Sähköautojen latausverkosto ja lataaminen tien päällä

1MW liittymä aivan riittävä 12 kahvalle, epätodennäköstähän se on että siellä kaikkiin 12kahvaan tulee samalla kellon lyönnillä niin tyhjä akkuista kansaa että latauskentän kokonaiskapa ois pullonkaula.

Varmasti tarpeeksi yleensä, mutta ei se tarkoita ettäkö latauskenttä olisi rajoittamaton. Teslan mitoituksessa on 1/3 (saatavilla oleva kapasiteetti vs kentän kapasiteetti). Jos vertaan vaikka tuota ABC:tä jossa nyt kävin, niin suhde on sama 1/3 (150kW laturit * 4, 200kW maksimilataus).

Eli ei niissä varsinaisesti niin suurta eroa ole mitoituksissa. Kaikkialle nyt ei vaan saa 1MW edes tuotua sähköä järkevällä hinnalla.
 
Abc latauskenttien mitoitus on tullut applikaation vasta viime päivinä. Mutta hyvä kun tuli.
 
Juu on se siellä ollut, tosin se tieto päivittyy uusille kentille vasta muutaman päivän viiveellä.
 
SÄHKÖAUTO

Suomalaisyhtiöltä yllätys: Sähköautoa voi jatkossa ladata lyhtypylväästä
Ihmepylväisiin voidaan asentaa myös 5G-tukiasemia.
Sähköautoja voidaan jatkossa ladata valaisinpylväistä.

Pylväästä virtaa.
Sähköautoja voidaan jatkossa ladata valaisinpylväistä.
KUVA: FALCO HASSINK


Lukuaika noin 1 min
Tallenna
Tänään9:23
author image

Kyösti Jurvelin

Nokialainen alumiiniteollisuustoimija Purso Group on ostanut vähemmistöosuuden hollantilaisesta CityCharge BV:stä.
Yhteistyö mahdollistaa CityChargen kehittämän sähköautojen latausratkaisujen integroimisen osaksi alumiinisia valaisinpylväitä, kertoo Purso tiedotteessaan.

Valaisinpylväitä valmistaa hollantilainen Nedal Aluminium B.V., joka on ollut osa Purso Groupia vuodesta 2019. Tuolloin kerrottiin, että kauppa oli Purso Groupin historian suurin.
Purson liikevaihto on kasvanut vuoden 2019 noin 90 miljoonasta eurosta 250 miljoonaan euroon. Viime vuonna yhtiö teki liiketulosta reilut 13 miljoonaa euroa.
Monitoimipylväs
CityCharge on kehittänyt yhteistyössä Purso Groupiin kuuluvan Nedal Aluminium BV:n kanssa alumiinisiin valaisinpylväisiin integroidut latauspisteet, joissa hyödynnetään olemassa olevaa julkista valaistusinfrastruktuuria.
CityChargen älykkäiden ja latauspisteiden avulla tiheään rakennettujen kaupunkialueiden teiden varsille ei tarvitse rakentaa erillisiä sähköautojen lataustolppia ja niihin liittyvää infrastruktuuria.
Tiedotteen mukaan yhteistyö edistää älykkäiden kaupunkien kehittämistä ja ilmastotavoitteita.
Nedalin ja CityChargen valaisinpylväässä on kaksi latauspistettä. Ratkaisun myötä voidaan hyödyntää myös muita älykkään kaupungin tekniikoita, kuten sähkön siirtämistä ajoneuvosta sähköverkkoon tai kuorman tasapainottamista.
”Lisäksi näihin valaisinpylväisiin on mahdollista sijoittaa muun muassa matkapuhelinverkkojen 5G-tukiasemia”, tiedotteessa kerrotaan.

Helpottaisi huomattavasti ihmisten elämää kaupungeissa, kun kaikilla ei ole parkkipaikkaa lämpö/lataustolpalla.
 

Pienempitehoisia, mutta parempi kuin ei mitään, pikalatauksia kuitenkin lisää eri paikkakunnille.
 

