Sähköautojen (ja hybridien) latausinfra taloyhtiöissä

Onko asuntojen sähkömittarit tuolla pääkeskuksessa? Silloin kannattaisi vain kytkeä lämmitystolppien sähköjohdot k.o. asuntojen sähkömittarien taakse. Sitten ei tarvitse erillistä energiamitteria kun sähkö menee asukkaan omasta sähkölaskusta. Sen jälkeen on enää makuasia mitä kytkee oman lämpötolppaansa tilalle. Uusi Sukotolppa ilman superia on ihan turvallinen puolikiinteällä matkalaturilla, muttei ehkä kovin esteettinen. Muutamalla lisäsatasella saa sitten sen walle-laturin.

Joo kyl ne pitäis olla tuolla pääkeskuksessa, tää vois olla kyllä näppärä idea ja uskoisin taloyhtiönkin tykkäävän kun ei tartte erillistä mekanismia maksamiseen. Toi koko rakennelma on vielä samalla varasto, että ehkä sen vanhan tolpan vois jättää siihen taloyhtiön kytkentään kiinni ja vetää varaston seinään wallen jotenkin oman talon mittarin taakke.
 
Symppis video, ehdottomasti kyllä tulis ostettua avainlipulla varustettu tuote jos tuohon kiinteeseen laturiin päädytään lopulta omassa tapauksessa.
 
Äskettäin kerrottiin että ARA-tuki latauspaikkojen yksikkökustannusten haitari on 430€ ... 9000€ keskiarvon ollessa 1500€. Tuo 9000€ per ruutu vaikuttaa kyllä melko härskiltä "Apinaa koijataan" menolta :mad: Se keskiarvokin on mielestäni liian kallis, mutta tällä hetkellä taitaa olla myyjän markkinat noilla latauspisteasennuksilla.

Toisaalta asunnon arvo nousee käytännössä sen latauspaikan hinnan verran, joten se ei ole kuitenkaan aivan hukkaan heitettyä rahaa.
 
Kai noissa kalliimmissa on sitten jotain, että kaivinkoneella vedetään asfalttia auki -tyylistä remppaa ja isoja sähköliittymämuutoksia. Sekä pieni koijauslisä.
 
No jos joudutaan laajentamaan pääkeskusta ja vaikka lisäksi uusimaan talokaapeli, napataan parhaat mahdolliset latausasemat ja tulee hankalia maanrakennushommia niin hyvin äkkiä ollaan siellä haarukan yläpäässä.
Ja lisäksi nuo urakat on tapana kilpailuttaa, tuskinpa noissa on valittu sitä kalleinta tarjousta eli mistä tulee johtopäätös että urakoitsija automaattisesti kusettaa?
 
No jos joudutaan laajentamaan pääkeskusta ja vaikka lisäksi uusimaan talokaapeli, napataan parhaat mahdolliset latausasemat ja tulee hankalia maanrakennushommia niin hyvin äkkiä ollaan siellä haarukan yläpäässä.
Ja lisäksi nuo urakat on tapana kilpailuttaa, tuskinpa noissa on valittu sitä kalleinta tarjousta eli mistä tulee johtopäätös että urakoitsija automaattisesti kusettaa?
Kusetus tulee nyt siinä että taloyhtiölle on luultavasti myyty paljon järeämpi ja hienompi järjestelmä kun se tulee koskaan tarvitsemaan. Ehkä siellä on asiakas pyytänyt että "tarvitaan 22kW lataus kaikille yhtaikkaa" ja myyjä on myhäillyt että "järjestyy kyllä, sitten pitää pääkeskus ja talokaapeli uusia..." sensijaan että olisi kertonut että paljon vähempikin riittää. Kyse oli kuitenkin vain 6 paikan taloyhtiöstä jossa tuo 9000€/paikka tapahtui.

Toinen vaihtoehto on että koijjattava olemmekin me veronmaksajat, ja taloyhtiö on maksattanut koko yhtiön sähköremontin ja parkkipaikan asvaltoinnin meillä.
 
Toinen vaihtoehto on että koijjattava olemmekin me veronmaksajat, ja taloyhtiö on maksattanut koko yhtiön sähköremontin ja parkkipaikan asvaltoinnin meillä.
Tätä voisikin ehdottaa tulevassa yhtiökokouksessa. Vanha asvaltti on päässyt jo likaantumaan ja sähkössäkin voisi olla kauniimpaa siniaaltoa. Kaapelointia voisi myös jäähdyttää asentamalla joka asuntoon ilmalämpöpumput.
 
Jos tilaaja haluaa tietyn tasoisen järjestelmän niin tottakai se toteutetaan, taloyhtiö ne päätökset tekee eikä urakoitsija. Jos siellä yhtiössä tehdään päätöksiä ilman ymmärrystä tai asiantuntijan konsultointia niin kenenkäs syy se oikein on?
 
Mitähän kaikkea tuo tuki kattaa? Meillä tosiaan pitäisi uusia pihan asfaltointi sekä vetää kaapelit autopaikoille. Saako tuohon asfalttiosuuteenkin tukea jos sen vaan perustelee että pakko että saa kaapelit kaivettua maahan?
 
Mitähän kaikkea tuo tuki kattaa? Meillä tosiaan pitäisi uusia pihan asfaltointi sekä vetää kaapelit autopaikoille. Saako tuohon asfalttiosuuteenkin tukea jos sen vaan perustelee että pakko että saa kaapelit kaivettua maahan?

Täältähän nuo löytyy.

 
Meille tulee pari hidasta latauspaikkaa. 2kW teho ja hintaa 40€/kk. Pelkkä tolppapaikka on 7€/kk, joten vähän hinnakkaalta vaikuttaa?



meille tuli pihaan samoja tolppia piharempan yhteydessä. Kuukauden verran ollut käytössä; hyvin toiminut. En tiedä mitä tuli taloyhtiölle maksamaan, itellä kulut on "normaali" tolppapaikka 16€/kk ja 3kk välein mittarista lähettää isännöitsijälle kuva missä näkyy sähkönkulutus...
 
meille tuli pihaan samoja tolppia piharempan yhteydessä. Kuukauden verran ollut käytössä; hyvin toiminut. En tiedä mitä tuli taloyhtiölle maksamaan, itellä kulut on "normaali" tolppapaikka 16€/kk ja 3kk välein mittarista lähettää isännöitsijälle kuva missä näkyy sähkönkulutus...

Meillä ilmeisesti vain tuo kiinteä kk maksu 40€/kk.
 
Jos saa aina 2kw niin ihan jees mutta tuo hinta vähän työntää pois.
 
Siinä saa tosiaan latailla aika ahkerasti että kannattaa, mutta onko tolpat vuokralla vai omia? Jos vuokralla niin sittenhän tuo kustannus ei ole mikään ihan mahdoton.
Vuokralla asutaan joten tolppakin lie vuokrapaikka. Tuleehan tuosta 2A enemmän virtaa kuin lämpötolpasta…
 
Mittarin luenta ja lskutus joka 3 kuukausi on silti aika tyolasta. Siksi tuollainen 40e kuussa helppo ratkaisu taloyhtiolle. Jos leikkii ajatuksella etta 30 euroa on varattu sahkoon kuukaudessa niin se on 1 euro per paiva. Jos 15 sentin hinnalla laskee sahkoa niin ovat kai olettaneet asukkaisen ajavan keskimaa 15 tkm vuodessa.
 
Meille tulee pari hidasta latauspaikkaa. 2kW teho ja hintaa 40€/kk. Pelkkä tolppapaikka on 7€/kk, joten vähän hinnakkaalta vaikuttaa?
Maksaa vuodessa siis 480€. Jos tuolla lataa Lataushybridin 50km rangen joka yö, sillä ajaa vuodessa noin 15.000km. 480/150 = 3€/100 km. Ei paha. Vaikka nurkka-ajoa olisi vähemmän, vaikka 9000km/vuosi, 480/90=5.3€/100km. Edelleen vähemmän kuin useimmilla bensa-autoilla. Paljon ajavalle täyssähkö-kuskillehan tuo on taas pilkkahintadiili.
 
Kuluttaako latauspistokkeeseen kytketty tilapäislaturi virtaa myös silloin, kun auto on jo ladattu täyteen? Eli pitäisikö töpseli käydä nyppäämässä aina irti heti kun akku on tullut täyteen?

Entä jos autolla lähtee liikkeelle, voiko laturin jättää paikalle odottamaan, vai pitäisikö napata aina irti (sähkökulutuksen näkökulmasta, toki paloturvallisuus yms. on sitten lisäseikkoja)?
 
