Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Hyvähän se on että tulee latauspaikkoja lisää. En nyt varten vasten Lidliin hakeudu lataamaan, mutta jos Lidlin laturi osuu matkan varrelle, niin mikäs siinä sitten ladatessa.
 
Aika sentinvenyttäjä saa olla, jos lähtee parinkymmenen sentin takia vaihtamaan sen helpon ja nopean kahvi/ruokatauon kymmenien minuuttien lisälenkkiin kauppaan, missä ei oikeastaan ole mitään niitä palveluita, minkä takia pysähtyi (ravintola, vessat, lasten leikkipaikka...).
10snt ero sähkö hinnassa vastaa 30snt eroa bensan litrahinnassa jos verrokkeina ovat 18kWh/100km kuluttava sähkis ja 6l/100km kuluttava polttis.

Aika monikin kurvailee vähän sivummalle tuolla bensan hintaerolla.

50kWh ladattaessa eroa 5€/lataussessio. Toki lidlin laturit ovat tuskaisen hitaita jos haluaa oikeasti päästä jonnekin perille.
 
Itse ladannut välillä lidlissä. Varsinkin työmatkalla tulee tilanteita että pitkällä matkalla pitää hoitaa töitä läppärillä ja tunnin pysähdys on juuri sopiva niin hyvä ladata lidlissä. Jossain superilla joutuisi vaan keskeyttämään työt ja irroitella kaapelia ja siirtää autoa kun lataus on liian nopea. Paljon helpompaa ladata hitaammalla laturilla.
 
Lidl poistanut ”vaatimuksen” että kaupan käynnin ajaksi?
 
Kun sähköautoketjussa ryöpsähti juttu valloilleen, niin kerron sitten tänne oman mielipiteeni.

Minä en toivo korttiautomaatteja latausasemille. Jo polttisaikana pidin paljon parempana lämpimässä autossa noin 30s aikana naputella sovelluksesta tankkaus päälle. Ei pakkasessa tai tuiskussa kortin kanssa räpeltämistä, skimmauksen riskiä, huonon käyttöliittymän käyttämistä, jonottamista sille yhteiselle pöntölle jne.

Nyt toivoisin vain ja ainoastaan seuraavaa ratkaisua:
1) Plug&Charge
2) Lisäksi näytöllinen lähimaksumahdollisuus, josta näkee hinnan ja toteutuneen latauksen QR-koodin kanssa (jonka avulla saa kuitin).

Tagit veke. P&C kautta hoidetaan mahdolliset keskittämisalennukset, roamingit jne. Pitäisi lisäksi ratkaista, miten kortin välillä vaatima pin-koodia ei asemalla kyseltäisi. Muuten tarvitaan vielä minusta turha näppis.
 
Jo polttisaikana pidin paljon parempana lämpimässä autossa noin 30s aikana naputella sovelluksesta tankkaus päälle. Ei pakkasessa tai tuiskussa kortin kanssa räpeltämistä, skimmauksen riskiä, huonon käyttöliittymän käyttämistä, jonottamista sille yhteiselle pöntölle jne.

Minusta kaikkein helpoin on GPay ja vastaavat, maksutapahtuma vie itselläni noin 5 sekuntia Nesteen ja Shellin asemilla joissa lähimaksu. Siihen ei mikään appi pysty. Plug&charge tietysti nopeampi vielä.

30s appiräpellys kuulostaa aika turhalta.
 
Tägillä ja lähimaksulla pääsee nopeudessaan tosiaan samaan eikä sovelluksella ole siihen mitään jakoa (k-lataus ja virta aika lähellä kun eivät vaadi sen kummempaa vahvistusta jota ABC tuntuu itselläni aina vaativan).

Myöskään ei tarvitse säätää päivitysten kanssa juuri sillä hetkellä kun pitkästä aikaa lataa juuri sillä tarjoajalla.

Se, että niitä tägejä on siinä nipussa viisi yhden sijaan ei vaikeuta tilannetta oikeastaan kun ovat kaikki sen verran erilaisia kuitenkin ja käytettävä tägi on helppo tajuta.
 
Joo, en ole kuitenkaan siirtämässä Applelle vielä lisää massia bermudalle tai minne ikinä rahansa käteisenä siirtävät ja pitävät.

Mutta tosiaan tägit ja jatkossa varmaan enenevässä määrin lähimaksut tulevat toimimaan ja mahdollisesti se EU käteinenkin muutamien vuosien säteellä.

Sinänsä aina parempi tietty, että vaihtoehdot lisääntyvät niin kukin saa valkata sen parhaiten itselleen sopivan.

Plug&charge käy myös toki, mutta epäilen että siitä tulee helposti enemmän kuluja kuin perus lähimaksusta joten vaatii suljettua ympäristöä ja/tai riittävän isoa peluria. Eiköhän sieltä Applelta ja varmaan joiltakin muilta firmoilta noita tule jahka saavat autonsakin markkinoille.
 
Kun sähköautoketjussa ryöpsähti juttu valloilleen, niin kerron sitten tänne oman mielipiteeni.

Minä en toivo korttiautomaatteja latausasemille.
Ensin että , mutta jatkoit
Nyt toivoisin vain ja ainoastaan seuraavaa ratkaisua:

Eli tuon ymmärsin niin että et halua niitä korttiautomaatteja, suorastaan vastusta niitä.

Kortti, seteli, jatkossa digieuro, ne on ehdottoman tärkeitä, tärkeyttä lisää se että en usko että sellaiset latausasemat yleistyy jotka voi käydä maksamassa sisällä kassalla.

Seteliautomaatin haasteet ymmärrän, joten sen osalta ei nyt joka paikkaa, vaan siihen malliin kuin polttoaineautomaateilla.

Tämänpäivän korttiautomaatti, lähimaksuineen, on niin yleinen että se nyt on ihan ehdoton, täytyy muistaa että latauksen pitää onnistua siltä mopojonnelta, putinin kansalaisilta, tavallisilta kauko ja lähi turisteilta, mumoilta, papoilta jne.

Autoon sidotto lataus, siis se että sopimus auton voi ladata vain aloittamalla lataus, joko ilman koodia,muuta tunista tai sellaisella. Mutta teknisesti se pitää olla niin ettei laturi tunnista autoa, jos käyttäjä ei sitä halua.

Tagit veke. P&C kautta hoidetaan mahdolliset keskittämisalennukset, roamingit jne. Pitäisi lisäksi ratkaista, miten kortin välillä vaatima pin-koodia ei asemalla kyseltäisi. Muuten tarvitaan vielä minusta turha näppis.
En nyt ihan varma miten tuolla P&Cllä meinaat kaikki lataustarpeet hoitaa, mitkä onnistuu NFCllä

Liikenteen sähköistyminen ei poista kaikkia tarpeita mitä polttiaine asiakkailla on ollut, oikeastaan ns tankkaamis tarve voi osalla asiakkailla lisääntyä.

Se että auto tunnistetaan asemalle, luo mahdollisuuksia uusille hyödyllisille palveluille, saadaan ajoneuvokohtainen erittely helposti, voidaan toteuttaa se että tietyllä kortilla voi ladata vain tiettyjä ajoneuvoja, näin näppärästi estetään väärinkäytöksiä. Tai jos halutaan että tiettyä ajoneuvoa voi ladata rajatta kuka vain, niin pelkällä ajoneuvon tunnistuksella.

Mutta vain osalle tuo vaihtoehto, monesti sen ajoneuvon lataamisen maksaa kuka nyt milloin maksaakin, ja ehdottomasti ei saa vuotaa se tieto missä se on milloinkin ladattu. Maksamisen pitää sujua, ilman appeja, ilman sopimuksia, ihan käyvilla valuutoilla, yleisimillä maksukorteilla.

Sitten on lisä palvelut, jos niille kysyntää, jos haluan maksaa kympillä jonkin ajoneuvon latausta, , niin mikä ettei jos sen voi tehdä vaikka netissä, ja seuraavan kerran kun naru kytketään, niin kymppi käytössä, samoin sopparit, missä vaikka 30€ kuussa, enintään kympin viikossa jne.
 
Ensin että , mutta jatkoit

Eli tuon ymmärsin niin että et halua niitä korttiautomaatteja, suorastaan vastusta niitä.
Puhe on siis koko ajan ja ainoastaan sähköautojen latausasemista. En näe maksupäätteitä niissä tarpeellisina, mutta tulen sen verran vastaan, että lähimaksu on ok. Tätä tekstilläni tarkoitin.

Sinulta tuli liuta hyviä perusteluja. Itse näen, että mahdollisimman kevyt ratkaisu mahdollistaa enemmän latausasemainvestointeja vähän joka paikkaan ja osaltaan hillitsee lataushintojen nousua. Kertatransaktiot ovat vähäisiä vs. diesel/bensa, joten riski väärinkäytöksille ja niiden vaikutuksille on myös pienempi. Siksi varmaan tagit on tuotu käyttöön. Käteismaksujen mahdollistaminen seteleillä kuulostaa minusta rahan haaskaamiselta marginaaliselle käyttäjäryhmälle. Esim prepaid-latauskortti voisi toimia yhtä hyvin? Ei paljon kaupunkien julkisessa liikenteessäkään enää käteisellä maksella.
 
Pitäisi lisäksi ratkaista, miten kortin välillä vaatima pin-koodia ei asemalla kyseltäisi. Muuten tarvitaan vielä minusta turha näppis.
Sen pin-koodi laskurin voi resetoida omasta verkkopankkisovelluksesta. Ja noita lähimaksupäätteitä löytyy pienellä kosketusnäytöllä, jolla syöttää pin.

Ja eikai kukaan ole muutenkaan vaatimassa lähimaksua ainoaksi tavaksi - vain yhdeksi maksuvaihtoehdoksi monien joukossa. Ennen kaikkea sellaisten laturien käyttöön, jota käyttää niin harvoin, ettei ole järkeä liittyä kanta-asiakkaaksi.
 
Mitään muuta en toivois kuin että apple watchilla sais maksettua/tunnistauduttua lataustolpalle.
 
Tesla tuomassa SC V4 latureihin korttimaksumahdollisuuden.


Asia joka aikaisemmin on ollut niin vasta tuulessa kun tagit ovat parempia.
 
Asia joka aikaisemmin on ollut niin vasta tuulessa kun tagit ovat parempia.

Ei kai kukaan oikeasti ole tageja paremmiksi sanonut? Eihän niissä ole kirjaimellisesti mitään parempaa ku korttimaksussa. Itse ihmetellyt koko helvetin tagijuttua koko ajan. Miksei suoraan vaan perus lähimaksu kortilla ja se siitä.
 
Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Omasta mielestä alusta alkaen olisi pitänyt olla että pömpelissä lukee selkeästi mitä maksaa ja kortilla vaan, ihan kuten totuttu viimeiset kymmenet vuodet bensa-asemilla. Miksi tehdä hankalaksi asia mikä on helppo?
Toki se olisi vielä parempi että ottaisivat kaikki käyttöön plug&charge
 
Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Sähköautoilijana ei ole tullut vastaan yhtää sähköautoilijaa, joka olisi sanonut tagien tai appien olevan parempia kuin korttimaksu eikä sellaisia ole näkynyt sähköautoilun some-ryhmissäkään.
 
Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
 
Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
Mieti miten järjetöntä se sitten on että omistamalla tietyn vuosimallin teslan voit ladata ilmaiseksi niin vitusti ku huvittaa?
Tottakai palveluntarjoaja voi tarjota millaisia soppareita sattuu kiinnostamaan, ainahan voi mennä muualle. Kilpailu tosin estänee pahimmat ylilyönnit.
 
Sinänsä noita palveluntarjoajien omia soppareita voi hyvin olla. En tosin näkisi, etteikö voisi hyvin olla erikoishintoja, mutta niiden pitäisi olla esim. 20% sisällä muista hinnoista.

Reilusti hintaa isompana ongelmana näkisin ettei latausasemalta saa kuin tietyn automerkin autot sähköä.
 
Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Huono yleistys. Sähköautoilijoissa on sekä.lähimaksun, plug & chargen että tägien ja äppien suosijoita.

Äppien ja tägien kannattamisessa esiintyy jonkin verran ns. Tukholma-syndroomaa. Kun ollaan niiden apppien vankina, niin sovelluksista aletaan etsimään hyviä puolia...

Tänään latasin Hankasalmen jaripekalla korttimaksulla, hyvin toimi!
 
Ai satana, jos on lankapuhelin ja cash money miehiä on heikoilla sähköautoilun kanssa.
Ja kaiken muunkin kanssa alkaa jo olla :D
Ei polttistakaan enää tankata käteismaksulla monessakaan paikassa. Itse asiassa äpit on hyviä, kun ei voida korttia kopsata kylmäasemalla. Enimmäkseen käytän puhelinta maksamiseen kaupan kassallakin, herkemmin tunnistaa puhelimen kuin kortin lähimaksulla.
 
Kun vielä ajoin polttisautolla niin tankkasin useimmiten äpillä. (Tässä viime vuosina kun se.oli mahdollista) Kiva kun jäi kuitit jne tiedot appiin ylös.

Tykkään myös sähköautoa ladata apilla, jos menee vaikka syömään tms samalla niin näkee siitä apista helposti kauanko on ladannut, paljonko on ladannut ja mitä se on siihen asti maksanut jne. Voi sitten käydä lopettamassa latauksen ennenkuin alkaa vaikka joku minuutti hinnoittelu tms.

Jos maksaisi kortilla niin ei ehkä saa noita tietoja oikeen mitenkään järkevästi?
 
Kun vielä ajoin polttisautolla niin tankkasin useimmiten äpillä. (Tässä viime vuosina kun se.oli mahdollista) Kiva kun jäi kuitit jne tiedot appiin ylös.

Tykkään myös sähköautoa ladata apilla, jos menee vaikka syömään tms samalla niin näkee siitä apista helposti kauanko on ladannut, paljonko on ladannut ja mitä se on siihen asti maksanut jne. Voi sitten käydä lopettamassa latauksen ennenkuin alkaa vaikka joku minuutti hinnoittelu tms.

Jos maksaisi kortilla niin ei ehkä saa noita tietoja oikeen mitenkään järkevästi?
Kemppi tarjoaa QR koodin jolla saa avattua tiedot selaimeen.
 
Kemppi tarjoaa QR koodin jolla saa avattua tiedot selaimeen.
Kyllä mutta se ei näytä hintaa ja aikakin on muistaakseni aika huonosti esitetty. Ihan kiva se latauskäyrä kyllä.

Ja se kempowerin qr koodin luku vaatii puhelimen joten samalla nyt sitten jo maksaa puhelimella.

En siis ole mitenkään korttimaksua vastaan, toivottavasti tulee, mutta minä tykkään maksaa apilla.
 
Jari-Pekka Joroisen lähimaksu kortilla kokeiltu ja hyvin toimii. Nopeat 800V laturit myös. 15min 17-80%. Joku pariskunta tuli Neste applikaatiolla yrittämään mutta ei tuntunut toimivan :cool:
 
Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
Ensin nämä sopparit.
Latausasema on investointi, investoinin rahoitus voi helpottua jos takataskussa nippu sopareita, ja toisin päin sopimuksilla voi taasen vauhdittaa investointeja jotka palvelee käyttäjää.
Osa asiakkaista hakee ennustettavuutta, joten sopimukset voivat olla niin lataajalle kuin latauspalvelun myyjälle win win juttua. (putin sekoilut toki sotki energiamarkkinaa)

Toki kuluttajalle on ongelma että hinnat on kirjavia , nyky tegnologialla en usko että suuret hintavaihtelut ja erot katoaisi lähitulevaisuudessa.

Korttimaksu (siis yleisemmät maksukortit, Siru/NFC) se on niin perus kauraa, että en hahmota miksi niistä pitäisi päästä eroon, ajatus että ajoneuvo voisi "tankata" vain tekemällä sopimus, hankkimalla joku tägi, tai hankkimalla yhteensopiva puhelin jossa toimii palveluntarjoajan sovellus. Seteliautomaatti , sitäkin tarvitaan, mutta sen osalta riittää että julkiselta asema-alueelta löytyy tuki, mutta korttimaksu on sen verran tärkeä että se pitäisi olla peruskauraa, ehkä pois lukien vain soppariasiakkailla pyhitetyt kahvat.
 
Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.

Onko se sinulta siis pois, jos toisella on parempi diili? Seuraavaksiko pitää vaatia että jokaisella latausasemalla on sama hinta koko valtakunnassa? Ei mua haittaa tulevaisuudessakaan, jos joku tekisi operaattorin, joka keskittäisi edes kaiken maksamisen jokaiselta eri toimijalta. Kaikissa Plug&Charge käyttöön ja minä saisin yhden laskun. Yhdellä hinnalla toki vielä kivempi.

Kunhan ei ikinä enää mitään bensa-asemien "valitse katevaraus tältä näytöltä, tahdotko sähköä vai sähköä. Ehkä vihreää sähköä? Sinistä sähköä? Nyt nuole tätä liipasinta jotta saat näppäiltyä PIN koodisi".
 
Kunhan ei ikinä enää mitään bensa-asemien "valitse katevaraus tältä näytöltä, tahdotko sähköä vai sähköä. Ehkä vihreää sähköä? Sinistä sähköä? Nyt nuole tätä liipasinta jotta saat näppäiltyä PIN koodisi".
Katevaraus kysely voidaan debit korttimaksussa ohittaa niin että maksusysteemi tekee omatoimisesti riittävän ison katevarauksen, ja jos ei mene läpi, niin toinen pää sitten kertoo mikä on maksimi. Suomessa ymmärtääkseni tälläisiä polttoaine automaatteja.

Ei mua haittaa tulevaisuudessakaan, jos joku tekisi operaattorin, joka keskittäisi edes kaiken maksamisen jokaiselta eri toimijalta. Kaikissa Plug&Charge käyttöön ja minä saisin yhden laskun. Yhdellä hinnalla toki vielä kivempi.
Se kannettavaa että vaaditaan rajapinnat joka mahdollistaisi 3 osapuolen maksu/laskutuspalveluiden synnyttämisen, esim sinulle tuollaisen.

Jollekkin toiselle sitten toisenlaisen. Jos kerätään auton tunnistetitoja, niin se vaatii sitten prosessin missä haltia tunnistetaan vahvasti ja se että autosta itsestään selkeästi ja ymmärettävästi valittavissa annetaanko yleensä ja annetaanko juuri tälläkertaa lukea tunniste.
 
Se kannettavaa että vaaditaan rajapinnat joka mahdollistaisi 3 osapuolen maksu/laskutuspalveluiden synnyttämisen, esim sinulle tuollaisen.

Kyseisiä rajapintoja on jo nyt monella toimitsijalla, joten tuskin kovin suuresta lisäyksestä puhutaan. Saahan esim. Ellin kautta monet eri operaattorit käyttöönsä (Virta/Recharge/K-Lataus/Ionity) ja tuon takia itselleni tulee nykyisinkin vain yksi lasku. Mutta mieluusti siihen lisäisi vielä parit muut lisää.

Jollekkin toiselle sitten toisenlaisen. Jos kerätään auton tunnistetitoja, niin se vaatii sitten prosessin missä haltia tunnistetaan vahvasti ja se että autosta itsestään selkeästi ja ymmärettävästi valittavissa annetaanko yleensä ja annetaanko juuri tälläkertaa lukea tunniste.

Ja tätä varten onkin sitten jo olemassa Plug & Charge standardi.
 
Ensin nämä sopparit.
Latausasema on investointi, investoinin rahoitus voi helpottua jos takataskussa nippu sopareita, ja toisin päin sopimuksilla voi taasen vauhdittaa investointeja jotka palvelee käyttäjää.
Osa asiakkaista hakee ennustettavuutta, joten sopimukset voivat olla niin lataajalle kuin latauspalvelun myyjälle win win juttua. (putin sekoilut toki sotki energiamarkkinaa)

Toki kuluttajalle on ongelma että hinnat on kirjavia , nyky tegnologialla en usko että suuret hintavaihtelut ja erot katoaisi lähitulevaisuudessa.

Korttimaksu (siis yleisemmät maksukortit, Siru/NFC) se on niin perus kauraa, että en hahmota miksi niistä pitäisi päästä eroon, ajatus että ajoneuvo voisi "tankata" vain tekemällä sopimus, hankkimalla joku tägi, tai hankkimalla yhteensopiva puhelin jossa toimii palveluntarjoajan sovellus. Seteliautomaatti , sitäkin tarvitaan, mutta sen osalta riittää että julkiselta asema-alueelta löytyy tuki, mutta korttimaksu on sen verran tärkeä että se pitäisi olla peruskauraa, ehkä pois lukien vain soppariasiakkailla pyhitetyt kahvat.

Juuri tämä, miksi miksi miksi. Kaiken soisi toimivan sillä yhdellä kortilla, siis ihan kaikki ja miksi ei jopa ihan saumattomasti(plussat, bonarit tai mitä näitä lidl etujuttuja tms. on), valitset vaikka verkkopankista kortin ensisijaisen pankin ja sillä selvä ja loput kortit poimii ne edut. Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
 
Ja tätä varten onkin sitten jo olemassa Plug & Charge standardi.
Kiitos hyvästä kommentista, miten standarti vaatii ja määrittää tuon toteuttamisen.

Tietämättä, kuvittelen että tunnistaminen tapahtuu jollain julkinen, salattuavain parilla ?

Juuri tämä, miksi miksi miksi. Kaiken soisi toimivan sillä yhdellä kortilla, siis ihan kaikki ja miksi ei jopa ihan saumattomasti(plussat, bonarit tai mitä näitä lidl etujuttuja tms. on), valitset vaikka verkkopankista kortin ensisijaisen pankin ja sillä selvä ja loput kortit poimii ne edut.
Yhdellä kortilla kaikki, sitä vähän vaikeuttanut se että kortin "numero" ei välitetä kassajärjestelmälle. Eli taasen vaatisi jotain omaa rajapintaa, ja jotta olisi kaikkien käytössä, niin pitäisi olla ns avointa, eli ei kynnysrahoja, ei aika, määrä rahoja.

Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Jos tarkoitat pelkkä lähimaksu ilman tunnistusta niin kyse ihan asiakkaan edusta, se mikä olisi sopiva ja oikea, varmaan vaihtalee tapauskohtaisesti. ja vähän sitten sekin kenenkä vastuulla.

Se olisi tietenkin hyvä jos kortinmyöntäjät tarjoaisi mahdollisuus muokata rajaa, niin pienemmäksi, kuin isommaksi. ja samalla vaikka sitten sitä paljonko ilman tunnistusta voi yhteensä vedellä, euromääräisenä pelkästään sirun vahtimana vaatii sen että siru tietäisi todellisen käytön. debit kortit antaa mahdollisuuden palvelin päässä puuttua.

Keskustelupalstoilla on joskus korttiasioita kommentoinut vahvast tiettyihini maksupäätteisiin tekemisisssä oleva henkilö
 
Viimeksi muokattu:
Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Onhan se lähtökohtaisesti ihan kortinhaltijan turva. Kortti pöllitään niin voit sitä lähärillä käyttää sen 150€ arvosta jonka jälkeen pitääkin syötellä piniä (ja vielä toistaiseksi tunkea kortti maksupäätteen sirulikjaan).

Voisiko tuo raja olla sitten vähän suurempi, niin varmaan sitä voisi vähän korottaa kuten korona-aikana se nostettiin 25€ -> 50€ johon se sitten jäi.
 
Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.
 
Onhan se lähtökohtaisesti ihan kortinhaltijan turva. Kortti pöllitään niin voit sitä lähärillä käyttää sen 150€ arvosta jonka jälkeen pitääkin syötellä piniä (ja vielä toistaiseksi tunkea kortti maksupäätteen sirulikjaan).

Voisiko tuo raja olla sitten vähän suurempi, niin varmaan sitä voisi vähän korottaa kuten korona-aikana se nostettiin 25€ -> 50€ johon se sitten jäi.

Onhan se joo tavallaan kortinhaltijan turva, mutta viimeisin kohde, kreikka, niin siellä lähimaksulla voit käytännössä maksaa mitä vaan, mutta tietyn summan jälkeen täytyy näpytellä pin-koodi ilman, että laitat korttia enää uudelleen koneeseen.

Koronahan ei tuohon 50€:n rajaan vaikuttanut mitään, rajamuutos tuli hieman ennen koronaa ja korona aikana mietittiin nostoa uudelleen, mutta jäi tekemättä, mutta toi 150€ olisi jo lähes täydellinen raja, toki jos pin-kysely toimisi samoin, kuin kreikassa, niin nykyiset rajat olisi ainakin minulle ihan ok.
 
Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.

Joo ei noissa tosiaan taida rajoja olla, mutta kun on opetellut liikkumaan tietyt tilanteet ilman luuria ja useammin sen unohdan matkasta, kuin pankkikortin, niin ei se sekään loputtomiin auta. Tosin ei se pin-kysely varsinaisesti mikään ongelma ole, mutta...
 
Onhan se joo tavallaan kortinhaltijan turva, mutta viimeisin kohde, kreikka, niin siellä lähimaksulla voit käytännössä maksaa mitä vaan, mutta tietyn summan jälkeen täytyy näpytellä pin-koodi ilman, että laitat korttia enää uudelleen koneeseen.

Koronahan ei tuohon 50€:n rajaan vaikuttanut mitään, rajamuutos tuli hieman ennen koronaa ja korona aikana mietittiin nostoa uudelleen, mutta jäi tekemättä, mutta toi 150€ olisi jo lähes täydellinen raja, toki jos pin-kysely toimisi samoin, kuin kreikassa, niin nykyiset rajat olisi ainakin minulle ihan ok.
Varmaan jo syksyllä/loppuvuodesta alkaa olee mahdollista suomessakin tuo että voi vaan naputella pin:n ilman että tarvii syöttää kortti.

Sitä mukaan kun päätteiden softat saadaan tukemaan (ja niiden taustajärjestelmät).
 
Yhdellä kortilla kaikki, sitä vähän vaikeuttanut se että kortin "numero" ei välitetä kassajärjestelmälle. Eli taasen vaatisi jotain omaa rajapintaa, ja jotta olisi kaikkien käytössä, niin pitäisi olla ns avointa, eli ei kynnysrahoja, ei aika, määrä rahoja.


Jos tarkoitat pelkkä lähimaksu ilman tunnistusta niin kyse ihan asiakkaan edusta, se mikä olisi sopiva ja oikea, varmaan vaihtalee tapauskohtaisesti. ja vähän sitten sekin kenenkä vastuulla.

Se olisi tietenkin hyvä jos kortinmyöntäjät tarjoaisi mahdollisuus muokata rajaa, niin pienemmäksi, kuin isommaksi. ja samalla vaikka sitten sitä paljonko ilman tunnistusta voi yhteensä vedellä, euromääräisenä pelkästään sirun vahtimana vaatii sen että siru tietäisi todellisen käytön. debit kortit antaa mahdollisuuden palvelin päässä puuttua.

Keskustelupalstoilla on joskus korttiasioita kommentoinut vahvast tiettyihini maksupäätteisiin tekemisisssä oleva henkilö

Toki varmasti vaatisi hieman koodaamista jne, mutta esim. op:lla saa plussan samaan korttiin, muistaakseni, joka tapauksessa yhteistyötä tuo vaatii kaikilta ja ei mielellään mitään lakisääteistä pakottamista, niistä ei yleensä tule mitään hyvää.

Tunnistautuminen on ihan ok ja totta kai pitääkin olla, eihän siitä muuten tulisi mitään, että ainoastaan kortin vaihdon yhteydessä. Mutta rajat ja pin-koodi kortti sisällä koneessa on todella jotain, mitä en ymmärrä, kun on päässyt kokeilemaan toista variaatiota. Tuohon edelliseen viestiin tulikin jo jotain mahdollista aikataulua tulevalle muutokselle, tuotahan on huhuttu suomessakin jo pari vuotta.

Ja joo, noi rajat kaikkiin ominaisuuksiin kaikille pankeille nopeasti muokattavissa eri maihin, niin jopas alkaa olemaan perus pankkikorttipaketti kasassa, toki ilman bonareita tmv tägejä. Ohjelmoitava korttihan tuo kuitenkin vaan on...
 
Toki varmasti vaatisi hieman koodaamista jne, mutta esim. op:lla saa plussan samaan korttiin, muistaakseni, joka tapauksessa yhteistyötä tuo vaatii kaikilta ja ei mielellään mitään lakisääteistä pakottamista, niistä ei yleensä tule mitään hyvää.
No jos ei säädöksillä "pakoteta", niin syntyy juuri tuollaisia parin ison kimppoja ja pienillä ei mitään mahkuja. eikä sitä aiemman kirjoittajan toimovaa kaikki yhdellä kortilla juttua.

Puhelimet, kellot toki vie tuota, mutta niissä taasen määräävässä asemassa alusta yhtiö, ja pitäisi se saada sielä maksupäätteeltakin ulos kassanpuolelle.
 
Boschilta tullu äppi, Charge My EV jolla voi ladata Rechargen pöntöistä minuuttihinnalla. 0,535€/min + 0,386€ per alotus. (Vrt. Fortum Charge & Drive 0,6319€/kwh)
 
Tietämättä, kuvittelen että tunnistaminen tapahtuu jollain julkinen, salattuavain parilla ?

Näin ainakin julkisten tietojen mukaan (standardihan itse on tietysti maksullinen..), kyllä. Eikä siellä mitään VINiä siis liikutella, vaan jonkinlaisia tokeneita (mutta en tiedä miten ne sidotaan palveluntarjoajaan).
 
Boschilta tullu äppi, Charge My EV jolla voi ladata Rechargen pöntöistä minuuttihinnalla. 0,535€/min + 0,386€ per alotus. (Vrt. Fortum Charge & Drive 0,6319€/kwh)
Kiitti vinkistä. Tällähän kelpaa taas 800V vehkeillä vetää nopeita pitstoppeja n. 21c/kWh hintaan (~150kWh keskiteholla 20-80%)
 
Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.
Bensamittarilla tuntuu olevan 50€ raja myös Applella. Kaupan kassalla ei ole. Siinähän (Applepay) tunnistus on sormenjäljellä. Minusta sähköauton lataus olisi helpointa lähimaksulla. Varmaan siitä johtuen, että olen sitä käyttänyt vuosia kaikkeen mahdolliseen. Summa ei kuitenkaan ole kuin hiluja, että ei sitä tarvitse millään kytätä ladatessa. Ehkä se akun täyttöaste, mutta eikös sellaisen saa jollakin auton omalla sovelluksella, kun istuu kahvilla?
 
Bensamittarilla tuntuu olevan 50€ raja myös Applella. Kaupan kassalla ei ole. ...
Oliko nyt kyse nimenomaan Applen rajoituksesta ? Vai oliko kyse polttoaine automaatista jossa oli yleisestikkin 50€ raja. Eli miten rajoitus ilmeni ? ei mennyt läpi ?

Osassa polttoaine automaatteja on tuo raja.
 
Oliko nyt kyse nimenomaan Applen rajoituksesta ? Vai oliko kyse polttoaine automaatista jossa oli yleisestikkin 50€ raja. Eli miten rajoitus ilmeni ? ei mennyt läpi ?

Osassa polttoaine automaatteja on tuo raja.
Mun mielestä tuo raja on automaatin päässä. Apple ei tuota rajoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 252
Viestejä
4 501 806
Jäsenet
74 375
Uusin jäsen
wookie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom