Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Taipuvat jos näkevät siinä hyötyä.Tuosta kustannuksesta voi yhtiö saada aran tukea, jopa 45%. Asuntoa kohden kulut niin pienet, että luulisi sähköautoilua vastaan olevienkin taipuvan yhtiökokouksessa tuohon kuluun.
Tuosta kustannuksesta voi yhtiö saada aran tukea, jopa 45%. Asuntoa kohden kulut niin pienet, että luulisi sähköautoilua vastaan olevienkin taipuvan yhtiökokouksessa tuohon kuluun.
Infra avustusta voi hakea vain kerran. Eli, jos tekee sähköverkolle/ johdotuksille päivityksiä, kannattaa vähän miettiä toteutusta, ettei kohta huomata, että pitäisi taas päivittää verkkoa.Saako ARA:n tukea uudestaan, jos tekee ensin huonon version plugareita varten ja kohta huomataan, että oikeasti tarvitaankin 11kW Type-2 joka paikalle, että hommassa on pidemmän päälle mitään järkeä?
Kiitos. Ehdottomasti plussaa siitä että vehkeestä on muutakin tietoa saatavilla kuin kuva ja sähkönumero... Mites tuo 2h ajastin toimii? Kai se pyörähtää ympäri, ettei sitä tarvi joka päivä erikseen ajastaa? Entäs talvi ja kesäajan vaihtuminen, tai niistä luopuminen tulevaisuudessa? Edit: eiku hetkinen, eikai kellojen siirtelystä tarvi tuossa välittää...
Harmi että on laitteen tasolla rajoitettu 8A, jos vaikka taloyhtiön verkkoa päivitetään niin ei hyödy sitten siitä
Tukes autojen latauksesta
Ei tuo välttämättä harmi ole, vaan SFS-EN 62752, joka edellyttää, että Suomessa myytävien täyssähkö- ja ladattavien hybridiajoneuvojen sukolatausjohtojen maksimivirta on jatkossa 8 ampeeria pitkäkestoisessa latauksessa. Rajoitus koskee vain tavalliseen kotitalouspistorasiaan kytkettäviä latausjohtoja – erityisellä sähköautokäyttöön suunnitellulla Type 1 tai Type 2 –pistokytkimellä varustetuista latauslaitteista saa ottaa suuremman virran kuten aikaisemminkin.
Eli vaikka siellä olisi verkko taustalla joka syöttäisi 1 MW per käyttöpaikka, niin sukokoskettimesta on laitonta vetää yli 8A "pitkäkestoisessa", eli suomeksi yli 30min käytössä.
Varmasti tyhmä kysymys mutta onko esim. Viestissä #101 oleva Garon pöntön latauspistoke tässä suhteessa "suko" jota koskee tuo 8A rajoitus vai voiko siitä ottaa turvallusesti 16A? Sehän on erityisesti sähköautokäyttöön tarkoitettu vaikka onkin samannäköinen kuin normisuko pistoke joita on lämmiyystolpissa?
Onhan noita 16A super schuko pistorasioita sekä piharasioitakin joissa sellainen on asennettu. Esim:Kuvan perusteella Garossa on latausta varten sukopistorasia, eli siitä saa sähköturvallisuusstandardin perusteella vetää 8A, vaikka syöttävän ryhmän mitoitus kestäisikin 16A. Rajoitus perustuu siihen, että pistorasiat on tehty tilapäiskäyttöön, ja pitkäaikaisessa käytössä ylikuumenemisriski on merkittävä.
"Erityisesti latauskäyttöön" tarkoittaa nimenomaan puhtaasti noita erikseen standardoituja Type2 yms liityntöjä. Suko ei missään implementaatiossa ole niitä varten suunniteltu, ja nyt EU ja Suomi on päättänyt, että niiden väärinkäyttö pitää loppua.
*Ehkä mainitsemisen arvoinen on kuitenkin tuo SFS 5610 ed 5, joka EHKÄ tuo IEC 60884-1 High load –pistokytkinmäärittelyn, jolloin olisi mahdollista valmistaa ja käyttää ulkoisesti sukolta näyttävää ratkaisua pitkäaikaiskäytössä nimellisvirroilla (10, 12 16 jne). Mutta koska tätä standardia ei ole olemassa, ei myöskään ole sen mukaisia pistokkeita tai rasioita, joten sukosta saa vetää 8A, kun ladataan autoa "pitkäkestoisesti".
Onhan noita 16A super schuko pistorasioita sekä piharasioitakin joissa sellainen on asennettu.
Mitä erityistä testaamista super-schuko vaatisi sähkötöidenohtajalta? Siis testataanko jokainen tavallinen schuko jatkuvalla 8A virralla ja tunnin 22A virralla kuten speksi edellyttää ja jos ei, niin miksi super-schukoja pitäisi testata jotenkin paremmin? Näin maallikkona vain ihmettelen, miksi hilppeitä ei saisi käyttää valmistajan ilmoittaman speksin mukaan.Viimeisin voimassa oleva SFS 5610 on vuodelta 2015, eikä se tunne mitään "supersukoa". Lisäksi "Schuko" on saksalainen kutsumanimi, eikä sähköturvallisuuslainsäädäntö tunne sitä. Eli myydä voi mitä vaan, mutta sähkötöidenjohtaja ei voi mitenkään tehdä käyttöönottotestejä millekään jatkuvan latauksen koskettimelle, koska sitä ei ole standardoitu.
Eli rasia voi fysikaalisesti kestää 16A jatkuvan kuormituksen, mutta lain mukaan sitä ei saa sellaiseen käyttää. Viitteenä voit käyttää ajantasaista SFS6000-kokoelmaa.
Edit: noin yleisesti, autojen sähköistyminen yllätti standardoijat, ja koko helvetin pakka on aivan sekaisin. Viimekädessä kannattaa ja pitää käyttää kansallista säännöskokoelmaa, ja sen vetää parhaiten kasaan SESKO RY, joka vastaa sähkötekniikan standardeista Suomessa. Huomaa, että viimeisimmät standardit on todellakin vuodelta 2019.
Jaa-a. Varmaan sen, että varmistaa että asennus täyttää jonkun standardin X laitteiltaan ja asennustavoiltaan? Mutta koska mitään ei ole määritelty, niin eihän tuohon voi vastata. Miten laite voi täyttää "superschukostandardin", jos sellaista standardia ei ole olemassa? On vain joku luonnos, jonka pohjalta näppärimmät markkinoijat lähti laitteita painamaan.Mitä erityistä testaamista super-schuko vaatisi sähkötöidenohtajalta? Siis testataanko jokainen tavallinen schuko jatkuvalla 8A virralla ja tunnin 22A virralla kuten speksi edellyttää ja jos ei, niin miksi super-schukoja pitäisi testata jotenkin paremmin? Näin maallikkona vain ihmettelen, miksi hilppeitä ei saisi käyttää valmistajan ilmoittaman speksin mukaan.
Ei testata. Tuolta voit katsoa mitä sähköasennuksista pitää mitata Käyttöönottomittaukset – WikipediaMitä erityistä testaamista super-schuko vaatisi sähkötöidenohtajalta? Siis testataanko jokainen tavallinen schuko jatkuvalla 8A virralla ja tunnin 22A virralla kuten speksi edellyttää ja jos ei, niin miksi super-schukoja pitäisi testata jotenkin paremmin? Näin maallikkona vain ihmettelen, miksi hilppeitä ei saisi käyttää valmistajan ilmoittaman speksin mukaan.
3 § Standardeista poikkeaminen
1. mom.
Jos olennaisia turvallisuusvaatimuksia vastaavista standardeista tai julkaisuista sähköturvallisuuslain 34 §:n nojalla poiketaan, laadittavassa selvityksessä tulee esittää:
1) olennaisten turvallisuusvaatimusten täyttämiseksi valitut ratkaisut;
2) kuvaus siitä, miten ratkaisut täyttävät olennaiset turvallisuusvaatimukset;
3) tilaajan antama suostumus standardeista tai julkaisuista poikkeamiseen;
4) selvityksen laatijan yksilöinti ja allekirjoitus.
2. mom.
Selvitystä voi täydentää sähköturvallisuuslain 75 §:ssä tarkoitetun sähkölaitteiston tarkastukseen valtuutetun laitoksen tai tarkastajan lausunnolla siitä täyttääkö sähkölaitteisto olennaiset turvallisuusvaatimukset.
3. mom.
Selvitys on liitettävä sähkölaitteiston käyttöönottotarkastuspöytäkirjaan.
Edit: noin yleisesti, autojen sähköistyminen yllätti standardoijat, ja koko helvetin pakka on aivan sekaisin. Viimekädessä kannattaa ja pitää käyttää kansallista säännöskokoelmaa, ja sen vetää parhaiten kasaan SESKO RY, joka vastaa sähkötekniikan standardeista Suomessa. Huomaa, että viimeisimmät standardit on todellakin vuodelta 2019.
Kyllä ainakin SFS Onlinen kautta löytyy myös 2020 julkaistuja SESKO:n valmistelemia Standardeja jotka koskevat sähköauton latausta. Eli jostain syystä uusimmat standardit eivät tuolta sivulta löydy.
Enemmän kuin 8A tarjoaminen kaikille taloyhtiössä on vähän hölmöä ilman kuormanhallintaa. Joku 20 auton paikalla 8A per auto = 160A eli tarvitaan vähinään 3x53A nallit mikä on vielä ihan siedettävää. 16A latauksella puhuttaisiin jo 3x105A tarpeesta. Kun nyt kaikki eivät kuitenkaan lataa yhtaikaa, niin sillä 3x53A liittymällä parkkikselle lataa kuormanhallinnalla 6 autoa täydellä 3*8A = 11kW teholla, ja lataustehot hidastuu vasta kun useampi auto lataa yhtaikaa.Kiitos. Ehdottomasti plussaa siitä että vehkeestä on muutakin tietoa saatavilla kuin kuva ja sähkönumero... Mites tuo 2h ajastin toimii? Kai se pyörähtää ympäri, ettei sitä tarvi joka päivä erikseen ajastaa? Entäs talvi ja kesäajan vaihtuminen, tai niistä luopuminen tulevaisuudessa? Edit: eiku hetkinen, eikai kellojen siirtelystä tarvi tuossa välittää...
Harmi että on laitteen tasolla rajoitettu 8A, jos vaikka taloyhtiön verkkoa päivitetään niin ei hyödy sitten siitä
Eikö vastuu mene tässä tilanteessa valmistajalle, joka speksit ilmoittaa? Johdotus ja tarkastus kuten karavaanaripistorasia edellyttää, mutta rasiaksi super-schuko. Jos tässä tilanteessa rasia ylikuumenee, niin ei minun oikeustajuuni mahdu millä perusteella tapahtuneelle voisi nimetä jotakuta muuta syylliseksi, kuin valmistajan.IEC:n työryhmän mukaan tuo ed3.2 on edelleen tuorein, ja ed4 (eli tuo paperi jossa toi high load profile määriteltäisiin) on ennustettu tammikuulle 2022. Eli ellei joku vedä ylläriä ja ohita IEC-standardoimisprosessia ja määrittele sitä, niin kyseinen "supersuko" antaa odottaa itseään vielä tovin ennen kuin se on meillä lyöty asetuksiin.
Mutta kuten yllä, laki antaa tietenkin mahdollisuuden sähkötöidenjohtajalle ja käytöstävastaavalle henkilölle taata turvallisuus muilla tavoin, mutta samalla se tekijä ottaa tietenkin täyden vastuun standardien ohittamisesta itselleen, joten en usko että yksikään päästään terve sähköalan ammattilainen alkaa taloyhtiölle sitä asentamaan, vaan käskee varmasti laitattaa varsinaiset latausasemat. Tai käyttämään niitä sukoja kuten on käsketty.
Kotonaan jokainen voi polttaa talon ja auton parhaaksi näkemällään tavalla, mutta sitä ei pidä mielestäni tuoda taloyhtiön latausinfra-säikeeseen.
Tai sitten vaan ladataan laittomasti eikä kerrota kenellekään.Siihen asti vuoden 2019 asetukset on Suomessa voimassa, ja sähköautoja ja hybridejä ladataan kuten käsketty.
Miksi täällä jotkut käyttävät tuota schukoa, eikö se nyt ole vaikeampi kirjoittaakkin kuin ihan suomalainen sukoEikö vastuu mene tässä tilanteessa valmistajalle, joka speksit ilmoittaa? Johdotus ja tarkastus kuten karavaanaripistorasia edellyttää, mutta rasiaksi super-schuko. Jos tässä tilanteessa rasia ylikuumenee, niin ei minun oikeustajuuni mahdu millä perusteella tapahtuneelle voisi nimetä jotakuta muuta syylliseksi, kuin valmistajan.
Schuko on Suomessa niin ilman paljon käytössä ammattilaisten materiaaleissa, että suoraa sanottuna luulin sukon olevan vain työukkoväännös oikeasta termistä. Toki muutenkin jonkun erikoisalan termien kielitoimistosuomennusten opettelu on pääosin hukkaan heitettyä aikaa.Miksi täällä jotkut käyttävät tuota schukoa, eikö se nyt ole vaikeampi kirjoittaakkin kuin ihan suomalainen suko
Tuo voi johtua myös laturista. Mulla oli bemarin mukana tullut 3v vanha 12a laturi ja sillä lämpeni, suorastaan kuumeni pistotulppa. Nyt on uusi joku geneerinen 16a laturi, millä lataan samasta pistorasiasta 16a. Ei oikein edes lämpene. Koitin poskea vasten ja ei tuntunut edes lämpimältä.Yön yli latauksessa ollut suko 8A virralla tuntuu kyllä käteen jo hyvinkin lämpimältä, näin talvipakkasillakin. Ihan ymmärrettävää ettei siitä ainakaan yhtään enempää haluta ajaa läpi.
Vähintään 3,7kW Type2, tai jos lompakko sallii niin suoraan 11kW. Sen suuremmista tehoista ei myöskään ole suurempaa hyötyä kotikäytössä. Myös kiinteä kaapeli lisää käyttömukavuutta moninkertaisesti verrattuna pelkkään Type2-pistorasiaan.
Noinkohan se lataa 16A?Tuo voi johtua myös laturista. Mulla oli bemarin mukana tullut 3v vanha 12a laturi ja sillä lämpeni, suorastaan kuumeni pistotulppa. Nyt on uusi joku geneerinen 16a laturi, millä lataan samasta pistorasiasta 16a. Ei oikein edes lämpene. Koitin poskea vasten ja ei tuntunut edes lämpimältä.
edit. niin ja vanhalla laturilla räpsäs pikasulakkeen joskus. Uudella ei koskaan.
Kyllä se latausnopeuden suhteen on nopeampi. En maallikkona keksi muuta kuin että oli niin kuluneet kontaktipinnat vanhassa että tuli resistanssia. -> tjsp.Jos puhutaan taloyhtiökäytöstä niin to 22kW on fiksumpi, koska se mahdollistaa myös niiden yksivaihesten 7,2kW latauslaitteiden täysimittaisen hyödyntämisen.
Noinkohan se lataa 16A?
Fysiikan lakeja on kuitenkin aika vaikea kumota.. Vai oletko sä samalla vaihtanut pistorasiaa?
Jos puhutaan taloyhtiökäytöstä niin to 22kW on fiksumpi, koska se mahdollistaa myös niiden yksivaihesten 7,2kW latauslaitteiden täysimittaisen hyödyntämisen.
Kyllä nuita 1x32A vehkeitä vaan tunkee markkinoille... Osittain siksi että esim UK:ssa normaali kotitalousliittymä on esim 1x100A pääsulakkeella, ja esim pohjoisamerikan markkinoilla on käytössä kotitalouksilla se kaksivaihesähkö, johon tuollainen 1x32A laturi käy myös suoraan.Nuo 1x32A autot taitavat onneksi jäädä kuriositeetiksi eli en antaisi suurta painoarvoa niiden huomioimiselle. Sinänsä tuollainen 7kW olisi kyllä aivan passeli lähes kenelle vaan ja ymmärtääkseni 3-vaiheiset 11kW laturit pystyvät ottamaan 7kW myös yhdestä vaiheesta. Minusta tuollaisellekin systeemille voisi hyvin antaa ARA-tuet.
Jos puhutaan taloyhtiökäytöstä niin to 22kW on fiksumpi, koska se mahdollistaa myös niiden yksivaihesten 7,2kW latauslaitteiden täysimittaisen hyödyntämisen.
Mainitsinkin, että 3,7kW on mielestäni järkevä minimi-investointi, ja mahdollisuuksien mukaan 11kW. Mielestäni 22 kW:iin investointi taloyhtiölle ei kannata, mikäli on tarkoitus löytää kustannustehokas mutta kuitenkin tulevaisuutta kestävä ratkaisu. Esimerkiksi, pääsulakekoko kasvaa merkittävästi jos latausverkko mitoitetaan 22kW mukaan (ks. alla nopeat esimerkit hintaeroista). Latauslaitevalikoima supistuu ja siten kallistuu. Vaaditaan melko järeä kaapelointi. Ne harvat 7,2kW autot ovat todennäköisesti yleensä pieniakkuisia, joten 3,7kW teho riittää yleensä lataamaan akun tyhjästä täyteen yön aikana. Kääntäen, melko harvassa ovat ne autot, jotka tukevat tänä päivänä täyttä 22kW lataustehoa. Valtaosalle 22 kW 11kW:n sijaan menee siis investointina hukkaan.Kyllä nuita 1x32A vehkeitä vaan tunkee markkinoille... Osittain siksi että esim UK:ssa normaali kotitalousliittymä on esim 1x100A pääsulakkeella, ja esim pohjoisamerikan markkinoilla on käytössä kotitalouksilla se kaksivaihesähkö, johon tuollainen 1x32A laturi käy myös suoraan.
Mainitsinkin, että 3,7kW on mielestäni järkevä minimi-investointi, ja mahdollisuuksien mukaan 11kW. Mielestäni 22 kW:iin investointi taloyhtiölle ei kannata, mikäli on tarkoitus löytää kustannustehokas mutta kuitenkin tulevaisuutta kestävä ratkaisu. Esimerkiksi, pääsulakekoko kasvaa merkittävästi jos latausverkko mitoitetaan 22kW mukaan (ks. alla nopeat esimerkit hintaeroista). Latauslaitevalikoima supistuu ja siten kallistuu. Vaaditaan melko järeä kaapelointi. Ne harvat 7,2kW autot ovat todennäköisesti yleensä pieniakkuisia, joten 3,7kW teho riittää yleensä lataamaan akun tyhjästä täyteen yön aikana. Kääntäen, melko harvassa ovat ne autot, jotka tukevat tänä päivänä täyttä 22kW lataustehoa. Valtaosalle 22 kW 11kW:n sijaan menee siis investointina hukkaan.
Kolme skenaariota (10 autopaikkaa) ja niiden liittymien hinnat (Sähköliittymän hinnoittelu | Elenia), jos liittymän mitoitus suunilleen 80 %:iin teoreettisesta maksimista.
10 x 3,7kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x50A. Liittymähinta 3570 €, eli 357 €/autopaikka.
10 x 11kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x125A. Liittymähinta 8925 €, eli 893 €/autopaikka.
10 x 22kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x250A. Liittymähinta 17850 €, eli 1785 €/autopaikka.
Kolme skenaariota (10 autopaikkaa) ja niiden liittymien hinnat (Sähköliittymän hinnoittelu | Elenia), jos liittymän mitoitus suunilleen 80 %:iin teoreettisesta maksimista.
10 x 3,7kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x50A. Liittymähinta 3570 €, eli 357 €/autopaikka.
10 x 11kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x125A. Liittymähinta 8925 €, eli 893 €/autopaikka.
10 x 22kW latauspaikat. Tarvittava liittymäkoko osapuilleen 3x250A. Liittymähinta 17850 €, eli 1785 €/autopaikka.
Lähinnä havainnollistin hintaeroa. Luonnollisesti kuormanhallinta kannattaa olla kun latureita alkaa olla isompi määrä.Ei mikään 80%:n mitoitus ole mielekäs noilla isommilla tehoilla. Jos puhutaan kymmenistä paikoista niin esim. 4kW/paikka riittää varmasti ja viimeistään aamuyöllä enemmän tarvitsevat saavat kunnon teholla.
Eivät nuo isommat liittymät sinänsä mahdottoman kalliita ole, jos kokee tärkeäksi että saa aina täydet tehot.
Tuossa on lähinnä se että latausasemien hintaero 3,7kW vs 22kW ei ole kovinkaan merkittävä. Usein ovat hyvinkin pitkälti samoja laitteita.Lähinnä havainnollistin hintaeroa. Luonnollisesti kuormanhallinta kannattaa olla kun latureita alkaa olla isompi määrä.
Loppukädessähän kyse on siitä, mihin osakkaat haluavat rahansa laittaa. Osakkaat arvottavat investointia oman tarpeensa suhteessa.
Huonoja laitteita kun asiat voi tehdä kunnolla kuten tripletissä koodaamalla voi muuttaa 2 ja 1-vaihelatauksen välilläKyllä nuita 1x32A vehkeitä vaan tunkee markkinoille... Osittain siksi että esim UK:ssa normaali kotitalousliittymä on esim 1x100A pääsulakkeella, ja esim pohjoisamerikan markkinoilla on käytössä kotitalouksilla se kaksivaihesähkö, johon tuollainen 1x32A laturi käy myös suoraan.
Noinhan mä jo aiemmin tuossa kirjoittelin.. tosin kuvittelin että se osaisi toimia automaattisesti ilman että sitä pitää jotenkin koodailla... miksi hemmetissä sitä pitää koodata??Huonoja laitteita kun asiat voi tehdä kunnolla kuten tripletissä koodaamalla voi muuttaa 2 ja 1-vaihelatauksen välillä
Virallisesti kai supershukoakaam ei saisi sähkömies siunata 16A pitkäaikaiseen lataukseen, joten oikea vaihtoehto olisi asentaa nykyisen shuko-töpselin rinnalle joko kiinteä sähköauton latauslaite tai sininen karavaanaritöpseli ja siihen kiinni 16A latauslaite.Osaisiko joku paremmin tunteva vahvistaa. Meillä on 2000-luvun rivariyhtiössä jokaisella asunnolla omassa katoksessa pistoke, josta kulutus tulee suoraan omaan sähkölaskuun. Tuosta siis voisi huoletta ladata auton mukana tulevalla Type2 latauskaapelilla 8A? Ja jos haluaa 16A, niin käytännössä yksinkertaisin olisi palkata sähkäri asentamaan supersukorasia ja ostaa uusi latauskaapeli?
Mitä muuta pitää ottaa huomioon? Taloyhtiön lupa tietty. Sulake on 16A, eli pitäisi kestää?
Virallisesti kai supershukoakaam ei saisi sähkömies siunata 16A pitkäaikaiseen lataukseen, joten oikea vaihtoehto olisi asentaa nykyisen shuko-töpselin rinnalle joko kiinteä sähköauton latauslaite tai sininen karavaanaritöpseli ja siihen kiinni 16A latauslaite.
Karavaanaripistorasia maksa 6,50€ Biltemassa.Jossakin ketjussa tästä juuri väännettiin ja saatiin kaiketin jonkinlainen konsensus siitä, että karavaanari-pistoke on järkevin/turvallisin tuohon käyttöön. Sekään ei maksa kuin parikolme kymppiä + asennus (eli saman kuin "supersuko"). Laturi pitää sitten ostaa karavaaranipistokkeella, joita on ihan hyvin tarjolla.
Jossakin ketjussa tästä juuri väännettiin ja saatiin kaiketin jonkinlainen konsensus siitä, että karavaanari-pistoke on järkevin/turvallisin tuohon käyttöön. Sekään ei maksa kuin parikolme kymppiä + asennus (eli saman kuin "supersuko"). Laturi pitää sitten ostaa karavaaranipistokkeella, joita on ihan hyvin tarjolla.
Tai sitten vaan kiinteä 1-vaihe seinälaturi. Ei ole varsinaisesti mitään syytä miksi nuo maksaisivat yhtään enempää kuin se karavaanaripistoke. Samat kolme johdinta siellä ruuvataan sisään ja samalla kaapelilla se isketään sen nykyisen shukon rinnalle.Taloyhtiöt tarvitsevat tosiaan varmaa tietoa ja sellaista, ettei mitään standardien vastaisia asennuksia tehdä.
Mikäli nyt ymmärsin oikein, niin karavaanipistorasia nykyisen pistorasian rinnalle autokatoksen seinään sekä 16A Type2-laturi, joka sopii karavaanirasiaan on kustannustehokkain ratkaisu ja myös laillinen ja turvallinen hitaaseen lataukseen.
Onko tuossa jo kulutuksen mittaus kun on tuo näyttö ja kWh?Jos on mahdollista vetää latausta varten suoraan keskukselta uusi kaapeli, 8 A hidaslataus riittää, tarvitaan kulutusmittaus ja pistoke tulee ulos, onko tällainen "lämpötolpan korvaaja" siinäkin tapauksessa järkevin/edullisin vaihtoehto: 8MMO466