• TechBBS-foorumin Piparkakkutalokisa 2024 -äänestys käynnissä! Käy äänestämässä 22 osallistujan joukosta kolme mielestäsi hienointa kilpailutyötä ja osallistu arvontaan! Linkki äänestykseen >>>

Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Tuli pitkästä aikaa tarve ladata kauppakeskuksessa pikalaturilla niin kyllä oli synkkä tilanne. Kauppakeskus Kaari kyseessä, 12kpl ABC pikalatureita niin kun tulin ruuhka-aikaan paikalle niin seitsemää ruutua asutti ns. vieraasta kulttuurista tulleet henkilöt jotka katselivat kännykkää autossa, ilmeisesti seuraavaa kyytiä odotellen ja samalla ladaten. Loput 5 paikkaa oli sitten autot tyhjinä eli ns. normiasiakkaita, toki pari Model 3:sta yli 90% varausasteella tietysti liruttamassa about 10-15kw teholla viimeisiä pisaroita. Vähän kyrsi, hallissa olisi ollut Virran tolppia jossain lähellä mutta Virta on omien kokemusten mukaan varsin epäluotettava pikalatureissa niin en niitä jaksanut edes etsiä. Onneksi yksi näistä viidestä lähti nopeasti että sai paikan.

Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
 
Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
Eikö ABClla ole se 45 minuuttia?

Osassa on, osassa ei. Ja aika riippuu paikasta myös, joko 45min tai 60min.

Esim. täällä tampesterissa ABC Viinikan tuhnupöntöt on 45min maksimi, mutta Kalevan prismassa 60min.

Sitten näköjään esim. Tiiriön ABC:n uudella isolla kentällä jossa kahvoja on useampi kymmenen, ei ole aikataksaa vielä.
 
Eiköhän se kannusta lisäämään töpseleiden määrää jos käyttöasteet ovat riittävän usein tapissa. Ei siitä oikein mihinkään pääse, että sähköautojen määrä kasvaa todella nopeasti ja latausinfra ainakin paikallisesti seurailee perässä sitten minkä ehtii.
 
Voisi kyllä ABC pistää näihin tolppiin jonkun aikataksan eli kun käyttöaste korkea niin kun lataus menee yli 80% niin alkaisi minuuttitaksa juoksemaan.
Kyllä sen pitäisi olla ihan ok että auto on sen tunnin puolitoista tolpassa kiinni vaikka nopeammin olisikin ladannut 80% täyteen. Menee sähköautoilusta hiukan idea, jos kuljettajalta vaaditaan 10 minuutin säntillisyyttä käydä siirtämässä autoa. 12 tolpan kanssa ja tunnin latausajan kanssa se kuitenkin tarkoittaa että kerran 5 minuuttiin auto siirtyy.

Tälläisenä köyhänä esimerkkinä niin monelle napsahtaa se lehtipihvi pöytään siinä kohtaa kun akussa on jo 80%. Pitäisikö siinä sitten lähteä siirtämään autoa vai syödä se pihvi rauhassa ja mennä sitten siirtämään kun tunti on kulunut.

Sitä on jo kuulunut että vanhat sähköautoilijat parkkeeraavat ennemmin 11kw pömpeleillä kun tulee niin kauhea stressi sen lehtipihvin kanssa kun akku alkaa olla liian nopeasti täynnä ja muistoissa on ajat jolloinka pihassa ei ollut kuin 2 letkua.

Ainoa oikea ratkaisu on lisäillä niitä letkuja sellaisiin paikkoihin joissa on luonnollista että pysähdykseen menee se tunti puolitoista.

Tähän tietenkin poikkeuksena ne 3 Suomalaista matkustusaikaa. Joulu, pääsiäinen ja juhannus. Silloin olisi ihan suotavaa että ajateltaisiin muita ja ladattaisiin vain sen 15 minuuttia.
 
Tälläisenä köyhänä esimerkkinä niin monelle napsahtaa se lehtipihvi pöytään siinä kohtaa kun akussa on jo 80%. Pitäisikö siinä sitten lähteä siirtämään autoa vai syödä se pihvi rauhassa ja mennä sitten siirtämään kun tunti on kulunut.

Pitäisi siirtää ehdottomasti, minusta ihan peruslähtökohta että tolppa vapautuu heti kun ei ole tarvetta. Tämä siis tilanteessa jossa tolppien käyttöaste on korkea.
 
Pikalaturien nimi mielestäni jo kertoo, mitä varten ne ovat ja autoilijan sekä latausoperaattorin käyttäytymisen pitäisi tukea tätä. Asiointilataus on sitten erikseen ja niissä joku kämäinen tunti on jo kiusaamista.
 
Pitäisi siirtää ehdottomasti, minusta ihan peruslähtökohta että tolppa vapautuu heti kun ei ole tarvetta. Tämä siis tilanteessa jossa tolppien käyttöaste on korkea.
Vahva tämä. Tesla on toteuttanut tämän hyvin omissa latureissaan, joissa idle fee on sidottu käyttöasteeseen. Kun latauspaikoista on 50% käytössä, niin idle fee on 50 senttiä minuutilta, ja 100% käyttöasteella euron minuutilta. Idle fee alkaa juoksemaan viiden minuutin päästä latauksen valmistumisesta. Jenkeissä näkyy olevan vielä lisäksi congestion fee ruuhkaisimmilla paikoilla, joissa 0,5 usd/min lisälaskutus lähtee juoksemaan kun akku on yli 80% tasolla.

Mitä itse latureihin tulee, niin oikeastaan kauppakeskuksiin kaipaisi sen 150 kW ja 11 kW laturien välillekin jotain. Kauppakeskusreissun aikana 11 kW laturilla ei saa paljoa aikaiseksi, kun taas 150 kW laturilla joko lataa turhankin paljon tai pitää käydä siirtämässä pois välillä. Sellainen 50 kW laturi passaa ihan hyvin jos pitäisi saada akkuun vaikka 50 kWh energiaa ja meinaa vähän shoppailla.
 
Vahva tämä. Tesla on toteuttanut tämän hyvin omissa latureissaan, joissa idle fee on sidottu käyttöasteeseen. Kun latauspaikoista on 50% käytössä, niin idle fee on 50 senttiä minuutilta, ja 100% käyttöasteella euron minuutilta. Idle fee alkaa juoksemaan viiden minuutin päästä latauksen valmistumisesta. Jenkeissä näkyy olevan vielä lisäksi congestion fee ruuhkaisimmilla paikoilla, joissa 0,5 usd/min lisälaskutus lähtee juoksemaan kun akku on yli 80% tasolla.
Itseasiassa tuo idle fee alkaa juosta heti kun auto on täynnä, jos auton siirtää alle viidessä minuutissa idle fee perutaan.
 
Edullinen, hyvä sijainti, ruuhkaton - voit valita vain kaksi. Ja kaaressa on halpa ABC-lataus erinomaisella sijainnilla. Jos haluaa latausta sisäänheittohinnalla, ei pidä yllättyä että laturit on ruuhkaisia. Jos lataus olisi sen verran kallista, että se kannattaa omillaan, kauppias kyllä asentaisi uusia latureita kiireesti aina kun huomaa menettävänsä tuloja sen takia että autot kääntyy pois ruuhkaisilta latureilta...
 
Mitä itse latureihin tulee, niin oikeastaan kauppakeskuksiin kaipaisi sen 150 kW ja 11 kW laturien välillekin jotain. Kauppakeskusreissun aikana 11 kW laturilla ei saa paljoa aikaiseksi, kun taas 150 kW laturilla joko lataa turhankin paljon tai pitää käydä siirtämässä pois välillä. Sellainen 50 kW laturi passaa ihan hyvin jos pitäisi saada akkuun vaikka 50 kWh energiaa ja meinaa vähän shoppailla.
Mielestäni olen kauppakeskuksissa bongannut 50kW ja 80kW latureita sekä K-, että S-ryhmän tarjoamina. Vähemmistössä toki ovat. Ja tähän aikaan vuodesta ainakin nuo Prismojen 150kW laturitkin ovat ainakin täällä päin suomea max 50kW, koska porukkaa riittää. Toki huonolla tuurilla (tähän käyttötapaukseen) juuri siihen hetkeen osuukin väljää ja saat siitä laturista sen maksimin.
 
Mielestäni olen kauppakeskuksissa bongannut 50kW ja 80kW latureita sekä K-, että S-ryhmän tarjoamina. Vähemmistössä toki ovat. Ja tähän aikaan vuodesta ainakin nuo Prismojen 150kW laturitkin ovat ainakin täällä päin suomea max 50kW, koska porukkaa riittää. Toki huonolla tuurilla (tähän käyttötapaukseen) juuri siihen hetkeen osuukin väljää ja saat siitä laturista sen maksimin.

Ainakin K-Latauksella on vain se huono puoli, että noita 50kW ja 150kW latureita kohdellaan ihan samalla tavalla. Saattaa olla samassa pihassa molempia ja niissä on identtinen hinnoittelu sekä aikaveloitus, kun on ollut tarpeeksi pitkään laturilla. Ei sinänsä kannusta käyttämään sitä hitaampaa laturia. Ainoa etu on se, että akulle lienee parempi ladata se 50kW tunnissa kuin 20 minuutissa. Noille 50kW latureille pitäis saada vielä oma hinnoittelumallinsa. ABC-latauksessahan taitaa olla enemmän vaihtelua sijainnin ja/tai lataustehon suhteen.
 
Kyllä se laturi yleensä on ihan 22kW. Se on sitten eri asia jos auto ei pysty ottamaan sitä vastaan.
No mainitsin nyt 11 kW juurikin siitä syystä, että valtaosa Suomen teillä tai markkinoilla olevista sähköautoista ei sitä 22 kW voi hyödyntää.

Itseasiassa tuo idle fee alkaa juosta heti kun auto on täynnä, jos auton siirtää alle viidessä minuutissa idle fee perutaan.
Aivan, hyvä korjaus.

Ainakin K-Latauksella on vain se huono puoli, että noita 50kW ja 150kW latureita kohdellaan ihan samalla tavalla. Saattaa olla samassa pihassa molempia ja niissä on identtinen hinnoittelu sekä aikaveloitus, kun on ollut tarpeeksi pitkään laturilla. Ei sinänsä kannusta käyttämään sitä hitaampaa laturia. Ainoa etu on se, että akulle lienee parempi ladata se 50kW tunnissa kuin 20 minuutissa. Noille 50kW latureille pitäis saada vielä oma hinnoittelumallinsa. ABC-latauksessahan taitaa olla enemmän vaihtelua sijainnin ja/tai lataustehon suhteen.
Juu näinpä. Yleensä nuo 50 pöntöt ovat jotain vanhoja ritsoja jotka on vaan jätetty kun rinnalle on tullut uusiakin. Saisi selvästi olla 3 eri latausteholuokkaa ja hinnat sen mukaan: AC, hidas DC n. 50 kW, nopea DC min. 150 kW. AC ja hidas DC ns. asiointilatausta halvemmilla hinnoilla ja kevyemmillä aikaveloituskomponenteilla. Sitten taas nopea DC varattu matkantekoon ja kunnon raippaa niille, jotka seisottavat laturilla tai lataavat akun yli 80 % kun latauspaikat ovat täynnä.

Käytännössähän ehdottamallani tavalla tuskin tulee tapahtumaan, koska tavalliselle kuluttajalle turhan monimutkaista, pysäköintitilaa on rajallisesti, investoinnit maksaa rahaa ja noita hitaampia DC latureita ei tunnu enää ilmestyvän juuri mihinkään.
 
Juu näinpä. Yleensä nuo 50 pöntöt ovat jotain vanhoja ritsoja jotka on vaan jätetty kun rinnalle on tullut uusiakin. Saisi selvästi olla 3 eri latausteholuokkaa ja hinnat sen mukaan: AC, hidas DC n. 50 kW, nopea DC min. 150 kW. AC ja hidas DC ns. asiointilatausta halvemmilla hinnoilla ja kevyemmillä aikaveloituskomponenteilla. Sitten taas nopea DC varattu matkantekoon ja kunnon raippaa niille, jotka seisottavat laturilla tai lataavat akun yli 80 % kun latauspaikat ovat täynnä.

Käytännössähän ehdottamallani tavalla tuskin tulee tapahtumaan, koska tavalliselle kuluttajalle turhan monimutkaista, pysäköintitilaa on rajallisesti, investoinnit maksaa rahaa ja noita hitaampia DC latureita ei tunnu enää ilmestyvän juuri mihinkään.

Nuo kolme tuollaista luokkaa olisi kyllä mainio juttu ja kaikille olisi käyttöä. Toinen vaihtoehto noiden toteuttamiseen voisi olla samanlainen DC-latausasema kaikille käyttäjille mutta sovelluksesta/laitteesta valinta haluaako sen 50kW tai 150kW+. Tuo sitten tottakai vaikuttaisi myös hinnoitteluun. Hyvänä puolena vaikkapa se lounaalle ja ostoksille menevä matkalainen voisi ottaa 50kW latauksen ja jättää sitten enemmän kaistaa sille kuka haluaa vain nopeasti lisää varausta akkuun matkan jatkamiseen. Voisi olla näppärä esimerkiksi tuollaisen ABC:n pihalla, jossa on jaettu vaikka 600kW kenttä kuudelle tai useammallekin laturille. Jos kolme autoa valitsee tuon 50kW niin jäisi lopuille kolmelle mahdollisuus saada se 150kW sen sijaan, että joissain tapauksissa kaikki saavat 100kW vaikka osa hyötyisi enemmästä ja osa pärjäisi hyvin vähemmällä. Tietysti tässä myös omat huonot puolensa ja tuskin tapahtuu.
 
Taitaa ABC businekseeen kuulua vahvasti se lehtipihvi niin ei siella aleta optimoimaan niille jotka kayvat pikaisesti kusemassa nurkalle.
Eikös jatkossa jakeluvelvoitteen voi täyttää lataussähköllä että siinäkin on porkkana myydä mahdollisimman paljon sähköä jos biokomponentti diisselissä tulee kalliimmaksi.
 
Kyllä sen pitäisi olla ihan ok että auto on sen tunnin puolitoista tolpassa kiinni vaikka nopeammin olisikin ladannut 80% täyteen. Menee sähköautoilusta hiukan idea, jos kuljettajalta vaaditaan 10 minuutin säntillisyyttä käydä siirtämässä autoa. 12 tolpan kanssa ja tunnin latausajan kanssa se kuitenkin tarkoittaa että kerran 5 minuuttiin auto siirtyy.

Tälläisenä köyhänä esimerkkinä niin monelle napsahtaa se lehtipihvi pöytään siinä kohtaa kun akussa on jo 80%. Pitäisikö siinä sitten lähteä siirtämään autoa vai syödä se pihvi rauhassa ja mennä sitten siirtämään kun tunti on kulunut.
Keski-Euroopassa oli paikoin yli kahden tunnin jonoja latauspisteillä jouluruuhkissa. Tyyliin 30 autoa kun on jonottamassa sitä sun letkua, niin ei kauheasti naurata se että 5min välein jono nytkähtää…
 
Vahva tämä. Tesla on toteuttanut tämän hyvin omissa latureissaan, joissa idle fee on sidottu käyttöasteeseen. Kun latauspaikoista on 50% käytössä, niin idle fee on 50 senttiä minuutilta, ja 100% käyttöasteella euron minuutilta. Idle fee alkaa juoksemaan viiden minuutin päästä latauksen valmistumisesta. Jenkeissä näkyy olevan vielä lisäksi congestion fee ruuhkaisimmilla paikoilla, joissa 0,5 usd/min lisälaskutus lähtee juoksemaan kun akku on yli 80% tasolla.

Mitä itse latureihin tulee, niin oikeastaan kauppakeskuksiin kaipaisi sen 150 kW ja 11 kW laturien välillekin jotain. Kauppakeskusreissun aikana 11 kW laturilla ei saa paljoa aikaiseksi, kun taas 150 kW laturilla joko lataa turhankin paljon tai pitää käydä siirtämässä pois välillä. Sellainen 50 kW laturi passaa ihan hyvin jos pitäisi saada akkuun vaikka 50 kWh energiaa ja meinaa vähän shoppailla.
Kempowerin 25kW moduulit ovat aika hyviä tuohon hommaan.

Kauppakeskuksessa voisi hyvin vaan lyödä sen 600kW syötön ja 24 letkua siihen kiinni.

Congestion charge tikittämään vain jos letkujen käyttöaste nousee yli 90%:n tjsp.
 
Keski-Euroopassa oli paikoin yli kahden tunnin jonoja latauspisteillä jouluruuhkissa. Tyyliin 30 autoa kun on jonottamassa sitä sun letkua, niin ei kauheasti naurata se että 5min välein jono nytkähtää…
Jotenkin jännä että jätit lainauksesta pois minun tekstistäni viimeiset rivit, joissa sanoin että vuodessa on muutama aika jolloin on hyvä ottaa muut autoilijat huomioon ja olla lataamatta edes 80%.
 
Mitä ryhmiä seurasin jouluajan liikenteessä niin yhtään ei olisi joutunut odottamaan jos olis katsonut latauspaikat ABC:n sijasta Recharge/Neste/ST1/IONITY sen 1-2x vuodessa kun ollaan autolla matkalla sesonkiaikana. Monesti se kilpailija on siinä ihan lähellä, jopa viereisellä tontilla.

Peukkubaari on kyllä vahvana ihmisten mielessä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
263 697
Viestejä
4 574 271
Jäsenet
75 233
Uusin jäsen
Rokkiukko98

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom