Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Kaippa tässä vertaillaa banaania omenaan, jos jätetään nuo kk maksulliset tilaukset pois niin kyllä taitaa pääasiassa saman maksaa tägillä/äpillä/luottokortilla.
 
Kaippa tässä vertaillaa banaania omenaan, jos jätetään nuo kk maksulliset tilaukset pois niin kyllä taitaa pääasiassa saman maksaa tägillä/äpillä/luottokortilla.
K-latauksellakin saa maksaa mukavat 60snt/kWh ilman rekisteröitymistä - olettaisin että korttimaksaja maksaa tuon hinnan.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
Aika vähän tosiaan keskustellaan mutta onhan noita (tai ainakin ollut) että aseman omalla luottokortilla tai jollain klubikortilla saa jonkun sentin alennusta. Tietysti ihan eri juttu puhua parista prosentista kuin 100% eroista. Tosin sähkön kanssa tuohon on jo totuttu että hintoja pitää kytätä etenkin ulkomailla tarkempaa kuin nesteiden kanssa.
 
En tiedä keskustelevatko, mutta eiköhän siitäkin keskustella. Itseasiassa Neste äppiä olen käyttänyt ja se on joissakin tapauksissa nopeampi kuin maksupäätteen kanssa säätö. Varsinkin kun jonossa huomaa että edessä oleva rupeaa lähtemään niin pumpun aktivoi sinä aikana kännyllä ennen kuin autosta astuu ulos. Yleensä siinä on joku muu myös maksamassa ja joutuisi odottelemaan.

Tämä ei tägiin ihan siinä mielessä (yleensä) vertaudu kun tägiä näytetään sille latauspisteelle. Tosin ilmeisesti noi yhteiskäyttö pisteet ovat jonkin verran lisääntyneet jossa yhdestä pisteestä käsitellään useampi laturi.
 
Mä jotenkin tässä nyt vaan mietin että me puhutaan jostain muutamien sekuntien ajansäästöstä sellaisen toiminnon osalta joka kuitenkin yleensä kestää sen 10-30minuuttia.

Eli onko sillä oikeasti mitään käytännön merkitystä maksatko äpillä, tägillä vai kortilla - sillä oletuksella että hinta on sama - koko lataustapahtuman kesto huomioiden? Ei mielestäni.
 
En tiedä keskustelevatko, mutta eiköhän siitäkin keskustella. Itseasiassa Neste äppiä olen käyttänyt ja se on joissakin tapauksissa nopeampi kuin maksupäätteen kanssa säätö.
Se nesteen kortimaksu oli imo ihan farssi. Kävele maksupisteelle jonottamaan, mene laittamaan töpseli autoon ja poistuessa taas sama juttu. ST1 toimi hyvin kun kaikki hoitui siinä tolpalla
 
Saisi kyllä plug & charge yleistyä siten, että toimisi kaikissa paikoissa kaikilla autoilla. Pääasiassa tulee Teslan superchargereita käytettyä, kun tuo vain on helppoa, kun laittaa johdon kiinni ja kaikki on valmista. Vielä kun lopetuskin onnistuu kahvan napista, niin ei tarvitse sovelluksia, tägejä tai muutakaan tehdä latausoperaation aikana.

Toki tuo sovellusmaksukin ihan ok, kun voi autossa istuessa hoitaa maksun ja sitten käydä lykkäämässä johdon kiinni. Sovellusta tuli käytettyä bensa-aikoinakin, niin sai hoitaa lämpöisessä autossa maksun ja vielä nopeammin mitä korttilaitteen näpyttely.
 
ST1:n korttimaksu oli kyllä positiivinen kokemus kun siellä kerran olen käynyt. Jokaisessa tolpassa oma lukijansa, joten latauksen aloitus on helppoa ja nopeaa: auto latauspaikalle, töpseli kiinni ja kortin vilautus lähimaksupaikkaan. Paljon helpompaa ja kätevämpää kuin sovelluksien käynnistys ja latauspisteen numeron etsintä sovelluksesta.

Teslan laturiin meno toki vielä helpompaa, mutta ero ST1:n tapaan on jo hyvin pieni. Itselle toi ST1:n tapa on jo riittävän helppo ja nopea, ettei tuon kummempaa edes välttämättä kaipaisi.
 
Täällä ei tainnut olla vielä puhetta, että Virta on ottanut keväällä käyttöön Plug & Chargea kilpailevan tekniikan Autochargen. Käyttöönotto tehdään Virran omasta sovelluksesta, ei auton valmistajan sovelluksella. Muuten toimii käytännössä samalla tavalla kuin Plug & Charge. Huonona puolena on, että Autocharge ei toimi Volkkareissa eikä muutamassa muussa yksittäisessä mallissa.

 
Ionity pudotellu lataushintoja. Ilman kuukausimaksuakin nyt kilpailukykyinen hinta. Kuukausimaksulla kWh-hinta suorastaan mainio.

Screenshot 2025-05-29 at 13.20.07.png
 
Ionity pudotellu lataushintoja. Ilman kuukausimaksuakin nyt kilpailukykyinen hinta. Kuukausimaksulla kWh-hinta suorastaan mainio.

Screenshot 2025-05-29 at 13.20.07.png
Oho. Olen mieltänyt Ionityn tämmöseksi Porsche miesten luxus tuotteeksi, mihin ei köyhät tule pölyttämään viereen. Mutta nyt näköjään hinnoittelu muuttunut ihan rahvaalle sopivaksi. Ihan samaa luokkaa kuin kilpailijat jo ilman kuukausimaksua.
 
Keskusteleeko ihmiset siitä miten maksavat bensansa? No eivät keskustele. Kaivakaa se lähimaksuväline käyttöön niin voitte unohtaa tämänkin turhuuden.
Toi äppi on palveluntarjoajan tapa yrittää saada sitoutumaan alennuksilla jne. nytkin oli mammuttimarkkinoiden ajan K-latauksella joku kuponkikoodi. Enemmän ajelevalle varmaan ihan mukava juttu.
 
Eihän tuon toteutumista kuitenkaan mikään elin taida valvoa ja kyllähän noita asemia tupsahtelee kentälle ilman maksupäätteitäkin.
Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.

Voimaan tämä tuli vuosi sitten ja sen jälkeen rakennetut asemat kuuluvat tämän piiriin.
 
Kyseessä on eun afir asetus jolloin tätä valvoo kyllä viranomaiset, asetuksessa yli 50kW tehoiset laturit on oltava mahdollista maksaa kortilla.

Voimaan tämä tuli vuosi sitten ja sen jälkeen rakennetut asemat kuuluvat tämän piiriin.
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
 
Kaikki asemat? Nimeä yksi asema k-lataukselta missä on toimiva maksupääte.
Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.
 
Sanoit että K-latauksen uusilla asemilla ei ole tätä ominaisuutta. Joten kiinnostaisi tietää mikä on uusi asema. Täällä on vain vanhoja asemia mitä itse ohitan, niin näissä ei tätä vaadita.
Sanoin, että ominaisuutta ei ole uudellakaan asemalla. Yhdelläkään k-lataus asemalla ei ole korttimaksu mahdollisuutta.
 
Asetus on käsittääkseni "uusi latauslaite", ei tarvitse olla uusi asema että asetus on velvoittava. Jos laki tuli voimaan 2024 toukokuussa niin tuon jälkeen asennetut pikalatauslaitteet pitäisi olla kortilla maksettavia.
 
Viimeksi muokattu:
Kerrotko vielä, että mikä sanktio on määrätty jos tätä ei noudata? Annetaan nyt vaikka esimerkkinä K-Lataus, jolla ei vielä yhdelläkään (uudellakaan) asemalla näitä ole.
Tähän en osaa vastata, traficommille vaan viestiä niin eiköhän asia lähde sieltä etenemään jos ei asetuksia ole noudatettu.


"Liikenne- ja viestintävirasto Traficom valvoo, että lataus- ja tankkauspisteiden ylläpitäjät sekä liikennepalvelujen tarjoajat täyttävät heille jakeluinfra-asetuksessa asetetut velvoitteet."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 598
Viestejä
4 791 381
Jäsenet
77 778
Uusin jäsen
MiS0

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom