Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Eip oo. Nämä mobiilimaksut ovat ns vahvoja tunnistautumisia käyttäviä joten niillä ei ole rajoja.

Rajat voivat sitten olla automaatin puolella.
Voip jossain olla. Ne muutamat missä olen olen applella lähimaksanut, kyllä stoppaavat viiteen kymppiin. Sähköautolla ei olisi sekään ongelma.

Kaupan kassalla tms sitten kelvannut isommatkin rahat.
 
Riippuu ihan siitä oletko avannut puhelimen lukituksen eli oletko tunnistautunut.
 
Sormenjälkitunnistimesta tunnistaa. Ei tarvitse erikseen avata puhelinta. En ainakaan ikinä ole erikseen avannut mittarilla, enkä kaupan kassalla.

Applepayta olen käyttänyt siitä lähtien kun tuli Suomeen ja maksanut sillä kaiken mitä voinut kotimaassa ja ulkomailla.
 
Bosch julkaissut oman lataussovelluksen "Charge My EV" joka toimii mm Rechargen latureilla. Hinta on tässä minuuttipohjainen ja näyttää olevan rechargerlla noin 54c/min + noin 30c aloitusmaksu.

Suht kallistahan tuo on vieläkin, mutta verrattuna muihin niin tuolla säästää kyllä kun muilla hinta taitaa liikkua siell 60c-80c ja eivät ole minuuttipohjaisia. Eli nopeastsi lataavalla autolla / tarpeeksi tyhjällä akulla tuota voinee käyttää.
 
Bosch julkaissut oman lataussovelluksen "Charge My EV" joka toimii mm Rechargen latureilla. Hinta on tässä minuuttipohjainen ja näyttää olevan rechargerlla noin 54c/min + noin 30c aloitusmaksu.

Suht kallistahan tuo on vieläkin, mutta verrattuna muihin niin tuolla säästää kyllä kun muilla hinta taitaa liikkua siell 60c-80c ja eivät ole minuuttipohjaisia. Eli nopeastsi lataavalla autolla / tarpeeksi tyhjällä akulla tuota voinee käyttää.
Jos nyt muistan oikein, niin joku oli jo laskeskellut nopeasti lataavalla autolla tuo on aika kohtuuhintainen eli jossain 0,25-0,35c/kWh kun latailee yli 200kW tehoilla 0-80% välillä sen 10-15min. Voi olla, että meni pieleen numerot, mutta joka tapauksessa samaa hintaa kuin vaikka ABC ja saa akun ladattua huomattavasti nopeammin.
 
Jos nyt muistan oikein, niin joku oli jo laskeskellut nopeasti lataavalla autolla tuo on aika kohtuuhintainen eli jossain 0,25-0,35c/kWh kun latailee yli 200kW tehoilla 0-80% välillä sen 10-15min. Voi olla, että meni pieleen numerot, mutta joka tapauksessa samaa hintaa kuin vaikka ABC ja saa akun ladattua huomattavasti nopeammin.
Joo jotain tollastahan siitä tulee jos saa täydellä kapalla vedettyä eli siinä tapauksessa jo erittäin hyvä.
 
Auttakaa tyhmää, millä näen helpoiten ABC:n laturit joissa esim. min 100kw teho?
Pitää otta huomioon että näin kesäaikaan ABC asemat on yllättävän ruuhkaisia, niin heidän 150kW tehot pyörii siinä 40-60kW luokkaa, kun ovat dynaamisella tehon jaolla. Eli aseman maksimi usein 200kW Jos aseman koko 5 autolle ja kaikki paikat käytössä, niin sieltä ei tule edes kaikkiin 40kW teholla.
Ei siinä muuta kuin puoleksitoistatuntia notkumaan salaattipyödän ääreen kun ”Polestarin” lähes tyhjää akkua aletaan lataamaan.
Saahan siitä bonustaa….
 
Pitää otta huomioon että näin kesäaikaan ABC asemat on yllättävän ruuhkaisia, niin heidän 150kW tehot pyörii siinä 40-60kW luokkaa, kun ovat dynaamisella tehon jaolla. Eli aseman maksimi usein 200kW Jos aseman koko 5 autolle ja kaikki paikat käytössä, niin sieltä ei tule edes kaikkiin 40kW teholla.
Ei siinä muuta kuin puoleksitoistatuntia notkumaan salaattipyödän ääreen kun ”Polestarin” lähes tyhjää akkua aletaan lataamaan.
Saahan siitä bonustaa….

Tämä tullut tosiaan huomattua, K-Latauksellakin vähän sama homma mutta ei ihan yhtä ruuhkaisia omien huomioiden mukaan.

Noh eiköhän näihin vedetä paksumpaa lakua ajan saatossa mutta veikkaanpa että autojen määrä kasvaa paljon nopeammin.
 
Tämä tullut tosiaan huomattua, K-Latauksellakin vähän sama homma mutta ei ihan yhtä ruuhkaisia omien huomioiden mukaan.

Suurin osa itse käyttämistäni K-Latauksen paikoista on kyllä ollut tyyliin 200kW kenttä, 2 CCS laturia. Eli kummallekin on vähintään se 100kW. ABC:llä useasti tuo 200kW on sitten jaettu useammalle, K-Latauksella taas joutuu odottamaan että paikka vapautuu. Suosin itse K-Latausta tuon takia, mutta kyllähän siellä sitä joskus on, että edellinen on jättänyt autonsa siihen lataus loppuneena ja näin kukaan ei pääse lataamaan.

Saisi pikalatureilla mun puolesta olla kireämpi se odottelumaksu ja maksimiajat. Ei tarvitsisi tuollaisia 2 CCS:n pömpeleitä varata sitten tunteja sille 3,6kW imevälle Volvo-hybridille.

Noh eiköhän näihin vedetä paksumpaa lakua ajan saatossa mutta veikkaanpa että autojen määrä kasvaa paljon nopeammin.

Osassa paikoista ongelmana on varmasti, ettei sinne tule tarpeeksi isoa letkua sähköyhtiöiltä (sehän on kuitenkin vain bensis keskellä ei mitään monesti). Kalliiksi menee silloin sen tehon nostaminen.
 
Voip jossain olla. Ne muutamat missä olen olen applella lähimaksanut, kyllä stoppaavat viiteen kymppiin. Sähköautolla ei olisi sekään ongelma.

Kaupan kassalla tms sitten kelvannut isommatkin rahat.
Automaatista pitää valita ”mobiili lähimaksu yli 50 eur” ja valita summa millä haluaa tankata. Jos vaan näytät puhelinta suoraan stoppaa kyllä 50 euroon.
 
Automaatista pitää valita ”mobiili lähimaksu yli 50 eur” ja valita summa millä haluaa tankata. Jos vaan näytät puhelinta suoraan stoppaa kyllä 50 euroon.
Joissakin mittareissa on tuo yli 50€ ominaisuus ja joissakin ei. Viimeksi Kuopion Matkuksessa oli. Meidän pikkukaupungin muutamissa lähimaksupumpuissa ei ole yhdessäkään.
 
Sormenjälkitunnistimesta tunnistaa. Ei tarvitse erikseen avata puhelinta. En ainakaan ikinä ole erikseen avannut mittarilla, enkä kaupan kassalla.

Applepayta olen käyttänyt siitä lähtien kun tuli Suomeen ja maksanut sillä kaiken mitä voinut kotimaassa ja ulkomailla.
Puhetta polttoaineen maksemisesta kortti/lähimaksu automaatilla.

Millainen systeemi sillä automaatilla oli, minkä ketjun automaatti. Miten se homma epäonnistu ? Valitsit esim 100€ lähimaksulla, vai miten ? Mitä herjasi, miten puhelin/kello reagoi, mitä se kertoi maksusta ?
 
Ainakin Espoon Superchargerin hinnasto muuttunut. Nyt ruuhka-ajan ulkopuolella hinta tippunut 38c -> 33c
 
Latasin pikalaturilla K-latausasemalla K-lataustunnisteella Citymarketissa Hyvinkäällä 13 kWh 48 minuuttia (Seat Mii joten "pikalataus").
Tai ainakin luulin ladanneeni K-tunnuksella. Samassa avainperässä on Helenin tagi. Ihmettelin missä on lasku kunnes tarkistin Helen/VIrtatilin.
Joopa joo, siellähän se on: 43,45 euroa.
Taisi ottaa vahingossa tunnistuksen väärästä tagista. Voi paska.
Jatkossa tagit erikseen. Opin.
Toi väärän tagin mahdollisuus pitäis lailla kieltää. Laillista huijausta nyt. Jos ei ole oikeaa tagia niin ei lataus ole mahdollista.
E: näköjään pystyy lainaamaan toisesta ketjusta ja vastaamaan toisessa.
 
K-Lataushan tuon tagi-roamingin poisti keväällä käytöstä, mutta käyttäjät halusivat sen takaisin, joten K-Lataus palautti tagi-roamingin käyttöön aika nopeasti.
 
K-Lataushan tuon tagi-roamingin poisti keväällä käytöstä, mutta käyttäjät halusivat sen takaisin, joten K-Lataus palautti tagi-roamingin käyttöön aika nopeasti.

Mulla on toi K-tagi, hommattu useampi vuosi sitten kun hommasin lataushybridin mutta en ole käyttänyt kertaakaan. Miten se oikein toimii ja saanko jotenkin netistä hallittua/seurattua sitä?
 
Mulla on toi K-tagi, hommattu useampi vuosi sitten kun hommasin lataushybridin mutta en ole käyttänyt kertaakaan. Miten se oikein toimii ja saanko jotenkin netistä hallittua/seurattua sitä?
Tagilla tunnistaudut laturilla alussa ja latauksen lopussa. Tai sitten puhelimen äpillä. Äpissä näkyy sitten se lataus, maksu menee siltä kortilta, jonka olet asetuksiin laittanu.
 
Tagilla tunnistaudut laturilla alussa ja latauksen lopussa. Tai sitten puhelimen äpillä. Äpissä näkyy sitten se lataus, maksu menee siltä kortilta, jonka olet asetuksiin laittanu.

Okei tuota appia ei tainnut vielä olla kun 2019 kokeilin, silloin oli alussa ilmaiset latauksetkin. Pitäiskö siellä näkyä mun tagi? Tyhjää näyttää lautaustunnisteen kohdalla..vai pitääkö se jostain rekisteröidä sinne?
 
Itse muistaakseni tilasin sovelluksella ja taisi tulla automaattisesti sinne näkyviin. On siellä poistoon ainakin puhelinnumero, niin kait sieltä saa tägin lisättyä (en muista oliko tagissa numeroita).

Lataaminen tapahtuu kytkemällä autoon piuha, latauslaitteeseen piuha ja tägiä laitteelle. Irti pääsee ja lataus loppuu kun irrottaa piuhan auton päästä.
 
Miten kannattaa varautua latauksiin Ruotsin puolella? Käytetäänkö siellä enemmän appeja/tageja, vai onnistuuko korttimaksaminen? Lataushybridillä reissuun joten ei tuo nyt kovin tärkeä juttu, mutta monessa paikassa tulee vietettyä tunteja kerrallaan, niin eihän se haittaisi saada akkua täyteen sillä aikaa.
 
Ruotsi:
- Haaparannasta yli menevät törmäävät usein Bilkraftiin https://bilkraft.no/faq/en.html
- Mer on Ruotsissa ja Norjassa iso toimija https://se.mer.eco/
- Vattenfall Incharge: https://incharge.vattenfall.se/en
- Nopeat E.ON-laitteet toimivat Virran sovelluksella, mutta nyttemmin sen omakin sovellus oli auennut Androidin sovelluskaupassa.
- Rechargella on paljon latureita Ruotsissa, ja ne toimivat samalla tavalla kuin Suomessakin.


 
Oliko jossian jotain hyvää listaa latausasemista tai kenties äppiä? Google maps ei jostain syystä näytä lähellekkään kaikkia latureita. Tältäkin kylältä puutuu molemmat 150kW laturit vaikka ovat olleet olemassa jo vuoden päivät.
 
Voithan käydä ne sinne itse lisäämässä.

 
Latauskartta.fi on kyllä hyvä. Ite tykkään sillä kaikki reissulaturit katsoa. Näkee aseman kokonaiskapasiteetin ja helppo suodattaa operaattoreittain ja tolpan tehon avulla.
 
Plugsharea olen itse käytellyt. Reitin teko tosin taitaa onnistua vain selaimella (josta sen voi tallentaa ja käyttää sovelluksella) ja tukee myös Android autoa.
 
Tänks tuolta tosiaan löytyy nekin.

Mapsissa oli vaihtoehto palvelujen kohdalla: Sähköautojen latausasemat. Olin vähän ihmeissäni ettei siellä ollut kaikkia?
 
Okei tuota appia ei tainnut vielä olla kun 2019 kokeilin, silloin oli alussa ilmaiset latauksetkin. Pitäiskö siellä näkyä mun tagi? Tyhjää näyttää lautaustunnisteen kohdalla..vai pitääkö se jostain rekisteröidä sinne?
Mulla ei ole sitä tagia, mut nyt painoin siitä ”tilaa uusi”. Ilmeisesti sun pitää kans tilata uusi tai ottaa yhteyttä ja kysyä niin ne varmaan lisää sen sinne.
 
Abrp on myös hyvä, pystyy myös valitsemaan mitä ketjuja näyttää jos on jotain mitä ei halua käyttää (esim Recharge jne)
 
Plugsharea olen itse käytellyt. Reitin teko tosin taitaa onnistua vain selaimella (josta sen voi tallentaa ja käyttää sovelluksella) ja tukee myös Android autoa.
Onnistuu reitin teko puhelimessakin. Ainakin iPhone.
Sit tarjoaa navigointia GoogleMapsilla tai Apple kartoilla, aika hyvältä vaikuttaa tämmöiselle jolla ei ole autossa navia, yhdessä laitteessa kaikki.
 
Latausverkoston kehitys on kyllä huimaa. Kun (2019) autoni sain, hirvitti ajaa nelostietä pohjoiseen. Paras latauskohde olisi ollut Jari-Pekka hartola, mutta siellä oli vain yksi (1) 50kW laturi. Jos siellä oli laturi varattu tai rikki, seuraava oli Jyväskylässä.

Nyt paikkalla.. 20 laturia, kolmelta eri operaattorilta: Jari-Pekka Hartola
 
Viimeksi muokattu:
Nyt kun tesla laski superien hintoja niin alkaa myös ei-tesloille olla ihan houkuttelevan hintasta ladata supereilla vrt. esim. ABC. Esim Kuopion superi 35c ei ruuhkatunteina. Tämä siis ilman sitä teslan kk maksua.
 
Kauppakeskus Kaareen avautuu ensi viikolla 12 paikan suurteholatauskenttä

 
Kauppakeskus Kaareen avautuu ensi viikolla 12 paikan suurteholatauskenttä
Se ei ole nyt vielä kiveen hakattu etteikö noille pääsisi 24/7 lataamaan mutta jos menevät vanhoilla parkkihallirajoituksilla niin ei pääse. Hieno sinällään että ovat parkkihallissa suojassa säältä mutta siltä osin perseestä että tuo olisi ollut hyvä paikka yökulkijoille ladata autoaan.
 
Se ei ole nyt vielä kiveen hakattu etteikö noille pääsisi 24/7 lataamaan mutta jos menevät vanhoilla parkkihallirajoituksilla niin ei pääse. Hieno sinällään että ovat parkkihallissa suojassa säältä mutta siltä osin perseestä että tuo olisi ollut hyvä paikka yökulkijoille ladata autoaan.
Juu eivät ole sillä avonaisella puolella nämäkään. Aukioloajat on merkattu 6-23. Sinällään typerää että tuo toinen puoli pitää sulkea aina yöksi.
 
Hyvin vähänhän teholatureille on käyttöä öisin, joten kaikki muut lähiseudun pihalla olevat 24h laturit on varmasti käytettävissä. Toki harmillista, että juuri siellä missä on kauppa auki 24h, laturi ei ole...
 
Hyvin vähänhän teholatureille on käyttöä öisin, joten kaikki muut lähiseudun pihalla olevat 24h laturit on varmasti käytettävissä. Toki harmillista, että juuri siellä missä on kauppa auki 24h, laturi ei ole...
Tuossa ympäristössä ei muuten hirveästi ole mitään latureita. On vähän autiomaa tuo kannelmäki.
 
Forssan ABC:n laturit tahtoo olla aina täynnä, kun perjantaisin siinä pysähdyn. Toki pakko ei ole ladata kuin kovilla pakkasilla. Riihimäen ABC:lle tuli 6 kpl ABC:n latureita Virran kahden laturin lisäksi ja yllätyin kuinka paljon siinäkin on lataajia. Ehkäpä talvella on sitten taas vähemmän, kun ei ole kesälomalaisia lataamassa.
Lahti/Hollola-alueella on edelleen heikot latausmahdollisuudet ja odotan Hollolan Matkakeitaalle latureita ja S-ryhmän laturien tehonkorotuksia.
 
Forssan ABC:n laturit tahtoo olla aina täynnä, kun perjantaisin siinä pysähdyn. Toki pakko ei ole ladata kuin kovilla pakkasilla. Riihimäen ABC:lle tuli 6 kpl ABC:n latureita Virran kahden laturin lisäksi ja yllätyin kuinka paljon siinäkin on lataajia. Ehkäpä talvella on sitten taas vähemmän, kun ei ole kesälomalaisia lataamassa.
Lahti/Hollola-alueella on edelleen heikot latausmahdollisuudet ja odotan Hollolan Matkakeitaalle latureita ja S-ryhmän laturien tehonkorotuksia.
Pitäisihän tuolla Matkakakeitaalla jo olla latureita :confused:
KSSe lataus Hollolan Matkakeidas | Hopeakalliontie 2, 15880 Hollola | EV Station
 
ABC nyt on ämpärikansan suosiossa, vaikkei se enää ole edes edullisin latausverkosto. Perjantai- ja Sunnuntai-ilta on suurimmat ruuhka-ajat latureilla. Jos on silloin liikkeellä, kannattaa katsella tosiaan muiden verkkojen latureita.
 
Nyt kun tesla laski superien hintoja niin alkaa myös ei-tesloille olla ihan houkuttelevan hintasta ladata supereilla vrt. esim. ABC. Esim Kuopion superi 35c ei ruuhkatunteina. Tämä siis ilman sitä teslan kk maksua.

Tämä. Ja jos lataa enemmän kuin n.150kWh kuukaudessa niin silloin kannattaa maksaa se 13 euroa/kk. Teslan letkuissa on lisäksi enemmän tehoa...
 
Tämä. Ja jos lataa enemmän kuin n.150kWh kuukaudessa niin silloin kannattaa maksaa se 13 euroa/kk. Teslan letkuissa on lisäksi enemmän tehoa...
Teslan letkuista ei vaan saa tehoja 800V autoille kuin 42kW ja tämä ongelma ollut muille merkeille avaamisesta lähtien. Abc sentään päivittää kemppareita 800V 300kW malleihin
 
Juu, 800V arkkitehtuuriautojen kannattaa toistaiseksi kiertää Teslan laturit. Tuohan on yksi syy miksi pohjois-amerikassa tuossa siirtymisessä nacs liittimeen on omat ongelmansa. Käsittääkseni liittimen pitäisi tukea 1000V asti (Teslan viimein esittelemien speksien mukaan ), mutta vaatii sitä seuraavaa supercharger versiota/versioita että homma toimisi hyvin noillekin autoille kun tuki on toistaiseksi heikko.
 
ABC nyt on ämpärikansan suosiossa, vaikkei se enää ole edes edullisin latausverkosto. Perjantai- ja Sunnuntai-ilta on suurimmat ruuhka-ajat latureilla. Jos on silloin liikkeellä, kannattaa katsella tosiaan muiden verkkojen latureita.
Niin kauan kuin Virta kerää jotain kuukausimaksuja en edes sylkäise niiden suuntaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 458
Viestejä
4 512 783
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom