Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä


Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.
 
Muuten hyvä, mutta monet autot ei tuota tue. Olisivat laittaneet reksiterikilven lukijan siihen niin toimisi kaikissa.

Ohessa lista autoista, jotka ei tue tuota. Monta mallia mut käytännössä suurinosa tukee.

Audi e-tron (model 2018, cannot be guaranteed for model 2019) & Q4 e-tron
Cupra Born
Lucid Air
Maxus eDeliver
Mazda MX-30
Volkswagen e-Up!, e-Golf, ID.3, ID.4 & ID.5, ID.Buzz
Seat Mii electric
Skoda Citigo e-iV & Enyaq iV
BMW iX1 & BMW i7
Rolls-Royce Spectre EV
ORA Funky Cat
 
Hyvä välisteppi kyllä autoille, jotka eivät tue sitä varsinaista plug&chargea :thumbsup:

Täytyy vaan muistaa aina autoa vaihtaessa poistaa auton tiedot sovelluksista, ettei uusi omistaja pääse latailemaan omaan laskuun :)
 
Hyvä välisteppi kyllä autoille, jotka eivät tue sitä varsinaista plug&chargea :thumbsup:

Täytyy vaan muistaa aina autoa vaihtaessa poistaa auton tiedot sovelluksista, ettei uusi omistaja pääse latailemaan omaan laskuun :)
Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?
 
Eikö tämä ole juuri se varsinainen mutta vain joku outo nimi keksitty?

Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.
 
Minä olen ymmärtänyt, että se varsinainen plug&charge on sellainen, että tallennat maksukortin tiedot autoon ja sen jälkeen auto kommunikoi maksutiedot automaattisesti kaikille tolpille jotka plug&chargea tukevat.
Joo on omansa.
Wiki sanoo että VW ei tukisi.

Täällä on että appin kautta tiedot.

Virta tulee tämän mukaan Plug&Chargea jo. Myös Fortum taisi tukea.
 

Virta & Autoliitto sisäänajaa plug 'n charge latausta.
Tämä ei ole plug&charge vaan autocharge. Käyttö kokemuksena molemmat on saman kaltaisia "laita pistoke autoon ja lataus käynnistyy" mallisia. Pääero on, että plug&chargella on parempi tietoturva kuin autochargella.

Autochargella ja RFID:llä on melko helppo ladata jonkun muun laskuun kopioimalla tunniste.
 
Onko täällä eParking ihmisille tuttu?

Oma (eParking-) tolppani hajosi, ja huomasin että aika lähellä on heidän muita latauspömpeleitä jotka näkyvät puhelinsovelluksessa. Latauspaikkoja on 6kpl, 11kW teholtaan. Syy miksi tässä kirjoitan on, että sijaitsevat tavallisella sopimuspysäköintiparkkipaikalla (lämmitystolppia muilla paikoilla). Kuitenkin nämä Typ2-tolpat näkyvät sovelluksessa samanlaisina kuin muutkin ns. julkiset tolpat, lukee hinta, varaustilanne, ja kaikki. Pohdinkin että ovatko tällaiset yleensä vapaasti käytettävissä, vai vaatiikohan vielä erillisen pysäköintiluvan?

Oma lataustolppani ei näy sovelluksessa lainkaan, paitsi erillisellä sivulla jossa on omat sopimukseni. Se ei siis ole julkinen tolppa josta kukaan muu saisi ladata.

Toki huomenna selviää kun soitan asiakaspalveluun, mutta eivät ole viikonloppuna auki, ja houkuttelisi ladata vähän autoa näin sunnuntaina, kun huomenna pitää taas likkua. Sovelluksessa lukee tuon kentän kohdalla kyllä "Huomioithan, että pysäköintilupaa ei voi ostaa eParkingin kautta, hanki pysäköintilupa tarvittaessa erikseen", mutta tuntuu geneeriseltä tekstiltä, koska juurikin tuo "tarvittaessa". Toki näin sunnuntaina olemattoman pieni riski ns. jäädä kiinni jos tuohon vie lataamaan.

Jos jollain arvauksia tai kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
 
Onko täällä eParking ihmisille tuttu?

Oma (eParking-) tolppani hajosi, ja huomasin että aika lähellä on heidän muita latauspömpeleitä jotka näkyvät puhelinsovelluksessa. Latauspaikkoja on 6kpl, 11kW teholtaan. Syy miksi tässä kirjoitan on, että sijaitsevat tavallisella sopimuspysäköintiparkkipaikalla (lämmitystolppia muilla paikoilla). Kuitenkin nämä Typ2-tolpat näkyvät sovelluksessa samanlaisina kuin muutkin ns. julkiset tolpat, lukee hinta, varaustilanne, ja kaikki. Pohdinkin että ovatko tällaiset yleensä vapaasti käytettävissä, vai vaatiikohan vielä erillisen pysäköintiluvan?

Oma lataustolppani ei näy sovelluksessa lainkaan, paitsi erillisellä sivulla jossa on omat sopimukseni. Se ei siis ole julkinen tolppa josta kukaan muu saisi ladata.

Toki huomenna selviää kun soitan asiakaspalveluun, mutta eivät ole viikonloppuna auki, ja houkuttelisi ladata vähän autoa näin sunnuntaina, kun huomenna pitää taas likkua. Sovelluksessa lukee tuon kentän kohdalla kyllä "Huomioithan, että pysäköintilupaa ei voi ostaa eParkingin kautta, hanki pysäköintilupa tarvittaessa erikseen", mutta tuntuu geneeriseltä tekstiltä, koska juurikin tuo "tarvittaessa". Toki näin sunnuntaina olemattoman pieni riski ns. jäädä kiinni jos tuohon vie lataamaan.

Jos jollain arvauksia tai kokemuksia, niin kuulisin mielelläni.
En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?
 
En tiedä, mutta menisin katsomaan ko parkkipaikkaa ja siellä olevia liikennemerkkejä ja opastetauluja. Luulisi että siitä selviäisi miten saa pysäköidä?
Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. :D Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.
 
Niinhän sitä fiksu ja ei-niin-laiska ihminen tekisi. :D Muttamutta, soitin, ja ihan vapaata riistaa tuo parkkialue kun kerran heidän sovelluksessaan näkyy. Jos on muita pysäköintirajoitteita niin kylteissä lukenee lisää, mutta kaikille tarkoitettuja lataustolppia ovat muuten.
Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?
 
Ratkesko omasta tolpasta mitään vai sanoivat pelkästään että lataile muualla?
Kovasti siellä on huomioitu ongelma ja kaikille ilmotettu mutta eipä tuolle mitään ole tapahtunut. Viikon ollut jo pimeänä. Nooh, ei ole mun tolppa varmaan ainoa olemassaoleva. Mutta, onni onnettomuudessa -- Tuo läheinen kenttä on halvempi kuin omani (0,20€/kWh vs. 0,23€kWh), ei ole mitään kylttejä missään että olisi latauspaikat mitenkään rajoitettu, ja kolmantena, ilmoitettu teho on 11kW, mutta kuitenkin tuo plugarini ottaa n. 7kW sisään (autossa on 7,4kW yksivaihelaturi), eli lieneekö kuitenkin 22kW pömpeli? Hyvänä puolena siis että auton saa mukavan nopeasti täyteen verrattuna oman paikkani 16A sukolataukseen (ja hitusen halvemmalla).
 
Jos ei siellä lue "pysäköinti sallittu vain luvan haltijoille / parkkipaikan varanneille" tms niin vaikea nähdä miksei siellä voisi ladata. Täälläkin on yksi yritys jonka edustalla on 6x parkkisähkön ruutua ilman mitään lisäkilpiä P-kylttiin. Kyllä siellä näyttää lähiseudun asukkaat lataavaan työaikojen ulkopuolella.
 
Jos ei siellä lue "pysäköinti sallittu vain luvan haltijoille / parkkipaikan varanneille" tms niin vaikea nähdä miksei siellä voisi ladata. Täälläkin on yksi yritys jonka edustalla on 6x parkkisähkön ruutua ilman mitään lisäkilpiä P-kylttiin. Kyllä siellä näyttää lähiseudun asukkaat lataavaan työaikojen ulkopuolella.
Niinpä, mitään kylttejä ei näkynyt, joten aivan hyvä ratkaisu tämä. Selvinnen hengissä vaikka oma tolppa on rikki.
 
Eilen tuli vastaan laturi, jossa olis voinu maksaa latauksen kortilla ihan kuin entisaikaan. Kun sattu oleen Virran laturi ja appi siihen valmiina, niin ei tullu käytettyä. Mutta onhan toi hyvä satunnaislataajalle ettei tartte asennella appia ja muutenkin kin on joku toinen maksutapa jos kännykkä kiukuttelee.
Noita ei vain taida ihan kauheesti olla käytössä?
Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?
 
Onko tuo hinta kortilla maksaessa sama kun apilla/tagilla? Vai onko siinä joku lisähinta?
Virtan webisaitin mukaan ”Lataaminen kertamaksulla maksaa enemmän kuin rekisteröityneenä asiakkaana, sillä latauksen hintaan lisätään tulojen siirtomaksu”
 
Miten on, kannattaako Ionityn latureita varten hommata Ionityn oma appi ja tunnarit? Katsoin että Fortumin ja K-Latauksen tägillä latauksen hinta Ionityllä on jotain 61-63 senttiä / kWh ja jos oikein ymmärsin, niin Ionityn omallakin apilla se on 59 senttiä / kWh, mikäli ei ota sitä kuukausimaksullista palvelua. Vai onko tuossa mahdollisuus johonkin edullisempaan hintaan apilla?

Käyttö on sen verran harvinaista, etten viitsisi muutaman sentin eron vuoksi laitella jälleen yhtä uutta appia.
 
Mikä auto alla? Monilla valmistajilla taitaa olla omia tilauspalveluita ionityyn, jolla pääsee halvimmalla.
 
Audi, mutta tämä on liisari eikä minulla ole mitään latauspalveluita Audin kautta.
 

Siel olis mahdollisuuksiakin.
 
IONITY laskenut hintaansa.

Screenshot_20240527-135146.png
 
Hassu vaan että nää hinnat piilotetaan kuukausi-maksumuurin taakse. Ilmeisesti Ionityllä on joku syy, etteivät halua satunnaisemmin pikalataavia ollenkaan asiakkaiksi.
 
Hassu vaan että nää hinnat piilotetaan kuukausi-maksumuurin taakse. Ilmeisesti Ionityllä on joku syy, etteivät halua satunnaisemmin pikalataavia ollenkaan asiakkaiksi.
Voihan siellä käydä lataamassa ilman kuukausimaksullistakin sopimusta. Hinnat vain ovat silloin korkeammat.
 
Tuli vastaan...

[QUOTE] Nyt on aika vaikuttaa sähköautojen latausinfrastruktuurin palveluiden kehitykseen! Vastaa alla olevaan kyselyyn, jossa selvitetään latauspalveluiden tärkeimmät ominaisuudet sekä tarjotaan mahdollisuus uusien palveluiden ideointiin.

Vastaukset käytetään LUT-yliopiston tuotantotalouden kandidaatintyön tutkimuksen pohjatiedoksi. Tiedot kerätään anonyymisti ja käytetään vain tähän kandidaatintyöhön.

Yhteystietoni: Henri Saksman, [henri.saksman@student.lut.fi](mailto:henri.saksman@student.lut.fi).

Kiitos jo ennakkoon kaikille vastaajille! Tällä tavoin uusia ideoita saadaan tuotua esille ja latauspalveluita voidaan kehittää vastaamaan paremmin sähköautoilijoiden tarpeita.

[https://forms.office.com/e/VFW32y4BGB](https://forms.office.com/e/VFW32y4BGB
)

[/QUOTE]
 
Mitä appeja kannattaa ladata valmiiksi, kun on tarkoitus sähköautoilla Läntisen saksan ja Ranskan rajan alueella? Chargemap ja PlugShare? Vai onkohan joku paikallinen ehdottomasti kannattavampi?
 
Millä autolla? Navi taitaa kaikilla löytää ihan hyvin latauspaikat, ionityä varten kuukausisoppari latauksiin ellei Teslaile.
 
Vuokra-autolla, jonka ihan tarkkaa mallia ei ole etukäteen tiedossa.
Ajoa ainoastaan vajaa viikko ja tuhatkunta kilometriä.
Kaipa se noilla apeilla löytyy ja saa maksettua. Itse latureiden löytyminen ei niinkään jänskätä.
 
Muutama asia, joka ihmetyttää "julkisilla" latauspisteillä, joissa on käytössä kuitenkin tunnettu operaattori esim. Virta ja latauksesta veloitetaan markkinahinta.
- Miksi ihmeessä näitä latauspisteitä on sijoitettu yksityisalueille tai ruutuihin, joihin tarvitaan henkilökohtainen pysäköintilupa???
- Miksi joillain latauspisteillä on aukioloajat esim. klo 21.00 alue suljetaan, vaikka operaattorin hinnaston mukaan lataus olisi halvinta juurikin yöaikaan???
- Miksi Type2 latauspisteillä 11 kW tai 22 kW latausaika on rajoitettu maksimissaan kahteen tuntiin???
- Miksi osa julkisista latauspisteistä edellyttää myös pysäköintimaksun maksamista, eikö riitä että maksaa jo latauksesta???
- Miksi Lidlin laturit ovat jatkuvasti rikki???
 
Muutama asia, joka ihmetyttää "julkisilla" latauspisteillä, joissa on käytössä kuitenkin tunnettu operaattori esim. Virta ja latauksesta veloitetaan markkinahinta.
- Miksi ihmeessä näitä latauspisteitä on sijoitettu yksityisalueille tai ruutuihin, joihin tarvitaan henkilökohtainen pysäköintilupa???
- Miksi joillain latauspisteillä on aukioloajat esim. klo 21.00 alue suljetaan, vaikka operaattorin hinnaston mukaan lataus olisi halvinta juurikin yöaikaan???
- Miksi Type2 latauspisteillä 11 kW tai 22 kW latausaika on rajoitettu maksimissaan kahteen tuntiin???
- Miksi osa julkisista latauspisteistä edellyttää myös pysäköintimaksun maksamista, eikö riitä että maksaa jo latauksesta???
- Miksi Lidlin laturit ovat jatkuvasti rikki???
Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.
 
Kaikkiin näihin oikeastaan vastauksena on se, että sitä kanssa eloa pysäköinnin kanssa puljataan monessa paikkaa. Jos esimerkiksi lataajalle annettaisiin ilmainen pysäköinti (olettaen lataus hinnan olevan normaali), niin silloin syrjittäisiin muita käyttäjiä. Yksinkertaisin vastaus todennäköisesti kuitenkin on ettei lataukset ja pysäköintijärjestelmät keskustele keskenään vaan ovat täysin erilliset omat systeemit.

Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.

Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.

Type2 latauspiste kahdelle sähköautolle vierekkäisissä ruuduissa, ammattikorkeakoulun pysäköintialueella.
- Pysäköintialueen ulkopuolella näkyy kilpi, jossa lukee yksityisalue, luvaton pysäköinti kielletty.
- Pysäköintialueen sisällä on toinen kilpi, jossa kerrotaan pysäköintialueen varattu henkilökunnalle klo 7 - 16 välillä.
- Sen jälkeen näkyy toinen kilpi, jossa kerrotaan parkkikiekolla saatavan aikaa enintään kolme tuntia.
- Latauspisteen yhteydessä kerrotaan uudella kilvellä, että latauspisteiden käyttö edellyttää lisäksi maksullista lupaa.
- Latauspisteen käyttö edellyttää Virta mobiilisovellukseen rekisteröitymistä, jonka kautta käytöstä veloitetaan 25 centtiä per kWh.

Sitä en huomannut vilkaista, oliko tuo alue lisäksi Parkkipaten tai vastaavan koijarifirman valvonnassa vai kuuluuko kunnallisen pysäköintivalvonnan piiriin.

Muita hienoja bongauksia ovat "julkiset latauspisteet" ulkoalueella, joihin kulku tapahtuu puomin kautta, joka avataan kiinteistön omistajan myöntämällä kortilla, ja Parkkipatelta tulee sakkoa, jos ei löydy virallista pysäköintilupaa etupellillä.
 
Sen pysäköinnin hinnan voi jyvittää latausmaksussa, ja autot, jotka vievät latauspisteellisen paikan mutta eivät lataa, niin näille voi määrätä ihan surutta pysäköintivirhemaksun. Loppuisi samalla mm. Diesel autojen tunkeminen latauspisteellisille paikalla.

Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.

Type2 latauspiste kahdelle sähköautolle vierekkäisissä ruuduissa, ammattikorkeakoulun pysäköintialueella.
- Pysäköintialueen ulkopuolella näkyy kilpi, jossa lukee yksityisalue, luvaton pysäköinti kielletty.
- Pysäköintialueen sisällä on toinen kilpi, jossa kerrotaan pysäköintialueen varattu henkilökunnalle klo 7 - 16 välillä.
- Sen jälkeen näkyy toinen kilpi, jossa kerrotaan parkkikiekolla saatavan aikaa enintään kolme tuntia.
- Latauspisteen yhteydessä kerrotaan uudella kilvellä, että latauspisteiden käyttö edellyttää lisäksi maksullista lupaa.
- Latauspisteen käyttö edellyttää Virta mobiilisovellukseen rekisteröitymistä, jonka kautta käytöstä veloitetaan 25 centtiä per kWh.

Sitä en huomannut vilkaista, oliko tuo alue lisäksi Parkkipaten tai vastaavan koijarifirman valvonnassa vai kuuluuko kunnallisen pysäköintivalvonnan piiriin.

Muita hienoja bongauksia ovat "julkiset latauspisteet" ulkoalueella, joihin kulku tapahtuu puomin kautta, joka avataan kiinteistön omistajan myöntämällä kortilla, ja Parkkipatelta tulee sakkoa, jos ei löydy virallista pysäköintilupaa etupellillä.

Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.
 
Miksi tartut näihin omituisissa paikoissa oleviin latauspisteisiin vai onko nämä sijainniltaan lähellä missä asioit? Virtahan tarjoaa yrityksille työautojen latausta ja latauskartta pohjautuu avoimeen dataan mitä voi kuka tahansa päivitellä. Jälkimmäiseen voi toki vaikuttaa päivittämällä openstreetmapiin tagit yksityisille latureille tai antamalla palautetta latauskartan ylläpidolle.

Koska ne ovat A) toteutettu saavutettavuudeltaan järjenvastaisesti B) Eivät vastaa julkisena latauspisteenä sitä, mitä itse pidän julkisena latauspisteenä C) Löytyvät esimerkiksi Virta.fi mobiilisovelluksesta julkisena latauspisteenä, jota ei kuka tahansa piipertäjä tai perusmuro pysty päivittämään D) Erillinen veloitus pysäköinnistä ja latauksesta.

Ja kyllä, tuollaisia ihmetyksiä on tullut vastaan työmatkan ja reissujen varrella. Piti mennä ihan mielenkiinnosta katsomaan näiden toteutus, kun latauspisteiden sijainti oli kartalla vähintäänkin erikoinen. Erityisesti kiinnosti, kun latauksen hinta oli enimmillään hurjat 15 centtiä per kWh ;)
 
Viimeksi muokattu:
Asiasta toiseen, ovatko Fortum Charge & Drive ja Recharge Infra samaa Fortum konsernia, vai onko näillä nykyään mitään tekemistä toistensa kanssa?
 
Miten ehdottaisit että joku toteuttaa ”julkisen” latauspisteen vaikka koulun parkkiksella kuten esimerkkisi?

Muista että pysäköintiluvalliset saattaa muuttua lyhyelläkin aikavälillä.

Jos vaikka virran sovellus tietäisi että tietyllä käyttäjällä on lupa pysäköidä sinne, ja näyttää latauspisteen vain niille, se tarkoittaa että joku on sen tiedon asettanut sinne. Kumpaakaan osapuolta ei kiinnosta ylläpitää tietokantaa josta tämän tiedon saisi, eikä integraatiotyö ole vaivan väärti.

Eli toteutukseen saat käyttää 0€

Vaihtoehtona olemassaoleva sovellus johon lisätään koulun pihalla oleva laite ja sillä selvä.

Follow the money. Ja AC latauspalveluissa ei sitä rahaa juurikaan ole. Paino sanalla palvelu.

15snt/kWh on täysin palvelua, ei bisnestä
 
Miten ehdottaisit että joku toteuttaa ”julkisen” latauspisteen vaikka koulun parkkiksella kuten esimerkkisi?

Muista että pysäköintiluvalliset saattaa muuttua lyhyelläkin aikavälillä.

Jos vaikka virran sovellus tietäisi että tietyllä käyttäjällä on lupa pysäköidä sinne, ja näyttää latauspisteen vain niille, se tarkoittaa että joku on sen tiedon asettanut sinne. Kumpaakaan osapuolta ei kiinnosta ylläpitää tietokantaa josta tämän tiedon saisi, eikä integraatiotyö ole vaivan väärti.

Eli toteutukseen saat käyttää 0€

Vaihtoehtona olemassaoleva sovellus johon lisätään koulun pihalla oleva laite ja sillä selvä.

Follow the money. Ja AC latauspalveluissa ei sitä rahaa juurikaan ole. Paino sanalla palvelu.

15snt/kWh on täysin palvelua, ei bisnestä

Taisit missata pointin?

Vertaa tilannetta siihen, että operaattorien latauskartoilla näkyisi jokainen taloyhtiön latausruutu "julkisena latauspisteenä".

Operaattorit myös veloittavat kiinteistöä latauspisteiden ylläpidosta, joten kyseessä ei ole hyväntekeväisyyttä, jolloin odottaisi, että nähtäisiin edes vähän vaivaa tietokannan ylläpitoon.

Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.

Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.
 
Viimeksi muokattu:
Taisit missata pointin?

Vertaa tilannetta siihen, että operaattorien latauskartoilla näkyisi jokainen taloyhtiön latausruutu "julkisena latauspisteenä".

Operaattorit myös veloittavat kiinteistöä latauspisteiden ylläpidosta, joten kyseessä ei ole hyväntekeväisyyttä, jolloin odottaisi, että nähtäisiin edes vähän vaivaa tietokannan ylläpitoon.

Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.

Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.
Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.
 
Ihan mielenkiinnosta, miten itse tekisit teknisen toteutuksen tuollaiseen kun virkamiesten ja kaikkien muidenkin (kuten koulujen) kalusto sähköistyy? Jotenkin pitäisi yksilöidä potentiaalisesti sadat/tuhannet käyttäjät joiden se ehdottomasti pitää nähdä, jotta voi käyttää, ja samalla rajata myös tuhannet muut käyttäjät niin etteivät nää. Yleensä mennään siitä mistä aita on matalin ja laitetaan vaan näkymään kaikille, ne käyttää jotka käyttää. Tuossa puhutaan aika isojen tietokantojen luonnista ja ylläpidosta ilman helppoa automatisointia, ja aina joku jäisi väkisin sieltä puuttumaan kun vierailee kohteessa eikä saa ladattua.

Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.

Jos eräillä operaattoreilla on niin pirskatin hankalaa piilottaa yksityisiä latauspisteitä, niin voisivat merkitä ne eri symbolilla ja nimetä lisätiedoilla esim. Jakomäen peruskoulun henkilökunnan latauspisteet 4 kpl Type2? Tämä tehdään jo Roaming latauspisteille muutaman operaattorin palvelussa, joten ei vaatisi mitään mullistavaa kehitystä.
 
Its en ole hiffannut tähän mennessä, miksi yksityisiä latauspisteitä esitetään julkisina latauspisteinä, jos näitä ei ole julkisesti mahdollista käyttää. Otetaan yksi ääriesimerkki "julkisesta latauspisteestä", joka löytyy latauskartalta ja operaattoreiden palveluista.
Näitä tulee, kun joku unohtaa merkata latauspisteen yksityiseksi liittäessään laturia latauspalveluntarjoajan (esim virta) järjestelmään.
 
Facebookista katsellut niin Virralla on sitten jokseenkin kyrpä asenne tuossa. Latauspisteiden omistajat merkkaavat pisteitään kuinka sattuu ja Virta vertaa itseään googleen että ei se ole heidän vikansa ja he voivat jotain viestiä ehkä yrittää laittaa latauspisteen omistajalle. Siinä on Virralla käynyt joku käpy sopimuksien teossa missä ei ole osattu vaatia sopimussakon uhalla että tiedot pitää olla oikein ja hinnat tietyissä raameissa.
 
Kun operaattori tekee sopimuksen kiinteistön kanssa latauspisteiden toimituksesta ja ylläpidosta, tällöin tulee väkisinkin tehtyä muutoksia tietokantaan. Kun sopimusasiakkaan sopimus muuttuu, päivitetään jälleen kerran tietokantaa. Ei tämä ole mitään liian työlästä tai kallista, ja aika pitkälle myös automatisoitavissa sopimusasiakkaalta tulevan inputin mukaan.

Jos eräillä operaattoreilla on niin pirskatin hankalaa piilottaa yksityisiä latauspisteitä, niin voisivat merkitä ne eri symbolilla ja nimetä lisätiedoilla esim. Jakomäen peruskoulun henkilökunnan latauspisteet 4 kpl Type2? Tämä tehdään jo Roaming latauspisteille muutaman operaattorin palvelussa, joten ei vaatisi mitään mullistavaa kehitystä.
Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.
 
Esim meillä töissä Virran laturit eivät näy normaalisti Virran sovelluksessa vaan ne nähdäkseen pitää saada siihen erikseen lupa. Tai ainakin näin tuo toimi ennen, luonnollisestikaan en voi tuota tarkistaa omalla tunnuksellani.

Näin se meilläkin toimii töissä. Laitetaan rakennuksen huoltotiimille mailia, että virran tunnus nönnönöö tahtoo pääsyn latauspisteille. Päivän sisällä latauspisteet näkyy Virran kartalla ja sitten niissä voi latailla. Muuten pisteet eivät näy ollenkaan. Eli kyllä tämä mahdollista on, mutta ilmeisesti tämänkin voi jossain sössiä.
 
Mikä on tuntuma, mihin suuntaan julkisen latauksen hinnat ovat menossa? Puhetta on ollut, kuinka julkinen lataus ei ole kannattavaa ja latausoperaattorit tekevät tappiota. Toisaalta suurteholatauksen "30+ snt per kwh" -hinnoittelu tuntuu melko kalliilta, kun oma viime kuun pörssisähköni maksoi 5,01 snt per kwh. Koko laskun loppusummalla (sisältäen verot, huoltovarmuusmaksut jne.) jaettunakin kilowattitunnille tuli hintaa vain 11 snt.

Jos sitten laturista imetään vuorokaudessa esim. 500 kwh, niin tuostahan jää satanen päivässä sähköjen maksamisen jälkeen ja vuodessa yli 30 k€. Maksaako nuo laturit ja niiden ylläpito todella niin paljon, ettei bisnes toimi?
 
Laturin hinta taitaa olla lähempänä sataatonnia ja siihen ylläpito, sähköliittymä ja muut rakennuskulut päälle. Sähkön hinta on myös helposti kalliimpaa kuin tuollainen yhden optimaalisen ajan hyödyntäminen. Eihän ydinvoimalan omistajatkaan saa sähköä kuin ehkä sentin tuota halvemmalla vaikka omistavat osan ydinvoimalasta (sisäinen hinta).

Itse ennemmin veikkasin että pikalatauksen hinta tulee jatkossa lievästi nousemaan ja lähestytään diesel -auton tankkaushintaa. Asiointilatauksia sitten saa toki halvemmalla. Tokihan pikalatauslaitteiden hinnatkin ovat laskusuunnassa, mutta veikkaan että bisnes tehdään jatkossa siitä huollosta ja ylläpidosta (vähän hissien tapaan).
 
Viimeksi muokattu:
Ei noi sataa tonnia maksa per laturi. Infratuki-päätöksistä näkee, että latauskenttien kustannukset pyörineet 30-50ke haarukassa per laturi.
 
Huomautus - jätä toisten käyttäjien väheksyminen pois ja keskity asiasta keskustelemiseem
Ottaisivat mallia esim. Eparkingista, jossa on erikseen piilotettu yksityiset latauspisteet, jotka näytetään vain niille, joille on myönnetty oikeudet alueen latauspisteille.

Ps. Miksi ihmeessä koulun pihassa tai jossain kunnallisella palvelulla tai virastotalolla pitäisi olla julkinen latauspiste? Löytyy varmasti sata järkevämpää paikkaa, kuten kauppakeskukset, liikenneasemat ym.

Upean kapeakatseinen ajatusmalli, upea :poop:

Miksi sen pitäisi olla ei-julkinen?

Kunta lienee asukkaitaan varten ja "kunnallisverolla" ylläpidetään kunnan palveluita, esimerkiksi oppilaitoksia. Oppilaitoksien ja vastaavien kaikki kulut, myös nämä henkilökunnan TeslaJoneja palvelevat lataustolpat ja kenties ilmaiset sähkötkin maksaa ... aivan joo, ne kunnan asukkaat mahdollisesti, ehkä? Sinun idioottimaisella logiikallasi nämä lataustolpat seisoo viikonloput ja puolet kesästä käyttämättöminä, koska olisi suorastaan RIKOS että esimerkiksi viereisen AsOy:n asukkaista pari latailisi koulun / päiväkodin pihassa iltaisin saatika vkloppuisin.

Tää maailma ja nää ihmiset, mistä näitä sikiää? :rofl:
 
Laturin hinta taitaa olla lähempänä sataatonnia ja siihen ylläpito, sähköliittymä ja muut rakennuskulut päälle. Sähkön hinta on myös helposti kalliimpaa kuin tuollainen yhden optimaalisen ajan hyödyntäminen. Eihän ydinvoimalan omistajatkaan saa sähköä kuin ehkä sentin tuota halvemmalla vaikka omistavat osan ydinvoimalasta (sisäinen hinta).

Itse ennemmin veikkasin että pikalatauksen hinta tulee jatkossa lievästi nousemaan ja lähestytään diesel -auton tankkaushintaa. Asiointilatauksia sitten saa toki halvemmalla. Tokihan pikalatauslaitteiden hinnatkin ovat laskusuunnassa, mutta veikkaan että bisnes tehdään jatkossa siitä huollosta ja ylläpidosta (vähän hissien tapaan).
Ydinsähkön hinta on reilu 42e/MWh.
Lähde
 
Upean kapeakatseinen ajatusmalli, upea :poop:

Miksi sen pitäisi olla ei-julkinen?

Kunta lienee asukkaitaan varten ja "kunnallisverolla" ylläpidetään kunnan palveluita, esimerkiksi oppilaitoksia. Oppilaitoksien ja vastaavien kaikki kulut, myös nämä henkilökunnan TeslaJoneja palvelevat lataustolpat ja kenties ilmaiset sähkötkin maksaa ... aivan joo, ne kunnan asukkaat mahdollisesti, ehkä? Sinun idioottimaisella logiikallasi nämä lataustolpat seisoo viikonloput ja puolet kesästä käyttämättöminä, koska olisi suorastaan RIKOS että esimerkiksi viereisen AsOy:n asukkaista pari latailisi koulun / päiväkodin pihassa iltaisin saatika vkloppuisin.

Tää maailma ja nää ihmiset, mistä näitä sikiää? :rofl:
Koulunpihassa, kunnan virastotalolla jne voi toki olla julkinen latauspiste, se sitten tapauskohtaista onko se järkevää ja jos on niin miten se järjestetään.

Koulut, jos oppilaitos missä paljon omalla autolla kulkevia oppilaita, niin mikä ettei, sitten tulee ne kustannukset, löytyykö operaattori joka ilman tukea lähteisi toteuttaan.

Jokin kunnallinen liikuntapaikka missä kysyntää latauksella, niin samoin, riipuu kunnasta, jos ei julkista ja pitkiä matkoja, liikkujat tulee autolla niin kysyntää voi olla enemmän. vs lähellä käyttäjiä ja hyvien julkisten äärellä ja loputkin autolla kävijät kiekkomutseja.

Kunnanomaan käyttöön tarkoitetut latauspaikat, niin ne toki kunnan omaan ja sidosryhmien käyttöön, niiden tehokkaampaa käyttö voi lisätä jos luppoaikaan tarjotaan ulkopuolisille, mutta sekään ei ole ihan yksoikoista, ei edes silloin jos alueelle pääsy. ja pitää myös se turvata että ne ulkopuoliset aidosti poistuvat ennen omaa tarvetta.

Toki paikkoja missä naapuritontin asuntoyhtiön asukkaat ja vieraat käyttää jotain koulun/päiväkodin parkkipaikkaa omiin tarpeisiin, varmaan mielellään myös käyttäisivät latauspisteitä, jossain parkkipaikat sovittu, niin kai sitä kimppaa voisi latureissakin tehdä, vaikka ei ehkä ihan kunnon ydintoimintaa ja siitä voi seurata miinoja.
 
Upean kapeakatseinen ajatusmalli, upea :poop:

Miksi sen pitäisi olla ei-julkinen?

Kunta lienee asukkaitaan varten ja "kunnallisverolla" ylläpidetään kunnan palveluita, esimerkiksi oppilaitoksia. Oppilaitoksien ja vastaavien kaikki kulut, myös nämä henkilökunnan TeslaJoneja palvelevat lataustolpat ja kenties ilmaiset sähkötkin maksaa ... aivan joo, ne kunnan asukkaat mahdollisesti, ehkä? Sinun idioottimaisella logiikallasi nämä lataustolpat seisoo viikonloput ja puolet kesästä käyttämättöminä, koska olisi suorastaan RIKOS että esimerkiksi viereisen AsOy:n asukkaista pari latailisi koulun / päiväkodin pihassa iltaisin saatika vkloppuisin.

Tää maailma ja nää ihmiset, mistä näitä sikiää? :rofl:

Jos olisit lukenut ajatuksen kanssa aikaisemman viestini, jossa todetaan ettei näitä latauspisteitä voi vapaasti käyttää. Alueet ovat joko suljettu puomilla tai vastaavalla kulunvalvonnalla, absurdit pysäköintisäännöt ja kaiken lisäksi sähköautojen latauspaikat ovat erillisen käyttöluvan takana, jonka myöntää kiinteistön omistaja. Ilmeisesti kuntasektorin päättäjät (= epäpätevät idiootit) näkevät ulkopuoliset lataajat "uhkana" myös toimistoaikojen ulkopuolella, nehän voivat unohtaa autonsa sinne, ja "varastaa" henkilökunnalta latausmahdollisuuden. Latauspisteitä ei kuitenkaan vaivauduta merkitsemään yksityiseksi, koska kunnan strategiassa on linjattu, että virastojen yhteyteen tulee rakentaa "julkisia" latauspisteitä, muuten esimerkiksi ARA-tuet voidaan karhuta takaisin.

Entä jos yhtä älyvapaita pysäköinti- tai käyttörajoituksia ei olisi, vaan kuka tahansa sähköauton tai ladattavan hybridin omistaja saisi hyödyntää mm. koulujen, virastojen ja urheilukenttien latauspisteitä? Tässä muutama ongelmakohta, jotka tulevat ensimmäisenä mieleen.
  • Jos latauspisteitä ei ole riittävästi, tällöin ne pari nopeinta ehtivät vallata latauspisteet tai vaihtoehtoisesti muodostuu ruuhkia, erityisesti jos tarjolla on enimmillään vain 11 kW latausteho.
  • Pysäköintialue tunnetusti ruuhkaantuu kaikenkarvaisten tapahtumien aikana, jolloin latauspisteen ruutu voi olla aivan muussa käytössä, kuin ladattavana.
  • Koska latauksen hinta on omakustannepohjainen (kuntasektori ei tunnetusti saa tehdä bisnestä latausasemilla), tällöin hinta on kaupallisia toimijoita edullisempi, jolloin lähialueen asukkaat valtaavat latausruudut.
  • Latauspisteiden valvonta, ketkä saavat pysäköidä niihin ja kuinka pitkäksi aikaa kerrallaan? Entä jos ruutuun parkkeeraa Diesel-auto? Entä jos ruutu on edelleen käytössä, vaikka lataus on jo päättynyt? Onko latauspisteellä aukioloaikoja, jos parkkeerataan yön yli?
  • Latauspiste vikaantunut, kuka ylläpitää ja korjaa - Ei ainakaan kunta, joten palvelu on joko ostettava operaattorilta tai käytettävä kunnan tilakeskusta ym. byrokraattista toimijaa, jossa todellinen kustannus maksaa maltaita ja korjaukset kestävät kuukausia.
  • Ilkivalta, erityisesti nuorison suosimien alueiden lähettyvillä. Potkulaudalla hypitään autojen katoilta, rikotaan ikkunoita, leikitään tulella ja varastetaan latausjohtoja.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom