Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Päivitä sovelluskaupasta sovelluksen uusin versio, niin pitäisi tulla näkyviin.

9,49 € maksaa näemmä kortti Go-jäsenyyden omaaville. Mikäli tuon haluaa, niin kannattaa siis päivittää jäsenyys kuukaudeksi esimerkiksi tuohon Motioniin (5,99 €/kk), jolloin saa kortin ilmaiseksi ja samassa voi hyötyä halvemmasta sähköenergiasta.

IMG_4307.png
Hmm, näinköhän vaan hetken että kaikkiin app storeihin. Ei näy päivitystä tarjolla. No, ei mulla ole kiirettä kun samat hinnat saa toisella kortilla.
 
Hmm, näinköhän vaan hetken että kaikkiin app storeihin. Ei näy päivitystä tarjolla. No, ei mulla ole kiirettä kun samat hinnat saa toisella kortilla.
Ehkä se ottaa tosiaan hetken. Itselläni iOS:llä käytössä versio 2.88.4, joka versiohistorian mukaan julkaistu 14 tuntia sitten.
 
KIA on julkaissut, tai en ole aiemmin huomannut, joku latausmaksupalvelu äppiin. Onkos tuon käytössä mitään järkeä?

Palvelun avaaminen maksaa 7,5 €, sitten joka latauksesta 0,59 € kertamaksu + normi hinta. Jos ottaa jonkin IONITY paketin mukaan niin alennuksen saa vain Suomessa.
 
Lueskelin tuossa ryhmässä kun Pirkanmaan OK laajentaa tulevina vuosina paljon infraansa, sieltä tulee megawattiluokan kenttiä sinne sun tänne ABCeille.

Mikä itsellä otti uutisessa silmään, oli laturien vaihtuminen Kempowereista Alpitronicin laitteisiin, käyttivät nimitystä latauskumppani. Eli jatkossa ABC rakentaa muilla kuin kotimaisilla latureilla. :hmm:
 
Lueskelin tuossa ryhmässä kun Pirkanmaan OK laajentaa tulevina vuosina paljon infraansa, sieltä tulee megawattiluokan kenttiä sinne sun tänne ABCeille.

Mikä itsellä otti uutisessa silmään, oli laturien vaihtuminen Kempowereista Alpitronicin laitteisiin, käyttivät nimitystä latauskumppani. Eli jatkossa ABC rakentaa muilla kuin kotimaisilla latureilla. :hmm:
Joko vihdoin saataisiin abc kentät kunnon tehoille, nuo alpit ovat 1000kw tehokaapeilla jossa 8 pistoketta näin ollen tehoa olis aina saatavilla vähintään 125kw/pistoke.
 
Pirkanmaan ABC-latausverkostoon on tulossa merkittävä määrä lisää kokonaistehoa ja jopa 96 uutta ABC-latauspaikkaa⚡

Pirkanmaan Osuuskaupan hallitus on hyväksynyt laajan investointipaketin seuraavaan kasvuvaiheeseemme. Tuleva kokonaisuus tuo mukanaan kaksi uutta 2000 kW-latauskenttää, tehonnostoja, uusia teholatauslaitteita sekä AC-peruslatausruutuja useaan kohteeseemme. Aivan uutena yhteistyökumppanina saamme tähän investointikierrokseen mukaan Alpitronicin! 💪🏻

Mitä ja milloin tehdään?

Tulemme poistamaan Pirkanmaan Osuuskaupan yksiköistä kaikki Plugitin laitteet vaiheittain Q3/2025, jotka korvaamme kaikissa nykyisissä kohteissa ABC-latauksen laitteilla. Nykyiset Plugitin laitteet ovat olleet AC-type2 -laitteita (poislukien Prisma Pirkkala, jossa on ollut mukana myös 50 kW-teholataus). Nämä laitteet hommattiin Pirkanmaalle jo vuonna 2018 palvelemaan sen hetkistä sähköautokantaa. Jokaisessa yksikössä latausruutuja tulee joko lisää, tehoja nostetaan tai joissakin yksikössä voi olla jopa molemmat vaihtoehdot mahdollisia. Pyrimme jättämään Plugitit asiakaskäyttöön niin pitkäksi aikaa kuin se on mahdollista. Poistamme ne siinä vaiheessa, kun rakentaminen sen velvoittaa.

Alpitronicin suurteho- ja teholatauslaitteet ovat maailmallakin arvostettuja ja tehokkuudestaan tunnettuja. Pistokekohtaiset tehot mahdollistavat 400V/max 250/kW ja 800V/max 500 kW tehot💪🏻😲⚡️ Yhdessä tehokaapissa on jopa 1000 kW kokonaistehoa. Lisäksi tulemme lisäämään Pirkanmaan ABC-latauksen tarjontaan uuden laitteen. Kyseessä on Alpitronicin HYC50, jossa on kaksi CCS-kahvaa. Jos toinen pistooli on vapaana, niin silloin asiakas saa pistoolista 50 kWh. Jos molemmat ovat varattuja, niin silloin teho jakautuu 25/25 kW. Tämä latauslaite sopii erinomaisesti Prismoihin ja S-marketteihin. Näitä laitteita on myös 1-kahvaisena, jolloin kahvasta tulee 50 kW. Näitä laitteita ei tässä vaiheessa kuitenkaan vielä Pirkanmaalle laiteta. Ehkä mahdollisesti tulevaisuudessa. Suosittelen katsomaan Youtubesta Alpitronicin HYC1000 ja HYC50 -esittelyvideot, linkkasin ne tämän ilmoituksen loppuun.

Uudet ABC-latauskohteet Pirkanmaalle:

🌟ABC Akaa Toijala:
Alpitronic 16 x CCS. Kokonaisteho 2000 kW. Kaksi peräkärrypaikkaa. Q4/2025-Q1/2026.

🌟Prisma Kaleva ulos itäpääty:
Alpitronic 16 x CCS. Kokonaisteho 2000 kW. Kaksi peräkärrypaikkaa. Q3/2026.

⚡️Prisma Nokia:
Kempower 4 x CCS -> 6 x CCS + 2 x AC type2 22 kW. Tehot tuplataan 200 kW -> 400 kW. Q3/2025.

⚡️Prisma Koivistonkylä:
Alpitronic 6 x CCS 25/50 kW + Kempower 14 x AC 11 kW Type2. Q3/2025.

⚡️Prisma Pirkkala:
Alpitronic 4 x CCS 25/50 kW + Kempower 4 x AC 22 kW Type2. Q3/2025.

⚡️Prisma Kaleva parkkihalli DC-kentän viereen:
Alpitronic 6 x CCS 25/50 kW + Kempower 4 x AC 22 kW Type2. Q3/2025.

⚡️Prisma Lielahti parkkihalli länsipääty:
Alpitronic 6 x CCS 25/50 kW + Kempower 4 x AC 22 kW Type2. Q3/2025.

⚡️Prisma Linnainmaa parkkihalli:
Alpitronic 6 x CCS 25/50 kW + Kempower 4 x AC 22 kW Type2. Q3/2025.

⚡️S-market Tesoma ulkoparkki:
Alpitronic 2 x CCS 25/50 kW. Q3/2025.

Kaikkiin näihin em. kohteisiin asennetaan samalla myös maksupäätteet tai QR-koodi, joka toimii Alpitronicin 50 kW-laitteissa.

Ai että, kun oon iloinen tästä!😁💪🏻

Lisätietoja S-ryhmän ja Alpitronicin yhteistyöstä voit lukea linkistä: ABC-latauksen laitevalikoima laajenee | ABC-asemat

Alpitronic HYC1000:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/b6VSzd_hve0?feature=shared


Alpitronic HYC50:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/-qCp6iDxdDw?feature=shared


Tervetuloa Pirkanmaalle sähköautoilijat! 💪🏻⚡

Kuvat on otettu tänään ABC Akaa Toijalasta ja Prisma Koivistonkylästä.


Mayyybe.gif

Tosin olen Kempparin puolella maailmaa vastaan. 🇫🇮
 
Kemppari jotenkin ihmeellisesti hyytyi kilpailussa. Olisiko ollut liian kallis tuote tai sitten eivat esimerkiksi tarjoa mitaan hyvia rahoituksia. Kun seurailee saksalaista electric trucker youtube kanavaa niin Kempparista puhutaan vain sivulauseissa.
 
⚡️Prisma Lielahti parkkihalli länsipääty:
Alpitronic 6 x CCS 25/50 kW + Kempower 4 x AC 22 kW Type2. Q3/2025.
Noita oli aika monta. tuollaine 50kW alpi on varmasti ihan kustannustehokas. Mutta sietääkö käyttäjät enää noin hitaita latureita, edes kauppareissulla? HYC 1000 kuulostaa kiinnostavammalta, mutta onkin tulossa vasta vähän myöhemmin.
 
Mita feisbuukissa seurailee niin tuntuu ettei maailmassa ole niin pahaa asiaa kuin auton seisottaminen laturissa akku taynna. Tallainen 50kw laturi on oikein soiva peli niita tunnin kauppareissuja varten.
Koko perheen voimalla kun lähtee pahan peukun eväitä hakemaan niin viiskymppinenkin voi olla liian nopea.

Hyvä vaan jos teslanalleille riittää sitten paremmin niitä 500kW hyperpower asemia
 
Ihan pian tulee matka Seinäjoki - Joensuu - Seinäjoki. Sitten vielä uudelleen sama ajo hieman myöhemmin.

Auto Tesla Model S 90D 8/2016, 243tkm, 20" renkaat.

Toki 100% akulla lähtö Seinäjoelta. Ja että pääsisi kaikkein nopeimmin, niin Siilinjärven abc lataus olisi se kaikkein paras paikka? Aika tarkalleen 300km olisi matkaa Siilinjärvelle. 300 ja 100 latausasemia, eli kaksi vaihtoehtoa ja hieman eri hinta, siis juuri Siilinjärvellä.

Kuvassa auton akku 91% ja Siilinjärvellä akkua voisi olla jäljellä noin 11%.

IMG20250907110222.jpg

Sitten jäisi vielä Siilinjärvi - Joensuu väli, joka on noin 140km. Eli latailen sitten jossain Joensuussa akkua, että pääsen jatkamaan paluumatkalle.

Hidas 100kW lataus olisi vähän halvempi 0.31 (ja jos löytyy 300kW, niin hinta 0.36). Tuo auto ei taida kovin nopeasti ladata, eli täytyy vähän miettiä mille laturille menee, jos ylimääräistä aikaa olisi.

Luultavasti ajan samaa reittiä Siilinjärveltä Seinäjoelle, kun tie ehkä paras ja aikaa vähän säästyisi. Tesla laturit olisi hieman eri reitillä ilmeisesti.
 
Ihan pian tulee matka Seinäjoki - Joensuu - Seinäjoki. Sitten vielä uudelleen sama ajo hieman myöhemmin.

Auto Tesla Model S 90D 8/2016, 243tkm, 20" renkaat.

Toki 100% akulla lähtö Seinäjoelta. Ja että pääsisi kaikkein nopeimmin, niin Siilinjärven abc lataus olisi se kaikkein paras paikka? Aika tarkalleen 300km olisi matkaa Siilinjärvelle. 300 ja 100 latausasemia, eli kaksi vaihtoehtoa ja hieman eri hinta, siis juuri Siilinjärvellä.

Kuvassa auton akku 91% ja Siilinjärvellä akkua voisi olla jäljellä noin 11%.

IMG20250907110222.jpg

Sitten jäisi vielä Siilinjärvi - Joensuu väli, joka on noin 140km. Eli latailen sitten jossain Joensuussa akkua, että pääsen jatkamaan paluumatkalle.

Hidas 100kW lataus olisi vähän halvempi 0.31 (ja jos löytyy 300kW, niin hinta 0.36). Tuo auto ei taida kovin nopeasti ladata, eli täytyy vähän miettiä mille laturille menee, jos ylimääräistä aikaa olisi.

Luultavasti ajan samaa reittiä Siilinjärveltä Seinäjoelle, kun tie ehkä paras ja aikaa vähän säästyisi. Tesla laturit olisi hieman eri reitillä ilmeisesti.
Joensuussa olet mitä ilmeisimmin yön, vai onko ehdottoman tärkeä palata saman päivän puolella? Yön yli ollessa ei pitäisi olla ongelmaa saada akkua täyteen jollain perus Type 2 -laturilla. Mutta takaspäin mennessä ei varmaan siinä Siilinjärvellä olisi järkeä ladata (täydellä akulla), vaan ajaa jonnekin Viitasaaren nurkille ja sieltä ladaten lakeuksille.

Jos taas rautaperseilee koko päivän autossa ja palaa vielä saman päivän puolella, niin kait se sitten vaan auto jonnekin Joensuun pikalaturille. Ei tarvisi varmaan kuin sen 50 - 60 % päästä Viitasaarelle. Eikös jokainen Cittari ja Prisma latureita nykyään melkein tarjoa? Ja tarjoaisi varmaan jonkun ruokapaikankin, jos kaiken ajamisen keskellä on jäänyt välistä.

Noilla mainitsemillasi hinnoilla (0.31 vs. 0,36) ei nyt kovin kummoista eroa saa aikaiseksi, jos sen parikymmentä kwh:ta lataa. Toisaalta nopeudessakaan tuskin on eroa (taitaa vanhemman 90D-Teslan lataus tippua alle 100 kW jo melko pienillä varausprosenteilla). Järkevämpi siis varmaan valita 100 kW laturi, mutta itse ottaisin sen, kumpi nyt sattuu paremmin osumaan kohdalle ja on vapaana.
 
Jos taas rautaperseilee koko päivän autossa ja palaa vielä saman päivän puolella, niin kait se sitten vaan auto jonnekin Joensuun pikalaturille. Ei tarvisi varmaan kuin sen 50 - 60 % päästä Viitasaarelle. Eikös jokainen Cittari ja Prisma latureita nykyään melkein tarjoa? Ja tarjoaisi varmaan jonkun ruokapaikankin, jos kaiken ajamisen keskellä on jäänyt välistä.

Noilla mainitsemillasi hinnoilla (0.31 vs. 0,36) ei nyt kovin kummoista eroa saa aikaiseksi, jos sen parikymmentä kwh:ta lataa. Toisaalta nopeudessakaan tuskin on eroa (taitaa vanhemman 90D-Teslan lataus tippua alle 100 kW jo melko pienillä varausprosenteilla). Järkevämpi siis varmaan valita 100 kW laturi, mutta itse ottaisin sen, kumpi nyt sattuu paremmin osumaan kohdalle ja on vapaana.
Tulisi / tulee tosiaan 10h 15min pelkästään ajamista. Ei siis "jaksa" olla siellä yötä ja kotona odottaa myös pari kissaa. Onhan siinä tosiaan rautaperseilyä. Pisin ajo sähköautolla (Peugeot e-2008) on ollut 8h 15min.

Näyttää tosiaan useammassa paikassa olevan 100kW ja 300kW vaihtoehdot. Mikään kiire ei ole Seinäjoelle takaisin, niin hitaampikin saattaa käydä.

Hämärä muistikuva, että noin 130kW olisi suurin teho lyhyen aikaa.

Mahdollista toki palata kotiin eri reittiä ja siinä on kyllä Teslan laturitkin vaihtoehto. Voin siis sitäkin kyllä ainakin harkita. 19tkm olen ajanut tammikuun alusta ja vielä en ole Teslan laturille eksynyt.
 
Varmaan tuttu sovellus useimmille sähköautoilijoille, mutta mainitaan nyt kuitenkin.

A Better Route Planner (ABRP) on erinomainen väline reittien ja lataamisten suunnittelluun. Etenkin, jos on outoa seutua tai jos ulkomaiden puolelle menee. Tuo on ainakin itsellä osunut arvioissaan hyvin lähelle oikeaa ja osaa myös laskea latausaikoja oikeiden latauskäyrien mukaan.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 362
Viestejä
4 921 418
Jäsenet
79 169
Uusin jäsen
Fuirrandir

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom