- Liittynyt
- 08.01.2023
- Viestejä
- 2 515
Eipä nekään niitä enää kerää, muuttuiko nyt heinäkuussa tuo.Niin kauan kuin Virta kerää jotain kuukausimaksuja en edes sylkäise niiden suuntaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Eipä nekään niitä enää kerää, muuttuiko nyt heinäkuussa tuo.Niin kauan kuin Virta kerää jotain kuukausimaksuja en edes sylkäise niiden suuntaan.
ABC nyt on ämpärikansan suosiossa, vaikkei se enää ole edes edullisin latausverkosto. Perjantai- ja Sunnuntai-ilta on suurimmat ruuhka-ajat latureilla. Jos on silloin liikkeellä, kannattaa katsella tosiaan muiden verkkojen latureita.
Eikös nuokin hinnat muutu tietyin väliajoin (tai siis tarkisteta), eikai siellä mitään ns automaatiota kuitenkaan ole vaan hintoja tarkistellaan tietyin väliajoin.Tänään sähkö on erittäin kallista, mutta Tesla ei ole nostanut hintojaan. Teslan dynaaminen hinnoittelua taitaa keskittyä laturin käyttöasteeseen tällä hetkellä. Jos se on joku tekoäly, se tuskin osaa ennustaa joulu- hiihto- ja juhannusruuhkia hinnoitelussa...
ABC nyt on ämpärikansan suosiossa, vaikkei se enää ole edes edullisin latausverkosto. Perjantai- ja Sunnuntai-ilta on suurimmat ruuhka-ajat latureilla. Jos on silloin liikkeellä, kannattaa katsella tosiaan muiden verkkojen latureita.
Aika harvoin nuo muuttuvat, olisiko about 4 kertaa vuoteen tms.?Tänään sähkö on erittäin kallista, mutta Tesla ei ole nostanut hintojaan. Teslan dynaaminen hinnoittelua taitaa keskittyä laturin käyttöasteeseen tällä hetkellä. Jos se on joku tekoäly, se tuskin osaa ennustaa joulu- hiihto- ja juhannusruuhkia hinnoitelussa...
Teslan letkuista ei vaan saa tehoja 800V autoille kuin 42kW ja tämä ongelma ollut muille merkeille avaamisesta lähtien. Abc sentään päivittää kemppareita 800V 300kW malleihin
Youtubessa kattelin kyllä että joku jamppa Hollannissa lataili Taycania Teslan superista ja ainakin 124kw teholla se latas. Että liekkö 800V korealaisten ongelma?Juu, 800V arkkitehtuuriautojen kannattaa toistaiseksi kiertää Teslan laturit. Tuohan on yksi syy miksi pohjois-amerikassa tuossa siirtymisessä nacs liittimeen on omat ongelmansa. Käsittääkseni liittimen pitäisi tukea 1000V asti (Teslan viimein esittelemien speksien mukaan ), mutta vaatii sitä seuraavaa supercharger versiota/versioita että homma toimisi hyvin noillekin autoille kun tuki on toistaiseksi heikko.
Onhan se aika surkea tulos autolle joka lataa 250kW teholla 800v laturista…Youtubessa kattelin kyllä että joku jamppa Hollannissa lataili Taycania Teslan superista ja ainakin 124kw teholla se latas. Että liekkö 800V korealaisten ongelma?
Juu ohan se. Mutta jos pitää valita juhannusruuhkassa ämpärikansan suosima abc, jossa 250kw liittymä jaetaan kuudelle lataajalle, niin tod. näk. tuosta superista lataat nopeammin, vaikkakin vaan 124kw.Onhan se aika surkea tulos autolle joka lataa 250kW teholla 800v laturista…
Tähän ihan kevennyksenä vaan heitän, että pikkuakkuisella/max 50kW lataavalla tuossakin tilanteessa lataa lähes täysiäMutta jos pitää valita juhannusruuhkassa ämpärikansan suosima abc, jossa 250kw liittymä jaetaan kuudelle lataajalle
ABC tuntuu kaikki vihaavan ja vaikka ei ole se halvin missään, niin fakta vain on se että pienillä paikkakunnilla tuollainen ABC on yleensä ainoa paikka missä on saman katon alla kaikki palvelut (posti, alko, kauppa, huoltoasema, ruokapaikka ym).
ABC:lla vain tuo konsepti toimii ja pieneen tilaan saadaan paljon palveluita vähän kaikille, sähköautoille, karavaanareille, koirille, busseille ja normi työmatkalaisille että ihmiset on valmiita maksamaan hieman enemmän kun ajamaan halvimman perässä kahden kolmen paikan välillä että saa kaikki palvelut.
ABC saattaa silti olla ainoa Suomessa jotka saavat noista voittoa vaikka alunperin saattoi tavoite olla lähinnä kerätä asiakkaita ostamaan muita tuotteita. Kohtuu vaikeaa businestä jos ei ole muuta businestä mitä se sähkönmyynti tukee.ABC on todellakin vähän sellainen ämpärikauppa. Tarjontaa on hyvin, mutta laatu ei välttmättä sitten ihan sitä johon on muualla tottunut.
Ei siinä ole kyllä mitään loogista - vaan se kertoo lähinnä siitä että Porsche ei ole osannut tehdä tehokkaampaa step-up konversiota.Juu ohan se. Mutta jos pitää valita juhannusruuhkassa ämpärikansan suosima abc, jossa 250kw liittymä jaetaan kuudelle lataajalle, niin tod. näk. tuosta superista lataat nopeammin, vaikkakin vaan 124kw.
Edit. korjaan, huiput oli 134kw joka on aika loogista koska 400V laturi, 800V auto. Se on abaut puolet taycanin max. 270kw lataustehosta.
Mikään paitsi kasvanut koko, paino ja hinta. No viimeinen ei ehkä ole Porschen suhteen ongelma. Mutta koko idea käyttää 800v järjestelmää on että pääsee ohuemmilla johdoilla, ja se vähän vesittyy jos autoon pitää iskea paksut johdot ja muuntajat 400v -> 800v konversiota varten. Luovempi käyttää moottoria/invertteriä hyödyksi jännitemuunnoksessa, mutta se ei poista silti tarvetta mitoittaa johtoja ja jäähdytystä 500A:n mukaan, kun muuten olisi riittänyt ~250A johdot...Ei siinä ole kyllä mitään loogista - vaan se kertoo lähinnä siitä että Porsche ei ole osannut tehdä tehokkaampaa step-up konversiota.
400V laturista saa speksin mukaan yleensä tyyliin up-to 500V ja 500A, max 200kW; paitsi teslasta, joka sallii yli 500A:n menemisen. Mikään ei estä konvertoimasta 400V 500A:ta 800V 250A (miinus tietty häviöt).
Se on etukäteen ilmoitettu käyttökatko. Sinne tulee 6 pistoketta lisää.Ollaan fossiilireissulla, mutta katselen tässä Pirkanmaalla ABC:llä, että 8 latauspaikka on, mutta 6 on huppu päällä. Parantamisen varaa on.
Missä ne noista katkoista ilmoittaa? Ainakaan mobiilisovellus ei tiedota mitään ja lisäksi näyttää, että 4 olisi käytössä vaikka oikeasti 2 on.Se on etukäteen ilmoitettu käyttökatko. Sinne tulee 6 pistoketta lisää.
Sovellluksessa olisi kyllä hyvä ilmoittaa, muutenkin kuin laittamalla pisteet "suljettu" tilaan. Mutta siis tällä hetkellä s-ryhmä on valinnut linjakseen tiedottaa ABC-Lataajat facebook-ryhmässä.Missä ne noista katkoista ilmoittaa? Ainakaan mobiilisovellus ei tiedota mitään ja lisäksi näyttää, että 4 olisi käytössä vaikka oikeasti 2 on.
Ok. Olettavat, että kaikilla on face. Ei ole eikä tule.Mutta siis tällä hetkellä s-ryhmä on valinnut linjakseen tiedottaa ABC-Lataajat facebook-ryhmässä.
Onhan tuo paskaa että eivät voi ilmoittaa omissa appeissaan. Sieltä minä sen latauksen katson. Muutenkin tuntuu että somessa tiedotetaan kaikki ja omissa palveluissa ei mitään.Ok. Olettavat, että kaikilla on face. Ei ole eikä tule.
Tähän kiinnittänyt myös huomiota. Samaan aikaan naureskellaan "dinojengille" ja ne sähkärikeskustelut on ihan samaa puusilmäilyä toiseen suuntaan. Olen kuunnellut myös sinänsä ihan hyvää ja hyödyllistä Sähköautomiehet -podcastia, mutta en oikein sielläkään meinaa päästä yli siitä asenteellisuudesta ja polttomoottoridissauksesta, joka värittää erityisesti toisen hostin juttuja ihan liikaa.Muutenkin tuntuu oudolta kun sivusta katsoo miten ABC latauksen ”tekijät” hehkuttaa ryhmissä toimintaa. Muutenkin sähköautoilu ja siihen liittyvä on somessa sellaista rinkiru**** että oksat pois.
Pieni pudotus toki hyvä, mutta onhan tuo vieläkin turhan kallista. 10c vielä pois niin olisi järkevä hinta.Takaisin aiheeseen, recharge laski juuri hintoja, nyt 49c/kWh.
Eiköhän podcastin nimikin kerro jo tarpeeksi siitä onko kuuntelemisen arvoinenOlen kuunnellut myös sinänsä ihan hyvää ja hyödyllistä Sähköautomiehet -podcastia, mutta en oikein sielläkään meinaa päästä yli siitä asenteellisuudesta ja polttomoottoridissauksesta, joka värittää erityisesti toisen hostin juttuja ihan liikaa.
No se on itseasiassa ihan hyvä niin kauan kun pystyy filtteröimään kuulemansa hörhösuodattimen läpi. Koeajojuttuja, alan uutisia ja ihan mielenkiintoisia vieraitakin yms.Eiköhän podcastin nimikin kerro jo tarpeeksi siitä onko kuuntelemisen arvoinen
Olisi nimenomaan nyt tärkeä valistaa kuluttajaa muutoksista, kun eletään liikenteen murroskautta ja positiivisia kokemuksia pitäisi saada mahdollisimman paljon näkyville, että ne ihmiset uskaltaisivat siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Tällaiset palvelukatkot on aika ikäviä, jos tule viimeisillä kWh:lla laturille ja ne on huput päällä. Ei se kenestäkään mukavalle tunnu, kun pitää lähteä hakemaan uutta paikkaa, onko sielläkään sitten laturi kunnossa?Olisi hyvä päivitys kyllä, mutta ei mikään prioriteetti 1 niinkuin se näiden viestien perusteella joillekin olisi.
Olisi nimenomaan nyt tärkeä valistaa kuluttajaa muutoksista, kun eletään liikenteen murroskautta ja positiivisia kokemuksia pitäisi saada mahdollisimman paljon näkyville, että ne ihmiset uskaltaisivat siirtyä sähköiseen liikkumiseen. Tällaiset palvelukatkot on aika ikäviä, jos tule viimeisillä kWh:lla laturille ja ne on huput päällä. Ei se kenestäkään mukavalle tunnu, kun pitää lähteä hakemaan uutta paikkaa, onko sielläkään sitten laturi kunnossa?
Hyvä palvelu on aina varma tekijä asiakkaan säilyttämiseksi yrityksen asiakaskunnassa.
Näytti se joo, että 4 kunnossa, mutta 2 oli oikeasti toiminnassa ja varattuna. Mutta ei tuossa vahinkoa itselle tullu, kun oli fossiiliyhdistelmällä liikkeellä tällä kertaa. Sähkis on lähinnä lähiliikenteessä käytössä ja kotilatauksella niin ei kovin usein julkisia tarvii.olisihan tässäkin nähnyt että laite on epäkunnossa jos sovelluksesta olisi katsonut, niinkuin kuulemma katsotaan.
Eks kaveri ajanu hyrpiitil..?En ole vieläkään puolen vuoden aikana käynyt testaamassa julkista asemaa. Pitäis kyllä joku päivä.
Nyt on ollut keväästä lähtien Volvo C40 twinmotor.Eks kaveri ajanu hyrpiitil..?
Kalvossahan on aikaleima ja siinä keskitytään REDIII direktiivin vaikutuksiin, ei yleisiin sähköautoilun esteisiin. Kalvon varsinainen viesti on että sähkön lisääminen jakeluvelvoitteen piiriin ei kauheasti edistä sähköautoilun lisääntymistä - koska liikennesähkön hinta ei ole kärkipäässä sähköautoilun esteitä.Onkohan tuo vanha kalvo koska minusta sähköautojen hankintahinta ei kyllä enää ole hidastava tekijä ihmisillä jotka ajavat 20tkm vuodessa. Bing.com kun kysyy että paljonko uusilla autoilla keskimäärin ajetaan vuodessa niin vastaus on 20tkm.
Tuon jakeluinfrakstuurinkin ajattelen niin että nykyään on ongelma kyrvät taloyhtöiden hallituksissa eikä pikalatausasemien puute. Eli tuo minusta typerä kalvo mutta kertoopa ainakin mitä työ ja elinkeinomisteriö ajattelee.
Taitaa melkein aina olla jaettuja latauskenttiä muutenkin
Joillekin voi taas abc:n tarjoamat oheispalvelut, kuten wc/lastenhoitotilat, ravintola/kahvila jne olla tärkeämpiä.
Kyllähän noilta V3 supereilta pitäs täydet 250kw tulla oli sitten yksin tai useamman auton kanssa lataamassa. Vanhat V2 superit jako tehon toisen stallin kanssa. ABC latauksellakin on joitain kenttiä joissa on riittävästi kapaa, 600-900kw. Harmillisesti juurikin itselleni tärkeimmillä reiteillä on abc:n kentät tyyliin 250kw kokonaisteho ja 6xccs.Vastaan tänne aihetta enemmän käsittelevään ketjuun.
Niitähän ne on ja väittäisin että operaattorista riippumatta mikään latauksen tarjoaja ei ole mitoittanut kentän tehoa ykkösen tasoituskertoimella. Ei edes Tesla.
Kyllähän noilta V3 supereilta pitäs täydet 250kw tulla oli sitten yksin tai useamman auton kanssa lataamassa. Vanhat V2 superit jako tehon toisen stallin kanssa. ABC latauksellakin on joitain kenttiä joissa on riittävästi kapaa, 600-900kw. Harmillisesti juurikin itselleni tärkeimmillä reiteillä on abc:n kentät tyyliin 250kw kokonaisteho ja 6xccs.
Kyllähän noilta V3 supereilta pitäs täydet 250kw tulla oli sitten yksin tai useamman auton kanssa lataamassa.
Turku-Tampere välin jos menet Huittisten kautta, siellä on liikenneasema härkäpakari, missä on Nesteen latauskenttä. 600kw kapaa, ja 6xCCS 150kw kahvoja.