lasketaan "tien päällä" lataamiseksi, mutta epäilen ettei ihan mahdu otsikkoon ainakaan ihan ilmaisemassasi muodossa.

Itsellä kesäpaikan pihassa viime viikolla ekaa kertaa kävi ettei latauspistooli irronnut (tämä siis plugari Kia Ceedilllä). Joskus tuo lukitus ei ole avautunut eli on joutunut kerran painamaan ovet lukkoon ja sitten auki niin homma on toiminut. Nyt oli ekaa kertaa kun oli oikeasti ongelma ettei lukitus irronnut (auton vuosimalli 21 ja ajoja yli 100000km takana). Mitään näkyvää jäätä ei näkynyt, mutta edellisenä päivänä oli ollut ihan vesikeli ja sitten yö kylmässä tallissa ja sellainen sata kilsaa -10 ajoa. Puolisen tuntia piuhassa ja sitten oli tarkoitus lähteä lähimetsään niin homma ei onnistunutkaan. Kokeilin ovien availua, latauksen pysäytystä sovelluksesta, auton "käynnistämistä" ja vaikka mitä, mutta eipä irrottanut. Noh, ei kun manuaali kauniiseen käteen, konepelti auki ja etureunasta vähän kuin olisi viinihanaa nostanut sen sentin. Naks kuului ja taas homma toimii (ohjekirja sanoi että vetää pari-kolme kertaa, mutta yhdellä tuo aukesi). Tuon jälkeen ei ole ollut ongelmaa ja pistooli lukittuu normaalisti. Noh, tulipahan sekin testattua että Kialla homma on ainakin yksinkertainen tuon osalta ja vetovipu on helpossa paikassa. Toki kyseessä on type2 lataustapa, joten en osaa sanoa miten tuo lukitseminen suhteutuu pikalatauslukitukseen (onko se aivan sama, todennäkäisesti).

Mitä noihin lataushintoihin tulee, niin jossain vaiheessa tuettiin aika reilusti latausasemien perustamista. Käsittääkseni tuet ovat vähentyneet reilusti, joka myös osaltaan selittää hintaeroa aikaisempaan (eli kustannukset pitää oikeasti kerätä lataamisesta).
 
On tääkin kans palsta. "Hyvä tarjous reissua tekevälle" on sallittu viesti, mutta "Taidan ladata kotona puoleen hintaan" on tarpeeton one-liner, joka tästä poistettiin ja josta sain varoituksen. Olkoon tämä myös muille keskustelijoille vinkiksi.

Tesla onnistui kyllä ilmaisten superchargerien myötä asettamaan melko hyvät referenssit sille, missä tieliikenteen latausinfra ja hinnat pitäisi olla. Toki monien mielestä on kohtuullista niistä palveluista myös maksaa. Tosiasiassa maksat tavalla tai toisella moneen kertaan, ja tuollainen "lataustarjous" on täysin tarpeetonta senttipeliä siinä kokonaisuudessa.
Ei sen sähkön myyntihinnan ihan hirveän korkea tarvi olla, että lataushäviöiden, siirtomaksujen ja verojen jälkeen ollaan suhteellisen lähellä tuota summaa. Eli ei tuo 23snt ole todellakaan mikään merkittävä ylihinta.
 
Ihan kivoja nuo lataustarjoukset sinänsä, mutta toki vähän arpapeliä saako niitä itse mitenkään hyödynnettyä. Eilen kyllä vähän latasin ja olin tietoinen tuosta Nesteen tarjouksesta, mutta en sen takia jaksanut ajaa ylimääräistä yhtään vaan latasin superilla vaikka hinta oli yli 10c/kwh kovempi. Tosin tarkoitus muutenkin oli ladata vain sen verran että juuri ja juuri pääsen kotiin kun nyt taas auto töissä ilmaisen piuhan päässä. Kesällä helpompaa rangen arviointi kun nyt talvella, menee ihan eri tavalla taas akkua kun on pakkasta niin täytyy taas kalibroida aivot uudelleen. Kesällä tulee aika hyvin onnistuttua siinä että pääsen kotiin alta 5% akulla niin ei tule yhtään ylimääräistä maksullista latausta tehtyä.
 
Ei sen sähkön myyntihinnan ihan hirveän korkea tarvi olla, että lataushäviöiden, siirtomaksujen ja verojen jälkeen ollaan suhteellisen lähellä tuota summaa. Eli ei tuo 23snt ole todellakaan mikään merkittävä ylihinta.

Aikanaan kun jotkut kurkki kWh mittareita eri kerroilla ja laskivat kesimääräistä viikkoa määriä
Jos miettii kainuun kuluttaja siirtohintoja veroineen, niin kyllä siinä saa vähän pyöritellä että mikä noiden yhtiöiden keskihinta on että noissa asemissa jotain taloudellista järkeä. No liikenneasemilla asiakkaat sisään, ja pitkänajan investointeja, no niissäkin pitää ne korot saada.


Mutta yksi alentava tekiä on jakeluvelvoite mihin nykyään kelpaa uusituvaliikennesähkö (?).



Ihan kivoja nuo lataustarjoukset sinänsä, mutta toki vähän arpapeliä saako niitä itse mitenkään hyödynnettyä. Eilen kyllä vähän latasin ja olin tietoinen tuosta Nesteen tarjouksesta, mutta en sen takia jaksanut ajaa ylimääräistä yhtään vaan latasin superilla vaikka hinta oli yli 10c/kwh kovempi. Tosin tarkoitus muutenkin oli ladata vain sen verran että juuri ja juuri pääsen kotiin kun nyt taas auto töissä ilmaisen piuhan päässä. Kesällä helpompaa rangen arviointi kun nyt talvella, menee ihan eri tavalla taas akkua kun on pakkasta niin täytyy taas kalibroida aivot uudelleen. Kesällä tulee aika hyvin onnistuttua siinä että pääsen kotiin alta 5% akulla niin ei tule yhtään ylimääräistä maksullista latausta tehtyä.

Operaattorit varmaan seuraa tarkkaan miten heidän tarjoukset toimii, lisääko myynti, lisääkö markkinosuutta, kuka liikkuu hinnan perässä, keihin hinta ei vaikuta.
 
Näin reissuhommia tekevälle toinen koti on niin sanotusti tienpäällä, arvostaa kyllä näitä tarjouksia ja heitä jotka jaksavat niitä tänne ilmoitella myös. Etenkin jos tarvitsee laittaa joku koodi sovellukseen

Kiitos siitä
 
Onkos miten kokemusta Viron latausverkosta? Pitäisi työreissu heittää Tarttoon vanhalla Model S 85:llä. Pienen boostin tarvinnee menomatkalla Viron puolella ja takaisinpäin pitäisi keksiä miten saisi yön aikana fiksuiten täyteen.

Hinnat ainakin tuntuu olevan kovia kun katselin ABRP:llä niin helposti välillä 40-60c/kWh, mutta miten uskaltaa luottaa toimivuuteen kun tuntuu aika harvassa olevan verkko tuolla Tallinna-Tartto pätkällä?
 
Onhan Eestissä Neste. Laitat vaan sovelluksen asetuksista Baltian näkymään.

e: ei näytä paljoa auttavan sille kulmalle. Liity facessa Latausverkosto NYT ryhmään, sieltä löytyy infoa noista Viron latausoperaattoreista.
e2: Enefit, Circle K, Ignitis ON ja IONITY.
 
Viimeksi muokattu:
Onkos miten kokemusta Viron latausverkosta? Pitäisi työreissu heittää Tarttoon vanhalla Model S 85:llä. Pienen boostin tarvinnee menomatkalla Viron puolella ja takaisinpäin pitäisi keksiä miten saisi yön aikana fiksuiten täyteen.

Hinnat ainakin tuntuu olevan kovia kun katselin ABRP:llä niin helposti välillä 40-60c/kWh, mutta miten uskaltaa luottaa toimivuuteen kun tuntuu aika harvassa olevan verkko tuolla Tallinna-Tartto pätkällä?
Lataa vaikka Enefit Volt ja ElektrumDrive Apit puhelimeen. Nämä saa suomalainenkin helposti käytöön. Latureita on riittävästi ja toimintavarmuus on ainakin aikaisemmin ollut hyvä. Yleisin hinta taitaa olla 39 c/kWh, mutta pientä vaihtelua esiintyy.
 
Ai että, lataaminen "talvella" on kivaa. 37min, 10.8kWh :D Olihan tää nyt tiedossa, että pienellä akulla ei pitkälle mennä, mut tää on jo vähän surullista. Kesällä päästiin sentään edes hetkeksi 50kW tasolle.
 
Ai että, lataaminen "talvella" on kivaa. 37min, 10.8kWh :D Olihan tää nyt tiedossa, että pienellä akulla ei pitkälle mennä, mut tää on jo vähän surullista. Kesällä päästiin sentään edes hetkeksi 50kW tasolle.
Keskiteho siis ~17,5 kW. :btooth:

Mikä menopeli ja missä tilanteessa jää noin vaatimattomaksi lukemat? Kylmällä akulla suoraan laturille vai ihan ajosta?
 
Keskiteho siis ~17,5 kW. :btooth:

Mikä menopeli ja missä tilanteessa jää noin vaatimattomaksi lukemat? Kylmällä akulla suoraan laturille vai ihan ajosta?
Vanha i3. Tää oli ihan kylmällä akulla. 50km motariajolla lämmiteltynä meni 14kWh:n lataamiseen 1h12min (harvemmin tulee noin pitkään ladattua, mutta tuli käytyä safkalla).
 
Vanha i3. Tää oli ihan kylmällä akulla. 50km motariajolla lämmiteltynä meni 14kWh:n lataamiseen 1h12min (harvemmin tulee noin pitkään ladattua, mutta tuli käytyä safkalla).
Ite oon pärjänny talvellakin ihan hyvin i3s:llä, tosin pitemmille matkoille toki esilämmitän akun niin kyllä se melkein täysillä on lataillut. Aika harvoin toisaalta tulee kyllä ajeltua pikkukipolla pitempiä siivuja eikä kylmällä akulla tuu mentyä laturille.
 
Ite oon pärjänny talvellakin ihan hyvin i3s:llä, tosin pitemmille matkoille toki esilämmitän akun niin kyllä se melkein täysillä on lataillut. Aika harvoin toisaalta tulee kyllä ajeltua pikkukipolla pitempiä siivuja eikä kylmällä akulla tuu mentyä laturille.
Juu, pärjää tälläkin pk-seudulla ihan mainiosti nurkka-ajossa. 16.x kWh akulla ei vaan näillä keleillä enää lähdetä kovin pitkälle. Tampereella pitäis silloin tällöin käydä, mutta aika savotta siitä tulee talvella, kesällä vartin lataustauot oli ihan ok.
Mut sitä saa mitä tilaa jne. Olis sitä voinut säästellä hetken pidempään. Nettiautossa oli just joku viallinen 120Ah-malli myynnissä halvalla, kun siitä oli toi pikaisempi kotilataus rikki, jolle itsellä ei olisi käyttöäkään...
 
1766411509234.png
 
Fortum charge&drive sovelluksella voi jatkossa ladata myös Teslan supereilla. Näkyvät jatkossa sovelluksessa ja myös hinnat, jotka Teslalla ovat tietty dynaamiset.
 
En tiedä kiinnostaako ketään, mutta ostin pidemmäksi lomareissuksi Skodan appsin kautta Ellin Ionity powerpass-subin + pistin Plug & Chargen päälle MEB-autossa ja kyllähän tuo on toiminut. Eka lataus toimi -> toka vaati tagin näyttöä laturille kun auto herjasi että tarkasta "wallet" -> auton appsi sanoi että plug & charge pitää pistää uudelleen, painoin nappia -> sen jälkeen on toiminut useampia kertoja.

Ajaa laturille, iskee töpselin kiinni ja piinallisen pitkän handshaken jälkeen elektroni alkaa kulkea ilman että tarvitsee pelata tageilla tai appsilla. Ero teslaan lähinnä se, että handshake kestää puoli ikuisuutta, helposti menee se minuutti odottelussa.
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä kiinnostaako ketään, mutta ostin pidemmäksi lomareissuksi Skodan appsin kautta Ellin Ionity powerpass-subin + pistin Plug & Chargen päälle MEB-autossa ja kyllähän tuo on toiminut. Eka lataus toimi -> toka vaati tagin näyttöä laturille kun auto herjasi että tarkasta "wallet" -> auton appsi sanoi että plug & charge pitää pistää uudelleen, painoin nappia -> sen jälkeen on toiminut useampia kertoja.

Ajaa laturille, iskee töpselin kiinni ja piinallisen pitkän handshaken jälkeen elektroni alkaa kulkea ilman että tarvitsee pelata tageilla tai appsilla. Ero teslaan lähinnä se, että handshake kestää puoli ikuisuutta, helposti menee se minuutti odottelussa.
i4 Bemarissa toimii myös Plug & Charge, mutta harmillisesti Ionity sattuu harvoin sinne missä latailen. Muutaman kerran vain kokeillut ja ei ole ongelmia ollut. Tuota kättelyaikaa en tiennyt, kun en jää sitä odottelemaan, katson vain jonkun ajan päästä että lataus on käynnissä.

Tuo saisi kyllä olla tuettuna muissakin kuin Ionityn latureissa. On todella kätevä kun ei tarvitse appien eikä tagien kanssa leikkiä.
 
En tiedä kiinnostaako ketään, mutta ostin pidemmäksi lomareissuksi Skodan appsin kautta Ellin Ionity powerpass-subin + pistin Plug & Chargen päälle MEB-autossa ja kyllähän tuo on toiminut. Eka lataus toimi -> toka vaati tagin näyttöä laturille kun auto herjasi että tarkasta "wallet" -> auton appsi sanoi että plug & charge pitää pistää uudelleen, painoin nappia -> sen jälkeen on toiminut useampia kertoja.

Ajaa laturille, iskee töpselin kiinni ja piinallisen pitkän handshaken jälkeen elektroni alkaa kulkea ilman että tarvitsee pelata tageilla tai appsilla. Ero teslaan lähinnä se, että handshake kestää puoli ikuisuutta, helposti menee se minuutti odottelussa.
Ollan reissattu paljon ympäri Eurooppaa sähkiksellä. Aina tulee kuitenkin seurattua appista latautumista, vaikka autossa P&C onkin. Useimmiten auto on ollut meitä nopeampi. Peukku Ionitylle!
 
En tiedä kiinnostaako ketään, mutta ostin pidemmäksi lomareissuksi Skodan appsin kautta Ellin Ionity powerpass-subin + pistin Plug & Chargen päälle MEB-autossa ja kyllähän tuo on toiminut. Eka lataus toimi -> toka vaati tagin näyttöä laturille kun auto herjasi että tarkasta "wallet" -> auton appsi sanoi että plug & charge pitää pistää uudelleen, painoin nappia -> sen jälkeen on toiminut useampia kertoja.

Ajaa laturille, iskee töpselin kiinni ja piinallisen pitkän handshaken jälkeen elektroni alkaa kulkea ilman että tarvitsee pelata tageilla tai appsilla. Ero teslaan lähinnä se, että handshake kestää puoli ikuisuutta, helposti menee se minuutti odottelussa.
KIA:lla on myös tuo P&C mutta vähän typerästi pitää Ionity lataukset sitten maksaa KIA hinnaston mukaan eikä hinta ole sama kuin suoraan Ionityltä.

Yksi mitä Ionityn pitäisi kyllä parantaa on tuo että jos käynnistää latauksen tägillä niin olisi hyvä jos äppi myös reagoisi siihen kuten esim K-latauksella. Edellisellä reissulla sattui kohdalle pönttö jossa näyttö oli rikki niin en saanut latausta keskeytettyä kuin autosta.
 
KIA:lla on myös tuo P&C mutta vähän typerästi pitää Ionity lataukset sitten maksaa KIA hinnaston mukaan eikä hinta ole sama kuin suoraan Ionityltä.

Yksi mitä Ionityn pitäisi kyllä parantaa on tuo että jos käynnistää latauksen tägillä niin olisi hyvä jos äppi myös reagoisi siihen kuten esim K-latauksella. Edellisellä reissulla sattui kohdalle pönttö jossa näyttö oli rikki niin en saanut latausta keskeytettyä kuin autosta.
Joo, ellin kautta kun ottaa subin, niin sitten pitää katsella latauksen edistymistä VW / Audi / Skoda appsista ja keskeyttää sieltä. Ionityn appsista ei näe mitään.

Eikä Kian kautta saa ionity ultra subia ostettua?
 
Joo, ellin kautta kun ottaa subin, niin sitten pitää katsella latauksen edistymistä VW / Audi / Skoda appsista ja keskeyttää sieltä. Ionityn appsista ei näe mitään.

Eikä Kian kautta saa ionity ultra subia ostettua?
Saa ostettua ultran mutta hinta on sama 0,24c kuin Ionityn powerissa. Lisäksi tulee vielä pieni palvelun avausmaksu ja alennus on voimassa vain Suomessa.
 
Saa ostettua ultran mutta hinta on sama 0,24c kuin Ionityn powerissa. Lisäksi tulee vielä pieni palvelun avausmaksu ja alennus on voimassa vain Suomessa.
On kyllä paska tuo hyundai/kia latausdiili.

Katsopa huviksesi octopus electroverse - onnistuin tuon kautta työntämään P&C sertin skodaan ja sain ladattua. Tuolta saa myös ionity subin tilattua, joten tuo saattaisi olla yksi keino saada P&C europpan laajuisesti toimimaan Hyundai/Kia:lla.


Noiden iOS appsi on ainakin nopea ja olen tykännyt paljon enemmän tuosta kuin auton omasta appsista.

Edit:
Sen verran kyllä pitää sanoa, ettö P&C nykyinen toteutus powerline ethernettinä on täysi tietoturvakatastrofi ja se on pakko korvata ennenpitkää jollain parannetulla versiolla.
 
Viimeksi muokattu:
Ja Electroversen saa reitittämään Google mapsilla, jolloin ainakin Musse myös valmistelee akkua latausta varten latauspisteelle navigoitaessa.
 
On kyllä paska tuo hyundai/kia latausdiili.

Katsopa huviksesi octopus electroverse - onnistuin tuon kautta työntämään P&C sertin skodaan ja sain ladattua. Tuolta saa myös ionity subin tilattua, joten tuo saattaisi olla yksi keino saada P&C europpan laajuisesti toimimaan Hyundai/Kia:lla.


Noiden iOS appsi on ainakin nopea ja olen tykännyt paljon enemmän tuosta kuin auton omasta appsista.

Edit:
Sen verran kyllä pitää sanoa, ettö P&C nykyinen toteutus powerline ethernettinä on täysi tietoturvakatastrofi ja se on pakko korvata ennenpitkää jollain parannetulla versiolla.
Harmillisesti näyttää siltä, että Electroversenkin kautta tehty Ionity-tilaus toimii vaan tilin rekisteröintimaassa:

1000038313.jpg


Toki tuossa olisi se etu, että saa mahdollisesti Ionitylla P&C:n käyttöön ilman latauksen aloitusmaksuja.
 
Uskon toimivan kaikissa maissa, mutta hinta ja alennusprosentti vaihtelee. Saman kaltainen teksti ollut muistaakseni myös Ionityn sivuilla. Electroversen kautta saa myös ilmaisen tagin, joka Ionityn kautta on maksullinen.
 
Tsekkasin hinnan Virossa Electroversen Ionity sopimuksella ja antoi sopimuksen alehinnan €0,29 normihinnan €0,46 sijaan. Ford on jättänyt oman systeeminsä ja siirtynyt kokonaan Electroverseen, joka antoi siirtyjille ilmaisen Ionity Power ajanjakson.
 
Harmillisesti näyttää siltä, että Electroversenkin kautta tehty Ionity-tilaus toimii vaan tilin rekisteröintimaassa:

1000038313.jpg


Toki tuossa olisi se etu, että saa mahdollisesti Ionitylla P&C:n käyttöön ilman latauksen aloitusmaksuja.
Hinta ja alennusprosentti vaihtelee maittain - tuo hinta / prosentti pätee vain Suomessa. Sieltä ehdoista löytynevät hinnat muille maille.
 
Pitkän matkan ajoa on tullut jonkin verran Teslalla harrastettua ympäri pohjoismaita ja monen eri firman pikalatureita on tullut kokeiltua.

Ylivoimaisesti parhaiten toimii tietenkin Teslan omat laturit, jossa turhat RFID-/sovelluskikkailut on voitu jättää pois. Kaapeli vain autoon kiinni ja lataus alkaa. Ja on kyllä ollut tähän mennessä nopein lataamaankin. Hinnat tietenkin vaihtelevat dynaamisesti, mutta pääsääntöisesti Supercharger hinta ollut jotain 20-35 snt/kWh väliltä, kerran taisin Norjassa ladata alle 15 snt/kWh.

Suomalainen K-lataus tulee hyvänä toisena ja RFID-tunnisteen kanssa lataaminen on kohtalaisen vaivatonta. Ainut miinuspuoli on se latausasemille (pl. Supercharger) tyypillinen hitaus tunnistautumisessa. Sovelluksen kautta hieman nopeampi, mutta tulee säilytettyä noita eri latausfirmojen tunnsitelätkiä autossa käden ulottuvilla, niin sovelluksen avaaminen taas tuntuu työläältä. K-latauksessa asemat ovat antaneet kyllä suurin piirtein samoja lataustehoja kuin Superchargerikin, joten toimii hienosti esimerkiksi kauppareissun yhteydessä.
Nesteen laturit ovat myös pääsääntöisesti toimineet yhtä hyvin, mutta sovelluksen käyttö on ollut tuskaista ja pari kertaa koko latausasema on ollut mykkänä jokaista laturia myöten, joten siitä miinus.

ABC-laturit aiheuttavat ristiriitaisia tuntemuksia. Toimiessaan ovat ihan K-latauksen tasoisia ja varsinkin nyt korttimaksamisen yleistyttyä ihan päteviä. Sovellus löytyy, mutta turhauttavaa sekuntien hidastelua kaikissa vaiheissa, kun haetaan latausaseman tilaa ja varmennetaan maksukorttia yms. Lisäksi suurin harmituksen aihe on ollut latausnopeus, välillä istunut ainoana autona 400 kW laturissa ja saanut silti vain 60 kW teholla virtaa. En tiedä onko Tesla jotenkin osasyynä, mutta turhautuneena saattanut keskeyttää latauksen ja ajanut kilometrin päähän Superchargeriin ja saanut sieltä täydellä teholla täydennystä. Ja tätä on nimenomaan ABC Kempowerien kanssa tapahtunut useampaankin kertaan.

Sitten kaikki nämä muut Virta, Ionity, Recharge, Plugit, K-Circle jne. Ruotsissa ja Norjassa enemmän näiden kanssa ongelmia. Jokaiseen luot ensin käyttäjän todetaksesi, ettei latausasemaan saa yhteyttä tai jotain muuta vikaa. Sovellukset ovat luokattoman huonoja. Hinnat ovat monesti Superchargereita kalliimpia yms. Onneksi Ruotsissa ja Norjassa Supercharger-verkosto on kohtalaisen hyvällä tasolla varsinkin etelässä, joten niiden varassa voi huoletta elää. Pohjoisemmassa voi joutua hieman kikkailemaan, kuten Suomessakin. Suomessa kuitenkin Neste, ABC ja K-lataus toimivat suhteellisen hyvin, yhä harvemmin latausasemat ovat vialla ja sovellukset ovat joka tapauksessa jo ladattuna. Norjassa oli yhdessä latausfirmassa käytössä sama systeemi kuin Teslassa, eli pystyi Tesla sovelluksesta antamaan auton tunnistusoikeuden kyseiselle sovellukselle, jolloin ei tarvinut avata sovellusta tai muutakaan, riitti kun kytki kaapelin autoon ja lataus käynnistyi. En muista firman nimeä, kun oli aika harvinainen sillä reissulla ja reilusti kalliimpi kuin muut.

Tuon Superchargerin menetelmän toivoisin yleistyvän kyllä muihinkin latureihin. Eli auto laturiin ja tunnistautuminen/veloitus tapahtuu itsestään.
 
Ainut miinuspuoli on se latausasemille (pl. Supercharger) tyypillinen hitaus tunnistautumisessa.
Tämä jakautuu kahteen osaan: Sovelluksen hitaus ja itse latauslaitteen hitaus. Jos vertaa vaikka ABC ja K-latausta Teslalla, niin oman havainnon perusteella:
  • ABC-latauksen sovelluksessa korttimaksun käsittely on hidas. Itse latauslaite (Kempower) taas on varsin nopea kättelemään ja aloittamaan latauksen
  • K-latauksessa erityisesti Tagilla maksutapahtuma on nopea, mutta yleisesti näkyvät Siemensin laturit taas kättelevät ikuisuuden auton kanssa ennen latauksen aloitusta.

ainoana autona 400 kW laturissa ja saanut silti vain 60 kW teholla virtaa. En tiedä onko Tesla jotenkin osasyynä
ABC-latauksen ja Kempowerin pönttöjen kanssahan on helppoa, kun laturi ihan itse kertoo mistä johtuu rajoitus. Ei tarvitse arvuutella. Syitä voi olla monia:
  • Auto rajoittaa - akku kylmä/kuuma, akku liian täynnä jne.
  • Latauslaite rajoittaa - esimerkiksi useampi lataaja jakamassa tehoa tai latauskentän tehomoduuleita rikki. On tullut koettua jälkimmäinenkin itse.
  • Sähköverkko rajoittaa - vaikka auto ja latauslaite haluaisi enemmän, niin sähköverkon asettama raja tulee vastaan. On tullut koettua itse kerran.
 
Mulla ei ole Ionityllä koskaan ollut ongelmia ja latauksia Suomessa, Ruotsissa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa, Saksassa, Ranskassa, Italiassa ja tsekeissä.
 
Kyllä se lataaminen helpottuu kun tulee pakotetut maksupäätteet 2027 alusta vanhoihin ja plug and charge toivottavasti yleistyisi. Sitten taas Tesla ei tietenkään tätä varmaan ota käyttöön.
 
Teslallahan on plug n charge sopparit jo käsittääkseni GM ja Fordin kanssa jenkkilässä ja muitakin liittymässä kun siellä siirryttiin NACSiin. En näe syytä miksei autonvalmistajat voisi täälläkin verkostoitua keskenään millä hinnalla ne Teslan supereita saavat käyttää.
 
Toi plug&charge on toki vain brändi ja yksi tapa toteuttaa ratkaisu. Nesteeltä tulee jatkossa easy charge, joka tekee tuon saman, eli lataus lähtee automaattisesti (eri tekniikka kuin plug&charge). Ekalla kerralla tuo pitää ajoneuvolle aktivoida äpistä mutta sen jälkeen auto lähtee automaattisesti lataamaan.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://m.youtube.com/watch?v=iX_eoEZLbo8


12.45 lähtien ko. tekniikasta. Kaikissa autoissa ei aluksi toimi kun vaatii autolta tukea (volkkarit esim. joissa ei kiinteää mac osoitetta). Tulee siis about vuoden alusta lähtien toimimaan.
 
Pitkän matkan ajoa on tullut jonkin verran Teslalla harrastettua ympäri pohjoismaita ja monen eri firman pikalatureita on tullut kokeiltua.

Ylivoimaisesti parhaiten toimii tietenkin Teslan omat laturit, jossa turhat RFID-/sovelluskikkailut on voitu jättää pois. Kaapeli vain autoon kiinni ja lataus alkaa.
Neste yritti myös samaa. Tossa muutama kk sitten tuli ilmoitus appia avatessa, että haluatko ottaa osaa tälläseen juttuun, että pistät vaan auton kii ja se tunnistuu automaattisesti. Testasin kerran hyväksynnän jälkeen eikä toiminut. Se jäi sitten siihen :D Kaikki muu on toiminut nesteellä kyllä ok ja appin GUI:ta päivitetään näemmä kokoajan paremmaksi. Kohta se piirtää varmaan latausgraafiakin :D.

Itseä vituttaa K-Latauksessa se, että se loggautuu ulos sovelluksesta automaattisesti jostakin syystä. Vituttaa kirjautua takaisin, kun käyttää enimmäkseen vaan Nesteen asemia.
 
Teslallahan on plug n charge sopparit jo käsittääkseni GM ja Fordin kanssa jenkkilässä ja muitakin liittymässä kun siellä siirryttiin NACSiin. En näe syytä miksei autonvalmistajat voisi täälläkin verkostoitua keskenään millä hinnalla ne Teslan supereita saavat käyttää.
USAssa ei ollut ennen NACSia yhtenäistä liitintä nyt on. Euroopassa taas on Type ja CCS. Lisäksi vielä 3-vaihe mitä USAssa ei tunneta.

Euroopassa on myös plug and charge. Ymmärtääkseni se on sen teknologian nimi mikä vastaa Teslan SC tapaista. Lisäksi vapaa käyttää vs Teslan SC mikä on heidän omissa käsissä ja tuskin antavat ihan kenelle vain kunnes raha vaihtaa omistajaa.
 
USAssa ei ollut ennen NACSia yhtenäistä liitintä nyt on. Euroopassa taas on Type ja CCS. Lisäksi vielä 3-vaihe mitä USAssa ei tunneta.

Euroopassa on myös plug and charge. Ymmärtääkseni se on sen teknologian nimi mikä vastaa Teslan SC tapaista. Lisäksi vapaa käyttää vs Teslan SC mikä on heidän omissa käsissä ja tuskin antavat ihan kenelle vain kunnes raha vaihtaa omistajaa.
En usko, että Tesla sitä alkaa rajoittamaankaan. Voivat kyllä veloittaa korkeampaa hintaa muilta kuin Tesla-kuskeilta. En nyt kuollaksenikaan muista mikä sovellus minulla oli yhdellä reissulla testissä (Mer Connect, Laddel, Eviny tai K circle), mutta siinä oli jo mahdollista antaa Tesla sovelluksesta lupa plug n charge toimintoon, jolloin mitään erillistä tunnistautumista olisi tarvinnut. Ensimmäisellä kerralla kuitenkin oli melkoista säätöä ladata nämä sovellukset ja luoda käyttäjät. Joissain ei vain voinut luoda suomalaisella puhelinnumerolla tunnusta. Ja se kyseinen plug n charge asema sitten lopulta oli viallinen ja ajoin seuraavalle superchargerille. Se oli sinänsä harmi kun muuten olisimme pysähtyneet siellä kauppakeskuksessa, mutta supercharger oli sijoitettu palvelujen ulkopuolelle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
296 298
Viestejä
5 068 566
Jäsenet
81 056
Uusin jäsen
boolin

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom