• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Tämän viikonlopun saldo Lidlin latureilla.
- Korso, ei toimi
- Oulu, ei toimi
- toinen Oulu, ei toimi

Ihan hirveetä skeidaa. Hyvä myydä tarjouksella, kun ei toimi. 90 e on kortilla varauksia, joiden perään saa ens viikolla sitten soitella.
 
Viimeksi muokattu:
Se on. Tuolla 11kW tolpalla pääsee kustannustehokkaimmin maaliin. Tokihan kyläkaupoillekin olis mukava jos niissä olis joku 100kW tehoinen kakspaikkainen, mutta se ei oo sen kaupan näkökulmasta realistista ja kannattavaa. Tuolla ei rikota lakia, vaikka se jääkin hyödyttömäksi.
Miten muuten tuon säännön kanssa tänä päivänä, vieläkin on esim. noita suurehkoja urheiluhalleja, joiden p-paikalla tai lähistöllä ei ole yhtään laturia? Esim. Vantaan Energia areena (tosin näin pihalla jotain keskeneräistä lataustolppaan liittyvää) ja Jyväskylän monitoimihallin/jäähallin massiivisella parkkialueella. Noissa vietetään useita tunteja ja ihan 11kW tolppa ajaisi asian vaikka miten hyvin. Tuo latausipistepakkohan tuli jo kuitenkin aika kauan sitten?
 
BLACK WEEKEND LATAUSTARJOUS

Hyödynnä nyt erikoistarjous ja lataa sähköautosi nopeasti ja helposti erikoishintaan 0,23 €/kWh. Tarjous voimassa kaikilla Neste MY Uusiutuva Lataus -asemilla 27.-30.11.2025.
 
On tääkin kans palsta. "Hyvä tarjous reissua tekevälle" on sallittu viesti, mutta "Taidan ladata kotona puoleen hintaan" on tarpeeton one-liner, joka tästä poistettiin ja josta sain varoituksen. Olkoon tämä myös muille keskustelijoille vinkiksi.

Tesla onnistui kyllä ilmaisten superchargerien myötä asettamaan melko hyvät referenssit sille, missä tieliikenteen latausinfra ja hinnat pitäisi olla. Toki monien mielestä on kohtuullista niistä palveluista myös maksaa. Tosiasiassa maksat tavalla tai toisella moneen kertaan, ja tuollainen "lataustarjous" on täysin tarpeetonta senttipeliä siinä kokonaisuudessa.
 
Voihan se tietty olla että monilla on useita koteja pitkin Suomea ja täten se lasketaan "tien päällä" lataamiseksi, mutta epäilen ettei ihan mahdu otsikkoon ainakaan ihan ilmaisemassasi muodossa.

Itsellä kesäpaikan pihassa viime viikolla ekaa kertaa kävi ettei latauspistooli irronnut (tämä siis plugari Kia Ceedilllä). Joskus tuo lukitus ei ole avautunut eli on joutunut kerran painamaan ovet lukkoon ja sitten auki niin homma on toiminut. Nyt oli ekaa kertaa kun oli oikeasti ongelma ettei lukitus irronnut (auton vuosimalli 21 ja ajoja yli 100000km takana). Mitään näkyvää jäätä ei näkynyt, mutta edellisenä päivänä oli ollut ihan vesikeli ja sitten yö kylmässä tallissa ja sellainen sata kilsaa -10 ajoa. Puolisen tuntia piuhassa ja sitten oli tarkoitus lähteä lähimetsään niin homma ei onnistunutkaan. Kokeilin ovien availua, latauksen pysäytystä sovelluksesta, auton "käynnistämistä" ja vaikka mitä, mutta eipä irrottanut. Noh, ei kun manuaali kauniiseen käteen, konepelti auki ja etureunasta vähän kuin olisi viinihanaa nostanut sen sentin. Naks kuului ja taas homma toimii (ohjekirja sanoi että vetää pari-kolme kertaa, mutta yhdellä tuo aukesi). Tuon jälkeen ei ole ollut ongelmaa ja pistooli lukittuu normaalisti. Noh, tulipahan sekin testattua että Kialla homma on ainakin yksinkertainen tuon osalta ja vetovipu on helpossa paikassa. Toki kyseessä on type2 lataustapa, joten en osaa sanoa miten tuo lukitseminen suhteutuu pikalatauslukitukseen (onko se aivan sama, todennäkäisesti).

Mitä noihin lataushintoihin tulee, niin jossain vaiheessa tuettiin aika reilusti latausasemien perustamista. Käsittääkseni tuet ovat vähentyneet reilusti, joka myös osaltaan selittää hintaeroa aikaisempaan (eli kustannukset pitää oikeasti kerätä lataamisesta).
 
On tääkin kans palsta. "Hyvä tarjous reissua tekevälle" on sallittu viesti, mutta "Taidan ladata kotona puoleen hintaan" on tarpeeton one-liner, joka tästä poistettiin ja josta sain varoituksen. Olkoon tämä myös muille keskustelijoille vinkiksi.

Tesla onnistui kyllä ilmaisten superchargerien myötä asettamaan melko hyvät referenssit sille, missä tieliikenteen latausinfra ja hinnat pitäisi olla. Toki monien mielestä on kohtuullista niistä palveluista myös maksaa. Tosiasiassa maksat tavalla tai toisella moneen kertaan, ja tuollainen "lataustarjous" on täysin tarpeetonta senttipeliä siinä kokonaisuudessa.
Ei sen sähkön myyntihinnan ihan hirveän korkea tarvi olla, että lataushäviöiden, siirtomaksujen ja verojen jälkeen ollaan suhteellisen lähellä tuota summaa. Eli ei tuo 23snt ole todellakaan mikään merkittävä ylihinta.
 
Ihan kivoja nuo lataustarjoukset sinänsä, mutta toki vähän arpapeliä saako niitä itse mitenkään hyödynnettyä. Eilen kyllä vähän latasin ja olin tietoinen tuosta Nesteen tarjouksesta, mutta en sen takia jaksanut ajaa ylimääräistä yhtään vaan latasin superilla vaikka hinta oli yli 10c/kwh kovempi. Tosin tarkoitus muutenkin oli ladata vain sen verran että juuri ja juuri pääsen kotiin kun nyt taas auto töissä ilmaisen piuhan päässä. Kesällä helpompaa rangen arviointi kun nyt talvella, menee ihan eri tavalla taas akkua kun on pakkasta niin täytyy taas kalibroida aivot uudelleen. Kesällä tulee aika hyvin onnistuttua siinä että pääsen kotiin alta 5% akulla niin ei tule yhtään ylimääräistä maksullista latausta tehtyä.
 
Ei sen sähkön myyntihinnan ihan hirveän korkea tarvi olla, että lataushäviöiden, siirtomaksujen ja verojen jälkeen ollaan suhteellisen lähellä tuota summaa. Eli ei tuo 23snt ole todellakaan mikään merkittävä ylihinta.

Aikanaan kun jotkut kurkki kWh mittareita eri kerroilla ja laskivat kesimääräistä viikkoa määriä
Jos miettii kainuun kuluttaja siirtohintoja veroineen, niin kyllä siinä saa vähän pyöritellä että mikä noiden yhtiöiden keskihinta on että noissa asemissa jotain taloudellista järkeä. No liikenneasemilla asiakkaat sisään, ja pitkänajan investointeja, no niissäkin pitää ne korot saada.


Mutta yksi alentava tekiä on jakeluvelvoite mihin nykyään kelpaa uusituvaliikennesähkö (?).



Ihan kivoja nuo lataustarjoukset sinänsä, mutta toki vähän arpapeliä saako niitä itse mitenkään hyödynnettyä. Eilen kyllä vähän latasin ja olin tietoinen tuosta Nesteen tarjouksesta, mutta en sen takia jaksanut ajaa ylimääräistä yhtään vaan latasin superilla vaikka hinta oli yli 10c/kwh kovempi. Tosin tarkoitus muutenkin oli ladata vain sen verran että juuri ja juuri pääsen kotiin kun nyt taas auto töissä ilmaisen piuhan päässä. Kesällä helpompaa rangen arviointi kun nyt talvella, menee ihan eri tavalla taas akkua kun on pakkasta niin täytyy taas kalibroida aivot uudelleen. Kesällä tulee aika hyvin onnistuttua siinä että pääsen kotiin alta 5% akulla niin ei tule yhtään ylimääräistä maksullista latausta tehtyä.

Operaattorit varmaan seuraa tarkkaan miten heidän tarjoukset toimii, lisääko myynti, lisääkö markkinosuutta, kuka liikkuu hinnan perässä, keihin hinta ei vaikuta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
293 359
Viestejä
5 014 938
Jäsenet
80 482
Uusin jäsen
Siiri Hyhmä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom