Voit sen niinkin ymmärtää, mutta ei yritysten kannata jättää investoimatta. Mitä kalliimpi verkko, sitä enemmän voivat tienata vuodessa. 4% 100€:stä on kuitenkin vain 4€, mutta 100M€:stä se onkin 4M€. Sen lisäksi, voit myydä eteenpäin sen suuremmalla summalla. Siirron hintaa voi nostaa, jos sen investoi omaan verkostoonsa ja sitä kautta nostaa omaa varallisuuttaan.
Noin niinkuin periaattessa olen samaa mieltä että säännelty monopoli on huono ratkaisu, mutta se ei ole ollenkaan niin huono kuin populistisissa kannanotoissa esitetään.
Ensinnäkin, sallittua tuottoa ei lasketa todellisesta pääomasta, vaan viranomaisen asettamasta laskennalisesta pääomasta. Esim viranomainen on asettanut että 1km sähköverkkoa rakentaminen maksaa X euroa, ja tuotto lasketaan sitten siitä X:stä eurosta, eikä siitä kuinka paljon sen rakentaminen oikeasti maksoi. Samoin kaikille muuntajille yms on vastaavat yksikköhinnat. Sähkoverkkoa ei kannata rakentaa viranomaisen asettamaa hintoja kalliimmalla, koska niistä pääomista ei saa tuottoja. Itse asiassa nykyinen järjestelmä kannustaa rakentamaan verkon halvemmalla, koska silloin saa pienemmällä investoinnilla suuremman tuoton pääomalleen.
Toisekseen, sähkönsiirron hintaa ei voi nostaa vapaasti, koska myös hinnankorotuksille on viranomaisen asttamat katot.
Kolmanneksi, siirtohinnan korotuksilla on demokraattisessa yhteiskunnassa seuraksensa. Jos korotuksia tehdään liikaa, laki muuttuu. Niinkuin nyt tänä vuonna tapahtui, lakia muutettiin rajaamaan sähköverkkoyhtiöiden voittomahdollisuuksia.
Neljänneksi, "the proof is in the pudding". Jos hintoja voisi nostaa rajattomasti vain investoimalla lisää, yksityisessä omistuksessa olevat verkot tekisivät sitä - ja heidän hintansa olisivat kalliimpia kuin kunnallisessa omistuksessa olevien yhtiöiden siirtohinnat. Näin ei kuitenkaan ole, itse asiassa moni paikallinen verkkoyhtiö pyytää suurempaa siirtohintaa kuin suuri yksityinen saatana, caruna oy...
Hinta tulee varmasti nousemaan, jo pelkästään inflaation vuoksi. Ja tehomaksu on kiintoisa lisä hinnoiteluun, koska se kohdistaa hinnan asialle, joka on kaikkein hankalinta ja kalleinta järjestää sähköverkossa - kulutuspiikkeille. Sähköverkko ei ole niinkuin nettilittyymä, jossa voidaan myydä 1000Mbit/s nettiyhteyttä jonka ei sitten ruuhkatilanteessa tarvitse kyetä siirtämään sitä haluamaasi Gigabittiä sekunnissa.