Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jos on 7 autoa latauksessa, voiko se antaa esimerkiksi 7*6kW tai 8*5kW?
Ei ole vanhoja latauspisteitä, vaan lämmitystolpat. Yhteen tolppaan asennetaan yksi latauslaite, ja vanhat 2 kpl shuko rasiaa lämmitystä varten jää paikoilleen. Tolppiin tulee 16 neliön johdot, sähkökeskuksessa kytketty omaan ryhmään, 3 kpl 50A sulaketta jotka päivitetään 63A versioiksi.
Ymmärtääkseni ketjutettu. Sähkökeskuksesta ei tule jokaiselle tolpalle omaa piuhaa.Joo, lämmitystolpat piti kirjoittaa, mutta kiireellä kirjoittaessa muuttui latauspisteeksi.
Onko syötöt ketjutettu vai tuleeko kaikille oma laapeli? Entä onko tuossa mukana joku Helenin kk-maksullinen palvelu? Alkaa kuulostamaan mielenkiintoiselta tämä ratkaisu ja voisi mahdollisesti sopia meidänkin yhtiön tarpeisiin.
Pelkkä laite yksityisten hinnoilla on noin 700€ eli 400€ tulee asennukselle hintaa. Varmaan olisi hinnassa vielä tinkimisen varaa ja firmahan saa alennukset noista hankinnoista vielä. Vai meinasitteko hakea tuota tukea jälkikäteen?Saatiin tarjous kiinteistä latausasemista taloyhtiöön. Jokaiselle siis oma autokatokseen. 1100€, 1*3,6kW, Ensto One Type2, ilman Ara-tukia.
Onkohan tuo järkevä valinta/hinta?
Pelkkä laite yksityisten hinnoilla on noin 700€ eli 400€ tulee asennukselle hintaa. Varmaan olisi hinnassa vielä tinkimisen varaa ja firmahan saa alennukset noista hankinnoista vielä. Vai meinasitteko hakea tuota tukea jälkikäteen?
Saatiin tarjous kiinteistä latausasemista taloyhtiöön. Jokaiselle siis oma autokatokseen. 1100€, 1*3,6kW, Ensto One Type2, ilman Ara-tukia.
Onkohan tuo järkevä valinta/hinta?
Tiedätkö joudutaanko uusia piuhoja vetämään vai voidaanko niitä olemassaolevia piuhoja hyödyntää? Yksinkertaisimmillaan jos lämmitystolppa on valmiina, kuten teillä varmaan onkin niin sen piuhoja voidaan hyödyntää jolloin 400 kuulostaa kovalta hinnalta.Tuki on täysin auki kun vähintään viiden tuo pitäisi ottaa ja taitaa Aran budjettikin olla tällä hetkellä täynnä.
Aika kova asennushinta tosiaan. Ilmeisesti 3,6kW on kuitenkin se minkä voi asentaa 3x100/125 A pääsulakkeisiin raportin mukaan.
Keneltä saitte tällaisen tarjouksen? Aika monesta paikasta itse on tullut kyseltyä ja saatuihin tarjouksiin nähden tämä tuntuu jopa halvalta. Toki riippuu siitä millaiset kaapeloinnit jne ovat....
Tuki on täysin auki kun vähintään viiden tuo pitäisi ottaa ja taitaa Aran budjettikin olla tällä hetkellä täynnä.
Paljonko tuon portaalin käyttö maksaa?Hienosti toimivat ja sovellus toimii myös hienosti. Ensi viikolla pääsen ABB:n portaalii ja kurkkaamaan, miten raportointi toimii ja kuinka load balancen saa asetettua.
Paljonko tuon portaalin käyttö maksaa?
Vielä kun joku keksisi langattomana toimivan kuormanhallinnan, niin välttyisi pihan avaamiselta kaapelia varten.
Vielä kun joku keksisi langattomana toimivan kuormanhallinnan, niin välttyisi pihan avaamiselta kaapelia varten.
Meille tulee laitteet Heleniltä. Kuormanhallinta toimii 4G:n kautta.
4€/kk/latauslaite.Millaiset kk-maksut tuosta kuormanhallinnasta (tai muusta palvelusta) tulee?
Muita maksuja koko palvelumallissa?4€/kk/latauslaite.
Muita maksuja koko palvelumallissa?
Mikä on kWh hinta?Ei ole. Tuo 4€/kk on kans vain aktiivisille latauslaitteille. Eli latauslaite joka ei ole aktivoitu (jolloin siitä ei myöskään voi ladata) ei maksa mitään. Mm. tuota laitteen aktivoimista voi hoitaa netin kautta esim. isännöitsijä tai joku muu jolla on järjestelmään käyttöoikeudet.
Sen määrittää meidän tapauksessa taloyhtiö, lataus-sähkö kun tulee yhtiön liittymästä. Sovittiin nyt alkuun 0,12€/kWh. Pitäisi kattaa kaikki lataukseen käytetyn sähkön kustannukset. Eli, taloyhtiö määrittää hinnan, Helen laskuttaa tuon hinnan suoraan lataajalta jonka jälkeen se tulouttaa laskutetun summan takaisin taloyhtiölle.Mikä on kWh hinta?
Juu. Sama periaate kuin Fortumilla mutta Fortum otti kovaa hintaa kk:ssa.Sen määrittää meidän tapauksessa taloyhtiö, lataus-sähkö kun tulee yhtiön liittymästä. Sovittiin nyt alkuun 0,12€/kWh. Pitäisi kattaa kaikki lataukseen käytetyn sähkön kustannukset. Eli, taloyhtiö määrittää hinnan, Helen laskuttaa tuon hinnan suoraan lataajalta jonka jälkeen se tulouttaa laskutetun summan takaisin taloyhtiölle.
Täysin epärelevantti vertailu. Fortumilla latauslaitteet on periaatteessa vuokrattu/liisattu, eikä asennus maksa mitään. Meillä jäi maksamaan latausvalmius tukien jälkeen noin tonnin (20+autopaikkaa) ja nyt 2 laturia käytössä joista ei ole maksettu mitään. Luonnollisesti käyttäjille noista juoksee kk-maksu, joka tulee pitkällä aikavälillä kalliimmaksi kuin omat laitteet.Juu. Sama periaate kuin Fortumilla mutta Fortum otti kovaa hintaa kk:ssa.
Käytännössä kuormanhalliittuun suko-lataukseen paras vaihtoehto on eTolppa. kustannuksia tulee noin 400€ per ruutu miinus mahdollinen ARA-tuki. kuormanhallinta toimii langattomasti jolloin ei tarvitse vetää uusia johtoja. Ja nekin, jotka eivät sähköautoa hommaa, hyötyvät järjestelmestä kun voivat kännykkällä kytkeä auton lämmityksen päälle.Kysymys: Kun nyt kuitenkin ovat jo kerinneet päättää että kaikkiin tolppiin pitäisi saada se mahdollisuus ladata esim pluginhybridia niin tarvitaan dynaaminen kuormanhallinta ilmeisestikin että homma ei pääty pidemmällä tähtäimellä ongelmiin. Eli onko jollain kokemuksia / suosituksia jostain kuormanhallintaratkaisuista mitkä saataisiin tuollaisiin schuko tolppiin tehtyä?
Käytännössä kuormanhalliittuun suko-lataukseen paras vaihtoehto on eTolppa. kustannuksia tulee noin 400€ per ruutu miinus mahdollinen ARA-tuki. kuormanhallinta toimii langattomasti jolloin ei tarvitse vetää uusia johtoja. Ja nekin, jotka eivät sähköautoa hommaa, hyötyvät järjestelmestä kun voivat kännykkällä kytkeä auton lämmityksen päälle.
eTolppa
eTolppa on mobiilisti ohjattava auton lämmittämiseen ja sähköauton lataukseen tarkoitettu piharasia.etolppa.fi
Ok, selvitellään tuota lisää. Onko käytännön kokemusta tuosta etolpasta, miten siinä se kuormanhallinta toimii ja muutkin huomiot kiinnostavat?
Tää oli nyt yllätävä tieto. Teknisesti suko-eTolppa:han on kai netti-ohjattava rele, eli en ymmärrä tuota rajoitetta. Pitäisi olla pelkkä ohjelmointi-kysymys hoitaa asia niin, että uutta kuormaa ei tule lisää (yhtään uutta eTolppa- relettä ei kytketä päälle jos piuhan rajat on tulossa vastaan). Yksittäisen pisteen ei tarvitse itse tietää mitään tolpista, eTolpan pilvipalvelun luulisi hoitavan asian.Tätä on meidän taloyhtiössä kevään mittaan selvitelty ja olimme jo päätyneet laittamaan eTolpat. Selvitin kuitenkin vielä tarkemmin tuota kuormanhallintaa ja totesin että ei ole riittävän hyvä järjestelmä. ETolpissa sukoihin ei saa dynaamista kuormanhallintaa. Sukoihin voi vain asettaa pistokekohtaisen kuormarajan, jonka ylittyessä ilmeisesti pistokkeesta katkaistaan virta jollain viiveellä. Yksittäinen pistoke ei kuitenkaan tiedä muun järjestelmän kuormituksesta mitään eli jos muut tolpat kuormittavat järjestelmää jo sen äärirajoille, uutta kuormaa voidaan vielä kytkeä lisää, jolloin tietysti sulakkeet palavat. Tähän käsitykseen jäin puhuttuani Tehomenin edustajan kanssa. Type2 liittimissä on todellinen kuormanhallinta, joka vielä reagoi nopeasti.
Soitin äsken IGL:lle ja siellä kyllä selitettiin minulle tarkkaan miten dynaaminen kuormanhallinta toimii schuko liittimillä. Eli kyllä pitäisi olla mahdollista. Summaan mitä sain puhelusta itselleni selvitettyä:Tää oli nyt yllätävä tieto. Teknisesti suko-eTolppa:han on kai netti-ohjattava rele, eli en ymmärrä tuota rajoitetta. Pitäisi olla pelkkä ohjelmointi-kysymys hoitaa asia niin, että uutta kuormaa ei tule lisää (yhtään uutta eTolppa- relettä ei kytketä päälle jos piuhan rajat on tulossa vastaan). Yksittäisen pisteen ei tarvitse itse tietää mitään tolpista, eTolpan pilvipalvelun luulisi hoitavan asian.
muoks tää oli mutua, kannattaa tosiaan Tehomen/IGL myyjiltä varmistaa miten kuormaa tuossa hallitaan.
Kysyin myös kakkostason kuormanhallinnasta eli kaikkien vaiheiden kokonaisvirran mittauksesta ja vastaus oli, että sen vaatima anturointi maksaisi noin 10 k€ kahdelle kolmivaiheketjulle. Aivan käsittämätön hinta, mutta kuulemma antureita on huonosti tarjolla ja valmistajat pitävät niillä kovaa hintaa.
Riippuu laturista. Esim. BMW G20 330e:n mukana tulevan schuko-laturin maksimilatausvirta on 10 A.Onnistuuko lataus 16A:lla superschukon läpi vai rajoittaako auton laturi sen 8A:iin?
Pitääkö olla kuormantasausta, etähallintaa ja sähkömittareita, vai miten ne Type2-pömpelit noin kalliita on? Ostin mökille 11 kW laitteen integroidulla 6m kaapelilla hintaan 439 € sisältäen vikavirtasuojat.Sitten jos siirrytään Type2 maailmaan niin 3,6kw Type2 tolpat on heti ~1500e kpl ja näitä pitäisi tolppaa kohden olla kaksi. Onnistuuko lataus 16A:lla superschukon läpi vai rajoittaako auton laturi sen 8A:iin?
Löytyykö linkkiä noin halpaan 11 kW + kiinteä kaapeli, tai mistä ostit?Pitääkö olla kuormantasausta, etähallintaa ja sähkömittareita, vai miten ne Type2-pömpelit noin kalliita on? Ostin mökille 11 kW laitteen integroidulla 6m kaapelilla hintaan 439 € sisältäen vikavirtasuojat.
Teslan schuko-laturi antaa 13A, mutta voi sen toki korvata 16A laitteella, se on 200-300 €.
Löytyykö linkkiä noin halpaan 11 kW + kiinteä kaapeli, tai mistä ostit?
Tuon linkittämäsi kaltainen laturi voidaan ottaa selllaisessa taloyhtiössä käyttöön, jossa asukkaan parkkipaikalle tulee johto asukkaan oman sähkömittarin takaa. Eli esim rivitalo jossa parkkipaikka on oman asunnon edessä.Pitääkö olla kuormantasausta, etähallintaa ja sähkömittareita, vai miten ne Type2-pömpelit noin kalliita on? Ostin mökille 11 kW laitteen integroidulla 6m kaapelilla hintaan 439 € sisältäen vikavirtasuojat.
Teslan schuko-laturi antaa 13A, mutta voi sen toki korvata 16A laitteella, se on 200-300 €.
Laitettiin taloyhtiöön 13 kpl ABB Terra AC W22-T-0 ja sitten uudet sähkökaapelit ja cat6-verkkokaapeloinnit joka laitteelle. Ei tarvinnut kaivaa kaapeleita, joten siinä säästettiin. Yhteensä 20 000€ maksoi ja siitä ARA-tosiaan maksoi -50%, joten 10 000 € jäi maksettavaa yhtiölle. Kilpailutin urakan ihan sähköurakoitsijoilla ja jätettiin latausoperaattorit pois, sillä 13 laturin kanssa laskutuspalvelusta maksaminen tuntuu vähän turhalta.
Hienosti toimivat ja sovellus toimii myös hienosti. Ensi viikolla pääsen ABB:n portaalii ja kurkkaamaan, miten raportointi toimii ja kuinka load balancen saa asetettua.
Olisiko aika lopettaa sähköpostilla viestittely ja soittaa?Heidän infosähköposti on vielä huonompi. Todistettavasti kukaan työhön palkattu paviaani ei osaa lukea tai kirjoittaa sähköpostia, kun ainoa vastaus on ollut vain automaattiviesti. Automaattisia muistutuksia maksamattomasta laskusta toki tulee.
Ei. Jos niille ei raha kelpaa ja eivät suostu auttamaan yhteystiedoissa kerrotun spostin välityksellä, niin olkoot ilman rahojaan.Olisiko aika lopettaa sähköpostilla viestittely ja soittaa?
Kaikenlaiset palveluntarjoajat unohtaisi kolmen talon yhtiössä.3 talon taloyhtiö (2000-luvun talo), pääsulake oli 3x63A ja taloyhtiön sähkölaskuun menee lämmitystolpat/autopaikat. Sain taloyhtiöltä luvan järjestellä omaan piikkiini latausmahdollisuuden, mutta vähän mietityttää vaihtoehdot ja miten tässä pääsisi etenemään riittävän hyvällä tulevaisuuteenkin katsovalla tavalla mahdollisimman kustannustehokkaasti. Energiamittari pakollinen, että saan sitten taloyhtiölle hyvitettyä kuluttamani sähkön. Pääkeskus noin 2m päässä lämmitystolpasta. Muut eivät ole vielä taloyhtiössä kiinnostuneita kuluista/asennuksesta. Moni ratkaisu tuntuu olevan joko omakotitalolle tai sitten suoraan taloyhtiöille joissa on isoja muutoksia luvassa, mun silmiin oma tilanne vastaa lähes tuota omakotitalo-casea.
1) Walle tai vastaava latausasema esim. Walle latausasema (1-vaihe 3,7kW on mun käyttöön riittävä, tai sitten suoraan kolmesta vai kahdesta vaiheesta niin sais 6.6kW) 665e sekä sitten sähkökeskukseen esim. Energiamittari. 118e Nämä osat riittäisivät ja sitten vaan pyydetään sähkäri tekemään asennuksen? Luulisi varmaan ns. perussähkärinkin osaavan tuon asennukset tehdä ja kokonaishinta voisi jäädä alle tonniin? Monella latausboksi+asennus tarjoajalla on asennuksissa hinnat usein ~500e mikä on musta aika suolainen hinta about kiukaan tasoisen kapistuksen kytkennästä.
2) Muuttaa nykyinen tolppa superschukoksi esim. SATMATIC boksi 387e ja käyttää Leaffin mukana tullutta 1.8kW "tilapäislaturia" jonka voisi kiinteästi pultata tuohon tolppaan kun en sitä muualla tartte. Nissani suosittelee ettei tuota laturia käytetä koko aikaa mutta tämä johtunee kai siitä, että he ovat ylivarovaisia ihmisten pistokkeiden kanssa ei niinkään mitään etteikö itse laita pystyisi superschukosta lataamaan
3) Jotkut Fortumin palvelumallit.. Funtsin tätä 'siirtymävaiheena' ennekuin muut osakkaat siirtyy sähköön. Koska saan työpaikalla ladattua tarvittaessa paljonkin niin ehkä kuukausimaksulliset palvelut ovat mun tapauksessa vain todella kustannustahottomia.
Muita ideoita?? Kommenteista iso kiitos!