Pienempitehoisia, mutta parempi kuin ei mitään, pikalatauksia kuitenkin lisää eri paikkakunnille.

Jep. Hyvä juttu. Eikä noi ole sen pienempitehoisempia kun ABC:t, jotka kyllä lupailevat tehoja, mutta käytännössä ne 150-tolpat ovat ainakin pääkaupunkiseudulla normaalitilanteessa 30-80 tolppia eivätkä nopeampia kuin 80- tolpat, jotka useammin antavat sen minkä lupaavat.
Hyviä asiointilataukseen/ei kiireiseen hätään/hätävaraksi jos muuta ei tarjolla.
 
Ei tule, jos kaikki paikat on käytössä täydellä teholla niin ei löydy tarpeeksi kentässä potkua. Muistaakseni esim. Kärsämäessä on 12 paikkaa ja kentän koko on 1MW.
Onhan noi ylivoimaisesti luotettavimpia latauspaikkoja pitkällä matkalla. Siitä paljon puhutusta Vierumäestä en tiedä, kun mua kehotettiin jo heti auton hankinnan jälkeen se väistämään - eikä se Helsingistä lähtiessä tai sinne mennessä, ole lokaationa muutenkaan järkevä, koska liian lähellä - mutta yksikään ei ole kertaakaan tuottanut pettymystä nopeuden suhteen ja on tullut oltua täysilläkin asemilla sekä Suomessa, että Norjassa.

Jos haluaa edetä mahd.nopeasti eikä ole kiinnostusta käydä syömässä/kaupassa tms. latauksen aikana, niin en edes suunnittele muita vaihtoehtoja kuin Superit. Ionity ja Recharge toki kävisivät myös, mutta en nyt keksi mitään syytä miksi maksaisin siitä latauksesta puolet enemmän jos ei tarvitse.
 
"Osa latauspaikoista destinaatiokohteita kuten Ranua Zoo tai Turun messukeskus."
Aivan pienen pieni osa sieluani kuoli. Ei ehkä niin paljon kuin näppiskeyboardillani osaan kirjoittaa, tai pääheadilla ajatella. Mutta kuitenkin, kuollutdead on.
 
Jos haluaa edetä mahd.nopeasti eikä ole kiinnostusta käydä syömässä/kaupassa tms. latauksen aikana, niin en edes suunnittele muita vaihtoehtoja kuin Superit. Ionity ja Recharge toki kävisivät myös, mutta en nyt keksi mitään syytä miksi maksaisin siitä latauksesta puolet enemmän jos ei tarvitse.

Näinhän mä totesinkin, ovat toimivia kylmäasemia - jos ei tarvitse mitään muuta kuin sähköä (paitsi se Vierumäki). Arvostelinkin niiden sijaintia suhteessa siihen, jos haluaa jotain muutakin siltä pysähdykseltään.

Itselläni useamman kuin yhden pysähdyksen matkat vaan ovat hyvin harvinaisia vuositasolla ja yhden pysähdyksen tapauksssa käytän yleensä sen pakollisen lataustauon hyödykseni muutenkin.
 
Näinhän mä totesinkin, ovat toimivia kylmäasemia - jos ei tarvitse mitään muuta kuin sähköä (paitsi se Vierumäki). Arvostelinkin niiden sijaintia suhteessa siihen, jos haluaa jotain muutakin siltä pysähdykseltään.

Itselläni useamman kuin yhden pysähdyksen matkat vaan ovat hyvin harvinaisia vuositasolla ja yhden pysähdyksen tapauksssa käytän yleensä sen pakollisen lataustauon hyödykseni muutenkin.
Tämä siis koskee vain Mikkelin superia.
 
No ylipäätänsä. Ei tule nyt mieleen yhtään SC:tä, joka olisi paikassa jossa pysähtyisin, vaikka ei olisi tarvetta täydentää akkua. Tuleeko sinulla?
Täytyy yhtyä sinuun kyllä kun itellä tulee pääsääntöisesti ajettua helsinki-kuopio väliä mökille niin kyllä tuo mikkelin superin sijainti harmittaa kesäkauden ulkopuolella. Yleensä tuleekin käytettyä Ramin konditoria, Siiskosta tai juvan abc. Mutta kun ajelen, turkuun, ouluun, leville tai kuusamoon niin kyllä ne superit sattuu mukavasti hyvillä palveluilla samalla tontilla. Arkiajot menee kotisähköllä.
Facebookin mukaan Poriin on nousemassa uutta superia.
 
No ylipäätänsä. Ei tule nyt mieleen yhtään SC:tä, joka olisi paikassa jossa pysähtyisin, vaikka ei olisi tarvetta täydentää akkua. Tuleeko sinulla?
Mulla ei ole mitään paikkaa, jossa pysähtyisin, jos ei auto pakottaisi pysähtymään. Kusemiset hoidettiin polttiksella jossain levähdyspaikalla ja kahvit kulkee termarissa. Sähköauto pakottaa pysähtymään ja niihin nuo Superit osuvat aika täydellisesti. Eivät aiheuta minuuttia pidempää poikkeamista rampilta, vaan ovat sen päätien varrella, virtaa tulee vaudilla ja lokaatiot osuvat aika täydellisesti yksiin auton etenemiskyvyn/virrantarpeen kanssa. Jos ajelen Kuhmoon mökille, niin pysähdyn Kuopiossa mennessä ja Mikkelissä palatessa. Leville Hartola ja Kempele etc. Helppoa ja nopeaa.

Toi Kempele on ainoa josta en välitä, koska sijaitsee ostoshelvetin yhteydessä. Kajaanissa joutuu taas ilmeisesti menemään keskustaan, joka ei hyvä myöskään jos pitää paikkansa. Seuraavalla Rukan reissulla tullee testattua. Kuusamoon taisi ikävä kyllä tulla myös keskustaan, vaikka Ruka olisi lokaationa parempi, joten näiden kahden uuden aseman suhteen meni mielestäni metsään. varsinkin tuo Kajaani, jossa ei ole mitään asiaa kauppaan yms. jolla voisi perustella miksi ajaa lenkki kaupunkiin sen sijaan, että voisi ladata mielummin jossain tienposkessa ilman ylimääräistä mutkaa. Kuusamon marketeissa tulee joskus käytyä Rukalta käsin, joten sen voin jotenkin vielä niellä.
 
Ilmeisesti Poriin tulee Superi Puuvillan parkkiin? :confused:
 
Kuusiletkua on parempi kuin 2 niin 6 henkiloa paasee sisalle kahvittelemaan eika tarvitse 4 jonottaa ulkona. Mun puolesta saisi olla 10 letkua.
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
 
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
Kun ei ole ABC tuote se nopeasti lataaminen edullisesti kaikkina aikoina. Se nopeasti lataaminen on kuitenkin muiden firmojen repertuaarissa,

Se kuitenkin maksaa eritavalla on kentalla 600kw vai 200kw ja loppujen lopuksi tulot saattavat jopa laskea koska ihmiset viettavat sitten vahemman aikaa sisalla. Ma en usko etta pikalatausta myymalla kukaan muu kuin ABC tekisi voittoa Suomessa.
 
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….

Eikö se latausteho muutu kuitenkin sitä mukaa, kun osa autoista latautuu ns. täyteen (tai 80%) ja sen jälkeen kapaa jaetaan taas seuraaville enemmän? Eli ei jaa siis kapasiteettia tasan autojen suhteessa.
 
Eikö se latausteho muutu kuitenkin sitä mukaa, kun osa autoista latautuu ns. täyteen (tai 80%) ja sen jälkeen kapaa jaetaan taas seuraaville enemmän? Eli ei jaa siis kapasiteettia tasan autojen suhteessa.
Minun aarimmaisessa esimerkissa jossa olisi 10 kahvaa jakamassa 250kw ei tapahtuisi lataustehon muutosta kuin vasta sitten kun joku auto lopettaa vallan lataamisen jos puhutaan Kemppowerin vehkeista.
 
Minun aarimmaisessa esimerkissa jossa olisi 10 kahvaa jakamassa 250kw ei tapahtuisi lataustehon muutosta kuin vasta sitten kun joku auto lopettaa vallan lataamisen jos puhutaan Kemppowerin vehkeista.

Kempowerin erikoisuus eli 25kW tehoyksiköt tosiaan tuottaa sopivasti määritellyssä tilanteessa juuri kuvailemasi asian, mutta niiden perusteella ei kannata ehkä vetää johtopäätöksiä dc-latauskenttien kuormanhallinnasta ja tasoituskertoimista.

Jos en väärin muista jostain datasheetistä lukeneeni, niin Teslan superchargereilla on samanlainen tehoyksikkö-malli käytössä, mutta ne yksiköt oli 11 tai 22kW kukin. Ja Tesla tietysti omanlaisenaan toimijana on jo vuosia voinut optimoida verkoston toimintaa niin varmaankin on aika hyvin määritetty latauskenttien tehot ja kahvojen määrä suhteessa toisiinsa. Ja uusia rakennettaessa osannee valikoida paikan siten, että sähkön riittävyys ei tule ongelmaksi.
 
Eikö se latausteho muutu kuitenkin sitä mukaa, kun osa autoista latautuu ns. täyteen (tai 80%) ja sen jälkeen kapaa jaetaan taas seuraaville enemmän? Eli ei jaa siis kapasiteettia tasan autojen suhteessa.
Itse olin siinä uskossa myös että kun on tätä lataustehoa jaetaan dynaamisesta jokanen sais vuorollaan vauhdilla mutta ei. Model 3 RWD ja akku oli esilämmitetty. 44minuutissa sain 25,5kWh. Käytännössä koko ajan kenttä täysin varattuna.
IMG_4218.jpegIMG_4220.jpegIMG_4219.jpeg
 
Itse olin siinä uskossa myös että kun on tätä lataustehoa jaetaan dynaamisesta jokanen sais vuorollaan vauhdilla mutta ei. Model 3 RWD ja akku oli esilämmitetty. 44minuutissa sain 25,5kWh. Käytännössä koko ajan kenttä täysin varattuna.

Helpommin sanottu kuin tehty. En siis tarkoita, että olisi teknisesti vaikeaa vaan vaikeaa niin, että kukaan ei vedä herneitä nenäänsä kun joku toinen saa kahvasta enemmän tehoja kuin toinen.

Nopeasti tulee mieleen ainakin pari tapaa millä hihavakiolla se "etuoikeus" isompaan kaistaan määritettäisiin:
a) x % auton maksimilataustehosta
b) y kW, riippumatta auton maksimilataustehosta

Kumpi on oikeudenmukaisempi? a):ssa nopeamman maksimilatausnopeuden autoa suositaan, b):ssä taas hitaasti latautuvat kiinalaiset/burzumit saa suhteessa enemmän kaistaa.

Voin kuvitella sen reklamaatioiden määrän kun sen sijaan, että jaetaan kaista täsmälleen tasan kaikille aletaankin jakamaan kaistaa perustuen johonkin hihavakioon tai palveluntarjoajan periaatepäätökseen, että millä perusteella sitä kaistaa jaetaan.

Ja tässä nimenomaisessa tapauksessahan kannattaisi reklamoida/antaa palautetta suoraan palveluntarjoajan suuntaan, että hankkikaa nyt sinne kentälle lisää sähköä tarjolle, kun selkeästi siellä on pullonkaula.
 
Juu tottakai. Mun mielestä vielä parempi ois että jos on 6kahvaa kentällä niin kokonaiskapaakin ois se väh. 600kW. Ei oikee mieltä ylennä ”pika”ladata kolmeavarttia 35kw teholla….
Tuohan on juurikin se Neste latauksen konsepti, 6 kahvaa ja 600kW. Se sitten luonnollisesti maksaakin enemmän kuin ABC-lataus.

Kansa sitten kuitenkin mielummin ajaa niille ABC:n ämpärilatureilla ja valittaa kuinka hidasta se on.
 
Tuohan on juurikin se Neste latauksen konsepti, 6 kahvaa ja 600kW. Se sitten luonnollisesti maksaakin enemmän kuin ABC-lataus.

Kansa sitten kuitenkin mielummin ajaa niille ABC:n ämpärilatureilla ja valittaa kuinka hidasta se on.
Ajaisin oikeen mieluusti Nesteen laturille jos vaan sattus reitille, HKI-KPO välin ajaminen takatuuppari Model 3:lla niin sopivat latauspaikat on Mikkelissä ABC tai Superi, Ramin Konditoria ja Siiskosen Punaisen Piipun Kievari tai sitten Juvan ABC. Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, ABC 35c/kWh, Neste 39c/kWh.
 
Ajaisin oikeen mieluusti Nesteen laturille jos vaan sattus reitille, HKI-KPO välin ajaminen takatuuppari Model 3:lla niin sopivat latauspaikat on Mikkelissä ABC tai Superi, Ramin Konditoria ja Siiskosen Punaisen Piipun Kievari tai sitten Juvan ABC. Eikä se hintaero nyt niin kauhea ole, ABC 35c/kWh, Neste 39c/kWh.

Joroinen (jos siis tahtoo toki tukea tätä tiettyä lahkoa)? Tosin menee liian pitkälle jo SR:llä, kun on kylmää.
 
Mutuotannalla käyttöastetta katsomalla, kyllä se tuntuu olevan iso ero :D
Taitaa olla Neste sen verran uusi toimija latauksen piirissä että useimmat ei vaan tiedä siitä vielä. Katotaan kun noita latureita tulee lisää ja osuu enemmän ihmisten kulkureiteille. Esimerkiksi vierumäen matkakeitaalle taisi olla tulossa lähiaikoina.
 
Toivottavasti en ihan kauhean vaarin muista etta Recharge on 49 senttia / kwh ja siella ei taida olla enaa ketaan kun hyvat Elli sopimukset loppuivat.
 
Toivottavasti en ihan kauhean vaarin muista etta Recharge on 49 senttia / kwh ja siella ei taida olla enaa ketaan kun hyvat Elli sopimukset loppuivat.
49c/kWh ihan maksettavissa oleva hinta kun en käytä pikalatureita kuin pidemmissä siirtymissä. Arkiajot hoituu kokonaan kotona ladatulla pörssisähköllä. Tästä viisastuneena ruuhka-aikana vältän ABC asemia joissa on alimitotetut liittymät (Mikkeli, Juva) ja menen suosiolla Superi/Recharge/Virta asemille. Harmi kun Mikkelissä Ionitykin meni Cittarin pihalle niin ei oikein palvele matkaa taittavia.
 
Joroinen (jos siis tahtoo toki tukea tätä tiettyä lahkoa)? Tosin menee liian pitkälle jo SR:llä, kun on kylmää.
Joroisen laturi on ainakin hyvin mitoitettu ja nopea 800V kempower. Korttimaksukin toimii eikä tartte applikaatioilla pelleillä.
 
Toivottavasti en ihan kauhean vaarin muista etta Recharge on 49 senttia / kwh ja siella ei taida olla enaa ketaan kun hyvat Elli sopimukset loppuivat.

Kyllä mä oon Ellin päättymisenkin jälkeen käyttänyt, esim. Siiskosella. Tulee nopeasti tavaraa, ei ruuhkaa ja loppujen lopuksi ainakaan mun latauksilla ei niin tuon taivaallista merkitystä. Ellin softaa en tosin enää käytä, vaan Fortumin.
 
Kyllä mä oon Ellin päättymisenkin jälkeen käyttänyt, esim. Siiskosella. Tulee nopeasti tavaraa, ei ruuhkaa ja loppujen lopuksi ainakaan mun latauksilla ei niin tuon taivaallista merkitystä. Ellin softaa en tosin enää käytä, vaan Fortumin.
Tuossa puhuttiin aikaisemmin etta ABC on ihan pukaten taynna kun on muutaman sentin halvempi. Recharge tapaa olla autio kun on jonkin verran kalliimpi. Ei siina haavia tuntipalkkaa saa itselleen jos ABC joutuu jonottamaan ja hitaasti valuttamaan jos on Recharge kaytettavissa.
 
Tuossa puhuttiin aikaisemmin etta ABC on ihan pukaten taynna kun on muutaman sentin halvempi. Recharge tapaa olla autio kun on jonkin verran kalliimpi. Ei siina haavia tuntipalkkaa saa itselleen jos ABC joutuu jonottamaan ja hitaasti valuttamaan jos on Recharge kaytettavissa.
Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.

Täällä Mikkelissä tai välittömässä läheisyydessä pitäisi kyllä noita latureita riittää, ihan käsittämätöntä että pitää tunkea tuohon samaan.

edit. Noista jonottajista kaksi oli Tesloja. Ei sit nekään jaksanu sinne superille ajaa. Eli Absi kiehtoo vaikka ihan perseestä.
 
Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.

Täällä Mikkelissä tai välittömässä läheisyydessä pitäisi kyllä noita latureita riittää, ihan käsittämätöntä että pitää tunkea tuohon samaan.

edit. Noista jonottajista kaksi oli Tesloja. Ei sit nekään jaksanu sinne superille ajaa. Eli Absi kiehtoo vaikka ihan perseestä.
Ei se absi kiehdo kuin palvelujen osalta. Jos on kakkahätä tai nälkä ja haluaa hoitaa ne samalla kun autoa lataat niin ainoat vaihtoehdot on absi, rami tai siiskonen. Superit ja Ionityt on vähän huonoja Mikkelissä. Onkos se Mikkelin ionity aukikaan kun KCM on ens kevääseen asti rempassa? Mäggärillähän olis RC:n 4kahvaa, toki sekin usein täynnä ja WC:eitä vähän.
 
Ei se absi kiehdo kuin palvelujen osalta. Jos on kakkahätä tai nälkä ja haluaa hoitaa ne samalla kun autoa lataat niin ainoat vaihtoehdot on absi, rami tai siiskonen. Superit ja Ionityt on vähän huonoja Mikkelissä. Onkos se Mikkelin ionity aukikaan kun KCM on ens kevääseen asti rempassa? Mäggärillähän olis RC:n 4kahvaa, toki sekin usein täynnä ja WC:eitä vähän.
Juu Ionity on toiminnassa. Prisma on auki sekä hese ja se kahvila siinä. Vessatkin sieltä löytyy. Vain se Cmarketti on kiinni, sekä juuri siinä sen edessä olevat laturit, jotka tais olla niitä K-lataus paikkoja.
 
Superien taksoja tarkistettu. Taidettiin parilla-kolmella sentillä laskea.
Osa nousi muutaman sentin ja osa laski. Esim Espoo taisi laskea pari senttiä ja esim Hartola taasen nouse 1c.

Suurempi muutos on tuo että ruuhka-aika vaihtui klo 16-20 välille.
 
Itse asun täällä Mikkelissä. Kyllä oli viime perjantaina taas kunnon ruuhka tuossa Pitkäjärven Absilla puoli viiden aikaan. Kävin siis ennen salia kupin kahvia ostaa siitä matkaan ja hetken seurailin sitä härdelliä. Kaikki neljä letkua varattu, uusia tulijoita oli vastakkain toistensa kanssa siinä parkkipaikalla. Ehkä neljä autoa huomasin jotka jonotti selkeästi seuraavaa vapautuvaa, noiden kahden lisäksi jotka nokat vastakkain odotti siinä ajoväylällä.

Täällä Mikkelissä tai välittömässä läheisyydessä pitäisi kyllä noita latureita riittää, ihan käsittämätöntä että pitää tunkea tuohon samaan.

edit. Noista jonottajista kaksi oli Tesloja. Ei sit nekään jaksanu sinne superille ajaa. Eli Absi kiehtoo vaikka ihan perseestä.

Tuli mieleen että saahan absilta myös bonuksia. Suurkuluttajat saa 5% eli 35snt sähkö on enään 33.25snt :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 456
Viestejä
4 512 723
Jäsenet
74 372
Uusin jäsen
Akeboy78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom