Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
10snt ero sähkö hinnassa vastaa 30snt eroa bensan litrahinnassa jos verrokkeina ovat 18kWh/100km kuluttava sähkis ja 6l/100km kuluttava polttis.Aika sentinvenyttäjä saa olla, jos lähtee parinkymmenen sentin takia vaihtamaan sen helpon ja nopean kahvi/ruokatauon kymmenien minuuttien lisälenkkiin kauppaan, missä ei oikeastaan ole mitään niitä palveluita, minkä takia pysähtyi (ravintola, vessat, lasten leikkipaikka...).
Jo polttisaikana pidin paljon parempana lämpimässä autossa noin 30s aikana naputella sovelluksesta tankkaus päälle. Ei pakkasessa tai tuiskussa kortin kanssa räpeltämistä, skimmauksen riskiä, huonon käyttöliittymän käyttämistä, jonottamista sille yhteiselle pöntölle jne.
Kun laittaa maksutavaksi Apple Pay niin ei kysele vahvistusta, todella kätevä. Mutta vain iPhonella mahdollinen.vahvistusta jota ABC tuntuu itselläni aina vaativan)
Ensin että , mutta jatkoitKun sähköautoketjussa ryöpsähti juttu valloilleen, niin kerron sitten tänne oman mielipiteeni.
Minä en toivo korttiautomaatteja latausasemille.
Nyt toivoisin vain ja ainoastaan seuraavaa ratkaisua:
En nyt ihan varma miten tuolla P&Cllä meinaat kaikki lataustarpeet hoitaa, mitkä onnistuu NFClläTagit veke. P&C kautta hoidetaan mahdolliset keskittämisalennukset, roamingit jne. Pitäisi lisäksi ratkaista, miten kortin välillä vaatima pin-koodia ei asemalla kyseltäisi. Muuten tarvitaan vielä minusta turha näppis.
Puhe on siis koko ajan ja ainoastaan sähköautojen latausasemista. En näe maksupäätteitä niissä tarpeellisina, mutta tulen sen verran vastaan, että lähimaksu on ok. Tätä tekstilläni tarkoitin.Ensin että , mutta jatkoit
Eli tuon ymmärsin niin että et halua niitä korttiautomaatteja, suorastaan vastusta niitä.
Sen pin-koodi laskurin voi resetoida omasta verkkopankkisovelluksesta. Ja noita lähimaksupäätteitä löytyy pienellä kosketusnäytöllä, jolla syöttää pin.Pitäisi lisäksi ratkaista, miten kortin välillä vaatima pin-koodia ei asemalla kyseltäisi. Muuten tarvitaan vielä minusta turha näppis.
Asia joka aikaisemmin on ollut niin vasta tuulessa kun tagit ovat parempia.
Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.Ei kai kukaan oikeasti ole tageja paremmiksi sanonut? Eihän niissä ole kirjaimellisesti mitään parempaa ku korttimaksussa.
Omasta mielestä alusta alkaen olisi pitänyt olla että pömpelissä lukee selkeästi mitä maksaa ja kortilla vaan, ihan kuten totuttu viimeiset kymmenet vuodet bensa-asemilla. Miksi tehdä hankalaksi asia mikä on helppo?Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Sähköautoilijana ei ole tullut vastaan yhtää sähköautoilijaa, joka olisi sanonut tagien tai appien olevan parempia kuin korttimaksu eikä sellaisia ole näkynyt sähköautoilun some-ryhmissäkään.Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Mieti miten järjetöntä se sitten on että omistamalla tietyn vuosimallin teslan voit ladata ilmaiseksi niin vitusti ku huvittaa?Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
Huono yleistys. Sähköautoilijoissa on sekä.lähimaksun, plug & chargen että tägien ja äppien suosijoita.Sähköautoilijat sanoo kovaan ääneen tätä kuinka tagit ja apit on parempaa.
Huono yleistys. Sähköautoilijoissa on sekä.lähimaksun, plug & chargen että tägien ja äppien suosijoita.
Ja kaiken muunkin kanssa alkaa jo ollaAi satana, jos on lankapuhelin ja cash money miehiä on heikoilla sähköautoilun kanssa.
Kemppi tarjoaa QR koodin jolla saa avattua tiedot selaimeen.Kun vielä ajoin polttisautolla niin tankkasin useimmiten äpillä. (Tässä viime vuosina kun se.oli mahdollista) Kiva kun jäi kuitit jne tiedot appiin ylös.
Tykkään myös sähköautoa ladata apilla, jos menee vaikka syömään tms samalla niin näkee siitä apista helposti kauanko on ladannut, paljonko on ladannut ja mitä se on siihen asti maksanut jne. Voi sitten käydä lopettamassa latauksen ennenkuin alkaa vaikka joku minuutti hinnoittelu tms.
Jos maksaisi kortilla niin ei ehkä saa noita tietoja oikeen mitenkään järkevästi?
Kyllä mutta se ei näytä hintaa ja aikakin on muistaakseni aika huonosti esitetty. Ihan kiva se latauskäyrä kyllä.Kemppi tarjoaa QR koodin jolla saa avattua tiedot selaimeen.
Ensin nämä sopparit.Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
Korttimaksun lisäksi kun vielä päästäisiin eroon noista kummallisista kuukausimaksullisista sopimuksista ja kaikille asiakkaille olisi sama hinta lataukselle. Joku pienehkö keskittämis-bonus on ok, mutta ei ole mitään järkeä että joku asiakas lataa alle puoleen hintaan toiseen asiakkaaseen nähden. Molemmille asiakkaille kun sen palvelun tuottamiskustannukset kun on täysin samat.
Katevaraus kysely voidaan debit korttimaksussa ohittaa niin että maksusysteemi tekee omatoimisesti riittävän ison katevarauksen, ja jos ei mene läpi, niin toinen pää sitten kertoo mikä on maksimi. Suomessa ymmärtääkseni tälläisiä polttoaine automaatteja.Kunhan ei ikinä enää mitään bensa-asemien "valitse katevaraus tältä näytöltä, tahdotko sähköä vai sähköä. Ehkä vihreää sähköä? Sinistä sähköä? Nyt nuole tätä liipasinta jotta saat näppäiltyä PIN koodisi".
Se kannettavaa että vaaditaan rajapinnat joka mahdollistaisi 3 osapuolen maksu/laskutuspalveluiden synnyttämisen, esim sinulle tuollaisen.Ei mua haittaa tulevaisuudessakaan, jos joku tekisi operaattorin, joka keskittäisi edes kaiken maksamisen jokaiselta eri toimijalta. Kaikissa Plug&Charge käyttöön ja minä saisin yhden laskun. Yhdellä hinnalla toki vielä kivempi.
Se kannettavaa että vaaditaan rajapinnat joka mahdollistaisi 3 osapuolen maksu/laskutuspalveluiden synnyttämisen, esim sinulle tuollaisen.
Jollekkin toiselle sitten toisenlaisen. Jos kerätään auton tunnistetitoja, niin se vaatii sitten prosessin missä haltia tunnistetaan vahvasti ja se että autosta itsestään selkeästi ja ymmärettävästi valittavissa annetaanko yleensä ja annetaanko juuri tälläkertaa lukea tunniste.
Ensin nämä sopparit.
Latausasema on investointi, investoinin rahoitus voi helpottua jos takataskussa nippu sopareita, ja toisin päin sopimuksilla voi taasen vauhdittaa investointeja jotka palvelee käyttäjää.
Osa asiakkaista hakee ennustettavuutta, joten sopimukset voivat olla niin lataajalle kuin latauspalvelun myyjälle win win juttua. (putin sekoilut toki sotki energiamarkkinaa)
Toki kuluttajalle on ongelma että hinnat on kirjavia , nyky tegnologialla en usko että suuret hintavaihtelut ja erot katoaisi lähitulevaisuudessa.
Korttimaksu (siis yleisemmät maksukortit, Siru/NFC) se on niin perus kauraa, että en hahmota miksi niistä pitäisi päästä eroon, ajatus että ajoneuvo voisi "tankata" vain tekemällä sopimus, hankkimalla joku tägi, tai hankkimalla yhteensopiva puhelin jossa toimii palveluntarjoajan sovellus. Seteliautomaatti , sitäkin tarvitaan, mutta sen osalta riittää että julkiselta asema-alueelta löytyy tuki, mutta korttimaksu on sen verran tärkeä että se pitäisi olla peruskauraa, ehkä pois lukien vain soppariasiakkailla pyhitetyt kahvat.
Kiitos hyvästä kommentista, miten standarti vaatii ja määrittää tuon toteuttamisen.Ja tätä varten onkin sitten jo olemassa Plug & Charge standardi.
Yhdellä kortilla kaikki, sitä vähän vaikeuttanut se että kortin "numero" ei välitetä kassajärjestelmälle. Eli taasen vaatisi jotain omaa rajapintaa, ja jotta olisi kaikkien käytössä, niin pitäisi olla ns avointa, eli ei kynnysrahoja, ei aika, määrä rahoja.Juuri tämä, miksi miksi miksi. Kaiken soisi toimivan sillä yhdellä kortilla, siis ihan kaikki ja miksi ei jopa ihan saumattomasti(plussat, bonarit tai mitä näitä lidl etujuttuja tms. on), valitset vaikka verkkopankista kortin ensisijaisen pankin ja sillä selvä ja loput kortit poimii ne edut.
Jos tarkoitat pelkkä lähimaksu ilman tunnistusta niin kyse ihan asiakkaan edusta, se mikä olisi sopiva ja oikea, varmaan vaihtalee tapauskohtaisesti. ja vähän sitten sekin kenenkä vastuulla.Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Onhan se lähtökohtaisesti ihan kortinhaltijan turva. Kortti pöllitään niin voit sitä lähärillä käyttää sen 150€ arvosta jonka jälkeen pitääkin syötellä piniä (ja vielä toistaiseksi tunkea kortti maksupäätteen sirulikjaan).Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.Tähän on sitten vielä yksi tyhmä kysymys, miksi meillä on lähimaksuissa, ainakin kortilla maksettaessa, se onneton 50€:n raja? Tuo alkaa olemaan jo surullisen kuuluisa ihmetyksen aihe jopa ulkomailla.
Onhan se lähtökohtaisesti ihan kortinhaltijan turva. Kortti pöllitään niin voit sitä lähärillä käyttää sen 150€ arvosta jonka jälkeen pitääkin syötellä piniä (ja vielä toistaiseksi tunkea kortti maksupäätteen sirulikjaan).
Voisiko tuo raja olla sitten vähän suurempi, niin varmaan sitä voisi vähän korottaa kuten korona-aikana se nostettiin 25€ -> 50€ johon se sitten jäi.
Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.
Varmaan jo syksyllä/loppuvuodesta alkaa olee mahdollista suomessakin tuo että voi vaan naputella pin:n ilman että tarvii syöttää kortti.Onhan se joo tavallaan kortinhaltijan turva, mutta viimeisin kohde, kreikka, niin siellä lähimaksulla voit käytännössä maksaa mitä vaan, mutta tietyn summan jälkeen täytyy näpytellä pin-koodi ilman, että laitat korttia enää uudelleen koneeseen.
Koronahan ei tuohon 50€:n rajaan vaikuttanut mitään, rajamuutos tuli hieman ennen koronaa ja korona aikana mietittiin nostoa uudelleen, mutta jäi tekemättä, mutta toi 150€ olisi jo lähes täydellinen raja, toki jos pin-kysely toimisi samoin, kuin kreikassa, niin nykyiset rajat olisi ainakin minulle ihan ok.
Yhdellä kortilla kaikki, sitä vähän vaikeuttanut se että kortin "numero" ei välitetä kassajärjestelmälle. Eli taasen vaatisi jotain omaa rajapintaa, ja jotta olisi kaikkien käytössä, niin pitäisi olla ns avointa, eli ei kynnysrahoja, ei aika, määrä rahoja.
Jos tarkoitat pelkkä lähimaksu ilman tunnistusta niin kyse ihan asiakkaan edusta, se mikä olisi sopiva ja oikea, varmaan vaihtalee tapauskohtaisesti. ja vähän sitten sekin kenenkä vastuulla.
Se olisi tietenkin hyvä jos kortinmyöntäjät tarjoaisi mahdollisuus muokata rajaa, niin pienemmäksi, kuin isommaksi. ja samalla vaikka sitten sitä paljonko ilman tunnistusta voi yhteensä vedellä, euromääräisenä pelkästään sirun vahtimana vaatii sen että siru tietäisi todellisen käytön. debit kortit antaa mahdollisuuden palvelin päässä puuttua.
Keskustelupalstoilla on joskus korttiasioita kommentoinut vahvast tiettyihini maksupäätteisiin tekemisisssä oleva henkilö
No jos ei säädöksillä "pakoteta", niin syntyy juuri tuollaisia parin ison kimppoja ja pienillä ei mitään mahkuja. eikä sitä aiemman kirjoittajan toimovaa kaikki yhdellä kortilla juttua.Toki varmasti vaatisi hieman koodaamista jne, mutta esim. op:lla saa plussan samaan korttiin, muistaakseni, joka tapauksessa yhteistyötä tuo vaatii kaikilta ja ei mielellään mitään lakisääteistä pakottamista, niistä ei yleensä tule mitään hyvää.
Tietämättä, kuvittelen että tunnistaminen tapahtuu jollain julkinen, salattuavain parilla ?
Kiitti vinkistä. Tällähän kelpaa taas 800V vehkeillä vetää nopeita pitstoppeja n. 21c/kWh hintaan (~150kWh keskiteholla 20-80%)Boschilta tullu äppi, Charge My EV jolla voi ladata Rechargen pöntöistä minuuttihinnalla. 0,535€/min + 0,386€ per alotus. (Vrt. Fortum Charge & Drive 0,6319€/kwh)
Bensamittarilla tuntuu olevan 50€ raja myös Applella. Kaupan kassalla ei ole. Siinähän (Applepay) tunnistus on sormenjäljellä. Minusta sähköauton lataus olisi helpointa lähimaksulla. Varmaan siitä johtuen, että olen sitä käyttänyt vuosia kaikkeen mahdolliseen. Summa ei kuitenkaan ole kuin hiluja, että ei sitä tarvitse millään kytätä ladatessa. Ehkä se akun täyttöaste, mutta eikös sellaisen saa jollakin auton omalla sovelluksella, kun istuu kahvilla?Koskee tosiaan vain kortilla maksaessa tuo 50e raja. Apple Payllä (iPhonella tai Apple Watchilla) maksaessa ei ole rajaa.
Oliko nyt kyse nimenomaan Applen rajoituksesta ? Vai oliko kyse polttoaine automaatista jossa oli yleisestikkin 50€ raja. Eli miten rajoitus ilmeni ? ei mennyt läpi ?Bensamittarilla tuntuu olevan 50€ raja myös Applella. Kaupan kassalla ei ole. ...
Mun mielestä tuo raja on automaatin päässä. Apple ei tuota rajoita.Oliko nyt kyse nimenomaan Applen rajoituksesta ? Vai oliko kyse polttoaine automaatista jossa oli yleisestikkin 50€ raja. Eli miten rajoitus ilmeni ? ei mennyt läpi ?
Osassa polttoaine automaatteja on tuo raja.
Eip oo. Nämä mobiilimaksut ovat ns vahvoja tunnistautumisia käyttäviä joten niillä ei ole rajoja.Bensamittarilla tuntuu olevan 50€ raja myös Applella.