Kuluttaako latauspistokkeeseen kytketty tilapäislaturi virtaa myös silloin, kun auto on jo ladattu täyteen? Eli pitäisikö töpseli käydä nyppäämässä aina irti heti kun akku on tullut täyteen?
Periaatteessa kyllä, mutta "idlenä" kulutettu sähkön määrä on täysin mitätön verrattuna akkujen lataamiseen. En minä jaksa nykiä johtoa irti.
Entä jos autolla lähtee liikkeelle, voiko laturin jättää paikalle odottamaan, vai pitäisikö napata aina irti (sähkökulutuksen näkökulmasta, toki paloturvallisuus yms. on sitten lisäseikkoja)?
Useassa taloyhtiössä järjestyssäännöt kieltää ainakin esilämmittimen johdon jättämisen pistokkeeseen, kun auto on ajossa, joten sanoisin että pitäisi irroittaa. Mutta reaalimaailmassa ainakin omalla kohdallani: Jos käyn kaupassa tms. olen tunnin-pari ajossa niin jätän laturin piuhan pistokkeeseen. Sähkön kulutuksen osalta kulutus on täysin mitätöntä. Sama kuin ed. kohdassa, minulla on parempaakin tekemistä kuin nykiä johtoja alvariinsa.
 
Jos sen laturin jättää tolpan nokkaan niin joskus ihan hyvä lukita myös se, jotkut noita vie mukanaan.
Joo, kyllä. Itselläni on tolpassa kyllä lukittava kansi, jonka lukko tosin pitää lähinnä rehelliset ihmiset loitolla. Sen sijaan kun johto on auton latausportissa kiinni, latauspistoke lukittuu paikalleen keskuslukituksen myötä, eikä pistoke lähde irti ilman että autosta rikkoutuu puoli keulaa. Näin ainakin Volkkarissa.
 
Joo, kyllä. Itselläni on tolpassa kyllä lukittava kansi, jonka lukko tosin pitää lähinnä rehelliset ihmiset loitolla. Sen sijaan kun johto on auton latausportissa kiinni, latauspistoke lukittuu paikalleen keskuslukituksen myötä, eikä pistoke lähde irti ilman että autosta rikkoutuu puoli keulaa. Näin ainakin Volkkarissa.
Vastaavasti näin myös Mersussa (A250e), Type2-pistoke vapautuu kun avain n. metrin säteellä latauspisteestä + vapautuspainikkeen paino. Ilmeisesti myös ovien avaamisen täytyisi tuo lukitus avata.

Mikä olisi tällä haavaa kustannustehokkain ratkaisu Fiboxin tolppaan, tarvitsee siis suko-pistoke päivittää + kulutusseuranta. Lämpötolppa jaettu naapurin kanssa, jolla päivitykselle ei tarvetta, koska diesel :notworthy:
1-vaiheinen 16A tulee tuohon, ja mitä kartoitusta ollaan tehty, niin tuolta saisi tällä hetkellä ulos sen 3,6-3,7 kW, ja plugarien ja/tai sähköautojen yleistyessä toki tehoja tiputettaisiin lataustarpeen mukaan, kuitenkin se 1,7-1,8kW.
 
Ihan uteliaisuudesta aiheeseen. Taloyhtiössämme on latauspaikkoja lähinnä plugareita varten. Hyvin tavanomainen latauspaikka eli saa ladattua sukon kautta maksimissaan 10A (virallisesti 8A) virralla. Kuinka kauan tuossa esim. Tesla Model 3:n lataaminen kestää tyhjästä täyteen?
 
Ihan uteliaisuudesta aiheeseen. Taloyhtiössämme on latauspaikkoja lähinnä plugareita varten. Hyvin tavanomainen latauspaikka eli saa ladattua sukon kautta maksimissaan 10A (virallisesti 8A) virralla. Kuinka kauan tuossa esim. Tesla Model 3:n lataaminen kestää tyhjästä täyteen?
Jos lataat 8A niin joku 48h jos lataat 80kwh akkua.
Pääsääntönä voit pitää sitä että amppeerit per tunti on montako kilsaa saat.
 
8A:lla menisi vaikkapa 55kWh akussa 27h jos on lämmin (50kWh käytettävää ja 8A:lla ladataan se 1,84kW). Talvella menee hieman enemmän jos tarvitsee akkuakin lämmitellä välillä. Tosin, kuinka monesti oikeasti joudut lataamaan tyhjästä täyteen? 8h ajassakin tulee jo ~15kWh sinne akkuun.
@burmanm Jatketaan täällä kun kirjoittelin hieman väärään ketjuun.

Jees, kiitos. Eli pakkasilla worst-case scenario on reilu vuorokausi - toki ajoakun koosta riippuen. Lähinnä suuntaa-antavia arvoja tässä haeskelin ja että onko mitään järkeä hankkia täyssähkäriä em. latauspaikkaa ajatellen.

Mutta joku long range Teslan lataus 8A:lla ei ehkä sovi näin kärsimättömälle ihmiselle. Tänks @Tege
 
Jees, kiitos. Eli pakkasilla worst-case scenario on reilu vuorokausi - toki ajoakun koosta riippuen. Lähinnä suuntaa-antavia arvoja tässä haeskelin ja että onko mitään järkeä hankkia täyssähkäriä em. latauspaikkaa ajatellen.
Mutta joku long range Teslan lataus 8A:lla ei ehkä sovi näin kärsimättömälle ihmiselle. Tänks @Tege

Suurimman osan latauksista itse oon nyt tehnyt tuolla suko-ratkaisulla, en ole koskaan kokenut ongelmaksi. Toki etänä kun teen, niin auto saa olla vuorokaudessa enemmän kuin 8h töpselissä, mutta veikkaisin että aika monella muullakin se on todellisuudessa yli 8h kuitenkin joka yö. Antaahan tuo 8h latauskin n. 100km ajomatkaa per päivä keskimäärin.

Toki, jos autolla joka päivä ajaa 300km, niin tulee ongelmaksi. Mutta jos esim. 50km yleensä ja yhtenä päivänä 200km, niin ei mikään ongelma - siitähän se parin päivän sisään kuitenkin saisi itsensä kiinni.
 
En itsekkään aio sukoa kummempaa laturia pistää kun vaihdan reilun vuoden päästä täyssähköön. Meidän ajoihin riittää kun pari kertaa viikossa laittaa yön yli lataukseen.
Tällä hetkellä mennään plugarilla.
 
Minkähänlainen tappelu tulee kun oman taloyhtiön parkkipaikkalle pitäisi alkaa hommaamaan lataustolppia. Kyseessä isohko varmaan 100 auton parkkipaikka jossa nyt tolpat noin 40-50 autolle. Mutta kyseessä on 4 taloyhtiön yhteishallinta-alueesta jolla on oma isännöitsijä. Osittain uudelleen asfaltoinnistakin oli lievää vääntöä.
 
Minkähänlainen tappelu tulee kun oman taloyhtiön parkkipaikkalle pitäisi alkaa hommaamaan lataustolppia. Kyseessä isohko varmaan 100 auton parkkipaikka jossa nyt tolpat noin 40-50 autolle. Mutta kyseessä on 4 taloyhtiön yhteishallinta-alueesta jolla on oma isännöitsijä. Osittain uudelleen asfaltoinnistakin oli lievää vääntöä.
Ota yhteyttä siihen parkkipaikan isännöitsijään ja kysy. Todennäköisesti säätö on aivan käsittämätön kun investoinnit yms. Pitää hyväksyttää parkkipaikkayhtiöllä, jonka yhtiökokoukselle et voi edes esittää mitään, vaan esitykset pitäisi saada tapahtumaan oman taloyhtiön kautta.

Hyvällä tuurilla parkkipaikkayhtiö on auttavainen ja toteaa, että senkus asennutat omalla kustannuksella sen Shuko-latauksen.
 
@burmanm Jatketaan täällä kun kirjoittelin hieman väärään ketjuun.

Jees, kiitos. Eli pakkasilla worst-case scenario on reilu vuorokausi - toki ajoakun koosta riippuen. Lähinnä suuntaa-antavia arvoja tässä haeskelin ja että onko mitään järkeä hankkia täyssähkäriä em. latauspaikkaa ajatellen.

Mutta joku long range Teslan lataus 8A:lla ei ehkä sovi näin kärsimättömälle ihmiselle. Tänks @Tege
Kuinka usein pitää ajaa akkku tyhjiin? Normaali ajossa todennäköisesti riittää suko hyvin jos et ylitä 100km per päivä.
 
Kuinka usein pitää ajaa akkku tyhjiin? Normaali ajossa todennäköisesti riittää suko hyvin jos et ylitä 100km per päivä.
Noh, näin etätöitä vielä tekevänä ei oikeastaan koskaan... Joten sen suhteen ei toistaiseksi pitäisi olla ongelmaa.
 
Ota yhteyttä siihen parkkipaikan isännöitsijään ja kysy. Todennäköisesti säätö on aivan käsittämätön kun investoinnit yms. Pitää hyväksyttää parkkipaikkayhtiöllä, jonka yhtiökokoukselle et voi edes esittää mitään, vaan esitykset pitäisi saada tapahtumaan oman taloyhtiön kautta.

Hyvällä tuurilla parkkipaikkayhtiö on auttavainen ja toteaa, että senkus asennutat omalla kustannuksella sen Shuko-latauksen.

Onneksi ei ole tarvetta vielä pitkään aikaan. Vähän toin esille että on tämmöisiäkin kokonaiksuuksia olemassa jossa taloyhtiö ei itse suoraan pääse päättämään omista parkkipaikoista.
Toki vähän monimutkaisuutta tekee se että noi ei ole tolppakohtaisen mittaroinnin takana ja lämmitystolpat on rajattu manuaalisesti 30min tai ajastimella 2t päällä (ennen kun noi tolpat vaihdettiin 5v sitten niin oli jatkuvasti päällä).
Toki olen nähnyt että joku on lataillut autoaan tuolla.
 
Periaatteessa kyllä, mutta "idlenä" kulutettu sähkön määrä on täysin mitätön verrattuna akkujen lataamiseen. En minä jaksa nykiä johtoa irti.

Useassa taloyhtiössä järjestyssäännöt kieltää ainakin esilämmittimen johdon jättämisen pistokkeeseen, kun auto on ajossa, joten sanoisin että pitäisi irroittaa.
Lohkolämppärin johtoa ei saa jättää kiinni pistorasiaan sähköturvallisuussäädösten takia. Tai saa mutta sitten se pitää olla sijoitettuna korkealle lasten ulottumattomiin (1,8m?). Latausjohdoissa samaa vaaraa ei ole, sillä johdon pää ei ole jännitteinen, ennen kuin auto pyytää saada sinne sähköä.
 

Länsinaapurissa on herätty jo ohjaamaan kuluttajien latauskäyttäytymistä verkon kuormituksen tasaamiseksi


Huipputehomaksu tarkoittaa sitä, että asiakas maksaa sähkönjakelijalle aiheuttamistaan kulutuspiikeistä.

Huipputeho- eli kulutuspiikkimaksun ideana on luonnollisesti hillitä kotitaloussähkön kulutushuippuja eli esimerkiksi tilanteita, joissa kaksi sähköautoa lataa omakotitalon pihassa yhtä aikaa korkeimmalla mahdollisella latausteholla.

– Meidän on opittava käyttämään sähköverkkoa paremmin. Tämä voidaan tehdä eri hinnoittelumalleilla. Kuluttajat pääsevät nyt opettelemaan myös huipputehomaksujen laskemisen, sanoo Johan Carlsson, Ruotsin energiavirastossa työskentelevä asianajaja ja projektipäällikkö.

– Itse asiassa maksut tulevat, jotta sähkön hintaa ei tarvitsisi korottaa. Jos voimme käyttää nykyistä sähköverkkoa paremmin, meidän ei tarvitse käyttää rahaa sen laajentamiseen, Carlsson lisää.

Göteborg Energilläkin muut maksut alenevat huipputehomaksun käyttöönoton yhteydessä, eikä yhtiö laske kokonaistuottojensa kasvavan.
 
Tämähän on vain kuluttajan etu :)

Kyllä Carunallakin jo hierotaan käsiä yhteen ja odotellaan että kriittinen määrä sähköautoja ilmestyy kotipihoille.
Voi vaan miettiä sen 14 kertaa onko Caruna yhtä myötämielinen että käyttää tätä OHJAAMISEEN vai onko se vain LISÄMAKSU
 
Tehomaksuhan on paljon ja tasaisesti sähköä käyttävälle sähköautoilijalle parempi vaihtoehto kuin per-kWh siirtomaksu. Taloyhtiötapauksessa tämä tarkoittaa sitä että kuormanhallinalla varustettu latausjärjestely maksaa itsensä takaisin nopeammin kuin ennen, koska piikkejä ei latauksesta tule.

Tehomaksu on myrkkyä paikassa, jossa sähköä käytetään yleisesti vähän, mutta silloin tällöin paljon kerrallaan. Esimerkiksi kesämökkiläinen jolla on pari suorasähkölämmityspatteria joita käytetään muutaman iltana keväällä/syksyllä. Koko vuoden tehomaksut lasketaan sitten niiden perustella...
 
Voi vaan miettiä sen 14 kertaa onko Caruna yhtä myötämielinen että käyttää tätä OHJAAMISEEN vai onko se vain LISÄMAKSU

Onhan tehomaksu jo käytössä Suomessakin monella sähköyhtiöllä (mutta ei Carunalla).

Tehomaksuhan on paljon ja tasaisesti sähköä käyttävälle sähköautoilijalle parempi vaihtoehto kuin per-kWh siirtomaksu.

Tehomaksu ei poista kWh laskutusta, vaan se on lisämaksu siihen kuukausimaksun rinnalle. Eli ensin ostat 3*35A sulakkeen, maksat siitä perustamis- ja kuukausimaksun ja jos käytät vahingossa kerrankin 3*35A, niin maksat ison lisälaskun.
 
Tehomaksu ei poista kWh laskutusta, vaan se on lisämaksu siihen kuukausimaksun rinnalle. Eli ensin ostat 3*35A sulakkeen, maksat siitä perustamis- ja kuukausimaksun ja jos käytät vahingossa kerrankin 3*35A, niin maksat ison lisälaskun.
Ei poista, mutta vähentää kWh-maksun osuutta siirron hinnasta. Jos verkkoyhtiö nostaa hintoja, niin heillähän on kolme vaihtoehtoa:
1. nostaa c/kWh hintaa
2. nostaa kiinteää kk-maksua
3. tuoda tehomaksu käyttöön
Koska on säänneltyä kuinka paljon sähkön hintoja saa korottaa, joko käyttöönotettava tehomaksu on pieni, tai sitten kk-maksua tai c/kWh maksu pitää laskea.
 
Koska on säänneltyä kuinka paljon sähkön hintoja saa korottaa, joko käyttöönotettava tehomaksu on pieni, tai sitten kk-maksua tai c/kWh maksu pitää laskea.

Sääntely koskee toki vain kokonaistulosta, kyllä ne sitä laskua saavat edelleen korottaa jos investoivat vastaavasti verkkoon (ja jonka avulla päästään kikkailemaan, koska sehän vaatii lainaa ja taseen muutosta). Ei mikään näistä hintojen nostoista kyllä sähköauton käyttäjää auta, vaikka "osuus" voisi kWh-mittarilla tippua. Todellisuudessa kWh pohjainen verotus tulee edelleen säilymään ja se on yksi suurimmista (suurin ainakin itselläni) sähkölaskun osista.
 
Sääntely koskee toki vain kokonaistulosta, kyllä ne sitä laskua saavat edelleen korottaa jos investoivat vastaavasti verkkoon (ja jonka avulla päästään kikkailemaan, koska sehän vaatii lainaa ja taseen muutosta). Ei mikään näistä hintojen nostoista kyllä sähköauton käyttäjää auta, vaikka "osuus" voisi kWh-mittarilla tippua. Todellisuudessa kWh pohjainen verotus tulee edelleen säilymään ja se on yksi suurimmista (suurin ainakin itselläni) sähkölaskun osista.
Tehomaksuhan on just sitä varten, että ei tarvitsisi investoida verkkoon kun se kannustaa maksimikuormituksen alentamiseen.
 
Tehomaksuhan on just sitä varten, että ei tarvitsisi investoida verkkoon kun se kannustaa maksimikuormituksen alentamiseen.

Voit sen niinkin ymmärtää, mutta ei yritysten kannata jättää investoimatta. Mitä kalliimpi verkko, sitä enemmän voivat tienata vuodessa. 4% 100€:stä on kuitenkin vain 4€, mutta 100M€:stä se onkin 4M€. Sen lisäksi, voit myydä eteenpäin sen suuremmalla summalla. Siirron hintaa voi nostaa, jos sen investoi omaan verkostoonsa ja sitä kautta nostaa omaa varallisuuttaan.
 
Voit sen niinkin ymmärtää, mutta ei yritysten kannata jättää investoimatta. Mitä kalliimpi verkko, sitä enemmän voivat tienata vuodessa. 4% 100€:stä on kuitenkin vain 4€, mutta 100M€:stä se onkin 4M€. Sen lisäksi, voit myydä eteenpäin sen suuremmalla summalla. Siirron hintaa voi nostaa, jos sen investoi omaan verkostoonsa ja sitä kautta nostaa omaa varallisuuttaan.
Noin niinkuin periaattessa olen samaa mieltä että säännelty monopoli on huono ratkaisu, mutta se ei ole ollenkaan niin huono kuin populistisissa kannanotoissa esitetään.

Ensinnäkin, sallittua tuottoa ei lasketa todellisesta pääomasta, vaan viranomaisen asettamasta laskennalisesta pääomasta. Esim viranomainen on asettanut että 1km sähköverkkoa rakentaminen maksaa X euroa, ja tuotto lasketaan sitten siitä X:stä eurosta, eikä siitä kuinka paljon sen rakentaminen oikeasti maksoi. Samoin kaikille muuntajille yms on vastaavat yksikköhinnat. Sähkoverkkoa ei kannata rakentaa viranomaisen asettamaa hintoja kalliimmalla, koska niistä pääomista ei saa tuottoja. Itse asiassa nykyinen järjestelmä kannustaa rakentamaan verkon halvemmalla, koska silloin saa pienemmällä investoinnilla suuremman tuoton pääomalleen.

Toisekseen, sähkönsiirron hintaa ei voi nostaa vapaasti, koska myös hinnankorotuksille on viranomaisen asttamat katot.

Kolmanneksi, siirtohinnan korotuksilla on demokraattisessa yhteiskunnassa seuraksensa. Jos korotuksia tehdään liikaa, laki muuttuu. Niinkuin nyt tänä vuonna tapahtui, lakia muutettiin rajaamaan sähköverkkoyhtiöiden voittomahdollisuuksia.

Neljänneksi, "the proof is in the pudding". Jos hintoja voisi nostaa rajattomasti vain investoimalla lisää, yksityisessä omistuksessa olevat verkot tekisivät sitä - ja heidän hintansa olisivat kalliimpia kuin kunnallisessa omistuksessa olevien yhtiöiden siirtohinnat. Näin ei kuitenkaan ole, itse asiassa moni paikallinen verkkoyhtiö pyytää suurempaa siirtohintaa kuin suuri yksityinen saatana, caruna oy...

Hinta tulee varmasti nousemaan, jo pelkästään inflaation vuoksi. Ja tehomaksu on kiintoisa lisä hinnoiteluun, koska se kohdistaa hinnan asialle, joka on kaikkein hankalinta ja kalleinta järjestää sähköverkossa - kulutuspiikkeille. Sähköverkko ei ole niinkuin nettilittyymä, jossa voidaan myydä 1000Mbit/s nettiyhteyttä jonka ei sitten ruuhkatilanteessa tarvitse kyetä siirtämään sitä haluamaasi Gigabittiä sekunnissa.
 
Katselin noita walle latausjuttuja. Näyttäisi olevan ihan perus voimavirtapistoke niissä, ainakin noissa kuvissa heidän sivuillaan.

Parin vuoden päästä kun on julkkariremppa tehty pitää tehdä pihan asfaltin uusiminen ja samalla sitten laittaa "latausvalmius", vai miten se laki nyt sitten sanookaan. Mutta koska paikat ovat vuokrapaikkoja niin suurin osa osakkaista varmaati vastustaa kaikkea tähän liittyvää.

Joten onko nyt paras tapa sitten laittaa taloyhtiö rahoilla jokaiselle autopaikalle voimavirtapistorasia ja hakea tähän jotain tukea ja sitten paikan vuokraaja ostaa halutessaan itse itselleen tommosen voimavirtapistorasiaan kytkettävän latauslaitteen?

Tällöin ehkä menee pienemmällä napinalla yhtiökokouksessa läpi. Tosin saako yksityishenkilönä tukea tommosen laitteen ostoon?
 
Kaapelointi ja tietty kuormanhallinta kuntoon. Miten paljon muutama latausasema vaikuttaa kustannuksiin tai taloyhtiön haluttavuuteen voi olla hankala vääntö. Mahdollinen toki, meilläkin laitettiin kaksi latausasemaa vaikka moni asukas on varsin iäkäs. Lienee hallituksesta ja isännöitsijästä pitkälti kiinni saadaanko projekti esitettyä kiinnostavana.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 327
Viestejä
4 509 594
Jäsenet
74 352
Uusin jäsen
JuhaSaar

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom