Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

Onkohan jonotusalueen rakentaminen juurikaan halvempaa kuin vain raakasti lisata kahvoja. Itselle mukavampi jonottaa ABC hamppari suussa kuin parkkipaikalla kirota kun autot niiskuttvat viimeista 5%. Eli jos on sen 250kw kentta niin ennemmin sinne 10 kahvaa kuin 4 kahvaa ja 6 jonotuspaikkaa.
Rakennettu tarkoitti tässä tapauksessa siis lippusiimoin parkkipaikasta lohkaistua alue jossa oli kyltti "jonotusalue laturille". Satasten investointi. Aivan varmasti halvempaa kuin 100k€ latauskentän laajennus... Laturien käyttöaste on sen verran purkeista, ettei niitä kahvoja kannata ihan määrättömästi latoa.

Jonotusalueella vältetään se häröpallo, jossa moni sähköauto odottaa parkkiruuduissa ympäri laturia ja sitten neuvotellaan kuka on odottanut vuoroa pisimpään.

8 kahvaa ja jos latausaika on keskimäärin 30min, yksi kahva vapautuu keskimäärin 4min välein. Esim. Kahden auton jono niin 8 ylimääräistä minuuttia joutuu odottamaan että pääse laturille. Jos on perhettä mukana niin ne voi lähettää jo tilaamaan hamppareita, ja hamppari on suussa suunnitelleen samaan Aikaan kuin jonottomatta olisi.
 
Juu tuo lippusiima on kova ratkaisu naihin lomaviikonloppuihin. Se on paha sanoa mita 8 uutta kahvaa maksaisi. Varmaan 25 - 100te valilla jos mikaan muu ei muutu.
 
Olisiko jollain vielä laittaa se tämänhetken ns. lätkäsuositus laittaa eli mitkä kaikki äpit ja lätkät kannattaa hankkia?
 
Abc,k lataus ja Helen (virta) niin on aika hyvin laturit hallussa. Recharge(elli/fortum/northe) ja ionity sit vielä jos pitää tarpeellisena, nämä sitten kalliita.
 
Virta on hyvä jos tarvii esim. Helsinki-vantaalla tms. Niitä latureita on niin pirusti, että se valinta sovelluksen kautta on nihkeää.
 
Tänää kun pk seudulta ajeli savoon juhannuksen viettoon niin saipi taas todeta abc latauksen ihanuuden. Abc juva.
 

Liitteet

  • IMG_2875.png
    IMG_2875.png
    147,6 KB · Luettu: 167
Tänää kun pk seudulta ajeli savoon juhannuksen viettoon niin saipi taas todeta abc latauksen ihanuuden. Abc juva.

Abc Juvalla on abc:n appin mukaan 250Kw latauskenttä 6 latauspisteellä. Eli tasan jakamalla pitäisi irrota n. 40kW.

Eikös noista abc:n Kempowereista saanut näkymään sen lisätietosivun laturilta, mikä kertoo että rajoittaako menoa auto vai laturi.

Eli jälleen kerran, ennen kuin alkaa haukkumaan latauspaikkaa, kannattaa tarkistaa missä se pullonkaula on.

IMG_20230623_233543.jpg
 
Abc Juvalla on abc:n appin mukaan 250Kw latauskenttä 6 latauspisteellä. Eli tasan jakamalla pitäisi irrota n. 40kW.
Ei irtoa tasan jakamalla 40kW. Kempowerin kentällä yksittäisen jaettavan kanavan koko on 25kW. Eli jos latauskentällä on 250kW kokonaisteho, niin kentällä on 10 jaettavaa tehokanavaa. Kun sen jakaa tasaisesti kuudelle latauspaikalle, niin neljä lataajaa saa kaksi kanavaa ja kaksi lataajaa saa yhden. Eli lataajista kaksi saa sen 25kW, joka käytännössä tarkoittaa maksimissaan tuota 20kW latausta.
 
Abc Juvalla on abc:n appin mukaan 250Kw latauskenttä 6 latauspisteellä. Eli tasan jakamalla pitäisi irrota n. 40kW.

Eikös noista abc:n Kempowereista saanut näkymään sen lisätietosivun laturilta, mikä kertoo että rajoittaako menoa auto vai laturi.

Eli jälleen kerran, ennen kuin alkaa haukkumaan latauspaikkaa, kannattaa tarkistaa missä se pullonkaula on.

IMG_20230623_233543.jpg
Juu Kempowerit näyttää näytöltä klikkailemalla hienot graafitkin miten lataus on edistynyt ja kumpi hidastellut missäkin vaiheessa. Nämä saa myös qr-koodin lukemalla kännykän selaimeen.
 
No tarviiko vielä lätkiä vai meneekö kaikki äppien kautta?
Kaikilla toiminee äppi, mutta monesti tägi nopeuttaa toimintaa.

Plugitcloud-asemilla yleensä aloitan latauksen tägillä koska niin on nopeampaa kuin alkaa etsiä ko. latausasemaa äpistä, mutta latauksen lopetuksen suoritan äpillä jotta saan todisteen että lataus on varmasti osaltani loppunut (varsinkin minuuttihintaisilla latausasemilla), ja näen samantien paljonko hinnaksi tuli. Silloin ei äpillä tarvitse edes etsiä ko. latausasemaa koska se näyttää äpissä samantien missä latausasemalla minulla on lataus just käynnissä.

Tägeissä kannattaa toki miettiä missä niitä säilyttää. Kun nyt lähdin mökille ja jätin auton mantereen puolelle parkkiin (aidattu alue mutta ei siellä mitään varsinaista vartiointia ole). varmistin ettei autoon jää yhtään tägiä. Ettei joku murtaudu autoon ja nyysi niitä samalla, ja käy latailemassa pikalatureilta gigakaupalla sähköä samalla kun minä grillaan kassleria. Eli äppi on ehkä siinä mielessä ns. turvallisempi, jos tägin kadottaa tms.
 
Jotenkin alkanut jo tottua siihen, että käytännössä kaikilta isommilta ABC-asemilta löytyy firman oma lataus. Oletin siis itsestään selvänä, että Kuopion (joka kuitenkin on yksi Suomen isommista kaupungeista ja koko Pohjois-Savon keskus) Pitkälahden ABC:ltä löytyy ABC-lataus. Sinne siis kurvaus ja ei muuta kuin laturille. Yllätys olikin mukava, kun siellä oli tarjolla pelkästään ReChargen timanttisähköä sopivaan hintaan.

Mikähän tuossa on taustalla? Noita ABC-pömpeleitä on kuitenkin asennettu ties minne pikkukylille, mutta miten noinkin keskeinen paikka on ilman? Vai onko se joku sopimustekninen juttu? Että Fortumilla/Rechargella on x-vuotta kestävä sopimus latauksesta? On meinaan paikkana ja sijaintina sellainen, että varmasti lataajia riittää
 
Eikös tuolla Kuopion alueella toimivaa Osuuskauppa Peeässää ole aika paljon haukuttu tuosta hyvin hitaasta/nihkeästä suhtautumisesta latauspaikkojen rakentamiseen.
 
Joo PeeÄs ei ole kovin ruusuisia kommentteja saanut, ovat kuitenkin nyt pikkuhiljaa heränneet.
 
Eikös tuolla Kuopion alueella toimivaa Osuuskauppa Peeässää ole aika paljon haukuttu tuosta hyvin hitaasta/nihkeästä suhtautumisesta latauspaikkojen rakentamiseen.
Piti oikein tutkia, niin ei näyttäisi myöskään Kuopion Prismalla olevan ABC-latausta. Tai siis on Type2-latureita, muttei DC-latausta. Erikoista tosiaan, jos oikein varta vasten asennettu uusia latureita, muttei sitten kuitenkaan ole sitä matkailijoiden kannalta oleellista laturityyppiä tontille tuotu.
 
Jotenkin alkanut jo tottua siihen, että käytännössä kaikilta isommilta ABC-asemilta löytyy firman oma lataus. Oletin siis itsestään selvänä, että Kuopion (joka kuitenkin on yksi Suomen isommista kaupungeista ja koko Pohjois-Savon keskus) Pitkälahden ABC:ltä löytyy ABC-lataus. Sinne siis kurvaus ja ei muuta kuin laturille. Yllätys olikin mukava, kun siellä oli tarjolla pelkästään ReChargen timanttisähköä sopivaan hintaan.

Mikähän tuossa on taustalla? Noita ABC-pömpeleitä on kuitenkin asennettu ties minne pikkukylille, mutta miten noinkin keskeinen paikka on ilman? Vai onko se joku sopimustekninen juttu? Että Fortumilla/Rechargella on x-vuotta kestävä sopimus latauksesta? On meinaan paikkana ja sijaintina sellainen, että varmasti lataajia riittää
Joo näitä muutamia outouksia on että siellä on diilit kai muiden kanssa ja sen takia ei ole sitä mitä odottaisi. Voi olla myös Virran latureita.
 
Jotenkin alkanut jo tottua siihen, että käytännössä kaikilta isommilta ABC-asemilta löytyy firman oma lataus. Oletin siis itsestään selvänä, että Kuopion (joka kuitenkin on yksi Suomen isommista kaupungeista ja koko Pohjois-Savon keskus) Pitkälahden ABC:ltä löytyy ABC-lataus. Sinne siis kurvaus ja ei muuta kuin laturille. Yllätys olikin mukava, kun siellä oli tarjolla pelkästään ReChargen timanttisähköä sopivaan hintaan.

Mikähän tuossa on taustalla? Noita ABC-pömpeleitä on kuitenkin asennettu ties minne pikkukylille, mutta miten noinkin keskeinen paikka on ilman? Vai onko se joku sopimustekninen juttu? Että Fortumilla/Rechargella on x-vuotta kestävä sopimus latauksesta? On meinaan paikkana ja sijaintina sellainen, että varmasti lataajia riittää

Alavuden ABC on vastaava case ja siellä on myös rechargen paskamööbelit. Muutin sitten omaa reittiä niin, että kuljen Ähtärin kautta niin saa Alavus pitää tunkkinsa paskoine latureineen.
 
Mikähän tuossa on taustalla?
PeeÄssä suunnitelmistaan tiedotti maaliskuussa tällaista:

 
Lahdesjärven Abc Tampereella ja Abc Kolmenkulma Nokialla on samanlaisia outouksia.

Molemmilla todella keskeinen sijainti, mutta pihassa joku 50kW rechargen tökkeli.

Pirkanmaan osuuskauppa taisi tosin ainakin lahdesjärvelle saada infratukea uuden kentän tekoon, kolmenkulmankin luilisi olevan uudistettavien listalla.
 
Piti oikein tutkia, niin ei näyttäisi myöskään Kuopion Prismalla olevan ABC-latausta. Tai siis on Type2-latureita, muttei DC-latausta. Erikoista tosiaan, jos oikein varta vasten asennettu uusia latureita, muttei sitten kuitenkaan ole sitä matkailijoiden kannalta oleellista laturityyppiä tontille tuotu.
En tunne Kuopion Prismaa, mutta ei ainakaan pääkaupunkiseudulla vaikuta kovinkaan tavanomaiselta että Prismojen yhteydessä olisi ABC-latausta, ja välttämättä edes DC-pikalatausta.

Tuohon vaikuttanee toki sekin että kovin usein täällä Prismat sijaitsevat kauppakeskuksissa, joissa lataus on sitten järjestetty miten on järjestetty. Jossakin eParking, jossakin Virta, monissa Plugitcloud... ja yleensä tunnutaan panostavan mieluummin isompaan rivistöön AC-latausasemia, kuin muutamaan DC-laturiin, kaiketi ajatuksena että ihmiset viettävät kauppakeskuksessa kuitenkin jonkin aikaa joten ei sitä varten pikalatausta tarvitse, ja varsinkaan halua tulla kesken kauppa- tai ravintolareissun lähteä siirtämään autoaan pois pikalatauspaikalta jotta seuraava pääsee lataamaan. Espoon Sellossa ja Vantaan Myyrmannissa taitaa kyllä olla myös joitakin DC-pikalatauspaikkoja.

Minusta vaikuttaisi että ABC-latauksia löytyy enemmänkin esim. isojen teiden ja moottoriteiden varsilta ABC-asemilta, sekä joidenkin yksittäisten erillään olevien S-Markettien pihoilta (esim. Helsingin Konalan S-Market; tosin siinä ABC-latausta selittänee että samassa yhteydessä on myös ABC-kylmäbensa-asema).

Yleisestikin vaikuttaa siltä ettei isoissa taajamissa niin paljoa panosteta DC-pikalatauspaikkoihin, vaan enemmänkin suureen määrään AC-asiointilatauspaikkoja. Esim. latauskartta.fi mukaan Helsingin keskustassa tai kantakaupungissa ei paljoakaan DC-pikalatauspaikkoja ole, ja nekin vähäiset jotain Lidlin 50kW latauksia tai K-Marketin K-Latauksia. Suuri määrä AC-latausasemia kyllä löytyy, varsinkin kauppakeskusten ja maksullisten pysäköintihallien tiloista.
 
Eikös tuolla Kuopion alueella toimivaa Osuuskauppa Peeässää ole aika paljon haukuttu tuosta hyvin hitaasta/nihkeästä suhtautumisesta latauspaikkojen rakentamiseen.
Perässä oli itse asiassa aikaansa edellä. Ne asensi latureita yhteistyössä paikallisen sähköyhtiön kanssa ennenkuin abc-lataus kempowereineen oli edes olemassa. Abc-latauksen kelkkaan lähdettiin sitten paljon hitaammin, oletettavasti siksi että ajateltiin että "meillähän on jo laturit, mitäs tässä kiirehtiä.."
 
No tarviiko vielä lätkiä vai meneekö kaikki äppien kautta?
Lätkä saattaa helpottaa, mutta itse olen käyttänyt äppejä vain. En tiedä näkyykö lätkällä ladattaessa äpissä sitten latauksen tiedot vai ei? Mutta itse tykkään seurata, vaikka huoltoasemalla käydessä, että kauanko se lataus nyt on ollutkaan päällä ja paljonko ladannut jne. kun noissa on sitten monesti jonkun ajan kuluttua kova minuuttiveloitus niin käyn siirtämässä ennen sitä auton pois. (No tämä tulee vastaan lähinnä syödessä, harvemmin muuten käyttää niin kauaa aikaa huoltoasemalla.) Lisäksi tykkään varmistaa hinnnan ennen ostamista ja se onnistuu vain äpillä. Lätkällä voisi tulla vahinkoja kuten lehtijuttuja on ollut kun on näytetty vahingossa väärää lätkää niin hinta onkin sitten moninkertainen.

ABC, K-lataus, Lidl, Virta ja Fortum asennettuna. Lisäksi Superchargerit toimii kun minulla on Tesla. Muita en ole kokenut tarpeellisiksi ja Virtaa/Fortumia en ole koskaan tarvinnut enkä edes kokeillut kun hinnat ovat täysin järjettömiä. (Virralla varmaan myös kohtuu hintoja, mutta ei noita oikein ole paikoissa missä minun tarvitsee ladata.)

Eilen latasin 3 kertaa, ensin ABC:lla, sitten Superilla ja lopuksi vielä K-latauksella kun oli pitkä matka, kaikki toimitvat hyvin ja helposti. Toki Superit on omaa luokkaansa, kun ei tarvitse kun laittaa tökkeli kiinni eikä tuosta enää voi helpottaa mitenkään (paitsi joku langaton lataus tietysti voisi olla, mutta ei toki ole teknisesti/kaupallisesti realismia vielä tuollainen).
 
En tiedä näkyykö lätkällä ladattaessa äpissä sitten latauksen tiedot vai ei?
Ainakin plugitcloudin äpissä näkee (vaikka olisi aloittanut latauksen tägillä), ja muistaakseni Virrallakin. Muilla en ole tainnut kokeilla, esim. K-Latauksen olen suorittanut vain äpillä vaikka tägikin on.

Ihan loogista että näkyy koska molemmat on kuitenkin naitettu samaan käyttäjätiliin, sama se kummalla aloittaa tai lopettaa latauksen. Periaatteessa latauksen kai voi lopettaa autonkin päästä, mutta haluan aina varmistaa että latausoperaattorikin on varmasti tajunnut että nyt lataus on loppu, erityisen tärkeää minuuttihintaisessa latauksessa.
 
Ainakin plugitcloudin äpissä näkee (vaikka olisi aloittanut latauksen tägillä), ja muistaakseni Virrallakin. Muilla en ole tainnut kokeilla, esim. K-Latauksen olen suorittanut vain äpillä vaikka tägikin on.

Ihan loogista että näkyy koska molemmat on kuitenkin naitettu samaan käyttäjätiliin, sama se kummalla aloittaa tai lopettaa latauksen. Periaatteessa latauksen kai voi lopettaa autonkin päästä, mutta haluan aina varmistaa että latausoperaattorikin on varmasti tajunnut että nyt lataus on loppu, erityisen tärkeää minuuttihintaisessa latauksessa.
Itse kanssa aina lopetan äpista ja varmistan, että äppi kertoo lopullisen hinnan jne. että on 100% varmasti päättynyt. Hankala sitten lähteä enää jälkikäteen selvittämään jos onkin jotenkin jäänyt lataus olevinaan päälle tms.
 
Toivottavasti neste ja st1/shell lähtisi hiukan isommalla vaihteella mukaan tarjoamaan latausta, todella ikävää jos maakuntamatkailun ainoana latausta tarjoavana taukopaikkana toimii abc. Mitenhän lie superit saa hyviä paikkoja jatkossa jos ja kun jokaisella huoltoasemaketjulla on oma latauspalvelu. Toki itse pyrin jos vain on matkanvarrelle tarjolla pienyrittäjää tai perheyritystä tarjolla käymään niissä. (Juustoportti, Ramin konditoria, Siiskonen)
 
Toivottavasti neste ja st1/shell lähtisi hiukan isommalla vaihteella mukaan tarjoamaan latausta, todella ikävää jos maakuntamatkailun ainoana latausta tarjoavana taukopaikkana toimii abc. Mitenhän lie superit saa hyviä paikkoja jatkossa jos ja kun jokaisella huoltoasemaketjulla on oma latauspalvelu. Toki itse pyrin jos vain on matkanvarrelle tarjolla pienyrittäjää tai perheyritystä tarjolla käymään niissä. (Juustoportti, Ramin konditoria, Siiskonen)
Luulisi kyllä että lähtevät tai sitten kuihtuu heidän huoltoasema bisneksensä kokoon aika nopeasti kun polttomoottoriautot väenevät. Ei toki yhtä raju ja nopea muutos kun puhelinkopit tai videovuokraamot, mutta aika aikaa myöden ei paljoa bensaa ostella enää.
 
Aiempiin kysymyksiin vastaus: Kyllä näkyy apissa, vaikka lätkällä aloittaa. Itse lätkiä suosin, kun se on jotenkin helpompaa. Enkä yleensä jaksa sen kummemmin lopettaa latausta noilla Type 2-pisteillä. Autosta ovet auki (jolloin laturin ainakin pitäisi pudottaa tehot nollille/pienelle), piuha irti ja eikun baanalle. Pikalatureilla se taitaa olla pakko lopettaa ihan virallisesti, jotta johdon saa irrotettua.
 
Mitkä sovellukset/tägit kannattaa hommata jos ajansäästön takia on säännöllisesti ladattava plugitin ja rechargen asemilla? Sähköauto vasta myöhemmin tänä vuonna tulossa mutta tuntuu aivan käsittämättömältä tämä että esim. rechargella ei ole itsellään softaa vaan pitänyt jonkinlainen palveluntarjoajapelleily laittaa siihen hommaan..
 
Mitkä sovellukset/tägit kannattaa hommata jos ajansäästön takia on säännöllisesti ladattava plugitin ja rechargen asemilla? Sähköauto vasta myöhemmin tänä vuonna tulossa mutta tuntuu aivan käsittämättömältä tämä että esim. rechargella ei ole itsellään softaa vaan pitänyt jonkinlainen palveluntarjoajapelleily laittaa siihen hommaan..
Plugitilla käytetään tietysti Plugitin omaa sovellusta.

Rechargella vaikka sitten Elli tai Fortum, molemmilla on samat hinnat.
 
Easyparkin kautta toimi tuo recharge kans. Mutta on hinnoiteltu tuo recharge niin kalliiksi että ei mitään järkeä käyttää
 
Easyparkin kautta toimi tuo recharge kans. Mutta on hinnoiteltu tuo recharge niin kalliiksi että ei mitään järkeä käyttää
On kyllä erikoinen hinnoittelu noissa. Jotenkin en vaan saa kiinni mikä on se bisnesidea pitää laturia joka on todella kallis käyttää jota sitten ei kukaan käytä. Vähän kun alkaisi myymään bensaa 10€/litra.

Käyttäjäkunta on varmaan lähinnä niitä joilla on täysautoetu ja firma maksaa lataukset, mutta ei kai tuollaisiakaan niin paljoa ole että kannattaa?
 
Käyttäjäkunta on varmaan lähinnä niitä joilla on täysautoetu ja firma maksaa lataukset, mutta ei kai tuollaisiakaan niin paljoa ole että kannattaa?
Monella on vielä jotain autovalmistajien omia soppareita joissa noiden hinta on oikeasti halpa (tai no muiden suurteholatureiden hintaluokkaa) mutta alkaa niissäkin ja ne halvimmat sopparit umpeutua.

Ja tietysti jos on oikeasti hyvin ja nopeasti lataava auto niin ei nuo silloin ihan ylihintaisia kokonaisuudessaan ole. Sama homma noiden Ionityjen kanssa, osalla on jotain vanhempia soppareita joilla hinta on jotain puolet halvempi kuin "listahinta".
 
On kyllä erikoinen hinnoittelu noissa. Jotenkin en vaan saa kiinni mikä on se bisnesidea pitää laturia joka on todella kallis käyttää jota sitten ei kukaan käytä. Vähän kun alkaisi myymään bensaa 10€/litra.

Käyttäjäkunta on varmaan lähinnä niitä joilla on täysautoetu ja firma maksaa lataukset, mutta ei kai tuollaisiakaan niin paljoa ole että kannattaa?

Uuden bemarin mukana tulee kortti millä kaikki dc laturit ovat 0,39 EUR / kWh (tesla ja ehkä abc ei kuulu tähän mutta muut kyllä).
Lisäksi ionity on 0,30 EUR / min.
En tiedä onko tuo mitenkään edullinen mutta ainakin on helppo kun yhden kortin/apin päässä on käytännössä kaikki.
 
Uuden bemarin mukana tulee kortti millä kaikki dc laturit ovat 0,39 EUR / kWh (tesla ja ehkä abc ei kuulu tähän mutta muut kyllä).
Lisäksi ionity on 0,30 EUR / min.
En tiedä onko tuo mitenkään edullinen mutta ainakin on helppo kun yhden kortin/apin päässä on käytännössä kaikki.
Ok, no tuossa sitten joku idea. Noita bemareita ja muita kuin tesloja vaan todella vähän joten siksi varmaan laturitkin tyhjänä aina kun näkee.
 
Uuden bemarin mukana tulee kortti millä kaikki dc laturit ovat 0,39 EUR / kWh (tesla ja ehkä abc ei kuulu tähän mutta muut kyllä).
Lisäksi ionity on 0,30 EUR / min.
En tiedä onko tuo mitenkään edullinen mutta ainakin on helppo kun yhden kortin/apin päässä on käytännössä kaikki.
Ehkä eniten päänvaivaa tässä sähköautoiluun siirtymisessä oli näiden eri latausketjujen, operaattorien, toimijoiden, appien, korttien ja tägien maailmaan tutustuminen, niin tuommoinen järjestely minkä bmw tarjoaa kyllä helpottaa arkea.
 
Ehkä eniten päänvaivaa tässä sähköautoiluun siirtymisessä oli näiden eri latausketjujen, operaattorien, toimijoiden, appien, korttien ja tägien maailmaan tutustuminen, niin tuommoinen järjestely minkä bmw tarjoaa kyllä helpottaa arkea.
Onhan noita myös VW, Kia ja joitakin muita. Saa ostettua erikseen mutta kk maksu menee ja pitäisi myös käyttää että hyötyy. Eiköhän BMW tuo ole joku sisäänheittotuote ja sen jälkeen alkaa kk maksu juoksee kun haluaa pidempään käyttää.
 
Onhan noita myös VW, Kia ja joitakin muita. Saa ostettua erikseen mutta kk maksu menee ja pitäisi myös käyttää että hyötyy. Eiköhän BMW tuo ole joku sisäänheittotuote ja sen jälkeen alkaa kk maksu juoksee kun haluaa pidempään käyttää.
Joo tuo bmw on vuodeksi ilman kuukausimaksua. Sen jälkeen se maksaa vajaa vitosen per kk tai vaihtoehtoisesti ilman kuukausimaksua ja menee sillä laturifirman omalla hinnastolla yhdellä äpillä/kortilla kummiskin.
 
Ehkä eniten päänvaivaa tässä sähköautoiluun siirtymisessä oli näiden eri latausketjujen, operaattorien, toimijoiden, appien, korttien ja tägien maailmaan tutustuminen, niin tuommoinen järjestely minkä bmw tarjoaa kyllä helpottaa arkea.
Nojaa, en ole kyllä tuollaista kaivannut yhtään. ABC lataus on todella kattava ja helppo ja kuka vaan voi käyttää ilman mitään sen kummempia sopimuksia ja systeemeitä. Samaten K lataus on helppo.
 
Tarttis vaan

- olla niitä latureita Lidleissä
- toimiakin vielä

:lonely:
 
Lidl käy hintakilpailuun, pikalataus 17c/kWh ja type-2 lataus 15c/kWh. Rupeaakohan ABC-latauksella olemaan enemmän tilaa, kun K-latauskin on nykyisin ABC:tai halvempaa


Sitä vaan kun pitkää matkaa ajaa (etenkin perheen kanssa), niin jotenkin vaan ne valtatien varressa olevat ABC:t vetää enemmän puoleensa kuin jossain kaupungin laidoilla olevat Lidlit. Aika sentinvenyttäjä saa olla, jos lähtee parinkymmenen sentin takia vaihtamaan sen helpon ja nopean kahvi/ruokatauon kymmenien minuuttien lisälenkkiin kauppaan, missä ei oikeastaan ole mitään niitä palveluita, minkä takia pysähtyi (ravintola, vessat, lasten leikkipaikka...).
 
Sitä vaan kun pitkää matkaa ajaa (etenkin perheen kanssa), niin jotenkin vaan ne valtatien varressa olevat ABC:t vetää enemmän puoleensa kuin jossain kaupungin laidoilla olevat Lidlit. Aika sentinvenyttäjä saa olla, jos lähtee parinkymmenen sentin takia vaihtamaan sen helpon ja nopean kahvi/ruokatauon kymmenien minuuttien lisälenkkiin kauppaan, missä ei oikeastaan ole mitään niitä palveluita, minkä takia pysähtyi (ravintola, vessat, lasten leikkipaikka...).
Kaikilla ei ole kaupungissa omaa lataustolppaa ja heidan rahoista on hyva kayda kilpailua K latauksen kanssa.
 
Sitä vaan kun pitkää matkaa ajaa (etenkin perheen kanssa), niin jotenkin vaan ne valtatien varressa olevat ABC:t vetää enemmän puoleensa kuin jossain kaupungin laidoilla olevat Lidlit. Aika sentinvenyttäjä saa olla, jos lähtee parinkymmenen sentin takia vaihtamaan sen helpon ja nopean kahvi/ruokatauon kymmenien minuuttien lisälenkkiin kauppaan, missä ei oikeastaan ole mitään niitä palveluita, minkä takia pysähtyi (ravintola, vessat, lasten leikkipaikka...).
Juu ei noista lidleistä ole reissuissa apua kun tehoa vaan se 50kw eikä ole wc ja kahvittelu mahdollisuuksia. Tosin vähänkin ruuhka-aikoina kun kansa lähtee mökeille niin ei se abc 250kw jaettuna neljälle-kuudelle lataajalle siitäkään touhusta nopeaa tee. Vielä jos täytyy alkaa odotteleman laturille pääsyä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 759
Viestejä
4 565 000
Jäsenet
75 016
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom