Kyseisessä tapauksessa laskutus ei sisältynyt: "Tässä vaihtoehdossa isännöitsijä laskuttaa käyttäjiä palvelusta saatavien kulutustietojen pohjalta.". Tuossa tapauksessa investointiin myös ainoastaan Schuko-latauspaikkoihin (mikä ilmenee 350e paikkaohtaisesta hinnasta). Suunnilleen samaan kokonaishintaan asentuu
Latari
eTolppa-ratkaisua ja satmaticin latausasemia käyttää tuo Fortumin Charge and Drive, mutta hinnoittelumalli on erilainen ja latausasemat vähintään 3,7kW type2-asemia:
- Yhtiöpaketti 1800 eur (sis. alv) -> Käytännössä sisältää modeemin kulutusmittauksia varten, sen asennuksen ja hahmotelmat tulevista investoinneista kun lataustarve kasvaa
- Lataussopimus osakkaalle kiinteähintaisena, hankinta ja asennus tarpeen tullessa ajankohtaiseksi -> Kiinteähintaiset sopimukset, joiden perusteella sähkö 21-31snt/kwh (sopimuksen ylimenevä 15snt/kwh), sisältäen latauslaitteen, laskutuksen, huollon yms.
- Fortum laskuttaa osakasta kiinteän hinnan mukaan ja hyvittää yhtiölle käytetyn sähkön 15snt/kwh.
Hyviä puolia:
- Ei kuukausimaksuja taloyhtiölle, ainoastaan alkuinvestointi 1800 eur + mahdolliset pienet alkumuutokset sulakkeisiin tms. (tällä saa usein 3,7kW latausvalmiuden rajalliselle määrälle paikkoja)
- Infrainvestoinnit tehtävissä kysynnän kasvun mukaisesti. Väliaikaisesti mahdollista rajoittaa lataustehoa jos kysyntä ylittää tarjonnan.
- Kohtuuhintainen sähkö osakkaalle (ottaen huomioon, että mitään alkuinvestointia ei osakkaalta tarvita)*
- Ei pakollista tunnistautumista rfid/mobiilisovelluksella
- Vapaavalintainen sähkönmyyjä (ei tarvitse olla Fortum)
- Ei määräaikaisuuksia
Huonoja puolia:
- Latauslaitteiden leasing pidemmän päälle*
*Esimerkiksi 800 euron latauslaitteen investoinnin kuoletus vie sen noin 2,5 vuotta verrattuna Fortumin hinnoitteluun, jos autolla ajelee noin 20tkm vuodessa.
Käytännössä Fortumin ratkaisussa osakas maksaa noin 25-30 euroa kuussa latauslaitteen leasingista ja laskutuksesta.