- Liittynyt
- 19.11.2016
- Viestejä
- 4 612
Olenko tyhmä vai eikä Rechargelle ole appia? Onko ainoat vaihtoehdot tagi tai joku ihme QR skannaus?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
1MW liittymä aivan riittävä 12 kahvalle, epätodennäköstähän se on että siellä kaikkiin 12kahvaan tulee samalla kellon lyönnillä niin tyhjä akkuista kansaa että latauskentän kokonaiskapa ois pullonkaula.
Olenko tyhmä vai eikä Rechargelle ole appia? Onko ainoat vaihtoehdot tagi tai joku ihme QR skannaus?
Abc latauskenttien mitoitus on tullut applikaation vasta viime päivinä. Mutta hyvä kun tuli.
Mulle ilmestyi vasta kun päivitin applikaation tuon nähtyäni. Outoa.On nuo ollut jo sen aikaa ainakin mitä sähköauto itellä eli heinäkuun lopulta.
SÄHKÖAUTO
Suomalaisyhtiöltä yllätys: Sähköautoa voi jatkossa ladata lyhtypylväästä
Ihmepylväisiin voidaan asentaa myös 5G-tukiasemia.
Pylväästä virtaa.
Sähköautoja voidaan jatkossa ladata valaisinpylväistä.
KUVA: FALCO HASSINK
Lukuaika noin 1 min
Tallenna
Tänään9:23
Kyösti Jurvelin
Nokialainen alumiiniteollisuustoimija Purso Group on ostanut vähemmistöosuuden hollantilaisesta CityCharge BV:stä.
Yhteistyö mahdollistaa CityChargen kehittämän sähköautojen latausratkaisujen integroimisen osaksi alumiinisia valaisinpylväitä, kertoo Purso tiedotteessaan.
Valaisinpylväitä valmistaa hollantilainen Nedal Aluminium B.V., joka on ollut osa Purso Groupia vuodesta 2019. Tuolloin kerrottiin, että kauppa oli Purso Groupin historian suurin.
Purson liikevaihto on kasvanut vuoden 2019 noin 90 miljoonasta eurosta 250 miljoonaan euroon. Viime vuonna yhtiö teki liiketulosta reilut 13 miljoonaa euroa.
Monitoimipylväs
CityCharge on kehittänyt yhteistyössä Purso Groupiin kuuluvan Nedal Aluminium BV:n kanssa alumiinisiin valaisinpylväisiin integroidut latauspisteet, joissa hyödynnetään olemassa olevaa julkista valaistusinfrastruktuuria.
CityChargen älykkäiden ja latauspisteiden avulla tiheään rakennettujen kaupunkialueiden teiden varsille ei tarvitse rakentaa erillisiä sähköautojen lataustolppia ja niihin liittyvää infrastruktuuria.
Tiedotteen mukaan yhteistyö edistää älykkäiden kaupunkien kehittämistä ja ilmastotavoitteita.
Nedalin ja CityChargen valaisinpylväässä on kaksi latauspistettä. Ratkaisun myötä voidaan hyödyntää myös muita älykkään kaupungin tekniikoita, kuten sähkön siirtämistä ajoneuvosta sähköverkkoon tai kuorman tasapainottamista.
”Lisäksi näihin valaisinpylväisiin on mahdollista sijoittaa muun muassa matkapuhelinverkkojen 5G-tukiasemia”, tiedotteessa kerrotaan.
Autoliiton latausverkko tihenee – uusimpia Tornio, Ranua, Hollola ja Mynämäki
”Tavoitteemme on avata latausasemat loppuvuoden aikana Keminmaalle, Porvooseen, Turun Messukeskukseen, Vammalan torille, Tervakoskelle, Hämeenlinnan moottoritien levähdysalueelle Nurmijärvellä ja Kiteelle Pajarinhoviin.”moottori.fi
Pienempitehoisia, mutta parempi kuin ei mitään, pikalatauksia kuitenkin lisää eri paikkakunnille.
Onhan noi ylivoimaisesti luotettavimpia latauspaikkoja pitkällä matkalla. Siitä paljon puhutusta Vierumäestä en tiedä, kun mua kehotettiin jo heti auton hankinnan jälkeen se väistämään - eikä se Helsingistä lähtiessä tai sinne mennessä, ole lokaationa muutenkaan järkevä, koska liian lähellä - mutta yksikään ei ole kertaakaan tuottanut pettymystä nopeuden suhteen ja on tullut oltua täysilläkin asemilla sekä Suomessa, että Norjassa.Ei tule, jos kaikki paikat on käytössä täydellä teholla niin ei löydy tarpeeksi kentässä potkua. Muistaakseni esim. Kärsämäessä on 12 paikkaa ja kentän koko on 1MW.
"Osa latauspaikoista destinaatiokohteita kuten Ranua Zoo tai Turun messukeskus."Autoliiton latausverkko tihenee – uusimpia Tornio, Ranua, Hollola ja Mynämäki
”Tavoitteemme on avata latausasemat loppuvuoden aikana Keminmaalle, Porvooseen, Turun Messukeskukseen, Vammalan torille, Tervakoskelle, Hämeenlinnan moottoritien levähdysalueelle Nurmijärvellä ja Kiteelle Pajarinhoviin.”moottori.fi
Jos haluaa edetä mahd.nopeasti eikä ole kiinnostusta käydä syömässä/kaupassa tms. latauksen aikana, niin en edes suunnittele muita vaihtoehtoja kuin Superit. Ionity ja Recharge toki kävisivät myös, mutta en nyt keksi mitään syytä miksi maksaisin siitä latauksesta puolet enemmän jos ei tarvitse.
Tämä siis koskee vain Mikkelin superia.Näinhän mä totesinkin, ovat toimivia kylmäasemia - jos ei tarvitse mitään muuta kuin sähköä (paitsi se Vierumäki). Arvostelinkin niiden sijaintia suhteessa siihen, jos haluaa jotain muutakin siltä pysähdykseltään.
Itselläni useamman kuin yhden pysähdyksen matkat vaan ovat hyvin harvinaisia vuositasolla ja yhden pysähdyksen tapauksssa käytän yleensä sen pakollisen lataustauon hyödykseni muutenkin.
Mä oon ihan sujuvasti siinä mikkelissäkin hoitanut muut tarpeet. Kesällä on kahvilaa ja jätkskikiskaa rannassa ja sitten siellä on se Hese. ABC ei pysty tarjoamaan tuohon mitään lisää.Tämä siis koskee vain Mikkelin superia.
Tämä siis koskee vain Mikkelin superia.
Noh ainakin juustoportit, joissa on tullu pysähdeltyä muutenkin.No ylipäätänsä. Ei tule nyt mieleen yhtään SC:tä, joka olisi paikassa jossa pysähtyisin, vaikka ei olisi tarvetta täydentää akkua. Tuleeko sinulla?
Täytyy yhtyä sinuun kyllä kun itellä tulee pääsääntöisesti ajettua helsinki-kuopio väliä mökille niin kyllä tuo mikkelin superin sijainti harmittaa kesäkauden ulkopuolella. Yleensä tuleekin käytettyä Ramin konditoria, Siiskosta tai juvan abc. Mutta kun ajelen, turkuun, ouluun, leville tai kuusamoon niin kyllä ne superit sattuu mukavasti hyvillä palveluilla samalla tontilla. Arkiajot menee kotisähköllä.No ylipäätänsä. Ei tule nyt mieleen yhtään SC:tä, joka olisi paikassa jossa pysähtyisin, vaikka ei olisi tarvetta täydentää akkua. Tuleeko sinulla?
Tuli vastaan Helenin latausasema jossa jalat kastuu. Ei kannata pudottaa pistoketta!
Mulla ei ole mitään paikkaa, jossa pysähtyisin, jos ei auto pakottaisi pysähtymään. Kusemiset hoidettiin polttiksella jossain levähdyspaikalla ja kahvit kulkee termarissa. Sähköauto pakottaa pysähtymään ja niihin nuo Superit osuvat aika täydellisesti. Eivät aiheuta minuuttia pidempää poikkeamista rampilta, vaan ovat sen päätien varrella, virtaa tulee vaudilla ja lokaatiot osuvat aika täydellisesti yksiin auton etenemiskyvyn/virrantarpeen kanssa. Jos ajelen Kuhmoon mökille, niin pysähdyn Kuopiossa mennessä ja Mikkelissä palatessa. Leville Hartola ja Kempele etc. Helppoa ja nopeaa.No ylipäätänsä. Ei tule nyt mieleen yhtään SC:tä, joka olisi paikassa jossa pysähtyisin, vaikka ei olisi tarvetta täydentää akkua. Tuleeko sinulla?
Kuusiletkua on parempi kuin 2 niin 6 henkiloa paasee sisalle kahvittelemaan eika tarvitse 4 jonottaa ulkona. Mun puolesta saisi olla 10 letkua.ABC Juva, kaikki 6letkua käytössä ja kapaa 250kW
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….Kuusiletkua on parempi kuin 2 niin 6 henkiloa paasee sisalle kahvittelemaan eika tarvitse 4 jonottaa ulkona. Mun puolesta saisi olla 10 letkua.
Kun ei ole ABC tuote se nopeasti lataaminen edullisesti kaikkina aikoina. Se nopeasti lataaminen on kuitenkin muiden firmojen repertuaarissa,Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
Minun aarimmaisessa esimerkissa jossa olisi 10 kahvaa jakamassa 250kw ei tapahtuisi lataustehon muutosta kuin vasta sitten kun joku auto lopettaa vallan lataamisen jos puhutaan Kemppowerin vehkeista.Eikö se latausteho muutu kuitenkin sitä mukaa, kun osa autoista latautuu ns. täyteen (tai 80%) ja sen jälkeen kapaa jaetaan taas seuraaville enemmän? Eli ei jaa siis kapasiteettia tasan autojen suhteessa.
Minun aarimmaisessa esimerkissa jossa olisi 10 kahvaa jakamassa 250kw ei tapahtuisi lataustehon muutosta kuin vasta sitten kun joku auto lopettaa vallan lataamisen jos puhutaan Kemppowerin vehkeista.
Itse olin siinä uskossa myös että kun on tätä lataustehoa jaetaan dynaamisesta jokanen sais vuorollaan vauhdilla mutta ei. Model 3 RWD ja akku oli esilämmitetty. 44minuutissa sain 25,5kWh. Käytännössä koko ajan kenttä täysin varattuna.Eikö se latausteho muutu kuitenkin sitä mukaa, kun osa autoista latautuu ns. täyteen (tai 80%) ja sen jälkeen kapaa jaetaan taas seuraaville enemmän? Eli ei jaa siis kapasiteettia tasan autojen suhteessa.
Itse olin siinä uskossa myös että kun on tätä lataustehoa jaetaan dynaamisesta jokanen sais vuorollaan vauhdilla mutta ei. Model 3 RWD ja akku oli esilämmitetty. 44minuutissa sain 25,5kWh. Käytännössä koko ajan kenttä täysin varattuna.
Ja tässä nimenomaisessa tapauksessahan kannattaisi reklamoida/antaa palautetta suoraan palveluntarjoajan suuntaan, että hankkikaa nyt sinne kentälle lisää sähköä tarjolle, kun selkeästi siellä on pullonkaula.
Tuohan on juurikin se Neste latauksen konsepti, 6 kahvaa ja 600kW. Se sitten luonnollisesti maksaakin enemmän kuin ABC-lataus.Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
Ajaisin oikeen mieluusti Nesteen laturille jos vaan sattus reitille, HKI-KPO välin ajaminen takatuuppari Model 3:lla niin sopivat latauspaikat on Mikkelissä ABC tai Superi, Ramin Konditoria ja Siiskosen Punaisen Piipun Kievari tai sitten Juvan ABC. Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, ABC 35c/kWh, Neste 39c/kWh.Tuohan on juurikin se Neste latauksen konsepti, 6 kahvaa ja 600kW. Se sitten luonnollisesti maksaakin enemmän kuin ABC-lataus.
Kansa sitten kuitenkin mielummin ajaa niille ABC:n ämpärilatureilla ja valittaa kuinka hidasta se on.
Ajaisin oikeen mieluusti Nesteen laturille jos vaan sattus reitille, HKI-KPO välin ajaminen takatuuppari Model 3:lla niin sopivat latauspaikat on Mikkelissä ABC tai Superi, Ramin Konditoria ja Siiskosen Punaisen Piipun Kievari tai sitten Juvan ABC. Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, ABC 35c/kWh, Neste 39c/kWh.
Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, ABC 35c/kWh, Neste 39c/kWh.
Taitaa olla Neste sen verran uusi toimija latauksen piirissä että useimmat ei vaan tiedä siitä vielä. Katotaan kun noita latureita tulee lisää ja osuu enemmän ihmisten kulkureiteille. Esimerkiksi vierumäen matkakeitaalle taisi olla tulossa lähiaikoina.Mutuotannalla käyttöastetta katsomalla, kyllä se tuntuu olevan iso ero
49c/kWh ihan maksettavissa oleva hinta kun en käytä pikalatureita kuin pidemmissä siirtymissä. Arkiajot hoituu kokonaan kotona ladatulla pörssisähköllä. Tästä viisastuneena ruuhka-aikana vältän ABC asemia joissa on alimitotetut liittymät (Mikkeli, Juva) ja menen suosiolla Superi/Recharge/Virta asemille. Harmi kun Mikkelissä Ionitykin meni Cittarin pihalle niin ei oikein palvele matkaa taittavia.Toivottavasti en ihan kauhean vaarin muista etta Recharge on 49 senttia / kwh ja siella ei taida olla enaa ketaan kun hyvat Elli sopimukset loppuivat.
Joroisen laturi on ainakin hyvin mitoitettu ja nopea 800V kempower. Korttimaksukin toimii eikä tartte applikaatioilla pelleillä.Joroinen (jos siis tahtoo toki tukea tätä tiettyä lahkoa)? Tosin menee liian pitkälle jo SR:llä, kun on kylmää.
Toivottavasti en ihan kauhean vaarin muista etta Recharge on 49 senttia / kwh ja siella ei taida olla enaa ketaan kun hyvat Elli sopimukset loppuivat.
Tuossa puhuttiin aikaisemmin etta ABC on ihan pukaten taynna kun on muutaman sentin halvempi. Recharge tapaa olla autio kun on jonkin verran kalliimpi. Ei siina haavia tuntipalkkaa saa itselleen jos ABC joutuu jonottamaan ja hitaasti valuttamaan jos on Recharge kaytettavissa.Kyllä mä oon Ellin päättymisenkin jälkeen käyttänyt, esim. Siiskosella. Tulee nopeasti tavaraa, ei ruuhkaa ja loppujen lopuksi ainakaan mun latauksilla ei niin tuon taivaallista merkitystä. Ellin softaa en tosin enää käytä, vaan Fortumin.
Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.Tuossa puhuttiin aikaisemmin etta ABC on ihan pukaten taynna kun on muutaman sentin halvempi. Recharge tapaa olla autio kun on jonkin verran kalliimpi. Ei siina haavia tuntipalkkaa saa itselleen jos ABC joutuu jonottamaan ja hitaasti valuttamaan jos on Recharge kaytettavissa.
Ei se absi kiehdo kuin palvelujen osalta. Jos on kakkahätä tai nälkä ja haluaa hoitaa ne samalla kun autoa lataat niin ainoat vaihtoehdot on absi, rami tai siiskonen. Superit ja Ionityt on vähän huonoja Mikkelissä. Onkos se Mikkelin ionity aukikaan kun KCM on ens kevääseen asti rempassa? Mäggärillähän olis RC:n 4kahvaa, toki sekin usein täynnä ja WC:eitä vähän.Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.
Täällä Mikkelissä tai välittömässä läheisyydessä pitäisi kyllä noita latureita riittää, ihan käsittämätöntä että pitää tunkea tuohon samaan.
edit. Noista jonottajista kaksi oli Tesloja. Ei sit nekään jaksanu sinne superille ajaa. Eli Absi kiehtoo vaikka ihan perseestä.
Juu Ionity on toiminnassa. Prisma on auki sekä hese ja se kahvila siinä. Vessatkin sieltä löytyy. Vain se Cmarketti on kiinni, sekä juuri siinä sen edessä olevat laturit, jotka tais olla niitä K-lataus paikkoja.Ei se absi kiehdo kuin palvelujen osalta. Jos on kakkahätä tai nälkä ja haluaa hoitaa ne samalla kun autoa lataat niin ainoat vaihtoehdot on absi, rami tai siiskonen. Superit ja Ionityt on vähän huonoja Mikkelissä. Onkos se Mikkelin ionity aukikaan kun KCM on ens kevääseen asti rempassa? Mäggärillähän olis RC:n 4kahvaa, toki sekin usein täynnä ja WC:eitä vähän.
Osa nousi muutaman sentin ja osa laski. Esim Espoo taisi laskea pari senttiä ja esim Hartola taasen nouse 1c.Superien taksoja tarkistettu. Taidettiin parilla-kolmella sentillä laskea.
Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.
Täällä Mikkelissä tai välittömässä läheisyydessä pitäisi kyllä noita latureita riittää, ihan käsittämätöntä että pitää tunkea tuohon samaan.
edit. Noista jonottajista kaksi oli Tesloja. Ei sit nekään jaksanu sinne superille ajaa. Eli Absi kiehtoo vaikka ihan perseestä.